Σκέψεις για μελλοντικούς διακόνους των αναλογίων του Πατριαρχικού Ναού

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
<υπογραμμίζω> Διοτι είτε το θέλετε, είτε δεν το θέλετε, ζουμε σε εποχές που η έννοια της εκκλησίας έχει και την παράμετρο της ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑΣ, και όχι τον ευσεβισμό με την ψευδομοναστικήζουσα και ψευδολυτρωτηκίστικη εσωστρέφεια.
Κύριε Γιαννουκάκη, είναι αυθαίρετο το έτερο σκέλος της αντίθεσης. Υπάρχει ΚΑΙ αυτό, αλλά παθολογικά, όχι οντολογικά.
Η εκκλησία ποτέ δεν υπήρξε προγραμματικά εξωστρεφής. Ακόμα και όταν ανοίγεται στην ιεραποστολή, από την εσωτερικότητα του Αγίου Πνεύματος αρύεται και σε αυτήν καλεί. (Αυτό «έπαθαν» και οι Ρώσοι στην Αγία Σοφία, δεν θαμπώθηκαν από την αίγλη, νομίζω, φίλε Κώστα· απλώς οι συνθήκες ήταν τέτοιες, ώστε να υπάρχει και αίγλη). Σε αντίθετη περίπτωση είναι ορατός ο κίνδυνος της έκπτωσης σε θεσμό, ή το χειρότερο, σε οργανισμό.
Στα περί αξιοκρατίας και ακεραιότητας της διαδικασίας, βεβαίως, συμφωνώ μαζί σας.
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Κύριε Γιαννουκάκη, είναι αυθαίρετο το έτερο σκέλος της αντίθεσης. Υπάρχει ΚΑΙ αυτό, αλλά παθολογικά, όχι οντολογικά.
Η εκκλησία ποτέ δεν υπήρξε προγραμματικά εξωστρεφής. Ακόμα και όταν ανοίγεται στην ιεραποστολή, από την εσωτερικότητα του Αγίου Πνεύματος αρύεται και σε αυτήν καλεί. (Αυτό «έπαθαν» και οι Ρώσοι στην Αγία Σοφία, δεν θαμπώθηκαν από την αίγλη, νομίζω, φίλε Κώστα· απλώς οι συνθήκες ήταν τέτοιες, ώστε να υπάρχει και αίγλη). Σε αντίθετη περίπτωση είναι ορατός ο κίνδυνος της έκπτωσης σε θεσμό, ή το χειρότερο, σε οργανισμό.
Στα περί αξιοκρατίας και ακεραιότητας της διαδικασίας, βεβαίως, συμφωνώ μαζί σας.

Βασικά συμφωνώ με το Δομέστιχο και εν μέρει με τον κ. Γιαννουκάκη, απλώς να τονίσω, Γιώργο, ότι ανέφερα "αίγλη, όχι κοσμική, όμως"· ίσως θα έπρεπε να προσθέσω "υπερβατική". Γιατί σε μας η τέχνη προσπαθεί να μιμηθεί και να προσεγγίσει το θείο.

Σε κάθε περίπτωση όμως δεν μπορούμε να πούμε ότι "απλώς οι συνθήκες ήταν τέτοιες, ώστε να υπάρχει και αίγλη"· η επίδραση της αυτοκρατορίας σε όλους τους τομείς της λατρείας ήταν καθοριστική. Σε τελική ανάλυση ήθελαν να μιμηθούν τον βασιλέα των όλων, τον Κύριο της δόξης. Η Αγ. Σοφία δεν έγινε "απλώς" και τυχαία ως ο μεγαλύτερος και μεγαλοπρεπέστερος ναός της χριστιανοσύνης· υπήρχε φιλοσοφία και νοοτροπία από πίσω.

