«Υπεραγία Θεοτόκε...» στο «Της Παναγίας, αχράντου...» - Ιωάννης Φουντούλης

Status
Not open for further replies.

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
#21
το ξερω οτι πηγαινε για το Ζαχαρη. Και το δικο μου ωχ γι αυτον πηγαινε γιατι θα μου τα ψαλλει κ μενα! Κ μη φοβασαι, δεν τρομοκρατουμαι ετσι ευκολα!
Ειπα οτι δεν το λεω γιατι οντως δεν το λεω!
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#22
Τό θέμα τῆς παρεμβολῆς τοῦ «Ὑπεραγία Θεοτόκε, σῶσον ἡμᾶς» ἀπό τόν ψάλτη στήν διακονική δέηση «Τῆς Παναγίας ἀχράντου...» δέν εἶναι θέμα τυπικοῦ, ἀφοῦ πουθενά καί ποτέ σέ κανένα τυπικό δέν προβλέπεται κάτι τέτοιο, πού θά δικαιολογοῦσε μιά διαφορετική ἑρμηνεία.
Ἐπειδή ἐδῶ (ὅπως ἔχουμε ξαναγράψει) δέν εἶναι δυνατόν νά ἀντιγράφουμε βιβλία, ὁ μακαριστός Ἰω. Φουντούλης τό ἔχει ἀπαντήσει τό θέμα στήν ὑπ᾿ ἀριθ. 285 ἀπάντηση, τόμος Β΄, σελ.325-326. Ὅσοι θέλουν ἄς ἐνημερωθοῦν γιά νά μήν γράφουν ἀστοχίες. Ἐγώ γιατί δέν τό ἀκούω; Καί ἐπιπροσθέτως ἄς ἐξηγηθεῖ φιλολογικῶς καί ἐννοιολογικῶς πῶς κολλάει αὐτό; Καί εἶναι ἀπάντηση σέ τί; Ὁ ψάλτης (ἐξ ὀνόματος τοῦ λαοῦ) ἀπαντάει σέ κάτι συγκεκριμένο κάθε φορά ἤ λέει ὅποτε τοῦ ἔρθει ὅ,τι τοῦ ἔρθει;
Τέλος πάντων θά ἐπαναλάβω αὐτό πού ἔγραψα καί παραπάνω:
Νά μήν πετάγωνται οἱ ψάλτες ὅταν ἐκφωνεῖ ὁ διάκονος ἤ ὁ ἱερεύς τό «Τῆς Παναγίας ἀχράντου...» καθώς ἐπίσης καί στό «Σῶσον ὁ Θεὸς τὸν λαὸν σου...» μέ κάτι πού δέν θυμᾶμαι ἀκριβῶς «Ἁγίαις πρεσβείαις ἁγίων σου...» καί κάτι τέτοια ἀκατανόητα, ἄκαιρα καί ἄστοχα.

 
Last edited:

