Ι Αρβανίτης: Κοινωνικόν Πεντηκοστής

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
#3
Χάθηκες φίλτατε Λαοσυνάκτα ...

Εἴπαμε, ἀλλὰ ... ὄχι κι ἔτσι ...

Ἡ πολλὴ δουλειὰ τρώει τὸν ἀφέντη ...
Μικρόν και πάλιν θεωρείτε με.
Ο αφέντης έπρεπε να δουλέψει για να είναι ελεύθερος.
Ουκ είχον δέ τι σιγής κρείττον ειπείν, διό και σιγήν προέκρινα.

ΥΓ. Σου χρωστάω και κάτι Χερουβικά. Δεν σε ξέχασα. Ανάμνον (που λεν κι οι Πόντιοι).
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#5
Επίσης αύριο μπορεί να ψαλθεί και το πολύ ωραίο και πρωτότυπο χερουβικό του Γιάννη σε ήχο Βαρύ εκ του ΓΑ, συνοδευόμενο από τα επίσης ωραία λειτουργικά του Δημήτρη Καλπακίδη (τα οποία δεν μπορώ να τα βρω στο forum) και για καταβασία αντί του Άξιον εστίν το Μη της φθοράς του Γιάννη...έτσι για να ξεφεύγουμε κάπου κάπου από τα "τετριμμένα"...
 
Last edited:

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#8
Χρόνια πολλά! Το έχει ψάλλει κάποιος αυτό το κοινωνικό; Μπορεί να το ανεβάσει;
 
#9
Χρόνια πολλά! Το έχει ψάλλει κάποιος αυτό το κοινωνικό; Μπορεί να το ανεβάσει;
Πάνω σ αυτό να προσθέσω: Μπορεί κάποιος να το αναρτήσει εδω το πληκτρολοηγημένο κείμενο, καθότι η ιστοσελίδα "Πορφύριος" αντιμετωπίζει, κατά πως φαίνεται, ακόμη έντονο πρόβλημα; Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων!
 
#11
Το πληκτρολογημένο (από τον Κ. Γράμπα).
Με μια μικρή διαφορά από το χειρόγραφο. Έγινε μια μικρή διόρθωση σε μια γραμμή.
Σας ευχαριστω εκ βαθέων δια την ταχεία απόκριση! έτη πολλά για την ημέρα και Καλό Φωτισμό να έχουμε!
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#12
Το πληκτρολογημένο (από τον Κ. Γράμπα).
Με μια μικρή διαφορά από το χειρόγραφο. Έγινε μια μικρή διόρθωση σε μια γραμμή.
Πολύ ωραίο Γιάννη! Ευχαριστούμε!!!

Έκανα κι εγώ, ας μου επιτραπεί, κάποιες "διορθώσεις" στην παρουσίαση (φθορές- έλξεις) σύμφωνα με τον τρόπο που έχω συναντήσει τις ίδιες θέσεις καταγεγραμμένες από τους πρώτους εξηγητές Γρηγόριο-Χουρμούζιο αλλά και την δική μου θεωρητική προσέγγιση.

Αναλύω κάποια πράγματα στο σχετικό μελέτημα μου για το μάθημα "Δόξα εν υψίστοις Θεώ" Κουκουζέλους σε ήχο βαρύ εδώ με θεωρητική βάση την δική μου προσέγγιση των ζητημάτων της μουσικής- σύμφωνα με την δική μου ψαλτική εμπειρία και μελέτη, αναλυτικά εδώ

Η εργασία του Γιάννη Αρβανίτη και σχόλιο δικό μου πάνω σε αυτήν, έχοντας διαφορετική θεώρηση περί βαρέος ήχου και γενικότερα διατονικού γένους εδώ

Έκατσα και έκανα αυτήν την αναθεώρηση γιατί εκτιμώ το μελοποιητικό έργο του Γιάννη Αρβανίτη.
Στα αρμονικά διαφωνούμε. Ελπίζω η διαφωνία αυτή να είναι γόνιμη
 

