Ενημερωτικό άρθρο του προέδρου της ΟΜ.Σ.Ι.Ε. (Οι Σπουδές Μουσικής των Ψαλλόντων)

#82
Αγαπητέ μου ο όρος "μετροφωνία" με τον οποίο τόσο πολύ ασχολείσθε είναι τίτλος συγγράμματος του Ι.Γλυκέως. Πιστεύετε πως έχει θέση στην σημερινή ορολογία της Ψαλτικής Τέχνης? Αν ναί τότε πρέπει να αποδεχθούμε όλοι μας ότι το σύστημά μας & σήμερα είναι στενογραφικό.Ενημερωτικά αποτελούσε ένα απο τα τρία είδη μουσικής ανάγνωσης των χαρακτήρων της στενογραφικής παρασημαντικής χωρίς την εκτέλεση των αφώνων σημαδοφώνων & των υπολοίπων υποστάσεων. Θα ήθελα δε να ξέρω πάνω σε όλα αυτά που λέτε αν ακούτε το γεγονός πως η πλειονότητα των ψαλτών ούτε ημιτόνιο δεν μπορεί να εκτελέσει.Σας έγραψα για την κρηπίδα ένα θαυμάσιο όργανο που αποδίδει τα διαστήματα της Εκκλησιαστικής Μουσικής ανα δύο μόρια & ουδείς ασχολήθηκε. Σας παρέπεμψα στον αείμνηστο Κ.Α.Ψάχο του οποίου αποτέλεσμα της έρευνας του είναι τα 3/4 των σημερινών διδακτορικών & πάλι κανείς σας δεν ασχολήθηκε. Δεν υπήρξε στην Ελλάδα μόνο ο Καράς & στις εκκλησίες μας δεν περιμέναμε ούτε εμείς ούτε οι προγενέστερες γενεές να μορφωθούν μουσικά απο την συραφή θεωρητικών γνώσεων του αειμνήστου. Προσπάθησα να είμαι ευγενικός άλλά & κατα το δυνατόν να δωθεί ένα ερέθισμα γόνιμης κουβέντας. Αυτή η στάση είναι ισοπεδωτική & αντιεπιστημονική.Γράφετε για να γράφετε.Και δυστυχώς στον τόπο μας αυτό το πληρώνουμε ποικιλότροπά.
 
#83
Να απαντάτε αγαπητέ μου επι του θέματος & με κατωχύρωση αυτών που υπεραμύνεσθε. Ο ιστότοπος σας ασχολείτε με ένα λεπτό ζήτημα & καλό θα είναι επιτέλους να γνωρίζουμε τι γράφουμε. Είναι κοινός τόπος αυτά που σας γράφω.Σας παραπέμπω δε να ασχοληθείτε εκτός των άλλων με το έργο του Σ.Βενάρδου,της ΕΔΕΜ & άλλων εργατών της Ε.Μ στην πατρίδα μας.Αφετέρου όσον αφορά την μουσική μας δεν θα ήθελα να αναφερθώ πόσα ενέπνευσε μουσικούς της "βλεδυράς" Δυτικής μουσικής απο τον Marsik ως τον Θοδωράκη που ασφαλώς οι άνθρωποι είχαν γνώση του αντικειμένου.Άλλωστε για να σταματήσει αυτό το "σύνθημα" και η Ανατολική & η Δυτική Μουσική είναι βγαλμένες απο την μήτρα του Ελληνικού πολιτισμού αφενός & απο την ανάγκη του θρησκεύειν αφετέρου.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#84
Άλλωστε για να σταματήσει αυτό το "σύνθημα" και η Ανατολική & η Δυτική Μουσική είναι βγαλμένες απο την μήτρα του Ελληνικού πολιτισμού αφενός & απο την ανάγκη του θρησκεύειν αφετέρου.
Βγαλμένες μέν, διαφορετικές ἄκρως σήμερα δέ, σὲ σημεῖο ποὺ ἡ εκμάθηση τῆς Εὐρωπαϊκῆς νὰ ἐπηρεάζει δυσμενῶς τὴν ἐκμάθηση τῆς Βυζαντινῆς.

Κὰι τέλος πάντων, δὲν μιλοῦμε γιὰ μουσικολογικὲς σπουδὲς, ἀλλὰ γιὰ τὴν μόρφωση ψαλτῶν. Σαφῶς ἡ γνώση δυτικῆς μουσικῆς δὲν εἶναι ἀπαραίτητη σὲ ψάλτη οὕτε τὸν βοηθᾶ.
 
