Σκέψεις για μελλοντικούς διακόνους των αναλογίων του Πατριαρχικού Ναού

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Μετακίνηση μηνυμάτων από εδώ.

Επειδή δεν έχουν παραιτηθεί ο Άρχων Πρωτοψάλτης, ούτε ο Άρχων Λαμπαδάριος, ούτε και έχει τοποθετηθεί το Οικουμενικό Πατριαρχείο επι θεμάτων κάποιας διαδοχής, νομίζω πως είναι πρόωρες όποιες συζητήσεις για το ποιός είναι ο πιο κατάλληλος, ή ποιός μας αρέσει κτλ.

Ίσως όμως, επειδή τα αναλόγια στον Πατριαρχικό Ναό, δεδομένου της παγκόσμιας πλέον ορατότητας, έχουν μια μεγαλύτερη νευραλγικότητα για το ίματζ του Οικουμενικού Πατριαρχείου, απο το παρελθόν, θα έπρεπε το Πατριαρχείο να σκεφτεί μια πιο λεπτομερή διαδικασία για την πρόσληψη των μελλοντικών διακόνων του. Ας μήν ξεχάσουμε πως η Βυζαντινή Μουσική, πλέον, δεν είναι μόνο Ελληνική, αλλά και Αγγλική, και Γαλλική, και μέχρι Κορεάτικη και Κινέζικη.

Σχολιάζω και προτείνω τα εξής, τα οποία νομίζω πως είναι και πασιφανές.

1) Καλλιφωνία. Ο Άρχων Πρωτοψάλτης και ο Άρχων Λαμπαδάριος πρέπει να διαθέτουν τάλαντο το οποίο να μήν ανταγωνίζεται, και εάν υπάρχουν ανταγωνιστές να είναι μετρημένοι.

2) Θεωρητική και ιστορική κατάρτηση. Δεν είναι δυνατόν στις μέρες μας, με τόση γνώση που υπάρχει και που (λ.χ.) βρίσκεται εντώς του Ψ, να μήν γνωρίζουν οι κορυφαίοι Δάσκαλοι τις πιο απίθανες λεπτομέρειες της Θεωρίας και της Ιστορίας. Αλλωστε, πέραν απο Ψάλτες, θα είναι οι Δάσκαλοι του Γένους (των Ψαλτών)

3) Γνώση πολλών γλωσσών. Τουλάχιστον την Αγγλική και σε ΑΠΤΑΙΣΤΟ επίπεδο. Θα κλιθούν σε συνέδρια στο εξωτερικό. Ίσως νε θέλουν να συμμετέχουν σε διεθνείς συμπόσια. Φανταστείτε να μήν γνωρίζουν έστω την Αγγλική.

4) Βάσει του σημείου (3), ως Δάσκαλοι θα είναι και μελετητές. Πόσα έργα και μελέτες υπάρχουν στα Γερμανικά, στα Γαλλικά, στα Ρωσσικά, στα Λατινικά, στα Αγγλικά (του παρελθόντως και του σήμερα) που βρίσκονται και ρίχνουν φώς στην ιστορία;

5) ΙΔΙΟΤΙΚΗ ΖΩΗ ΚΑΙ ΒΙΟΣ. Όσο και περίεργο να φαίνεται, η καλή ζωή και η καλή ομολογία είναι ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ για τους μαθητές τους, το ίματζ του Οικουμενικού Πατριαρχείου, και για όλη την ψαλτική οικογένεια παγκοσμίως. Τον Ψάλτη τον Ενάρετο τον θαυμάζουν και προσπαθούν να τον μιμηθούν όλοι. Δεν πιστεύω πως το Πατριαρχείο θα προσλάμβανε ποτέ άνθρωπο που δεν εκφράζει δια του βίου του (ακόμα και το επάγγελμά του) τα Χριστιανικά ιδεώδη και την Χριστιανική ζωή.

Μια πρόταση θα ήταν το Οικουμενικό Πατριαρχείο να θεωρήσει και την γνώμη των παραδοσιακών ψαλτών που μένουν εκτώς της Κωνσταντινούπολης δια μέσου αξιολογήσεων. Μια άλλη πρόταση θα ήταν η Συνοδική Επιτροπή επι Θείας Λατρείας (που ασχολείται ΚΑΙ με την μουσική) να καταρτήσει επιτροπή ακροάσεως και αξιολογήσεως.

Τέλως, με κάλυψε μια άλλη πρόταση (νωρίτερα) πως η γνώμη του εν ενέργεια Άρχοντα Πρωτοψάλτου και Άρχοντα Λαμπαδαρίου θα πρέπει να ληφθεί ΣΟΒΑΡΟΤΑΤΑ.

Ἐτσι κάπως, νομίζω, θα ήταν μια σοβαρή και αντικειμενική πορεία και διαδικασία μιας μελλούσης διαδοχής.

Πιστεύω πως, ο Πάπας δεν ενδιαφέρθηκε για το ποίοι έψαλλαν χθές και προχθές. Ακόμη και εαν υπήρχε ο Ναυπλιώτης, ή ο Πρίγγος, ή ο Στανίτσας, ή ο Αστέρης, δεν θα του καιόταν καρφί. Άλλους σκοπούς και στόχους έχει το Βατικανό και δεν είναι ο χόρος αυτός ο κατάλληλος για την συζήτησή αυτών των θεμάτων.

Αυτό που ενδιαφέρει εμάς είναι η μελλοντική επιλογή (εαν και όταν γίνει) να είναι η ΚΑΛΛΙΤΕΡΗ δυνατόν, δεδομένων των γνωστών προβλημάτων και ανεπαρκειών με τα οποία δυστυχώς ζεί καθημερινά το Οικουμενικό Πατριαρχείο.

ΝΓ
 
Last edited by a moderator:

nicos

Νικόλαος Κουμαραδιός
Επειδή δεν έχουν παραιτηθεί ο Άρχων Πρωτοψάλτης, ούτε ο Άρχων Λαμπαδάριος, ούτε και έχει τοποθετηθεί το Οικουμενικό Πατριαρχείο επι θεμάτων κάποιας διαδοχής, νομίζω πως είναι πρόωρες όποιες συζητήσεις για το ποιός είναι ο πιο κατάλληλος, ή ποιός μας αρέσει κτλ.

Ίσως όμως, επειδή τα αναλόγια στον Πατριαρχικό Ναό, δεδομένου της παγκόσμιας πλέον ορατότητας, έχουν μια μεγαλύτερη νευραλγικότητα για το ίματζ του Οικουμενικού Πατριαρχείου, απο το παρελθόν, θα έπρεπε το Πατριαρχείο να σκεφτεί μια πιο λεπτομερή διαδικασία για την πρόσληψη των μελλοντικών διακόνων του. Ας μήν ξεχάσουμε πως η Βυζαντινή Μουσική, πλέον, δεν είναι μόνο Ελληνική, αλλά και Αγγλική, και Γαλλική, και μέχρι Κορεάτικη και Κινέζικη.

Σχολιάζω και προτείνω τα εξής, τα οποία νομίζω πως είναι και πασιφανές.

1) Καλλιφωνία. Ο Άρχων Πρωτοψάλτης και ο Άρχων Λαμπαδάριος πρέπει να διαθέτουν τάλαντο το οποίο να μήν ανταγωνίζεται, και εάν υπάρχουν ανταγωνιστές να είναι μετρημένοι.

2) Θεωρητική και ιστορική κατάρτηση. Δεν είναι δυνατόν στις μέρες μας, με τόση γνώση που υπάρχει και που (λ.χ.) βρίσκεται εντώς του Ψ, να μήν γνωρίζουν οι κορυφαίοι Δάσκαλοι τις πιο απίθανες λεπτομέρειες της Θεωρίας και της Ιστορίας. Αλλωστε, πέραν απο Ψάλτες, θα είναι οι Δάσκαλοι του Γένους (των Ψαλτών)

3) Γνώση πολλών γλωσσών. Τουλάχιστον την Αγγλική και σε ΑΠΤΑΙΣΤΟ επίπεδο. Θα κλιθούν σε συνέδρια στο εξωτερικό. Ίσως νε θέλουν να συμμετέχουν σε διεθνείς συμπόσια. Φανταστείτε να μήν γνωρίζουν έστω την Αγγλική.

4) Βάσει του σημείου (3), ως Δάσκαλοι θα είναι και μελετητές. Πόσα έργα και μελέτες υπάρχουν στα Γερμανικά, στα Γαλλικά, στα Ρωσσικά, στα Λατινικά, στα Αγγλικά (του παρελθόντως και του σήμερα) που βρίσκονται και ρίχνουν φώς στην ιστορία;

5) ΙΔΙΟΤΙΚΗ ΖΩΗ ΚΑΙ ΒΙΟΣ. Όσο και περίεργο να φαίνεται, η καλή ζωή και η καλή ομολογία είναι ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ για τους μαθητές τους, το ίματζ του Οικουμενικού Πατριαρχείου, και για όλη την ψαλτική οικογένεια παγκοσμίως. Τον Ψάλτη τον Ενάρετο τον θαυμάζουν και προσπαθούν να τον μιμηθούν όλοι. Δεν πιστεύω πως το Πατριαρχείο θα προσλάμβανε ποτέ άνθρωπο που δεν εκφράζει δια του βίου του (ακόμα και το επάγγελμά του) τα Χριστιανικά ιδεώδη και την Χριστιανική ζωή.

Μια πρόταση θα ήταν το Οικουμενικό Πατριαρχείο να θεωρήσει και την γνώμη των παραδοσιακών ψαλτών που μένουν εκτώς της Κωνσταντινούπολης δια μέσου αξιολογήσεων. Μια άλλη πρόταση θα ήταν η Συνοδική Επιτροπή επι Θείας Λατρείας (που ασχολείται ΚΑΙ με την μουσική) να καταρτήσει επιτροπή ακροάσεως και αξιολογήσεως.

Τέλως, με κάλυψε μια άλλη πρόταση (νωρίτερα) πως η γνώμη του εν ενέργεια Άρχοντα Πρωτοψάλτου και Άρχοντα Λαμπαδαρίου θα πρέπει να ληφθεί ΣΟΒΑΡΟΤΑΤΑ.

Ἐτσι κάπως, νομίζω, θα ήταν μια σοβαρή και αντικειμενική πορεία και διαδικασία μιας μελλούσης διαδοχής.

Πιστεύω πως, ο Πάπας δεν ενδιαφέρθηκε για το ποίοι έψαλλαν χθές και προχθές. Ακόμη και εαν υπήρχε ο Ναυπλιώτης, ή ο Πρίγγος, ή ο Στανίτσας, ή ο Αστέρης, δεν θα του καιόταν καρφί. Άλλους σκοπούς και στόχους έχει το Βατικανό και δεν είναι ο χόρος αυτός ο κατάλληλος για την συζήτησή αυτών των θεμάτων.

Αυτό που ενδιαφέρει εμάς είναι η μελλοντική επιλογή (εαν και όταν γίνει) να είναι η ΚΑΛΛΙΤΕΡΗ δυνατόν, δεδομένων των γνωστών προβλημάτων και ανεπαρκειών με τα οποία δυστυχώς ζεί καθημερινά το Οικουμενικό Πατριαρχείο.

ΝΓ

Να προκηρυχθεί άμεσα η θέση μέσω ΑΣΕΠ παρακαλώ...και όχι από τους υπηρετούντες εν τη Τουρκία, να βάλουμε και εμάς τους Ελλαδίτες... ξέρω πολλούς που θα έκαναν ΚΡΑ να προσληφθούν ως "Άρχοντες του Πατριαρχικού Ναού"!!
 
Να προκηρυχθεί άμεσα η θέση μέσω ΑΣΕΠ παρακαλώ...και όχι από τους υπηρετούντες εν τη Τουρκία, να βάλουμε και εμάς τους Ελλαδίτες... ξέρω πολλούς που θα έκαναν ΚΡΑ να προσληφθούν ως "Άρχοντες του Πατριαρχικού Ναού"!!

Το χρήμα πολλοί εμίσησαν... τη δόξα ουδείς!!!
 

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Εγραφα στην προηγούμενη υπογραφή μου:Την ψαλτική πολλοί περιφρόνησαν τη δόξα της ουδείς.
Επίσης και η τωρινή υπογραφή μου φαίνεται επίκαιρη........

Δόξα τω Θεώ που υπάρχει αυτός ο νέος και μας διασώζει από άσχημες και ευτράπελες καταστάσεις.Αν το θέμα έμενε ορθάνοικτο τότε οι μισοί από εμάς θα είχαμε δεχτεί πρόταση για πρωτοψάλτης στην Αγία του Χριστού Μεγάλη εκκλησία.Βέβαια έμεινε η θέση του Λαμπαδαρίου.......:)Πάντα γεια
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Επειδή δεν έχουν παραιτηθεί ο Άρχων Πρωτοψάλτης, ούτε ο Άρχων Λαμπαδάριος, ούτε και έχει τοποθετηθεί το Οικουμενικό Πατριαρχείο επι θεμάτων κάποιας διαδοχής, νομίζω πως είναι πρόωρες όποιες συζητήσεις για το ποιός είναι ο πιο κατάλληλος, ή ποιός μας αρέσει κτλ.

Ίσως όμως, επειδή τα αναλόγια στον Πατριαρχικό Ναό, δεδομένου της παγκόσμιας πλέον ορατότητας, έχουν μια μεγαλύτερη νευραλγικότητα για το ίματζ του Οικουμενικού Πατριαρχείου, απο το παρελθόν, θα έπρεπε το Πατριαρχείο να σκεφτεί μια πιο λεπτομερή διαδικασία για την πρόσληψη των μελλοντικών διακόνων του. Ας μήν ξεχάσουμε πως η Βυζαντινή Μουσική, πλέον, δεν είναι μόνο Ελληνική, αλλά και Αγγλική, και Γαλλική, και μέχρι Κορεάτικη και Κινέζικη.

Σχολιάζω και προτείνω τα εξής, τα οποία νομίζω πως είναι και πασιφανές.

1) Καλλιφωνία. Ο Άρχων Πρωτοψάλτης και ο Άρχων Λαμπαδάριος πρέπει να διαθέτουν τάλαντο το οποίο να μήν ανταγωνίζεται, και εάν υπάρχουν ανταγωνιστές να είναι μετρημένοι.

2) Θεωρητική και ιστορική κατάρτηση. Δεν είναι δυνατόν στις μέρες μας, με τόση γνώση που υπάρχει και που (λ.χ.) βρίσκεται εντώς του Ψ, να μήν γνωρίζουν οι κορυφαίοι Δάσκαλοι τις πιο απίθανες λεπτομέρειες της Θεωρίας και της Ιστορίας. Αλλωστε, πέραν απο Ψάλτες, θα είναι οι Δάσκαλοι του Γένους (των Ψαλτών)3) Γνώση πολλών γλωσσών. Τουλάχιστον την Αγγλική και σε ΑΠΤΑΙΣΤΟ επίπεδο. Θα κλιθούν σε συνέδρια στο εξωτερικό. Ίσως νε θέλουν να συμμετέχουν σε διεθνείς συμπόσια. Φανταστείτε να μήν γνωρίζουν έστω την Αγγλική.
4) Βάσει του σημείου (3), ως Δάσκαλοι θα είναι και μελετητές. Πόσα έργα και μελέτες υπάρχουν στα Γερμανικά, στα Γαλλικά, στα Ρωσσικά, στα Λατινικά, στα Αγγλικά (του παρελθόντως και του σήμερα) που βρίσκονται και ρίχνουν φώς στην ιστορία;

5) ΙΔΙΟΤΙΚΗ ΖΩΗ ΚΑΙ ΒΙΟΣ. Όσο και περίεργο να φαίνεται, η καλή ζωή και η καλή ομολογία είναι ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ για τους μαθητές τους, το ίματζ του Οικουμενικού Πατριαρχείου, και για όλη την ψαλτική οικογένεια παγκοσμίως. Τον Ψάλτη τον Ενάρετο τον θαυμάζουν και προσπαθούν να τον μιμηθούν όλοι. Δεν πιστεύω πως το Πατριαρχείο θα προσλάμβανε ποτέ άνθρωπο που δεν εκφράζει δια του βίου του (ακόμα και το επάγγελμά του) τα Χριστιανικά ιδεώδη και την Χριστιανική ζωή.

Μια πρόταση θα ήταν το Οικουμενικό Πατριαρχείο να θεωρήσει και την γνώμη των παραδοσιακών ψαλτών που μένουν εκτώς της Κωνσταντινούπολης δια μέσου αξιολογήσεων. Μια άλλη πρόταση θα ήταν η Συνοδική Επιτροπή επι Θείας Λατρείας (που ασχολείται ΚΑΙ με την μουσική) να καταρτήσει επιτροπή ακροάσεως και αξιολογήσεως
.

Τέλως, με κάλυψε μια άλλη πρόταση (νωρίτερα) πως η γνώμη του εν ενέργεια Άρχοντα Πρωτοψάλτου και Άρχοντα Λαμπαδαρίου θα πρέπει να ληφθεί ΣΟΒΑΡΟΤΑΤΑ.

Ἐτσι κάπως, νομίζω, θα ήταν μια σοβαρή και αντικειμενική πορεία και διαδικασία μιας μελλούσης διαδοχής.

Πιστεύω πως, ο Πάπας δεν ενδιαφέρθηκε για το ποίοι έψαλλαν χθές και προχθές. Ακόμη και εαν υπήρχε ο Ναυπλιώτης, ή ο Πρίγγος, ή ο Στανίτσας, ή ο Αστέρης, δεν θα του καιόταν καρφί. Άλλους σκοπούς και στόχους έχει το Βατικανό και δεν είναι ο χόρος αυτός ο κατάλληλος για την συζήτησή αυτών των θεμάτων.

Αυτό που ενδιαφέρει εμάς είναι η μελλοντική επιλογή (εαν και όταν γίνει) να είναι η ΚΑΛΛΙΤΕΡΗ δυνατόν, δεδομένων των γνωστών προβλημάτων και ανεπαρκειών με τα οποία δυστυχώς ζεί καθημερινά το Οικουμενικό Πατριαρχείο.

ΝΓ

Ωραια αυτά που αναφέρεις αδελφέ...

Ομως,υπάρχει κάτι που εμποδίζει τα πράγματα αυτά,οπου ίσως να φανούν αμελητέα,αλλα...

Το θέμα των εξόδων,όλων αυτών των προτάσεων,ποιος θα το καλύψει;....
Το Πατριαρχείο που φυτοζωεί;...(Αλλη ορεξη δεν είχε)
Το Υπουργείο παιδειας της Τουρκίας, ή
Το Υπουργείο Παιδείας της Ελλάδας,οπου αν δεν απατώμαι το Πατριαρχείο,απο αυτό αντλει τους πόρους του;...(Αστεία πράγματα)

Από τότε που η Ψαλτική,αρχισε να γίνεται...μουσικολογικοεπιστημονική με συνεδριακές συναντήσεις και....συμπόσια-αν θέλουμε να φάμε,με συναδέλφους,πάμε και στην ταβέρνα-πήρε την κάτω βόλτα!....

ΨΑΛΤΗ χρειάζεται το Πατριαρχείο,τέτοιον, που να τον ακούμε και να λέμε:
Αξιος διάδοχος των προκατόχων του και συνεχιστής της παράδοσης του Πατριαρχείου!.. Το λέει η καρδιά του!


Τώρα,όσο για τον κο Φλοίκο,αν αξίζει,θα το δείξει ο καιρός...
Και έχει τον χρόνο του για να το πράξει....:wink:
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
Αγαπητέ Φίλε Ηλία,

Γράφετε

Το θέμα των εξόδων,όλων αυτών των προτάσεων,ποιος θα το καλύψει;....

Έστω να διευκολύνει την διαδικασία, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να στείλουν ηχογραφήσεις οι οποίες θα αξιολογηθούν απο την επιτροπή. Μετά, πραγματοποιήται η πρώτη επικοινωνία (τηλεφωνικώς, διαδυκτιακώς π.χ.) για την πρώτη γνωριμία. Η Επιτροπή καταρτίζει τον τελικό κατάλογο (Οι τρείς επικρατέστεροι) και καλύπτει τα έξοδα. Δεν νομίζω το Πατριαρχείο να είναι ΤΟΣΟ φτωχό που να μην μπορεί να καλύψει τα έξοδα μεταφοράς και διαμονής τριών ατόμων για μια, δύο μέρες! Εφ όσον το Πατριαρχείο επενδύει σε δύο πρόσωπα που θα το υπηρετήσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα, δεν νομίζετε πως θα θέλει να διαθέσει ένα (για το Πατριαρχείο ελάχιστο) ποσό που (κατ´ εμέ) δεν θα ξεπεράσει τα 5000 ευρώ (και για τους τρείς υποψηφίους);

Γράφετε

ΨΑΛΤΗ χρειάζεται το Πατριαρχείο,τέτοιον, που να τον ακούμε και να λέμε:
Αξιος διάδοχος των προκατόχων του και συνεχιστής της παράδοσης του Πατριαρχείου!.. Το λέει η καρδιά του!


Δεν συμφωνώ. Στο παρελθόν, αυτό ίσως να ίσχυε.

