Πιστεύω, Ήχος Δ´/ Romeiko Ensemble στον “Παρνασσό”

kbilalis

Νέο μέλος
Στον Φιλολογικό Σύλλογο ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ την Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου 2014, ώρα 8:30 μμ, ο Γιώργος Μπιλάλης και το ψαλτικό Σύνολο ROMEIKO θα παρουσιάσουν το νέο τους διπλό δίσκο «ΤΑ ΤΥΠΙΚΑ», που θα κυκλοφορήσει την ίδια ημέρα.

«Είναι εννιά έντεχνες μουσικές καταγραφές των ΤΥΠΙΚΩΝ (ψαλμοί 102 & 145) ξεκινώντας από τον Πέτρο Λαμπαδάριο στην Κωνσταντινούπολη (†1777) και καταλήγοντας στον Βασίλειο Νικολαϊδη από το Ζαγκλιβέρι (1888). Οι συνθέσεις αυτές μας φανερώνουν τις ψαλτικές τάσεις του 19ου αιώνα και είναι γραμμένες στη Νέα Μέθοδο γραφής που καθιερώθηκε το 1814 και από αυτήν την γραφή ψέλνει σήμερα η Ελλάδα. Το Romeiko ακόμα θα μας ταξιδέψει πίσω στον 12ο αιώνα σε άγνωστες μουσικές που χάσαμε στη διαδρομή των αιώνων το άκουσμά τους» αναφέρει ο Άρχων Πρωτοψάλτης της Αγιωτάτης Μητροπόλεως Ν. Ιερσέης Δρ Γιώργος Μπιλάλης, γνωστός διεθνώς για το πλούσιο επιστημονικό του έργο και τις πολλές συναυλίες με το ψαλτικό σύνολο ROMEIKO σε πολλές πόλεις της Ευρώπης και της Αμερικής.

«Είναι μια ευτυχής συγκυρία για την Ψαλτική Τέχνη αφενός ο εορτασμός των 200 χρόνων της Νέας Μεθόδου που εισήχθη το 1814 στην Πόλι σαν σύστημα γραφής των τροπαρίων, αφετέρου η εφεύρεσις του ΚΛΕΙΔΙΟΥ μεταγραφής των βυζαντινών ποιημάτων από την Παλαιά Παρασημαντική στη Νέα Μέθοδο από το μουσικολόγο Ιωάννη Αρβανίτη. Ο Αρβανίτης πρόσφατα έλυσε το μυστήριο της ανάγνωσης των βυζαντινών χειρογράφων και μας χαρίζει πλέον την ευκαιρία να ακούσουμε πως έψαλναν πραγματικά στο Βυζάντιο. Εύχομαι, λοιπόν, και ελπίζω σε μια βραδιά μουσικής ανάτασης», συμπληρώνει ο χοράρχης.


ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
Τις συναυλίες του ROMEIKO ENSEMBLE διοργανώνει το Μελωδικό Καράβι.

ΡΩΜΑΙΪΚΟ ΣYΝΟΛΟ
Το ψαλτικό σύνολο Ρωμαίικο ιδρύθηκε το 1992 στην Φιλαδέλφεια (ΗΠΑ) με σκοπό την έρευνα, διδασκαλία και παρουσίαση της μουσικής (ψαλτική και κοσμική) της αυλής του Βυζαντινού Αυτοκράτορα στην Κωνσταντινούπολη. Έχοντας επιλέξει δεξιοτέχνες ψάλτες και οργανοπαίκτες υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Γιώργου Μπιλάλη και μεθοδική έρευνα στις χειρόγραφες μουσικές πηγές ερμηνεύει ανέκδοτα μέλη από τους 80 και πλέον επώνυμους μουσουργούς του Βυζαντίου.
Το Ρωμαίικο έχει ερμηνεύσει έργα βυζαντινών, μεταβυζαντινών και νεοελλήνων συνθετών συμμετέχοντας σε διεθνή φεστιβάλ, gala concerts, ιερές τελετές και άλλα πολιτιστικά γεγονότα. Εμφανίζεται από το 2001 στον ετήσιο κύκλο συναυλιών του World Music Institute ερμηνεύοντας παράλληλα την βυζαντινή και οθωμανική ψαλτική παράδοση της Κωνσταντινουπόλεως στους καθεδρικούς Ναούς St. Bartholomew (ΝΥC) και St. Matthew (DC). Η δισκογραφία του Ρωμαίϊκου περιλαμβάνει τα εξής έργα: Sounds of the Parthenon (1996), Thy Cross we adore (2000), Της συκής το έγκλημα (2001), Βηθλεέμ ετοιμάζου (2002), η Λειτουργία σε ήχο Α΄ (2005), απο τον Ακάθιστο στο Νυμφίο (2007), Χριστός επι γής (2007), Byzantine Christmas (2007).

ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΙΛΑΛΗΣ
Ο Γιώργος Μπιλάλης γεννήθηκε στην Αθήνα ακούγοντας από μικρός τους ήχους της Πολίτικης ψαλτικής. Στην δεκαετία 1980 μελετάει την νεο-βυζαντινή ψαλτική έκφραση στους κορυφαίους ψάλτες Αθ. Πέττα, Κων. Ηλιάδη και Δημ. Νερατζή. Σπουδάζει θεωρία της Ελληνικής Μουσικής στον Σίμωνα Καρά και παίρνει Δίπλωμα Διδασκάλου Βυζαντινής Μουσικής. Συμμετέχει σαν σολίστ στην Ελλην. Βυζαντινή χορωδία και τους Μαϊστορες της Ψαλτικής Τέχνης.
Από το 1990 δραστηριοποιείται στις ΗΠΑ συνεχίζοντας τις σπουδές του στην Παιδαγωγία Μουσικής και Διεύθυνση χορωδίας, ενώ διδάσκεται τη θεωρία Οθωμανικής μουσικής στον Feridun Ozgoren (Βοστώνη) μαθαίνοντας yayli tanbur μαζί του και κανονάκι με την Sehvar Besiroglu (I.T.U., Istanbul). Από το 1995 προπονείται επαγγελματικά με τον δάσκαλο φωνής Γιάννη Πετρόπουλο (www.vocaltechnician.com) με φωνητικές εκτάσεις ανατολικού τενόρου. Ίδρυσε το σύνολο Ρωμαίικο με σκοπό την ερμηνεία του μεσαιωνικού βυζαντινού και οθωμανικού ήχου. Μελετάει συστηματικά ως υποψήφιος διδάκτωρ την ερμηνεία του παλαιοβυζαντινού μέλους με τον ερευνητή μουσικολόγο Ιωάννη Αρβανίτη. Το 2006, ο Γιώργος Μπιλάλης και ο δάσκαλός του Ιω. Αρβανίτης ιδρύουν την μουσική εταιρεία Κούφισμα (www.kouphisma.net) με σκοπό την παρουσίαση του κώδικα μεταγραφής των Βυζαντινών μελωδιών στην αυθεντική τους ερμηνεία και την έντυπη και ακουστική έκδοση των βυζαντινών μελών πού παραμένουν μουσειακά μόνο σε χειρόγραφες συλλογές.
Ο Γιώργος έχει ηχογραφήσει για ντοκιμαντέρ (The Greek Schools of Istanbul), στην ταινία "ΝΥΦΕΣ" των Παντ. Βούλγαρη & Mart. Scorcese (2005). Τελευταία εμφανίστηκε στο Ηρώδειο (2006) και Μέγαρο Αθηνών (2012) με τον Σταμ. Σπανουδάκη σε ανατολικούς αυτοσχεδιασμούς. Στη δισκογραφία του ξεχωρίζουν Λάζαρε δεῦρο ἔξω (2000), Πάτερ Ἱεράρχα Νικόλαε (2003), Μὴ ἀποστρέψεις (2002), Μυροβλήτα Δημήτριε (2006). Το 2014 του απονεμήθηκε το οφφίκιο του Ἄρχοντος Πρωτοψάλτου στην Μητρόπολη Ν. Ιερσέης.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ
Ο Γιάννης Αρβανίτης σπούδασε Φυσική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Βυζαντινή Μουσική στο Ωδείο Χαλκίδος, καθώς και Βυζαντινή μουσική και Δημοτικό τραγούδι στη Σχολή του ‘Συλλόγου προς Διάδοσιν της Εθνικής Μουσικής’ του Σίμωνος Καρά. Πήρε Δίπλωμα Διδασκάλου Βυζαντινής Μουσικής από το Ωδείο Σκαλκώτα (τάξη Λ. Αγγελόπουλου).
Ασχολήθηκε με την μελέτη των Ελληνικών παραδοσιακών οργάνων (ταμπουρά, ούτι, λαούτο, θαμπούρα). Έχει διδάξει Βυζαντινή Μουσική, Υμνολογία, Λειτουργική, ταμπουρά και ούτι στο Πειραματικό Μουσικό Γυμνάσιο και Λύκειο Παλλήνης από την πρώτη χρονιά λειτουργίας του (1988), στη Σχολή του ‘Συλλόγου προς Διάδοσιν της Εθνικής Μουσικής’, καθώς και σε διάφορα σεμινάρια στην Ελλάδα, την Κύπρο και την Ευρώπη. Έχει ασχοληθεί ιδιαίτερα με την θεωρία και παλαιογραφία της Βυζαντινής Μουσικής και τις μεταγραφές των παλαιών μελών και έχει κάνει ανακοινώσεις σε διεθνή συνέδρια, καθώς και εκτελέσεις των μεταγραφών του. Έχει διατελέσει επί πολλά έτη ιεροψάλτης σε διαφόρους ναούς. Διηύθυνε την Χορωδία του Συλλόγου Ιεροψαλτών Ευβοίας και είναι τώρα Διευθυντής του Βυζαντινού Χορού ‘Αγιοπολίτης’. Υπήρξε επικεφαλής του τμήματος Βυζαντινής Μουσικής στο Πρότυπο Μουσικό Κέντρο Πειραιά και τώρα διδάσκει στο Ωδείο ‘Φίλιππος Νάκας’(παράρτημα Πειραιά). Επίσης, από το 1994 διδάσκει στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου.
 
Επισυνάπτω την απάντηση του κ. Αρβανίτη στην ροή αυτή

http://analogion.com/forum/showthread.php?t=32461

"Προς διευκρίνιση, το κείμενο μου εστάλη πριν 2-3 μέρες και ήθελα να κάνω διορθώσεις, αφαιρώντας κάποιες, κατ' εμέ, λίγο υπερβολικές και ανακριβείς εκφράσεις. Δεν βρήκα το χρόνο να το κάνω άμεσα και δεν φαντάστηκα την τόσο ταχεία δημοσίευσή του σε κάποια ιστοσελίδα (πιθανόν ούτε ο κ. Μπιλάλης να μην είναι υπεύθυνος γι' αυτό)."

Λυπάμαι πολύ για τον κ. Αρβανίτη, που ΔΕΝ διορθώθηκε η πρώτη διαφήμηση, αλλα έρχεται τώρα και δεύτερη με πιο αυθαίρετες δοξασίες που ΚΑΙ ΠΑΛΙ τον εκθέτει.

ΝΓ
 
Δεν εγραψε κανεις σ αυτο το θεμα και ειπα να κανω δυο σχολια!Ημουν στην εκδηλωση..Να πω πως η παρουσιαση ηταν τελεια!τα ηχητικα πολυ καλα αλλα και η σκηνοθεσια Ο κ Μπιλαλης ηταν καλος χοραρχης και οι χορωδοι πολλοι καλοι...ολοι ειπαν απο κατι !.απο την πρωτη στιγμη φανηκε πως οι προβες ηταν παρα πολλες αφου το ακουσμα ηταν Τελειο με μια φωνη..εφαμιλλο και αξιο μιας καλης χορωδιας Μου εθυμησε το ΄΄ Εργαστηρι΄΄ .Τα μελη βεβαια ...ΗΤΑΝ αγνωστα σε μενα και λιγο με εξεπληξαν.. Μεταγραφη του κ. Ιωαννη Αρβανιτη που ειναι αξιος επαινου τοσο για την δουλεια που εκανε και αλλο τοσο που προλογησε τοσο καλα την εκδηλωση .... Τον χαιρετισμο του Πατριαρχη εδωσε ο π Σ.Φαροσογλου..Κριμα για οσους δεν παρρευρεθησαν..
 