#85
Δηλαδή η εκμάθηση της Ελληνικής γλώσσας στον καθηγητή των Μαθηματικών είναι σε βάρος της επιστήμης του ? Και τελικά γιατί ο πολυτάλαντος ψάλτης ο οποίος μπορεί & εκτελεί διατήματα μορίων( αυτό είναι ξεκάθαρα σκωπτικό) δυσκολεύετε να εκτελέσει ασκησούλες Σολφέζ.Θα του χαλάσουν τι? Μήπως θα του στρώσουν το όργανο του ? Μήπως θα σταματήσει με την κατάλληλη εξάσκηση να ανεβοκατεβαίνει τις βάσεις ? Μήπως θα μάθει να χρησιμοποιεί σωστά τονοδότη? Και γιατί τέλος πάντων η μόρφωση είναι κακό πράγμα? Θέλουμε δεν θέλουμε η γλώσσα της Δυτικής Μουσικής είναι παγκόσμια & η γνώση της βοηθά & τον ψάλτη & το ίδιο το αντικείμενο ώστε να γίνει γνωστό ευρύτερα.
 
E

emakris

Guest
#86
Μήπως θα σταματήσει με την κατάλληλη εξάσκηση να ανεβοκατεβαίνει τις βάσεις... Μήπως θα μάθει να χρησιμοποιεί σωστά τονοδότη... Θέλουμε δεν θέλουμε η γλώσσα της Δυτικής Μουσικής είναι παγκόσμια...
Σε αυτές τις επισημάνσεις υπάρχει ισχυρή δόση αλήθειας. Μπαίνουμε όμως σε βαθιά νερά, από μουσικοπαιδαγωγικής απόψεως. Εάν και όταν εκπονηθεί ένα νέο, αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών για την ψαλτική, όλα αυτά πρέπει να συζητηθούν εκτενώς.
 

farlekas 1980

Παλαιό Μέλος
#87
Αγαπητέ μου ο όρος "μετροφωνία" με τον οποίο τόσο πολύ ασχολείσθε είναι τίτλος συγγράμματος του Ι.Γλυκέως. Πιστεύετε πως έχει θέση στην σημερινή ορολογία της Ψαλτικής Τέχνης? Αν ναί τότε πρέπει να αποδεχθούμε όλοι μας ότι το σύστημά μας & σήμερα είναι στενογραφικό.Ενημερωτικά αποτελούσε ένα απο τα τρία είδη μουσικής ανάγνωσης των χαρακτήρων της στενογραφικής παρασημαντικής χωρίς την εκτέλεση των αφώνων σημαδοφώνων & των υπολοίπων υποστάσεων. Θα ήθελα δε να ξέρω πάνω σε όλα αυτά που λέτε αν ακούτε το γεγονός πως η πλειονότητα των ψαλτών ούτε ημιτόνιο δεν μπορεί να εκτελέσει.Σας έγραψα για την κρηπίδα ένα θαυμάσιο όργανο που αποδίδει τα διαστήματα της Εκκλησιαστικής Μουσικής ανα δύο μόρια & ουδείς ασχολήθηκε. Σας παρέπεμψα στον αείμνηστο Κ.Α.Ψάχο του οποίου αποτέλεσμα της έρευνας του είναι τα 3/4 των σημερινών διδακτορικών & πάλι κανείς σας δεν ασχολήθηκε. Δεν υπήρξε στην Ελλάδα μόνο ο Καράς & στις εκκλησίες μας
δεν περιμέναμε ούτε εμείς ούτε οι προγενέστερες γενεές να μορφωθούν μουσικά απο την συραφή θεωρητικών γνώσεων του αειμνήστου.
Προσπάθησα να είμαι ευγενικός άλλά & κατα το δυνατόν να δωθεί ένα ερέθισμα γόνιμης κουβέντας. Αυτή η στάση είναι ισοπεδωτική & αντιεπιστημονική.Γράφετε για να γράφετε.Και δυστυχώς στον τόπο μας αυτό το πληρώνουμε ποικιλότροπά.
Το thanks μου στο μηνυμα σας , αφορα μονο αυτο που λετε στην παραθεση :cool: !
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
#89
Προς ενημέρωσιν σας όλοι οι Μουσικοί στα σοβαρά Ιδρύματα μέσα στα υποχρεωτικά τους μαθήματα διδάσκονται για τους "τρόπους" της Ελληνικής Μουσικής. Ομοίως μαθήματα περί την σημειογραφία & την εκτέλεση της Ψαλτικής Τέχνης είναι υποχρεωτικά σε όλα τα τμήματα Μουσικών Σπουδών των ΑΕΙ. Δεν θα ήθελα να επεκταθώ .
Προφανώς δεν έχετε γνώση του θέματος.
Ειλικρινά δεν ξέρω πως να σας απαντήσω, αφού εγώ δεν αναφέρθηκα επ ουδενί σε πανεπιστημιακές σπουδές περί την μουσικολογία, αλλά στις σχολές Βυζαντινής Μουσικής των Μητροπόλεων και των ιδιωτικών ωδείων.
συγκεκριμένα:
Όταν όλες οι υπόλοιπες ειδικότητες μουσικών αναγκαστούν να έχουν ως προαπαιτούμενο τη βασική γνώση Βυζ μουσικής (2-3 χρόνια το λιγότερο), τότε να δεχτώ την αναγκαιότητα της εκμάθησης ως υποχρεωτικού μαθήματος της Ευρωπαϊκής μουσικής. διότι, φτάσαμε στο σημείο στις σχολές Βυζ μουσικής να θεωρούμε σαν βασικότερο μάθημα την Ευρωπαϊκή κ όχι τη Βυζ μουσική....
δεν γίνεται φανερό για τι ακριβως μιλάω;;
νομίζω πως η φράση σας:
Προφανώς δεν έχετε γνώση του θέματος.
σας επιστρέφεται εις το ακέραιο...
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#90
Δηλαδή η εκμάθηση της Ελληνικής γλώσσας στον καθηγητή των Μαθηματικών είναι σε βάρος της επιστήμης του ? Και τελικά γιατί ο πολυτάλαντος ψάλτης ο οποίος μπορεί & εκτελεί διατήματα μορίων( αυτό είναι ξεκάθαρα σκωπτικό) δυσκολεύετε να εκτελέσει ασκησούλες Σολφέζ.Θα του χαλάσουν τι? Μήπως θα του στρώσουν το όργανο του ? Μήπως θα σταματήσει με την κατάλληλη εξάσκηση να ανεβοκατεβαίνει τις βάσεις ? Μήπως θα μάθει να χρησιμοποιεί σωστά τονοδότη? Και γιατί τέλος πάντων η μόρφωση είναι κακό πράγμα? Θέλουμε δεν θέλουμε η γλώσσα της Δυτικής Μουσικής είναι παγκόσμια & η γνώση της βοηθά & τον ψάλτη & το ίδιο το αντικείμενο ώστε να γίνει γνωστό ευρύτερα.

