[Ερώτηση] Αυτόμελον Κάθισμα "Αὐλῶν ποιμενικῶν"

archon

Μιχαήλ Παπάζογλου
#1
Μήπως γνωρίζει κανείς για το Αυτόμελο Κάθισμα "Αὐλῶν ποιμενικῶν" του όρθρου της 24 Δεκεμβρίου σε τι ήχο το ψάλλουμε;;
Το μηναίο βέβαια γράφει ἦχος πλ. δ΄
Ψάλλεται όμως σε πλ. δ΄τρίφωνο,σε έσω πρώτο ή σαν το "Τον τάφον σου Σωτήρ";;;
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#4
Ψάλλεται όμως σε πλ. δ΄τρίφωνο,σε έσω πρώτο ή σαν το "Τον τάφον σου Σωτήρ";;;
Ἔχετε κάτι ὑπ᾿ ὄψιν σας και ρωτᾶτε τόσο συγκεκριμένα, ἰδιαίτερα γιὰ τὶς δύο τελευταῖες περιπτώσεις;Τὸ ἔχετε ἀκούσει, καὶ ἄν ναὶ, ἀπὸ ποιὸν καὶ ποῦ, ἄν ἐπιτρέπεται;

Ἐγὼ πάντως χρόνια τὸ ψάλλω σὲ πλ. δ΄ τρίφωνο.
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
#5
Ἔχετε κάτι ὑπ᾿ ὄψιν σας και ρωτᾶτε τόσο συγκεκριμένα, ἰδιαίτερα γιὰ τὶς δύο τελευταῖες περιπτώσεις;Τὸ ἔχετε ἀκούσει, καὶ ἄν ναὶ, ἀπὸ ποιὸν καὶ ποῦ, ἄν ἐπιτρέπεται;

Ἐγὼ πάντως χρόνια τὸ ψάλλω σὲ πλ. δ΄ τρίφωνο.
Δεν γνωρίζω βέβαι τί έχει υπόψιν του ο πρώτος ερωτήσας, όμως επειδή το "Αυλών ποιμενικών" μοιάζει στην αρχή μετρικώς λίγο-πολύ με το "Τον τάφον", έχω κι εγώ ακούσει μερικούς να το ψάλλουν πάνω σ' αυτό (μέχρι κεί που πάει βέβαια, γιατί δεν συμπίπτει κατά τ' άλλα).
 
#7
Το μέτρο είναι πιο κοντά στο ''Ανέστης εκ νεκρών'' του πλ.δ'. Το άκουγα από τον γηραιό ψάλτη της ενορίας μου από παιδί σε πλ.δ', όμως επί του ΝΗ, ακριβως κατά το μέλος που έχει στην Υμνωδία του ο Ι.Θ.Σακελλαρίδης. Πλέον δεν μπορώ και γω να το πω αλλιώς!!:)

Παρεμπιπτόντως, μήπως ξέρει κάποιος γιατί ο Σακελλαρίδης έχει αυτό το κάθισμα από του ΝΗ; Υπάρχει καμμιά παλαιότερη μαρτυρία-γραφή γι'αυτό, παρόμοια;
 
Last edited:

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
#8
Παντελίδης Ανδρέας;89713 said:
Το μέτρο είναι πιο κοντά στο ''Ανέστης εκ νεκρών'' του πλ.δ'. Το άκουγα από τον γηραιό ψάλτη της ενορίας μου από παιδί σε πλ.δ', όμως επί του ΝΗ, ακριβως κατά το μέλος που έχει στην Υμνωδία του ο Ι.Θ.Σακελλαρίδης. Πλέον δεν μπορώ και γω να το πω αλλιώς!!:)

