Γιώργος Μ.
Γιώργος Μπάτζιος
Πιστεύω ότι αν κάτι δείχνει η ωραιότατη παράθεση του Παναγιώτη από τον Συμεών Θεσσαλονίκης (Καὶ οὐδεὶς ἐνεργήσει τι τῶν ἱερῶν, εἰ καὶ σημειοφόρος, χωρὶς τῆς χειροτονίας») είναι ότι ένα απλό εγκόλπιο λειτουργίας που περιέχει ευχές ΔΕΝ ειναι ιερατικό, πολυ απλά γιατί αυτός που το κρατάει δεν είναι ιερέας, άρα δεν ενεργεί «τι τῶν ἱερῶν».
Όμως, ένα μεγάλο μέρος της συζήτησης στηρίζεται σε αυτήν ακριβώς την παραδοχή.
Το ιερό σκεύος ή το ιερό βιβλίο δεν ορίζεται μόνο από το τι περιέχει αλλά κυρίως από το πώς εκπληρώνει τον σκοπό για τον οποίο υπάρχει. Ιερατικό δεν είναι ένα εγκόλπιο που περιέχει και τις ευχές του ιερέα, αλλά το βιβλίο που χρησιμοποιεί ο ιερέας, ο φέρων την χειροτονία, με ΣΚΟΠΟ την τέλεση της λατρείας. Εκτός αυτού του πλαισίου (ειδικά δε στις μικρές χρηστικές εκδόσεις για τις οποίες μιλάμε), δεν είναι ιερατικό, είναι κάτι άλλο (μπορείτε να το πείτε όπως θέλετε).
Με την ίδια λογική, αν ο πιστός έχει ένα βιβλίο μικρού σχήματος που περιέχει όλα τα ευαγγέλια των ημερών του έτους, αυτό είναι Ιερό Ευαγγέλιο και δεν πρέπει να το κρατάει; Νομίζω ότι χάνοντας την τελεολογία, χάνουμε την ουσία και μένουμε στο σχήμα (κυριολεκτικά και μεταφορικά).
Όμως, ένα μεγάλο μέρος της συζήτησης στηρίζεται σε αυτήν ακριβώς την παραδοχή.
Το ιερό σκεύος ή το ιερό βιβλίο δεν ορίζεται μόνο από το τι περιέχει αλλά κυρίως από το πώς εκπληρώνει τον σκοπό για τον οποίο υπάρχει. Ιερατικό δεν είναι ένα εγκόλπιο που περιέχει και τις ευχές του ιερέα, αλλά το βιβλίο που χρησιμοποιεί ο ιερέας, ο φέρων την χειροτονία, με ΣΚΟΠΟ την τέλεση της λατρείας. Εκτός αυτού του πλαισίου (ειδικά δε στις μικρές χρηστικές εκδόσεις για τις οποίες μιλάμε), δεν είναι ιερατικό, είναι κάτι άλλο (μπορείτε να το πείτε όπως θέλετε).
Με την ίδια λογική, αν ο πιστός έχει ένα βιβλίο μικρού σχήματος που περιέχει όλα τα ευαγγέλια των ημερών του έτους, αυτό είναι Ιερό Ευαγγέλιο και δεν πρέπει να το κρατάει; Νομίζω ότι χάνοντας την τελεολογία, χάνουμε την ουσία και μένουμε στο σχήμα (κυριολεκτικά και μεταφορικά).
Last edited: