Δοξολογία Ιακώβου Πρωτοψάλτου Ήχος Β'

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#21
Από εδώ.
Ο ίδιος στίχος από τον Αθανάσιο Παναγιωτίδη. Είναι σχεδόν λέγετος η φράση. Και λέω σχεδόν, όχι γιατί δεν είναι σωστή διαστηματικά η εκτέλεση αλλά επειδή στον Νεοχωρίτη ακούγεται καλύτερα, ίσως και λόγω ηχογράφησης-η φράση του λεγέτου.

Υ.Γ.
Προσέξτε την πολύ μαστορική εκτέλεση έλξης του Γα προς τον Δι και μάλιστα με κλιμακούμενη ποσότητα, αυτό δηλαδή που περιγράφεται θεωρητικά ως μικρότερη ποσότητα έλξης στο απλό πέρασμα και μεγαλύτερη στην περιστροφή, στην φράση "ο Θεός". View attachment O theos-elxi.jpg

Κάτι ανάλογο (όχι τόσο έντονο) κάνει και στην φράση "και αινετόν".
 

Attachments

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#23
Ευχαριστώ όλους για το πλούσιο ηχητικό υλικό.
Πολύ καλή η έρευνά σου Βασίλη και εύστοχες οι παρατηρήσεις σου..
Ο Ταλιαδόρος αλλά ακόμα πιο ακρηβής στο άκουσμα του λεγέτου είναι ο Παναγιωτίδης. Γιατί όμως; Αν προσέξουμε στην εκτέλεση ιδιετέρως του Παναγιωτίδη ο γα (θεωρώ βάση της δοξολογίας τον πα) στον λέγετο αλλά και όταν το μέλος επανέρχεται στον "κανονικό" δεύτερο είναι στη θέση του. Ο Παναγιωτίδης και όλοι όσοι είπαν σωστά το μαλακό χρώμα και τήρησαν την όμοια διφωνία δεν δυσκολεύτηκαν καθόλου να μεταβούν στον λέγετο γιατί απλά κι ο λέγετος είναι δεύτερος μόνο που συμπεριφέρεται σαν μέσος του τετάρτου. Επίσης αν προσέξετε όλη την δοξολογία που ψάλει ο Παναγιωτίδης (ειδικά αυτή χωρίς το ισοκράτημα εδώ) δεν απέχει τρομερά από το άκουσμα του τετραφωνούντος, όπως τον ονομάζει ο Καράς, λεγέτου. Όλοι οι άλλοι που βιάζουν τα διαστήματα και τα σκληραίνουν ακολουθούμενοι τις θεωρίες περι επισάκτων μελών ή χρωματικών τετραχόρδων στο επίμαχο σημείο την πάτησαν. :wink:
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#24
Επισυνάπτω κι ένα παράδειγμα στο οποίο το πρώτο επισυναπτόμενο είναι με φωνή και στο δεύτερο επισυναπτόμενο έχω αναπαράξει την ίδια κλίμακα με τον υπολογιστή χρησιμοποιόντας ακριβώς ελάχιστο τόνο 81/88 της χορδής και επόγδοο τόνο μείζωνα (8/9) όμοιας διφωνίας δηλαδή με 8,12,8,12,8,12,8 σε κλίμακα των 68 τμημάτων
 

Attachments

Last edited:

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#25
Ο ίδιος στίχος από τον Ευάγγελο Σολδάτο. (τον έκοψα από τα παραπάνω για να είναι πιο εύκολο να τον ακούσει κανείς)

Ο ίδιος λέει ότι το ψάλλει με το σύστημα της όμοιας διφωνίας. Εγώ θα παρατηρήσω πάντως ότι στην επαναφορά στο χρώμα "το όνομά σου", έχεις διαφορά από όλους τους προηγούμενους που έχω παραθέσει, που κάνουν το χρώμα εκεί μακράν πιο σκληρό (στα δικά μου αυτιά τουλάχιστον) από αυτό που λες εσύ.

