Επισκόπηση Ελληνικής Μουσικής και Χορού

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[Ανάγνωση εν πορεία. Εδώ παρακολουθούμε διακριτικά έναν επιστήμονα. (Δημήτρης Ε. Λέκκας) Ευφυής και ριψοκίνδυνος. Επικρίνει με ιδιαίτερη σφοδρότητα οποιαδήποτε σχετική βιβλιογραφία.
Θα κοιτάμε πρώτα πρώτα τι βιβλιογραφία συνοδεύει. :) Έτσι εκπληρώνεται δύο ''παραγγελιά'', μαθαίνουμε τι καταδικάζεται, και εντοπίζουμε τι λείπει. ]

Επισκόηση Ελληνικής Μουσικής και Χορού ΕΑΠ

Βιβλιογραφία

Hegel G. W. F., Η Αισθητική της Μουσικής, μτφ. σχόια Μ Τσέτσος, εισαγωγή Ολ. Φράγκου-Ψυχοπαίδη, εκδ. Εστίας, Αθήνα 2002.

Παπανούτσος Ε. Λογική. Εκδ. Δωδώνη, Αθήνα 1974

~~~~~~~~~~

Hegel, Η Αισθητική της Μουσικής

Με αφορμή την κυκλοφορία στη γλώσσα μας ενός πραγματικά κλασικού κειμένου της αισθητικής της μουσικής , θα επικεντρωθώ, στο κείμενο που ακολουθεί, σε κάποιες από τις απόψεις που εκφράζονται στο «Επίμετρο» της Ελληνικής έκδοσης (Μ. Τσέτσος) και θα προσπαθήσω να συνδιαλεχθώ μαζί τους.1
Το Επίμετρο επιγράφεται «Η επικαιρότητα των πανεπιστημιακών παραδόσεων του Χέγκελ για τη μουσική: μερικές φιλοσοφικοαισθητικές παρατηρήσεις». Στις πρώτες σελίδες του κειμένου, στο χώρο δηλ. που παραδοσιακά περιέχει την αναφορά στην έως τώρα σχετική έρευνα και την αναγγελία των προθέσεων του συγγραφέα, ο Τσέτσος ξεκαθαρίζει τις απόψεις του σχετικά με τις δυνατές προσεγγίσεις στα κλασικά κείμενα, όπως η εγελιανή Αισθητική, τόσο αυτές του αναλυτικού όσο και αυτές του λεγόμενου ‘ηπειρωτικού’ τύπου. Βρίσκω κάπως άδικη τη συμπερίληψη του Carl Dahlhaus, στον οποίο κατά τα άλλα παραπέμπει συχνότατα στη συνέχεια, στους εκπροσώπους του σχετικιστικού-ιστοριστικού επιχειρήματος, σύμφωνα με το οποίο «η ερμηνεία ενός μουσικοαισθητικού κειμένου εγγράφεται στην κίνηση μιας ιστορίας αισθητικών θεωριών που διατάσσονται παρατακτικά, ενώ υποβαθμίζεται το ενδιαφέρον προς ένα κοινό προβληματισμό στη βάση γενικών αισθητικοθεωρητικών εννοιών» (119). Γενικά, οι αντίπαλες θέσεις παρουσιάζονται με μάλλον σχηματικό τρόπο: Στην πρώτη (‘ηπειρωτική’ φιλοσοφία) η πολυπλοκότητα του έργου του Dahlhaus έρχεται σε καταφανή ασυμμετρία με τη σχηματικότητα της διατύπωσης της αντίπαλης θέσης από τον Τσέτσο, ενώ στη δεύτερη περίπτωση (αναλυτική φιλοσοφία) ο εκπρόσωπος της αντίπαλης θέσης (ο Roger Scruton) μπορεί να χαρακτηριστεί εύκολος στόχος στη συγκεκριμένη κριτική. Σε ένα κείμενό του του 1999, ο Danto σαρκάζει εκείνους τους αναλυτικούς επιστημολόγους που έχουν περιορίσει το αντικείμενο της φιλοσοφίας σε «ό,τι προσφέρεται [άμεσα] στην εμπειρία» παραθέτοντας το ακόλουθο σκωπτικό στιχούργημα του Quine:2

«Το ακατέργαστο/ Και βραδυκίνητο μυαλό/ Του Χόμο Ιαβανένσις/ Δεν καταλάβανε παρά/ Συγκεκριμένα πράγματα/ Παρόντα στις αισθήσεις».

Οι φιλόσοφοι αυτοί, επισημαίνει ο Danto, προσεγγίζουν τα θέματά τους με τρόπους από τους οποίους «έχει αφαιρεθεί κάθε δυνατότητα ιστορικής διαφοροποίησης». Ο Danto αντιπαραθέτει σε αυτούς το παράδειγμα της φιλοσοφίας του Hegel, στην οποία αποτιμά θετικά το γεγονός ότι συνυπολογίζει και τελικά εμπεριέχει την ίδια της την ιστορία. Η αισθητική θεωρία του Danto, εξηγεί ο ίδιος, θα ήταν αδιανόητη δίχως τη συνειδητή αναφορά στον Hegel. O Danto (όπως και ο Quine) είναι από τους σημαντικότερους αναλυτικούς φιλοσόφους του 20ού αιώνα. Η κριτική στην αναλυτική προσέγγιση που επιχειρεί ο Τσέτσος έχει ήδη γίνει από τους ίδιους τους αναλυτικούς. Τα ονόματα φιλοσόφων όπως ο Davidson, o Rorty, ο Nagel, ο Goodman, ο Danto, ακόμη και -υπό όρους- ο Quine, θα έπρεπε να έχουν πείσει τον Τσέτσο ότι μεταξύ ηπειρωτικού-ερμηνευτικού και αγγλοσαξονικού-αναλυτικού πόλου δεν υφίστανται στεγανά. Συνεπώς μια σημερινή κριτική της αναλυτικής φιλοσοφίας δεν μπορεί να αναπαράγει τις κατηγορίες των ίδιων των αναλυτικών, με άλλα λόγια: να αγνοεί εκείνο το κομμάτι της αναλυτικής φιλοσοφίας (και μάλιστα το σπουδαιότερο) για το οποίο δεν ισχύουν αυτές οι κατηγορίες. Εκτός αυτού, οι προαναφερθέντες φιλόσοφοι (πλήν του Nagel) έχουν αποδεχτεί ρητώς την ύπαρξη εκλεκτικών συγγενειών ανάμεσα στη δική τους μετα-αναλυτική, ολιστική προσέγγιση και στην προσέγγιση του Hegel.

Στο κεφάλαιο του Επιμέτρου «Οι τέχνες και η μουσική στο σύστημα του απολύτου πνεύματος» παρουσιάζεται η θέση της αισθητικής της μουσικής στο εγελιανό φιλοσοφικό οικοδόμημα και η διαφοροποίησή της με την παράδοσή της και ιδίως με τον Kant. Ωστόσο στην περίπτωση του τελευταίου, ο Τσέτσος φαίνεται να αποδέχεται ως αυτονόητο το ερμηνευτικό πλαίσιο που διέγραψε ο ίδιος ο Hegel, και που κατά τη γνώμη μας, συνίσταται στην παραγνώριση των προθέσεων του Kant για τον παραδειγματικό χαρακτήρα της καλαισθητικής κρίσης στο πολύ γενικότερο πλαίσιο μιας κριτικής της κριτικής δύναμης. Η παραγνώριση αυτή αποτελεί τον όρο τόσο για την άσκηση κριτικής στον Kant όσο και για την υπερτονισμένη εγελιανή μετατόπιση από το υποκείμενο των καλαισθητικών κρίσεων στο έργο τέχνης, παραγνωρίζοντας έτσι στην πραγματικότητα τη δυνατότητα -μέσω μιας άλλης ανάγνωσης της καντιανής αισθητικής- να αποτιμηθεί το έργο τέχνης με βάση όχι κάποια εμμενή και εξαντικειμενικευμένα χαρακτηριστικά του (Hegel), αλλά με βάση την απελευθέρωση νέων προοπτικών που καθιστά δυνατή η εφαρμογή της αναστοχαστικής κριτικής δύναμης. Στο κεφ. «Μορφή και περιεχόμενο στη μουσική» ο Τσέτσος αναπτύσσει τις συνέπειες –και τα αδιέξοδα- της εκπληκτικής εγελιανής θέσης ότι «η σημασία του [μουσικού] θέματος εξαντλείται στο ίδιο το θέμα, ενώ όλες οι μουσικές αναπτύξεις του είναι μάλλον περιττές, αφού δεν συνεπάγονται και ανάπτυξη του δεδομένου περιεχομένου» (29 και 137). Στο κεφ. «Μουσική και λογική», σε δημιουργικό διάλογο με τη σκέψη του Adorno, ο Τσέτσος επισημαίνει ένα από τα πιο καίρια σημεία της εγελιανής αισθητικής της μουσικής: «Η μουσική δεν στοχεύει μόνο στην έντεχνη αναπαραγωγή-ως-αναδιέγερση του συναισθήματος μέσα στο θυμικό, αλλά πρωτίστως στην ανόρθωση της ψυχής πάνω απ’αυτό [το συναίσθημα], στην απεμπλοκή μας από μια ταύτιση που αισθάνεται το συναίσθημα ως απόλυτα αληθές στον εαυτό του, στην κριτική συνείδηση του συναισθήματος ως ποιότητας