Πίνακας των ήχων των Εορτών εκ της Πατριαρχικής Παραδόσεως (Άγραφο Τυπικό)

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#21
Οἱ ἀναφορὲς γιὰ νὰ εἶναι ἱστορικὲς πρέπει νὰ ἐπαληθεύονται.
Γι' αυτό και παρέπεμψα στη μαρτυρία του Παπαμανωλάκη. Δε θυμάμαι σε ποια εκπομπή του Δαμαρλάκη ειπώθηκε, αλλά θυμάμαι ότι αναφέρθηκε.
 
#22
''Άγραφο τυπικό'' Γιατί ονομάζεται έτσι? Γιατί υπάρχουν περιθώρια παρεκκλίσεων από αυτό. Αλλιώς θα ήταν σκέτο ''Τυπικό" χωρίς να δέχεται καμία αμφισβήτηση και υποχρεωτικό ("γραμμένο").
 
#23
''Άγραφο τυπικό'' Γιατί ονομάζεται έτσι? Γιατί υπάρχουν περιθώρια παρεκκλίσεων από αυτό. Αλλιώς θα ήταν σκέτο ''Τυπικό" χωρίς να δέχεται καμία αμφισβήτηση και υποχρεωτικό ("γραμμένο").
Μερικοί επικαλούνται το άγραφο τυπικό και κατηγορούν τον ψαλτη για έλλειψη γνώσεων όταν αποκλίνει από αυτό. (πχ ήχος δοξολογίας, ήχος του Σημερον Σωτηρία, ήχος Τρισαγίου, ήχος Χερουβικού κλπ) Τι απαντάμε σ΄ αυτούς; Βοηθήστε με σας παρακαλώ γιατί αντιμετωπίζω τέτοιο πρόβλημα συχνά από μερικούς που πιστευουν ότι είναι αλάνθαστοι και ψαχνουν να βρουν λαθη στους άλλους.

Παρακαλώ για την απάντησή σας.
 
Last edited by a moderator:
#24
Μερικοί επικαλούνται το άγραφο τυπικό και κατηγορούν τον ψάλτη για έλλειψη γνώσεων όταν αποκλίνει από αυτό. (πχ ήχος δοξολογίας, ήχος του Σημερον Σωτηρία, ήχος Τρισαγίου, ήχος Χερουβικού κλπ) Τι απαντάμε σ΄ αυτούς; Βοηθήστε με σας παρακαλώ γιατί αντιμετωπίζω τέτοιο πρόβλημα συχνά από μερικούς που πιστεύουν ότι είναι αλάνθαστοι και ψάχνουν να βρουν λάθη στους άλλους.
Δεν νομίζω ότι υπάρχει λόγος να γίνετε επίθεση σε ένα ψάλτη γιατί δεν ακολουθεί την αυστηρή τυπική παράδοση. Πιστεύω όμως ότι πλέον οφείλουμε να την γνωρίζουμε και θα ήταν καλό κατά το δυνατόν να την ακολουθούμε όπως άλλωστε επικαλούμαστε ότι ακολουθούμε και την αμιγώς ψαλτική παράδοση του Πατριαρχείου.
Σε συνεργασία με τους π.Σεραφείμ Φαράσογλου και Σταμ.Παπαμανωλάκη κάναμε μια ολοκληρωμένη εργασία και παρουσίαση για το τυπικό του Όρθρου της Μ.Χ.Ε. Η εργασία αυτή παρουσιάστηκε από τον υποφαινόμενο στα πλαίσια του Α' κύκλου μουσικολογικών διαλέξεων που πραγματοποιήθηκαν στον Βόλο τους μήνες Μάρτιο & Απρίλιο.
Το ευχάριστο στο όλο εγχείρημα είναι ότι τα πρακτικά του κύκλου έχουν εκδοθεί. Το θέμα είναι ολοκληρωμένο με αρκετές λεπτομέρειες και αποσαφηνισμένα στοιχεία ώστε να μην υπάρχουν (έτσι πιστέυω τυολάχιστον) απορίες!!.
Ο τόμος των πρακτικών και τα δικαιώματα του (προς αποφυγή τυχόν παρεξήγησης) ανήκουν στον Σύνδεσμο Ιεροψαλτών Βόλου. Την διακίνηση του τόμου έχει αναλάβει ο εκδοτικός οίκος "ΣΤΑΜΟΥΛΗ". Τιμάται 10e.

Επικοινωνήστε με προσωπικό μύνημα, με τον κ.Καραγκούνη Κώστα, μέλος του ιστότοπού μας και γραμματέα πλέον του συνδέσμου μας.
 
