Δε νομίζω να ήταν μεικτή- μάλλον με παιδιά και ενήλικες οπότε ακουγόταν σαν μεικτή- βέβαια δεν την έχω ακούσει...
Ναι ηταν κυριως παιδικη χορωδια , αλλα αγορια και κοριτσια αν θυμαμαι καλα .
Δε νομίζω να ήταν μεικτή- μάλλον με παιδιά και ενήλικες οπότε ακουγόταν σαν μεικτή- βέβαια δεν την έχω ακούσει...
Και ρωτώ τι έκανε ο Πρωτοψάλτης του Αγ. Νικολάου Νικαίας και ο κάθε πρωτοψάλτης που του συμβαίνει κάτι παρόμοιο;....
Να σας πώ εγώ; Κρατάει μούτρα δύο Κυριακές και μετά ούτεγάτα ούτε ζημιά;΄Καλά μας κάνουν λοιπόν αφού είμαστε ανίκανοι να υπερασπίσουμε την Τέχνη; και γιατί είμαστε ανίκανοι γιατί δεν την εκτιμούμε αρκετά..... και αυτό το προβλημα εδώ καταλήγει στην έλλειψη εκτίμησης της τέχνη (appreciation of art)
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΛΑΜΠΡΟΥ;11795 said:Κ. Λιναρδάκη, το θέμα δεν είναι εάν ο Ιερώνυμος έγινε από Αρχιμανδρίτης Αρχιεπίσκοπος, αυτό άλλωστε δεν απαγορεύεται από τους ιερούς κανόνας. Ούτε το τι έκανε τότε στον τομέα της Β. Μ., γερμανοσπουδαγμένος ων και ακολουθώντας το πνεύμα της εποχής του. Το θέμα είναι τι κάνουν τώρα οι Αρχιερείς μας, "παραδοσιακοί" ή μη γενικώς, και ιδίως όσοι έχουν αρκετά καλές βάσεις στην Β.Μ..
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΛΑΜΠΡΟΥ;11795 said:Κ. Λιναρδάκη, το θέμα δεν είναι εάν ο Ιερώνυμος έγινε από Αρχιμανδρίτης Αρχιεπίσκοπος, αυτό άλλωστε δεν απαγορεύεται από τους ιερούς κανόνας. Ούτε το τι έκανε τότε στον τομέα της Β. Μ., γερμανοσπουδαγμένος ων και ακολουθώντας το πνεύμα της εποχής του. Το θέμα είναι τι κάνουν τώρα οι Αρχιερείς μας, "παραδοσιακοί" ή μη γενικώς, και ιδίως όσοι έχουν αρκετά καλές βάσεις στην Β.Μ..
Όταν αναφέρθηκε στον Ιερώνυμο Α΄ ο κ. Λιναρδάκης δεν εννοούσε ότι ήταν παράβαση των κανόνων το ότι έγινε Αρχ/πος από Αρχιμανδρίτης. Αυτό φυσικά και δεν είναι αντίθετο στους Κανόνες. Εννοούσε και πολύ σωστά το ότι έγινε με μεθοδεύσεις πολιτικές και γενικότερα με διαδικασίες που κάθε άλλο παρά συνάδουν προς τους Ιερούς Κανόνες.