Παρεμπιπτόντως, μήπως ξέρει κάποιος γιατί ο Σακελλαρίδης έχει αυτό το κάθισμα από του ΝΗ; Υπάρχει καμμιά παλαιότερη μαρτυρία-γραφή γι'αυτό, παρόμοια;
Το "Αυλών ποιμενικών" και το "Ανέστης εκ νεκρών" είναι προσόμοια μεταξύ τους και άρα το μέτρο τους ίδιο. Προσόμοιο και το αναστάσιμο Κάθισμα "Τα μύρα της ταφής" (οι ομοιότητες φτάνουν και στο επίπεδο αντιστοιχίας των γραμματικών δομών και των ίδιων των φράσεων). Το μέτρο είναι σχεδόν το ίδιο με το του "Τον τάφον σου" μόνο στην αρχή. Επειδή το "Αυλών ποιμενικών" αναγράφεται ως "αυτόμελον", δεν πάει ο νούς εύκολα ότι είναι προσόμοιο με το "Ανέστης εκ νεκρών" (η ομοιότητα των φράσεων και του λεκτικού τους, καθώς και ο ήχος, πλ. Δ και στα δύο, μπορούν ωστόσο να υποψιάσουν). Έτσι η μετρική ομοιότητα των δύο πρώτων φράσεων παρασύρει προς το μέλος του "Τον τάφον σου". Μετά βέβαια δεν ταιριάζουν και αρχίζει ο αυτοσχεδιασμός.
Το "Ανέστης εκ νεκρών" υπάρχει στο Ειρμολόγιο του Μπαλασίου εκ του Νη, με μέλος σε κάποια σημεία όμοιο ή παραπλήσιο με το του "Το προσταχθέν". Επίσης, 'έτσι ευρίσκεται και σε παλαιότερες Παπαδικές (τα Καθίσματα στην αρχή δεν περιλαμβάνονταν στο βιβλίο-Ειρμολόγιο, αλλά στο βιβλίο-Παπαδική).
Ο Σακελλαρίδης δεν νομίζω ότι είχε υπ'οψιν του τέτοιες πηγές (παρόλο που είχε μάλλον δει χφφ), όταν έγραψε το "Ανέστης εκ νεκρών" εκ του Νη, αλλά το έκανε για να ταιριάξει καλύτερα, κατά την αντίληψή του, με τα επόμενα Καθίσματα που είναι εκ του Νη, προσόμοια του "Την σοφίαν και λόγον" (από τα οποία, περιέργως, παραλείπει το Θεοτοκίον, όπως παραλείπει και το προσόμοιο του "Ανέστης", το "Τα μύρα της ταφής"), διότι γράφει εκ του Νη και τα επόμενα Καθίσματα της β' στιχολογίας, "Άνθρωποι το μνήμα σου" και "Επί σοι χαίρει" (το πρώτο δεν μαρτυρείται σε χφφ, το δεύτερο μαρτυρείται σε πλ.Δ τρίφωνο, απ' οπου και αρχίζει, αλλά με καταλήξεις αρκετές στο Βου και στο Νη).
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#9
Συγχωρέστε τὴν ἄγνοιά μου, ἔσω πρῶτος ποιὸς ἦχος εἶναι, μὲ τὶ μοιάζει;
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
#10
Συγχωρέστε τὴν ἄγνοιά μου, ἔσω πρῶτος ποιὸς ἦχος εἶναι, μὲ τὶ μοιάζει;
Έσω Πρώτος=ο εκ του Πα Πρώτος, εν αντιθέσει με τον 'Εξω Πρώτο=εκ του Κε Πρώτος
(αν και πιστεύω ότι δεν το αγνοείς, αγαπητέ Δομέστικε, αλλά ρωτάς έτσι, για να γίνεται κουβέντα....και ίσως και νταβαντούρι και απόκλισις εκ του θέματος. Δεν θα συνιστούσα να συνεχίσεις)
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#11
Έσω Πρώτος=ο εκ του Πα Πρώτος, εν αντιθέσει με τον 'Εξω Πρώτο=εκ του Κε Πρώτος
(αν και πιστεύω ότι δεν το αγνοείς, αγαπητέ Δομέστικε, αλλά ρωτάς έτσι, για να γίνεται κουβέντα....και ίσως και νταβαντούρι και απόκλισις εκ του θέματος. Δεν θα συνιστούσα να συνεχίσεις)
Ἕλα τώρα, φίλτατε Λαοσυνάκτα, μ᾿ ἔχεις γιὰ τέτοιον ἄνθρωπο;
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
#12
Ἕλα τώρα, φίλτατε Λαοσυνάκτα, μ᾿ ἔχεις γιὰ τέτοιον ἄνθρωπο;
Δεν σ' έχω, όμως γιατί το κάνεις; Έχει γίνει ολόκληρη συζήτηση περί των όρων αυτών και νομίζω συμμετείχες (Δεν μπορώ να βρώ το αντίστοιχο θέμα στο Ψ).
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#13
Δεν σ' έχω, όμως γιατί το κάνεις; Έχει γίνει ολόκληρη συζήτηση περί των όρων αυτών και νομίζω συμμετείχες (Δεν μπορώ να βρώ το αντίστοιχο θέμα στο Ψ).
Ἄ, ὤραῖες ἐποχές, ἀποκτοῦσες γνώσεις, μάθαινες, ἔπεφταν καὶ κάτι ψιλὲς, ἄναβαν τὰ αἵματα, οἱ συντονιστὲς φώναζαν, μεγάλο τζέρτζελο καὶ ἄκρως ἀκαδημαϊκὀ.

Ἀλλὰ αὐτὰ ἀνήκουν στὴν πρὸ μνημονίου ἐποχὴ, τώρα εἰμαστε πολιτισμένοι:p

Γειά σου βρὲ λαοσυνάκτη ἄρχοντα, σὲ πειράζω λίγο ...
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
#14
Ἄ, ὤραῖες ἐποχές, ἀποκτοῦσες γνώσεις, μάθαινες, ἔπεφταν καὶ κάτι ψιλὲς, ἄναβαν τὰ αἵματα, οἱ συντονιστὲς φώναζαν, μεγάλο τζέρτζελο καὶ ἄκρως ἀκαδημαϊκὀ.

Ἀλλὰ αὐτὰ ἀνήκουν στὴν πρὸ μνημονίου ἐποχὴ, τώρα εἰμαστε πολιτισμένοι:p

Τώρα πρέπει να είμαστε ενωμένοι!
Γειά σου βρὲ λαοσυνάκτη ἄρχοντα, σὲ πειράζω λίγο ...
Σσσστ.. σιγά... θα μας ακούσουν. Το έχω κρυφό.
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#16
Και το εβδομαδάριον του π. Δοσιθέου Κατουνακιώτου έχει τα αναστάσιμα αυτά καθίσματα εκ του Νη. Λέτε να ήταν και εκείνος μαθητής Ι.Θ.Σ.; :)
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#17
Τὸ θέμα εἶναι πὼς ἀπαντᾶ στὶς πρῶτες καταγραφὲς, ἔτσι γιὰ νὰ σχηματίσουμε μιὰ ἰδέα ...
 
#19
Δηλώνω εξ αρχής μή ειδήμων.
Έχω ακούσει όμως ἄπειρες φορές να ψάλλεται το ἐν λόγῳ Αὐτόμελον σὲ Ἦχον α' ἐκ τοῦ Πα. ..
Αν σᾶς χρειάζεται στήν συζήτησιν..
Καὶ πάντως καὶ ἐγὼ ἀπορῶ..

Ἐπίσης διατυπώνω τις εξής απορίες: το "αυλών ποιμενικών" είναι Απολυτίκιον. Το "Ανέστης εκ νεκρών" είναι πασαπνοάριον. Συμβιβάζονται αυτά;; Και επίσης: Γιατί δεν αναγράφεται, εν τοιαύτη περιπτώσει, ως οδηγός, το "Ανέστης εκ νεκρών";;
 
Last edited:

Lampadarios

Καλαφάτης Θανάσης
#20
Το αντίστοιχο προσόμοιο μεσώδιο κάθισμα του Ευαγγελισμού εκ του Νη από τη γραφίδα του Ματθαίου του Βατοπαιδινού (Βατ. κωδ. 1601), από την Πανηγυρική Α, εκδ. 1997.
 

Attachments

Top