Θὰ τοῦ χαλάσει τὴν ἐκφορὰ τῶν διαστημάτων, τελεία καὶ παύλα. Ἄμα ἀκοῦς ὅλη μέρα τόνο-ἡμιτόνιο αντε νὰ πιάσεις τὶς λεπτὲς διαφορὲς καὶ τὰ ποικίλες ἐναλλαγὲς τῆς ψαλτικῆς.

Φυσικὰ τὸ τελευταῖο πρέπει καὶ νὰ σὲ ἐνδιαφέρει, ἄν δὲν σὲ ἐνδιαφέρει καὶ μιὰ ἄρια ἀντὶ χερουβικοῦ καλὴ εἶναι. Ἄλλωστε ἡ Ἀθήνα ἔχει μακρὰ παράδοση στὸ σπόρ.

ὅσο γιὰ τὸν τονοδότη δε]ν καταλαβαίνω για]τι εἶναι χρήσιμος στὸν μάχιμο ψάλτη. Ἄν ξέρεις τὴ φωνή σου καὶ ξέρεις καὶ τὴν ἔκταση τοῦ μαθήματος τότε παίρνεις τὸ ἴσο ἐκεῖ ποὺ πρέπει.

Ὅσο γιὰ νὰ γίνει γνωστὴ ἡ ψαλτική μας, καλοὺς καὶ παραδοσιακοὺς ψάλτες χρειάζεται μὲ παραδοσιακὰ ἀκούσματα καὶ βαθιὰ μελέτη αὐτῶν, ὄχι σολφέζ, ἄριες ἤ ὅ,τι ἄλλο πουλάει καλὰ στὴν ψαλτικὴ ἀγορὰ τῶν Ἀθηνῶν.
 