σχετικής, πεπερασμένης» (154). Στο επόμενο κεφάλαιο («Μουσική και χρόνος») ο Τσέτσος καταθέτει την πιο καίρια, νομίζω, προσωπική συμβολή του στη συζήτηση, φέρνοντας στο φως μια αντινομία στην εγελιανή σκέψη ανάμεσα στο αίτημα της διαδικασίας «ως αληθούς μορφής της εννοιακής χρονικότητας» (156) και στο αίτημα διασφάλισης της θεματικής-περιεχομενικής ταυτότητας του θέματος: «Η περιεχομενική δεσμευτικότητα του θέματος», καταλήγει ο Τσέτσος, «αποδεικνύεται έτσι τροχοπέδη για μια θεώρηση της μουσικής μορφής που να ανταποκρίνεται στις ευρύτερες θεωρητικές προϋποθέσεις του ίδιου του Χέγκελ» (158). Ωστόσο, θα έλεγα ότι αυτή είναι μια μόνο όψη του ζητήματος «μουσική και χρόνος» στο εγελιανό κείμενο. Η σημαντικότερη όψη, κατά τη γνώμη μου, σίγουρα ένας από τους πόλους γύρω από τους οποίους κινήθηκε σταθερά η διαχρονική πρόσληψη της εγελιανής αισθητικής της μουσικής (από τον Schopenhauer και τον Siebeck έως τον Gadamer και τον Γεωργιάδη) αφορά τη σχέση του χρόνου με την εσωτερικότητα (Innerlichkeit), σχέση που συνιστά τη σημαντικότερη διαφορά της μουσικής αντίληψης από την αντίληψη στις άλλες μορφές τέχνης. Θεωρώ το σχετικό απόσπασμα τόσο σημαντικό ώστε το παραθέτω ακέραιο (στη μετάφραση του Τσέτσου):

Το στοιχείο του ήχου αποδεικνύεται όμως πιο συγγενές από το μέχρι τούδε αισθητικό υλικό [των άλλων τεχνών] προς την εσωτερική απλή ουσιαστικότητα ενός περιεχομένου, επειδή ο ήχος, αντί να σταθεροποιείται σε χωρικές μορφές και να αποκτά υπόσταση ανάλογα με την πολλαπλότητα της γειτνίασης και του διαχωρισμού, εμπίπτει πολλώ μάλλον στην ιδεατή επικράτεια του χρόνου και γι’αυτό δεν προχωρεί στη διαφοροποίηση του απλού εσωτερικού από την συγκεκριμένη ενσώματη μορφή (Gestalt) και εμφάνιση. Το ίδιο ισχύει και για τη μορφή του αισθήματος ενός περιεχομένου, η έκφραση του οποίου απόκειται πρωτίστως στη μουσική. Στην εποπτεία και στην παράσταση, δηλαδή, εκδηλώνεται ήδη, όπως στο αυτοσυνείδητο νοείν (Denken), ο αναγκαίος διαχωρισμός μεταξύ του εποπτεύοντος, παρασταίνοντος, νοούντος εγώ και του εποπτευόμενου, παριστάμενου ή νοούμενου αντικειμένου. Στο αίσθημα, όμως, αυτή η διαφορά εξαφανίζεται, ή ορθότερα ούτε καν προκύπτει, αφού το περιεχόμενο είναι αδιαχώριστα διαπλεγμένο με το εσωτερικό ως τέτοιο. (39/40).

Η σύνδεση της νεώτερης έρευνας με τα κεντρικά ζητήματα της εγελιανής αισθητικής της μουσικής πραγματοποιείται κυρίως μέσα από τις εκτεταμένες και αναλυτικές υποσημειώσεις. Μια πλευρά του θέματος που θα μπορούσε να τύχει περισσότερης προσοχής αφορά τη σχέση της αισθητικής της μουσικής του Hegel με αυτήν των πρώτων Ρομαντικών, δηλ. των αδελφών Schlegel, του Schleiermacher και ιδίως του Schelling, μέσω -και κατά- των οποίων ο Hegel μπόρεσε να διαμορφώσει τον προσωπικό φιλοσοφικό δρόμο του. Στον Schelling άλλωστε συναντούμε το θεμελιώδες σχήμα που διατρέχει όλο το φιλοσοφικό οικοδόμημα του Hegel, από το μικρο-επίπεδο της ανάλυσης της έννοιας της συγχορδίας και της θέσης της μουσικής έως το master narrative της ιστορίας της φανέρωσης του Απολύτου Πνεύματος στην Ιστορία: πρόκειται για το σχήμα κατά το οποίο από μια αρχική σύγκρουση εμφανίζεται ένας νέος κόσμος μέσα από μια οδυνηρή διαδικασία διαφοροποίησης.3

Εξίσου σημαντική θα ήταν η πραγμάτευση της επίδρασης της Αισθητικής αλλά και της γενικότερης σκέψης του Hegel στη μουσική ιστοριογραφία, όπως αποτυπώθηκε ιδίως στην αναζήτηση των τρόπων με τους οποίους η μουσική διαμεσολαβεί ανάμεσα σε διάφορους πολιτισμικούς και κοινωνικούς χώρους. Η αναζήτηση αυτή, υπό τη σκέπη της εγελιανής θεώρησης της μουσικής ως διαμεσολάβησης (Vermittlung), ξεκινά από τη μουσική ιστοριογραφία των μέσων του 19ου αιώνα (Bruno Bauer, Otto Jahn, Friedrich Chrysander) και φτάνει έως τον Adorno, καθορίζοντας σε μεγάλο βαθμό και τη νεώτερη μουσικολογία, στο βαθμό που η τελευταία αυτοκατανοείται ως σπουδή πολιτισμού (ο όρος: “cultural studies”).

Συνοψίζοντας θα έλεγα ότι οι παρατηρήσεις του Τσέτσου απηχούν την ίδια σοβαρή και υπεύθυνη ανάγνωση του εγελιανού κειμένου που τεκμηριώνεται και στη μετάφραση. Παρά τις επιμέρους εκφρασθείσες παρατηρήσεις κατανοώ απολύτως την σχολιαστική επικέντρωσή του στο ίδιο το κείμενο, αλλά και τη γοητεία που ασκεί σε αυτόν η εγελιανή σκέψη. Είναι σαφές, άλλωστε, ότι ως μουσικολόγοι είμαστε όλοι κατά κάποιο τρόπο εγελιανοί: ανήκουμε σε μια εποχή –τη δημιουργούμε συνάμα- όπου η τέχνη δεν βρίσκεται πλέον σε άμεση επαφή με την κοινωνία, όπως π.χ. στην αρχαιοελληνική ή γοτθική εποχή, ή, για να μιλήσουμε εγελιανά, δεν εκφράζει το ‘αντικειμενικό πνεύμα’ της εξαιτίας του κενού που χάσκει μεταξύ τέχνης και κοινωνίας, η τέχνη δεν αποτελεί (μόνο) το ερέθισμα για μια άμεση αισθητηριακή ή πνευματική ανταπόκριση αλλά (κυρίως) αντικείμενο θεωρητικών κρίσεων και διαλογικών αντιπαραθέσεων.

Πάνος Βλαγκόπουλος

[...ως μουσικολόγοι είμαστε όλοι κατά κάποιο τρόπο εγελιανοί <-> Λέκκας : ... οι ματηματικοί κοροϊδεύουν ]

Χέγκελ για τα μαθηματικά
Georg W. F. Hegel, Φαινομενολογία του Πνεύματος, τ. Α, Αθήνα-Γιάννινα, 1993, Δωδώνη, σ. 163-196
§ 4

http://users.sch.gr/symfo/sholio/filosofia/new/hegel-maths.htm

1 Έγελος, Η αισθητική της μουσικής, μτφρ. & επίμετρο Μάρκος Τσέτσος, εισαγωγή Όλυ Ψυχοπαίδη- Φράγκου (Αθήνα: Εστία, 2002).
2 Παράθεμα στο: Arthur C. Danto, The Body/Body Problem (University of California Press, 1999): 5.
3 Βλ. Andrew Bowie, “Music and the Rise of Aesthetics”, στο: The Cambridge History of Nineteenth-Century Music (Cambridge University Press, 2001): 41.

http://www.mmb.org.gr/page/?id=1278&la=1
 

Attachments

  • 020627p01_small.jpg
    020627p01_small.jpg
    3.5 KB · Views: 204
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Επισκόηση Ελληνικής Μουσικής και Χορού ΕΑΠ

Βιβλιογραφία

Αριστόχενος, Αρμονικά, στο Barker A., Greek Musical Writings, τόμος ΙΙ, εκδ. Cambridge University Press, Cambridge 1984-1989, s. 119-184.

Συλλογή, μετάφραση και σχόλια των πηγών για την Αρχαία Ελληνική Μουσική. Στόχος του Barker ήταν να προσφέρει πρόσβαση σε όλες τις σχετικές με την ΑΕΜ πηγές στον ενδιαφερόμενο μη γνώστη της αρχαίας Ελληνικής.