Πως μπορεί να ληφθεί στα σοβαρά το πνευματικό κέντρο της Ορθοδοξίας εν όψει των άλλων δογμάτων που διαθέτουν μουσικούς τεράστια μορφωμένους και που συμμετέχουν σε συζητήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο; Η άποψή σας μπορεί να ισχύει για τον τραγουστή της πίστας σε κάποια κωμόπολη της Ελλάδος. Σίγουρα όχι για τη νευραλγική θέση των πρώτων μουσικών του Πνευματικού Κέντρου της Ορθοδοξίας.

Αλλιώς, γελοποιήται το Πατριαρχείο ενόπιον αυτό των Ρωσσίων που διεκδικεί την ηγεσία του Ορθόδοξου κόσμου (και που είναι ο κύριος ανταγωνιστής της Μητέρας Εκκλησίας παγκοσμίως) που έχει μορφωμένους μουσικούς στους κόλπους τους. Δεν θα σχολιάσω το Βατικανό...

Υπάρχουν κατάλληλοι υποψήφιοι πέραν των νύν Αρχόντων Δομεστίχων που είναι επαρκέστατοι, μορφωμένοι, καλλιφωνότατοι, που μεγάλωσαν στον Πατριαρχικό ναό, και που βρίσκονται εντός και εκτώς Τουρκίας.

Απλώς, η διαδικασία να είναι ξεκάθαρη και να ακουστούν όλες οι ενδιαφερόμενες πλευρές, και να κληθούν και να εξεταστούν όλοι οι πιθανοί υποψήφιοι.

Αυτό απαιτεί η καθαρή (και Χριστιανική θα έλεγα) διαδικασία.

ΝΓ
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Αγαπητέ Φίλε Ηλία,

Γράφετε

Το θέμα των εξόδων,όλων αυτών των προτάσεων,ποιος θα το καλύψει;....

Έστω να διευκολύνει την διαδικασία, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να στείλουν ηχογραφήσεις οι οποίες θα αξιολογηθούν απο την επιτροπή. Μετά, πραγματοποιήται η πρώτη επικοινωνία (τηλεφωνικώς, διαδυκτιακώς π.χ.) για την πρώτη γνωριμία. Η Επιτροπή καταρτίζει τον τελικό κατάλογο (Οι τρείς επικρατέστεροι) και καλύπτει τα έξοδα. Δεν νομίζω το Πατριαρχείο να είναι ΤΟΣΟ φτωχό που να μην μπορεί να καλύψει τα έξοδα μεταφοράς και διαμονής τριών ατόμων για μια, δύο μέρες! Εφ όσον το Πατριαρχείο επενδύει σε δύο πρόσωπα που θα το υπηρετήσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα, δεν νομίζετε πως θα θέλει να διαθέσει ένα (για το Πατριαρχείο ελάχιστο) ποσό που (κατ´ εμέ) δεν θα ξεπεράσει τα 5000 ευρώ (και για τους τρείς υποψηφίους);

Γράφετε

ΨΑΛΤΗ χρειάζεται το Πατριαρχείο,τέτοιον, που να τον ακούμε και να λέμε:
Αξιος διάδοχος των προκατόχων του και συνεχιστής της παράδοσης του Πατριαρχείου!.. Το λέει η καρδιά του!


Δεν συμφωνώ. Στο παρελθόν, αυτό ίσως να ίσχυε.

Πως μπορεί να ληφθεί στα σοβαρά το πνευματικό κέντρο της Ορθοδοξίας εν όψει των άλλων δογμάτων που διαθέτουν μουσικούς τεράστια μορφωμένους και που συμμετέχουν σε συζητήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο; Η άποψή σας μπορεί να ισχύει για τον τραγουστή της πίστας σε κάποια κωμόπολη της Ελλάδος. Σίγουρα όχι για τη νευραλγική θέση των πρώτων μουσικών του Πνευματικού Κέντρου της Ορθοδοξίας.

Αλλιώς, γελοποιήται το Πατριαρχείο ενόπιον αυτό των Ρωσσίων που διεκδικεί την ηγεσία του Ορθόδοξου κόσμου (και που είναι ο κύριος ανταγωνιστής της Μητέρας Εκκλησίας παγκοσμίως) που έχει μορφωμένους μουσικούς στους κόλπους τους. Δεν θα σχολιάσω το Βατικανό...

Υπάρχουν κατάλληλοι υποψήφιοι πέραν των νύν Αρχόντων Δομεστίχων που είναι επαρκέστατοι, μορφωμένοι, καλλιφωνότατοι, που μεγάλωσαν στον Πατριαρχικό ναό, και που βρίσκονται εντός και εκτώς Τουρκίας.

Απλώς, η διαδικασία να είναι ξεκάθαρη και να ακουστούν όλες οι ενδιαφερόμενες πλευρές, και να κληθούν και να εξεταστούν όλοι οι πιθανοί υποψήφιοι.

Αυτό απαιτεί η καθαρή (και Χριστιανική θα έλεγα) διαδικασία.

ΝΓ
κ. Γιαννουκάκη,

Λυποῦμαι ποὺ σᾶς τὸ ὑπενθυμίζω ἀλλὰ τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο δὲν εἶναι δυνατὸ νὰ γελοιοποιηθεῖ, ἁπλὰ καὶ μόνο γιατὶ πρεσβεύει τὴν Ἀλήθεια καὶ δὲν χρειάζεται κοσμικὰ μέσα γιὰ νὰ φανεῖ, ὅπως οἱ στρατιωτικοῦ τύπου ρωσικὲς τελετὲς ἤ ἄλλες περιπτώσεις ἐκκοσμίκευσης χάριν ἐπιβολῆς καὶ ὑπερβολῆς μακρὰν τοῦ Χριστοῦ.

Ἡ Μεγάλη Ἐκκλησία λειτουργεῖ στὸ ταπεινὸ Φανάρι, στὸν ἄσημο ναὸ τοῦ Ἁγίου Γεωργίου καὶ στέκει ἐκεῖ παλεύοντας ὄρθιο, χωρὶς μεγαλοπρέπειες καὶ μεγαλοϊδεατισμούς. Συμβολίζει μὲ τὸν καλύτερο τρόπο τὴν ὁρθοδοξία καὶ μᾶς τρέφει τὸ παράδειγμά του, μακρὰν ἀπὸ τὶς γελοιότητες πλείστων ὅσων ἑλλαδιτῶν δεσποτῶν.

Ἐπὶ τοῦ προκειμένου τώρα. Νομίζω εἶναι καιρὸς νὰ ξαναγυρίσει ἡ παρουσία χορῶν στὰ πατριαρχικὰ ἀναλόγια. Ἔτσι θὰ λυθεῖ τὸ θέμα τῆς ὕπαρξης ἤ μὴ νέου Ναυπλιώτη ἤ Πρίγγου ἤ Στανίτσα. Θεωρῶ πὼς στὴν συγκεκριμένη περίπτωση ὁρθὰ ἔπραξε ὁ Δομέστικος κ. Φλοῖκος, ἀποδίδοντας ἀξιοπρεπέστατο ἀποτέλεσμα .