E

emakris

Guest
#91
Δομέστικε, Δομέστικε... μου αρέσει που τοποθετείστε ξεκάθαρα, αλλά υπερβάλλετε λίγο... Δεν είπε κανείς να αρχίσουν όλοι οι ψάλτες τις άριες! [Κάποιοι πολύ εκλεκτοί συνάδελφοι, βέβαια, ασκούν και αυτό το άθλημα, χωρίς να χάνουν τίποτα από το ψαλτικό τους ύφος, όταν βρίσκονται στο αναλόγιο]. Αυτό που ζητείται είναι να ξέρουν να διαβάζουν και να γράφουν λίγο νότες...
Στο κάτω-κάτω και οι εξ Ανατολών γείτονές μας το πεντάγραμμο χρησιμοποιούν. Εάν θέλει κανείς να ασχοληθεί και λίγο με την οθωμανική μουσική (για να μελετήσει λ.χ. τα μακάμια), θα πρέπει να γνωρίζει καλά αυτή τη σημειογραφία.
Επαναλαμβάνω ότι αυτά είναι καταρχήν απαραίτητες προϋποθέσεις για τον εκπαιδευτικό και τον ερευνητή. Δεν νομίζω όμως ότι οι σχετικές δεξιότητες θα έβλαπταν και τον ψάλτη, εάν έμπαιναν στο κατάλληλο πλαίσιο. Το αντίθετο, θα έλεγα. Το να μάθει βέβαια λ.χ. πιάνο, καλό είναι, αλλά μάλλον δεν του χρειάζεται (παρά μόνο για να δουλεύει τον... ισοκράτη :D)!
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#92
Δομέστικε, Δομέστικε... μου αρέσει που τοποθετείστε ξεκάθαρα, αλλά υπερβάλλετε λίγο... Δεν είπε κανείς να αρχίσουν όλοι οι ψάλτες τις άριες! [Κάποιοι πολύ εκλεκτοί συνάδελφοι, βέβαια, ασκούν και αυτό το άθλημα, χωρίς να χάνουν τίποτα από το ψαλτικό τους ύφος, όταν βρίσκονται στο αναλόγιο]. Αυτό που ζητείται είναι να ξέρουν να διαβάζουν και να γράφουν λίγο νότες...
Στο κάτω-κάτω και οι εξ Ανατολών γείτονές μας το πεντάγραμμο χρησιμοποιούν. Εάν θέλει κανείς να ασχοληθεί και λίγο με την οθωμανική μουσική (για να μελετήσει λ.χ. τα μακάμια), θα πρέπει να γνωρίζει καλά αυτή τη σημειογραφία.
Επαναλαμβάνω ότι αυτά είναι καταρχήν απαραίτητες προϋποθέσεις για τον εκπαιδευτικό και τον ερευνητή. Δεν νομίζω όμως ότι οι σχετικές δεξιότητες θα έβλαπταν και τον ψάλτη, εάν έμπαιναν στο κατάλληλο πλαίσιο. Το αντίθετο, θα έλεγα. Το να μάθει βέβαια λ.χ. πιάνο, καλό είναι, αλλά μάλλον δεν του χρειάζεται (παρά μόνο για να δουλεύει τον... ισοκράτη :D)!
Καμία ἀντίρρηση. Ὅ,τι μαθαίνει κανείς καλὰ καὶ σωστά, χρήσιμο εἶναι. Ἡ γνώση τῆς δυτικῆς μουσικῆς δὲν εἶναι καὶ ... ἁμαρτία οὕτε τὴν ἀπορρίπτω συλλήβδην καὶ μετὰ ... βδελυγμίας.

Ἄλλο ὄμως ἡ γνώση της ποὺ προωθεῖ τὴν ψαλτικὴ ἰδιότητα καὶ μουσικὸ προσανατολισμὸ τοῦ ψάλτη καὶ ἄλλο νὰ τὴ θεωροῦμε δεδομένη ἤ ἀκόμη καὶ προαπαιτούμενη γιὰ νὰ πάρει κανείς τὸ πιὸ ἁπλὸ πτυχίο ψαλτικῆς.
Δὲν διαφωνῶ γιὰ τὸ ρόλο της ὡς ἐργαλεῖο παίδευσης, ἀπορρίπτω συλλήβδην τὴν παρουσία της στὸ ἀναλόγιο εἴτε λόγω χαριεντισμοῦ εἴτε λόγω προτίμησης τῶν ἐπιτρόπων καὶ ἄλλων «εὐσεβῶν κυριῶν» εἴτε λόγω πώλησης ἐξυπνάδας στοὺς «ἡμιαγρίους» καὶ «ἀπαίδευτους» παραδοσιακοὺς ψάλτες ποὺ ἀκοῦν ὅσο μποροῦν τοὺς παλαιοὺς γιὰ νὰ διακρίνουν καὶ τὸ πιὸ μικρὸ διαμαντάκι παράδοσης.
Καὶ κατὰ δεύτερο λόγο. Ἡ συνεχὴς ἀκρόαση εὐρωπαϊκῆς μουσικῆς εἶνια ἀπόλυτα βέβαιο πως ἀμβλύνει τὸ ἀπαραίτητα ἄκρως εὐαισθητοποιημένο αὐτὶ τοῦ ψάλτη ποὺ ἔχει νὰ παλέψει μὲ κλίμακες ἐπὶ κλιμάκων καὶ συνεχή ἀνεβοκατέβασματα τῆς ποσότητας τῶν διαστημάτων σὲ ἕνα καὶ μόνο κομμάτι. Ἄν δὲν ἔχεις συνεχή ἀκούσματα ψαλτικῶς παραδοσιακὰ πὼς θὰ ἀποτυπώσεις σωστὰ καὶ θὰ χωνέψεις λ.χ. τὸν βαρυ ἦχο ἀπὸ ΖΩ; Λίγο νὰ χάσεις καὶ χάθηκες, ἡ ψαλτικὴ δὲν εἶναι μαθηματικὰ, εἶναι ἄκουσμα προκύπτον ἀπὸ προφορικὴ διδασκαλία ἀλλὰ καὶ ἔρευνα θεωρητικὴ γιὰ νὰ ξέρουμε τί λέμε, μὲ τὴν βοήθεια ἐπὶ πλέον τῆς τεχνολογίας, ὅπως ὁ χρησιμότατος Μελωδός καὶ ὄχι μὲ παρωχημένα ὄργανα ἄλλων ἐποχῶν, χρήσιμα στὴν ἐποχή τους δύσχρηστα ὄμως σήμερα καὶ ἀπροσπέλαστα στὸν ἁπλὸ ψάλτη.
Καὶ φυσικὰ βασικὸ ἐργαλεῖο εἶναι ἡ ἐξ ἀνατολῶν μουσικὴ παράδοση ποὺ μόνο ὤφέλεια φέρει, ἀρκεῖ νὰ μὴν «ἀνεβαίνει» καὶ στο ἀναλόγιο. Ἐκεῖ δὲν χωρᾶ οὕτε ὅπερα καὶ ἄρια, ἀλλὰ οὕτε καὶ μιναρὲς καὶ adhan

Τέλος πάντων, ξεφύγαμε ἀπὸ τὸ θέμα ποὺ εἶναι ἡ ἀνεδαφικὴ πρόταση τοῦ κ. Ναούμ. Χρειαζόμαστε ἐκκλησιαστικές σχολὲς ψαλτῶν γιὰ ἐκκλησίες, ὄχι γιὰ πανεπιστήμιο. Ἀπ' αὐτὲς ἤδη ἔχουμε, ἁπλὰ θέλουν ὀργάνωση καὶ ἐνίσχυση.

Καὶ δόξα τῷ Θεῶ ἔχουν ἰδρυθεῖ μουσικολογικὰ ΑΕΙ στὴν Ἑλλάδα καὶ ὅποιος ἐπιθυμεῖ μπορεῖ νὰ σπουδάσει σὲ ἀνώτατο ἐπίπεδο ἤ ἀκόμη καὶ νὰ παρει διδακτορικό. Εἰδικὰ τὸ τελευταῖο ἔχει γίνει ψωμοτύρι τελευταία ...:rolleyes: Ἀπὸ διδάκτορες ἄλλο τίποτε, σὲ λίγο μάλιστα θὰ ἐφαρμόζεται τὸ γραφικό ... ὡς ἡ ψάμμος τῆς θαλάσσης ...:cool:.
 
E

emakris

Guest
#93
Καὶ δόξα τῷ Θεῶ ἔχουν ἰδρυθεῖ μουσικολογικὰ ΑΕΙ στὴν Ἑλλάδα καὶ ὅποιος ἐπιθυμεῖ μπορεῖ νὰ σπουδάσει σὲ ἀνώτατο ἐπίπεδο ἤ ἀκόμη καὶ νὰ παρει διδακτορικό. Εἰδικὰ τὸ τελευταῖο ἔχει γίνει ψωμοτύρι τελευταία ...:rolleyes: Ἀπὸ διδάκτορες ἄλλο τίποτε, σὲ λίγο μάλιστα θὰ ἐφαρμόζεται τὸ γραφικό ... ὡς ἡ ψάμμος τῆς θαλάσσης ...:cool:.
Παρ' όλα αυτά, οι "θεωρητικοί", με την κλασική έννοια του όρου, που μπορούν δηλαδή να χειριστούν θέματα διαστημάτων, ρυθμού, σημειογραφίας κλπ. και να αποφανθούν τεκμηριωμένα επ' αυτών (και μάλιστα με ανεξάρτητο και κριτικό τρόπο σκέψης), είναι πολύ λίγοι. Και, δυστυχώς, συνήθως δεν έχουν αποφοιτήσει από τα Τμήματά μας. Πάρτε το και ως ένα είδος αυτοκριτικής.
 