Ενδιαφέρον είναι, αγαπητέ κ. Καραμπάση, εαν οι αυθαίρετες δοξασίες που παρουσιάζονται στις διαφημήσεις, επισυνάπτονται στο πρόγραμμα απο τον κ. Αρβανίτη, ή εαν διορθώθηκαν.

Το να προλογίζεται μια εκδήλωση απο ευλογίες του Πατριάρχου, και αργότερα να προβάλλονται θεωρίες που έρχονται σε ευθεία σύγκρουση με την κιβωτό που προστατεύει το Πατριαρχείο, κατ εμε, είναι κάπως περίεργο.

Εύχομαι να διορθώθηκαν οι αυθαίρετες δοξασίες που προβάλλουν οι διαφημήσεις.

ΝΓ
 
Συνημμένως, τὸ μουσικὸ πρόγραμμα τῆς ἐκδηλώσεως «Πιστεύω, ἦχος δ´» (Δευτέρα 29-09-2014).

Ἐπίσης, ἡ προλογικὴ ὁμιλία τοῦ Ἰωάννου Ἀρβανίτη διὰ τὴν ὡς ἄνω ἐκδήλωσιν εἰς «Παρνασσόν».

 
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=15867

(Μάρκος Βασιλείου, Γραμματεύς του Πατριαρχείου, φίλος του Ι. Ναυπλιώτου. Δημοσίευσε τις περί εξηγήσεως απόψεις του στην "Εκκλησιαστική αλήθεια", όργανο του Πατριαρχείου)
 
Δεν εγραψε κανεις σ αυτο το θεμα και ειπα να κανω δυο σχολια!Ημουν στην εκδηλωση..Να πω πως η παρουσιαση ηταν τελεια!τα ηχητικα πολυ καλα αλλα και η σκηνοθεσια Ο κ Μπιλαλης ηταν καλος χοραρχης και οι χορωδοι πολλοι καλοι...ολοι ειπαν απο κατι !.απο την πρωτη στιγμη φανηκε πως οι προβες ηταν παρα πολλες αφου το ακουσμα ηταν Τελειο με μια φωνη..εφαμιλλο και αξιο μιας καλης χορωδιας Μου εθυμησε το ΄΄ Εργαστηρι΄΄ .Τα μελη βεβαια ...ΗΤΑΝ αγνωστα σε μενα και λιγο με εξεπληξαν.. Μεταγραφη του κ. Ιωαννη Αρβανιτη που ειναι αξιος επαινου τοσο για την δουλεια που εκανε και αλλο τοσο που προλογησε τοσο καλα την εκδηλωση .... Τον χαιρετισμο του Πατριαρχη εδωσε ο π Σ.Φαροσογλου..Κριμα για οσους δεν παρρευρεθησαν..

Συγχαρητήρια στο Ρωμαίικο, τον διευθυντή της χορωδίας Γιώργο Μπιλάλη, και στον προλογήσαντα Ιωάννη Αρβανίτη!


Θερμές ευχαριστίες στο μέλος nektar για το ηχητικό με τον πρόλογο του κ. Αρβανίτη και το πρόγραμμα της εκδήλωσης.

Μήπως υπάρχουν ηχογραφήσεις από το μουσικό μέρος του προγράμματος;

Το Οκτάηχο Δοξαστικό Θεαρχίω Νεύματι σε μεταγραφή από το αρχαίο βυζαντινό μέλος έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.


 
Back
Top