Η παράδοση του μονωδιακού και χορωδιακού τρόπου ψαλσίματος

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
συμφωνώ με τα όσα γράφεις (στα τελευταία μηνύματα), όμως το παραπάνω δυσκολευομαι να το κατανοήσω....

Ιδεοληψία, επί το ευληπτότερον βίτσιο, είναι να βαφτίζεις αρμονικά κάποια ισοκρατήματα προκειμένου να πεις ότι καθένας που τα τοποθετεί κάνει λάθος, και σε προέκταση, να λες και ότι δεν ξέρει να κάνει χορωδία. Και η καταβαράθρωση ( απλούστερα: το θάψιμο) του αρμονικού ισοκρατήματος είναι νέα, πρόσφατη μόδα. Όπως και πρόσφατη μόδα η συνακόλουθη απαξίωση χορωδιακών εκτελέσεων με αρμονικό ισοκράτημα.


Δ.
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Ιδεοληψία, επί το ευληπτότερον βίτσιο, είναι να βαφτίζεις αρμονικά κάποια ισοκρατήματα προκειμένου να πεις ότι καθένας που τα τοποθετεί κάνει λάθος, και σε προέκταση, να λες και ότι δεν ξέρει να κάνει χορωδία. Και η καταβαράθρωση ( απλούστερα: το θάψιμο) του αρμονικού ισοκρατήματος είναι νέα, πρόσφατη μόδα. Όπως και πρόσφατη μόδα η συνακόλουθη απαξίωση χορωδιακών εκτελέσεων με αρμονικό ισοκράτημα.


Δ.

Μπορείτε να εξηγήσετε λίγο περισσότερο τα μαυρισμένα;
Θα ήθελα να καταλάβω τι ακριβώς εννοείτε για να τοποθετηθώ
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Μπορείτε να εξηγήσετε λίγο περισσότερο τα μαυρισμένα;
Θα ήθελα να καταλάβω τι ακριβώς εννοείτε για να τοποθετηθώ

Βεβαίως, καταλαβαίνεις τί λέω όμως! Άκου το Τη υπερμάχω σύντομο από χορό του Στανίτσα στην Πόλη και στην Αθήνα. Άκου και τους Θεσσαλονικείς, άκου και τον Χρύσανθο, και αν ακούγοντας το κάτω δι και το πα (ενδεικτικά) ως ίσον, ισχυριστεί κάποιος ότι αυτό το ίσον είναι και λάθος, και άλλος το προσκομίσει ως στοιχείο άγνοιας και απειρίας των χοραρχών, τότε θα έχει βαφτίσει αρμονικά τα ισοκρατήματα ( μη ειδώς α ελάλει) προκειμένου να εξυπηρετήσει τους σκοπούς του. Αυτή η μόδα περί του πλουσίου ή μη ισοκρατήματος είναι πολύ νεότερη. Οι γνώσεις μας περί βαστακτών και του ακριβούς ρόλου τους πολύ περιορισμένη...


Δ.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Βεβαίως, καταλαβαίνεις τί λέω όμως! Άκου το Τη υπερμάχω σύντομο από χορό του Στανίτσα στην Πόλη και στην Αθήνα. Άκου και τους Θεσσαλονικείς, άκου και τον Χρύσανθο, και αν ακούγοντας το κάτω δι και το πα (ενδεικτικά) ως ίσον, ισχυριστεί κάποιος ότι αυτό το ίσον είναι και λάθος, και άλλος το προσκομίσει ως στοιχείο άγνοιας και απειρίας των χοραρχών, τότε θα έχει βαφτίσει αρμονικά τα ισοκρατήματα ( μη ειδώς α ελάλει) προκειμένου να εξυπηρετήσει τους σκοπούς του. Αυτή η μόδα περί του πλουσίου ή μη ισοκρατήματος είναι πολύ νεότερη. Οι γνώσεις μας περί βαστακτών και του ακριβούς ρόλου τους πολύ περιορισμένη...