Last edited:

farlekas 1980

Παλαιό Μέλος
#94
Δομέστικε, Δομέστικε... μου αρέσει που τοποθετείστε ξεκάθαρα, αλλά υπερβάλλετε λίγο... Δεν είπε κανείς να αρχίσουν όλοι οι ψάλτες τις άριες! [
Κάποιοι πολύ εκλεκτοί συνάδελφοι, βέβαια, ασκούν και αυτό το άθλημα, χωρίς να χάνουν τίποτα από το ψαλτικό τους ύφος, όταν βρίσκονται στο αναλόγιο].
Αυτό που ζητείται είναι να ξέρουν να διαβάζουν και να γράφουν λίγο νότες...
Στο κάτω-κάτω και οι εξ Ανατολών γείτονές μας το πεντάγραμμο χρησιμοποιούν. Εάν θέλει κανείς να ασχοληθεί και λίγο με την οθωμανική μουσική (για να μελετήσει λ.χ. τα μακάμια), θα πρέπει να γνωρίζει καλά αυτή τη σημειογραφία.
Επαναλαμβάνω ότι αυτά είναι καταρχήν απαραίτητες προϋποθέσεις για τον εκπαιδευτικό και τον ερευνητή. Δεν νομίζω όμως ότι οι σχετικές δεξιότητες θα έβλαπταν και τον ψάλτη, εάν έμπαιναν στο κατάλληλο πλαίσιο. Το αντίθετο, θα έλεγα. Το να μάθει βέβαια λ.χ. πιάνο, καλό είναι, αλλά μάλλον δεν του χρειάζεται (παρά μόνο για να δουλεύει τον... ισοκράτη :D)!
Μην πατε μακρια , δε χρειαζεται !!! Ο τελευταιος των Πατριαρχικων γιγαντων κυρ-Λεωνιδας Αστερης !!! Εχουμε αναγκη και αλλου παραδειγματος ; Δε νομιζω :) !!!
 
#95
Aγαπητέ μου η επιστήμη της Μουσικής είναι επιστήμη πρωτίστως Μαθηματική. Σας παραπέμπω στον Πυθαγόρα,τον Αριστόξενο & τον Αριστείδη.Αν σήμερα μιλάμε για διαστήματα καίτοι αυτά δεν υπάρχουν στην προθεωρία & την θεωρία της Βυζαντινής & Μεταβυζαντινής έως & τον 19ο αιώνα περιόδου το οφείλουμε σε αυτούς.
2.Αναφερόμερος στην "κρηπίδα" το έκαμα γιατί αυτό το σπάνιο όργανο του μακαρίτη Α.Μαυρόπουλου δίδαξε & μένα σπουδάζοντας το. Σε πληροφορώ πως το θεωρούμε δύσχρηστο αν δεν έχουμε βάλει ποτέ το χέρι μας ή τα χέρια μας σε ένα πιάνο. Τέλος πάντων το όργανο αυτό αντικατόπτρισε για την εποχή του & την γνώση του κατασκευαστή του ο οποίος μετέφερε τριών γενεών ψαλτική παράδοση αλλά & την φυσικομαθηματική του κατοχύρωση. Αν υπάρχει όργανο που να ονομάζεται "Μελωδός" θα με ενδιέφερε να το πληροφορηθώ.Καλό είναι να μην είσθε απόλυτος.Ο άνθρωπος όσο ζεί μαθαίνει αρκεί να έχει την διάθεση προς τούτο. Δεν θα ήθελα να επεκταθώ σήμερα σε ζητήματα αισθητικής της Μουσικής. Ο κλάδος έχει πολύ σημαντικότερα ζητήματα & χρήζει σοβαρής σπουδής.
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
#96
[Κάποιοι πολύ εκλεκτοί συνάδελφοι, βέβαια, ασκούν και αυτό το άθλημα, χωρίς να χάνουν τίποτα από το ψαλτικό τους ύφος, όταν βρίσκονται στο αναλόγιο].
Υπάρχει, βέβαια, και η περίπτωση να νομίζουν ότι δε χάνουν τίποτα...
 
