haris1963
παλαιότατο μέλος
Εμ, τὶ σοῦ λέω τόση ὤρα;...γράφει το ΝΗ "σχεδόν" το ίδιο στο Αυτόγραφο και "λίγο οξύτερο" στο Θεωρητικό: δεν γράφει κάτι διαφορετικό, τα ίδια γράφει, άλλωστε ίδια είναι η κλίμακα του β' ήχου τόσο στο Θεωρητικό όσο και στο Αυτόγραφο.
Ἀκριβῶς!Επομένως, αν κατάλαβα καλά, εσύ υποστηρίζεις τη χρήση των λόγων 9/8 και 88/81 αποκλειστικά, με τους οποίους το ΝΗ είναι ανεπαίσθητα οξύτερο. ΟΚ, όντως είναι, αλλά αυτή την τόσο μικρή διαφορά είχε υπόψη του λες ο Χρύσανθος;;
Εδώ πέρα μας λες ότι δεν μπορούσε να ακούσει αυτά που έγραφε,
Ἤ καλύτερα τὸ ἀντίστροφο, τὰ διαστὴματα ἔφθασαν σὲ αὐτὸν ὲπάνω στὴν πανδουρῖδα κι αὐτὸς τὰ περιέγραψε στὸ θεωρητικὸ του.παρά μόνο να τα παίζει στην πανδρουρίδα...
Δέν φαίνεται ἀπὸ κάπου, πὼς τὀν Β' ἦχο τὸν ἐδίδασκαν στὴν πανδουρῖδα. Κατατομή κανόνα καὶ παραγωγὴ (διαφύλαξη ἐπίσης) τῶν διαστημάτων τοῦ διατονικοῦ γένους ἔκαναν σὲ αὐτὴν. Ὅπως φαίνεται ἀπὸ τὴν ὑποσημείωση (α) παρ. 253 τοῦ Μεγ. Θεωρητικοῦ (παρ. 194 τοῦ Αὐτογράφου) "τὸ μελωδικώτατον γένος αὐτὸ, τὸ ὁποῖο στεροῦνται ἄλλοι λαοὶ", διεσώθη διὰ τῆς ἀπαγγελίας.Αν λοιπόν στην πανδουρίδα βάλεις σε εναλλαγή τόνους μείζονα και 3/4 του τόνου, η κλίμακα προφανώς δεν είναι ελλείπουσα, καθώς η μικρή έλλειψη που δημιουργείται με τη χρήση του λόγου 88/81 δεν μπορεί να φανεί στο όργανο
Βέβαια, τό ἔχω γράψει καὶ ὑποστηρίξει αὐτό σὲ ἀρκετές εἰσηγήσεις μου.με τους λόγους που λες το τετράχορδο βγαίνει:
9/8 Χ 88/81 Χ 88/81 = 69696 / 52488 και 490.91 cents αντί 498.04 του κανονικού. Μιλάμε δηλαδή για διαφορά 7.13 cents, ούτε μισό μόριο δηλαδή! (άντε, δεν το βάζω με bold...)
Δὲν ἀσχολοῦμαι μὲ συγκερασμένα, δὲν σήμαιναν κάτι στὴν πράξη!Ενώ αυτή η διαφορά δεν προκύπτει από τα μόρια της κλίμακας: αν το 88/81 είναι 8/68, η κλίμακα δεν είναι ελλείπουσα. Όμως ο Χρύσανθος δεν το βλέπει πουθενά ως 8/68, αυτό είναι το πρόβλημα... Με την αμέσως πιο λογική παρατήρηση, να είχε στο νου του το 7, τα πράγματα είναι όπως τα λέω.
Τὰ γνωρίζω αὐτἀ ποὺ γράφεις, ἀλλὰ πάλι λάθος μὲ κατάλαβες. Τὸ γνωστὸ σχόλιο, ἀναφέρεται στά κλασματικὰ διαστήματα, γράφω, γι' αὐτὸ καὶ χρειἀστηκε τόση προσπάθεια για νὰ βροῦν τὴ διαφορὰ. Ἀναφορικὰ καὶ μὲ τὴν προηγούμενη παράγραφο, ἴσως προσπάθησαν ὅντως νά βάλουν τὰ διαστήματα τοῦ Β' ἤχου, ἐπάνω στὴν πανδουρῖδα ἤ στὸ μονόχορδο. Πολλά μαθήματα στοὺς κώδικες εἶναι έξηγημένα κι ἀπὸ τὸν Γρηγόριο καὶ ἀπό μαθητὲς τοῦ Χουρμουζίου (λ.χ. Ματθαῖος Βατοπεδινός): Οἱ ὅμοιες διφωνίες εἶναι πάντα ἐκεῖ!Δε νομίζω: κοίτα το βιβλίο του Μανώλη του Γιαννόπουλου: οι κώδικες που αναφέρεις είναι προγενέστεροι του γνωστού σχολίου του ότι τελικά δεν υπάρχει όμοια διφωνία και διαστήματα 7-12/7-12, αλλά 9-12/7-12.
Σχεδὸν σύγχρονο θὰ ἔλεγα.Μεταγενέστερο του Χρυσάνθου εννοώ.
Δές τί γράφει στήν πρώτη παράγραφο τοῦ μηνύματος, γιὰ τὸν ΝΗ (Αυτόγραφο).Ποιοί ήταν αυτοί; Γιατί ο Χρύσανθος δεν γράφει πουθενά ότι το 9 και το 7 έχουν σχεδόν ίδιο άκουσμα.
χς
ΥΓ. Κε Γιαννουκάκη ἄν θέλῃς νά φτιάξω ἠχητικά, μάλωσε τον Θεοτοκᾶτο νὰ μὴ μὲ κοντράρῃ καί χάνω χρόνο σὲ αὐτὰ! :wink:
Last edited: