Επισκόπηση Ελληνικής Μουσικής και Χορού

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''Οι Φυσικές Επιστήμες θα αποδυθούν στη σπουδή του συγκεκριμένου και θα δώσουν τον δικό τους αγώνα κατά της δοξασίας και της πλάνης μέσα από τη συστηματική παρατήρηση και το πείραμα, για να εντοπίσουν τα αίτια και τα αιτιατά και να αρθρώσουν αρχές και νόμους."


~ Φυσικές Επιστήμες
~ δοξασίας
~ πλάνης
~ παρατήρηση
~ πείραμα
~ αίτια
~ αιτιατά
~ αρχές
~ νόμους

~~~~~~~~~~~

http://www.google.gr/url?sa=t&rct=j...=58pmvIO5H6Cy2UItk80uuw&bvm=bv.53899372,d.bGE
,,, ο Tannéry μιλάει για «μαθηματικές παραδοξότητες και πελώριες πλάνες»
 

Attachments

  • 00069112_000.jpg
    00069112_000.jpg
    43.1 KB · Views: 0
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΠΟΥ ΔΙΑΚΡΙΘΗΚΑΝ ΣΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ
ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Ανναμπέλλα Παλλαδά

http://www.archaiologia.gr/wp-content/uploads/2011/07/114-10.pdf

''Μεταξύ 7ου-6ου αιώνα π.Χ. αναφέρεται η Πολυγνώτη.
Τον 6ο και 5ο π.Χ. αιώνα, αναφέρονται πολλές γυναίκες
στο χώρο των φυσικών επιστημών: Η Τυμίχα, γυναίκα του
Μυλλίου, από τον Κρότωνα, αλλά Σπαρτιάτισσα στην κατα-
γωγή (σύμφωνα με τον Διογένη Λαέρτιο), ήταν μέλος της πυ-
θαγόρειας κοινότητας. Ο Ιάμβλιχος αναφέρει ένα σύγ-
γραμμά της για τον ήχο. Μετά την καταστροφή της Σχολής,
κατέφυγε στις Συρακούσες. Εκεί, σύμφωνα με τον Ιππόβοτο
και τον Νεάνθη, ο τύραννος Διονύσιος απαίτησε να του απο-
καλύψει τα μυστικά της πυθαγόρειας διδασκαλίας και εκείνη,
αρνούμενη, έκοψε με τα δόντια τη γλώσσα της.''

~~~~~~~

Peri biu Pythagoriku logos
Iamblichus (Chalcidensis.)


σελ.398

~~~~~~~

ΠΤΟΛΕΜΑΪΣ (νεοπυθαγόρεια φιλόσοφος, μουσικός και μαθηματικός)

''Νεοπυθαγόρεια φιλόσοφος, μουσικός και μαθηματικός. Την αναφέρει ο Πορφύριος στο
έργο του “ΕΙΣ ΤΑ ΑΡΜΟΝΙΚΑ ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΥ ΥΠΟΜΝΗΜΑ”. Κατά τον Πορφύριο (νεοπλατωνικό φιλόσοφο του 3ου μ.Χ. αιώνα) η Πτολεμαϊς μεταξύ άλλων απέδειξε και
την πρόταση : “ΕΑΝ ΔΥΟ ΑΡΙΘΜΟΙ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΣΑΝΤΕΣ ΑΛΛΗΛΟΥΣ ΠΟΙΩΣΙ ΤΙΝΑΣ, ΟΙ
ΓΕΓΟΜΕΝΟΙ ΕΞ ΑΥΤΩΝ ΙΣΟΙ ΑΛΛΗΛΟΙΣ ΕΣΟΝΤΑΙ” (δηλαδή αβ = βα)''

''Τὸ μὲν οὖν ὄργανον ἕως τοῦ παρειλημμένος.
Τὸ ὄργανον τῆς ἐφόδου φησίν, ἣν ὁ λόγος ἐξεῦρέ τε καὶ δέδωκε ταῖς
αἰσθήσεσι πρὸς τὸ κανονίζειν τὰ ἐνδέοντα αὐταῖς πρὸς τὴν ἀλήθειαν,
κανὼν καλεῖται ἁρμονικὸς ἀπὸ τῆς κοινῆς προσηγορίας τοῦ εὑρίσκοντος
ὀργάνου τὸ ἐλλεῖπον ταῖς αἰσθήσεσιν εἰς τὴν ἀκρίβειαν, ὃ καλεῖται κανών,
οὕτω κεκλημένος. πάντα γὰρ τὰ πρὸς τοῦτο ἐπιτήδεια ὄργανα ταῖς
αἰσθήσεσι _οὕτ_ω καλεῖται. οὐ γὰρ δὴ κανών, οὐδὲ κανονικὴ αἰσθήσει
ἔφοδος κέκληται ἡ κατὰ τὴν ἁρμονικὴν θεωρίαν ἀπὸ τοῦ κατὰ τὰς
κιθάρας καλουμένου κανόνος, ἔνθα διατείνονται αἱ χορδαί, ἀλλ᾽ οἱ Πυθα-
γόρειοι, οἵπερ καὶ μάλιστα τὴν ἔφοδον εὗρον, κανονικὴν μὲν ἐκάλουν, ἣν
νῦν ἁρμονικὴν λέγομεν θεωρίαν συνωνύμως, κανόνα δὲ τὸ τῆς ὀρθότητος
τῶν συμμετριῶν μέτρον, ὃ καὶ ὁρίζονταί τινες αὐτῶν οὕτω. κανών
ἐστι μέτρον ὀρθότητος τῶν ἐν τοῖς φθόγγοις ἡρμοσμένων διαφορῶν, αἳ
θεωροῦνται ἐν λόγοις ἀριθμῶν. γράφει γέ τοι περὶ τούτου καὶ
Πτολεμαῒς ἡ Κυρηναία ἐν τῇ Πυθαγορικῇ τῆς
μουσικῆς στοιχειώσει ταῦτα.''
 

Attachments

  • books.png
    books.png
    38 KB · Views: 1
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
>> Ο Λόγος θα προαχθεί πέρα από κάθε προηγούμενο και θα εξαπλοθεί σε όλες τις δραστηριότητες. Θα θέσει τους κανόνες του διαλόγου και της ρητορικής και θα εξαρθεί σε μιαν απαράμιλλη ποιητική τέχνη, αγγίζοντας τα ύψη του δράματος, που φιλοδοξεί να είναι ''από σκηνής φιλοσοφία''.<<