duodim

Δημήτρης Δημητρακόπουλος
#23
Προσυπογράφω Πάτερ, αλλά έχει συμβεί και τούτο. Ιερεύς, στο τέλος της εκφώνησης "Της Παναγίας αχράντου.." να συμπληρώνει ο ίδιος το "Υπεραγία Θεοτόκε σώσον ημάς" αφού δεν το είπε ο "αγράμματος" ψάλτης!
Θέλετε και άλλα όμορφα ?? "Σώσον ο Θεός, τόν λαόν σου....πρεσβείες της υπερπανυπερευλογημένης Δεσποίνης υμών...". Υπάρχουν δεκάδες τέτοια υπερβολικά, ακατανόητα, άκαιρα και άστοχα, που δυστυχώς, ακούγονται στους ναούς μας και όχι μόνο από ολιγογράμματους Ιερείς. Άντε , μετά, έστω και ιδιαιτέρως, με ευπρέπεια, να κάνεις διόρθωση. Το λιγώτερο που θα εισπράξεις θα είναι το στράβωμα του προσώπου.
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#24
Έχω δει ιερέα (όχι πολύ μακρυά από εδώ) ο οποίος στο "Σώσον ο Θεός τον λαόν σου" της λιτής (που στην ουσία την κάνουν αρτοκλασία) μνημονεύει πάνω από 200 αγίους!!!!!!!!!:eek::eek::eek: Εκεί να δείτε...πιο πολύ κράτησε αυτή η μνημόνευση από το αργό κεκραγάριο που είπαμε!!! Προλαβαίναμε να πάμε για ένα τσάϋ!!! Όταν τον έκανα θέμα κάποτε κόντεψε να με βγάλει νικολαϊτη, λέγοντάς μου "δεν ξέρεις εσύ"!!! Η ειρωνία είναι ότι δεν είναι κανένας αγράμματος παπούλης (εκείνοι οι ευλογημένοι άνθρωποι ακούν και κάποιον) είναι νεώτατος (κάτω των 40 ετών) Θεολόγος από το Αριστοτέλειο και είχε καθηγητή τον Ι.Φουντούλη στην λειτουργική!!! Ότι και να πεις περιττό θα είναι!!!
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#25
Έχω δει ιερέα (όχι πολύ μακρυά από εδώ) ο οποίος στο "Σώσον ο Θεός τον λαόν σου" της λιτής (που στην ουσία την κάνουν αρτοκλασία) μνημονεύει πάνω από 200 αγίους!!!!!!!!!:eek::eek::eek: Εκεί να δείτε...πιο πολύ κράτησε αυτή η μνημόνευση από το αργό κεκραγάριο που είπαμε!!! Προλαβαίναμε να πάμε για ένα τσάϋ!!! Όταν τον έκανα θέμα κάποτε κόντεψε να με βγάλει νικολαϊτη, λέγοντάς μου "δεν ξέρεις εσύ"!!! Η ειρωνία είναι ότι δεν είναι κανένας αγράμματος παπούλης (εκείνοι οι ευλογημένοι άνθρωποι ακούν και κάποιον) είναι νεώτατος (κάτω των 40 ετών) Θεολόγος από το Αριστοτέλειο και είχε καθηγητή τον Ι.Φουντούλη στην λειτουργική!!! Ότι και να πεις περιττό θα είναι!!!
Φυσικά, πολλά τέτοια παραδείγματα (γνωρίζω έναν αρχιμανδρίτη με την ίδια ακριβώς τάση με αυτήν που αναφέρεις) θα μπορούσαν άνετα να μπουν στα ευτράπελα...

Χωρίς να θέλω να πλατιάσω και αναφερόμενος σε ένα θέμα που με καίει προσωπικά εφόσον ψάλλω τις καθημερινές, είναι το εξής: Υπάρχουν περιπτώσεις όπου έχουμε και 5 εορτάσιμους Αγίους, τοπικούς και μη (εννοώ έχουμε τις ασματικές τους ακολουθίες από φυλλάδες κλπ.) και υπάρχει ένας απίστευτος προβληματισμός από τους Ιερείς, να μην μείνει κανείς που να μην ψάλλουμε πχ. τον κανόνα του. Μα πως γίνεται να ψάλλουμε 5 κανόνες (φυσικά, εννοείται ότι η Παρακλητική έχει πάει παρίπατο), αφού δεν προβλέπει το τυπικό πέραν των τριών; Όλα αυτά, καθώς και το θέμα του "Ὑπεραγία Θεοτόκε" υφίστανται κατά την ταπεινή μου γνώμη, λόγω κακής διάκρισης.