#97
Αγαπήτε μου Δομέστικε

θα ήθελα σχετικά με την πόλη της Αθήνας να σου κάμω κάποιες φιλικές παρατηρήσεις :

Απο την πόλη αυτή πέρασαν σαν πρωτοψάλτες των Καθεδρικών της Ναών απο την απελευθέρωση της οι : Ζ.Ζαφειρόπουλος.Α.Τσικνόπουλος,Γ.Κυριακίδης,Ν.Κανακάκης,Σπ.Περιστέρης οι οποίοι υπήρξαν μαθητές του Γ.Κρήτα,των Τριών Διδασκάλων & ο τελευταίος του Κ.Α.ΨΑΧΟΥ τον οποίο έστειλε στην Αθήνα η Μητέρα Εκκλησία μετά απο συμφωνία των Κ.Κλάβα,Γ.Βιολάκη,Ν.Καμαράδου,Ι.Ναυπλιώτη προκειμένου να οργανώσει στην Αθήνα Σχολή Ψαλτικής μεταφέροντας στην πόλη αλλά & στην πατρίδα μας το περίφημο πατριαρχικό ύφος.

Εκτός αυτών θα ήθελα να αναφέρω φυσιογνωμίες σαν τους Φ.Καπαρό,Μανέα,Κ.Σύρκα.Γ.Σύρκα,Θ.Χατζηθεοδώρου,Γ.Γεωργακόπουλο,Σ.Βενάρδο,Γ.Αναγνωστόπουλο,Ε.Τζελά,Απ.Βαλληνδρά,Α.Μπελούση,Φ.Καπαρό,Δ.Μαυραγάνη,Μανέα,Β.Παπαδόπουλο,Δ.Κλαμαριά,Παν.Κοσμέτο,Γ.Βιγκάκη,Ε.Γεωργιάδη,Φ.Καπαρό,Γ.Κακουλίδη πολλοί εκ των οποίων συγκαταλέγονται μεταξύ των τεθνεώτων.

Σπουδαίοι δάσκαλοι σαν τους Μαργαζιώτη,Παππά,Κουζινόπουλο,Μαλαφή,Χατζηθεοδώρου,Σακελλαρίδη,Μαυραγάνη,Τζελά,Χατζηνικολάου,Κακουλίδη,Βαλληνδρά και μια πλειάδα άλλων που θα μου επιτρέψουν να μην τους αναφέρω.

Σχεδόν κανείς τους δεν ήταν Αθηναίος.Όλοι τους εκτός απο Μουσική εδίδαξαν πλείστοι εξ αυτών και ήθος άλλοι δε μόνο με την παρουσία τους επι του αναλογίου.

Εξ αυτής της απόψεως τυχερή η "ψαλτική αγορά της Αθήνας" την οποία πολλοί θυμήθηκαν όταν ήθελαν κανένα πτυχίο ή δίπλωμα για να διδάξουν στις πόλεις τους.

Όσον αφορά τα ζητήματα περί αριών & τα συναφή τα οποία τα ακούμε τούλάχιστον 25 χρόνια όσα & αυτά που διδάσκω το αντικείμενο τι θα είχατε να πείτε αν ακούγατε τον Μανέα ο οποίος όπως λέγουν οι παλαιοί απο την Ζωοδόχο Πηγή ακούγονταν μέχρι την Ομόνοια ή τον σπουδαίο Καπαρό ή τον αείμνηστο Βαλληνδρά ? Θα ήθελα δε να θέσω & ένα πρακτικό ερώτημα. Απο τις φωνητικές παθήσεις,τα κοκοράκια,τα φοβερά κλισάντο,τους αλλεπάληλους κάλους στις χορδές ποιός θα προστατεύσει τον ψάλτη, που πρώτη φορά άκουσα ότι δεν χρειάζεται ούτε τονοδότη. Δηλαδή να τα σχετικοποιήσουμε όλα εν ονόματι μιας παράδοσης μίζερης,κακόηχης αντιαισθητικής & ενίοτε αγράμματης ίσα-ίσα για να καλύψουμε τον υποκειμενισμό της εγωπάθειάς μας.Και αυτά καλό είναι να σκεφθούμε ότι τα γράφουμε σήμερα με την ευκολία του μικροφώνου!
 

farlekas 1980

Παλαιό Μέλος
#98
Αγαπήτε μου Δομέστικε

θα ήθελα σχετικά με την πόλη της Αθήνας να σου κάμω κάποιες φιλικές παρατηρήσεις :

Απο την πόλη αυτή πέρασαν σαν πρωτοψάλτες των Καθεδρικών της Ναών απο την απελευθέρωση της οι : Ζ.Ζαφειρόπουλος.Α.Τσικνόπουλος,Γ.Κυριακίδης,Ν.Κανακάκης,Σπ.Περιστέρης οι οποίοι υπήρξαν μαθητές του Γ.Κρήτα,των Τριών Διδασκάλων & ο τελευταίος του Κ.Α.ΨΑΧΟΥ τον οποίο έστειλε στην Αθήνα η Μητέρα Εκκλησία μετά απο συμφωνία των Κ.Κλάβα,Γ.Βιολάκη,Ν.Καμαράδου,Ι.Ναυπλιώτη προκειμένου να οργανώσει στην Αθήνα Σχολή Ψαλτικής μεταφέροντας στην πόλη αλλά & στην πατρίδα μας το περίφημο πατριαρχικό ύφος.