~~~~~~

''Αφού πήρε το Πτυχίο Κλασσικών Σπουδών στην Οξφόρδη, ο Andrew Barker έγινε ερευνητής στη Φιλοσοφία της Επιστήμης στο Εθνικό Πανεπιστήμιο της Αυστραλίας. Έχει διδάξει Φιλοσοφία και Κλασσικούς στα Πανεπιστήμια Warwick, Cambridge, και Otago. Τώρα είναι Καθηγητής Κλασσικών στο Πανεπιστήμιο του Birmingham. Υπήρξε ενθουσιώδης ερασιτέχνης μουσικός στο μεγαλύτερο μέρος της ζωής του και έχουν περάσει πάνω από 25 χρόνια από τότε που πρωτοενδιαφέρθηκε για την αρχαία μουσική και μουσική θεωρία, ένας τομέας τον οποίο από τότε συνεχίζει να ερευνά. Οι δημοσιεύσεις του πάνω στο θέμα περιλαμβάνουν μεγάλο αριθμό άρθρων και τέσσερα βιβλία, (Greek Musical Writings, vol. 1, 1984; Greek Musical Writings vol. 2, 1989; Scientific Method in Ptolemy’s Harmonics, 2000; Euterpe: Ricerche sulla musica greca e romana, 2002). Το 2000 τιμήθηκε με τη θέση του Καθηγητή-Ερευνητή στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες της British Academy, με αντικείμενο τη συγγραφή μιας πλήρους ιστορίας των αρχαίων μουσικών επιστημών. Ο πρώτος τόμος πρόκειται να εκδοθεί σύντομα, ενώ ο δεύτερος είναι στο στάδιο της προετοιμασίας.''