Όλα αυτά τότε. Άλλο τώρα.
 

farlekas 1980

Παλαιό Μέλος
Μα πολυ ΛΑΘΟΣ τα σημαδια λεμε ....
Απο την Πολη ερχομαι και στην κορφη....ομπρελα :rolleyes:
 

christl

Νέο μέλος
Το Πατριαρχικό ύφος το ξεχνάμε; Ο άριστος καλλικέλαδος ψάλτης Ελλαδικής εκκλησίας είναι δυνατό να σταθεί στον Πατριαρχικό Ναό; ας είμαστε συγκρατημένοι. Ούτε διαγωνισμοί χρειάζονται ούτε κάτι άλλο. Περιφρονούμε, με τις σκέψεις μας, την ικανότητα του Οικουμενικού Θρόνου να έχει άποψη για το ποιοί θα στελεχώσουν τα Πατριαρχικά αναλόγια.
 

extra

Παλαιό Μέλος
Το Πατριαρχικό ύφος το ξεχνάμε; Ο άριστος καλλικέλαδος ψάλτης Ελλαδικής εκκλησίας είναι δυνατό να σταθεί στον Πατριαρχικό Ναό; ας είμαστε συγκρατημένοι. Ούτε διαγωνισμοί χρειάζονται ούτε κάτι άλλο. Περιφρονούμε, με τις σκέψεις μας, την ικανότητα του Οικουμενικού Θρόνου να έχει άποψη για το ποιοί θα στελεχώσουν τα Πατριαρχικά αναλόγια.

Σωπάτε καλέ!!<<κόφτε κάτι>>!!όλοι δηλαδή οι ψάλτες στα πατριαρχεία την τελευταία 50ετία ήσαν <<καλλικέλαδοι >>και κανείς ψάλτης στην Ελλάδα δεν μπορεί να τους συναγωνιστει;Λοιπόν κατ΄εμε εξαιρέσει του μεγάλου Στανίτσα και του Αστέρη που ήταν και σολίστ στην λυρική σκηνή της Πόλης όλοι οι άλλοι ήσαν άσχετοι με την φωνητική τέχνη και κατα το κοινώς λεγόμενον αμανετζήδες φρικτοί !!!και όποιος γνωρίζει και ολίγον από ορθοφωνία θα συμφωνήσει μαζί μου οι άσχετοι δεν με ενδιαφέρουν.
Βασίλειος Γεωργούδης πρωτοψάλτης ,βαρύτονος σολίστ
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Λοιπόν κατ΄εμε εξαιρέσει του μεγάλου Στανίτσα και του Αστέρη που ήταν και σολίστ στην λυρική σκηνή της Πόλης όλοι οι άλλοι ήσαν άσχετοι με την φωνητική τέχνη και κατα το κοινώς λεγόμενον αμανετζήδες φρικτοί !!!και όποιος γνωρίζει και ολίγον από ορθοφωνία θα συμφωνήσει μαζί μου οι άσχετοι δεν με ενδιαφέρουν.
Βασίλειος Γεωργούδης πρωτοψάλτης ,βαρύτονος σολίστ
Το μόνο κριτήριο στην αξιολόγηση του ψάλτη η φωνητική; Όχι απλά περιοριστικό, αλλά συχωρέστε με να πω ισοπεδωτικό για την ψαλτική. Ψαλτική χωρίς το ύφος της (δεν λέω κατ' ανάγκην το του πατριαρχικού ναού), δεν έχει καμιά ιδιοπροσωπία. (Και δυστυχώς, πολλοί ωδειακής αντιλήψεως ψάλτες εκεί την οδηγούν).
Δεν απαξιώνω την ορθοφωνία, αλλά χωρίς ύφος, ήθος και παράδοση είναι σαν μια κούκλα της βιτρίνας: πανέμορφα ντυμένη, αλλά άψυχη.
 
extra;21326 όλοι οι άλλοι ήσαν άσχετοι με την φωνητική τέχνη και κατα το κοινώς λεγόμενον αμανετζήδες φρικτοί !!![/QUOTE said:
Δηλαδή, ο κυρ Βασιλάκης, ο Δανιηλίδης και ο Εμμανουηλίδης ήταν "φρικτοί αμανετζήδες"; Δε νομίζω. Πρόκειται για υπερβολικά γενικευμένη και απλοϊκή άποψη, που οδηγεί σε πολύ λανθασμένα συμπεράσματα. Κάτι σαν τα περί μακαμίων και αντιγραφής της οθωμανικής μουσικής του Τζέτζη (αν δεν απατώμαι) και των παλαιών δυτικών μουσικολόγων, οι οποίοι απέρριπταν μετά συλήβδην τη μεταβυζαντινή μουσική δημιουργία.
 