~~~~~~~~~
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
εργασίαν συγγράφειν

(Οι παρακάτω σημειώσεις οφείλουν πολλά σε ανέκδοτο συναφές κείμενο, αλλά και πολύωρες προσωπικές συζητήσεις, του κ. Δημήτρη Λέκκα, ΣΕΠ ΕΑΠ, τον οποίο και ευχαριστώ θερμά.)



Κυριάκης Κωνσταντίνος (Med)



Εισαγωγικά

Η συγγραφή μιας επιστημονικής–φοιτητικής εργασίας για το ΕΑΠ οφείλει να υπακούει σε ορισμένα αιτήματα του επιστημονικώς γράφειν



Προεργασία – Συλλογή του υλικού

Κατανόηση των ζητουμένων του θέματος, ήτοι του ‘πνεύματος της ερώτησης’. Βασικές έννοιες – κλειδιά, που ορίζουν το πλαίσιο που θα κινηθούμε. Διερεύνηση του εννοιακού εύρους των λέξεων και των συνδυασμών τους

Βιβλιογραφική έρευνα:

Πεδία έρευνας

Χώροι έρευνας

Μελέτη του υλικού που αφορά στο θέμα μας. Ανάπτυξη ικανότητας διάκρισης σημαντικών από επουσιωδών στοιχείων

Οργάνωση και ταξινόμηση υλικού

Αποδελτίωση με βάση τα ερωτήματα και τις επιμέρους πτυχές του προς διερεύνηση ζητήματος = ο ορισμένος θεματικός άξονας



Συγγραφή της εργασίας

Πλάνο: δομή (άρθρωση μερών) και θεματικούς πυρήνες, ήτοι κύρια στοιχεία περιεχομένου

Επιγραμματικά τις βασικές μας θέσεις

Πίνακας Περιεχόμενων

Περίληψη (ακόμα και για προσωπική χρήση)

Εισαγωγή (περίπου 2 παραγράφους)

Ποιο είναι το αντικείμενο, ο σκοπός και οι στόχοι της εργασίας και ποια μεθοδολογική προσέγγιση ακολουθούμε

Κύριο μέρος

Κεφάλαια (τιτλοφορημένα, συνήθως τόσα όσα και τα ζητούμενα του θέματος) και παραγράφους

Επαγωγικά: από παράγραφο σε παράγραφο (δομή παραγράφου: εισαγωγή – ανάπτυξη – συμπέρασμα) και από ενότητα σε ενότητα

Όχι επικαλύψεις κτό.

Συμπεράσματα ή Σύνοψη

Τι είπαμε

Βιβλιογραφία (Σύνταξη βιβλιογραφίας)



Υφολογικά Ζητήματα

Διαλεκτική: χειρισμός των αντιθέτων, κανόνες λογικής συνεπαγωγής, ανάλυσης και σύνθεσης, αφαίρεσης και δομής

Όχι γενικεύσεις! Όχι εννοιακές μεταπτώσεις!

Μικρές προτάσεις, σαφήνεια, συντομία, απλότητα

Ποικιλία έκφρασης

Προσοχή στην εναλλαγή ενεργητικής και παθητικής σύνταξης



Τεχνικά Ζητήματα

Διάστιχο, γραμματοσειρά κ.τ.ό.

Υποσημειώσεις, Παραπομπές



Ακροτελεύτιες Παρατηρήσεις

Δεν εκθέτουμε προσωπικές-υποκειμενικές απόψεις και εντυπώσεις. Τεκμηριώνουμε και αναδεικνύουμε συγκεκριμένες απόψεις στη βάση συλλογισμών, οι οποίοι εδράζονται και αφορμώνται από τη βιβλιογραφική επισκόπηση

Προσοχή: Να μην παρουσιάζουμε ολόκληρα αποσπάσματα από τη βιβλιογραφία, αλλά να παραφράζουμε. Πάντα δηλώνοντας την πηγή.



Επιλογικά

Σκέψη. Διερεύνηση. Ανάλυση. Επεξεργασία. Κριτική Ενάργεια. Απόρριψη. Δόμηση.

Αναζητείστε και αξιοποιείστε το σύνολο της γνώσης, εμπειρίας και συλλογιστικής σας κριτικά.

Υποθέτετε [1] και Συμπεραίνετε. Να πείθετε τον εαυτό σας πρώτα και μετά να εκφράζεστε.