http://www.mmb.org.gr/page/default.asp?id=2366&la=1
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Επισκόηση Ελληνικής Μουσικής και Χορού ΕΑΠ

Βιβλιογραφία

Aristotelis Organon, Τόμος 2


''Τα συγγράμματα του Αριστοτέλη που αναφέρονται στη λογική και τη μεθοδολογία συγκεντρώθηκαν κατά τη Βυζαντινή περίοδο σε ένα βιβλίο με τον τίτλο Όργανον. Το "Οργανον" (στη συγκεκριμένη περίπτωση όργανο της λογικής νόησης) υπήρξε το πιο εκλαϊκευμένο, διαβασμένο και μελετημένο βιβλίο του.''

''Στα λογικά του έργα, στο λεγόμενο Όργανον, ο Αριστοτέλης συμπεριφέρεται ως πρωτοπόρος εισηγητής ενός νέου κλάδου. Τα κείμενά του λοιπόν έχουν τη δομή σημερινών επιστημονικών εγχειριδίων και οι νέοι όροι εισάγονται με αυστηρούς ορισμούς. Δείτε πώς αρχίζουν τα Αναλυτικά πρότερα (24a1 κ.ε.)''


ΕΛΕΤΟ – 7ο Συνέδριο «Ελληνική Γλώσσα και Ορολογία

Πρώτα πρέπει να πούμε ποιο είναι το αντικείμενο της έρευνάς μας και πού ανήκει αυτή η έρευνα. Η
έρευνα μας αφορά την απόδειξη, και ανήκει στην αποδεικτική επιστήμη. Έπειτα πρέπει να ορίσουμε τι
είναι «πρόταση», τι είναι «όρος» και τι είναι «συλλογισμός», και ποιος συλλογισμός λέγεται «τέλειος»
και ποιος «ατελής»… Η «πρόταση» λοιπόν είναι λόγος καταφατικός ή αποφατικός, όπου κάτι
αποδίδεται σε κάτι άλλο… Αποκαλώ «όρο» το στοιχείο στο οποίο αναλύεται η πρόταση, όπως το
κατηγορούμενο και αυτό επί του οποίου κάτι κατηγορείται… Ο «συλλογισμός» είναι λόγος, όπου αν
τεθούν ορισμένα πράγματα, κάτι άλλο από αυτά που έχουν τεθεί ακολουθεί κατ’ ανάγκην, εξ αιτίας
αυτών ακριβώς που έχουν τεθεί… Αποκαλώ «τέλειο συλλογισμό» αυτόν που δεν χρειάζεται τίποτε
άλλο για να φανεί η αναγκαιότητά του.

~~~~~~~~
Λογικά συγγράμματα, στα οποία ο Aνδρόνικος έδωσε τον τίτλο «Όργανον», δηλαδή εργαλείο της γνώσης.
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Βιβλιογραφία

Δημήτριος Λέκκας
Η μαθηματική θεωρία της μουσικής: πυθαγόρειο και φυσικό σύστημα
(επιβλέπων καθηγητής: Γιώργος Αμαργιανάκης / ημερομηνία υποστήριξης: 15 Σεπτεμβρίου 1995)
Διδακτορικό
Τμήμα Μουσικών Σπουδών
ΕΘΝΙΚΟΥ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
περιλήψεις

Δημήτρης Ε. Λέκκας: Η διατονική βάση της βυζαντινής μουσικής: Συστημική δομική προσέγγιση
Πολυφωνία
τεύχος 8
(Άνοιξη 2006)




''Η παρούσα εργασία επιχειρεί την αυστηρή θεωρητική διατύπωση της τονικής βάσης της βυζαντινής μουσικής, με βασικό μεθοδολογικό εργαλείο τη συστημική διερεύνηση των καταβολών της και την ερμηνεία των λειτουργικών και ιστορικών μηχανισμών που οδήγησαν τη διαμόρφωση και εξέλιξή της.

Η εργασία επικεντρώνεται στη θεωρητική προτύπωση της κεντρικής επώνυμης κλίμακας αναφοράς της βυζαντινής μουσικής, δηλαδή της σήμερα λεγόμενης «μαλακής διατονικής», που αποτελεί το θεμελιακό και αφετηριακό φθογγολογικό δόμημά της. Η αναζήτηση κινείται σε θεωρητικό επίπεδο και εντάσσεται στις σύγχρονες μεθόδους που πρόσκεινται στην επιστημολογία και στα μαθηματικά: πρώτα διατυπώνεται μια αρχική υπόθεση εργασίας σε σχέση με τη γένεση και εξέλιξη των πρωτογενών συστημάτων τονισμού, και κατόπιν αναπτύσσονται τα παρεπόμενα της υπόθεσης.

Η υπόθεση εργασίας ανάγει την πρώτη δημιουργία του βυζαντινού τονικού συστήματος στους αυλούς και στον πρωτογενή ισομετρικό τρόπο της τρήσης τους από τα βάθη της παλαιολιθικής εποχής, ενώ η συστημική ανάπτυξή του διερευνά τις διαδικασίες που την παραλλάσσουν ελαφρά, διαμορφώνοντας και κατευθύνοντας την πορεία προς την οριστική του τυπολογία. Η ενδελεχής διερεύνηση και τεκμηρίωση υποδεικνύουν, ως εστιακή / αρχέτυπο μορφή του βυζαντινού τονικού συστήματος, τη «σπονδειακή κλίμακα» που αποτελείται από 3 τόνους και 4 «σπονδεία» των ¾ του τόνου (¾, ¾, 1, 1, ¾, ¾, 1), που καταγράφεται από τους Ζαλζάλ, αλ Φαράμπι και Χρύσανθο, ενώ ουσιαστικά εντοπίζεται από τον Αριστόξενο στους αυλητές της εποχής του. Παράπλευρα θίγεται και το ζήτημα άλλων τονικών συστημάτων που συγγενεύουν ή και ταυτίζονται με το βυζαντινό.

Η εργασία αυτή είναι η πρώτη από μία ολόκληρη σειρά τέτοιων αναγωγικών αναλύσεων, που έχουν στόχο να αποτυπώσουν και να ερμηνεύσουν με ενιαίο τρόπο το σύνολο των κύριων τονικών / τροπικών δομημάτων που συναντάμε στις ζώσες και ιστορικές μουσικές της ευρύτατης γεωγραφικής μας περιοχής.
