Ενημερωτικό άρθρο του προέδρου της ΟΜ.Σ.Ι.Ε. (Οι Σπουδές Μουσικής των Ψαλλόντων)

Σιγουρα λοιπον θα ξερετε , οτι και ο μακαριστος αδελφος του Μητροπολιτης Πατρων ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ , εψαλλε ανεπαναληπτα Νικολαο Γεωργιου , Μισαηλ Μισαηλιδη και Εμμανουηλ Φαρλεκα :) ! Το λαμπρο του φωνητικο και μουσικο ταλαντο , του εδινε απεριοριστες δυνατοτητες και παρα το γεγονος οτι υπηρξε "Ιακωβοπαιδι" , προσεγγιζε θαυμασια το Σμυρναιικο υφος !!!

Να ειστε καλα !

Β.Ν
Υπήρξαν σπουδαίοι αγαπητέ μου αν και πολύ δύσκολοι ! Οι περισσότεροι παλαιοί δάσκαλοι & ψάλτες έτσι ήταν.Ο Θεός ας τους αναπαύ
ει.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Ἄλλο ὄμως ἡ γνώση της ποὺ προωθεῖ τὴν ψαλτικὴ ἰδιότητα καὶ μουσικὸ προσανατολισμὸ τοῦ ψάλτη καὶ ἄλλο νὰ τὴ θεωροῦμε δεδομένη ἤ ἀκόμη καὶ προαπαιτούμενη γιὰ νὰ πάρει κανείς τὸ πιὸ ἁπλὸ πτυχίο ψαλτικῆς.
Δὲν διαφωνῶ γιὰ τὸ ρόλο της ὡς ἐργαλεῖο παίδευσης, ἀπορρίπτω συλλήβδην τὴν παρουσία της στὸ ἀναλόγιο εἴτε λόγω χαριεντισμοῦ εἴτε λόγω προτίμησης τῶν ἐπιτρόπων καὶ ἄλλων «εὐσεβῶν κυριῶν» εἴτε λόγω πώλησης ἐξυπνάδας στοὺς «ἡμιαγρίους» καὶ «ἀπαίδευτους» παραδοσιακοὺς ψάλτες ποὺ ἀκοῦν ὅσο μποροῦν τοὺς παλαιοὺς γιὰ νὰ διακρίνουν καὶ τὸ πιὸ μικρὸ διαμαντάκι παράδοσης.
Καὶ κατὰ δεύτερο λόγο. Ἡ συνεχὴς ἀκρόαση εὐρωπαϊκῆς μουσικῆς εἶνια ἀπόλυτα βέβαιο πως ἀμβλύνει τὸ ἀπαραίτητα ἄκρως εὐαισθητοποιημένο αὐτὶ τοῦ ψάλτη ποὺ ἔχει νὰ παλέψει μὲ κλίμακες ἐπὶ κλιμάκων καὶ συνεχή ἀνεβοκατέβασματα τῆς ποσότητας τῶν διαστημάτων σὲ ἕνα καὶ μόνο κομμάτι. Ἄν δὲν ἔχεις συνεχή ἀκούσματα ψαλτικῶς παραδοσιακὰ πὼς θὰ ἀποτυπώσεις σωστὰ καὶ θὰ χωνέψεις λ.χ. τὸν βαρυ ἦχο ἀπὸ ΖΩ; Λίγο νὰ χάσεις καὶ χάθηκες, ἡ ψαλτικὴ δὲν εἶναι μαθηματικὰ, εἶναι ἄκουσμα προκύπτον ἀπὸ προφορικὴ διδασκαλία ἀλλὰ καὶ ἔρευνα θεωρητικὴ γιὰ νὰ ξέρουμε τί λέμε, μὲ τὴν βοήθεια ἐπὶ πλέον τῆς τεχνολογίας, ὅπως ὁ χρησιμότατος Μελωδός καὶ ὄχι μὲ παρωχημένα ὄργανα ἄλλων ἐποχῶν, χρήσιμα στὴν ἐποχή τους δύσχρηστα ὄμως σήμερα καὶ ἀπροσπέλαστα στὸν ἁπλὸ ψάλτη.
συμφωνώ με αυτά που λες.
σίγουρα δεν έχεις κανα διδακτορικό στη μουσικολογία;;
 