Επίτρεψέ μου να διαφωνήσω μαζί σου για το ότι ήταν άσχετο το τι έπραξε τότε ο Ιερώνυμος Α' με το τι πράττουν σήμερα οι Αρχιερείς απέναντί μας και απέναντι της Β.Μ. Η αλληλουχία προσώπων και της πολιτικής αυτών είναι πολύ σημαντικός παράγοντας. Με την πολιτική του Ιερωνύμου Α', με τα όσα επέβαλε, καλλιέργησε, διατήρησε, ανέχτηκε, επέτρεψε κλπ. διαμορφώθηκε ένα κλίμα του οποίου τον απόηχο βιώνουμε ακόμα και τώρα. Και επηρέασε και επηρεάζει όχι μόνο καταστάσεις αλλά και πρόσωπα δεδομένου ότι επί Ιερωνύμου Α' και στο κλίμα που επεκράτησε ανδρώθηκε μια μεγάλη μερίδα σημερινών Αρχιερέων, φορέων της νοοτροπίας, των συνηθειών, της πολιτικής, της τακτικής, πολλών πραγμάτων και ιδεών εκείνης της εποχής. Σαφώς λοιπόν επηρεάστηκαν, και σαφώς και πράττουν ανάλογα, επηρεάζοντας με την χειρά τους μια ακόμα γενιά Αρχιερέων και ούτω καθ' εξής.
Η στάση και η νοοτροπία και οι επιλογές σε πολιτικές και πρόσωπα ενός και και μόνου προσώπου - ταγού μπορεί να σημαδέψει το γενικότερο σύνολο και την πορεία του, για πολύ καιρό και σε βάθος χρόνου...
Αγαπητε Κωστα
Και βεβαια δεν απαγορευεται απο τους ιερους κανωνες αν και ειναι πολυ ασυνηθιστο . Δεν νομιζεις ; Και ενοουσα ακριβως αυτα που αναφερει ο αγαπητος stapaman στο παρακατω μηνυμα του.
Και για την ιστορια να πω και το εξης . Και στην Θεσσαλονικη (και αλλου) εγινε το ιδιο . Ηναγκασθη σε παραιτηση ο Μητροπολιτης Παντελεημων (Παπαγεωργιου) και εγινε Μητροπολιτης ο Αρχιμανδριτης Λεωνιδας Παρασκευοπουλος , ο οποιος επεβαλλε να ψαλωνται στο Αγιο Δημητριο πολυφωνικα λειτουργικα (εχω σχετικες ηχογραφησεις) κλπ .
Αυτό που θα είχε ενδιαφέρον είναι να μας ενημερώσει ο κ. Βαγγέλης αν υπήρξαν πολυφωνικές χορωδίες στην Κρήτη, έστω και ήπιες (τύπου Σακελλαρίδη).
Όσο για τις χορωδίες που γνωρίζουν να πουν μόνο τη λειτουργία και βασικούς ύμνους, τι να πει κανείς. Ο Σακελλαρίδης και ο Καψάσκης (ο διάδοχός του στην Αγ. Ειρήνη και πιστότερος εκτελεστής του) έψαλλαν σε όλες τις ακολουθίες (εσπερινό, όρθρο κλπ.)
Κ. Λιναρδάκη, κ. Μανιάτη,
Ουδείς ο αντιλεγων ότι ο Ιερώνυμος ανήλθε στον θρόνο κατά τρόπον αντικανονικό. Επιμένω όμως ότι όταν θέλει ένας επίσκοπος μπορεί πολλά πράγματα -σημαντικά ή ασήμαντα- να αλλάξει στην επισκοπή που ποιμαίνει. Γνωρίζω επίσκοπο που εξοβέλισε ακόμη και τις εικόνες που δεν ήταν αγιογραφημένες με το χέρι από τις εκκλησίες.
Τι εννοείτε;το θέμα είναι πολύ σοβαρό γιατί έχουν χαθεί το κριτήριο και τα όρια.>
Ουδείς κρίνει την πορεία του Μακαριωτάτου, απλά σχολιάζουμε το γεγονός ότι γίνεται αποδεκτή η πολυφωνία από τους εκκλησιαστικούς μας ταγούς...Δε νομίζω οτι είναι σωστό να ψέγουμε τον Μακαριότατο γιατί σε ένα ναό που λειτούργησε έτυχε να ψάλλουν πολυφωνικά. Τόσα χρόνια τί γίνετε; κάνουμε οτι δε γνωρίζουμε; Όσοι γνωρίζουν τον Μακαριότατο γνωρίζουν και την προσήλωσή του στην Παράδοση της Εκκλησίας και είναι άδικο να τον κρίνουμε έτσι.