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Βιβλιογραφία


ΤΕΜΑΧΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΟΚΤΑΒΑΣ
Δημήτρης Ε. Λέκκας



Εισαγωγικά εξετάζονται ορισμένες απαιτούμενες βασικές έννοιες, από πλευράς λειτουργικής αλλά και ετυμολογίας: τί είναι μαθηματικά στη μουσική και τί δεν είναι, τί είναι μουσική, φθόγγος (νότα), διάστημα, διαστηματικό σύστημα και γιατί, τί είναι η διαπασών (οκτάβα), τί είναι και πώς λειτουργεί η αρχή της εγκυκλιότητας, τί σημαίνει παράθεση και επισώρευση διαστημάτων, με κάποιες εποπτικές επιδείξεις. Μετά τη στοιχειώδη τοποθέτηση σχετικά με τις ακριβείς και προσεγγιστικές διαστηματικές δομές εξηγείται κατΥ αρχήν ότι οι συγκράσεις, τεμαχισμοί δηλαδή της οκτάβας σε έναν αριθμό ίδιων διαστημάτων, παράγουν διαστηματικές δομές προσεγγιστικές: ερευνάται ο λόγος για τον οποίο τις πραγματοποιούμε και αναλύονται σχετικοί κανόνες και η έννοια της «καλής» προσέγγισης. Ακολουθεί συνοπτική ιστορική αναδρομή στις κυριότερες συγκράσεις που έχουν εφαρμοστεί σε διάφορες εποχές και πολιτισμούς (π.χ. 5, 7, 12, 72, 53, 42) είτε προταθεί (π.χ. 19, 31, 64, 68, 306, 665). Οι συγκράσεις αυτές αποτιμώνται κατόπιν, με βάση αναλυτικά και χρηστικά κριτήρια. Τέλος περιγράφεται ένας τρόπος για τον εντοπισμό των κατάλληλων για κάθε περίπτωση συγκράσεων, μαζί με τη μεθοδολογική παρουσίαση του υπολογιστικού προγράμματος που τις παράγει, και διερευνάται η πρόταση για μια γενικής χρήσεως «βέλτιστη» σύγκραση της οκτάβας σε 612 τεμάχια. Η πρόταση αυτή συνοδεύεται από ιστορικά στοιχεία, και από σύντομη παρουσίαση των θεωρητικών και τεχνολογικών δεοντολογιών και επιπτώσεων που απορρέουν από την εφαρμογή της.

ΔEYTEPO ΣYMΠOΣIO MOYΣIKHΣ ΠΛHPOΦOPIKHΣ
TMHMA MOYΣIKΩN ΣΠOYΔΩN
IONIO ΠANEΠIΣTHMIO
9-10 Δεκεμβρίου 2000 ΠEPIΛHΨEIΣ ANAKOINΩΣEΩN
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Βιβλιογραφία

Λέκκας Δ., «Αρχαία και βυζαντινή μουσική», στο ένθετο της εφημερίδας Καθημερινή Επτά Ημέρες με γενικό τίτλο Αρχαία Ελληνική Μουσική, Κυριακή 10 Μαρτίου 2002, σ. 29.

«Ο αρχετυπικός αυλός, ένα απλό φλάουτο, κρατιέται με το ένα χέρι και έχει 3-5 οπές που παράγουν 4-6 νότες. Η επάνω οπή γίνεται έτσι, ώστε να παράγει ένα από τα τέλεια διαστήματα του αυτιού και της φυσικής ακουστικής, και οι υπόλοιπες διανοίγονται, εντελώς χονδρικά μιλώντας, με ίσες διαμέτρους και διατάσσονται σε ίσες αποστάσεις. Στα λεγόμενα πρωτόγονα στάδια δεν υπάρχει ακρίβεια στην κατασκευή των αυλών, γι’ αυτό και παρατηρούνται προσαρμογές και διορθώσεις. Ανάλογα με το ποιο τέλειο διάστημα έχει επιλεγεί, τα δύο αυτά συστήματα εμπίπτουν σε δύο κατηγορίες:

- Τα ανημίτονα συστήματα. Καλύπτουν κάθε φορά μια ολόκληρη κλίμακα, η οποία έχει 5 νότες, γι’ αυτό λέγεται πεντατονική.

- Το αυλητικό διατονικό σύστημα. Καλύπτει κάτι περισσότερο από το μισό μιας κλίμακας. Για να καλυφθεί ολόκληρη κλίμακα, μια λύση είναι να χρησιμοποιήσουμε και τα δύο χέρια, οπότε η κλίμακα καταλήγει με 7 νότες, γι’ αυτό λέγεται επτατονική».

«Επιδράσεις της αρχαίας ελληνικής μουσικής στο Βυζάντιο και τους Άραβες»
Ανδρονίκη Μαστοράκη
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''Πρόκειται για σώμα εξήντα περίπου κειμένων, τα οποία προσεγγίζουν τις πολλαπλές όψεις του φαινομένου γλώσσα. Τα κείμενα του Οδηγού πλαισιώνονται από άλλα συμπληρωματικά κείμενα, τα οποία είτε περιέχουν επεξηγηματικά σχόλια σε επιμέρους σημεία είτε αποτελούν επιλεγμένα τμήματα της βιβλιογραφίας, με στόχο να εμπλουτίσουν το προσφερόμενο υλικό και να δώσουν τη δυνατότητα στον αναγνώστη να εμβαθύνει περισσότερο σε περιοχές του ενδιαφέροντός του. Επίσης, έχει προβλεφθεί η σύνδεση με το Λεξικό Όρων, ώστε να δίνεται η δυνατότητα επεξηγήσεων σε σχέση με τους όρους που χρησιμοποιούνται στα κείμενα αυτά.''

http://www.komvos.edu.gr/glwssa/Lexiko/lexiko_n.htm
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Θεωρία Συστημάτων

Η συστημική σκέψη ξεκίνησε από τον ολισμό, αλλά διαφοροποιήθηκε σταδιακά, έτσι ώστε να αφορά τη μελέτη και των μερών και του όλου και να εμπερικλείει την ενιαία αντιμετώπιση ανόργανης και ζωντανής ύλης

Απέκτησε νόημα στον εικοστό αιώνα αρχικά με τη μελέτη σύνθετων βιολογικών φαινομένων και αργότερα με κοινωνικά και άλλα φαινόμενα, και διαμορφώθηκε στη βάση των βασικών αρχών που είχε διατυπώσει ο γερμανός φιλόσοφος Hegel (1812).