Δ.

δε νομίζω ότι υπάρχει κάποιος που θα διαφωνήσει για το ισοκράτημα (κάτω)ΔΙ όταν στον πλ Δ΄ το μέλος κάνει στάση στον ΠΑ. Επίσης, στον πλ Α΄ (κάτω) ΚΕ όταν το μέλος σταματά στον ΒΟΥ.

Και η καταβαράθρωση ( απλούστερα: το θάψιμο) του αρμονικού ισοκρατήματος είναι νέα, πρόσφατη μόδα.
Αν εννοείς ισοκράτημα τύπου διφωνίας όπως: μέλος ΔΙ ΚΕ-Ε ΖΩ...... Και το ισοκράτημα αντίστοιχα: ΔΙ ΓΑ ΔΙ, τότε δε συμφωνούμε
 

Shota

Παλαιό Μέλος

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Βεβαίως, καταλαβαίνεις τί λέω όμως! Άκου το Τη υπερμάχω σύντομο από χορό του Στανίτσα στην Πόλη και στην Αθήνα. Άκου και τους Θεσσαλονικείς, άκου και τον Χρύσανθο, και αν ακούγοντας το κάτω δι και το πα (ενδεικτικά) ως ίσον, ισχυριστεί κάποιος ότι αυτό το ίσον είναι και λάθος, και άλλος το προσκομίσει ως στοιχείο άγνοιας και απειρίας των χοραρχών, τότε θα έχει βαφτίσει αρμονικά τα ισοκρατήματα ( μη ειδώς α ελάλει) προκειμένου να εξυπηρετήσει τους σκοπούς του. Αυτή η μόδα περί του πλουσίου ή μη ισοκρατήματος είναι πολύ νεότερη. Οι γνώσεις μας περί βαστακτών και του ακριβούς ρόλου τους πολύ περιορισμένη...
Δ.

Βεβαίως κι καταλαβαίνω, αλλά το τι είναι αρμονικό ισοκράτημα και το τι "βαπτίζεται" έτσι είναι πολύ λεπτή διαφορά. Στα παραδείγματα που αναφέρθηκαν υπάρχουν πολλές απόψεις όπως δείχνουν οι προηγούμενες συζητήσεις. Έχει επίσης διαφορά το "απορρίπτω το Α" από το "προτιμώ το Β", όπως ισχύει κυρίως στα προαναφερθέντα παραδείγματα.
Η συνεχής όμως τοποθέτηση
του Νη ως ισοκράτημα στον Α' ήχο (ειδικά στις καταλήξεις)
του Πα στον πλΔ'
του Πα στις καταλήξεις του Άγια
του Γα στο Β'
για λίγους φθόγγους ή
του Νη διαρκώς στο Βαρύ εκ του Γα ή πλΔ εκ του Γα
που αλλοιώνουν το χαρακτήρα όλης της θέσης
δεν είναι βάπτισμα αρμονικού ισοκρατήματος αλλά ξεκάθαρες επιλογές επηρεασμένες από την "αναγκαιότητα" της δυτικής αρμονίας.

Δε μιλώ για πλούσιο ή μη ισοκράτημα (πχ ίσο Βου σε μια μικρή φράση του πλΔ ή Νη), αλλά για ισοκράτημα που υπαγορεύεται από την κίνηση της κάθε συλλαβής και όχι το χαρακτήρα της θέσης. Αυτή νομίζω είναι η θεμελιώδης διαφορά.

Ως προς το Στανίτσα, ο οποίος φυσικά δεν ήταν ο πρώτος που εφάρμοσε το αρμονικό ισοκράτημα, αλλά έπαιξε σημαντικό ρόλο στην καθιέρωσή του ως "παραδοσιακού" ας συγκρίνουμε τις χορωδίες που διηύθυνε το 1963 στο Ιωβηλαίο του Πρίγγου και των Βρυξελλών. Νομίζω πως η διαφορά είναι εμφανής.