Για το θέμα των πολλών εορταζομέν Αγίων που αναφέρω παραπάνω, δεν μπορούμε να συμπεριφερόμαστε στους Αγίους όπως τον γείτονά μας, τον γνωστό μας, τον συγγενή μας. Δεν θα μας παρεξηγήσει εάν δεν ψάλλουμε όλη την ασματική του ακολουθία. Για να μην παρεξηγηθώ, δεν είμαι εναντίον της τιμής προς τους Αγίους (για όνομα του Θεού), αλλά της υπερβολής. Η αναφορά του Απολυτίκιου στην Λειτουργία δεν φτάνει; Γιατί πρέπει να χαλάμε την δομή των καθημερινών ακολουθιών επειδή εορτάζει κάποιος Άγιος;

Το Θέμα του "Υπεραγία Θεοτόκε" όπως λέει και ο μακαριστός Φουντούλης άπτεται της νοεράς προσευχής και δεν έχει σχέσει (και δεν πρέπει να έχει σχέση) με την κοινή λατρεία. Για μένα π.χ. μέγιστο σύμβολο και απόδειξη της πίστεως, είναι το "Χριστός ανέστη", να αρχίζω να το λέω έτσι ξεκάρφωτα σε όποιο σημείο της ακολουθίας μου έρθει να το εκφράσω; Δεν είναι σοβαρά πράγματα αυτά. Θα πρότεινα να μην αφήνουμε τέτοιες παραδόσεις να εγκαθιστώνται στους Ναούς...

Υ.Γ. Το θέμα των πολλών Αγίων το ανέφερα για να τονίσω την όλη λογική που υπάρχει στη λατρευτική σχέση μας με τους Αγίους, εφόσον αποτέλεσμα αυτού είναι και το παρόν ζήτημα που συζητάμε. Εφόσον θεωρηθεί πρέπον και για να μην σχολιαστεί η αναφορά αυτή εδώ, ας δημιουργηθεί από τους σεβαστούς συντονιστές άλλο θέμα να το δούμε εκεί.
 

dim.laskos

Λάσκος Δημήτριος
#26
Ενημερώθηκα προσφάτως για την ύπαρξη Εγκυκλίου από την Εκκλησία της Ελλάδος, η οποία απαγορεύει την ψαλμώδηση του "Ὑπεραγία Θεοτόκε..." κατά την εκφώνηση "Της Παναγίας, Αχράντου... " υπό του ιερέως, σε συναπτές και ειρηνικά. Το γνωρίζει κάποιος; Υπάρχει η δυνατότητα να την προμηθευθούμε; Μέχρι στιγμής γνώριζα μόνο την άποψη του αειμνήστου Φουντούλη (Απαντήσεις εις λειτουργικάς απορίας, Τόμος Β, σσ. 319-326), ο οποίος θεωρεί αυτήν την παρεμβολή ως μια απλή έκφραση ευλαβείας προς τη Θεοτόκο, η οποία δεν δικαιολογείται από την λειτουργική μας παράδοση. Εκτός αυτού, λέει ο μέγας λειτουργιολόγος, διακόπτει την διακονική προτροπή επισκιάζοντας το νόημά της και μεταθέτοντας το βάρος της από τον Χριστό (Χριστώ τω Θεώ παραθώμεθα) στις πρεσβείες της Θεοτόκου. Έχετε κάτι υπ΄όψιν;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#27
Ενημερώθηκα προσφάτως για την ύπαρξη Εγκυκλίου από την Εκκλησία της Ελλάδος, η οποία απαγορεύει την ψαλμώδηση του "Ὑπεραγία Θεοτόκε..." κατά την εκφώνηση "Της Παναγίας, Αχράντου... " υπό του ιερέως, σε συναπτές και ειρηνικά. Το γνωρίζει κάποιος; Υπάρχει η δυνατότητα να την προμηθευθούμε; Μέχρι στιγμής γνώριζα μόνο την άποψη του αειμνήστου Φουντούλη (Απαντήσεις εις λειτουργικάς απορίας, Τόμος Β, σσ. 319-326), ο οποίος θεωρεί αυτήν την παρεμβολή ως μια απλή έκφραση ευλαβείας προς τη Θεοτόκο, η οποία δεν δικαιολογείται από την λειτουργική μας παράδοση. Εκτός αυτού, λέει ο μέγας λειτουργιολόγος, διακόπτει την διακονική προτροπή επισκιάζοντας το νόημά της και μεταθέτοντας το βάρος της από τον Χριστό (Χριστώ τω Θεώ παραθώμεθα) στις πρεσβείες της Θεοτόκου. Έχετε κάτι υπ΄όψιν;
Ψάχνοντας γιά τήν ἀπάντηση σέ ἄλλο θέμα σχετικό, ἔπεσα ἐπάνω καί στό δικό σου πρῶτο μήνυμα.
Εὐχαριστοῦμε γιά τήν ὡραία τοποθέτηση καί ἑρμηνεία τῶν γραφομένων ὑπό τοῦ ἀειμνήστου σοφοῦ Καθηγητοῦ καί τήν ἐνημέρωσή σου –καί ἐνημέρωσή μας– σχετικά μέ τήν παραπομπή στήν βιβλιογραφία.
Δέν θυμᾶμαι σχετική Ἐγκύκλιο ἤ δέν τήν βρῆκα ἀναρτημένη στό δίκτυο. Ἀλλά νομίζω ὅτι δέν ὑπῆρχε λόγος νά ἐκδοθεῖ Ἐγκύκλιος Συνόδου γιά τά αὐτονόητα. «Ἐγκύκλιος» εἶναι τά λειτουργικά μας βιβλία, ὅπου οὐδαμοῦ ὑπάρχει τέτοια πρόβλεψη. Ἐγκύκλιοι ἀπό Μητροπολῖτες ἤ μακαριστούς Ἀρχιεπισκόπους μᾶλλον ἔχουν ἐκδοθεῖ, ἀναφερόμενοι παρεπιπτόντως καί σ᾿ αὐτό μεταξύ ἄλλων.