E

emakris

Guest
Καὶ κατὰ δεύτερο λόγο. Ἡ συνεχὴς ἀκρόαση εὐρωπαϊκῆς μουσικῆς εἶνια ἀπόλυτα βέβαιο πως ἀμβλύνει τὸ ἀπαραίτητα ἄκρως εὐαισθητοποιημένο αὐτὶ τοῦ ψάλτη ποὺ ἔχει νὰ παλέψει μὲ κλίμακες ἐπὶ κλιμάκων καὶ συνεχή ἀνεβοκατέβασματα τῆς ποσότητας τῶν διαστημάτων σὲ ἕνα καὶ μόνο κομμάτι. Ἄν δὲν ἔχεις συνεχή ἀκούσματα ψαλτικῶς παραδοσιακὰ πὼς θὰ ἀποτυπώσεις σωστὰ καὶ θὰ χωνέψεις λ.χ. τὸν βαρυ ἦχο ἀπὸ ΖΩ; Λίγο νὰ χάσεις καὶ χάθηκες, ἡ ψαλτικὴ δὲν εἶναι μαθηματικὰ, εἶναι ἄκουσμα προκύπτον ἀπὸ προφορικὴ διδασκαλία ἀλλὰ καὶ ἔρευνα θεωρητικὴ γιὰ νὰ ξέρουμε τί λέμε, μὲ τὴν βοήθεια ἐπὶ πλέον τῆς τεχνολογίας, ὅπως ὁ χρησιμότατος Μελωδός καὶ ὄχι μὲ παρωχημένα ὄργανα ἄλλων ἐποχῶν, χρήσιμα στὴν ἐποχή τους δύσχρηστα ὄμως σήμερα καὶ ἀπροσπέλαστα στὸν ἁπλὸ ψάλτη.
H "συνεχής ακρόαση ευρωπαϊκής μουσικής", με την έννοια του δυτικού κουρδίσματος, είναι πλέον γεγονός, μέσω του ραδιοφώνου, της τηλεόρασης, του internet και οποιουδήποτε άλλου σύγχρονου μέσου. Μήπως περιμένει κανείς να πάει στο Ωδείο για να αφομοιώσει αυτά τα ακούσματα; Είτε διδαχτείς ευρωπαϊκή μουσική, είτε δεν διδαχτείς, αυτά υπάρχουν. Ή μήπως προτείνετε να βουλώνουμε τα αυτιά μας από παιδικής ηλικίας και να τα ξαναανοίγουμε στα ψαλτήρια, εάν και όταν βρίσκουμε κάποιον παραδοσιακό ψάλτη;
Ο μουσικός του 18ου αιώνος θα πήγαινε δίπλα στον δάσκαλο, θα καθόταν μερικά χρόνια και θα έπαιρνε τα ακούσματα που θα του προσέφερε εκείνος, και μόνο αυτά. Το πολύ-πολύ ας πήγαινε και σε κάποιον άλλο δάσκαλο μετά, εάν είχε την οικονομική δυνατότητα. Δεν θα βομβαρδιζόταν με άλλες μουσικές καθημερινώς. Σήμερα δεν γίνονται αυτά. Όσες φορές και να ακούσεις τον βαρύ εκ του Ζω δεν πρόκειται να τον μάθεις, εάν δεν κατανοήσεις τα διαστήματα, σε συνδυασμό πάντα με τη "διά ζώσης" διδασκαλία. Εκτός εάν έχεις πολύ ταλέντο και τον αρπάξεις μόνο "με το αυτί". Αυτό όμως είναι η εξαίρεση και όχι ο κανόνας. Και η μουσική εκπαίδευση δεν μπορεί να στηρίζεται στις εξαιρέσεις.
Όσον αφορά την τεχνολογία, ο Μελωδός είναι πολύ καλό πρόγραμμα για την εκμάθηση της σημειογραφίας, όχι όμως για την εξάσκηση στα διαστήματα. Διότι παίζει αυτό που γράφεις, ενώ χρειάζεται να παίζεις ζωντανά τη μελωδία ή την κλίμακα και να την ακούς ταυτόχρονα. Για τον σκοπό αυτό, εάν δεν καταφύγει κανείς σε κάποιο παραδοσιακό όργανο, υπάρχουν τα midi keyboards σε συνδυασμό με κάποιο προγραμματάκι στον υπολογιστή (εγώ χρησιμοποιώ το Kontakt). Με αυτόν τον τρόπο μπορείς να παίξεις ό,τι διαστήματα θέλεις.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