Ἐπίσης πιστεύω πὼς ἡ ἱεραρχία τῶν ψαλτῶν στὴ Μεγάλη ἐκκλησία ὀφείλει νὰ διατηρηθεῖ καὶ νὰ δοθεῖ ἔμφαση ὄχι πλέον σὲ ἕνα μόνο πρόσωπο ἀλλὰ σὲ περισσότερα, ὥστε νὰ σχηματισθοῦν -ἐπὶ τέλους- πραγματικοὶ χοροί.
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Αγαπητέ Φίλε Ηλία,

Γράφετε

Το θέμα των εξόδων,όλων αυτών των προτάσεων,ποιος θα το καλύψει;....

Έστω να διευκολύνει την διαδικασία, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να στείλουν ηχογραφήσεις οι οποίες θα αξιολογηθούν απο την επιτροπή. Μετά, πραγματοποιήται η πρώτη επικοινωνία (τηλεφωνικώς, διαδυκτιακώς π.χ.) για την πρώτη γνωριμία. Η Επιτροπή καταρτίζει τον τελικό κατάλογο (Οι τρείς επικρατέστεροι) και καλύπτει τα έξοδα. Δεν νομίζω το Πατριαρχείο να είναι ΤΟΣΟ φτωχό που να μην μπορεί να καλύψει τα έξοδα μεταφοράς και διαμονής τριών ατόμων για μια, δύο μέρες! Εφ όσον το Πατριαρχείο επενδύει σε δύο πρόσωπα που θα το υπηρετήσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα, δεν νομίζετε πως θα θέλει να διαθέσει ένα (για το Πατριαρχείο ελάχιστο) ποσό που (κατ´ εμέ) δεν θα ξεπεράσει τα 5000 ευρώ (και για τους τρείς υποψηφίους);

Γράφετε

ΨΑΛΤΗ χρειάζεται το Πατριαρχείο,τέτοιον, που να τον ακούμε και να λέμε:
Αξιος διάδοχος των προκατόχων του και συνεχιστής της παράδοσης του Πατριαρχείου!.. Το λέει η καρδιά του!


Δεν συμφωνώ. Στο παρελθόν, αυτό ίσως να ίσχυε.

Πως μπορεί να ληφθεί στα σοβαρά το πνευματικό κέντρο της Ορθοδοξίας εν όψει των άλλων δογμάτων που διαθέτουν μουσικούς τεράστια μορφωμένους και που συμμετέχουν σε συζητήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο; Η άποψή σας μπορεί να ισχύει για τον τραγουστή της πίστας σε κάποια κωμόπολη της Ελλάδος. Σίγουρα όχι για τη νευραλγική θέση των πρώτων μουσικών του Πνευματικού Κέντρου της Ορθοδοξίας.

Αλλιώς, γελοποιήται το Πατριαρχείο ενόπιον αυτό των Ρωσσίων που διεκδικεί την ηγεσία του Ορθόδοξου κόσμου (και που είναι ο κύριος ανταγωνιστής της Μητέρας Εκκλησίας παγκοσμίως) που έχει μορφωμένους μουσικούς στους κόλπους τους. Δεν θα σχολιάσω το Βατικανό...

Υπάρχουν κατάλληλοι υποψήφιοι πέραν των νύν Αρχόντων Δομεστίχων που είναι επαρκέστατοι, μορφωμένοι, καλλιφωνότατοι, που μεγάλωσαν στον Πατριαρχικό ναό, και που βρίσκονται εντός και εκτώς Τουρκίας.

Απλώς, η διαδικασία να είναι ξεκάθαρη και να ακουστούν όλες οι ενδιαφερόμενες πλευρές, και να κληθούν και να εξεταστούν όλοι οι πιθανοί υποψήφιοι.

Αυτό απαιτεί η καθαρή (και Χριστιανική θα έλεγα) διαδικασία.

ΝΓ

1.Κε Νίκο,θα μου επιτρέψετε να πω,οτι δεν είναι μόνο το θέμα της πρόσληψης αλλά και το θέμα της επιτροπής,που πρέπει να τακτοποιηθεί οικονομικώς.
Οπως επίσης,το θέμα της διαμονής,καθώς και της προσωπικής αμοιβης,αναλογως της ''αξίας'' του καθενός -Πρωτοψάλτη-Λαμπαδαριου...

Επαναλαμβάνω,νομίζω,χωρίς να είμαι σίγουρος,οτι το Πατριαρχειο,αντλεί χρήματα,απο το Υπουργειο Παιδείας της Ελλαδας για να καλύψει τα έξοδά του...
Οπότε,δεν νομίζω οτι είναι τόσο ευκολα τα πράγματα...:(

2.Συγγνωμη,ίσως δεν έγινα σαφης.
Φυσικά ο ψάλτης πρέπει να είναι μορφωμένος,κατηρτισμένος και σίγουρα καλλιφωνος.Απλά,επειδή τα τελευταία χρόνια,τινει η ψαλτική να γίνει
μουσειακο είδος και όχι ενεργο είδος
λογω των περιπτώσεων που έδωσα πιο πάνω και από ουσία σχεδόν....λίγο!...Εκτος βέβαια ελάχιστων και εξαιρετων περιπτώσεων-ευτυχως!- γι'αυτο και το ανέφερα.:)
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
Φίλε Δομέστικε,

Δεν διαφωνώ με την χορωδιακή εκτέλεση του ασματικού μέρους των ακολουθιών.

Νομίζω πως παραξηγήσατε τις τοποθετήσεις μου.

Άλλο η χορωδιακή εκτέλεση που μπορεί να παρουσιάσει άριστα αποτελέσματα ακόμα και απο μέτριους υμνωδούς, και άλλο η ύπαρξη προσώπων που θα ενισχύσουν ένα ίματζ του Πατριαρχείου ως σοβαρού θεσμού παγκωσμίως. Προς τι το όφελος να υπάρχει ένας μονωδός, ή χοράρχης που άπτει το παραδοσιακώς ψάλλειν, ενω όταν καλείται ως εκπρόσωπος του Πνευματικού κέντρου της Ορθοδοξίας σε διεθνές συνάξεις να μην ξέρει ούτε την γλώσσα της σύναξις, ή ακόμα και το θεωρητικό αντικείμενο!

Δεν προτείνω πως οι νύν Άρχοντες δομέστικοι δεν έχουν εφόδια με τα οποία θα μπορούσαν να συνεχίσουν την ψαλτική παράδοση του Φαναρίου. Αντιθέτως, προτείνω πως υπάρχουν ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ οφφικιάλοι μουσικοί της ΜΧΕ που μπορούν να ανταποκριθούν με περισσότερα εφόδια, πλέον τις ικανότητές τους ως μονωδοί ή ως χοράρχες. Αντιθέτως προτείνω πως θα ήταν ΠΙΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ και ΠΙΟ ΚΑΘΑΡΗ μια διαδικασία η οποία θα αξιολογούσε ΟΛΟΥΣ τους πιθανούς διάδοχους. Τίποτα άλλο. Εαν μια τέτοια διαδικασία αποδείξη τον κ. Φλοίκο, ή τον κ. Μπερμπέρη, τότε να ´ναι ευλογημένο! Και μείς μαζί του(ς)!