Υ.Γ
Στην πρώτη φράση πάντως Βαγγέλη (Ευλογητός ει Κύριε ο Θεός), λες πρώτο και όχι λέγετο. (όπως και οι περισσότεροι ψάλτες)
 

Attachments

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#26
Ο ίδιος στίχος από τον Ευάγγελο Σολδάτο. (τον έκοψα από τα παραπάνω για να είναι πιο εύκολο να τον ακούσει κανείς)

Ο ίδιος λέει ότι το ψάλλει με το σύστημα της όμοιας διφωνίας. Εγώ θα παρατηρήσω πάντως ότι στην επαναφορά στο χρώμα "το όνομά σου", έχεις διαφορά από όλους τους προηγούμενους που έχω παραθέσει, που κάνουν το χρώμα εκεί μακράν πιο σκληρό (στα δικά μου αυτιά τουλάχιστον) από αυτό που λες εσύ.
Σημασία έχει ο Παναγιωτίδης κι όχι ο Σολδάτος που μπορεί ίσως να μην ειναι τόσο ακριβής. Αμφιβάλεις λοιπόν ότι ο Παναγιωτίδης λέει τον γα στην ίδια οξύτητα και στο χρώμα και στον λέγετο;


Υ.Γ Στην πρώτη φράση πάντως Βαγγέλη (Ευλογητός ει Κύριε ο Θεός), λες πρώτο και όχι λέγετο. (όπως και οι περισσότεροι ψάλτες)
Έχεις δίκιο στο ο Θεός το γα μου είναι χαμηλό θα το διορθώσω και θα το ξαναστείλω
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#27
Αμφιβάλεις λοιπόν ότι ο Παναγιωτίδης λέει τον γα στην ίδια οξύτητα και στο χρώμα και στον λέγετο;
Τον Γα, αλλά ποιόν Γα;

Δηλαδή τον Γα του δευτέρου με βάση τον Πα; (πα-βου-ΓΑ)
Τον Γα του δευτέρου με βάση τον βου; (βου-ΓΑ-δι)

Και ποιόν Γα του λεγέτου;
Τον Γα με βάση τον βου; (βου-ΓΑ-δι)
Ή αυτόν που έχουμε εδώ με την φθορά του βου πάνω στον πα και λέγετο από τον πα; (πα-βου-ΓΑ)

Πες μου τι ακριβώς εννοείς για να σου πω πως μου ακούγεται.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#28
Τον Γα, αλλά ποιόν Γα;

Δηλαδή τον Γα του δευτέρου με βάση τον Πα; (πα-βου-ΓΑ)
Τον Γα του δευτέρου με βάση τον βου; (βου-ΓΑ-δι)

Και ποιόν Γα του λεγέτου;
Τον Γα με βάση τον βου; (βου-ΓΑ-δι)
Ή αυτόν που έχουμε εδώ με την φθορά του βου πάνω στον πα και λέγετο από τον πα; (πα-βου-ΓΑ)

Πες μου τι ακριβώς εννοείς για να σου πω πως μου ακούγεται.
Αν διάβασες τα προηγούμενα μηύματα λέω ότι εννοώ βάση της δοξολογίας τον ΠΑ. Οι ονομασίες μου είναι απόλυτες ως προς τον ΠΑ είτε βάση δευτέρου κανονικού ή λεγέτου, πα-βου-ΓΑ) δηλαδή για όλες τις περιπτώσεις.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#29
Αν διάβασες τα προηγούμενα μηύματα λέω ότι εννοώ βάση της δοξολογίας τον ΠΑ. Οι ονομασίες μου είναι απόλυτες ως προς τον ΠΑ είτε βάση δευτέρου κανονικού ή λεγέτου, πα-βου-ΓΑ) δηλαδή για όλες τις περιπτώσεις.
OK

Λοιπόν να σου πω τι ακούω εγώ. Ακούω το γα στην ίδια θέση είτε σαν πα-γα δευτέρου, είτε σαν βου-δι λεγέτου (η ίδια νότα είναι αφού κάνει λέγετο πάνω στο πα), όταν κάνει στάση εκεί, όπως στην κατάληξη "το όνομά σου". Και το δικαιολογώ διότι η μελωδία κάνει στάση στην διφωνία και δεν κάνει κίνηση για την τριφωνία, αλλά μένει στην διφωνία. Άκου όμως και τα γα (τα περαστικά) που είναι στο "το όνομά σου" όπου η μελωδία κάνει κίνηση για τη τριφωνία. Είναι ίδια με αυτό που κάνει κατάληξη στην διφωνία;