P.S. Διαβάστε τις αναλυτικές οδηγίες για τη συγγραφή μιας επιστημονικής εργασίας στο http://www.cretaadulteduc.gr/cms/?q=node/30

[1] Προσοχή: Μην υποθέτετε ένα δεδομένο, ως γραμμή τεκμηρίωσης του οποίου προσκομίζετε την ίδια την αρχική σας υπόθεση.

http://cretaadulteduc.gr/blog/?p=449
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''Οι Καλές Τέχνες των 9 Μουσών θα περιλάβουν τη ζωντανή καλλιτεχνική πρακτική, ενώ στο ιδεατό επίπεδο θα αναζητηθεί ο
''κανών'' κάθε μιας από αυτές. Και, όσο είναι εφικτό, ο ''κανών'' θα διατυπωθεί μετοδικά κι αυτός, θα περιληφθεί στις επιστήμες και θα διδαχθεί μέσω της παιδείας. Γι΄ αυτό, η καθαρή, αφηρημένει και ιδεατή θεωρία της τέχνης θα χωριστεί από την εκδήλωσή της, την καλλιτεχνική πράξη. Κι εκείνη για πρώτη φορά θα περάσει στην επώνυμη δημιουργία και ερμηνεία.''

http://www.perseus.tufts.edu/hopper/imbrowser
154 Image Occurrences of "muses"

http://www.perseus.tufts.edu/hopper/artifact?name=Boston 98.887&object=Vase

~~~~~~~

~ Καλές Τέχνες
~ 9 Μουσών
~ ''κανών''
~ θεωρία
~ πράξη

~~~~~~~~

Canon" of Polykleitos.

~~~~~~~~~

Γράμματα και τέχνες
 

Attachments

  • K20.10Mousai.jpg
    K20.10Mousai.jpg
    69.7 KB · Views: 0
  • BIG_0000225023.jpg
    BIG_0000225023.jpg
    25.6 KB · Views: 0
  • slide0018_image017.jpg
    slide0018_image017.jpg
    8.3 KB · Views: 63
  • slide0018_image018.jpg
    slide0018_image018.jpg
    20.7 KB · Views: 1
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Η Ελληνική γλώσσα θα κληθεί να γίνει φορέας των ειδικών αυτών αξιών. Η αιχμή της θα συντονιστεί προς τη λεκτικοποίηση ενός σύμπαντος από σύνθετες και αφηρημένες έννοιες ενώ ο γενικός της τόνος θα αποβλέψει κι αυτός στην αναζήτηση της (φιλοσοφικής) αλήτειας αντί για μιαν επιφανειακή περιγραφή της ''πραγματικότητας''.

~ γλώσσα
~ αξιών
~ έννοιες (σύνθετες, αφηρημένες)
~ αλήθειας
~ ''πραγματικότητας''

~~~~~~~~~

αφηρημένες έννοιες


Ο χωροχρόνος στο μυαλό μας
«Γλωσσολόγοι και φιλόσοφοι είχαν παρατηρήσει ότι οι άνθρωποι συνήθως μιλούν για τις αφηρημένες έννοιες με μεταφορές·αναφερόμενοι σε κάτι που μπορούν να αισθανθούν μέσω των αισθητικών αντιλήψεων, του χώρου και της κίνησης» εξηγεί ο αμερικανός επιστήμονας μιλώντας στο «Βήμα».Ετσι άρχισε να διαμορφώνεται η άποψη ότι για να συλλάβουμε τις αφηρημένες έννοιες δανειζόμαστε τους ίδιους νευρωνικούς μηχανισμούς τους οποίους χρησιμοποιούμε και για πιο απτές λειτουργίες, και κυρίως για να αντιληφθούμε τον χώρο.«

http://www.tovima.gr/science/article/?aid=320056 ~~~~~~~~~~~

http://www.greek-language.gr/greekLang/index.html
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''Η θρησκεία διέπεται από έναν άνευ προηγουμένου ανθρωπομορφισμό, που θα επιτρέπει και την ελεύτερη κριτική απέναντι στους θεύς, στα πάθη τους, στιν εξουσία και τη βία που ασκούν.''

-> ''Η ίδια κριτική θα ασκηθεί ελεύτερα απέναντι στην αντρώπινη εξουσία."

~~~~~~~

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ – Κ.Καστοριάδης
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''Οι πόλεμοι θα σταματούν για να δίνουν τη θέση τους στην ευγενή ειρηνική
άμιλλα του κλασικού αθλητισμού, που θα επιβραβεύεται με ανταλλάγματα όχι υλικά, αλλά ηθικά.''

~~~~~~~~

Ενδρομή

όνομα μιας οργανικής μελωδίας που παιζόταν κατά τη διάρκεια του αγώνα του πένταθλου. Η ενδρομή που συντέθηκε από τον Ιέρακα, αυλητή και συνθέτη του 7ου αι. π.Χ. (βλ. λ. Ιέραξ), έγινε περίφημη και εξακολουθούσε να παίζεται για αιώνες στους Ολυμπιακούς Αγώνες κατά τη διεξαγωγή του πένταθλου. Βλ. Πλούτ. Περί μουσ. 1400D, 26.

?

Ps. Plut. Mus. 1140d


Σόλωνας Μιχαηλίδης, Εγκυκλοπαίδεια της αρχαίας ελληνικής μουσικής, Εκδόσεις Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, 1999

~~~~~~~

http://books.google.gr/books?id=KgS...CYQ6AEwAA#v=onepage&q=aulos long jump&f=false

http://www.cycladic.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=resource&cresrc=825&cnode=55

http://www.flickr.com/photos/ana_sudani/4262777290/sizes/o/in/photostream/

http://www.artres.com/C.aspx?VP3=Vi...BID=2UN36VF7QDXB&SH=1&PPM=0&CTID=KRHEC0AOQE3R

http://www.beazley.ox.ac.uk/XDB/ASP/recordDetails.asp?recordCount=155&start=100

http://e-didaskalia.blogspot.gr/2013/06/blog-post_4850.html