Ως προς την κριτική μιας χορωδίας ή ενός χορού από το ισοκράτημα.
Υπάρχουν πολλά στoιχεία που χαρακτηρίζουν ένα ψαλτικό χορό με βάση τα οποία ο καθένας τον κρίνει. Φυσικά πρέπει πρώτ' απ' όλα να είναι γυμνασμένος, καλοδουλεμένος, όποια κατεύθυνση και αν ακολουθεί, αλλιώς είναι "κλάψ' τα, Χαράλαμπε". Καλοδουλεμένη όμως ήταν και η χορωδία του Στανίτσα, του Στάθη, του Αγγελόπουλου, των Βατοπεδινών, των Σιμωνοπετριτών και πολλών πολλών άλλων. Το αν όμως ένα ψάλσιμο μας αρέσει ή το θεωρούμε παραδoσιακό ή μη εξαρτάται από διάφοra τέτοια στοιχεία όπως π.χ. ο ρόλος του ισοκρατήματος (στη Σιμωνόπετρα είναι σχεδόν β' φωνή, σίγουρα αρμονικότατη), ο χρόνος, ο ρυθμός και η ζωντάνια του μέλους (υπολεπτομέρεια του παράγοντα αυτού και οι παύσεις), τα διαστήματα, οι αναλύσεις κ.τ.λ.

Το να λέω λοιπόν ότι η χορωδία του Βατοπεδίου μου αρέσει πολύ ως άκουσμα, αλλά με κουράζουν πολύ τα διαστήματά τους και οι αναλύσεις τους δεν είναι ούτε περίεργο, ούτε αντιφατικό, ούτε σημαίνει ότι θεωρώ εαυτόν ανώτερό τους.

Το ίδιο λοιπόν και όταν θεωρώ ότι η Χ χορωδία (ή ο Χ πρωτοψάλτης) δε μου αρέσει, δε με εκφράζει ή τη θεωρώ σε κάποια σημεία αρκετά νεωτεριστή ή μη παραδοσιακή.

Ως προς τη συζήτηση για το ισοκράτημα όντως είναι νεότερη, όπως και γενικώς είναι νεότερη μια τάση στροφής προς το απλούστερο, παραδοσιακότερο ψάλσιμο (εδώ συμπεριλαμβάνονται οι περιπτώσεις των υπεραναλυμένων ή μη κειμένων, των κλασικών ή νεότερων, του ρόλου του ρυθμού κ.ά.) που θέλει να αναστρέψει πολλούς νεωτερισμούς του 20ου κυρίως αιώνα. Εγώ έμαθα να ισοκρατώ αρμονικότατα στη Σιμωνόπετρα και με τέτοια αντίληψη μεγάλωσα ψαλτικά.

Αργότερα άλλαξα σε αυτό όπως και σε πολλά άλλα θέματα μετά λόγου γνώσεως και κάνω συνειδητά συγκεκριμένες επιλογές. Δικαιούμαι λοιπόν να λέω ότι τα αρμονικά ισοκρατήματα είναι μη παραδοσιακά. Ακόμη και τα λίγα ισοκρατήματα που υπάρχουν στον Πρωγάκη είναι κάπως πλούσια, όχι όμως αρμονικά ανάλογα με τις συλλαβές, μπαίνουν σε θέσεις.

Επίσης επειδή ο Στανίτσας ή όποιος άλλος μεγάλος έκανε την Α ή Β επιλογή δε σημαίνει πως πρέπει να τον ακολουθήσω. Όπως είναι εντελώς ανιστορικό να τον κρίνω με τα σημερινά δεδομένα, εξίσου άτοπο είναι να ακολουθώ κατά γράμμα τις τότε επιλογές του. Ειδικά σε θέματα που είναι γνωστό πως δε συνεχίζει την προηγούμενη παράδοση, αλλά κάνει κάτι καινούργιο.