Ακούω όμως ακόμα και διαφορετικό βου στον δεύτερο (πα-βου) και διαφορετικό γα στον λέγετο (βου-γα) που πάλι με την λογική της όμοιας διφωνίας έπρεπε να ακούγονται ίδια! Σε όλους τους ψάλτες (και ιδίως στον Στανίτσα ακούγεται πεντακάθαρα) που έχω παραθέσει το ακούω αυτό. (εκτός από αυτό που ψάλλεις εσύ-κατα διφωνία ομοία όπως λες)

Να διευκρινίσω και κάτι. Εγώ δεν διαφωνώ με το ότι ο δεύτερος χρησιμοποιεί και την όμοια διφωνία. Διαφωνώ με το ότι χρησιμοποιεί μόνο την όμοια διφωνία ή κυρίως την όμοια διφωνία.

Υ.Γ.1
Μήπως πάμε να ξεφύγουμε από το θέμα;

Υ.Γ.2
Μιας και ψιλοξεφύγαμε...

Ποια η διαφορά λεγέτου και δευτέρου χρωματικού αν και οι δύο πορεύονται κατα διφωνία ομοία 8-12-8-12; Και γιατί άραγε ο Ιάκωβος να αλλάζει τον ήχο με έναν άλλο που έχει τα ίδια διαστήματα με τον προηγούμενο;
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#30
OK

Λοιπόν να σου πω τι ακούω εγώ. Ακούω το γα στην ίδια θέση είτε σαν πα-γα δευτέρου, είτε σαν βου-δι λεγέτου (η ίδια νότα είναι αφού κάνει λέγετο πάνω στο πα), όταν κάνει στάση εκεί, όπως στην κατάληξη "το όνομά σου". Και το δικαιολογώ διότι η μελωδία κάνει στάση στην διφωνία και δεν κάνει κίνηση για την τριφωνία, αλλά μένει στην διφωνία. Άκου όμως και τα γα (τα περαστικά) που είναι στο "το όνομά σου" όπου η μελωδία κάνει κίνηση για τη τριφωνία. Είναι ίδια με αυτό που κάνει κατάληξη στην διφωνία;

Ακούω όμως ακόμα και διαφορετικό βου στον δεύτερο (πα-βου) και διαφορετικό γα στον λέγετο (βου-γα) που πάλι με την λογική της όμοιας διφωνίας έπρεπε να ακούγονται ίδια! Σε όλους τους ψάλτες (και ιδίως στον Στανίτσα ακούγεται πεντακάθαρα) που έχω παραθέσει το ακούω αυτό. (εκτός από αυτό που ψάλλεις εσύ-κατα διφωνία ομοία όπως λες)

Να διευκρινίσω και κάτι. Εγώ δεν διαφωνώ με το ότι ο δεύτερος χρησιμοποιεί και την όμοια διφωνία. Διαφωνώ με το ότι χρησιμοποιεί μόνο την όμοια διφωνία ή κυρίως την όμοια διφωνία.

Υ.Γ.1
Μήπως πάμε να ξεφύγουμε από το θέμα;

Υ.Γ.2
Μιας και ψιλοξεφύγαμε...

Ποια η διαφορά λεγέτου και δευτέρου χρωματικού αν και οι δύο πορεύονται κατα διφωνία ομοία 8-12-8-12; Και γιατί άραγε ο Ιάκωβος να αλλάζει τον ήχο με έναν άλλο που έχει τα ίδια διαστήματα με τον προηγούμενο;
Δεν ξεφύγαμε από το θέμα, κάνουμε διαστηματική ανάλυση στη δοξολογία του Ιακώβου :)

Να πω ότι ούτε εγώ υποστηρίζω οτι χρησιμοποιεί πάντα την όμοια διφωνία αλλά αυτή είναι η βάση μας. Από εκεί οξύνοντας ή βαρύνοντας του φθόγγους Πα Ζω' εκατέροθεν της κεντρικής διφωνίας βου-δι δημιουργούνται χρωματικά τετράχορδα μαλακής ή σκληρής χρόας (δές το θέμα για την όμοια διφωνία που έχω ανοίξει).

