«Υπεραγία Θεοτόκε...» στο «Της Παναγίας, αχράντου...» - Ιωάννης Φουντούλης

Status
Not open for further replies.

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#1
Θα ήθελα αν μπορεί κάποιος να αναφέρει και να σχολιάσει την απάντηση του μακαρίτη Ιωάννου Φουντούλη για το "Υπεραγία Θεοτόκε". Η απάντηση έχει δύο σκέλη το α΄ αν είναι θεολογικά ορθόν όταν λέγεται ως προύμνιον και το β΄ αν είναι σωστή ή όχι η παρεμβολή στο ¨Της Παναγίας αχράντου¨.

Δημήτριος Καλπακίδης.
 
#2
Θα ήθελα αν μπορεί κάποιος να αναφέρει και να σχολιάσει την απάντηση του μακαρίτη Ιωάννου Φουντούλη για το "Υπεραγία Θεοτόκε". Η απάντηση έχει δύο σκέλη το α΄ αν είναι θεολογικά ορθόν όταν λέγεται ως προύμνιον και το β΄ αν είναι σωστή ή όχι η παρεμβολή στο ¨Της Παναγίας αχράντου¨.

Δημήτριος Καλπακίδης.
Επιπλέον στην ως άνω ερωτηση του Δημήτρη θα ήθελα να μας πει κάποιος, εφόσον είναι σωστό από θεολογικής απόψεως και από απόψεως τυπικού να λέγεται "Υπεραγία Θεοτόκε...", τότε το ορθό είναι "σώσον ημάς" ή "πρέσβευε υπέρ ημών";
 

Dionysios

Διονύσιος Ἀνατολικιώτης, «γηράσκω ἀεὶ διορθούμενο
#3
Θα ήθελα αν μπορεί κάποιος να αναφέρει και να σχολιάσει την απάντηση του μακαρίτη Ιωάννου Φουντούλη για το "Υπεραγία Θεοτόκε"...
Επιπλέον στην ως άνω ερωτηση του Δημήτρη θα ήθελα να μας πει κάποιος, ..., τότε το ορθό είναι "σώσον ημάς" ή "πρέσβευε υπέρ ημών";
Οἱ δύο ἐρωτήσεις δὲν εἶναι τὸ ἴδιο πρᾶγμα, καὶ ἡ δεύτερη δὲν εἶναι συμπλήρωμα στὴν ἄλλη!
᾿Αγαπητὲ ᾿ Αλέξανδρε Γεωργούλη, ἡ ἀπάντησι στὸ ἐρώτημά σου ἔχει δοθῆ στὴν μνημονευομένη στὸ πρῶτον ἐρώτημα ἀπάντησι τοῦ μακαριστοῦ Φουντούλη. ἴσως δὲν τὴν ἔχεις ὑπόψει σου (;)
Εἰς τὸ πρῶτον ἐρώτημα. δὲν ἐκοίταξα τώρα τὴν ἀπάντησιν τοῦ μακαριστοῦ καθηγητοῦ, ἀλλὰ ἀπὸ ὅ,τι θυμοῦμαι, ἡ ἀπάντησίς του μοῦ ἄρεσε καὶ συμφωνῶ μαζί του.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#5
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΓΕΩΡΓΟΥΛΗΣ;9691 said:
...το ορθό είναι "σώσον ημάς" ή "πρέσβευε υπέρ ημών";
Μήν μπαίνουμε σέ προτεσταντικά διλήμματα.
Ἡ Παναγία μᾶς σώζει διά τοῦ Υἱοῦ Της.
Ταῖς πρεσβείαις τῆς Θεοτόκου, Σῶτερ σῶσον ἡμᾶς.
 
Last edited:

Stathis

Ευστάθιος Μεντζάς
#6
π. Μάξιμος;9702 said:
Μήν μπαίνουμε σέ προτεσταντικά διλήμματα.
Ἡ Παναγία μᾶς σώζει διά τοῦ Υἱοῦ Της.
Ταῖς πρεσβείαις τῆς Θεοτόκου, Σῶτερ σῶσον ἡμᾶς.
Πάτερ, να ρωτησω κατι.

Στους κανονες πχ του ακαθιστου λεμε "Υπεραγια Θεοτοκε σωσον ημας" ετσι δεν ειναι;

Η απάντηση σας δεν ειναι ξεκαθαρη :confused:
λετε οτι με τις πρεσβειες της Θεοτοκου σωζομαστε. Αρα ο στιχος των κανονων;

Ξερω σας κουραζω αλλά θα ηθελα μια βοηθεια. Ευχαριστω

Την ευχη σας.
 
