domesticus
Lupus non curat numerum ovium
Μα ο Σακελλαρίδης έθεσε ως στόχο υπεράνω όλων αυτόν, να αναδεικνύεται το ποιητικό κείμενο, με όποιο κόστος - συμπληρώνω εγώ. Το οποίο κόστος είναι τις περισσότερες φορές μουσικό, κολόβωση δηλ. των φράσεων ή επιλογή φράσεων από μία πολύ μικρή γκάμα σύντομων ή ανάμιξη ενίοτε ειρμολογικών στοιχείων μέσα στο στιχηράριο. Ναι, αυτά αποτελούν περιστασιακή ρήξη με τις παραδοσιακές γραμμές, αλλά το νόημα εξυπηρετείται. Δεν μπορώ να φανταστώ ότι θα κατηγορήσει ποτέ κανείς τον Σακελλαρίδη ότι δεν προσβλέπει και δεν εξυπηρετεί το νόημα! Μουσικά μπορείς να πεις πολλά, όχι όμως σ' αυτό το θέμα. [Δεν σημαίνει ότι αποδέχομαι αυτό το κόστος, κάθε άλλο, αλλά έτερον εκάτερον]
Μια μουσική παράδοση. Αυτό προσπαθώ να τονίσω. Το θέμα δεν είναι να συζητήσουμε το εξωφρενικό, ότι δηλ. η τετραφωνία ή η τριφωνία είναι εξέλιξη της παράδοσης. Το θέμα είναι, κατ' εμέ τουλάχιστον, να εξετάσουμε αν
1) η πολυφωνική εκκλησιαστική μουσική στην Ελλάδα έχει μουσική αξία,
2) αν έχει λειτουργική αξία, αν δηλ. μπορεί να επιλεγεί ως μέσο για τη λατρεία χωρίς προβλήματα στην εφαρμογή της,
3) αν αξίζει εντέλει να διατηρηθεί,
τουλάχιστον εκεί που σήμερα υφίσταται, βάσει των δύο προηγουμένων. Για μένα η απάντηση και στα τρία είναι σαφώς ναι.
Τὸν Σακελλαρίδη περιμέναμε, ὁ Πέτρος δὲν μᾶς ἔκανε, ἀλλὰ βλέπεις ἦταν «τουρκόσπορος» γιὰ τοὺς «καθαρόαιμους» Ἀθηναίους τῆς ἐποχῆς ...
Γιὰ τὰ ὑπόλοιπα. Κάθε μουσικὸ εἶδος ἔχει τὴν ἀξία του στο ipod τοῦ καθενός καὶ ὁ καθένας γιὰ τὸ γοῦστο του διατηρεῖ αὐτὸ ποὺ θέλει. Μέσα στο ναὸ θέση δὲν ἔχει, σαφῶς ὄχι καὶ ἡ ἐξέλιξή της ἱστορικὰ στὸν ἑλλαδικὸ χῶρο δικαιολογεῖ τὴν ἄρνηση.
Βέβαια κάτω ἀπὸ τὴν ἐπίδραση τοῦ λεγόμενου «καλοῦ κόσμου» μὲ τὰ ἐκλεπτυσμένα ὑπὸ τὴν στενὴ ἐπίδραση τοῦ κλειδοκυμβάλου γούστα ἐπιτρέπονται καὶ οἱ δεύτερες λειτουργίες καὶ οἱ χορωδίες στὸ γυναικωνίτη κλπ κλπ κλπ
Ἀλλὰ ξέχασα, ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΟΡΘΟΤΗΣ κ. συνάδελφοι.