ΥΓ Ανέφερα ως παράδειγμα το Στανίτσα ως τον πλέον παραδοσιακό από τους νεωτεριστές ή τον πλέον νεωτεριστή από τους παραδοσιακούς (ανάλογα με την οπτική), γιατί δεν υπάρχει κίνδυνος να παρασυρθεί η κουβέντα γύρω από το πρόσωπό του, μια και η αξία του και η προσφορά του στην ψαλτική είναι αδιαμφισβήτητη σχεδόν από όλους, συμπεριλαμβανομένου και εμού.
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Βεβαίως κι καταλαβαίνω, αλλά το τι είναι αρμονικό ισοκράτημα και το τι "βαπτίζεται" έτσι είναι πολύ λεπτή διαφορά. Στα παραδείγματα που αναφέρθηκαν υπάρχουν πολλές απόψεις όπως δείχνουν οι προηγούμενες συζητήσεις. Έχει επίσης διαφορά το "απορρίπτω το Α" από το "προτιμώ το Β", όπως ισχύει κυρίως στα προαναφερθέντα παραδείγματα.
Η συνεχής όμως τοποθέτηση
του Νη ως ισοκράτημα στον Α' ήχο (ειδικά στις καταλήξεις)
του Πα στον πλΔ'
του Πα στις καταλήξεις του Άγια
του Γα στο Β'
για λίγους φθόγγους ή
του Νη διαρκώς στο Βαρύ εκ του Γα ή πλΔ εκ του Γα
που αλλοιώνουν το χαρακτήρα όλης της θέσης
δεν είναι βάπτισμα αρμονικού ισοκρατήματος αλλά ξεκάθαρες επιλογές επηρεασμένες από την "αναγκαιότητα" της δυτικής αρμονίας.

Δε μιλώ για πλούσιο ή μη ισοκράτημα (πχ ίσο Βου σε μια μικρή φράση του πλΔ ή Νη), αλλά για ισοκράτημα που υπαγορεύεται από την κίνηση της κάθε συλλαβής και όχι το χαρακτήρα της θέσης. Αυτή νομίζω είναι η θεμελιώδης διαφορά.

Ως προς το Στανίτσα, ο οποίος φυσικά δεν ήταν ο πρώτος που εφάρμοσε το αρμονικό ισοκράτημα, αλλά έπαιξε σημαντικό ρόλο στην καθιέρωσή του ως "παραδοσιακού" ας συγκρίνουμε τις χορωδίες που διηύθυνε το 1963 στο Ιωβηλαίο του Πρίγγου και των Βρυξελλών. Νομίζω πως η διαφορά είναι εμφανής.

Ως προς την κριτική μιας χορωδίας ή ενός χορού από το ισοκράτημα.
Υπάρχουν πολλά στoιχεία που χαρακτηρίζουν ένα ψαλτικό χορό με βάση τα οποία ο καθένας τον κρίνει. Φυσικά πρέπει πρώτ' απ' όλα να είναι γυμνασμένος, καλοδουλεμένος, όποια κατεύθυνση και αν ακολουθεί, αλλιώς είναι "κλάψ' τα, Χαράλαμπε". Καλοδουλεμένη όμως ήταν και η χορωδία του Στανίτσα, του Στάθη, του Αγγελόπουλου, των Βατοπεδινών, των Σιμωνοπετριτών και πολλών πολλών άλλων. Το αν όμως ένα ψάλσιμο μας αρέσει ή το θεωρούμε παραδoσιακό ή μη εξαρτάται από διάφοra τέτοια στοιχεία όπως π.χ. ο ρόλος του ισοκρατήματος (στη Σιμωνόπετρα είναι σχεδόν β' φωνή, σίγουρα αρμονικότατη), ο χρόνος, ο ρυθμός και η ζωντάνια του μέλους (υπολεπτομέρεια του παράγοντα αυτού και οι παύσεις), τα διαστήματα, οι αναλύσεις κ.τ.λ.

Το να λέω λοιπόν ότι η χορωδία του Βατοπεδίου μου αρέσει πολύ ως άκουσμα, αλλά με κουράζουν πολύ τα διαστήματά τους και οι αναλύσεις τους δεν είναι ούτε περίεργο, ούτε αντιφατικό, ούτε σημαίνει ότι θεωρώ εαυτόν ανώτερό τους.

Το ίδιο λοιπόν και όταν θεωρώ ότι η Χ χορωδία (ή ο Χ πρωτοψάλτης) δε μου αρέσει, δε με εκφράζει ή τη θεωρώ σε κάποια σημεία αρκετά νεωτεριστή ή μη παραδοσιακή.

Ως προς τη συζήτηση για το ισοκράτημα όντως είναι νεότερη, όπως και γενικώς είναι νεότερη μια τάση στροφής προς το απλούστερο, παραδοσιακότερο ψάλσιμο (εδώ συμπεριλαμβάνονται οι περιπτώσεις των υπεραναλυμένων ή μη κειμένων, των κλασικών ή νεότερων, του ρόλου του ρυθμού κ.ά.) που θέλει να αναστρέψει πολλούς νεωτερισμούς του 20ου κυρίως αιώνα. Εγώ έμαθα να ισοκρατώ αρμονικότατα στη Σιμωνόπετρα και με τέτοια αντίληψη μεγάλωσα ψαλτικά.

Αργότερα άλλαξα σε αυτό όπως και σε πολλά άλλα θέματα μετά λόγου γνώσεως και κάνω συνειδητά συγκεκριμένες επιλογές. Δικαιούμαι λοιπόν να λέω ότι τα αρμονικά ισοκρατήματα είναι μη παραδοσιακά. Ακόμη και τα λίγα ισοκρατήματα που υπάρχουν στον Πρωγάκη είναι κάπως πλούσια, όχι όμως αρμονικά ανάλογα με τις συλλαβές, μπαίνουν σε θέσεις.

Επίσης επειδή ο Στανίτσας ή όποιος άλλος μεγάλος έκανε την Α ή Β επιλογή δε σημαίνει πως πρέπει να τον ακολουθήσω. Όπως είναι εντελώς ανιστορικό να τον κρίνω με τα σημερινά δεδομένα, εξίσου άτοπο είναι να ακολουθώ κατά γράμμα τις τότε επιλογές του. Ειδικά σε θέματα που είναι γνωστό πως δε συνεχίζει την προηγούμενη παράδοση, αλλά κάνει κάτι καινούργιο.

ΥΓ Ανέφερα ως παράδειγμα το Στανίτσα ως τον πλέον παραδοσιακό από τους νεωτεριστές ή τον πλέον νεωτεριστή από τους παραδοσιακούς (ανάλογα με την οπτική), γιατί δεν υπάρχει κίνδυνος να παρασυρθεί η κουβέντα γύρω από το πρόσωπό του, μια και η αξία του και η προσφορά του στην ψαλτική είναι αδιαμφισβήτητη σχεδόν από όλους, συμπεριλαμβανομένου και εμού.


Σύμφωνοι, εν μέρει, αλλά η δική μου αντίδραση αφορούσε σχόλιο που έβγαζε ενδεικτικά άπειρο χορωδίας τον ανεπανάληπτο κατά τα λοιπά Στανίτσα. Εξήγησα υπαινικτικά πού νομίζω ότι οφείλεται ο τύφος, και προέκυψαν τα υπόλοιπα.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
όταν μίλησα για διαφορετική πορεία του μέλους, άρα κ το ισο βαστιέται ανάλογα, είχα κατά νού τη διαφορετική εκτέλεση του ίδιου τροπαρίου, όπως στο συνημμένο.
 

Attachments

  • ti ypermaxo.pdf
    71.4 KB · Views: 33

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
δε νομίζω ότι υπάρχει κάποιος που θα διαφωνήσει για το ισοκράτημα (κάτω)ΔΙ όταν στον πλ Δ΄ το μέλος κάνει στάση στον ΠΑ. Επίσης, στον πλ Α΄ (κάτω) ΚΕ όταν το μέλος σταματά στον ΒΟΥ.


εγώ διαφωνώ πάντως. Ξεκάθαρη κάθετη αρμονία είναι και τίποτα άλλο. Μην ψάχνουμε να βρούμε όρους για να το δικαιολογήσουμε στη βυζαντινή...
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Ξεκάθαρη κάθετη αρμονία είναι και τίποτα άλλο. Μην ψάχνουμε να βρούμε όρους για να το δικαιολογήσουμε στη βυζαντινή...

Βλ. και σχετικά θέματα

Ισοκράτημα όταν ο Πλ. Δ' κάνει στάση στο ΠΑ
Ισοκράτημα όταν ο Πλ.Α' κάνει στάση στο ΒΟΥ
Ισοκράτημα όταν ο Τέταρτος (Άγια) κάνει στάση στο ΚΕ

ΥΓ. Συγνώμη, τώρα είδα οτι αναφέρθηκαν ήδη. Αγνοήστε με.
 

Θεόδωρος Αιτωλός

Παλαιό Μέλος
Εύγε κύριε ! Είναι ξεπεσμός να μας αξιώνει ο Θεός να ψάλλουμε μονωδιακά το Κύριε Ελέησον ! Το ..Μη αποστρέψης !
 

Θεόδωρος Αιτωλός

Παλαιό Μέλος
Αυτά γίνονται εξ ανάγκης. Ιδανικός χορός είναι ο νεώτερος των βατοπεδινών

Βεβαίως η αισθητική είναι και θέμα γούστου.Αλλά ..και όσα δεν φθάνει η αλεπού...όμφακες εισίν.
Λες ο Ξένος Κορώνης να έγραψε το ομώνυμο Δύναμις, για να το ψάλλουν χορωδοί- μετριότητες !
Αν δεν το έψαλλαν διαχρονικά Ψαλτάρες - Φωνάρες θα ψάχνατε να βρείτε πως ψάλλεται το κράτημα του.
Από τον ...Ξεπεσμό ήθελε να γλυτώσει και ο Κορώνης .
Αυτόν τον ξεπεσμο.. πού απολαμβάνουν στα Ιερά Πανυγήρια οι ευφραινόμενοι Χριστιανοί ακούγοντάς το ,από εκ Θεού ταλαντούχους καλλικέλαδους ψάλτες .
Γνωρίζετε και τον μύθο με την..κολοβή αλεπού...
 

tb---

τσοπάνης
http://analogion.com/forum/showpost.php?p=157559&postcount=16


Εφοσον υπαρχουν χορωδοι στο αναλογιο, πραττεις αριστα δεν το συζητω. Εγω δεν εχω κανεναν και γι αυτο δεν ανοιγω τιποτε.

Μου κάνει εντύπωση που δέν υπάρχει κάποιος μαζί σας στο αναλόγιο. Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος μετάδοσης της ψαλτικής. Εκτός αν εσείς δεν έχετε τέτοια διάθεση ή σας αρέσει το μονοφωνικό-ατομικό ψάλσιμο.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
http://analogion.com/forum/showpost.php?p=157559&postcount=16

Μου κάνει εντύπωση που δέν υπάρχει κάποιος μαζί σας στο αναλόγιο. Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος μετάδοσης της ψαλτικής. Εκτός αν εσείς δεν έχετε τέτοια διάθεση ή σας αρέσει το μονοφωνικό-ατομικό ψάλσιμο.
Υπάρχει και η περίπτωση να μην υπάρχει ενδιαφέρον από την τοπική κοινωνία, να μην υπάρχει κάποια τοπική παράδοση δηλαδή. Βέβαια η καλή και σοβαρή ψαλμωδία δημιουργεί γερές βάσεις σε τέτοια ακαλλιέργητα χωράφια, αλλά μακροπρόθεσμα. Είναι πολλοί οι παράγοντες που επιρεάζουν την μοναξιά στο ψαλτίρι...
 

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
Κακά τα ψέματα είναι δύσκολο στην εποχή μας για πολλούς λόγους να έχεις χορωδούς και ισοκράτες (έστω και ένα καλό δίπλα σου).
Για τον ή τους βαστακτές πρέπει να είσαι τυχερός για να τους βρεις έτοιμους, αλλιώς χρειάζεται πολύ υπομονή για να καταφέρουν να μάθουν ισοκράτημα. Είναι γνωστό αυτό που έλεγαν οι παλαιοί: ''Ψάλτης γίνεσαι εύκολα. Ισοκράτης όμως πολύ δύσκολα'' (Θεωρ. Ιωαννίδη σελ.232)

Μόνο όσοι ικανοί καθηγητές ΒΜ δουλεύουν αρκετό καιρό σ'έναν τόπο μπορούν να χτίσουν αυτό που λέμε ομοιογενή χορωδία.

Και εγώ είμαι υπερ του χορωδιακού τρόπου ψαλσίματος. Η καλύτερη χορωδία απ'όσες έχουμε ακούσει εκτός εκκλησίας θεωρώ ό,τι ήταν του Θρασυβούλου Στανίτσα, και εντός εκκλησίας του Χρυσάνθου Θεοδοσοπούλου.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
http://analogion.com/forum/showpost.php?p=157559&postcount=16




Μου κάνει εντύπωση που δέν υπάρχει κάποιος μαζί σας στο αναλόγιο. Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος μετάδοσης της ψαλτικής. Εκτός αν εσείς δεν έχετε τέτοια διάθεση ή σας αρέσει το μονοφωνικό-ατομικό ψάλσιμο.

Στὴν ἐπαρχία εἶναι δύσκολα τὰ πράγματα, μὲ ἐξαίρεση τὸ καλοκαίρι ὅπου ὁ κόσμος βγαίνει ἔξω καὶ μπορ[ει νὰ ἔχεις κάποιον φιλοξενούμενο ψάλτη.

Ἄν εἶσαι τυχερὸς μπορεῖ νὰ ὑπάρχει κάποιος καλόβολος ἡλικιωμένος ποὺ νὰ σοῦ διαβάζει.

Μὴ κυττᾶς ποὺ στὴν Ἀθήνα ὑπάρχουν χορωδιακὲς ... ἐπιδοτήσεις ὥστε περαν τῆς ... θυσίας καὶ ... αὐτοθυσίας να ὑπάρχει καὶ κάποιο κίνητρο, ὄχι ἀπαραίτητα χρηματικό, κάποιο ταξίδι στο ἐσωτερικὸ ἤ ἐξωτερικό κλπ.
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
http://analogion.com/forum/showpost.php?p=157559&postcount=16




Μου κάνει εντύπωση που δέν υπάρχει κάποιος μαζί σας στο αναλόγιο. Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος μετάδοσης της ψαλτικής. Εκτός αν εσείς δεν έχετε τέτοια διάθεση ή σας αρέσει το μονοφωνικό-ατομικό ψάλσιμο.

