Εμμανουήλ Αβραμίδης
Παλαιό Μέλος
Παρουσιάζεται σήμερα αποκλειστικά στο Ψαλτολόγιον η μεταγραφή των φφ. 2 - 40 του χφ. ΕΒΕ 1869. Αφιερώνεται σε όλα τα μέλη του forum, ιδιαίτερα δε στον κ. Θεοδωράκη. Ευχαριστίες θερμές οφείλω στην κ. Αφροδίτη Αναγνωστοπούλου φιλόλογο - ιστορικό (και πολύ καλή φίλη μου) που με βοήθησε σε όποιες δυσκολίες εμφανίστηκαν κατά τη διάρκεια της μεταγραφής.
Θα παρατηρήστε ότι η γλώσσα του χειρογράφου είναι παράξενη, και ότι υπάρχουν πολλά ορθογραφικά λάθη (της εποχής φαίνεται). Αυτή ήταν και η βασική δυσκολία κατά τη μεταγραφή. Ωστόσο, παρατίθεται το χφ. με τα λάθη του, όπως είναι γραμμένο (κατά το δυνατόν βέβαια με τις λίγες γνώσεις παλαιογραφίας που έχω).
Το εν λόγω χειρόγραφο είναι ιδιαίτερα σημαντικό γιατί εκθέτει την τάξη τέλεσης του μεσονυκτικού από κληρικούς με προϊστάμενο, την ανάγνωση των καθισμάτων του ψαλτηρίου από κληρικούς πριν την έναρξη της ακολουθίας. Επίσης, στον όρθρο υπάρχουν αρκετά πραγματολογικά στοιχεία όπως η ποικιλία τυπικών διατάξεων στους ναούς των πόλεων, η ιστορική σκοπιά της κατάργησης της στιχολογίας των ωδών και των αίνων, αλλά και η ύπαρξη συγκεκριμένων ψαλμών πολυελέου (εκλογές). Επίσης, εκτίθεται η τάξη ψαλμωδίας των κανόνων από πρωτοψάλτη, λαμπαδάριο και δομεστίκους. Ενδιαφέρων είναι και ο τρόπος ψαλμωδίας του ν΄ ψαλμού όταν υπάρχει προϊστάμενος.
Σε καλή μεριά.
Θα παρατηρήστε ότι η γλώσσα του χειρογράφου είναι παράξενη, και ότι υπάρχουν πολλά ορθογραφικά λάθη (της εποχής φαίνεται). Αυτή ήταν και η βασική δυσκολία κατά τη μεταγραφή. Ωστόσο, παρατίθεται το χφ. με τα λάθη του, όπως είναι γραμμένο (κατά το δυνατόν βέβαια με τις λίγες γνώσεις παλαιογραφίας που έχω).
Το εν λόγω χειρόγραφο είναι ιδιαίτερα σημαντικό γιατί εκθέτει την τάξη τέλεσης του μεσονυκτικού από κληρικούς με προϊστάμενο, την ανάγνωση των καθισμάτων του ψαλτηρίου από κληρικούς πριν την έναρξη της ακολουθίας. Επίσης, στον όρθρο υπάρχουν αρκετά πραγματολογικά στοιχεία όπως η ποικιλία τυπικών διατάξεων στους ναούς των πόλεων, η ιστορική σκοπιά της κατάργησης της στιχολογίας των ωδών και των αίνων, αλλά και η ύπαρξη συγκεκριμένων ψαλμών πολυελέου (εκλογές). Επίσης, εκτίθεται η τάξη ψαλμωδίας των κανόνων από πρωτοψάλτη, λαμπαδάριο και δομεστίκους. Ενδιαφέρων είναι και ο τρόπος ψαλμωδίας του ν΄ ψαλμού όταν υπάρχει προϊστάμενος.
Σε καλή μεριά.