~~~~~~~~~

Plat. Rep. 3.411c

Philostr. Gym. 1

Paus. 5.7.10

Ath. 629c

Plat. Laws 7.815
 

Attachments

  • MSU - Aulos.jpg
    MSU - Aulos.jpg
    160.3 KB · Views: 0
  • P0198.jpg
    P0198.jpg
    45.2 KB · Views: 1
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''Αυτή η θεώρηση του κόσμου, γεννημένη εδώ σε μιαν εποχή κατά την οποία θα ήταν απολύτως αδιανόητη παντού αλλού, χαρακτηρίζει μοναδικά τον ελληνικό πολιτισμό και αποτελεί το ειδοποιό χαρακτηριστικό του. Αιτιώδες αποτελεσμά της είναι λοιπόν η αδιαμφισβήτητη ελληνική πατρότητα της αφηριμένης σκέψης, της φιλοσοφίας, του ορθού λόγου και της καθαρής επιστήμης, καθός και κάθε άλλου στοιχείου, αξίας ή ρεύματος που είναι συνυασμένο με αυτήν.''

~ θεώρηση του κόσμου
~ μοναδικά
~ ειδοποιό χαρακτηριστικό
~ αφηριμένης σκέψης
~ φιλοσοφίας
~ ορθού λόγου
~ καθαρής επιστήμης

~~~~~~~

Κορνήλιος Καστοριάδης: Η ελληνική σύλληψη του κόσμου (κεντρικές φαντασιακές σημασίες)

http://www.uni-leipzig.de/~organik/giannis/Philosophie/Gedicht 8.pdf

http://users.auth.gr/~nioka/Files/I_IDIAITEROTITA_TIS_MATH_SKEPSIS-2.pdf
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''Θα φαινόταν ότι αυτή η παγκόσμια κληρονομιά διατήρησε ακέραιη την ακτινοβολία της στους αιώνες που ακολούθησαν. Δεν είναι όμως έτσι. Η αμέσως επόμενη περίοδος άρχισε να ανατρέπει προυποθέσεις, αρχίζοντας από την πολιτειακή συνιστώσα, που ξανάγινε η αχανής και πολυεθνής αυτοκρατορία.''

~ παγκόσμια κληρονομιά
~ ανατροπή
~ αυτοκρατορία

~~~~~~~

Ψηφιακοί πολιτιστικοί θησαυροί στο Διαδίκτυο

http://www.ekt.gr/content/img/product/77479/18-23.pdf

http://www.delamphictionia.gr/download/PRELORENT.pdf
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
'' Ήδη με τους Ρωμαίους, το βασικό πρόκριμα του ιδιωτικού και δημόσιου βίου επανήλθε στην >>πραγματικότητα<<, πάνω από την αλήθεια η και χωρίς αυτήν. Και πώς ελέγχεται η πραγματικότητα; Όχι με τη μεθοδική σκέψη, αλλα βάσει τις αιθητηριακής πρόσληψης, βάσει της ατομικής ή ομαδικής μαρτυρίας, βάσει της γνωμοδότησης του >>ειδικού<< που δεν υποχρεώνεται να τηρεί όρους γενικής εποπτεία, και βάσει της δικαστικής απόφασης και του διοικητικού διατάγματος."

~ Ρωμαίους
~ ιδιωτικού και δημόσιου βίου
~ >>πραγματικότητα<<
~ μεθοδική σκέψη
~ αιθητηριακής πρόσληψης
~ ατομικής ή ομαδικής μαρτυρίας
~ γνωμοδότησης
~ >>ειδικού<<
~ όρους γενικής εποπτεία
~ δικαστικής απόφασης
~ διοικητικού διατάγματος

~~~~~~~~~~~~

...τα συναισθήματα των αρχαίων Ελλήνων

ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΟΣ ΒΙΟΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Πάντες ἄνθρωποι τοῦ εἰδέναι ὀρέγονται φύσει
Σημειον δʼ η των αισθησεων αγαπησις.

Ρωμαϊκή Αθήνα

http://24dim-ioann.ioa.sch.gr/yliko/y-taxi-5/plana_mathimaton_byzantinis_istorias.pdf

~~~~~~

Μια εισαγωγή της επιστήμης: Επιστημονική σκέψη και επιστημονική μέθοδος, Steven D. Schafersman.
Εισαγωγή στην επιστημονική μέθοδο
Επιστημονική μέθοδος
Ανάλυση και σύνθεση: Περί της επιστημονικής μεθόδου βάσει μιας μελέτης του Bernhard Riemann Σουηδική Μορφολογική Εταιρία.
Ο μύθος της επιστημονικής μεθόδου, Dr. Terry Halwes
Η επιστημονική μέθοδος στη θρησκευτική πρακτική
 