Μπορεί μερικοί να αρέσκονται στην ύπαρξη ενός Πατριαρχείου ευτελούς, πενιχρό, με ίματζ τύπου τοπικής εκκλησίας αποτελούμενη απο μια παρέα που καλά περνάει και καλά τα λέει εντώς μιας κοινώτητας που σταδιακά σβήνει.

Αυτό δεν είναι το Πατριαρχείο που εγώ και πολλοί άλλοι υποστηρίζουμε και το οποίο αγαπούμε και το Πατριαρχείο που ΠΡΕΠΕΙ να είναι. Ένα Πατριαρχείο που προβάλλει mediocrity δεν οφελεί, και δεν τιμά το ίδιο το εαυτό του.

ΝΓ
 
Last edited:

farlekas 1980

Παλαιό Μέλος
Χιλια μιλια παραγαδια κι ηταν λαθος τα σημαδια
ηρθαμε γιαλο αλλα που μυαλο
το κρασι και η φουρτουνα θα μπαταρουνε τη σκουνα
αχ αυτη η ψαρου παει στα κουτουρου !!!
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος

Λυποῦμαι ποὺ σᾶς τὸ ὑπενθυμίζω ἀλλὰ τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο δὲν εἶναι δυνατὸ νὰ γελοιοποιηθεῖ, ἁπλὰ καὶ μόνο γιατὶ πρεσβεύει τὴν Ἀλήθεια καὶ δὲν χρειάζεται κοσμικὰ μέσα γιὰ νὰ φανεῖ, ὅπως οἱ στρατιωτικοῦ τύπου ρωσικὲς τελετὲς ἤ ἄλλες περιπτώσεις ἐκκοσμίκευσης χάριν ἐπιβολῆς καὶ ὑπερβολῆς μακρὰν τοῦ Χριστοῦ.

Ἡ Μεγάλη Ἐκκλησία λειτουργεῖ στὸ ταπεινὸ Φανάρι, στὸν ἄσημο ναὸ τοῦ Ἁγίου Γεωργίου καὶ στέκει ἐκεῖ παλεύοντας ὄρθιο, χωρὶς μεγαλοπρέπειες καὶ μεγαλοϊδεατισμούς. Συμβολίζει μὲ τὸν καλύτερο τρόπο τὴν ὁρθοδοξία καὶ μᾶς τρέφει τὸ παράδειγμά του [ ... ]

Μεγάλες αλήθειες και μπράβο συνάδελφε, δεν θα μπορούσες να το πεις καλύτερα!

Κύριε Γιαννουκάκη, είναι κάπως καινοφανή αυτά που λέτε για υποχρεώσεις του πρωτοψάλτη να κάνει ανακοινώσεις σε συνέδρια, να εκδίδει μελέτες και να συμβάλει στο διεθνές ίματζ (sic) του Πατριαρχείου που υπονομεύεται κ.λπ.

Ίσως δεν θα πρέπει να σας παρερμηνεύσω πλήρως λαμβάνοντας υπόψη ότι απηχείτε κάπως τον πόθο και τους καημούς της ομογένειας. Ωστόσο, αυθόρμητα πάλι, δεν μπορώ να μη σημειώσω (και δεν απευθύνεται προσωπικά σε σας, αλλά στην αντίληψη) ότι όλο αυτό παραπέμπει σε μια κάπως κοσμική αντίληψη της έννοιας της εκκλησίας ως οργανισμού σε ανταγωνισμό με άλλους οργανισμούς. Νομίζω ότι και μόνο η αναφορά σε "ίματζ" χάνει εντελώς την ουσία, και συχωρέστε με.
 

nicos

Νικόλαος Κουμαραδιός
Η άποψή μου είναι ΤΟΠΟΣ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ, όχι μόνο στο Πατριαρχείο, αλλά παντού...
Οι διαδοχές των προσώπων γίνονται από τους ήδη υπηρετούντες στον Π. Ναό και όποτε αυτοί καλούνται έξωθεν, αυτό είναι είτε λόγω φωνητικής ακαταλληλότητας των ήδη υπηρετούντων, είτε παντελούς ελλείψεως προσώπου...πράγμα που δεν συμβαίνει ούτε το ένα, ούτε το άλλο!
Μια χαρά θα τα καταφέρουν, δώστε τους λίγο χρόνο και σταθείτε δίπλα τους, όχι απέναντι...
Τόπος στα νιάτα!
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Φίλε Δομέστικε,

Δεν διαφωνώ με την χορωδιακή εκτέλεση του ασματικού μέρους των ακολουθιών.

Νομίζω πως παραξηγήσατε τις τοποθετήσεις μου.

Άλλο η χορωδιακή εκτέλεση που μπορεί να παρουσιάσει άριστα αποτελέσματα ακόμα και απο μέτριους υμνωδούς, και άλλο η ύπαρξη προσώπων που θα ενισχύσουν ένα ίματζ του Πατριαρχείου ως σοβαρού θεσμού παγκωσμίως. Προς τι το όφελος να υπάρχει ένας μονωδός, ή χοράρχης που άπτει το παραδοσιακώς ψάλλειν, ενω όταν καλείται ως εκπρόσωπος του Πνευματικού κέντρου της Ορθοδοξίας σε διεθνές συνάξεις να μην ξέρει ούτε την γλώσσα της σύναξις, ή ακόμα και το θεωρητικό αντικείμενο!

Δεν προτείνω πως οι νύν Άρχοντες δομέστικοι δεν έχουν εφόδια με τα οποία θα μπορούσαν να συνεχίσουν την ψαλτική παράδοση του Φαναρίου. Αντιθέτως, προτείνω πως υπάρχουν ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ οφφικιάλοι μουσικοί της ΜΧΕ που μπορούν να ανταποκριθούν με περισσότερα εφόδια, πλέον τις ικανότητές τους ως μονωδοί ή ως χοράρχες. Αντιθέτως προτείνω πως θα ήταν ΠΙΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ και ΠΙΟ ΚΑΘΑΡΗ μια διαδικασία η οποία θα αξιολογούσε ΟΛΟΥΣ τους πιθανούς διάδοχους. Τίποτα άλλο. Εαν μια τέτοια διαδικασία αποδείξη τον κ. Φλοίκο, ή τον κ. Μπερμπέρη, τότε να ´ναι ευλογημένο! Και μείς μαζί του(ς)!

Μπορεί μερικοί να αρέσκονται στην ύπαρξη ενός Πατριαρχείου ευτελούς, πενιχρό, με ίματζ τύπου τοπικής εκκλησίας αποτελούμενη απο μια παρέα που καλά περνάει και καλά τα λέει εντώς μιας κοινώτητας που σταδιακά σβήνει.

Αυτό δεν είναι το Πατριαρχείο που εγώ και πολλοί άλλοι υποστηρίζουμε και το οποίο αγαπούμε και το Πατριαρχείο που ΠΡΕΠΕΙ να είναι. Ένα Πατριαρχείο που προβάλλει mediocrity δεν οφελεί, και δεν τιμά το ίδιο το εαυτό του.