extra

Παλαιό Μέλος
Το μόνο κριτήριο στην αξιολόγηση του ψάλτη η φωνητική; Όχι απλά περιοριστικό, αλλά συχωρέστε με να πω ισοπεδωτικό για την ψαλτική. Ψαλτική χωρίς το ύφος της (δεν λέω κατ' ανάγκην το του πατριαρχικού ναού), δεν έχει καμιά ιδιοπροσωπία. (Και δυστυχώς, πολλοί ωδειακής αντιλήψεως ψάλτες εκεί την οδηγούν).
Δεν απαξιώνω την ορθοφωνία, αλλά χωρίς ύφος, ήθος και παράδοση είναι σαν μια κούκλα της βιτρίνας: πανέμορφα ντυμένη, αλλά άψυχη.

Σύμφωνώ ότι η κάθε μουσική πρέπει να έχει το δικό της ύφος ή στύλ .αλλά αυτά που ακούμε να ψάλλονται από πόλη και θεσσαλονίκη <<μεριά>>πόση σχέση έχουν με την ελληνική εκκλησιαστική μουσική;εγώ σαν μαθητής του μεγάλου αειμνήστου Θεοδώρου Χατζηθεοδώρου και μετέπειτα του Ε.Τζελά σας διαβεβαιώ οτι ούτε ήθελαν να ακούσουν αυτά τα αμανετζίδικα ακούσματα και τις <<εξηγήσεις>>των παλαιών μαθημάτων που τα διαστρέφουν εκεί στην σαλονίκη !!παιδι μου ,ελεγε ο Χατζηθεοδώρου το ύφος στην Β.Μ πρεπει να είναι δωρικό -λιτό και να μυρίζει λιβάνι και όχι ..χασίσι!!
 

extra

Παλαιό Μέλος
Δηλαδή, ο κυρ Βασιλάκης, ο Δανιηλίδης και ο Εμμανουηλίδης ήταν "φρικτοί αμανετζήδες"; Δε νομίζω. Πρόκειται για υπερβολικά γενικευμένη και απλοϊκή άποψη, που οδηγεί σε πολύ λανθασμένα συμπεράσματα. Κάτι σαν τα περί μακαμίων και αντιγραφής της οθωμανικής μουσικής του Τζέτζη (αν δεν απατώμαι) και των παλαιών δυτικών μουσικολόγων, οι οποίοι απέρριπταν μετά συλήβδην τη μεταβυζαντινή μουσική δημιουργία.

Αγαπητέ δεν είμαι ισοπεδωτικός ,αυτούς που προανέφερες ήσαν απλά ..άφωνοι!!περί της εξωτερικής μουσικής διάβασε το περίφημο πόνημα του Παναγιώτη Κιλτζανίδη ,η μουσική αυτή είναι αραβοπερσική και τριτευόντως ελληνική ,για αυτό οι 8 ήχοι είναι καθαροί και δεν αναμιγνύουν τα μακάμια ,αυτο άρχισε να γίνεται κυρίως απο τον 19ο αιώνα με συνθέσεις νέες και συνεχίστηκε τον 20ο στα λειτουργικά ,άξιον εστίν κλπ αλλά επί του προκειμένου ψάλτης που δεν έχει σπουδάσει ορθοφωνία =μουσικός που δεν κατέχει την γνώση και την τεχνική του οργάνου του ,τελεια και παυλα.
 

ἄκουε πολλά λάλει καίρια

Βίας Ι σ. 65,7 (Diels-Kranz)
Αγαπητέ δεν είμαι ισοπεδωτικός ,αυτούς που προανέφερες ήσαν απλά ..άφωνοι!!περί της εξωτερικής μουσικής διάβασε το περίφημο πόνημα του Παναγιώτη Κιλτζανίδη ,η μουσική αυτή είναι αραβοπερσική και τριτευόντως ελληνική ,για αυτό οι 8 ήχοι είναι καθαροί και δεν αναμιγνύουν τα μακάμια ,αυτο άρχισε να γίνεται κυρίως απο τον 19ο αιώνα με συνθέσεις νέες και συνεχίστηκε τον 20ο στα λειτουργικά ,άξιον εστίν κλπ αλλά επί του προκειμένου ψάλτης που δεν έχει σπουδάσει ορθοφωνία =μουσικός που δεν κατέχει την γνώση και την τεχνική του οργάνου του ,τελεια και παυλα.