Στη δοξολογία στη συλαβή "σου" της φράσης "το ονομά σου" είναι καταφανέστατο όπως δαιαπιστώνεις κι εσύ ότι στέκεται στην ίδια διφωνία λέγετος και β χρωματικός. Ποια η διαφορά του λεγέτου με τον δεύτερο σε αυτές τις περιπτόσεις εύλογα ρωτάς. Έχω δόσει μια δική μου εξήγηση σε αυτό που πιστεύω ότι είναι σωστή αλλά επειδή δεν την έχω πλήρως τεκμηριωμένη θα μου επιτρέψετε όλοι να ζητήσω την υπομονή σας. Εκπορεύεται από αυτά που έχω ανακοινώσει στο θέμα του λεγέτου για να σας πονηρέψω... :eek:
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#32
Εκτέλεση από το Γεώργιο Μιχαλάκη ο οποίος έχει ακούσει μέρος της δοξολογίας από τον Τσολακίδη και ολόκληρη από τον Αλέξανδρο Βάρδα, τον Ξηροδήμα και άλλους.
Στο στίχο "Ευλογητός ει Κύριε" και στις 2 εκτελέσεις και δεν κάνει λέγετο στην αρχή, αλλά κάνει και κάτι σαν χρώμα (ενώ δεν υπάρχει) στο σημείο "ο Θεός".
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#33
Στο στίχο "Ευλογητός ει Κύριε" και στις 2 εκτελέσεις και δεν κάνει λέγετο στην αρχή, αλλά κάνει και κάτι σαν χρώμα (ενώ δεν υπάρχει) στο σημείο "ο Θεός".
Καλά το κάνει όπως κι ο Παναγιωτίδης άλλωστε, είναι το χρώμα του λεγέτου φίλε Βασίλη, διφωνία [λεγέτου=διφωνία δευτέρου]=δια τριών σύστημα.

ΥΓ αυτό είναι το τελευταίο post πριν τις διακοπές μου, σε λίγες ώρες αναχωρώ, στο internet θα είμαι σπάνια έως καθόλου και θα τα πούμε εκτενέστερα σε 3 βδομάδες από τώρα, καλή συνέχεια
 
Last edited:

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#34
Καλά το κάνει όπως κι ο Παναγιωτίδης άλλωστε,
Ο Παναγιωτίδης δεν κάνει το ίδιο με τον Μιχαλάκη στο "ο Θεός". (ούτε και μ΄εσένα άλλωστε-στο ίδιο σημείο)
Απομόνωσα από τις ηχογραφήσεις μόνο το σημείο αυτό:
View attachment Eulogitos ei kyrie o Theos .jpg
Ακούστε:
View attachment Eulogitos ei kyrie o Theos (Panagiotidis).mp3
View attachment Eulogitos ei kyrie o Theos (Mixalakis).mp3
View attachment Eulogitos ei kyrie o Theos (Soldatos).mp3
Είναι ίδια; Εγώ πάντως τ' ακούω διαφορετικά. Ο Μιχαλάκης κάνει κάτι σαν χρώμα που δεν κάνετε οι άλλοι δύο και δεν υπάρχει και στο κείμενο.
είναι το χρώμα του λεγέτου φίλε Βασίλη, διφωνία [λεγέτου=διφωνία δευτέρου]=δια τριών σύστημα
Το χρώμα του λεγέτου δεν έχει σχέση με αυτό που λες... (αν το εννοείς όπως ο Καράς δηλαδή, εκτός και λες κάτι άλλο)
Όσο για το κατα διφωνίαν σύστημα δεν κατάλαβα πως "κολλάει"... Και χρωστάς ακόμα μια απάντηση:
Ποια η διαφορά λεγέτου και δευτέρου χρωματικού αν και οι δύο πορεύονται κατα διφωνία ομοία 8-12-8-12; Και γιατί άραγε ο Ιάκωβος να αλλάζει τον ήχο με έναν άλλο που έχει τα ίδια διαστήματα με τον προηγούμενο;
...έκανα ολόκληρη φασαρία να φτιάξω το μήνυμα "κομπλέ"...
:rolleyes:
 

Bασίλης

Παλαιό Μέλος
#35
Μήπως λέω εγώ με το πάμφτωχο μυαλό μου.... βολοδέρνει ένας Αγια που θέλει τον ΚΕ οξυμένο και στο Κύριε και στο ερων ημών;; αμα μετά κολλήσεισ στο θεός και στο αινετόν πρώτα μια ελαφριά έλξη στο Γα και μετά στο δεύτερο Γα μια λίγο σκληρότερη.... είσαι μέσα και το πεσ το μάθημα....