Το όλον είναι περισσότερο από το άθροισμα των μερών
Το όλον καθορίζει τη φύση των μερών
Τα μέρη δεν μπορούν να κατανοηθούν ανεξάρτητα από το όλον
Τα μέρη αλληλοσυσχετίζονται και αλληλεπιδρούν δυναμικά
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Επιστημολογικύς όρους (κατά Λέκκα)

επιστημολογία (epistemology)
υπόθεση εργασίας (hypothesis)
συστημική επιστήμη (systems science)
αναγωγισμός (reduction)
θεωρία (theory)
πρωτότυπο / πρόπλασμα (prototype)
παράδειγμα / υπόδειγμα (paradigm)
πρότυπο / μοντέλο (model)
ερμηνεία (interpretation)
εφαρμογή (application)
ενόραση / διαίσθηση (intuition)
principle of parsimony
ξυράφι του Όκαμ (Okam's razor)
έννοια (concept)
σύλληψη (conception)
αντίληψη / πρόσληψη (perception)
κλαδιστκή (cladistics)
κ.ά.
 

Attachments

  • occam075.jpg
    occam075.jpg
    90.6 KB · Views: 1
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''...ο χώρος της μυσικής κυριαρχείται προσκολλήσεις στη συμβατική
ιστορικότητα, με εκτενείς αντλήσεις από καταγραφές και πηγές,
αντίθετα με την παρούσα εργασία που ακολουθεί την ορθόδοξη μαθηματική
οδό. [...] Σύμφωνα με τη θεώρησή μας, οι περισσότεροι μουσικοί
και μελετητές καθώς και οι λοιπές ιστορικές πηγές παραδίδουν τις δικές
τους εκδοχές των πραγμάτων, συχνότατα έμφορτες εθισμών, προιδεασμών,
μεροληψίών, ιδιοτυπιών, κρατουσών μονομερειών, συστηματικών αποκλίσεων
(biases) η και προσληπτικών στρεβλοτήτων ανπέναντι στις καθαρές θεωρητικές
νόρμες.''

''Ορθόδοξη μαθηματική οδό'' (Λέκκας) <-> Η «Νέα» Αρχαιομουσικολογία (Στέλιος Ψαρουδάκης)

''Θα εκφράσομε, απλώς, την πεποίθηση ότι η οποιαδήποτε, πλέον, μελέτη των αρχαίων μουσικών, θα πρέπει να γίνεται μέσα από μια διευρυμένη οπτική και με τις μεθόδους της Νέας Αρχαιομουσικολογίας, όπου οι σχετικές επί μέρους επιστήμες (αρχαιολογία, φιλολογία, μουσικολογία, εθνομουσικολογία, εθνολογία, κοινωνική ανθρωπολογία, θρησκειολογία, αλλά και μαθηματικά και φυσική και άλλες) καλούνται να συμπράξουν στην παραγωγή της τελικής περιγραφής. Μιας περιγραφής «ανθρωπιστικής» και «ολικής» (holistic), που θα παρουσιάζει την μουσική ως φαινόμενο κοινωνικό, με παντοίες επεκτάσεις και επιδράσεις στην ζωή των ανθρώπων που την δημιούργησαν και την χρησιμοποίησαν για ποικίλους λόγους.''
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Θεωρία, αριθμός, αρμονία, Πυθαγορισμός: παρελθόν και παρόν στα γράμματα, το πνεύμα και τη μουσική νότα.

Δημήτρης Λέκκας
Καθηγητής, Ανοικτό Πανεπιστήμιο

''Η παρούσα εργασία, βασισμένη κυρίως στην ατομική έρευνα του συγραφέα, αποσκοπεί στη συγκριτική επανεξέταση της πυθαγόρειας παράδοσης από τρεις συνήθεις εναλλακτικές οπτικές γωνίες, με το βλέμμα στραμμένο προς την επιλογή της μιας που θα είναι η πιο εναργής και ευεπίφορη για την πρόοδο της θεωρητικής έρευνας και για την εφαρμογή. Προς τούτο επιχειρεί μιαν ανατομική της πυθαγόρειας μουσικής θεωρίας και των συμπαρομαρτούντων της, προκειμένου να εντοπίσει τα εκεί εμπεριεχόμενα νήματα που άγουν προς ένα καρποφόρο εκσυγχρονισμό.''

www.researchgate.net/...VIEWS.../9fcfd503b8ee87d7ed.doc

https://docs.google.com/viewer?a=v&...OmHSTJ&sig=AHIEtbSx58BdhiiZi0XZRY3JaDXNgtKRiw
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Η Αποδεικτική Επιστήμη κατά τον Αριστοτέλη

Χ. Αλεξανδρίδης


αξιωματική μέθοδος
επιστημονικής θεωρίας
προτάσεις (αξιώματα ή αιτήματα)
αρχή
θεωρήματα
θεωρίας
ακολουθία συλλογισμών
απόδειξη
κανόνες
επιστήμης της λογικής
αρχικών εννοιών
ορισμούς
αποδεικτικές ή παραγωγικές επιστήμες
αξιώματος
συστήματος
μαθηματική επιστήμη
Όθων Πυλαρινός σελ.3, «Η Αξιωματική μέθοδος», Ι. & Π. ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΥ, 1948, Αθήνα
Ευκλείδης
Αριστοτέλης
Πλάτωνα
Ε. Σ. Σταμάτης, «Αριστοτέλης», Περιοδικό Ο Ευκλείδης, Αθήνα, 1973.
Ίωνες φιλοσόφους
ιδέα της ενιαίας αρχής του κόσμου
Περιπατητικοί φιλόσοφοι
φιλόσοφοι της Πλατωνικής Ακαδημίας
Πλατωνιστές
επιστήμη
σύνολο απόλυτων αληθειών
βασικές αρχές
αλήθειες της επιστήμης
ιδεατά αντικείμενα
σταθερά
αμετάβλητα
Αριστοτέλης «Αναλυτικά Ύστερα»
μοντέλο της αποδεικτικής επιστήμης
ακολουθία προτάσεων
στοιχεία ενός πεδίου αντικειμένων