Αντί άλλης απάντησης...
 

Attachments

  • ....jpg
    ....jpg
    36.3 KB · Views: 20

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Σύμφωνώ ότι η κάθε μουσική πρέπει να έχει το δικό της ύφος ή στύλ .αλλά αυτά που ακούμε να ψάλλονται από πόλη και θεσσαλονίκη <<μεριά>>πόση σχέση έχουν με την ελληνική εκκλησιαστική μουσική;εγώ σαν μαθητής του μεγάλου αειμνήστου Θεοδώρου Χατζηθεοδώρου και μετέπειτα του Ε.Τζελά σας διαβεβαιώ οτι ούτε ήθελαν να ακούσουν αυτά τα αμανετζίδικα ακούσματα και τις <<εξηγήσεις>>των παλαιών μαθημάτων που τα διαστρέφουν εκεί στην σαλονίκη !!παιδι μου ,ελεγε ο Χατζηθεοδώρου το ύφος στην Β.Μ πρεπει να είναι δωρικό -λιτό και να μυρίζει λιβάνι και όχι ..χασίσι!!

«Ἑλληνικὴ» ἐκκλησιαστικὴ μουσική; Στὴν Ἀθήνα;

Χα! Χα! Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!
Σιγὰ μὴν εἶχες δάσκαλο τὸν Σόλωνα ...:rolleyes:

Πότε τὴν ἀπέκτησε; Μὲ τὶς χαβιαροκαντάδες ἀπὸ τὸν Ὄθωνα καὶ μετά; Ἤξερε τὸ χωριουδάκι τῆς Ἀθήνας ποτὲ ἀπὸ «ἑλληνική μουσική»; Ἐκεῖ ποὺ γκρέμισαν δεκάδες ἀρχαῖες ἐκκλησίες, ποὺ σεβάστηκαν ἀκόμη και οἱ Ὀθωμανοί, γιὰ νὰ πάρουν πέτρα γιὰ τὴν Μητρόπολη;

Καὶ ποὺ τὸ 'δες ἐσὺ τὸ «δωρικὸ» ὕφος στὴν τετραφωνία καὶ στὶς φλούφλικες καντάδες;

Πότε ἀπέκτησε παράδοση ἡ Ἀθήνα στὴν ἐκκλησιαστικὴ μουσική ἢ γενικὰ στὴν ψαλτική;
Ἀπάντηση:ΠΟΤΕ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Μιὰ ζωὴ πιθίκιζε τὴν εὐρωπαϊκὴ καὶ ποτὲ δὲν μπόρεσε νὰ τὴν παντρέψει μὲ τὴν βυζαντινὴ, γεννῶντας μόνο μπάς κλασ χαβιαροκαντάδες, πρὸς τέρψιν νεοπλούτων καὶ ἀνεράστων γραϊδίων μιᾶς χωριατοπρωτεύουσας, συνοθύλευμα μουσικὸ καὶ πληθυσμιακὸ, ἕως καὶ ἀπολίτιστο.

Τὴν Ἀθήνα ἀπὸ ψαλτικῆς πλευρᾶς τὴν ἔσωσε ὁ Στανίτσας καὶ οἱ Πολίτες ποὺ ἦρθαν ἐκεῖ νὰ δείξουν τὶ θὰ πεῖ ψαλτικὴ καὶ ἐκκλησιαστικὴ μουσικὴ μέσα ἀπὸ τὴν μακραίωνη παράδοση τῆς Κωνσταντινούπολης.