Attachments

  • 10.jpg
    10.jpg
    37 KB · Views: 2
  • The_Roman_Empire_ca_400_AD.png
    The_Roman_Empire_ca_400_AD.png
    10.9 MB · Views: 3
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''Μέσα στους επόμενους αιώνες ο Αριστοτέλης διαστραφεί σοφιστικά..."

~~~~~~~~~~

Η αριστοτελική 'εισβολή' στον μεσαίωνα

''Τον σημαντικότερο ρόλο στην εισαγωγή του έργου και των ιδεών του Αριστοτέλη στην μεσαιωνική Ευρώπη, έπαιξε η αραβική επίδραση.(20) Η ιουδαϊκή φιλοσοφία, που είχε επηρεασθεί από την αραβική σκέψη, υπήρξε ένας από τους συντελεστές διάδοσης της αριστοτελικής σκέψης στη μεσαιωνική θεολογία. Η ‘εισβολή’ της αριστοτελικής φιλοσοφίας θα οδηγήσει σε ‘‘αψιμαχίες οι οποίες έληξαν σε ένα διακανονισμό κατόπιν διαπραγματεύσεων’’[21].

Στην Ευρώπη του 13ου αιώνα[22], ο αριστοτελισμός προσλαμβάνεται με τρεις τρόπους: μέσα από το έργο του Θωμά του Ακινάτη –κορυφαία έκφραση της απόπειρας συγκερασμού λόγου και πίστης-, μέσα από το έργο του Σίζερ – με το οποίο ο Λόγος αναβαθμίζεται σε βαθμό που να προκαλέσει αντίδραση[23]- και μέσα από την αντιπαράθεση με τον αριστοτελισμό –με κύριο εκπρόσωπο τον Bonaventura, ο οποίος εκφράζει νεοαυγουστιανές θέσεις[24].

Ο –μυστικιστής- άγιος Bonaventura[25] δίδαξε φιλοσοφία στο Παρίσι και έγινε αρχηγός του τάγματος των Φραγκισκανών. Στηρίζεται στις βασικές ιδέες του Αυγουστίνου[26], θεωρεί επικίνδυνη τη διάδοση της νέας φιλοσοφίας, επιζητεί τον αυστηρό έλεγχό της. Στη γλώσσα του χρησιμοποιεί αριστοτελικούς όρους, όμως, κομβικά σημεία στο σύστημά του είναι η Θεία Φώτιση, η σχέση μίμησης των όντων προς τον Θεό, η εκ του μηδενός δημιουργία, ο παραδειγματισμός. Είναι απαισιόδοξος για την ικανότητα του ανθρώπινου Λόγου να γνωρίσει την αλήθεια χωρίς τη Θεία Φώτιση. Ο Copleston θεωρεί ότι ο Bonaventura επιχειρεί μια σύνθεση Λόγου και πίστης, με την υποταγή του Λόγου.

Η νόηση βρίσκει ό,τι κατανοεί στον ίδιο τον εαυτό της. Ό,τι κατανοεί, όμως, έχει ληφθεί από τον Ένα -δεν έχει σχηματισθεί από τα αισθητηριακά δεδομένα[27]. Πάντως, το σύστημα του Bonaventura, παρά τα τρωτά του σημεία, μπορούσε να αμφισβητηθεί μόνο από όσους αρνούνταν τα βασικά αξιώματα της χριστιανικής παράδοσης[28]."

http://www.archive.gr/news.php?readmore=209
 

Attachments

  • mail.google.com.jpeg
    mail.google.com.jpeg
    10.5 KB · Views: 57
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Δωδεκάλογο του Γύφτου» (1907) του Παλαμά. Ο Γύφτος που θα γκρεμίσει και θα ξαναχτίσει τον κόσμο καταλήγει προσκυνώντας την «Επιστήμη»

http://www.greek-language.gr/greekLang/literature/anthologies/new/show.html?id=192

http://www.youtube.com/watch?v=Lgi2OWBLHl0

βάλε εκεί την επιστήμη, μόνη υπάρχει, αγέλαστη είναι! Ποιο χαμόγελο, ποιο ασήμι, Ποιο χρυσάφι σαν την όψη της; Γιούχα Όλυμποι απ΄ αχνούς! Η καρδιά το θάμα ...
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''Κάθε φορά που ένας πολιτισμός εμφανίζει κάποιο αυτά τα συμπτώματα, μπορεί κανείς να πει ότι συντελείτε ένα είδος απομάκρυνσης από τον ειδοποιό χαρακτήρα του Ελληνισμού και τις βασικές γραμμές του, με άλλα λόγια συντελείται αφελληνισμός...''

~~~~~
[>ι<]
''Ένα τελευταίος μύθος θέλει τη γλώσσα να απειλείται από «αφελληνισμό», λόγω της αθρόας εισβολής αγγλικών κυρίως λέξεων, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε «εθνική παρακμή»[23]. Η αλήθεια είναι ότι ο ηγετικός ρόλος των ΗΠΑ σε παγκόσμια πολιτική κλίμακα συνεπάγεται και την ευρεία διάδοση της αγγλικής γλώσσας. Το ίδιο άλλωστε έγινε και με την ελληνική την εποχή των κατακτήσεων του Μ. Αλεξάνδρου. Ας μη γελιόμαστε όμως. Η ιστορική συνέχεια της γλώσσας μας, ακόμη και κάτω από δυσμενείς και αντίξοες συνθήκες όπως ήταν η ρωμαϊκή και η τουρκική κατοχή, επιβεβαιώνει ακριβώς το αντίθετο. Η νέα ελληνική «διατηρεί σταθερό εδώ και πολλά χρόνια το φωνολογικό, μορφολογικό, συντακτικό και σημασιολογικό της σύστημα»[24] και η εισροή αυτή των ξένων λέξεων οφείλεται όχι σε δομικά κενά της γλώσσας αλλά στις μεταβολές του κοινωνικοπολιτικού συστήματος.''

http://users.sch.gr/ikomninou/TEXT.htm
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
ελληνικές και άλλες εκδοχές της ελληνικότητας
Κώστας Τσιαμπάος