ΝΓ

Ἡ Μεγάλη Ἐκκλησία ΔΕΝ εἶναι θεσμός, ἀλλὰ ΕΚΚΛΗΣΙΑ.
Ἡ Μεγάλη Ἐκκλησία εἶναι εὐτελισμένη καὶ ταπεινωμένη, ἀλλὰ αὐτὸ τὴν κάνει γνησίᾳ ἐν Χριστῷ.
Ἡ Μεγάλη Ἐκκλησία τελεῖ ἐν αἰχμαλωσίᾳ, ἀλλὰ παραμένει ἐλεύθερη, μακρὰν κοσμικῶν διενέξεων καὶ καισαρικῆς ἤ παπικῆς ἐπιβολῆς.
Ἡ Μεγάλη Ἐκκλησία δὲν μαρτυρεῖ στὴν νεότερη ἱστορία τῆς Ὀρθοδοξίας μὲ τὴν περίλαμπρη Ἁγία Σοφία, ἀλλὰ μὲ τὸ μαρτυρικὸ σώμα τοῦ πατριάρχου Γρηγορίου Ε΄νὰ εὐτελίζεται συρόμενο στὶς ρύμες τῆς Πόλεως καὶ τὴν κλειστὴ Πύλη νὰ παραμένει σφραγισμένη.

Αὐτὰ ὡς εἰσαγωγή.

Ἀπὸ κεῖ καὶ πέρα. Ὀφικιάλοι ὑπάρχουν πολλοὶ ἀλλὰ ἡ ψαλτικὴ ἱεραρχία τοῦ πατριαρχικοῦ ναοῦ συγκεκριμένη καὶ καλὸ εἶναι νὰ τηρηθεῖ ἄν δὲν ὑπάρχει ἄλλος σοβαρὸς καὶ ἀνυπέρβλητος λόγος. Οἱ ἐγωισμοὶ καὶ προσωπικὲς φιλοδοξίες προσώπων ἑκτὸς Πατριαρχείου, ποὺ ἐκ τοῦ ἀσφαλοῦς ἀπὸ τὴν ἄνεση τοῦ ΥouTube ἐκφέρουν καταδιαστικὲς γνῶμες, στρώνοντας τὸ ἔδαφος γιὰ ἔξωθεν προσκλήσεις, δὲν ἔχουν θέση.

Θεωρῶ πὼς ὁ πατριαρχικὸς ναὸς χρειάζεται Πρωτοψάλτη-Χοράρχη, πεπαιδευμένο μέσα στὸν Πατριαρχικὸ Ναό καὶ ὄχι κακομαθημένους ψάλτες μέσα ἀπὸ τὸ ἑλλαδικὸ star system, ποὺ θὰ προωθήσουν τὴν μονωδία.
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Νομίζω καταλαβαίνω και τις δύο οπτικές. Φυσικά του Δομέστιχου είναι η εγγύτερη στην αλήθεια καθώς πράγματι η Μεγάλη Εκκλησία είναι Εκκλησία. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο όμως είναι θεσμός ο οποίος διαδραματίζει ρόλο παγκοσμίως απευθυνόμενο είτε στους ορθοδόξους είτε σε ετεροδόξους. Και βέβαια, ο Θεός δεν έχει ανάγκη ούτε την Αγ. Σοφία ούτε και τον Αγ. Γεώργιο ούτε τον Ναυπλιώτη, αλλά βέβαια έτσι θα απορρίπταμε όλην την πολιτισμική δραστηριότητα της περιόδου που η Μεγάλη Εκκλησία δεν τελούσε εν αιχμαλωσία και η οποία δραστηριότητα αποσκοπούσε πράγματι στο να περιβάλει με αίγλη (όχι κοσμική, όμως) την Εκκλησία.

Βέβαια, αν εννοείς Δομέστιχε ότι θα "πρέπει" το ίματζ (sic) του Πατριαρχείου να συνάδει με την πραγματικότητά του, αυτό είναι άλλη κουβέντα.

Ο κ. Γιαννουκάκης όμως θέλει να πει, νομίζω, πως το Πατριαρχείο θα πρέπει να είναι παρόν και να ακτινοβολεί σε όλους τους τομείς, όπως όταν μπήκαν οι Ρώσοι στην Αγ. Σοφία που έγιναν Χριστιανοί απ' αυτό που άκουσαν. Το ζήτημα είναι: μπορεί να γίνει αυτό εφικτό σήμερα;
 

nicos

Νικόλαος Κουμαραδιός
Το ζήτημα είναι: μπορεί να γίνει αυτό εφικτό σήμερα;

Αυτός ο προβληματισμός απ'όσο ξέρω (διότι δεν είμαι τόσο μεγάλος) υφίσταται από τον αείμνηστο Νικολαϊδη και μετά...επιεικώς, διότι γκρίνιες λέγονταν ακόμη και για τον Ναυπλιώτη... μην ξεχνάμε την προσπάθεια εγκαθίδρυσης χορωδίας εντός του Π.Ναού και την κατάληξή της...
Η γνώμη μου;
ΝΑΙ!
 
Ας αφήσουμε το Πατριαρχείο ήσυχο, να κάνει τη δουλειά του, όπως την κάνει αιώνες τώρα.

Ο Φάρος της Ορθοδοξίας ήταν, είναι και θα είναι αναμμένος διότι στηρίζεται σε παλαιά γερά θεμέλια που άντεξαν στο χρόνο, έξω από μουσικολογικοψαλτικοερευνητικές προσεγγίσεις και συνέδρια. Εκεί δεν χρειάζονται έρευνες, εκεί μεριμνούν τόσα χρόνια.

Όλοι εκεί πηγαίναν για να μάθουν, έμαθαν για να πάνε τώρα εκεί να τους τα μάθουν καλύτερα.

Σα δε ντρεπόμαστε λέγω.

Εκεί είναι η ζωντανή παράδοση.

Δεν χρειάζεται να αποδείξει τίποτε σε κανέναν. Άλλωστε χωρίς αμφιβολία το έχει ήδη κάνει.

Ότι έχουμε σήμερα , εκεί δημιουργήθηκε, εκεί καλλιεργήθηκε, εκεί το οφείλουμε.

Συγχαρητήρια και στους δύο χορούς, πρώτα στον άρχοντα τέως Δομέστικο του Πατριαρχικού Ναού κ. Δημοσθένη Παικόπουλο που τον αγαπώ πολύ, και στον άρχοντα Ά Δομέστικο της Μ. Εκκλησίας κ. Φλοίκο.

Αν και σκληροπυρηνικά μονωδικός, άκουσα χορό που μου άρεσε, είχε σοβαρότητα και κατάνυξη.
Δεν άκουσα Ιάκωβο ούτε βέβαια περίμενα, αλλά προσεύχομαι για το καλύτερο. Ο Θεός θα δώσει.

Για πρώτη φορά, πολύ καλά με σοβαρότητα.