H "συνεχής ακρόαση ευρωπαϊκής μουσικής", με την έννοια του δυτικού κουρδίσματος, είναι πλέον γεγονός, μέσω του ραδιοφώνου, της τηλεόρασης, του internet και οποιουδήποτε άλλου σύγχρονου μέσου. Μήπως περιμένει κανείς να πάει στο Ωδείο για να αφομοιώσει αυτά τα ακούσματα; Είτε διδαχτείς ευρωπαϊκή μουσική, είτε δεν διδαχτείς, αυτά υπάρχουν. Ή μήπως προτείνετε να βουλώνουμε τα αυτιά μας από παιδικής ηλικίας και να τα ξαναανοίγουμε στα ψαλτήρια, εάν και όταν βρίσκουμε κάποιον παραδοσιακό ψάλτη;
Ο μουσικός του 18ου αιώνος θα πήγαινε δίπλα στον δάσκαλο, θα καθόταν μερικά χρόνια και θα έπαιρνε τα ακούσματα που θα του προσέφερε εκείνος, και μόνο αυτά. Το πολύ-πολύ ας πήγαινε και σε κάποιον άλλο δάσκαλο μετά, εάν είχε την οικονομική δυνατότητα. Δεν θα βομβαρδιζόταν με άλλες μουσικές καθημερινώς. Σήμερα δεν γίνονται αυτά. Όσες φορές και να ακούσεις τον βαρύ εκ του Ζω δεν πρόκειται να τον μάθεις, εάν δεν κατανοήσεις τα διαστήματα, σε συνδυασμό πάντα με τη "διά ζώσης" διδασκαλία. Εκτός εάν έχεις πολύ ταλέντο και τον αρπάξεις μόνο "με το αυτί". Αυτό όμως είναι η εξαίρεση και όχι ο κανόνας. Και η μουσική εκπαίδευση δεν μπορεί να στηρίζεται στις εξαιρέσεις.
Όσον αφορά την τεχνολογία, ο Μελωδός είναι πολύ καλό πρόγραμμα για την εκμάθηση της σημειογραφίας, όχι όμως για την εξάσκηση στα διαστήματα. Διότι παίζει αυτό που γράφεις, ενώ χρειάζεται να παίζεις ζωντανά τη μελωδία ή την κλίμακα και να την ακούς ταυτόχρονα. Για τον σκοπό αυτό, εάν δεν καταφύγει κανείς σε κάποιο παραδοσιακό όργανο, υπάρχουν τα midi keyboards σε συνδυασμό με κάποιο προγραμματάκι στον υπολογιστή (εγώ χρησιμοποιώ το Kontakt). Με αυτόν τον τρόπο μπορείς να παίξεις ό,τι διαστήματα θέλεις.
Προσωπικά, πέραν τῶν ρόκ καὶ heavy στιγμῶν μου (πάντα ἀκούω ACDC εἰδικὰ ὅταν γράφω ἐδῶ μέσα καὶ ἀνεβάζω στροφές:wink:), προσπαθῶ νὰ ἀκούω -ὅσο μπορῶ- ψαλτικὰ κομμάτια καὶ ἀνατολικὴ μουσική γιὰ νὰ ὀξύνω τὸ αὐτί μου καὶ νὰ μὴν ξύνω τὸ κεφάλι μου ἀπέλπις στὸ ἀναλόγιο βλέποντας τὸν βαρύ. Ὁ Μελωδὸς ἔχει πολὺ περισσότερες δυαντότητες ἀλλὰ τὸ ἀφήνω στοὺς χρῆστες του.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Αγαπήτε μου Δομέστικε

