"Γραμματική Μουσικής Θεωρητικής και Πρακτικής"-Βασιλείου Νικολαΐδου-Ιάσιο 1825

#1
Ήρθε η ώρα να ανέβει στο φόρουμ άλλο ένα άγνωστο χειρόγραφο βιβλίο που ανακάλυψα στην Europeana από την ψηφιακή βιβλιοθήκη της Σόφιας "Κύριλλος και Μεθόδιος" στη Βουλγαρία.
Ο λόγος στους ειδήμονες.:)
 

Attachments

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#2
Ήρθε η ώρα να ανέβει στο φόρουμ άλλο ένα άγνωστο χειρόγραφο βιβλίο που ανακάλυψα στην Europeana από την ψηφιακή βιβλιοθήκη της Σόφιας "Κύριλλος και Μεθόδιος" στη Βουλγαρία.
Ο λόγος στους ειδήμονες.:)
Μάλλον πρόκειται για έργο του Βασιλείου Νικολαϊδου του Ζαγκλιβερινού. Πβ εδώ

που εξέδωσε την Καλλικέλαδον Αηδόνα 1882. Χαρακτηριστικός ο αναλυτικός τρόπος γραφής του ( σαν του Χρ. Γεωργιάδη- Κεσσανιέως)
 
Last edited by a moderator:
#3
Μάλλον πρόκειται για έργο του Βασιλείου Νικολαϊδου του Ζαγκλιβερινού. Πβ εδώ

που εξέδωσε την Καλλικέλαδον Αηδόνα 1882. Χαρακτηριστικός ο αναλυτικός τρόπος γραφής του ( σαν του Χρ. Γεωργιάδη- Κεσσανιέως)
Δημήτρη έχουμε βιογραφικά στοιχεία του Ζαγκλιβερινού;
Δεν είναι λίγο απίθανο να είναι το ίδιο πρόσωπο με τον παραπάνω συγγραφέα τον και Βυζάντιο λεγόμενο, λόγω των χρονολογιών;(Γραμματική1825-Αηδών 1882=57 χρόνια απέχουν μεταξύ τους).
Τί λες;
 
Last edited by a moderator:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#4
Δημήτρη έχουμε βιογραφικά στοιχεία του Ζαγκλιβερινού;
Δεν είναι λίγο απίθανο να είναι το ίδιο πρόσωπο με τον παραπάνω συγγραφέα τον και Βυζάντιο λεγόμενο, λόγω των χρονολογιών;(Γραμματική1825-Αηδών 1882=57 χρόνια απέχουν μεταξύ τους).
Τί λες;
Δεν ξέρω! Υπάρχει αυτή η αναφορά που τον παρουσιάζει ως ψάλτη του Αγ. Μηνά Θεσσαλονίκης. Κοίτα στις σελ. 14-15 του pdf.

ΧΑΡΑΛ. Π. ΠΑΠΑΣΤΑΘΗ, Το έντυπο «Καλλικέλαδος Αηδών» της Θεσσαλονίκης


Θέλει ψάξιμο κ ο Χατζηθεοδώρου δε διαφωτίζει περισσότερο ( Βιβλιογραφία, σελ. 165-166). Βλ κ εδώ
Δ.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
#6
Το βρίσκω λίγο απίθανο να είναι ο Ζαγκλιβερινός, ο οποίος έζησε και αρχές του 20ου αι. (εδώ λέει ότι το 1904 εξέδωσε βιβλίο), ενώ η "Γραμματική" έχει γραφεί το 1825. Το θεωρητικό αυτό ομοιάζει τα μάλα με αυτό του Χρυσάνθου του 1832, ενώ η πραγμάτευση των ήχων είναι ίδια με αυτή του Αυτογράφου του 1816 (οι κύριοι και οι πλάγιοι πραγματεύονται στο ίδιο κεφάλαιο, όπως στο Αυτόγραφο, κάτι που άλλαξε στην έκδοση του Μεγάλου Θεωρητικού). Δεδομένης λοιπόν της ωριμότητας που απαιτεί η συγγραφή ενός τέτοιου θεωρητικού, δεν νομίζω ότι μπορούμε να υποθέσουμε χρονολογία γέννησης μεταγενέστερη του 1800 (το πιθανότερο προγενέστερη, το βρίσκω απίθανο να γράψει κανείς αυτά τα πράγματα σε ηλικία 25 χρονών...). Αν όμως το 1904 ήταν εκδότης, αυτό μας κάνει ήδη 104 χρόνια! Βάλε κι ότι ήταν πιθανότερο να γεννήθηκε πριν το 1800 και να πέθανε μετά το 1904, οπότε ανεβαίνουμε...

Το θεωρητικό αυτό πάντως είναι πολύ σημαντικό, ορισμένα δε μέρη του έχεις την εντύπωση ότι είναι copy-paste από Χρύσανθο, ακόμα και κατα λέξη! Τώρα, ποιος έκανε το c(l)opy είναι δύσκολο να το πούμε: φαίνεται ότι πολλά πράγματα απηχούσαν μια γενικότερη αντίληψη των μουσικών της νέας γραφής των αρχών του 19ου αι. χωρίς να είναι βέβαιο ποιος ήταν ο αρχικός εμπνευστής τους. Μια ακόμη ένδειξη ότι ο Χρύσανθος κατέγραψε μια υπάρχουσα παράδοση, με όλα τα γνωστά χαρακτηριστικά που ξέρουμε (προσπάθεια παραλληλισμού της βυζαντινής μουσικής με δομές της αρχαίας -πολλές φορές μάταια κατ' εμέ-, διδασκαλία περί ημιτόνων ως αλλοίωσης οποιουδήποτε από τους διατονικούς φθόγγους της κλίμακας, δύο διαφορετικές χρωματικές κλίμακες, η μία σκληρή με χρήση τριημιτονίου και η άλλη μαλακή με πορεία κατά διφωνία κλπ.) Πάντως το σύγγραμμα, αν και ομιλεί περί μείζονος, ελάσσονος και ελαχίστου τόνου και ορίζει τα τρία γένη όπως ακριβώς και ο Χρύσανθος, εν τούτοις δεν κάνει λόγο για τη γνωστή 68άρα κλίμακα του Χρυσάνθου.
 
Top