Ποιους εννοείτε;Ας κρίνουμε καλύτερα αυτούς που εισαγάγουν "καινά δαιμόνια" σε χώρους όπου είναι σαφής η παράδοση και επομένως όλα αυτά δεν έχουν καμία θέση.
Επιτρέψτε μου να διαφωνήσω. ο ρόλος του ιερέως και ακόμη περισσότερο του Επισκόπου δεν είναι αυτός του διακοσμητή που θα κάνει ένα χώρο καλαίσθητο προκειμένου να μπει και να καθήσει κάποιος να πιεί καφέ. Έχει ευθύνη έναντι της Εκκλησίας, των παραδόσεων και των αξιών της. Οι Πατέρες της Εκκλησίας εναντιώθηκαν ακόμα και σε Αυτοκράτορες όταν απειλήθηκαν με αλλοίωση όσα παρέλαβαν. Στον κόσμο μπορεί να αρέσει το οτιδήποτε. Δεν θα τον εκδιώξουμε, σύμφωνοι, αλλά ούτε και θα υπακούσουμε στα κελεύσματα του κόσμου προκειμένου να τον έχουμε μαζί μας. Αν κάποια στιγμή στον κόσμο φτάσει να αρέσει το gospell θα το εισάγουμε και αυτό σιγά σιγά για να μην τον δυσσαρεστήσουμε....; Θα μου πείτε ότι υπερβάλω. Κι όμως, αν πάμε 150 χρόνια πίσω και κάνουμε ένα παραλληλισμό Βυζ. Μουσικής και Ευρωπαϊκής που εισήχθη τότε, θα δούμε ότι τα μέτρα και τα σταθμά είναι αρκετά ανάλογα...Για την ευθύνη των Επισκόπων διατηρώ κάποια επιφύλαξη. Εκτός από ορισμένες οφθαλμοφανείς περιπτώσεις, οι επίσκοποι δέχονται αυτά που κάθε ενορία έχει τυπικώς ή ατύπως θεσμοθετήσει. Μή ξεχνάτε οτι εύκολα τα βάζουν με τους ιερείς, αλλά τον κόσμο τον φοβούνται, πως θα πάνε κόντρα;
Γίνεται, δυστυχώς, αυτό που αναλύουμε: Η είσοδος ξένων μουσικών τρόπων και συνηθειών στην Λατρεία.Ακόμη όταν ο ψάλτης θέλει να ψάλλει πολυφωνικά όπως πολύ ωραία μας έδωσε το ηχητικό δείγμα ο κ. Λιναρδάκης (τον οποίο θερμά χαιρετώ), τότε τί γίνεται;
Κατά τη γνώμη μου κακώς ενέδωσε και εισήγαγε ό,τι εισήγαγε. Πάντ5ως όσον αοφρά στην Εκκλ. Αρχή, αν ήθελε θα μπορούσε όχι μόνο να παρέμβει αλλά και να επιβάλει τη θέλησή της, όπως το κάνει με άλλα θέματα. Κατά καιρούς έχουμε γίνει μάρτυρες επεισοδίων απομάκρυνσης ιερέων από τους Ι. Ναούς που υπηρετούν. Ο κόσμος ξεσηκώνεται. Το αποτέλεσμα; Η Εκκλ. Αρχή επιβάλλει αυτό που τελικώς θέλει. Γιατί αλλού μπορεί και επιβάλλεται και δεν λογαριάζει την αντίδραση του κόσμου, και αλλού απλά κοιτάζει αλλού...;Το παράδειγμα του μακαριστού Βουτσινά είναι ενδεικτικό. Στο Ηράκλειο δέν υπάρχε πολυφωνική παράδοση στην Εκκλησία, δημιουργήθηκε όμως μιά μικρή παράδοση από τις πρακτικές ορισμένων ψαλτών, και του μακαριστού βεβαίως, που ψάλλουν κατ' αυτόν τον τρόπο. Είναι μάλιστα γραμμένο με μεράκι, κατά τα προσφιλή των ευρωπαϊστών. Και ρωτάω:
Ανάγκασε κανένας τον μακαριστό να ψάλλει έτσι;
Ασφαλώς όχι. Ήθελε και έψαλλε έτσι.