θα ήθελα σχετικά με την πόλη της Αθήνας να σου κάμω κάποιες φιλικές παρατηρήσεις :

Απο την πόλη αυτή πέρασαν σαν πρωτοψάλτες των Καθεδρικών της Ναών απο την απελευθέρωση της οι : Ζ.Ζαφειρόπουλος.Α.Τσικνόπουλος,Γ.Κυριακίδης,Ν.Κανακάκης,Σπ.Περιστέρης οι οποίοι υπήρξαν μαθητές του Γ.Κρήτα,των Τριών Διδασκάλων & ο τελευταίος του Κ.Α.ΨΑΧΟΥ τον οποίο έστειλε στην Αθήνα η Μητέρα Εκκλησία μετά απο συμφωνία των Κ.Κλάβα,Γ.Βιολάκη,Ν.Καμαράδου,Ι.Ναυπλιώτη προκειμένου να οργανώσει στην Αθήνα Σχολή Ψαλτικής μεταφέροντας στην πόλη αλλά & στην πατρίδα μας το περίφημο πατριαρχικό ύφος.

Εκτός αυτών θα ήθελα να αναφέρω φυσιογνωμίες σαν τους Φ.Καπαρό,Μανέα,Κ.Σύρκα.Γ.Σύρκα,Θ.Χατζηθεοδώρου,Γ.Γεωργακόπουλο,Σ.Βενάρδο,Γ.Αναγνωστόπουλο,Ε.Τζελά,Απ.Βαλληνδρά,Α.Μπελούση,Φ.Καπαρό,Δ.Μαυραγάνη,Μανέα,Β.Παπαδόπουλο,Δ.Κλαμαριά,Παν.Κοσμέτο,Γ.Βιγκάκη,Ε.Γεωργιάδη,Φ.Καπαρό,Γ.Κακουλίδη πολλοί εκ των οποίων συγκαταλέγονται μεταξύ των τεθνεώτων.

Σπουδαίοι δάσκαλοι σαν τους Μαργαζιώτη,Παππά,Κουζινόπουλο,Μαλαφή,Χατζηθεοδώρου,Σακελλαρίδη,Μαυραγάνη,Τζελά,Χατζηνικολάου,Κακουλίδη,Βαλληνδρά και μια πλειάδα άλλων που θα μου επιτρέψουν να μην τους αναφέρω.

Σχεδόν κανείς τους δεν ήταν Αθηναίος.Όλοι τους εκτός απο Μουσική εδίδαξαν πλείστοι εξ αυτών και ήθος άλλοι δε μόνο με την παρουσία τους επι του αναλογίου.

Εξ αυτής της απόψεως τυχερή η "ψαλτική αγορά της Αθήνας" την οποία πολλοί θυμήθηκαν όταν ήθελαν κανένα πτυχίο ή δίπλωμα για να διδάξουν στις πόλεις τους.

Όσον αφορά τα ζητήματα περί αριών & τα συναφή τα οποία τα ακούμε τούλάχιστον 25 χρόνια όσα & αυτά που διδάσκω το αντικείμενο τι θα είχατε να πείτε αν ακούγατε τον Μανέα ο οποίος όπως λέγουν οι παλαιοί απο την Ζωοδόχο Πηγή ακούγονταν μέχρι την Ομόνοια ή τον σπουδαίο Καπαρό ή τον αείμνηστο Βαλληνδρά ? Θα ήθελα δε να θέσω & ένα πρακτικό ερώτημα. Απο τις φωνητικές παθήσεις,τα κοκοράκια,τα φοβερά κλισάντο,τους αλλεπάληλους κάλους στις χορδές ποιός θα προστατεύσει τον ψάλτη, που πρώτη φορά άκουσα ότι δεν χρειάζεται ούτε τονοδότη. Δηλαδή να τα σχετικοποιήσουμε όλα εν ονόματι μιας παράδοσης μίζερης,κακόηχης αντιαισθητικής & ενίοτε αγράμματης ίσα-ίσα για να καλύψουμε τον υποκειμενισμό της εγωπάθειάς μας.Και αυτά καλό είναι να σκεφθούμε ότι τα γράφουμε σήμερα με την ευκολία του μικροφώνου!
Ἡ παράθεση ὀνομάτων δὲν μοῦ λέει καὶ πολλά πράγματα. Τὸ ἄκουσμα μετράει. Καὶ τουλάχιστον μέχρι τὴν καταλυτικὴ ἔλευση τοῦ Θρ. Στανίτσα, πατριαρχικὸ ὕφος συστηματικὰ στὴν Ἀθήνα οὕτε κατὰ διάνοια δὲν ὑπῆρχε.

Τὸ τὶ δίδαξε ὁ καθένας κρίνεται ἐκ τοῦ σημερινοῦ ἀποτελέσματος.

Γιὰ τὶς ἄριες στὸ ἀναλόγιο, θεωρῶ αἴσχιστη κατάντια καὶ δὲν θὰ ἀσχοληθῶ. Ἄν σπουδαῖοι ψάλτες τὸ ἔκαναν στὴν ἐποχή τους, μένει νὰ ψάξουμε τὸ γιατί. Δὲν εἶναι δύσκολο, συμβαίνει καὶ σήμερα, τὰ τάλαρα εἶναι πάντα τάλαρα.

Ἀπὸ τὶς φωνητικὲς παθήσεις προστατεύεται ὁ ψάλτης μόνος του μὲ βασικὴ ὑγιεινὴ τῆς φωνῆς του καὶ μὲ καλὴ γνώση τῶν ὁρίων του καὶ τῶν δυνάμεών του σὲ συνδυασμὸ μὲ σοφὴ ἐπιλογὴ μελῶν καὶ συστηματικὴ μελέτη τους.