(σημείωση: αν κάνεις πλΒ στην επίστροφή με τον Γα καρφωμένο πίσω από τον ΔΙ η διαφορά φαίνεται και ο λέγετος πρίν ακούγεται μια χαρά... αλλά με μαλακό χρώμα τα πράγματα είναι πιο δύσκολα σιγοθρα)


Τώρα εχω και ερωτήσεις.... δεν ακούω πλΒ στην επιστροφή αλλά μαλακό Β...... η καλύτερα μαλακό πλΒ πλαγιάζοντα εκ του κυρίου του Β με βάση τον Ζω.... Γιαυτό στην ανθολογία του 1824 βαση είναι ο Βου και μαρτυρία έχοθμε του μαλακού δευτερου και όχι του πλΒ.... δηλαδή ο πλαγιάζων μαλακός Β δηλαδή μαλακός πλΒ της δοξολογίας χρησιμοποιεί ως μαρτυρία την χρωματική μαρτυρία του δευτερου;;;;

Μπορεί καποιος σας παρακαλώ να μου διορθώσει την κλιμακα της δοχολογιας:
βου γα:8
γα δι: 14
δι κε: 8 (δια διέσεως του ΔΙ προς τον Κε)
κε ζω: 8 ή 12?
ζω νη:8
νη πα:14
πα βου:8 (δια διέσεως του ανωπα προς τον ανω Βου)



Στο ευλογητός μεταβαίνοθμε από τον πλάγιο ήχο στον κυριο; και κάνοθμε μαλακό Β διατονικό ενω κανονικά κανοθμε μαλακό πλ Β χρωματικό;;;

Ευχαριστώ!
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#36
Μήπως λέω εγώ με το πάμφτωχο μυαλό μου.... βολοδέρνει ένας Αγια που θέλει τον ΚΕ οξυμένο και στο Κύριε και στο ερων ημών;;
Άγια από που κι ως πού; Με καταλήξεις στον Βου; Άλλωστε στο "και δεδοξασμένον" είναι κλασική κατάληξη λεγέτου. Άσε που οι γραμμές αυτές δεν ανήκουν στον Άγια. Και δεν υπάρχει πουθενά στην προφορική παράδοση απ' όσο μπορώ να ξέρω με αυτή την μορφή.

Για τον Κε, στο δεύτερο από τα παραδείγματά σου (των πατέρων) είναι ούτως ή άλλως οξυμένο. Στο πρώτο δεν υπάρχει Κε εν αναβάσει για να έλκεται.
αμα μετά κολλήσεισ στο θεός και στο αινετόν πρώτα μια ελαφριά έλξη στο Γα και μετά στο δεύτερο Γα μια λίγο σκληρότερη.... είσαι μέσα και το πεσ το μάθημα....
Και στον λέγετο έχουμε αυτή την έλξη...
(σημείωση: αν κάνεις πλΒ στην επίστροφή με τον Γα καρφωμένο πίσω από τον ΔΙ η διαφορά φαίνεται και ο λέγετος πρίν ακούγεται μια χαρά... αλλά με μαλακό χρώμα τα πράγματα είναι πιο δύσκολα σιγοθρα)
Δεν κατάλαβα ακριβώς τι λες εδώ.
Τώρα εχω και ερωτήσεις.... δεν ακούω πλΒ στην επιστροφή αλλά μαλακό Β...... η καλύτερα μαλακό πλΒ πλαγιάζοντα εκ του κυρίου του Β με βάση τον Ζω.... Γιαυτό στην ανθολογία του 1824 βαση είναι ο Βου και μαρτυρία έχοθμε του μαλακού δευτερου και όχι του πλΒ.... δηλαδή ο πλαγιάζων μαλακός Β δηλαδή μαλακός πλΒ της δοξολογίας χρησιμοποιεί ως μαρτυρία την χρωματική μαρτυρία του δευτερου;;;;
Γιατί έπρεπε να ακούσεις σκληρό χρώμα; Τι ήχος είναι η δοξολογία;
Μπορεί καποιος σας παρακαλώ να μου διορθώσει την κλιμακα της δοχολογιας:
βου γα:8
γα δι: 14
δι κε: 8 (δια διέσεως του ΔΙ προς τον Κε)
κε ζω: 8 ή 12?
ζω νη:8
νη πα:14
πα βου:8 (δια διέσεως του ανωπα προς τον ανω Βου)
8-16-6-(12)-8-16-6 η κλίμακα δηλαδή του μαλακού χρώματος