Ὅσο γιὰ τὴ Σαλονίκη, διέθετε ἀστικὴ τάξη ὅταν στὶς στῆλες τοῦ Ὀλυμπίου Διός ἔβοσκαν γιδοπρόβατα (ἀκόμη βόσκουν ἀλλὰ δίποδα). Ὅσο γιὰ ἐκκλησιαστικὴ μουσικὴ, ἄνοιξε κανὰ βιβλίο βυζαντινῆς ἱστορίας νὰ μάθεις τὶ χωριὸ ἦταν ἡ Ἀθήνα μετὰ τὸ 300 μ.Χ., στὰ βυζαντινὰ καὶ μεταβυζαντινὰ χρόνια καὶ τὶ πολιτισμὸ εἶχε ἡ Σαλονίκη, ζευγάρι με τὴν Πόλη.

«Ἑλληνικὴ ἐκκλησιαστικὴ μουσική» στὴν Ἀθήνα; Γελᾶν κι οἱ πέτρες ...:rolleyes:

ΥΓ. Εὐτυχῶς παραμένουμε Νέες Χῶρες, μακριὰ ἀπὸ ἐπιρροὲς κεῖ χάμου (ὅσο γίνεται). Μᾶλλον θὰ πρέπει νὰ βάλουμε συνοριακοὺς ἐλέγχους στ' Αὐλάκι, γιατὶ τὸ μόνο ποὺ μᾶς ἐξάγει ἡ Ἀθήνα τελευταία εἶναι ... ἄστο καλύτερα.
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος


«Ἑλληνικὴ» ἐκκλησιαστικὴ μουσική; Στὴν Ἀθήνα;

Χα! Χα! Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!
Σιγὰ μὴν εἶχες δάσκαλο τὸν Σόλωνα ...:rolleyes:

Πότε τὴν ἀπέκτησε; Μὲ τὶς χαβιαροκαντάδες ἀπὸ τὸν Ὄθωνα καὶ μετά; Ἤξερε τὸ χωριουδάκι τῆς Ἀθήνας ποτὲ ἀπὸ «ἑλληνική μουσική»; Ἐκεῖ ποὺ γκρέμισαν δεκάδες ἀρχαῖες ἐκκλησίες, ποὺ σεβάστηκαν ἀκόμη και οἱ Ὀθωμανοί, γιὰ νὰ πάρουν πέτρα γιὰ τὴν Μητρόπολη;

Καὶ ποὺ τὸ 'δες ἐσὺ τὸ «δωρικὸ» ὕφος στὴν τετραφωνία καὶ στὶς φλούφλικες καντάδες;

Πότε ἀπέκτησε παράδοση ἡ Ἀθήνα στὴν ἐκκλησιαστικὴ μουσική ἢ γενικὰ στὴν ψαλτική;
Ἀπάντηση:ΠΟΤΕ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Μιὰ ζωὴ πιθίκιζε τὴν εὐρωπαϊκὴ καὶ ποτὲ δὲν μπόρεσε νὰ τὴν παντρέψει μὲ τὴν βυζαντινὴ, γεννῶντας μόνο μπάς κλασ χαβιαροκαντάδες, πρὸς τέρψιν νεοπλούτων καὶ ἀνεράστων γραϊδίων μιᾶς χωριατοπρωτεύουσας, συνοθύλευμα μουσικὸ καὶ πληθυσμιακὸ, ἕως καὶ ἀπολίτιστο.

Τὴν Ἀθήνα ἀπὸ ψαλτικῆς πλευρᾶς τὴν ἔσωσε ὁ Στανίτσας καὶ οἱ Πολίτες ποὺ ἦρθαν ἐκεῖ νὰ δείξουν τὶ θὰ πεῖ ψαλτικὴ καὶ ἐκκλησιαστικὴ μουσικὴ μέσα ἀπὸ τὴν μακραίωνη παράδοση τῆς Κωνσταντινούπολης.

Ὅσο γιὰ τὴ Σαλονίκη, διέθετε ἀστικὴ τάξη ὅταν στὶς στῆλες τοῦ Ὀλυμπίου Διός ἔβοσκαν γιδοπρόβατα (ἀκόμη βόσκουν ἀλλὰ δίποδα). Ὅσο γιὰ ἐκκλησιαστικὴ μουσικὴ, ἄνοιξε κανὰ βιβλίο βυζαντινῆς ἱστορίας νὰ μάθεις τὶ χωριὸ ἦταν ἡ Ἀθήνα μετὰ τὸ 300 μ.Χ., στὰ βυζαντινὰ καὶ μεταβυζαντινὰ χρόνια καὶ τὶ πολιτισμὸ εἶχε ἡ Σαλονίκη, ζευγάρι με τὴν Πόλη.