Καὶ ναὶ, ὁ τονοδότης δὲν εἶναι τὸ Α καὶ ὸ Ω. ὅποιος γνωρίζει τὴν φωνή του καὶ τὸ τὶ τὸν παίρνει νὰ ψάλλει δὲν χρειαζεται ἀπολύτως τίποτε παρὰ μόνο τὸ βιβλίο του καὶ ἕναν βοηθό.

Καὶ κάτι ἄλλο δοκιμάστε νὰ ψάλλετε καναδυὸ χρόνια χωρὶς μικρόφωνο καὶ θὰ δεῖτε τὶ ἴσα θὰ παίρνετε καὶ πὼς ἀνοίγει ἡ φωνή σας.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
συμφωνώ με αυτά που λες.
σίγουρα δεν έχεις κανα διδακτορικό στη μουσικολογία;;

Διδακτορικό;

Μόλις παρήγγειλα ἕνα νὰ μοῦ 'ρθει ταχυδρομικῶς καὶ τὸ ἄλλο μὲ ντελιβερυ:rolleyes:. Ἄλλωστε τὴν σήμερον ἡμέρα ἀπὸ διδακτορικά καινοφανῶν ὁλιγοσπούδαστων πλὴν ἐπιδεικτικὰ περισπούδαστων δικτατόρων τῆς γνώσης, ἄλλο τίποτε.

Κρίμα μόνο γι' αὐτὸν ποὺ προλογίζει τὶς ἐπίσημες ἐκδόσεις τῶν ἐν λόγῳ δικτατορικῶν, πολλὲς φορὲς ἔχει ἐκτεθεῖ σὲ ὅσους τὰ διαβάζουμε μὲ προσοχή, ἀλλὰ τοῦ ἀναγνωρίζω πὼς τὸ κάνει πάντα γιὰ νὰ μὴν κακοκαρδίσει κανέναν. Τέλος πάντων.

Φυσικά, ὑπάρχουν καὶ φωτεινότατες έξαιρέσεις, ποὺ φωτίζουν ἀπὸ μόνες τους καὶ εἶναι γνωστοὶ στοὺς μουσικολογικοὺς κύκλους, χωρὶς ἐξωτερικὴ βοήθεια κλακαδόρων καὶ κατοστάρας λάμπας. Καὶ φυσικὰ, ἀκόμη παλεύουν νὰ ἐπιβιώσουν στὴν λαίλαπα τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ γλυψando καὶ τῆς νομικῆς παράνοιας.
 
E

emakris

Guest
Κύριε Μακρή αυτό ακούγεται ενδιαφέρον!
Είναι η πιο φτηνή και πρακτική λύση! Μάλιστα, εάν αντιστοιχίσεις κάποιον ρυθμιστή του midi keyboard με τον επιλογέα κλιμάκων του προγράμματος, μπορείς να αλλάζεις κούρδισμα την ώρα που παίζεις, ξεπερνώντας έτσι το όριο των 12 φθόγγων ανά οκτάβα.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
[...] Πιστεύω ακράδαντα ότι τα κλασικά μαθήματα πρέπει να διδάσκονται από τα κλασικά βιβλία. [...] Σε καμία, όμως, περίπτωση δεν θα απέκλεια και τη διδασκαλία νεώτερων μαθημάτων, [...]
Συμφωνώ. Αυτά (τα κλασσικά) προβλέπει και το de facto επίσημο πρόγραμμα διδασκαλίας της Ψαλτικής σήμερα. Δεν υπάρχει όμως οδηγία σχετικά με κάποιο θεωρητικό/μέθοδο κοινής αποδοχής (πέραν του Χρυσάνθου/Επιτροπής που είναι μάλλον δύσπεπτα για αρχαρίους και όχι μόνο λόγω της γλώσσας τους) και έτσι παρατηρείται μια πληθώρα μεθόδων, θεωρητικών κτλ. Θεωρείτε οτι η επιτυχία ενός κολλεγίου κοινής αποδοχής σαν αυτό που οραματίζεται ο κ. Ναούμ εξαρτάται από την υιοθέτηση νέας μεθόδου (Χρύσανθος/Επιτροπή προσιτά στους νέους) κατηρτισμένης και εγκεκριμένης από επιλεγμένη ομάδα παραδοσιακών ψαλτών (ή από άλλο φορέα π.χ. επιτροπή Πατριαρχείου;) ή κάτι τέτοιο θα ήταν ανεδαφικό; Προσωπικά, πιστεύω οτι βήματα μπορούν να γίνουν.