''Την εποχή του μεσοπολέμου εντείνεται και κορυφώνεται η αναζήτηση των «νόμων» που διέπουν τον σχεδιασμό των αρχαίων ναών. Με τη λέξη «νόμους» η εποχή περιγράφει τις γεωμετρικές σχέσεις, τις μαθηματικές αναλογίες, τις αρμονικές χαράξεις που – υποθετικά – χρησιμοποιούνταν κατά τον σχεδιασμό και την κατασκευή των ναών της αρχαιότητας. Στην αρχαία Αίγυπτο, στη Μεσοποταμία, στην Ελλάδα των Κλασικών Χρόνων, κατά τον ευρωπαϊκό Μεσαίωνα κοκ. Μένοντας στην ελληνική αρχιτεκτονική των κλασικών χρόνων, οι μελέτες του μεσοπολέμου οι οποίες αναζητούν τις λεγόμενες «αρμονικές χαράξεις», χαράξεις οι οποίες βρίσκονται «πίσω» από την ορατή μορφή είναι πολλές. Χαρακτηριστικές είναι οι εργασίες των Ghyka, Hambidge, Lund και Moessel στις οποίες περιγράφονται γεωμετρικά συστήματα με βάση τα οποία σχεδιάστηκαν οι ναοί της αρχαίας Ελλάδας. Σκοπός όλων των παραπάνω προσπαθειών είναι να αποδειχθεί ότι στα κτίρια της αρχαιότητας «εμπεριέχονται» κάποιοι απόλυτοι συμπαντικοί νόμοι οι οποίοι δεν είναι άμεσα ορατοί, αλλά υπάρχουν πίσω από αυτό που φαίνεται. Αυτοί οι νόμοι μπορούν να βρεθούν σε κάθε σημαντικό αρχιτεκτόνημα και είναι αυτοί ακριβώς που προσδίδουν σε αυτά τα έργα μια διαχρονική αισθητική αξία.''

http://www.google.gr/url?sa=t&rct=j...=-g303FwTTC8rg7mbACKyMA&bvm=bv.53899372,d.d2k
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
-όμαιμον (καταγωγή , γενετική) ὅμαιμόν

-ομόγλωσσον (γλώσσα, γλωσσολογία) ὁμόγλωσσον

-ομόθρησκων (θρησκεία , θρησκειολογία) θεῶν ἱδρύματά τε κοινὰ καὶ θυσίαι ἤθεά

-ομότροπα (κουλτούρα, λαογραφία, ανθροπολογία) ὁμότροπα

ειδοποιό χαρακτηριστικό
δεν είναι αρκετό (Λέκκας)


http://www.google.gr/url?sa=t&rct=j...qf4RQba6r8UwuUw&bvm=bv.54934254,d.bGE&cad=rja

(Ηρόδοτος, Ουρανία 144)

«υπάρχει και το ελληνικό έθνος από το ίδιο αίμα και με την ίδια γλώσσα μ΄ εμάς, με το οποίο έχουμε κοινά ιερά των θεών και κοινές θυσίες και ήθη κοινά» (μετάφραση Άγγελου Βλάχου, «Γαλαξίας» 1971).





Hdt. 8.144

144.

πρὸς μὲν Ἀλέξανδρον ταῦτα ὑπεκρίναντο, πρὸς δὲ τοὺς ἀπὸ Σπάρτης ἀγγέλους τάδε. ‘τὸ μὲν δεῖσαι Λακεδαιμονίους μὴ ὁμολογήσωμεν τῷ βαρβάρῳ, κάρτα ἀνθρωπήιον ἦν: ἀτὰρ αἰσχρῶς γε οἴκατε ἐξεπιστάμενοι τὸ Ἀθηναίων φρόνημα ἀρρωδῆσαι, ὅτι οὔτε χρυσός ἐστι γῆς οὐδαμόθι τοσοῦτος οὔτε χώρη κάλλεϊ καὶ ἀρετῇ μέγα ὑπερφέρουσα, τὰ ἡμεῖς δεξάμενοι ἐθέλοιμεν ἂν μηδίσαντες καταδουλῶσαι τὴν Ἑλλάδα. [2] πολλά τε γὰρ καὶ μεγάλα ἐστι τὰ διακωλύοντα ταῦτα μὴ ποιέειν μηδ᾽ ἢν ἐθέλωμεν, πρῶτα μὲν καὶ μέγιστα τῶν θεῶν τὰ ἀγάλματα καὶ τὰ οἰκήματα ἐμπεπρησμένα τε καὶ συγκεχωσμένα, τοῖσι ἡμέας ἀναγκαίως ἔχει τιμωρέειν ἐς τὰ μέγιστα μᾶλλον ἤ περ ὁμολογέειν τῷ ταῦτα ἐργασαμένῳ, αὖτις δὲ τὸ Ἑλληνικὸν ἐὸν ὅμαιμόν τε καὶ ὁμόγλωσσον καὶ θεῶν ἱδρύματά τε κοινὰ καὶ θυσίαι ἤθεά τε ὁμότροπα, τῶν προδότας γενέσθαι Ἀθηναίους οὐκ ἂν εὖ ἔχοι. [3] ἐπίστασθέ τε οὕτω, εἰ μὴ πρότερον ἐτυγχάνετε ἐπιστάμενοι, ἔστ᾽ ἂν καὶ εἷς περιῇ Ἀθηναίων, μηδαμὰ ὁμολογήσοντας ἡμέας Ξέρξῃ. ὑμέων μέντοι ἀγάμεθα τὴν προνοίην τὴν πρὸς ἡμέας ἐοῦσαν, ὅτι προείδετε ἡμέων οἰκοφθορημένων οὕτω ὥστε ἐπιθρέψαι ἐθέλειν ἡμέων τοὺς οἰκέτας. [4] καὶ ὑμῖν μὲν ἡ χάρις ἐκπεπλήρωται, ἡμεῖς μέντοι λιπαρήσομεν οὕτω ὅκως ἂν ἔχωμεν, οὐδὲν λυπέοντες ὑμέας. νῦν δέ, ὡς οὕτω ἐχόντων, στρατιὴν ὡς τάχιστα ἐκπέμπετε. [5] ὡς γὰρ ἡμεῖς εἰκάζομεν, οὐκ ἑκὰς χρόνου παρέσται ὁ βάρβαρος ἐσβαλὼν ἐς τὴν ἡμετέρην, ἀλλ᾽ ἐπειδὰν τάχιστα πύθηται τὴν ἀγγελίην ὅτι οὐδὲν ποιήσομεν τῶν ἐκεῖνος ἡμέων προσεδέετο. πρὶν ὦν παρεῖναι ἐκεῖνον ἐς τὴν Ἀττικήν, ἡμέας καιρός ἐστι προβοηθῆσαι ἐς τὴν Βοιωτίην.’ οἳ μὲν ταῦτα ὑποκριναμένων Ἀθηναίων ἀπαλλάσσοντο ἐς Σπάρτην.

Herodotus, with an English translation by A. D. Godley. Cambridge. Harvard University Press. 1920.

http://www.perseus.tufts.edu/hopper....0125:book=1:chapter=151&highlight=o(mai/mous

http://www.google.gr/url?sa=t&rct=j...=BdLBz6PFdNTrDTZEcEnZzw&bvm=bv.54934254,d.bGE

σελ/ 176

~~~~~~~~~

Ανθρωπιστικές επιστήμες | Ιστορία / Νέες προσεγγίσεις στον αρχαίο κόσμο

http://www.oodegr.com/oode/biblia/kritiki/po8en_pote_ellines_1.htm#7.

http://www.tovima.gr/vimafm/comment....15_time_23.00%20%F0%F1%EF%E2%E1%F4%E1%F3.mp3

http://www.tovima.gr/vimafm/comment....16_time_00.00%20%F0%F1%EF%E2%E1%F4%E1%F3.mp3

~~~~~~~~

ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ
10 ΜΥΘΟΙ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

http://www2.media.uoa.gr/lectures/linguistic_archives/linguistics0203/10_myths/myths_print.html
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''Η ελληνική εθνική ταυτότητα, όπως διαμορφώθηκε:
Α) είναι φαντασιακή, γιατί σχηματίστηκε αναγνωρίζοντας ως ενοποιό στοιχείο το
τρίπτυχο «όμαιμον – ομόθρησκον – ομόγλωσσον». Ακόμα, το έρεισμα της κοινής
θρησκευτικής πεποίθησης συνιστά ιδεολόγημα, επομένως και η ταυτότητα είναι
ιδεολογική.
Β) είναι ετεροπροσδιόριστη, όπως κάθε ταυτότητα στο μεγαλύτερο μέρος της12, αφού
η εκ των έσω κατασκευή της ενέχει πάντα το στοιχείο της υποκειμενικότητας.
Γ) είναι σκοπούμενη, εφόσον πρώτα προσδιορίστηκε το σύνολο –ο ελληνικός λαός –
και κατόπιν αναζητήθηκε το ενοποιό κριτήριο (το τρίπτυχο)
Επομένως, ο μηχανισμός δημιουργίας της είναι ψυχοκοινωνικός, ανήκει στον τύπο
κατά τον οποίο εκδηλώνεται μια «άκριτη και ανεπεξέργαστη» αποδοχή ταυτοτικών
στοιχείων και απόρριψη στοιχείων ετερότητας13. Συνεπώς, η ελληνική εθνική
ταυτότητα είναι σύλληψη μονοταυτοτική και εντάσσεται στο προτυπικό φαντασιακό
το οποίο σε καμία περίπτωση όπου επιχειρήθηκε,
δεν επαληθεύτηκε.''

http://www.google.gr/url?sa=t&rct=j...=jtR4GzxMar2HAiL0QkVX_A&bvm=bv.54934254,d.bGE
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
τοπικότητα - παγκοσμιότητα

''Η σύγκριση των δημιουργημάτων σε αυτό το επίπεδο αφορά την προέλευση και την απήχησή τους. Τα έργα που έχουν τοπική αναγνωρισιμότητα διαθέτουν τέτοια χαρακτηριστικά ως προς τη μορφή και το περιεχόμενό τους που να αναγνωρίζονται και να εκτιμώνται μόνον από τα άτομα του περιβάλλοντος από το οποίο προέκυψαν.
Τα έργα ‘‘παγκόσμιας εμβέλειας’’ έχουν χαρακτηριστικά μορφής και περιεχομένου τέτοια που να τα καθιστούν ικανά να συγκινούν και άτομα προερχόμενα από άλλα κοινωνικά περιβάλλοντα, από εκείνο μέσα στα πλαίσια του οποίου δημιουργήθηκαν.
Αν το θέμα αφορά τη σύλληψη και την πραγμάτωση του δημιουργήματος, τότε δικαιώνεται η άποψη του Hegel, ότι δηλαδή η αξία του έργου κρίνεται από την ικανότητά του να συνδυάζει επιτυχώς τη συγκεκριμένη του υλοποίηση με καθολικά νοήματα.''

~~~~~~~~



τα δίπολα και η χρησιμότητά τους

''Η θεωρητική προσέγγιση της μουσικής και του χορού μπορεί να πραγματοποιηθεί με τη χρήση αντιθετικών διπόλων, που βοηθούν την κατανόηση των διαδικασιών που συντελούνται αρχής γενομένης από την θεωρητικη και αφηρημένη έμπνευση και καταλήγοντας στη συγκεκριμένη πραγμάτωση των ιδεών του καλλιτέχνη. Επομένως, τα δίπολα, που θα παρουσιάσουμε αμέσως παρακάτω συνιστούν ταυτόχρονα θεωρητικά, αλλά και μεθοδολογικά εργαλεία, καθώς συμβάλλουν στη διερεύνηση των διαφόρων μορφών και προσανατολισμών της τέχνης.''

http://www.google.gr/url?sa=t&rct=j...=FwkZ_gZ7hzllUXIa-_BwTQ&bvm=bv.54934254,d.Yms