 
Last edited:

dim.laskos

Λάσκος Δημήτριος
#28
π. Μάξιμε, σας ευχαριστώ για την απάντηση. Φίλος με ενημέρωσε ότι τέτοια εγκύκλιος υπάρχει. Όταν την προμηθευθώ, θα την δημοσιεύσω. Ευχαριστώ και πάλι, την ευχή σας..
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#29
π. Μάξιμος;21457 said:
Τό θέμα τῆς παρεμβολῆς τοῦ «Ὑπεραγία Θεοτόκε, σῶσον ἡμᾶς» ἀπό τόν ψάλτη στήν διακονική δέηση «Τῆς Παναγίας ἀχράντου...» δέν εἶναι θέμα τυπικοῦ, ἀφοῦ πουθενά καί ποτέ σέ κανένα τυπικό δέν προβλέπεται κάτι τέτοιο, πού θά δικαιολογοῦσε μιά διαφορετική ἑρμηνεία. [...] ὁ μακαριστός Ἰω. Φουντούλης τό ἔχει ἀπαντήσει τό θέμα στήν ὑπ᾿ ἀριθ. 285 ἀπάντηση, τόμος Β΄, σελ.325-326.
᾿Αποστέλλω συνημμένως ὁλόκληρη τήν ἀπάντηση (ὑπ᾿ ἀριθ. 285) τοῦ ἀειμνήστου καθηγητοῦ, ἤτοι καί τό πρῶτο σκέλος τῆς ἀπαντήσεως/δεύτερο σκέλος ἐρωτήσεως, πού εἶναι ἐκτενές καί θεολογικο-δογματικό (σελ. 319-325) καί τό πρῶτο σκέλος ἐρωτήματος/δεύτερο σκέλος ἀπαντήσεως (σελ.325-326), πού εἶναι καί τό ἐπίμαχο, γιά τούς ἐνδιαφερομένους.

 

Attachments

Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#30

Ἀνήρτησα χθές αὐτήν τήν ἀπάντηση τοῦ μακαριστοῦ γιά νά δεῖτε καί στήν σελ. 325 τό ἑξῆς: «Ἔτσι ἄρχισε καί στή θεία λειτουργία ἡ παρεμβολή τοῦ μεγαλυναρίου κατά τήν ἀναφορά τοῦ ὀνόματός της στήν ἀρχή τῶν διπτύχων μετά τόν καθαγιασμόν τῶν τιμίων δώρων, πού τελικά καί ἐπεκράτησε».