Στο ευλογητός μεταβαίνοθμε από τον πλάγιο ήχο στον κυριο; και κάνοθμε μαλακό Β διατονικό ενω κανονικά κανοθμε μαλακό πλ Β χρωματικό;;;

Ευχαριστώ!
Τα μπέρδεψες λιγάκι. Ο κύριος του πλ.Β' χρωματικού είναι ο δεύτερος χρωματικός και όχι ο διατονικός. Ο ήχος εδώ δεν είναι πλ.Β' αλλά (έσω) δεύτερος. Άρα σε αυτό τον στίχο η μελωδία από (έσω) δεύτερο χρωματικό , μεταβαίνει στον λέγετο (πλ.Β' διατονικό)
 

Bασίλης

Παλαιό Μέλος
#37
Και λέω δεν θα απαντήσει ο συνονόματος;;;;
Ευχαριστώ.... Ο υπολογιστής μου θέλει φορματ ειναι τελειως διαλυμενος και έτσι δεν μπορω να κάνω multiquote (μη ρωτατε τωρα μεγαλη ιστορια)

Άγια από που κι ως πού; Με καταλήξεις στον Βου; Άλλωστε στο "και δεδοξασμένον" είναι κλασική κατάληξη λεγέτου. Άσε που οι γραμμές αυτές δεν ανήκουν στον Άγια. Και δεν υπάρχει πουθενά στην προφορική παράδοση απ' όσο μπορώ να ξέρω με αυτή την μορφή.

Εννοείτει στο δεδοξασμενον ειναι κλασσικοτατη και γιαυτο σχεδόν όλοι τους την κανουν σωστά! αλλά το πατέρων δεν είναι Άγια;;; τι είναι τότε;;; έγω και το κύριε το λέω με τσιμπημένο ΚΕ και μετα στο θεος κάνω τις έλξης του λεγέτου.....


Για τον Κε, στο δεύτερο από τα παραδείγματά σου (των πατέρων) είναι ούτως ή άλλως οξυμένο. Στο πρώτο δεν υπάρχει Κε εν αναβάσει για να έλκεται.

Δεν πειράζει υπάρχει ΚΕ εν καταβάσει.... σήκωσε τον λίγο και θα δειτε πως δεν ακούγεται πρώτος αλλά αγια που καταλήγει σε λέγετο


Και στον λέγετο έχουμε αυτή την έλξη...

εννοείται και συμφωνώ!!!

Δεν κατάλαβα ακριβώς τι λες εδώ.
Εννοώ ότι η δοξολογία αν ψαλλέι σε πλΒ σκληρό χρωματικό θα φανεί η διαφορά με τον λέγετο (Β)... και να ρωτησω κιολας γιατι ολα τα βιβλια βαζουν μαρτυριες πλΒ και οχι μαλακου χρωματος

Γιατί έπρεπε να ακούσεις σκληρό χρώμα; Τι ήχος είναι η δοξολογία;

Δεν ξέρω!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
εγω ακούω δευτερο!!! αλλά οι παρτιτοθρες αλλα λένε εκτος αυτης του 1824!!

8-16-6-(12)-8-16-6 η κλίμακα δηλαδή του μαλακού χρώματος

Ευχαριστω παρα πολύ και επίσης θα σας ημουν ευγνωμων αν μου λεγατε που να διαβάσω γιαυτη τη κλιμακα μιας και εγω θα περλίμενα 8-14-8!!


Τα μπέρδεψες λιγάκι. Ο κύριος του πλ.Β' χρωματικού είναι ο δεύτερος χρωματικός και όχι ο διατονικός. Ο ήχος εδώ δεν είναι πλ.Β' αλλά (έσω) δεύτερος. Άρα σε αυτό τον στίχο η μελωδία από (έσω) δεύτερο χρωματικό , μεταβαίνει στον λέγετο (πλ.Β' διατονικό)

Προφανώς και τα μπέρδεψα και εσεις τα ξεμπερδέψατε!! να στε καλά!!
 
