Ν' Ψαλμός Δ. Ιωάννου Πρωτοψάλτου

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Αυτή την σύνθεση του Ν' Ψαλμού, την βρήκα στο "Νέον μουσικόν Εγχειρίδιον Δ. Ιωάννου Πρωτοψάλτου, για το οποίο είχαμε κουβεντιάσει εδώ. Απέριττη σύνθεση που την χρησιμοποιώ προσωπικά στο αναλόγιο. Δεν αναγράφει τίποτε όσον αφορά την πατρότητά της όπως φαίνεται, οπότε πρέπει να υποθέσω ότι είναι του συγγραφέα, αν και ο τρόπος γραφής, έκφρασης και τονισμού, μου θυμίζει Πέτρο Πελοποννήσιο. Κατεβάστε το αρχείο από εδώ.

Υ.Γ. Συγγνώμη για το μέγεθος του αρχείου, μόλις πήρα το scanner και είναι οι πρώτες μου σαρώσεις. Οι επόμενες θα είναι σίγουρα πιο "οικονομικές" σε δεδομένα. Για το λόγο αυτό, δεν μπόρεσα να ανεβάσω το αρχείο απευθείας στο forum, αλλά μέσω media fire. Κάθε αρχή και δύσκολη...
 

seniko

Δημήτριος Βασιλείου
Αυτή την σύνθεση του Ν' Ψαλμού, την βρήκα στο "Νέον μουσικόν Εγχειρίδιον Δ. Ιωάννου Πρωτοψάλτου, .............
Υ.Γ. Συγγνώμη για το μέγεθος του αρχείου, μόλις πήρα το scanner και είναι οι πρώτες μου σαρώσεις. Οι επόμενες θα είναι σίγουρα πιο "οικονομικές" σε δεδομένα..........

Σε ευχαριστώ!
Μήπως υπάρχει κάπου γραμμένο ή υπάρχει η ευχέρεια από κάποιο μέλος να το καθαρογράψει;;!!!
Για μας τους αρχάριους μια χαρά το βρίσκω!!
 
Γιατί στις κλασσικές μελοποιήσεις του Ν΄ ψαλμού (όπως αυτή του Δημητρίου Ιωάννου Πρωτοψάλτου) για τον ασπασμό του Ευαγγελίου από τον αρχιερέα είναι μελοποιημένα αργά και το «Ἰδοὺ γὰρ ἐν ἀνομίαις...» και το «Ἰδοὺ γὰρ ἀλήθειαν...», αφού ο ασπασμός γίνεται ψαλλομένου του τελευταίου; Μήπως σχετίζεται με κάποια παλαιά πρακτική που έχει ατονήσει τελευταία;

Αντιγράφω και σχετικό χωρίο από τις Τυπικές διατάξεις Αποστόλου Κώνστα του Χίου (1821) που μου είχε κάνει εντύπωση (εκεί η ψαλμώδια σε πιο αργή χρονική αγωγή φαίνεται να ξεκινάει από τον πρώτο στίχο μέχρι και το «Ἰδοὺ γὰρ ἀλήθειαν...» ;).


[φ23]
ὁ προεστὸς τὰ ἐλέησόν με ὁ θεὸς διαβαστά, ὅταν εἶναι δεσποτικὴ ἑορτή· ἢ
θεομητορική, ἢ ἁγίων ἑωρτή· εἰ δὲ καὶ
εἶναι κυριακῇ; τότε ψάλλεται δύχωρον.
ὅταν δὲν ἔχη μαζὴ δεσποτικὴν ἑορτὴν·
ὅταν δὲ ψάλλεται τὸ ἐλέησόν με ὁ θεὸς τῇ
κυριακῇ, τὸ ψάλλουν ἕως τὸ ἰδοὺ γὰρ ἐν ἀ
νομίαις συνελήφθην ἀργότερα, ὁμοίως καὶ
ὁ ἀριστερὸς χορὸς τὸ ἰδοὺ γὰρ ἀλήθειαν
ἡγάπησας τὰ ἄδηλα καὶ τὰ κρύφια τῆς
σοφίας σου ἐδήλωσάς μοι. ἕως ἐδὼ, διὰ
νὰ ἀσπασθή τὸ εὐαγγέλιον ὁ προεστός· ἢ
ἂν εἶναι ἀρχιερεὺς εὐλογεῖ τὸν λαόν καὶ
ψάλλεται καὶ τὸ εἰς πολλὰ ἔτη δέσποτα.
ἤτα ἄρχεται πάλιν συντομότερα ὁ δεξιὸς
χορὸς τὸ ῥαντιεῖς με ὑσσώπω καὶ τὰ λοιπὰ ὡς καὶ πρῶτον:-
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Υπάρχει εδώ: http://analogion.com/forum/showthread.php?t=6065
Συμπληρωματικά όσον αφορά στην πατρότητα της σύνθεσης, αν και πρέπει να έχει αναφερθεί αλλού, πρόκειται για δημιούργημα του Γρηγορίου πρωτοψάλτου.

Δεν ξέρω από που προκύπτει αυτό, αλλά το ίδιο μουσικό κείμενο φέρεται υπό το όνομα του Πέτρου Πελοποννησίου. (βλ. εδώ).
 
Top