Πρός τί λοιπόν οἱ εἰρωνεῖες ἐδῶ καί ἄλλες ἀποφάνσεις ἀμαθῶν; Δέν ὑπάρχουν λειτουργιολόγοι στό φόρουμ. Δέν ἰσχυρίστηκε κανείς κάτι τέτοιο. Ὑπάρχουν ἄνθρωποι ὅμως πού διαβάζουν λειτουργιολόγους καί ἐρευνοῦν πάρα πολλά σέ βιβλιοθῆκες καί χφφ. πού οὔτε σημερινοί πανεπιστημιακοί δέν τό ἔχουν κάνει.
Ὁ Μανόλης τό εἶχε γράψει ἤδη ἐδῶ.


 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#31
π. Μάξιμος;55431 said:

Ἀνήρτησα χθές αὐτήν τήν ἀπάντηση τοῦ μακαριστοῦ γιά νά δεῖτε καί στήν σελ. 325 τό ἑξῆς: «Ἔτσι ἄρχισε καί στή θεία λειτουργία ἡ παρεμβολή τοῦ μεγαλυναρίου κατά τήν ἀναφορά τοῦ ὀνόματός της στήν ἀρχή τῶν διπτύχων μετά τόν καθαγιασμόν τῶν τιμίων δώρων, πού τελικά καί ἐπεκράτησε».

Πρός τί λοιπόν οἱ εἰρωνεῖες ἐδῶ καί ἄλλες ἀποφάνσεις ἀμαθῶν; Δέν ὑπάρχουν λειτουργιολόγοι στό φόρουμ. Δέν ἰσχυρίστηκε κανείς κάτι τέτοιο. Ὑπάρχουν ἄνθρωποι ὅμως πού διαβάζουν λειτουργιολόγους καί ἐρευνοῦν πάρα πολλά σέ βιβλιοθῆκες καί χφφ. πού οὔτε σημερινοί πανεπιστημιακοί δέν τό ἔχουν κάνει.
Ὁ Μανόλης τό εἶχε γράψει ἤδη ἐδῶ.


Συμφωνούμε, αλλά υπάρχουν και άνθρωποι που διερωτώνται λογικώς αν ό,τι γράφουν και συμπεραίνουν οι λειτουργιολόγοι είναι εφαρμόσιμο ,και αν ναι πώς! Εκεί εκκρεμούν πάρα πολλά! Με σας συμφωνώ τουλάχιστον!

ευχή
Δ.
 

Λάτρης Β.Μ.

Παράφωνος ερασιτέχνης!
#32
᾿Αποστέλλω συνημμένως ὁλόκληρη τήν ἀπάντηση (ὑπ᾿ ἀριθ. 285) τοῦ ἀειμνήστου καθηγητοῦ, ἤτοι καί τό πρῶτο σκέλος τῆς ἀπαντήσεως/δεύτερο σκέλος ἐρωτήσεως, πού εἶναι ἐκτενές καί θεολογικο-δογματικό (σελ. 319-325) καί τό πρῶτο σκέλος ἐρωτήματος/δεύτερο σκέλος ἀπαντήσεως (σελ.325-326), πού εἶναι καί τό ἐπίμαχο, γιά τούς ἐνδιαφερομένους.

Άκρως διαφωτιστικό το κέιμενο του.
(Τέρμα απ' αύριο).:D
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#33
[Σημ συντ. (π.Μ.)] Μεταφορά μηνυμάτων από άλλο θέμα.

Ἀποκρουστικότατο (συμπλήρωσα στό προηγούμενο), ὅπως τό Ἀμήν στό «εὐπρόσδεκτον ποίησον...», καθώς καί τό Ὑπεραγία Θεοτόκε... στό «Τῆς Παναγίας...».