Last edited:

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#38
Εννοείτει στο δεδοξασμενον ειναι κλασσικοτατη και γιαυτο σχεδόν όλοι τους την κανουν σωστά! αλλά το πατέρων δεν είναι Άγια;;; τι είναι τότε;;; έγω και το κύριε το λέω με τσιμπημένο ΚΕ και μετα στο θεος κάνω τις έλξης του λεγέτου.....
Ναι εκεί είναι Άγια, αλλά νόμισα ότι έλεγες ότι όλη η διατονική φράση είναι Άγια.
Δεν πειράζει υπάρχει ΚΕ εν καταβάσει.... σήκωσε τον λίγο και θα δειτε πως δεν ακούγεται πρώτος αλλά αγια που καταλήγει σε λέγετο
Κε εν καταβάσει που να έλκεται με δίεση;;; Δεν είναι λίγο "κάπως" ακόμα και για Άγια; (άσε που δεν μπορώ να το κάνω ακόμα και να θέλω...) :p
Εννοώ ότι η δοξολογία αν ψαλλέι σε πλΒ σκληρό χρωματικό θα φανεί η διαφορά με τον λέγετο (Β)...
Γιατί αν ψαλλεί σε Β' μαλακό χρωματικό δεν φαίνεται η διαφορά; Μια χαρά φαίνεται. Δεν την ακούς ας πούμε σ' όλους τους ψάλτες όταν ξαναγυρνάει στο χρώμα μετά την καταληκτική φράση του λεγέτου; Άκου τον Στανίτσα... Όλα τα λεφτά είναι το γύρισμά του εκεί (αν και λιγάααακι σκληρούλι...:wink:)
και να ρωτησω κιολας γιατι ολα τα βιβλια βαζουν μαρτυριες πλΒ και οχι μαλακου χρωματος
Γιατί στον έσω δεύτερο μπαίνουν και οι μαρτυρίες του σκληρού χρώματος. Κανονικά όμως θα έπρεπε να μπουν του μαλακού όπως ακριβώς βάζει κι ο Χουρμούζιος, για να μην συγχέεται με τον πλ.Β' σκληρό χρωματικό.
Δεν ξέρω!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
εγω ακούω δευτερο!!! αλλά οι παρτιτοθρες αλλα λένε εκτος αυτης του 1824!!
Κι εγώ δεύτερο ακούω, μην ανησυχείς δεν έχουν κάτι τ' αυτιά σου...

Τι λένε δηλαδή οι παρτιτούρες; Ήχος Β' δεν λένε; Η φθορά κι αργότερα κι οι μαρτυρίες που μπήκαν λόγω φθοράς, δείχνουν πορεία μελωδίας σ' αυτήν την περίπτωση κι όχι διαστήματα.
Ευχαριστω παρα πολύ και επίσης θα σας ημουν ευγνωμων αν μου λεγατε που να διαβάσω γιαυτη τη κλιμακα μιας και εγω θα περλίμενα 8-14-8!!
Κοίτα στο θεωρητικό (αρχή του Β' τόμου) του Καρά στον Β' ήχο και στο θεωρητικό του κ.Κων/νου πάλι στον Β'. Αυτή η κλίμακα έχει να κάνει με τον τρόπο παραγωγής του μαλακού χρώματος (από το μαλακό διάτονο), τον οποίο εξηγεί λίγες σελίδες νωρίτερα.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#39
Βέβαια δεν κάνει ζωντανή ηχογράφηση (έτσι είναι λίγο άδικο να τον συγκρίνουμε με τους άλλους) όπως οι άλλοι, αλλά ηχογράφηση σε studio με ότι αυτό συνεπάγεται (ακούς-συμφωνείς-διαφωνείς-διορθώνεις κ.τ.λ).
Εχετε και άλλα κοματια του Νεοχωρίτη Παναγιώτη? Αν ναι θα ήθελα να τα ακούσω ευχαριστώ. Ειναι από τους καλύτερους που ακουσα. Ποιά η διαφορά της ζωντανής ηχογράφησεις με το studio είναι πολύ μεγάλη?
Μετά από πολύ καιρό που ξαναείδα αυτό το θέμα, ήθελα να προσθέσω και κάτι ακόμα. Βρήκα και αυτή την ηχογράφηση, η οποία είναι ζωντανή.