Μπορεί το έργο του να ήταν μεγάλο και σημαντικό αλλά ήταν όντως δικαίωμά του να εισαγάγει την πολυφωνία σε ένα χώρο (Κρήτη) που δεν ήταν παραδεδομένη;
Μπορούσε στ' αλήθεια κάποια Εκκλησιαστική αρχή να του επιβάλλει να ψάλλει έτσι ή αλλίώς;Κι αν δοκίμαζε να του επιβάλει, δε θα ξεσηκώνονταν οι συμφωνούντες με αυτόν δημιουργώντας φασαρίες;
Αυτό δεν τιμά ούτε εμάς, αλλά ούτε και όσους το εκμεταλλεύονται...Εδώ οι ψάλτες δε τα βρίσκουν μεταξύ τους, άλλοι έτσι άλλοι αλλιώς.
Κατηγορούμε αμφοτέρους Πάτερ μου. Αφ'ενός τους ψάλτες που βήμα-βήμα προς τα πίσω αφήνουν έδαφος για καινοτομίες, αλλά και την Εκκλ. Αρχή, η οποία δυστυχώς έχει κάνει όντως πολλά αφανώς και ατύπως. Μήπως να έκανε και τίποιτε υοσιαστικότερο .... εμφανώς και ... εντύπως πέραν από κάποιους διάτρυτους θεσμικά Κανονισμούς Ιεροψαλτών...;Μπορούμε να κατηγορήσουμε την Εκκλησιαστική αρχή, η οποία σημειωτέον οτι και εγκυκλίους έχει εκδώσει αλλά και παρά τις ατέλειες πολλά κάνει αφανώς και ατύπως για τη μουσική μας παράδοση, όταν μεγάλοι ψάλτες που υπερηφανεύονται για το ύφος τους ψάλλουν με τριφωνίες πολλούς ύμνους της θείας Λειτουργίας.
Υπάρχουν όντως κάποιες περιπτώσεις, αλλά δεν νομίζω ότι οι γενικεύσεις βοηθούν. Όσο για το αν πιέζονται ή όχι κάποιες φορές, ή αν υποτιμούν τη Μουσική μας, δεν νομίζω ότι ο Ταλιαδώρος π.χ. έβαζε τρίφωνα και τετράφωνο επειδή υποτιμούσε την Τέχνη την οποία υπηρετεί μες σθένος μια ολόκληρη ζωή... Μήπως, λέω μήπως είχε να κάνει με τα μουσικά γούστα το μακαριστού Παντελεήμονος Β΄ ;;;Έχει ακούσει κανείς τι γίνεται στη Βυζαντινή και με μεγάλη ψαλτική παράδοση Θεσσαλονίκη; στο αλληλούϊα του Αποστόλου; εσχάτως και στα αντίφωνα; Στα λειτουργικά του τρίτου και του πλαγίου του Τετάρτου; Στο κοινωνικό; στο "του Δείπνου σου του μυστικού" και στο "Άνες άφες"; Για να μην αναφερθώ στους ύμνους του ακαθίστου στην ενάτη ωδή "Άπας γηγενής" στα χαίρε Νύμφη και αλληλούια κλπ. Στα εγκώμια γίνεται χαμός αλλά εν μέρει το δικαιολογώ γιατί ψάλλει όλως ο κόσμος και είναι δύσκολο να πάς κόντρα.