Και είς άλλα με υγεία.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
...
Ο κ. Γιαννουκάκης όμως θέλει να πει, νομίζω, πως το Πατριαρχείο θα πρέπει να είναι παρόν και να ακτινοβολεί σε όλους τους τομείς, όπως όταν μπήκαν οι Ρώσοι στην Αγ. Σοφία που έγιναν Χριστιανοί απ' αυτό που άκουσαν. Το ζήτημα είναι: μπορεί να γίνει αυτό εφικτό σήμερα;

Ξεχνᾶς ὅμως πὼς τὸ περιστατικὸ ποὺ ἀναφέρεις ἀπηχεῖ μιὰν ἄλλη ἱστορικὴ πραγματικότητα.
Στὴν ἐποχὴ τοῦ YouTube μπορεῖ νὰ βρεῖ ὅποιο ὁπτικοακουστικὸ ὑλικὸ θέλει, ἄν αὐτὸ εἶναι τὸ βασικό του κριτήριο ἐπιλογῆς.
Δὲν ὑπάρχουν πλέον ἰθαγενεῖς νὰ ἐντυπωσιάζονται μὲ πολύχρωμες χάντρες.

Ἀπὸ κεῖ καὶ πέρα ἡ Ἐκκλησία βρίσκεται ἐπὶ τοῦ ὄρους κειμένη, καὶ ὅποιος θέλει προστρέχει σὲ αὐτήν, χωρὶς νὰ ἔχει ἀνάγκη κανένα κοσμικὸ θεσμό παρά μόνο τὴν ἐσωτερική του δίψα γιὰ ἐλπίδα σωτηρίας. Ὁποιαδήποτε προσπάθεια νὰ καταντήσει ἡ Ἐκκλησία θεσμός, ὁδηγεῖ στὴν κατάντια τῆς ἑλλαδικῆς ἐκκλησίας καὶ τῆς ρωσικῆς ἐκκλησίας. Ἡ πρώτη θὰ μείνει χωρὶς πραγματικὸ ποίμνιο ἔτσι ὅπως πάει, παρὰ μόνο μὲ τὸ ἁγιογραφικὸ «λῆμμα», ἡ δὲ δεύτερη βρίσκεται στὸν «καλό» δρόμο τοῦ καισαροπαπισμοῦ, παρὰ τὶς ἐντυπωσιακὲς τελετὲς καὶ τὶς πολυμελεῖς χορωδίες, πλήρεις κενότητος καὶ ἐκμετάλλευσης.
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
Ο κ. Βαγενάς με καλύπτει πλήρως. Κατάλαβε το πνεύμα και την σκέψη μου:

http://analogion.com/forum/showpost.php?p=198376&postcount=58

Τον ευχαριστώ.

Προς τον προλαλήσαντα (Μελοποιό), συμφωνώ μαζί σας πως το Πατριαρχείο θα κάνει την δουλειά του ούτως η άλλως. Και η αποφάσεις του είναι και θα είναι σεβαστές.

Διαφωνώ, όμως με την σκεπτική πως μια απόφαση που αφορά πράγματα ΠΕΡΑΝ της μουσικής (ναι, και το ίματζ και το παγκόσμιο κύρος του Πατριαρχείου), να περιοριστεί στα αμιγώς μουσικά. Διοτι είτε το θέλετε, είτε δεν το θέλετε, ζουμε σε εποχές που η έννοια της εκκλησίας έχει και την παράμετρο της ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑΣ, και όχι τον ευσεβισμό με την ψευδομοναστικήζουσα και ψευδολυτρωτηκίζουσα εσωστρέφεια. Αυτό βεβαίως ανήκει σε άλλη θεματική ένωση (εάν η εκκλησία είναι θεσμός, ή όχι, ή τί άλλο είναι και μπορέι να είναι, λ.χ.). Περιοριζόμαστε στην ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ και την ΓΝΩΜΗ μας για την διαδικασία ανάρρησις Πρωτοψάλτου και Λαμπαδαρίου με ΤΙΣ ΣΗΜΕΡΙΝΕΣ ΣΥΝΘΙΚΕΣ, σεβόμενοι πάντοτε την παράδοση του τρόπου και της διαδικασίας.

Ξεχάσατε, μερικοί, πως οι πατριαρχικοί χοροί δέν υπάγονται στο μοντέλο....ΕΛΒΥΧ. Άρα, τι νόημα θα είχε ο όρος "ΠΡΩΤΟ - ΨΑΛΤΗΣ"; Ποιός είναι ο ΨΑΛΤΗΣ; Πώς είναι ΠΡΩΤΟΣ, εαν δεν διακρίνεται δια την ΨΑΛΜΩΔΙΑ ΤΟΥ (που ιστορικά ξεχώριζε και που ο ίδιος ο όρος και θεσμός επιβάλλει να ξεχωρίζει); Δεν διαφωνώ με μια χορική (άλλο ο χορός και άλλο η χορωδία) προσέγγιση του ψάλλειν, αλλα υπό τέτοιου σχίματος, επαναλαμβάνω, πως και ένας ΜΕΤΡΙΟΣ ψάλτης μπορεί να συντονίζει ΜΕΤΡΙΟΥΣ βοηθούς με αποτέλεσμα, άκουσμα ικανοποιητικό, έστω και με χροία της παράδοσης.

Εκπλήσσομαι με την γνωμη μερικών σεβαστών μελών, που, άρον άρον, προτείνετε να επιβληθεί μια απόφαση χωρίς την αξιολόγηση ΟΛΩΝ των πιθανών υποψηφίων. Ιστορικά, μερικοί απο σας, για τα προσωπικά σας θέματα, εδώ εντώς του Ψαλτολογίου, φωνάζετε "ΑΣΕΠ, ΑΣΕΠ, και επιτροπές ακροάσεων εδώ και τώρα", αλλα αγνοείτε (ή ξεχάσατε) την ύπαρξη της Συνοδικής Επιτροπής Εκκλησιαστικής Τέχνης που ΥΠΑΡΧΕΙ και ΔΡΑ.

Δεν είναι αυτή η αρμόδια επιτροπή να λάβει αιτήσεις απο ενδιαφερόμενους και η οποία θα τους αξιολόγησει; Δεν είναι ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ο εν ενεργεία Άρχων Πρωτοψάλτης που (θαρρώ πως θα συμφωνήσετε όλοι) έχει και θα πρέπει να έχει την ΠΡΩΤΗ ΓΝΩΜΗ; Δεν είναι αυτή η πιο αρμόδια επιτροπή με μέλη πού έχουν ακούσματα και εμπειρίες της παράδοσης εντώς του Πατριαρχικού Ναού; Δεν είναι αυτή η επιτροπή που ο ρόλος της είναι να κάνει εισήγηση στον Πατριάρχη και που προτείνει στον Πατριάρχη τους πιο κατάλληλους;

Δεν είναι αυτή η ΙΣΤΟΡΙΚΗ διαδικασία που επιβάλλει η ΤΑΞΙΣ του Πατριαρχείου; Δεν είναι δι αυτής η ΠΙΟ ΚΑΘΑΡΗ, και η ΠΙΟ ΔΙΑΦΑΝΗΣ διαδικασία;

Συμφωνώ πως διατηρεί το δικαιώμα ο Πατριάρχης να προτείνει όποιον θέλει.

Απο κει και πέρα, να ´ναι ευλογημένη όποια μελλοντική απόφαση, αλλα να υπάρχει ΚΑΙ η δικαιοσύνη...

Προς το παρόν, δεν έχουν παραιτηθεί ούτε ο κυρ Αστέρης, ούτε ο κυρ Χαριατίδης.

Ας το σεβαστούμε λίγο και αυτό.

ΝΓ
 
Last edited:
Top