Αν η σημασία του επιθέτου είναι καταπώς τη δίνει ένα αρκετά έγκυρο λεξικό ως αποκρουστικός -ή -ό [apokrustikós] Ε1 : 1.που (κυρ. η θέα του) προκαλεί ιδιαίτερη δυσαρέσκεια, απέχθεια, αποστροφή: Aποκρουστικό θέαμα. Tο πρόσωπό του, γεμάτο πληγές, ήταν αποκρουστικό. 2. (μτφ.) απεχθής, έντονα αντιπαθής: Tο αποκρουστικό πρόσωπο του φασισμού. αποκρουστικά ΕΠIΡΡ.

[λόγ. < ελνστ. ἀποκρουστικός `ικανός να αποκρούσει΄ σημδ. γαλλ. répulsif],


τότε θλίβομαι πάρα πολύ, προβληματίζομαι εντόνως για το υπερβολικότατο επίπεδο αποκρουστικότητας που μπορεί να προκαλεί η επίκληση της Θεοτόκου, ακόμα και σε σημείο όπου η σοφία (οιονεί ή μη) την εξοβελίζει...

Δ.
 
Last edited by a moderator:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#34
...

τότε θλίβομαι πάρα πολύ, προβληματίζομαι εντόνως για το υπερβολικότατο επίπεδο αποκρουστικότητας που μπορεί να προκαλεί η επίκληση της Θεοτόκου, ακόμα και σε σημείο όπου η σοφία (οιονεί ή μη) την εξοβελίζει...

Δ.
Μή θλίβεσαι καί τόσο... καί πάθεις τίποτε... τέτοιες μέρες...​
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#35
τότε θλίβομαι πάρα πολύ, προβληματίζομαι εντόνως για το υπερβολικότατο επίπεδο αποκρουστικότητας που μπορεί να προκαλεί η επίκληση της Θεοτόκου, ακόμα και σε σημείο όπου η σοφία (οιονεί ή μη) την εξοβελίζει...

Δ.
Ἡ πολλὴ ἐπίκληση χαλάει τὴν Τάξη, ὅπως ὅταν βλέπεις τὸν ἄλλο νὰ πλακώνεται στὶς στρωτὲς μετάνοιες καταμεσίς του ναοῦ γιατὶ ... ἔτσι τοῦ ἀρέσει, ὁπως ἡ Amstel.

 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#36
Ἡ πολλὴ ἐπίκληση χαλάει τὴν Τάξη, ὅπως ὅταν βλέπεις τὸν ἄλλο νὰ πλακώνεται στὶς στρωτὲς μετάνοιες καταμεσίς του ναοῦ γιατὶ ... ἔτσι τοῦ ἀρέσει, ὁπως ἡ Amstel.
Καλώς ή κακώς δεν είναι τόσο απλ(οϊκ)ά αυτά τα πράματα, κ το ξέρουν οι περισσότεροι αυτό...


Δ.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#37
Καλώς ή κακώς δεν είναι τόσο απλ(οϊκ)ά αυτά τα πράματα, κ το ξέρουν οι περισσότεροι αυτό...


Δ.

Τὸ κακὸ εἶναι πὼς τὸ ξέρουν οἱ περισσότεροι καὶ συνεχίζουν νὰ κἀνουν ὅ,τι τοὺς κατέβει λόγω εὐσεβιστικῆς εὐσέβειας.

Ἐσεῖς πόσα Ὑπεραγία Θεοτόκε εἴπατε; Στὴν ἂρχὴ ἤ στὸ τέλος; Τὸ ξέχασες; Τολμησες; Περικοπὴ μισθοῦ πάραυτα ...