Μπορούμε να ισχυριστούμε οτι κάποιος τους επιβάλλει να ψάλλουν έτσι;
Απλά τους αρέσει, γιατί υποσυνείδητα υποτιμούν την μουσική μας, και θεωρούν την ευρωπαϊκή ανώτερη, αυτό προδίδει η πρακτική τους.
Θα συμφωνήσω. Από τη στιγμή που μπει κανείς μέσα στο ποτάμι, έχει βραχεί. Λιγότερο ή περισσότερο, δεν έχει σημασία. Βράχηκε!Όσο για το ηχητικό δείγμα του μακαρίτη Βουτσινά, επιτρέψτε μου να πώ οτι δεν το θεωρώ μικτό αλλά καθαρά ευρωπαϊκό κομμάτι όχι τόσο γιατί περιέχει τις αγαπημένες θέσεις των ευρωπαϊστών όσο γιατί εκτελείται με ευρωπαϊκά διαστήματα για να είναι και δυνατή εναρμόνισή του.
Δεν νομίζω κανείς εδώ να αποκήρυξε τις ευθύνες του ή να τις μετέθεσε κάπου αλλού. Όμως δυστυχώς ή ευτυχώς ο ψάλτης που καλείται να προασπίσει την Μουσική μας είναι ο τελευταίος τροχός της αμάξης που οι άλλοι τον τρέπουν ανάλογα, με ή παρά την θέλησή του. Ιεραρχικά είναι αναγκασμένος να υπακούσει, ή να αποχωρήσει... Πολλοί ψάλτες έχουν ακούσει το "αν θέλεις, αν δεν θέλεις, τι να σου κάμουμε, πήγαινε αλλού..." από ιερείς και εκκλ. συμβούλια. Δεν νομίζω ποτέ κανένας ιερέας να το άκουσε από ψάλτη... Και αυτό φυσικά φανερώνει και την αδυναμία του ψάλτη στην ιεραρχία, αλλά και την χαμηλή εκτίμηση που δυστυχώς πολλοί έχουν απέναντι στον ψάλτη, τον κατά τα άλλα κατώτερο κληρικό και συλλειτουργό και τόσα άλλα, όταν βολεύει να τα θυμηθούμε...Στο χέρι μας είναι η διατήρηση της μονοφωνικής και Εκκλησιαστικής μας μουσικής παράδοσης.
Επιτρέψατέ μου να πώ οτι η δραστηριότητα και η πρακτική κάθε ψάλτη δημιουργεί παράδοση γιατί θα μεγαλώσουν γενιές που θα λένε "εγώ έτσι το ξέρω, έτσι το άκουγα", και αυτό ακριβώς συνεπάγεται και την ευθύνη.
Αντί να μεταθέτουμε ευθύνες καλό είναι με ταπεινό φρόνημα να αναλογιζόμαστε την ευθύνη που μας αναλογεί και να πράττουμε το σωστό.
Αγαπητοί μου,
το θέμα είναι πολύ σοβαρό γιατί έχουν χαθεί το κριτήριο και τα όρια.
Επιτρέψατέ μου να κάνω ορισμένες παρατηρήσεις. ....................
Ακόμη όταν ο ψάλτης θέλει να ψάλλει πολυφωνικά όπως πολύ ωραία μας έδωσε το ηχητικό δείγμα ο κ. Λιναρδάκης (τον οποίο θερμά χαιρετώ), τότε τί γίνεται;
Το παράδειγμα του μακαριστού Βουτσινά είναι ενδεικτικό. Στο Ηράκλειο δέν υπάρχε πολυφωνική παράδοση στην Εκκλησία, δημιουργήθηκε όμως μιά μικρή παράδοση από τις πρακτικές ορισμένων ψαλτών, και του μακαριστού βεβαίως, που ψάλλουν κατ' αυτόν τον τρόπο. Είναι μάλιστα γραμμένο με μεράκι, κατά τα προσφιλή των ευρωπαϊστών. Και ρωτάω:
Ανάγκασε κανένας τον μακαριστό να ψάλλει έτσι;
Ασφαλώς όχι. Ήθελε και έψαλλε έτσι.
Μπορεί το έργο του να ήταν μεγάλο και σημαντικό αλλά ήταν όντως δικαίωμά του να εισαγάγει την πολυφωνία σε ένα χώρο (Κρήτη) που δεν ήταν παραδεδομένη;
Μπορούσε στ' αλήθεια κάποια Εκκλησιαστική αρχή να του επιβάλλει να ψάλλει έτσι ή αλλίώς;Κι αν δοκίμαζε να του επιβάλει, δε θα ξεσηκώνονταν οι συμφωνούντες με αυτόν δημιουργώντας φασαρίες; Εδώ οι ψάλτες δε τα βρίσκουν μεταξύ τους, άλλοι έτσι άλλοι αλλιώς.
Μπορούμε να ισχυριστούμε οτι κάποιος τους επιβάλλει να ψάλλουν έτσι;
Απλά τους αρέσει, γιατί υποσυνείδητα υποτιμούν την μουσική μας, και θεωρούν την ευρωπαϊκή ανώτερη, αυτό προδίδει η πρακτική τους.
Όσο για το ηχητικό δείγμα του μακαρίτη Βουτσινά, επιτρέψτε μου να πώ οτι δεν το θεωρώ μικτό αλλά καθαρά ευρωπαϊκό κομμάτι όχι τόσο γιατί περιέχει τις αγαπημένες θέσεις των ευρωπαϊστών όσο γιατί εκτελείται με ευρωπαϊκά διαστήματα για να είναι και δυνατή εναρμόνισή του.
Σας ευχαριστώ καλή δύναμη σε όλους.
π. Σπυρίδων Σκορδίλης.
Η αντικατάσταση των ψαλτών οποιουδήποτε ναού από άλλους- ανεξαρτήτως του τρόπου που ψάλλουν οι μεν ή οι δε- είναι άκρως ειδεχθές και απολύτως καταδικαστέον φαινόμενον!
Αγαπητέ κ. Τζώρτζη,
Δεν είναι ο μόνιμος α΄ ψάλτης του Ναού-οπότε και στον όρθρο και στη λειτουργία είχε guest stars!
Επειδή γεννήθηκα και ζω στα όρια της Μητροπόλεως Νικαίας ας πω και τα εξής: Η χορωδία που έψαλλε είναι αυτή του Αγ. Παντελεήμονος Αχαρνών. Στο ναό αυτό ο Μητροπολίτης Νικαίας (κεφαλληνιακής καταγωγής ο ίδιος) υπηρέτησε αρκετά χρόνια σαν ιερέας. Τα πράγματα δεν ήταν τόσο δραματικά όπως τα περιγράψατε (πέταξαν έξω τους ψάλτες κλπ): όλα έγιναν με συνεννόηση. Θα μπορούσα να γράψω περισσότερα για πρόσωπα και πράγματα αλλά δεν εξυπηρετεί καμία σκοπιμότητα. Τέλος να σημειώσω ότι η χορωδία που έψαλλε καίτοι "χαβιαροφραγκοθεατρική" είναι μια καλή και έμπειρη χορωδία. Παρόλο που το ρεπερτόριό της δεν μου άρεσε ιδιαίτερα δεν μπορώ να πω ότι έχει κακή απόδοση: αποδίδει πιστά τη σύνθεση του Θεμ. Πολυκράτη.
Αυτά και μπαίνω για meeting!
Μη μου πεις ότι ο Κ. Ζορμπάς που ψάλλει στον Αγ. Παντελεήμονα, αποχωρεί στη Θεία Λειτουργία κ τραγουδάνε καντάδες μετά;;;;;