Last edited:

Τσακιτζής

Παλαιό Μέλος
#25
Είδα πολλές αναφορές στο Άγραφο Τυπικό, από πολλούς σε αρκετές πηγές. Αυτό που δεν είδα όμως, είναι μία αναφορά στο θεωρητικό μου, όπου υπάρχει πλήρης κατάλογος για τους Ήχους που ψάλλονται κατά περίσταση. Υπάρχει απαξίωση ;;; Ή σε ότι αφορά τα γραφόμενα απο τον Ιωαννίδη, τα στέλνουμε στον Καιάδα ;;; Μήπως αυτά που γράφω και αναφέρω κατά καιρούς, τα βγάζω από την κοιλιά μου ;; Οτιδήποτε από τα παραπάνω συμβαίνει, δεν θα ήταν περισσότερο "ἁντρίκιο" να το μάθω κι εγώ, οπότε να μην ΣΑ΅ξαναενοχλήσω με τις "παρλαπίπες"μου ;;;;;;;;;;
Πληροφορώ κάθε ενδιαφερόμενο, ότι ΟΛΑ είναι απόσταγμα της 65χρονης θητἐίας μου πάνω στα Αναλόγια, γνώσεις από μελέτη σχετικών θεμάτων και παρακαταθήκη των Πρωτοψαλτών της Οικογενείας μου.
Στο ΙΖ΄ λοιπόν κεφάλαιο του προαναφερομένου ΄βιβλίου μου και από την σελίδα 210 έως και την σελίδα 230, βρίσκει κανείς, όλα τα σχετικά με την Στάση των Ιεροψαλτών πάνω στα Αναλόγια ( δηλαδή πότε ανεβοκατεβαίνουν, πότε βγάζουν και ξαναβάζουν το καλπάκι τους ( όσοι έχουν ), τους Ήχους που ψάλλονται κατά περίπτωση, τις Καταβασίες, Κοντάκια και Προκείμενα που ψάλλονται σε όλο τον Ενιαυτό, καθώς και άλλα πολλά - πιστεύω -ενδιαφέροντα.
Όσοι πιστοί προσέλθετε !!!!!!
 

Attachments

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#26

Σεβαστέ μας Ἄρχοντα, μή τά λέτε αὐτά. Πολλές ἀναφορές ἔχουν γίνει καί σέ πολλά θέματα διάσπαρτα ἔχουν κατατεθεῖ οἱ γνώσεις σας ἐπ᾿αὐτῶν καί ξεχωριστά θέματα ὑπάρχουν περί τῆς τάξεως τῶν χορῶν καί τῆς ἀρχιερατικῆς χοροστασίας.
Ὄντως, ἐνῶ ὑπάρχει θέμα βιβλιοκριτικῆς-βιβλιοπαρουσιάσεως τοῦ θεωρητικοῦ σας δέν ἔγινε ἀναφορά σέ αὐτό τό κεφάλαιο.
Στήν ἱστοσελίδα τῆς Συμβολῆς ἔχετε ἀναρτήσει αὐτό τό κεφάλαιο [ἐδῶ] (σέ μορφή μάλιστα κειμένου πού ἀντιγράφεται), χωρίς νά γίνεται βέβαια ἀναφορά ὅτι πρόκειται περί κεφαλαίου τοῦ θεωρητικοῦ. Συγγνώμη πού δέν παρέπεμψα νωρίτερα.

 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#27
Μερικοί επικαλούνται το άγραφο τυπικό και κατηγορούν τον ψαλτη για έλλειψη γνώσεων όταν αποκλίνει από αυτό. (πχ ήχος δοξολογίας, ήχος του Σημερον Σωτηρία, ήχος Τρισαγίου, ήχος Χερουβικού κλπ) Τι απαντάμε σ΄ αυτούς; Βοηθήστε με σας παρακαλώ γιατί αντιμετωπίζω τέτοιο πρόβλημα συχνά από μερικούς που πιστευουν ότι είναι αλάνθαστοι και ψαχνουν να βρουν λαθη στους άλλους.

Ἄν ἔχεις κάποια ἠλικία ἄνετα τοὺς σιχτιρίζεις, ἄν εἶσαι νεότερος ἁπλὰ τοὺς λές νὰ κυττᾶνε τὴ δουλειά τους κι ἄν τὸ χοντρύνουν καὶ σὲ πρήζουν ἐφαρμόζεις τὴν πρώτη μέθοδο.

Καλὸ βόλι.
 

nicos

Νικόλαος Κουμαραδιός
#28
Last edited by a moderator:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#30
Πράγματι έψαλλαν καλά, αλλά γιατί ήχος πλ. του πρώτου; αγνοώ κάτι;
Οι απόψεις μου περί λειτουργικών είναι γνωστές... http://analogion.com/forum/showthread.php?t=212
αλλά το πρόβλημα εάν ψάλλανε Χερουβικό [και Λειτουργικά] σε πλ. α' ή πλ. β' ποιο είναι;
 
Last edited:

nicos

Νικόλαος Κουμαραδιός
#31
Οι απόψεις μου περί λειτουργικών είναι γνωστές... http://analogion.com/forum/showthread.php?t=212
αλλά το πρόβλημα εάν ψάλλανε Χερουβικό [και Λειτουργικά] σε πλ. α' ή πλ. β' ποιο είναι;
Μέχρι πρότινος, είχα την εντύπωση ότι σύμφωνα με την Πατριαρχική Παράδοση στις Θεομητορικές Εορτές ψάλλεται χερουβικό-λειτουργικά σε ήχο Δ' Άγια. Γι'αυτό έχω την απορία, μήπως είναι κάτι το οποίο αγνοώ...
 