γένους
προτάσεις αναπόδεικτες (αξιώματα, αιτήματα, αρχές και τα πρώτα) και αποδείξιμες ή παράγωγες (θεωρήματα)
αξιώματα
αιτήματα
προφανή
αλήθεια
Αξιωματικού Συστήματος του Ευκλείδη
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, οι συλλογισμοί κατατάσσονται είτε στους παραγωγικούς συλλογισμούς, δηλαδή συλλογισμούς «από το γενικό στο ειδικό» είτε στους επαγωγικούς συλλογισμούς, δηλαδή συλλογισμούς «από το ειδικό στο γενικό». Από αυτούς τους δυο, μόνο ο παραγωγικός συλλογισμός αποτελεί με την αυστηρή έννοια λογικό συμπερασμό. Αυτό συμβαίνει διότι στην συλλογιστική πορεία από το γενικό στο ειδικό (παραγωγικός ) είναι εφικτή η τήρηση των κανόνων της λογικής και τα αποτελέσματα είναι πιο ασφαλή.''
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Πάντες ἄνθρωποι τοῦ εἰδέναι ὀρέγονται φύσει
Ντένυ Κωνσταντινίδη

''Αυτή είναι η πρώτη πρόταση που γράφει ο Αριστοτέλης στο βιβλίο Α των Μετά τα Φυσικά για να ισχυριστεί αμέσως ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν φυσική κλίση προς τη γνώση. Αυτό σημαίνει ότι ο καθένας από μας – ανεξαρτήτως των διαφορών που μας διακρίνουν – διαθέτει μια έμφυτη δύναμη που τον ωθεί να ρωτήσει και να μάθει για όσα συμβαίνουν γύρω του. Αν, λοιπόν, η επιθυμία των ανθρώπων να μαθαίνουν υπαγορεύεται από την ιδιαίτερη φύση τους, έχουμε μια πρώτη σύνδεση ανάμεσα στην ανθρώπινη φύση και τη γνώση. Στο ίδιο κείμενο η πρόταση που ακολουθεί δικαιολογεί την προηγούμενή της. Σημειον δ’ η των αισθησεων αγαπησις. Δηλαδή, η φυσική έφεση ημών των ανθρώπων για γνώση αποδεικνύεται από την εκτίμηση που έχουμε στις αισθήσεις μας. Στο σημείο αυτό σχηματοποιείται μια δεύτερη σύνδεση, αυτή ανάμεσα στη γνώση και στις αισθήσεις. Από όλες τις αισθήσεις, μάλιστα, αγαπάμε ιδιαίτερα την όραση η οποία μας πληροφορεί για τις ιδιότητες των πραγμάτων. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε εξ αρχής τη στενή συσχέτιση ανάμεσα στη γνώση και τις αισθήσεις, καθώς η συσχέτιση αυτή επεξηγεί όλη τη θεωρία του Αριστοτέλη για την αφετηρία και την πορεία της γνωστικής διαδικασίας. Εκκινεί κανείς από την αφετηρία και στοχεύει στο τέρμα. Τη διαδρομή αυτή θα παρακολουθήσουμε για να κατανοήσουμε τον τρόπο με τον οποίο φτάνει κανείς στη γνώση, στην επιστήμη ή, διαφορετικά, στο καθόλου. Θα μας προβληματίσει ο βαθμός εμπλοκής αφ’ενός της εμπειρίας και αφ’ετέρου της καθαρής νόησης στην ανθρώπινη γνωστική διενέργεια. Με λίγα λόγια, θα εξετάσουμε πόσο εμπειριστής ή πόσο ορθολογιστής είναι ο Αριστοτέλης.''
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''Τον δ΄αιώνα π. Χ. ο Αριστόξενος από τον Τάραντα, γιος μουσικού, έχοντας
περάσει διαδοχικά από την αττική σχολή, τους Πυθαγόρειους και το Λύκειο
του Αριστοτέλη, βαθής πλέον γνώστης των διδαχών όλων τους, και έχοντας
αποκηρήξει τους πάντες και τα πάντα, διακήρυξε το δικό του δόγμα: την
αποδέσμευση το μουσικού από το έρεισμα της θεωρίας, των αριθμών, των
λόγων, από ό.τι τέλος πάντων πυθαγόρειο, και τη στροφή του στο δικό του
αυτί. Τα μουσικά διαστήματα παύουν πια για τον Αριστόξενο και για τους
μαθητές και οπαδωύς του να λογίζονται ως πηλίκα, και συμποσούνται στο
υποκειμενικού τους εύρος, βάσει ακούσματος.''

διαπασών
προσλαμβανόμενο
διαζευτικό
χρωματικές διέσεις
εναρμόνιες διέσεις
χρόες
μόρια
ημιτόνιον
πηλίκο

[Όταν διαιρέσουμε 21 μπισκότα σε 3 πιάτα, σε κάθε πιάτο θα αφεθούν 7 μπισκότα. Το αποτέλεσμα της διαίρεσης λέγεται πηλίκο. Το πηλίκο είναι ο αριθμός που προκύπτει από τη διαίρεση ενός αριθμού με έναν άλλον. Επομένως, το πηλίκο του 21 με το 3 είναι το 7. Μπορούμε να κάνουμε πολλαπλασιασμό από τη διαίρεση αντιστρέφοντάς τη! Έτσι, μπορούμε να πούμε ότι αν 21 ÷ 3 = 7, τότε και το αντίθετο είναι αλήθεια: 7 x 3 = 21.]
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Συνέντευξη με τον αρχισυντάκτη... εν πορεία.

Zητήσαμε με τον καθηγητή Λέκκα, να ''υπογραμμίζει'' τα λεγόμενα του. Δέχτηκε με ''ευγένεια''* που χαρακτηρίζει αυτούς που κυνηγούν ανελέητα σφάλματα, για να βασιλεύει η λογική. Μαχητής, κεντρίζει προσοχή όσο παρακούμε, παρερμηνεύουμε...

Με μία πρώτη πρόταση απορρίπτει κάθε θησαύρισμα γνώσεων. Άνοιγμα ρητορική; Aπάντηση κατηγορηματική:
-Eίναι χαστούκι...:)

~θησαύρισμα γνώσεων

*Αριστοφανική.