Απομονώνω μόνο τον στίχο που μας ενδιαφέρει:
View attachment Eulogitos (Neoxwritis-Live).mp3
και ακούστε και το στουντιακό:
http://www.analogion.com/forum/attachment.php?attachmentid=363&d=1199903834

Έχει διαφορά. Και είναι απόλυτα φυσικό. Δεν κατηγορούμε τον άνθρωπο, ίσα-ίσα που είναι προς τιμήν του το ότι το ηχογράφησε σωστά, έστω και κόβοντας-ράβοντας (αν χρειάστηκε-δεν το γνωρίζω-κι ούτε έχει σημασία κατ' εμέ).

Είναι δύσκολο να τον πετύχεις εκείνο τον λέγετο στο ζωντανό... Δεν φεύγει εύκολα το αυτί από τον δεύτερο εκεί.

Υ.Γ.
Κατα την προσωπική μου γνώμη, ο κ.Νεοχωρίτης είναι από τους πιο αξιόλογους ψάλτες της γενιάς του (δεν μιλάω για όλες τις εποχές). Δεν τον γνωρίζω προσωπικά, αλλά από τα λίγα που έχω ακούσει και δει, μου έχει κάνει πολύ καλή εντύπωση. Δεν είναι ο μόνος φυσικά να μην αδικήσω κι άλλους.
 
#40
Στο "Ευλογητός ει Κύριε ο Θεός" λέτε. Το άλλο ("Ευλογητός ει Κύριε δίδαξόν με") είναι καλό.

Εκεί ο Ιάκωβος κάνει ένα λέγετο πάνω στην βάση του έσω δευτέρου. Το χρώμα επανέρχεται στο "...το όνομά Σου...". Αλλά οι περισσότεροι από τους ψάλτες (κι εγώ πολλές φορές το κάνω αυτό το λάθος) δεν πολυ-πετυχαίνουν τον λέγετο εκεί και ακούγεται χρώμα. (δεν είναι ότι πιο εύκολο κιόλας...)

Κατ' αρχήν υπάρχουν και μερικές διαφορές από έκδοση σε έκδοση της ίδιας δοξολογίας. Κοιτάξτε:
Ταμείο Ανθολογίας Χουρμουζίου (Κων/πολις 1824)
View attachment 350
Μουσική Πανδέκτη (Κων/πολις 1851)
View attachment 351
Ταμείο Ανθολογίας Φωκαέως (Κων/πολις 1869)
View attachment 352

Πιο κατατοπιστικό αυτό του Χουρμουζίου. (με τις μαρτυρίες των άλλων ίσως είναι πιο μπερδεμένο ενώ εδώ φαίνεται ο λέγετος)

Γνώμη μου είναι ότι κανείς από τους παρακάτω ψάλτες δεν κάνει λέγετο σε όλη την διάρκεια της αλλαγής που επιφέρει η φθορά.

Όλοι στην γραμμή View attachment 361 κάνουν πρώτο (ή πλ.Α') στην κατάβαση (με διαστήματα προς τα κάτω από τον Κε 12-8-10) και όχι λέγετο (με διαστήματα προς τα κάτω από τον Κε 10-12-8) με συνέπεια αυτή η γραμμή να ακούγεται πρώτος ήχος. (και όχι λέγετος όπως θα έπρεπε)

Στην φράση View attachment 360 μόνο ο Ταλιαδώρος πλησιάζει σε λέγετο. Όλοι οι άλλοι κάνουν χρώμα. (...ακόμα κι ο Στανίτσας! Ουδείς αλάθητος!)

Όλοι (σχεδόν) κάνουν λέγετο όμως στην φράση View attachment 362 . (εκτός από τον ανώνυμο ψάλτη που κάνει κάτι παράξενο εκεί)

Υ.Γ.
Ο ανώνυμος ψάλτης είναι αυτός που μας έδωσε ο κ.Λέκκας. Δεν γνωρίζω ποιος είναι γι αυτό το έβαλα ανώνυμος. (μου μοιάζει με τον κ.Κλωναρίδη πάντως)
Χαίρετε εν Κυρίω!!! Ας ακούσουμε κ έναν ιερομόναχο ανώνυμο κ πιστό ερμηνευτή της ψαλτικής τέχνης. Δυστιχώς έχω μονάχα την παραλλαγή της δοξοογίας από το ταμείον του Χουρμουζίου. Που την θεωρώ κ πιο καλογραμμένη. Προσπαθώ να ανεβάσω το συνημέν οαρχείο, πιστεύω να τα καταφέρω!!!
 
Last edited:
Top