Κείμενο πολυελέου "Λόγον αγαθόν"

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Συγκεκριμένα το ποιητικό κείμενο που προστίθεται στο τέλος εκάστου ψαλμικού στίχου της εκλογής, σε πεζή μορφή (εννοώ όχι από μουσικό).
Ακόμα, έχουμε στοιχεία για τον ποιητή;

Ευχαριστώ.
 

Ἐγκόλπιον Ἀναγνώστου καί Ψάλτου, σ. 168-170.

Βέβαια στό Ἐκλογάριον ἡ ἐκλογή γιά τήν Ὑπαπαντή καί ἄλλες θεομητορικές (Ψαλμ. 44) δέν ἔχει τά ἐφύμνια. Ὡς ἐκ τούτου ἀποκλείεται ὁ Νικηφόρος Βλεμμύδης.

Μήπως γνωρίζουμε τά ἐφύμνια τῶν ἀνοιξανταρίων τίνος εἶναι;

 
Last edited:

Ἐγκόλπιον Ἀναγνώστου καί Ψάλτου, σ. 168-170.

Βέβαια στό Ἐκλογάριον ἡ ἐκλογή γιά τήν Ὑπαπαντή καί ἄλλες θεομητορικές (Ψαλμ. 44) δέν ἔχει τά ἐφύμνια. Ὡς ἐκ τούτου ἀποκλείεται ὁ Νικηφόρος Βλεμμίδης.

Μήπως γνωρίζουμε τά ἐφύμνια τῶν ἀνοιξανταρίων τίνος εἶναι;


Ευχαριστώ. Δεν το είχα πρόχειρο το Εγκόλπιο να το κοιτάξω και σκέφτηκα αν υπάρχει στο internet.
 


Μήπως γνωρίζουμε τά ἐφύμνια τῶν ἀνοιξανταρίων τίνος εἶναι;



Πρέπει νὰ ἀποδοθοῦν στὸν ἅγιο Ἰωάννη τὸν Κουκουζέλη, καθὼς δὲν ὑπάρχουν, ἀπ' ὅσο γνωρίζω, ἀνοιξαντάρια «παλαιά», δηλαδὴ πρὸ αὐτοῦ, ἐκτὸς τά «Δόξα» καί «Καὶ νῦν», τὰ ὁποῖα ὀνομάζονται «παλαιά» (στὴ σειρὰ τῶν μεγίστων ἀνοιξανταρίων) καὶ ἔχουν ἐφύμνιο τὸ παλαιὸ ἐφύμνιο ὁλοκλήρου τοῦ προϊμιακοῦ: «Δόξα σοι ὁ Θεός».
 
[Σημείωμα συντονιστή] Μεταφορά μηνυμάτων από εδώ.

..........
2. Today we sing Λόγον αγαθόν at every feast of Theotokos, which, according to this Psaltirion (1793), would be a combination between the special Polyeleos of Hypapanty (2nd of Febr.) and a series of other verses that echo the figure of Theotokos. When did this special-θεομιτορικό Polyeleos appear?

I thank you in advance for any information on these two topics.
 
Last edited by a moderator:
.....................

2. First appears in the code Ἐθνικῆς Βιβλιοθήκης τῆς Ἑλλάδος 2456 papadiki 14th century and so on.
 
Last edited by a moderator:
Σας ευχαριστώ πολύ για τις πληροφορίες!

1687161938591.png

I have found the Ἐθνικῆς Βιβλιοθήκης τῆς Ἑλλάδος 2456 papadiki and searched for the Polyeleos. As far as I understand from the transcription of the codex (screenshot above), it's the original Polyeleos that is indicated, δηλαδή the 44 Psalmos (as it appears in Psaltirion 1793, pp. 204-205, screenshot below)., without the μεταγενέστερους Χαιρετισμούς dedicated to Panagia (i.e. the later added Χαιρετισμούς, right?).
My original question was: when did the Ps. 44 and the Χαιρετισμοί began to be combinated and sung together, as today (Ἐξηρεύξατο ἡ καρδία μου λόγον ἀγαθόν. Χαῖρε Παντάνασσα Πανύμνητε, Μῆτερ Χριστοῦ τοῦ Θεοῦ. Ἀλληλούϊα etc)?

1687162616072.png
 
Τὰ θεοτοκία ἐγκώμια εἰσήχθησαν στὸ ἀντίφωνο «Λόγον ἀγαθὸν...» ἀπὸ τὸν Πέτρο Μπερεκέτη μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1700-1705 (Ἀ. Χαλδαιάκη Ὁ Πολυέλεος στὴν Βυζαντινὴ καὶ Μεταβυζαντινὴ Μελοποΐα σ. 330).
 

Attachments

  • Ἀ. Χαλδαιάκη Ὁ Πολυέλεος στὴν Βυζαντινὴ καὶ Μεταβυζαντινὴ Μελοποΐα.pdf
    909.1 KB · Views: 27
(Ἀ. Χαλδαιάκη Ὁ Πολυέλεος στὴν Βυζαντινὴ καὶ Μεταβυζαντινὴ Μελοποΐα σ. 330).
Ἀποσπᾶς ὄμως τίς σσ. 316-346 o_O , καί ἰσχύει αὐτό πού ἔγραψα προηγουμένως
Πέτρος Μπερεκέτης, στά παγιωμένα αὐτά ἐξωψαλμικά θεοτοκία κείμενα.
Δές: Αχιλλέας Γ. Χαλδαιάκης, Ο πολυέλεος στην βυζαντινή και μεταβυζαντινή μελοποιία, Αθήνα 2003. σσ. 318-320 & 553 κ. ἑ. (εἰδικότερα 577, 578).
 
Τὰ θεοτοκία ἐγκώμια εἰσήχθησαν στὸ ἀντίφωνο «Λόγον ἀγαθὸν...» ἀπὸ τὸν Πέτρο Μπερεκέτη μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1700-1705 (Ἀ. Χαλδαιάκη Ὁ Πολυέλεος στὴν Βυζαντινὴ καὶ Μεταβυζαντινὴ Μελοποΐα σ. 330).
I thank you very much!
 
Back
Top