~~~~~~

HEGEL ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ. ΤΟ «ΠΝΕΥΜΑ ΤΟΥ ΛΑΟΥ» ΚΑΙ ΤΟ «ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΠΝΕΥΜΑ»

'' Το ζητούμενο είναι να φανεί πως η πολιτιστική ιδιαιτερότητα δεν ακυρώνει τα πανανθρώπινα μελήματα. Οι ξεχωριστές κοινωνίες είναι ιστορική πραγματικότητα είναι όμως ψέμα πως δεν τις συνδέει κοινή λογική φιλοδοξία και ιδεώδη, ότι δεν έχουν μια κοινή γλώσσα. Η κάθε μια επιδιώκει δικαιοσύνη με τα δικά της μέτρα αλλά ο στόχος είναι πανανθρώπινος. Οι πολιτισμοί προϋποθέτουν ο ένας τον άλλον και η ιδιαιτερότητά τους έχει παγιωθεί μέσα από δημιουργική επικοινωνία και ανταλλαγή. Δεν υπάρχει ‘καθαρή’ εθνική ταυτότητα. Υπαρκτικός κανόνας της ιστορικής ζωής είναι η μείξη και η σύνθεση των αντιθέτων.
Το καθολικό ριζώνει μέσα στο τοπικό και το επιμέρους. Αντίστροφα, κάθε τοπική κοινωνία προσφέρει την πείρα της σε ένα κοινό ταμείο πανανθρώπινης ηθικής συνειδητότητας. Η παγκοσμιότητα και η εντοπιότητα είναι παραπληρωματικές καταστάσεις. ''
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''Σε γενικές γραμμές, ως κριτική σκέψη ορίζουμε την ικανότητα που έχει κάποιος ώστε να αξιολογεί πληροφορίες και απόψεις κατά τρόπο συστηματικό, σκόπιμο και αποτελεσματικό. Στην καθημερινή ζωή διαρκώς ερχόμαστε αντιμέτωποι με τις προσπάθειες των άλλων προσώπων που ως στόχο τους έχουν να μας πείσουν για τις απόψεις τους ή να μας παροτρύνουν να πράξουμε με κάποιο συγκεκριμένο τρόπο.<Στόχος της «κριτικής σκέψης» ή «της άτυπης λογικής», όπως αυτή ονομάζεται στη φιλοσοφία, είναι να παρουσιάσει τεχνικές ανάλυσης των επιχειρημάτων και τρόπους αξιολόγησης, ώστε να είναι κανείς σε θέση να αξιολογήσει τη δύναμη οποιουδήποτε επιχειρήματος που ενδέχεται να συναντήσει και, επομένως, να είναι σε θέση να αποφασίσει για το κατά πόσον οφείλει να πεισθεί από αυτό και να πράξει αναλόγως.''

http://gerasimos-politis.blogspot.gr/2012/06/filosofia-anaptuksh-kritikhs-skepshs.html

Δύο κλάδοι της φιλοσοφίας έχουν ως αντικείμενό τους τον παραπάνω στόχο, η λογική και η μεθοδολογία. Ο φιλοσοφικός κλάδος της λογικής επεξεργάζεται μεθόδους κατάλληλες, ώστε να μπορέσουμε να διακρίνουμε το σωστό από το λάθος και προσδιορίζει τους νόμους, τις αρχές και τους κανόνες που οφείλει να ακολουθεί όποιος αναζητεί την αλήθεια. Η λογική είναι η γενική επιστήμη της εξαγωγής συμπερασμάτων. Η λογική, δηλαδή, προσπαθεί να απαντήσει σε ερωτήματα, όπως «Πόσο καλά υποστηρίζουν τις απόψεις τα προβαλλόμενα επιχειρήματα;», «Υποστηρίζουν επαρκώς οι συλλογισμοί μας τα συμπεράσματα;», «Τι πρέπει να δεχτούμε και τι να απορρίψουμε από μια σειρά προτάσεων;», «Πως μπορούμε να προβάλλουμε τις απόψεις μας με τους λιγότερο δυνατούς ισχυρισμούς;». Η μεθοδολογία αποτελεί τομέα της λογικής, στο πλαίσιο του οποίου εξετάζονται οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται στη φιλοσοφία και τις επιστήμες. Η μέθοδος ορίζεται κατά τον Αριστοτέλη ως «οδός επί τι» και ως «τρόπος ζητήσεως». Η μέθοδος είναι, δηλαδή, «ο τρόπος σύμφωνα με τον οποίο πρέπει να εξετάζει κανείς τα πράγματα, η πορεία που οφείλει να ακολουθεί κάποιος, για να αποκτήσει την αλήθεια, η συστηματική, βάσει ορισμένων κανόνων, μορφή προσέγγισης του εκάστοτε υπό εξέταση ζητήματος, ο επιστημονικός τρόπος έρευνας».

λογική επιστήμη
τυπική και την μη-τυπική ή άτυπη λογική (formal and informal logic)
πρακτική λογική ή συλλογιστική (practical reasoning)
εγκυρότητας (validity)
δικαιολόγηση (justification)
παραγωγικών
ποσοδείκτες (quantifiers)
ολισθηρής πλαγιάς (slippery slope argument)
 
Last edited:
Top