Ὅπως σὲ συνἀδελφο ποὺ δὲν κατέβηκε ἀπὸ τ' ἀναλόγιο στὸ Ἄξιον Ἐστιν καὶ τοῦ 'στειλε τὸν νεωκόρο ὁ ἐφημεριος ἐπὶ τόπου νὰ τὸν ἐπιτιμήσει ὡς ... ἀσεβή :eek:

Μίλα ἐσύ τώρα περὶ ἁπλοῦ καὶ ἁπλοϊκοῦ καὶ περὶ ἠθελημένης ἐυσεβιστικῆς ἀμάθειας ...
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
#38

Τὸ κακὸ εἶναι πὼς τὸ ξέρουν οἱ περισσότεροι καὶ συνεχίζουν νὰ κἀνουν ὅ,τι τοὺς κατέβει λόγω εὐσεβιστικῆς εὐσέβειας.

Ἐσεῖς πόσα Ὑπεραγία Θεοτόκε εἴπατε; Στὴν ἂρχὴ ἤ στὸ τέλος; Τὸ ξέχασες; Τολμησες; Περικοπὴ μισθοῦ πάραυτα ...
Αναρωτιέμαι αν, εκτός από εμάς, και οι γνωστοί και μη εξαιρετέοι αγιορείτες πατέρες και Ψάλτες (το Ψ κεφαλαίο δεν μου ξέφυγε), που λένε "Υπεραγία Θεοτόκε" εμπίπτουν σ' αυτή την κατηγορία της "ευσεβιστικής ευσέβειας"...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#39
Αναρωτιέμαι αν, εκτός από εμάς, και οι γνωστοί και μη εξαιρετέοι αγιορείτες πατέρες και Ψάλτες (το Ψ κεφαλαίο δεν μου ξέφυγε), που λένε "Υπεραγία Θεοτόκε" εμπίπτουν σ' αυτή την κατηγορία της "ευσεβιστικής ευσέβειας"...
Δέν εἶναι κριτήριο τί κάνουν κάποιοι καί πῶς τό βλέπουν. Προσωπικῶς δέν τό δέχομαι καί δέν πρόκειται ποτέ νά διορίσω ψάλτη πού θά ἐπιμένει σ᾿ αὐτό. Νά μοῦ πεῖς ὅτι ἄλλους τούς ἀπέλυσαν γιατί εἶχαν ἐπιλέξει ὀρθῶς νά μήν τό ψάλλουν.
Καί νά ἀφήσουμε τά (ψευτο)διλήμματα περί τιμῆς τῆς Θεοτόκου. Ἄλλωστε ἡ διακονική παρακέλευση «Τῆς Παναγίας, ἀχράντου...» δέν ἀφορᾶ τή Θεοτόκο. Ἐπαρκέστατα ἔχουν ἀναλυθεῖ αὐτά σ᾿ αὐτό τό θέμα. Ἄς καταλαβαίνουμε τί ψάλλουμε καί τί ἀκοῦμε...

 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#40
Αναρωτιέμαι αν, εκτός από εμάς, και οι γνωστοί και μη εξαιρετέοι αγιορείτες πατέρες και Ψάλτες (το Ψ κεφαλαίο δεν μου ξέφυγε), που λένε "Υπεραγία Θεοτόκε" εμπίπτουν σ' αυτή την κατηγορία της "ευσεβιστικής ευσέβειας"...
Ἁπλὰ οἱ Ἁγιορεῖτες ἔτσι τὸ ἔμαθαν ἔτσι τὸ λένε.

Πιὸ εὔκολα θὰ βγεῖ ὁ ἥλιος ἀπ' τὴ Δύση παρὰ νὰ ἀλλάξει κάτι στο Ἅγιον Ὄρος, τουλάχιστον στὴν ἀκολουθία, γιατὶ στὰ ἄλλα ἔχουν ἀλλὰξει τὰ ... πάντα, χωρὶς πρόβλημα. :rolleyes:

ΥΓ. Καὶ ποιὸς σοῦ εἶπε ὅτι στὸ Ὄρος δὲν ὑπάρχει εὐσεβισμὸς; Δυστυχῶς ὑπάρχει μπόλικος πλέον, πλήν φωτεινῶν ἐξαιρέσεων.
 
Status
Not open for further replies.
Top