Και διαθεση εχω και μερακι μεγαλο και την ικανοτητα, οποιον πλησιασει, σε πεντε χρονια να τον κανω να τον ''φοβαται'' το αναλογιο! Ομως αγαπητε μου...οι περισσοτεροι παραγοντες σημερα ειναι αποτρεπτικοι...δυστυχως!
 

tb---

τσοπάνης
Και διαθεση εχω και μερακι μεγαλο και την ικανοτητα, οποιον πλησιασει, σε πεντε χρονια να τον κανω να τον ''φοβαται'' το αναλογιο! Ομως αγαπητε μου...οι περισσοτεροι παραγοντες σημερα ειναι αποτρεπτικοι...δυστυχως!

ΟΙ περισσότεροι παράγοντες σήμερα μπορεί όντως να είναι αποτρεπτικοί, αλλά υπάρχουν και μερικές κλειδαρότρυπες που μπορεί να βγεί και κάτι καλό. Απ την άλλη το να σκευτόμαστε "σε πέντε χρόνια θα σε κάνω να τρέμει το αναλόγιο" , είναι ίσως κάτι πολύ προκλητικό και παράτολμο. Τί θέλω να πώ. Η αρχική προσέγγιση κάποιου στο αναλόγιο δεν σημαίνει ότι έχει σκοπό να γίνει ψάλταρος σε 5 χρόνια. Μπορεί να θέλει απλά να συμμετέχει, ή να θέλει να μάθει τα μουσικά ή , ή , ή. Κάθε άνθρωπος έχει δικές του σκέψεις και προσωπικότητα. Θέλει δηλαδή ειδική μεταχείριση. Καλό θα ήταν δηλαδή οι καλοί ψάλτες που όμως ψέλνουν μόνοι τους, να έχουν και αυτήν την διάθεση ψυχολογίας και διάκρισης του ..""τί θέλει ο άλλος ο "άσχετος" και έρχεται εδώ και με βασανίζει"";

Απ την άλλη, και η εκκλησία με την παρότρινση των ιερέων και των επιτροπών και των κατηχητικών αν υπάρχουν, θα μπορούσε να προοθήσει την επάνδροση των αναλογίων και την δημιουργία μουσικών τμημάτων ανά ναό κτλ. Από εκεί και πέρα, ξεκινά το δύσκολο έργο διαμόρφωσης χορού , από άτομα που μπορεί να είναι εντελώς ακατάλληλα για ψάλσιμο.

Σε κάθε περίπτωση ο ψάλτης που θέλει να φτιάξει χορό επί του αναλογίου, θα πρέπει να διαθέτει πολύ υπομονή, αρετές παιδαγωγικότητας, διάθεση χρόνου και να μήν απογοητεύεται εύκολα.
 
E

emakris

Guest
Η δική μου μικρή εμπειρία λέει ότι δεν υπάρχει περίπτωση νέος να προσέρχεται τακτικά στο αναλόγιο, εάν δεν έχει αναπτύξει κάποια σχέση με την εκκλησία από την οικογένειά του. Ας με διαψεύσουν οι συνάδελφοι με μεγαλύτερη πείρα, αλλά μέχρι στιγμής έχω βρει αυτόν τον κανόνα να έχει απόλυτη ισχύ. Υπάρχουν φοιτητές που δείχνουν κάποιο ενδιαφέρον, μαθαίνουν πέντε πράγματα, προσέρχονται και σε κάποιες ακολουθίες, αλλά ως εκεί. Εάν δεν υπάρχει το υπόβαθρο (που και πάλι είναι αναγκαία συνθήκη, όχι ικανή), είναι εξαιρετικά δύσκολο να ξυπνάει κανείς κάθε Κυριακή και να πηγαίνει να ψάλλει, όσο και αν του αρέσει η βυζαντινή μουσική. Ούτε έχει κανένα νόημα να προσπαθήσεις να τον υποχρεώσεις, διότι το μακροπρόθεσμο αποτέλεσμα θα είναι μάλλον αρνητικό. Θέλω να πω ότι το θέμα είναι πρωτίστως ποιμαντικό και μόνο δευτερευόντως μουσικοπαιδαγωγικό.
 
Top