ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΠΟΥ ΔΙΑΚΡΙΘΗΚΑΝ ΣΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ
ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Ανναμπέλλα Παλλαδά
http://www.archaiologia.gr/wp-content/uploads/2011/07/114-10.pdf
''Μεταξύ 7ου-6ου αιώνα π.Χ. αναφέρεται η Πολυγνώτη.
Τον 6ο και 5ο π.Χ. αιώνα, αναφέρονται πολλές γυναίκες
στο χώρο των φυσικών επιστημών: Η Τυμίχα, γυναίκα του
Μυλλίου, από τον Κρότωνα, αλλά Σπαρτιάτισσα στην κατα-
γωγή (σύμφωνα με τον Διογένη Λαέρτιο), ήταν μέλος της πυ-
θαγόρειας κοινότητας. Ο Ιάμβλιχος αναφέρει ένα σύγ-
γραμμά της για τον ήχο. Μετά την καταστροφή της Σχολής,
κατέφυγε στις Συρακούσες. Εκεί, σύμφωνα με τον Ιππόβοτο
και τον Νεάνθη, ο τύραννος Διονύσιος απαίτησε να του απο-
καλύψει τα μυστικά της πυθαγόρειας διδασκαλίας και εκείνη,
αρνούμενη, έκοψε με τα δόντια τη γλώσσα της.''
~~~~~~~
Peri biu Pythagoriku logos
Iamblichus (Chalcidensis.)
σελ.398
~~~~~~~
ΠΤΟΛΕΜΑΪΣ (νεοπυθαγόρεια φιλόσοφος, μουσικός και μαθηματικός)
''Νεοπυθαγόρεια φιλόσοφος, μουσικός και μαθηματικός. Την αναφέρει ο Πορφύριος στο
έργο του
“ΕΙΣ ΤΑ ΑΡΜΟΝΙΚΑ ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΥ ΥΠΟΜΝΗΜΑ”. Κατά τον Πορφύριο (νεοπλατωνικό φιλόσοφο του 3ου μ.Χ. αιώνα) η Πτολεμαϊς μεταξύ άλλων απέδειξε και
την πρόταση : “ΕΑΝ ΔΥΟ ΑΡΙΘΜΟΙ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΣΑΝΤΕΣ ΑΛΛΗΛΟΥΣ ΠΟΙΩΣΙ ΤΙΝΑΣ, ΟΙ
ΓΕΓΟΜΕΝΟΙ ΕΞ ΑΥΤΩΝ ΙΣΟΙ ΑΛΛΗΛΟΙΣ ΕΣΟΝΤΑΙ” (δηλαδή αβ = βα)''
''Τὸ μὲν οὖν ὄργανον ἕως τοῦ παρειλημμένος.
Τὸ ὄργανον τῆς ἐφόδου φησίν, ἣν ὁ λόγος ἐξεῦρέ τε καὶ δέδωκε ταῖς
αἰσθήσεσι πρὸς τὸ κανονίζειν τὰ ἐνδέοντα αὐταῖς πρὸς τὴν ἀλήθειαν,
κανὼν καλεῖται ἁρμονικὸς ἀπὸ τῆς κοινῆς προσηγορίας τοῦ εὑρίσκοντος
ὀργάνου τὸ ἐλλεῖπον ταῖς αἰσθήσεσιν εἰς τὴν ἀκρίβειαν, ὃ καλεῖται κανών,
οὕτω κεκλημένος. πάντα γὰρ τὰ πρὸς τοῦτο ἐπιτήδεια ὄργανα ταῖς
αἰσθήσεσι _οὕτ_ω καλεῖται. οὐ γὰρ δὴ κανών, οὐδὲ κανονικὴ αἰσθήσει
ἔφοδος κέκληται ἡ κατὰ τὴν ἁρμονικὴν θεωρίαν ἀπὸ τοῦ κατὰ τὰς
κιθάρας καλουμένου κανόνος, ἔνθα διατείνονται αἱ χορδαί, ἀλλ᾽ οἱ Πυθα-
γόρειοι, οἵπερ καὶ μάλιστα τὴν ἔφοδον εὗρον, κανονικὴν μὲν ἐκάλουν, ἣν
νῦν ἁρμονικὴν λέγομεν θεωρίαν συνωνύμως, κανόνα δὲ τὸ τῆς ὀρθότητος
τῶν συμμετριῶν μέτρον, ὃ καὶ ὁρίζονταί τινες αὐτῶν οὕτω. κανών
ἐστι μέτρον ὀρθότητος τῶν ἐν τοῖς φθόγγοις ἡρμοσμένων διαφορῶν, αἳ
θεωροῦνται ἐν λόγοις ἀριθμῶν. γράφει γέ τοι περὶ τούτου καὶ
Πτολεμαῒς ἡ Κυρηναία ἐν τῇ Πυθαγορικῇ τῆς
μουσικῆς στοιχειώσει ταῦτα.''