Attachments

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#14
Απλά το κατέστρεψες.
Το ίδιο μπορώ να γράψω και για σένα, ότι κατέστρεψες και καταστρέφεις την αρμονία της μουσικής. Κάποιος είπε σε άλλη δημοσίευση ότι ο συνθέτης είναι αυτός που ξέρει πως θα ειπωθεί. Στην ψαλτική δεν συνθέτουμε νότες αλλά θέσεις, οι θέσεις αυτές είναι γνωστές σε άπειρα άλλα μαθήματα. Για το πως ψάλλονται υπάρχουν πλείστα ηχητικά, τα οποία γνωρίζεις και στην μελέτη σου για τον βαρύ τον ήχο το 2006 είπες ότι ακολουθούν παραποιημένη κλίμακα του βαρέος ήχου.
Εδώ ακριβώς διαφωνούμε. Χάρη σε αυτό το φόρουμ μπορεί ένας τρίτος με καθαρό μυαλό να συγκρίνει, να πειραματιστεί και να δει που περισσότερο βρίσκεται η αλήθεια ή η πλάνη τόσο η δική μου όσο κι η δική σου.
Καλημέρα <3
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#15
Χρόνια πολλά! Το έχει ψάλλει κάποιος αυτό το κοινωνικό; Μπορεί να το ανεβάσει;
Το έψαλλα, παρακολουθήστε τόσο με την original γραφή του Γιάννη όσο και με την δική μου την "κατεστραμμένη".
Ας το ψάλλει και ένας μαθητής του Γιάννη ή ο ίδιος ο Γιάννης Αρβανίτης, ας ανεβάσει δικό του ηχητικό- δεν μπορεί να μην έχει - να δούμε πως είναι το μη κατεστραμμένο
 

Attachments

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#16
Το έψαλλα, παρακολουθήστε τόσο με την original γραφή του Γιάννη όσο και με την δική μου την "κατεστραμμένη".....
Εάν δεν είχες κάνει την διόρθωση, και είχες μπροστά σου το πρωτότυπο, το ηχητικό αποτέλεσμα θα ήταν διαφορετικό;
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#17
Εάν δεν είχες κάνει την διόρθωση, και είχες μπροστά σου το πρωτότυπο, το ηχητικό αποτέλεσμα θα ήταν διαφορετικό;
Ο Καράς άκουγε πράγματα από τους ψάλτες και τα κατέγραψε όπως νόμιζε. Λ.χ ο κε δεν είναι έλξη προς τον ζω όπως το νομίζει ο Καράς αλλά μόνιμα κολλητά στον ζω επειδή το φυσικό διάστημα κε-ζω είναι ημιτόνιο κι όχι τόνος όπως το νομίζουν (το έχει πει εμμέσως και η επιτροπή αλλά πέρασε στα ψιλά γράμματα, δες εδώ).
Ένας που ξέρει και έχει ακούσματα θα το έψαλλε ίδιο και με τις δύο γραφές αν και στο συγκεκριμένο έχει κάποιες "έλξεις" εντελώς ξεκάρφωτες και εκμελείς που αν δεν έχεις το νου σου σε πετάνε έξω.
Ένας σύγχρονος μαθητής με φτωχά ακούσματα που βασίζεται στην θεωρία προσπαθεί να το πει ακριβώς όπως το περιγράφει ο Καράς με αποτέλεσμα τα τόσα φάλτσα που ακούμε σε τόσους ναούς.
Ένα εις μνημόσυνον αιώνιον της εβδομάδος δεν μπορούν να ψάλλουν.
Αυτά βέβαια είναι δικές μου απόψεις, μπορεί να είμαι ο πλανεμένος.
Ας το ψάλλουν λοιπόν αυτό το κοινωνικό να το ακούσουμε πως το λένε!
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
#18
Το έψαλλα, παρακολουθήστε τόσο με την original γραφή του Γιάννη όσο και με την δική μου την "κατεστραμμένη".
Ας το ψάλλει και ένας μαθητής του Γιάννη ή ο ίδιος ο Γιάννης Αρβανίτης, ας ανεβάσει δικό του ηχητικό- δεν μπορεί να μην έχει - να δούμε πως είναι το μη κατεστραμμένο
1. Δεν ψάλλεις σε ένα μεγάλο μέρος του τα διαστήματα που υποστηρίζεις, αλλά αυτά που θα έλεγα κι εγώ, δηλ. των 3 Διδασκάλων.
2. Λόγω των διαφόρων ιδεών σου περί των διαστημάτων και της παρέκκλισής σου απ' αυτά στην πράξη, η βάση σου πάει πάνω κάτω και κάποιες γραμμές είναι σαφώς εκτός πραγματικότητος, είτε με την μία είτε με την άλλη θεώρηση διαστημάτων. Τί συμπέρασμα λοιπόν να βγεί;
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
#19
Το Κοινωνικό αυτό σχεδιάστηκε να είναι Βαρύς που δεν χρησιμοποεί τον Α΄ αλλά τον Λέγετο. Δείχνει λοιπόν το Βου Γα φυσικό αρκετά μέσα στις γραμμές που καταλήγουν στο Ζω και κατόπιν κάνει γραμμές στον ίδιο τον Λέγετο. Μέσω της 4φωνίας του Λεγέτου (φυσικό ζω΄) και του Αγια περνάει στον 7φωνο Βαρύ (ζω΄ φυσικό), όπου επαναλαμβάνονται κάποιες γραμμές που είχαν ειπωθεί χαμηλά και δείχνουν το ΒουΓα φυσικό. Κατόπιν κατέρχεται με Κε δίεση και Γα δίεση*** (για το οποίο συμβατικώς έχω γράψει τη φθορά του άνω ζω επί του Γα) στο κάτω Ζω, γιά να επαναληφθούν κατόπιν οι γραμμές με Γα φυσικό κλπ.

*** Περί υπάρξεως τέτοιας κλίμακας, κατά τους 3 Διδασκάλους βλ. την παρ. 277 του Χρυσάνθου (στο περί χροών κεφάλαιο). Επίσης σε ένα χφ, για την Δοξολογία του Μπερεκέτη σε Βαρύ γράφεται: «Το Βαρύς Β΄, το νανα ομοίως, το Α΄ Δ΄, δηλ. Βαρύς με Γα δίεση. Ομοίως και ο Κωνστάλας μιλάει για Λέγετο εκ του Ζω.
 

Attachments

Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#20
Το Κοινωνικό αυτό σχεδιάστηκε να είναι Βαρύς που δεν χρησιμοποεί τον Α΄ αλλά τον Λέγετο. Δείχνει λοιπόν το Βου Γα φυσικό αρκετά μέσα στις γραμμές που καταλήγουν στο Ζω και κατόπιν κάνει γραμμές στον ίδιο τον Λέγετο. Μέσω της 4φωνίας του Λεγέτου (φυσικό ζω΄) και του Αγια περνάει στον 7φωνο Βαρύ (ζω΄ φυσικό), όπου επαναλαμβάνονται κάποιες γραμμές που είχαν ειπωθεί χαμηλά και δείχνουν το ΒουΓα φυσικό. Κατόπιν κατέρχεται με Κε δίεση και Γα δίεση*** (για το οποίο συμβατικώς έχω γράψει τη φθορά του άνω ζω επί του Γα) στο κάτω Ζω, γιά να επαναληφθούν κατόπιν οι γραμμές με Γα φυσικό κλπ.

*** Περί υπάρξεως τέτοιας κλίμακας, κατά τους 3 Διδασκάλους βλ. την παρ. 277 του Χρυσάνθου (στο περί χροών κεφάλαιο). Επίσης σε ένα χφ, για την Δοξολογία του Μπερεκέτη σε Βαρύ γράφεται: «Το Βαρύς Β΄, το νανα ομοίως, το Α΄ Δ΄, δηλ. Βαρύς με Γα δίεση. Ομοίως και ο Κωνστάλας μιλάει για Λέγετο εκ του Ζω.
Φυσικά και υπάρχουν δύο Γα αλλά όχι όπως νομίζετε.

Ο "Γα φυσικός" είναι ο μαλακωμένος γα 15 μόρια κάτω του δι, ο "γα δίεση" είναι αυτός που απέχει τόνο(12 μόρια) κάτω από τον δι.
Υπάρχει δηλαδή ο γα δίεση αλλά δεν είναι όπως το νόμισαν οι σύγχρονοι θεωρητικοί επειδή απέρριψαν την αρχαία αρμονική.
Ο Βαρύς όπως τον λέω γίνεται με μεγάλη ευκολία και λέγετος-β ήχος και τρίτος όπως εδώ. Όταν το μέλος γίνεται καθαρός τρίτος ήχος ο γα χαμηλώνει ακόμα περισσότερο όπως είπα.

Όλα αυτά μόνο αν παραδεχτείτε τον μεγάλο Νη-Πα

1. Δεν ψάλλεις σε ένα μεγάλο μέρος του τα διαστήματα που υποστηρίζεις, αλλά αυτά που θα έλεγα κι εγώ, δηλ. των 3 Διδασκάλων.
2. Λόγω των διαφόρων ιδεών σου περί των διαστημάτων και της παρέκκλισής σου απ' αυτά στην πράξη, η βάση σου πάει πάνω κάτω και κάποιες γραμμές είναι σαφώς εκτός πραγματικότητος, είτε με την μία είτε με την άλλη θεώρηση διαστημάτων. Τί συμπέρασμα λοιπόν να βγεί;
Ο ζω και ο βου είναι κινούμενοι ήχοι και δεν έχουν σταθερότητα, φυσικό είναι να μεταβάλλονται αναλόγως το μέλος. Ο βου σηκώνεται όταν το μέλος δείχνει πλάγιο τέταρτο διότι ο βου κάνει συμφωνία με τον κε ο οποίος είναι σε διάζευξη με τον δι, μετά επιστρέφει στην αρχική χαμηλή του θέση όταν το μέλος καταλήγει στον ζω(μαρτυρείται ως βου ύφεση σε πολλές νεότερες γραφές που ήθελαν να αποτυπώσουν το σωστό άκουσμα, βλ Κιλτζανίδης Προγάκης κλπ ).

Ψάλτε το όπως επιθυμείτε.
Εδώ είμαστε να ακούσουμε το αποτέλεσμα.
 
Top