«Ἑλληνικὴ ἐκκλησιαστικὴ μουσική» στὴν Ἀθήνα; Γελᾶν κι οἱ πέτρες ...:rolleyes:

ΥΓ. Εὐτυχῶς παραμένουμε Νέες Χῶρες, μακριὰ ἀπὸ ἐπιρροὲς κεῖ χάμου (ὅσο γίνεται). Μᾶλλον θὰ πρέπει νὰ βάλουμε συνοριακοὺς ἐλέγχους στ' Αὐλάκι, γιατὶ τὸ μόνο ποὺ μᾶς ἐξάγει ἡ Ἀθήνα τελευταία εἶναι ... ἄστο καλύτερα.

Πολύ ἀπορριπτικός είσαι για την Αθήνα και δεν ήταν έτσι τα πράγματα.
Παραδείγματα:
Πριν την απελευθέρωση:
Ασματική Ακολουθία τελούνταν στην Αθήνα (βλ. γραπτά του κ. Στάθη)
Ο Καρύκης ήταν από εδώ (και είχε ήδη μάθει μουσική εδώ. Βλ. γραπτά Δ. Καμπούρογλου)
Γεώργιος Οικονόμος ο Πράσινος, εξ Αθηνών. Ἐγραψε Στιχηράριο κά. (βλ. κ. Στάθη αναφορές σ' αυτόν)
Γεώργιος Κουτρικάς εξ Αθηνών (17ος-18ος, δεν ξέρω αν συμπίπτει με τον προηγούμενο). Μέλη του εμφανίζονται σε χφφ.
Το νεκρώσιμον Αγιος ο Θεός λέγεται "το εξ Αθηνών"
Στο ΕΒΕ 4085 πολλά μέλη (αργά) "εξ Αθηνών".

Μετά την απελευθέρωση:
Ζαφ. Ζαφειρόπουλος, Πρωτοψάλτης Αγ. Ειρήνης Αιόλου, Μαθητής Τριών Διδ. και δάσκαλος εδώ, υιός του Αποστ. Ζαφειροπούλου Πρωτοψάλτου Σμύρνης
Βλ. αναφορές του Αλ. Παπαδιαμάντη για Αν.Τσικνόπουλο κά. βυζαντινούς ψάλτες.
Δεν ήταν ποτέ μόνο κανταδούλες η Αθήνα, όσο κι αν επικράτησαν κάποιες εποχές.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Το "Thanks" στο "domesticus" αφορά στο γενικό πλαίσιο. Ωραιότατος και βυζαντινότατος ψάλτης ο Χατζηθεοδώρου και μύριζε λιβάνι, όπως και άλλοι (από τους ηχογραφηθέντες 2-3). Ό, τι δε μυρίζει, όμως, χασίσι, δε σημαίνει ότι μυρίζει λιβάνι, εκτός κι αν καίνε λιβάνι στη Σκάλα του Μιλάνο και στην Αρένα της Βερόνα... Α! Και επειδή ο κύριος είναι λυρικός, ας μου λύσει μια απορία: πόσοι μονωδοί πετυχαίνουν την προφορά μιας ξένης γλώσσας; Σε αυτό μήπως φταίει και η τοποθέτηση, που διαφέρει στις επί μέρους ντοπιολαλιές; Και, για να μην το ξεχάσω, από πού σας ήρθε ο Ψάχος και πώς έψαλλε; Ο Ζαφειρόπουλος πού έμαθε;
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Νομίζω ότι το σχόλιο
αυτά που ακούμε να ψάλλονται από πόλη και θεσσαλονίκη <<μεριά>>πόση σχέση έχουν με την ελληνική εκκλησιαστική μουσική;
ενεργοποίησε, ως μη ώφειλε, τοπικιστικά συναισθήματα.

Το ότι το παραπάνω σχόλιο είναι εσφαλμένη αντίληψη και διατύπωση δεν σημαίνει ότι η Αθήνα δεν έχει κι αυτή ορισμένη ψαλτική παράδοση ή/και συνεισφορά στο ψαλτικό γίγνεσθαι.
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Ο Ζαφειρόπουλος πού έμαθε;

Το έγραψα. Μαθητής των Τριών Διδασκάλων και υιός του Αποστόλη Ζαφειροπούλου, Πρωτοψάλτου Σμύρνης, μαθητού του Θεοδοσίου Χίου. διδασκάλου του Πέτρου Λαμπαδαρίου.
Περί Τσικνοπούλου:
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=3148
Περί Ἀνθίμου
:https://el.wikipedia.org/wiki/Άνθιμος_Εφεσιομάγνης
και
http://i-m-patron.gr/i-m-patron-old.gr/a.anthimos/anthimos.html
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Πολύ ἀπορριπτικός είσαι για την Αθήνα και δεν ήταν έτσι τα πράγματα.
Παραδείγματα:
Πριν την απελευθέρωση:
Ασματική Ακολουθία τελούνταν στην Αθήνα (βλ. γραπτά του κ. Στάθη)
Ο Καρύκης ήταν από εδώ (και είχε ήδη μάθει μουσική εδώ. Βλ. γραπτά Δ. Καμπούρογλου)
Γεώργιος Οικονόμος ο Πράσινος, εξ Αθηνών. Ἐγραψε Στιχηράριο κά. (βλ. κ. Στάθη αναφορές σ' αυτόν)
Γεώργιος Κουτρικάς εξ Αθηνών (17ος-18ος, δεν ξέρω αν συμπίπτει με τον προηγούμενο). Μέλη του εμφανίζονται σε χφφ.
Το νεκρώσιμον Αγιος ο Θεός λέγεται "το εξ Αθηνών"
Στο ΕΒΕ 4085 πολλά μέλη (αργά) "εξ Αθηνών".

Μετά την απελευθέρωση:
Ζαφ. Ζαφειρόπουλος, Πρωτοψάλτης Αγ. Ειρήνης Αιόλου, Μαθητής Τριών Διδ. και δάσκαλος εδώ, υιός του Αποστ. Ζαφειροπούλου Πρωτοψάλτου Σμύρνης
Βλ. αναφορές του Αλ. Παπαδιαμάντη για Αν.Τσικνόπουλο κά. βυζαντινούς ψάλτες.
Δεν ήταν ποτέ μόνο κανταδούλες η Αθήνα, όσο κι αν επικράτησαν κάποιες εποχές.


Στὴ Θεσσαλονίκη ἡ βυζαντινὴ καὶ μεταβυζαντινὴ παράδοση δὲν διεκόπησαν οὕτε διετηρήθησαν ἀποσπασματικά, ἔχοντας καὶ τὸ προνόμιο τὴς γειτνίασης μὲ τὴν Κωνσταντινούπολη καὶ τὸν Ἄθωνα.

Λαοσυνάκτη μου, ἄν τὸ δοῦμε ποσοτικὰ καὶ ἀριθμητικὰ τὸ πράγμα καὶ ἀπὸ πλευρᾶς συνέχειας πολιτισμικῆς, ἁπλὰ δὲν ὑπάρχει σύγκριση. Ἡ Θεσσαλονίκη μόνο μὲ τὴν Κωνσταντινούπολη συγκρίνεται, τὴ Νίκαια καὶ τὶς ἄλλες μεγάλες πόλεις τῆς Αὐτοκρατορίας.
Ὅσο γιὰ τὴν Ἀθήνα ..., ὁ καθένας στὴ θέση του ...:rolleyes:
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Νομίζω ότι το σχόλιο

ενεργοποίησε, ως μη ώφειλε, τοπικιστικά συναισθήματα.

Το ότι το παραπάνω σχόλιο είναι εσφαλμένη αντίληψη και διατύπωση δεν σημαίνει ότι η Αθήνα δεν έχει κι αυτή ορισμένη ψαλτική παράδοση ή/και συνεισφορά στο ψαλτικό γίγνεσθαι.