~~~~~~~~~~

Κριτική Σκέψη (Ορισμοί)

Ορισμός κατά Ματσαγγούρα (από το βιβλίο του “Στρατηγικές Διδασκαλίας: Η Κριτική Σκέψη στη Διδακτική Πράξη, Gutenberg, 2002″).

Κριτική Σκέψη είναι η νοητικό-συναισθηματική λειτουργία που ενεργοποιεί επιλεκτικά και συνδυαστικά γνωστικές δεξιότητες, λογικούς συλλογισμούς και μεταγνωστικές στρατηγικές, με την βοήθεια των οποίων το άτομο επεξεργάζεται τα δεδομένα με λογικό τρόπο και αποστασιοποιημένο από τις προσωπικές του πεποιθήσεις και προκαταλήψεις, προκειμένου να δαμάσει το πλήθος των ετερογενών στοιχείων τους, ώστε τελικά να καταλήξει σε έγκυρα και λογικά συμπεράσματα, διαπιστώσεις, κρίσεις, πεποιθήσεις και επιλογές δράσης.

~~~~~~~~~~

http://www.academia.edu/391347/_

~~~~~~~~~~

Authors:Α. Χαλάτσης
Κριτική Σκέψη και Μαθηματικά
Ευκλείδης Γ
Issue:36-37
103-114
1993



http://karydis.ionio.gr/hdml.gr/pdfs/journals/193.pdf
 

Attachments

  • Picture2013513155315.jpg
    Picture2013513155315.jpg
    208.6 KB · Views: 6
  • Picture2013517161120.jpg
    Picture2013517161120.jpg
    200.6 KB · Views: 4
  • image (1).png
    image (1).png
    301.8 KB · Views: 1
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''Mαθησιακά Αποτελέσματα: Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της Θ.Ε. ΕΛΠ40, οι φοιτητές,
Α) θα είναι σε θέση να κατανοούν:
1) Το ρόλο και τη σημασία της μουσικής ως παιδευτικού και πολιτισμικού αγαθού, κατά την αρχαιοελληνική περίοδο.
2) Τη διάκριση ανάμεσα στην Πυθαγόρεια και Αριστοξενική θεώρηση της μουσικής και τις επιδράσεις της στους μεταγενέστερους έλληνες φιλοσόφους.
3) Τη συσχέτιση της μουσικής με την επίσημη και καθημερινή ζωή των αρχαίων ελλήνων με βάση τα εντός και εκτός λατρείας τραγούδια και την οργανική μουσική.
4) Τη διάκριση ανάμεσα στη βυζαντινή μουσική και τη μουσική του Βυζαντίου καθώς και τις αλληλεπιδράσεις τους.
ΙΙ
5) Τα επί μέρους είδη του δημοτικού τραγουδιού και τα ιδιαίτερα γνωρίσματα του κλέφτικου, του αστικολαϊκού και του ρεμπέτικου τραγουδιού, καθώς και τις ιδεολογικές συνιστώσες τους.
6) Τα ιδιαίτερα γνωρίσματα των ετερόγλωσσων και μειονοτικών ομάδων και τις σχετικές αλληλεπιδράσεις τους με την ιθαγενή μουσική παράδοση.
7) Τις αντιλήψεις για τη μουσική της Επτανησιακής και Εθνικής μουσικής σχολής.
8) Το έργο των Πρωτοπόρων και της Ελληνικής «πρωτοπορίας».
9) Την εμπορευματοποίηση του τραγουδιού και της μουσικής με βάση την τεχνολογική εξέλιξη, από την εμφάνιση της δισκογραφίας έως σήμερα.
ΙΙΙ
10) Τη διαφοροποιημένη θέση του χορού με αναφορά στην κλασική και τη βυζαντινή περίοδο.
11) Την ποικιλία και πολυμορφία της μουσικο-χορευτικής ελληνικής παράδοσης, με αναφορά στις επί μέρους γεωγραφικές ενότητες του ελλαδικού χώρου.
12) Τη θεώρηση του χορού ως σύμβολο ταυτότητας, ως τελετουργία και θέαμα.
13) Τα ιδιαίτερα γνωρίσματα του δυτικού «έντεχνου» χορού και τα επί μέρους είδη του.
14) Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις κοινωνικές διαστάσεις των Ευρωπαϊκών, λατινοαμερικάνικων, μοντέρνων και «δημοφιλών» χορών.

Β) θα έχουν αποκτήσει τις ικανότητες και δεξιότητες:
15) να κατανοούν σύνθετες έννοιες, όπως ταυτότητα, παράδοση, λαϊκός πολιτισμός και να χειρίζονται με επάρκεια τη σχετική ορολογία
16) να αντιμετωπίζουν κριτικά τη σχετική βιβλιογραφία και να μπορούν να επιλέγουν τα κατάλληλα εδάφια για ενίσχυση των θέσεων και επιχειρημάτων τους.
17) να χειρίζονται επαρκώς το γραπτό λόγο και να συνθέτουν εργασίες που αφορούν σε ζητήματα σχετιζόμενα με το περιεχόμενο της ΘΕ.



Γνωστικά Αντικείμενα της Θ.Ε.:
α) Μαθηματική Θεωρία της Αρχαίας Μουσικής (Βυζαντινοί Θεωρία, Διαλεκτικοί Συσχετισμοί με Ανατολή, Ελληνική και Δυτική Μουσική στο Νεότερο Κόσμο, Σύγχρονα Ρεύματα)
β) Μουσική Πράξη κατά περίοδο (ρυθμοί, όργανα, είδη, ήθος και ύφος, πηγές, Θέση της Μουσικής στο Δημόσιο και Ιδιωτικό Βίο, Δημιουργός, Εκτελεστής και Κοινό, Παράδοση και Προοπτικές)
γ) Θεωρητική Προσέγγιση στη Ρυθμολογία του Ελληνικού Χορού''

http://www.eap.gr/view.php?artid=813

~~~~~~~~~

www.arnos.gr/2011/lymena.../eap/.../2205-2007-2008-1---40----.htm
www.arnos.gr/2011/lymena.../eap/.../2358-2007-2008-2---40----.html
elp-eapologies.pblogs.gr/files/402706-TsampoukosNi03_ELP40.pdf
elp-eapologies.pblogs.gr/files/382488-TsampoukosNi01_ELP40.pdf
 
Last edited:

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Ο σωστός σύνδεσμος για το υλικό του φροντιστηρίου ΑΡΝΟΣ για την ενότητα ΕΛΠ40 του ΕΑΠ είναι αυτός. Ευχαριστούμε Σπύρο!
 
Top