Θα ήταν χρήσιμη η γνώμη των παλαιών και σημερινών δασκάλων του Πατριαρχικού ναού (σαν κατ'εξοχήν θεματοφυλάκων της ψαλτικής Παράδοσης) σχετικά με την καταλληλότητα των μεθόδων διδασκαλίας στη σημερινή ψαλτική πράξη. Παλαιότερα το «κολλέγιο» της Ψαλτικής ήταν το Πατριαρχείο και εκεί ταξίδευαν αρκετοί για να αποκτήσουν τα υψηλότερα διαπιστευτήρια. Σήμερα μπορεί να αποτελέσει ένα τέτοιο ρόλο; Έστω και σαν επιτροπή αξιολόγησης ιεροψαλτών; Αποτελεί σήμερα σημείο αναφοράς ψαλτικής απόδοσης; Πιστεύω σε μεγάλο βαθμό ναί και θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στα μελλοντικά σχέδια της Ομοσπονδίας.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Όσον αφορά την τεχνολογία, ο Μελωδός είναι πολύ καλό πρόγραμμα για την εκμάθηση της σημειογραφίας, όχι όμως για την εξάσκηση στα διαστήματα. Διότι παίζει αυτό που γράφεις, ενώ χρειάζεται να παίζεις ζωντανά τη μελωδία ή την κλίμακα και να την ακούς ταυτόχρονα. Για τον σκοπό αυτό, εάν δεν καταφύγει κανείς σε κάποιο παραδοσιακό όργανο, υπάρχουν τα midi keyboards σε συνδυασμό με κάποιο προγραμματάκι στον υπολογιστή (εγώ χρησιμοποιώ το Kontakt). Με αυτόν τον τρόπο μπορείς να παίξεις ό,τι διαστήματα θέλεις.
Δεν διαφωνώ, πως είναι ιδιαίτερα βοηθητικό να ακούς σε πραγματικό χρόνο αυτό που παίζεις, σε ένα κουρδισμένο από εσένα, σε ό,τι διαστήματα επιλέξεις, κλαβιέ. Το οποίο, παρεμπιπτόντως, μπορεί να είναι και εικονικό: εγώ λ.χ. Χρησιμοποιώ το ZynAdFX, που παίζει κλίμακες που μπορείς να καθορίσεις με ακρίβεια 1 cent (1/100 του ημιτονίου).

Ωστόσο, όταν έχεις ήδη γράψει ένα κείμενο στον Μελωδό, πρακτικά μπορείς να κάνεις ό,τι θέλεις. Νά το ακούσεις ολόκληρο ή από όποιο σημείο επιλέξεις, με ή χωρίς ισοκράτη, να το ακούς φθόγγο-φθόγγο "παίζοντάς το" με το ποντίκι, να "εφαρμόσεις" στο μάθημα όσες κλίμακες έχεις όρεξη να "κατασκευάσεις" (με ακρίβεια ...δε θυμάμαι, κάτι σε εκατομμυριοστό του cent), να βάλεις σε όποιους φθόγγους θέλεις προκαθορισμένες έλξεις ή "τυχαίες" αλλοιώσεις ακρίβειας ενός μορίου και άλλα πολλά που θα μου πάρει πολλή ώρα να γράψω αναλυτικά. Αναφέρω, ας πούμε ότι μπορεί να εμφανίζει φασματογραφική απεικόνιση του μαθήματος σε πραγματικό χρόνο καθώς το εκτελεί, με άμεσο εποπτικό αποτέλεσμα, ενώ μπορεί παράλληλα να φασματογραφεί, μέσω μικροφώνου, τη φωνή του ψάλτη προς σύγκριση.

Εννοείται, πως δεν τα γραφω αυτά για διαφήμηση, αλλά πιστεύω πως δεν είναι στη φιλοσοφία του κατασκευαστή του Μελωδού, η παρουσίαση μόνο ενός πολύ καλού προγράμματος "εκμάθησης σημειογραφίας"