Ε ὄχι ἁπλὸς τοπικισμὸς νὰ ἐξεγείρεσαι ἐναντίον ἄποψης, ποὺ λέει ὅ,τι δῆθεν μυρίζει μπάφο τὸ ψαλτικὸ ὕφος τῆς Θεσσαλονίκης.

Πρόκειται γιὰ στηλίτευση κατάπτυστης ἄποψης, μὲ προέλευση γεωγραφικὴ ἀπὸ χῶρο ποὺ ὄντως ἡ ψαλτική παράδοση ή/και συνεισφορά στο ψαλτικό γίγνεσθαι εἶναι ... ὁρισμένη. Ὁρίζεται ἀπὸ τὸ ἕνα ἄκρο τῆς παλάμης καὶ καταλήγει στὸ ἄλλο ἄκρο τῆς ἰδίας παλάμης ...
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Πολύ ἀπορριπτικός είσαι για την Αθήνα και δεν ήταν έτσι τα πράγματα.
Παραδείγματα:
Πριν την απελευθέρωση:
Ασματική Ακολουθία τελούνταν στην Αθήνα (βλ. γραπτά του κ. Στάθη)
Ο Καρύκης ήταν από εδώ (και είχε ήδη μάθει μουσική εδώ. Βλ. γραπτά Δ. Καμπούρογλου)
Γεώργιος Οικονόμος ο Πράσινος, εξ Αθηνών. Ἐγραψε Στιχηράριο κά. (βλ. κ. Στάθη αναφορές σ' αυτόν)
Γεώργιος Κουτρικάς εξ Αθηνών (17ος-18ος, δεν ξέρω αν συμπίπτει με τον προηγούμενο). Μέλη του εμφανίζονται σε χφφ.
Το νεκρώσιμον Αγιος ο Θεός λέγεται "το εξ Αθηνών"
Στο ΕΒΕ 4085 πολλά μέλη (αργά) "εξ Αθηνών".

Μετά την απελευθέρωση:
Ζαφ. Ζαφειρόπουλος, Πρωτοψάλτης Αγ. Ειρήνης Αιόλου, Μαθητής Τριών Διδ. και δάσκαλος εδώ, υιός του Αποστ. Ζαφειροπούλου Πρωτοψάλτου Σμύρνης
Βλ. αναφορές του Αλ. Παπαδιαμάντη για Αν.Τσικνόπουλο κά. βυζαντινούς ψάλτες.
Δεν ήταν ποτέ μόνο κανταδούλες η Αθήνα, όσο κι αν επικράτησαν κάποιες εποχές.
Γιατί μόνο δύο μετά τήν ἀπελευθέρωση;
Πόσοι βυζαντινοί στήν Πόλη τήν ἴδια ἐποχή;
Μήπως ὅπως γράφτηκε παραπάνω ἔβαλαν τό χεράκι τους οἱ Βα(ρ)βαροί;
Το 198χ πού παρακολούθησα σέ ὠδεῖο γιά νά πάρω τό ἄχρηστο ἐγρασιακά πτυχίο προσπαθοῦσε ὁ δάσκαλος νά διδάξει τίς κλίμακες μέ τό πιάνο.
Ποιό ὠδεῖο τότε δέν χρησιμοποιοῦσε πιάνο;
Μή ξεχνᾶμε καί τίς παρεκκλησιαστικές ὀργανώσεις πού ἔδειναν λαμπρόν ἀγῶνα γιά νά εἶναι εύάρεστες στίς κυβερνήσεις.
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Το έγραψα. Μαθητής των Τριών Διδασκάλων και υιός του Αποστόλη Ζαφειροπούλου, Πρωτοψάλτου Σμύρνης, μαθητού του Θεοδοσίου Χίου. διδασκάλου του Πέτρου Λαμπαδαρίου.
Περί Τσικνοπούλου:
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=3148
Περί Ἀνθίμου
:https://el.wikipedia.org/wiki/Άνθιμος_Εφεσιομάγνης
και
http://i-m-patron.gr/i-m-patron-old.gr/a.anthimos/anthimos.html
Μα, κι εγώ, τις Πολίτικες καταβολές εννοώ! Δε διαφωνώ! Επειδή το καρφί αφορά πρωτίστως στην Πόλη και δευτερευόντως στη Θεσσαλονίκη.
 
Top