Ως προς τον χαρακτηρισμό "νάος" (πολύ πονεμένη ιστορία και αυτή), υπάρχουν μετρημένα μέλη (συνήθως αργά, Χερουβικά, Μαθήματα κ.λπ.) που έχουν αυτόν τον χαρακτηρισμό, αλλά δεν έχουν φανερή διαφορά από τα κλασσικά παλαιά μέλη του α'. Ίσως η διφωνία του πρώτου να κυριαρχεί σαν ήθος και τελικά να δίνεται ο χαρακτηρισμός αυτός για να το διαφοροποιήσει κάπως από τα άλλα μέλη.
Να επεξηγήσω λίγο παραπάνω τον όρο "νάος" όπως τον κατάλαβα από την δική μου έρευνα. Ίσως βοηθήσει στην όλη συζήτηση.
Θα ρωτήσει κάποιος εύλογα γιατί ο δίφωνος πρώτος να χρειάζεται να ονομάζεται κάπως (νάος δηλαδή); Θα δώσω ένα πρακτικό παράδειγμα για να γίνει κατανοητό γιατί (θεωρώ εγώ ότι) για τους παλαιούς, που δεν χρησιμοποιούσαν την έννοια της κλίμακας για να ανέβουν και να κατέβουν, αλλά φαίνεται από τις Προθεωρίες και τα παλαιά θεωρητικά ότι είχαν στον νού τους διαδοχή ήχων και μόνο, ήταν σημαντικό και χρήσιμο να ονομαστεί κάπως αυτός ο α' ήχος.
Ας πάρουμε το παράδειγμα του προσομοίου "Όσιε πάτερ" του πλ α'. Το μέλος κινείται σαν κλασσικός πλ α' (με το ήθος του α' τετραφωνούντα σε μεγάλο μέρος) με καταλήξεις στον Πα και κάποιες στάσεις στον Δι. Στο σημείο όμως "και αγιάσαντα την φύσιν των υδάτων" το μέλος αλλάζει βάση, η οποία μετατίθεται στον Κε. Αλλάζει και η ποιότητά του. Τί συμβαίνει εκεί; Εκεί ακριβώς έχουμε το ήθος του νάου, που είναι ένας πρώτος με διαστήματα νανα (εξ ού και να-ος, μικτός
νανα και πρώτ
ος)*, δηλαδή, ενώ μέχρι εκεί είχαμε τον ζω χαμηλό συνεχώς (αφού η συνήχηση εννοείται συνεχώς στον Πα), ξαφνικά το ίσο μετατίθεται κατά Τροχόν στο Κε και η ποιότητα του έσω μετατίθεται έξω 4 φωνές. Το Ζω λοιπόν παύει να είναι μειωμένο και κολλάει προς τον Νη' για να δείξει την αλλαγή του ήχου.
Είναι σημαντικό να σημειώσω ότι για τους παλαιούς οι φθορές είναι βασικά δύο, ο νενανώ και ο νανά. Ο νανά έχει το ήθος της τριφωνίας με τον Βου κοντά στον Γα. Αυτή είναι και η διαφορά του νάου. Όταν ο πρώτος διφωνεί (Πα-Γα ή Κε-Νη') το κάνει με πιό σκληρά διαστήματα.
Είναι χαρακτηριστικές οι ηχογραφήσεις του α' ήχου από Ναυπλιώτη. Μου έκανε εντύπωση με πόση συνέπεια, ακόμα και στις καταλήξεις, έκανε το Βου ψηλά προς τον Γα. Σημειώνω ιδιαίτερα τις καταλήξεις, διότι εκεί πάντα ο Βου έχει την τάση να βαραίνει προς τον Πα. Ο Ναυπλιώτης με απόλυτη συνέπεια νομίζω (το διακρίνω και στις παλαιές ηχογραφήσεις του Πρίγγου αυτό) κρατάει ψηλά τον Βου, ψηλότερα από ό,τι συνηθίζεται σήμερα.
Εν όλιγοις, νάος θεωρώ ότι για τους παλαιούς ήταν ο κάθε α' ήχος (έσω ή έξω) που διφωνούσε, αλλά όχι με οποιαδήποτε ποιότητα. Με τον δεύτερο φθόγγο (Βου ή Ζω) ψηλά, να έλκεται από την διφωνία.
*Το μικτός ήχος,
πρωτότριτος τριτόπρωτος (έλεγξα το χφ), για τον νάο δεν είναι κάτι που το έβγαλα από το μυαλό μου. Υπάρχει σε παλαιό θεωρητικό με αυτή την εξήγηση ακριβώς. Μάλιστα μπαίνει στο ίδιο σημείο και εξήγηση του πρωτοβάρεως με τον ίδιο τρόπο. Είναι ένας βαρύς όχι πλάγιος του γ', αλλά μέσος του α', εξού και η ποιότητα μέσου που έχει. Δεν ξέρω αν είναι κάποιο από τα χφφ που μπορώ να ανεβάσω δημόσια. Θα το δώ και αν είναι θα ανεβάσω το συγκεκριμένο σημείο.
Edit: Βρήκα το επίμαχο σημείο, αλλά είναι από χφ που δεν μπορώ δυστυχώς να ανεβάσω.