Χς
 
Last edited:
H "συνεχής ακρόαση ευρωπαϊκής μουσικής", με την έννοια του δυτικού κουρδίσματος, είναι πλέον γεγονός, μέσω του ραδιοφώνου, της τηλεόρασης, του internet και οποιουδήποτε άλλου σύγχρονου μέσου. Μήπως περιμένει κανείς να πάει στο Ωδείο για να αφομοιώσει αυτά τα ακούσματα; Είτε διδαχτείς ευρωπαϊκή μουσική, είτε δεν διδαχτείς, αυτά υπάρχουν. Ή μήπως προτείνετε να βουλώνουμε τα αυτιά μας από παιδικής ηλικίας και να τα ξαναανοίγουμε στα ψαλτήρια, εάν και όταν βρίσκουμε κάποιον παραδοσιακό ψάλτη;
Ο μουσικός του 18ου αιώνος θα πήγαινε δίπλα στον δάσκαλο, θα καθόταν μερικά χρόνια και θα έπαιρνε τα ακούσματα που θα του προσέφερε εκείνος, και μόνο αυτά. Το πολύ-πολύ ας πήγαινε και σε κάποιον άλλο δάσκαλο μετά, εάν είχε την οικονομική δυνατότητα. Δεν θα βομβαρδιζόταν με άλλες μουσικές καθημερινώς. Σήμερα δεν γίνονται αυτά. Όσες φορές και να ακούσεις τον βαρύ εκ του Ζω δεν πρόκειται να τον μάθεις, εάν δεν κατανοήσεις τα διαστήματα, σε συνδυασμό πάντα με τη "διά ζώσης" διδασκαλία. Εκτός εάν έχεις πολύ ταλέντο και τον αρπάξεις μόνο "με το αυτί". Αυτό όμως είναι η εξαίρεση και όχι ο κανόνας. Και η μουσική εκπαίδευση δεν μπορεί να στηρίζεται στις εξαιρέσεις.
Συμπληρώνω. Οι υπογραμμίσεις δικές μου.
 

Attachments

E

emakris

Guest
Θεωρείτε οτι η επιτυχία ενός κολλεγίου κοινής αποδοχής σαν αυτό που οραματίζεται ο κ. Ναούμ εξαρτάται από την υιοθέτηση νέας μεθόδου (Χρύσανθος/Επιτροπή προσιτά στους νέους) κατηρτισμένης και εγκεκριμένης από επιλεγμένη ομάδα παραδοσιακών ψαλτών (ή από άλλο φορέα π.χ. επιτροπή Πατριαρχείου;) ή κάτι τέτοιο θα ήταν ανεδαφικό; Προσωπικά, πιστεύω οτι βήματα μπορούν να γίνουν.
Κοιτάξτε να δείτε. Η σύνταξη ενός σύγχρονου διδακτικού εγχειριδίου - θεωρητικού απαιτεί, πέρα από τη γνώση της παράδοσης, ιστορικές και παιδαγωγικές γνώσεις. Χρειάζεται ομάδα θεωρητικών, μουσικολόγων και εκπαιδευτικών σε συνεργασία με παραδοσιακούς ψάλτες.
Θα σας αναφέρω ένα απλό παράδειγμα. Ένα "επίσημο" θεωρητικό δεν μπορεί να αναφέρει λ.χ. το μαρτυρικό σημείο του α΄ ήχου ως "ημίφι", γιατί απλούστατα δεν προέρχεται από το "φ", αλλά από το "α". Πρέπει οι γνώσεις που διαθέτουμε πάνω σε αυτά τα πράγματα να εισέλθουν επιτέλους και στα εγχειρίδια.
Σε περιπτώσεις δε που για κάποιο ζήτημα υπάρχουν περισσότερες τεκμηριωμένες απόψεις, όπως λ.χ. για τα διαστήματα του βαρέος διατονικού, θα πρέπει να αναφέρονται με κατανοητό τρόπο οι επικρατέστερες εξ αυτών. Από την άλλη μεριά, πρέπει να ληφθούν και κάποιες "πολιτικές" αποφάσεις. Θέλουμε, για παράδειγμα, τη μακαμοποίηση και σαλαμοποίηση του τροπικού μας συστήματος, ή πρέπει να παραμείνουμε κατά το δυνατόν κοντά στην παραδοσιακή έννοια της οκταηχίας;
Καταλαβαίνετε ότι πρέπει να γίνει πολλή δουλειά. Είναι ανεδαφικό κάτι τέτοιο; Ναι, είναι, διότι δεν έχουμε την κουλτούρα της συνεργασίας και διότι κανείς δεν είναι διατεθειμένος να παραδεχτεί ότι κάποια πράγματα μπορούν να διδαχτούν με καλύτερο και ορθότερο τρόπο από αυτόν που χρησιμοποιεί ο ίδιος.
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
... Θέλουμε, για παράδειγμα, τη μακαμοποίηση και σαλαμοποίηση του τροπικού μας συστήματος, ή πρέπει να παραμείνουμε κατά το δυνατόν κοντά στην παραδοσιακή έννοια της οκταηχίας;
Επειδή έχω προβλήματα ορολογίας. Σαλαμοποίηση; Γίνεται δηλαδή πιο πικάντικη η οκταηχία; (Ως εκ τούτου πρέπει να αποφεύγεται από όσους έχουν πίεση; Άρα είναι θέμα ιατρικό όχι πολιτικό :D)
 