#32
Μέχρι πρότινος, είχα την εντύπωση ότι σύμφωνα με την Πατριαρχική Παράδοση στις Θεομητορικές Εορτές ψάλλεται χερουβικό-λειτουργικά σε ήχο Δ' Άγια. Γι'αυτό έχω την απορία, μήπως είναι κάτι το οποίο αγνοώ...
Μόνο χερουβικό σε δ' άγια και λειτουργικά σε κλιτόν, πλ. Δ' του Κανελλίδου ή τα πατριαρχικά, αλλά αυτά ίσχυαν μέχρι κάποια εποχή. Σήμερα, τουλάχιστον από τις ηχογραφήσεις που έχουμε, φαίνεται ότι δεν εφαρμόζονται όλα ούτε στον Πάνσεπτο Πατριαρχικό Ναό.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#33
Μέχρι πρότινος, είχα την εντύπωση ότι σύμφωνα με την Πατριαρχική Παράδοση στις Θεομητορικές Εορτές ψάλλεται χερουβικό-λειτουργικά σε ήχο Δ' Άγια. Γι'αυτό έχω την απορία, μήπως είναι κάτι το οποίο αγνοώ...
Πέρσι (2010) ἔψαλαν χερουβικό δ΄ αγια καί κοινωνικό πλ. δ΄.​
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
#35
Μέχρι πρότινος, είχα την εντύπωση ότι σύμφωνα με την Πατριαρχική Παράδοση στις Θεομητορικές Εορτές ψάλλεται χερουβικό-λειτουργικά σε ήχο Δ' Άγια. Γι'αυτό έχω την απορία, μήπως είναι κάτι το οποίο αγνοώ...
H "Πατριαρχική" παράδοση δεν..παραδίδει λειτουργικά σε άγια. Αντίθετα, παραδίδει Κοινωνικά (κ άρα κ Χερουβικά) Ποτήριον σωτηρίου σε διάφορους ήχους..Για παράδειγμα, στην Παναγία του Πέραν (21 Νοεμβρίου) οι Πατριαρχικοί χοροί έψαλαν συνήθως Α' - πλ.Α΄.

Το θυμάμαι...και πέρυσι "γκρίνιαζα" για το Κοινωνικό :mad: :)
Άνοιξε την Πανδέκτη κ άλλες ανθολογίες κ..τα μάτια σου κ δες. :wink:
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#36
αλλά γιατί ήχος πλ. του πρώτου;
Εννοείτε τα Λειτουργικά του Χατζηαθανασίου; Σεπτή Πατριαρχική κελεύσει.
H "Πατριαρχική" παράδοση δεν..παραδίδει λειτουργικά σε άγια.
Πολλοί ονομάζουν έτσι αυτά σε κλιτόν, τα οποία είναι και η αυστηρότερη παράδοση.
 
#38
Άρα... και πατριαρχική (μουσική) παράδοση;
Προς αποφυγή παρανοήσεων, η πατριαρχική παράδοση και το πατριαρχικό ύφος, έχει σχέση με τον τρόπο που ψάλλουμε τα μέλη, τρόπος που καλλιεργήθηκε μέσα στον πατριαρχικό ναό, γι' αυτό και πήρε την ονομασία. Επομένως το επίθετο "πατριαρχικό" για την εκκλησιαστική μουσική μας και το ύφος της, δεν έχει σχέση με τον εκάστοτε Πατριάρχη και τις κελεύσεις του.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#39
Προς αποφυγή παρανοήσεων, η πατριαρχική παράδοση και το πατριαρχικό ύφος, έχει σχέση με τον τρόπο που ψάλλουμε τα μέλη, τρόπος που καλλιεργήθηκε μέσα στον πατριαρχικό ναό, γι' αυτό και πήρε την ονομασία. Επομένως το επίθετο "πατριαρχικό" για την εκκλησιαστική μουσική μας και το ύφος της, δεν έχει σχέση με τον εκάστοτε Πατριάρχη και τις κελεύσεις του.
1ον Δεν μίλησα για πατριαρχικό "ύφος". Είμαι προσεκτικός στην διατύπωση. Μίλησα για πατριαρχική μουσική παράδοση.

2ον Διαφωνώ με το γεγονός ότι έχει σχέση το "'υφος" μόνον με τον τρόπο που ψάλλουμε τα μέλη. Είναι απλούστευση αυτό.
Είναι και ο τρόπος αλλά και τα μέλη που ψάλλουμε.
 
#40
Σίγουρα πάντως το "πατριαρχικό" στη μουσική μας δεν έχει σχέση με τον Πατριάρχη, αλλά με το πατριαρχείο.
Γιατί άκουσα και τη φαιδρότητα από κάποιον: "όποιος υποστηρίζει το πατριαρχικό ύφος, πρέπει να υπακούει στον Πατριάρχη"...
 
Top