Εκτός αυτών θα ήθελα να αναφέρω φυσιογνωμίες σαν τους Φ.Καπαρό,Μανέα,Κ.Σύρκα.Γ.Σύρκα,Θ.Χατζηθεοδώρου,Γ.Γεωργακόπουλο,Σ.Βενάρδο,Γ.Αναγνωστόπουλο,Ε.Τζελά,Απ.Βαλληνδρά,Α.Μπελούση,Φ.Καπαρό,Δ.Μαυραγάνη,Μανέα,Β.Παπαδόπουλο,Δ.Κλαμαριά,Παν.Κοσμέτο,Γ.Βιγκάκη,Ε.Γεωργιάδη,Φ.Καπαρό,Γ.Κακουλίδη πολλοί εκ των οποίων συγκαταλέγονται μεταξύ των τεθνεώτων.

Σπουδαίοι δάσκαλοι σαν τους Μαργαζιώτη,Παππά,Κουζινόπουλο,Μαλαφή,Χατζηθεοδώρου,Σακελλαρίδη,Μαυραγάνη,Τζελά,Χατζηνικολάου,Κακουλίδη,Βαλληνδρά και μια πλειάδα άλλων που θα μου επιτρέψουν να μην τους αναφέρω.

Σχεδόν κανείς τους δεν ήταν Αθηναίος.Όλοι τους εκτός απο Μουσική εδίδαξαν πλείστοι εξ αυτών και ήθος άλλοι δε μόνο με την παρουσία τους επι του αναλογίου.

Εξ αυτής της απόψεως τυχερή η "ψαλτική αγορά της Αθήνας" την οποία πολλοί θυμήθηκαν όταν ήθελαν κανένα πτυχίο ή δίπλωμα για να διδάξουν στις πόλεις τους.

Όσον αφορά τα ζητήματα περί αριών & τα συναφή τα οποία τα ακούμε τούλάχιστον 25 χρόνια όσα & αυτά που διδάσκω το αντικείμενο τι θα είχατε να πείτε αν ακούγατε τον Μανέα ο οποίος όπως λέγουν οι παλαιοί απο την Ζωοδόχο Πηγή ακούγονταν μέχρι την Ομόνοια ή τον σπουδαίο Καπαρό
ή τον αείμνηστο Βαλληνδρά ?
Θα ήθελα δε να θέσω & ένα πρακτικό ερώτημα. Απο τις φωνητικές παθήσεις,τα κοκοράκια,τα φοβερά κλισάντο,τους αλλεπάληλους κάλους στις χορδές ποιός θα προστατεύσει τον ψάλτη, που πρώτη φορά άκουσα ότι δεν χρειάζεται ούτε τονοδότη. Δηλαδή να τα σχετικοποιήσουμε όλα εν ονόματι μιας παράδοσης μίζερης,κακόηχης αντιαισθητικής & ενίοτε αγράμματης ίσα-ίσα για να καλύψουμε τον υποκειμενισμό της εγωπάθειάς μας.Και αυτά καλό είναι να σκεφθούμε ότι τα γράφουμε σήμερα με την ευκολία του μικροφώνου!
Ποιον Βαλληνδρα εννοειτε ;
 
#99
Toν αείμνηστο Απ.Βαλληνδρά ο οποίος είχε την ευαισθησία τιμώντας την πόλη της Ν.Σμύρνης ως πρωτοψάλτης να ψάλλει μαθήματα τόσο των Νικολάου & Μ.Μισαηλίδη όσο & του Ε.Φαρλέκα.Αυτό το ανέφερα λόγω του ψευδωνύμου σας.
 

farlekas 1980

Παλαιό Μέλος
Σιγουρα λοιπον θα ξερετε , οτι και ο μακαριστος αδελφος του Μητροπολιτης Πατρων ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ , εψαλλε ανεπαναληπτα Νικολαο Γεωργιου , Μισαηλ Μισαηλιδη και Εμμανουηλ Φαρλεκα :) ! Το λαμπρο του φωνητικο και μουσικο ταλαντο , του εδινε απεριοριστες δυνατοτητες και παρα το γεγονος οτι υπηρξε "Ιακωβοπαιδι" , προσεγγιζε θαυμασια το Σμυρναιικο υφος !!!

Να ειστε καλα !

Β.Ν
 
Top