farlekas 1980

Παλαιό Μέλος
Ἡ παράθεση ὀνομάτων δὲν μοῦ λέει καὶ πολλά πράγματα. Τὸ ἄκουσμα μετράει. Καὶ τουλάχιστον μέχρι τὴν καταλυτικὴ ἔλευση τοῦ Θρ. Στανίτσα, πατριαρχικὸ ὕφος συστηματικὰ στὴν Ἀθήνα οὕτε κατὰ διάνοια δὲν ὑπῆρχε.

Τὸ τὶ δίδαξε ὁ καθένας κρίνεται ἐκ τοῦ σημερινοῦ ἀποτελέσματος.

Γιὰ τὶς ἄριες το θεωρῶ αἴσχιστη κατάντια καὶ δὲν θὰ ἀσχοληθῶ. Ἄν σπουδαῖοι ψάλτες τὸ ἔκαναν στὴν ἐποχή τους, μένει νὰ ψάξουμε τὸ γιατί. Δὲν εἶναι δύσκολο, συμβαίνει καὶ σήμερα, τὰ τάλαρα εἶναι πάντα τάλαρα.
Ἀπὸ τὶς φωνητικὲς παθήσεις προστατεύεται ὁ ψάλτης μόνος του μὲ βασικὴ ὑγιεινὴ τῆς φωνῆς του καὶ μὲ καλὴ γνώση τῶν ὁρίων του καὶ τῶν δυνάμεών του σὲ συνδυασμὸ μὲ σοφὴ ἐπιλογὴ μελῶν καὶ συστηματικὴ μελέτη τους.Καὶ ναὶ, ὁ τονοδότης δὲν εἶναι τὸ Α καὶ ὸ Ω. ὅποιος γνωρίζει τὴν φωνή του καὶ τὸ τὶ τὸν παίρνει νὰ ψάλλει δὲν χρειαζεται ἀπολύτως τίποτε παρὰ μόνο τὸ βιβλίο του καὶ ἕναν βοηθό.

Καὶ κάτι ἄλλο δοκιμάστε νὰ ψάλλετε καναδυὸ χρόνια χωρὶς μικρόφωνο καὶ θὰ δεῖτε τὶ ἴσα θὰ παίρνετε καὶ πὼς ἀνοίγει ἡ φωνή σας.
Aαα..μαλιστα !!! Παραγραφοι 6&7 !

Y.Γ
Αυτο αφορα ολους οσους συμμετεχουν στη συζητηση ..........:rolleyes: ! Καλο μουσικο χειμωνα :rolleyes: !
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Aαα..μαλιστα !!! Παραγραφοι 6&7 !

Y.Γ
Αυτο αφορα ολους οσους συμμετεχουν στη συζητηση ..........:rolleyes: ! Καλο μουσικο χειμωνα :rolleyes: !
Ἤμουν σαφής δὲν νομίζεις, ἑκτὸς κι ἄν θεωρεῖς τὰ τάλαρα κακὸ πράγμα.
.
Ἐμένα πάντως μ' ἀρέσουν καὶ δυστυχῶς ποτὲ δὲν εἶναι ἀρκετά :D.
 

farlekas 1980

Παλαιό Μέλος
Ἤμουν σαφής δὲν νομίζεις, ἑκτὸς κι ἄν θεωρεῖς τὰ τάλαρα κακὸ πράγμα.
.
Ἐμένα πάντως μ' ἀρέσουν καὶ δυστυχῶς ποτὲ δὲν εἶναι ἀρκετά :D.
Νομιζω πως το θεμα δεν ειναι τα ταλαρα , αλλα το αν ο Αρχων Αστερης μπορει να ξεχωρισει τα ...διαστηματα (ευρωπαικης και βυζαντινης) ! Προσωπικα πιστευω πως μπορει γιατι ειναι ο ΑΣΤΕΡΗΣ ! Αμα τωρα καποιος ψαλτολυσσας ειναι καραφαλτσος , δεν θα του χαλασει τη...συνταγη ο Μοτσαρτ :D:D:D:rolleyes::rolleyes::rolleyes: !
 
Last edited:
Top