Last edited by a moderator:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#7
Θα ήθελα αν μπορεί κάποιος να αναφέρει και να σχολιάσει την απάντηση του μακαρίτη Ιωάννου Φουντούλη για το "Υπεραγία Θεοτόκε". Η απάντηση έχει δύο σκέλη το α΄ αν είναι θεολογικά ορθόν όταν λέγεται ως προύμνιον και το β΄ αν είναι σωστή ή όχι η παρεμβολή στο ¨Της Παναγίας αχράντου¨.

Δημήτριος Καλπακίδης.
[Ἀπάντηση ἀριθ. 285, τόμος Β΄, σελ.319-326.]
Τί νά σχολιάσω ἐγώ ἤ ὅποιος ἄλλος τήν ἀπάντηση;;;
Ὅπως καλά θυμᾶται ὁ Διονύσιος εἶναι ὁλοκληρωμένη, πλήρης, "τέλεια" ἐντός εἰσαγωγικῶν.
Θά σχολιάσω μόνο τό νά μήν πετάγονται οἱ ψάλτες ὅταν ἐκφωνεῖ ὁ διάκονος ἤ ὁ ἱερεύς καί στό "Τῆς Παναγίας..." καί στό "Σῶσον ὁ Θεός...", ὅπως γράφει ὁ μακαριστός.
Τό ἴδιο νά μήν κάνουν καί οἱ ἱερεῖς ὅταν ψάλλουν οἱ ψάλτες.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#8
Πάτερ, να ρωτησω κατι.
Στους κανονες πχ του ακαθιστου λεμε "Υπεραγια Θεοτοκε σωσον ημας" ετσι δεν ειναι;
Η απάντηση σας δεν ειναι ξεκαθαρη :confused:
λετε οτι με τις πρεσβειες της Θεοτοκου σωζομαστε. Αρα ο στιχος των κανονων;
Ξερω σας κουραζω αλλά θα ηθελα μια βοηθεια. Ευχαριστω
Την ευχη σας.
Ἡ ἀπάντησή μου εἶναι ξεκάθαρη !
Τό ἴδιο ἰσχύει καί γιά τό προΰμνιον Ὑπεραγία Θεοτόκε, σῶσον ἡμᾶς.
Τό ἴδιο δέν εἶναι;
Ὁ Φουντούλης ἀναφέρεται καί σ'αὐτό παράλληλα καί γράφει καί γιά τούς Χαιρετισμούς, πού μερικοί κακῶς τό ἀλλάζουν· διορθώνουν τάχα.
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
#9
[Σημείωμα συντονιστή (ΔΚ)] Αυτό και μερικά επόμενα μηνύματα μεταφέρθηκαν από το θέμα Πώς να ψέλνονται τα Λειτουργικά και το "Άξιον Εστίν";


παρομοια περιπτωση οπως τα λειτουργικα που ψαλλονται στο Αγιον Ορος (τουλαχιστον Κυριακες κ αγρυπνιες) ειναι κ το υπεραγια Θεοτοκε σωσον ημας.
 

Attachments

Last edited by a moderator:

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#10
Ρε παιδιά έκθετε ανθρώπους έτσι, δεν το καταλαβαίνετε;;;;

Το "δεν μ'αρέσει" και την προσωπική ευσέβεια-ευλάβεια (όσο άγιος και να είναι) καθενός θα κάνουμε, σημείο αναφοράς για ν' αλλάξουμε το τυπικό της εκκλησίας;;;
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
#11
στο τυπικο του Αγιου όρους σου λέει οτι το έλεγαν και το λένε.
Πως τον εκθέτουμε δηλαδή, δεν το καταλαβαίνω αυτό... Δεν ειναι προσωπικη του αποψη μονο. Μας λέει οτι ετσι γινεται στο Ορος.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#12
Δεν υπάρχει σε Τυπικό.
Υπάρχει στην ζώσα πράξη του Όρους. (και μάλιστα στην νεώτερη)
Το πως τον εκθέτεις στον εξήγησα παραπάνω.
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
#13
οπως βλεπεις, και αυτός οπως και αλλοι αγιορειτες δεν το βλέπουν έτσι το θεμα. Τι να πω... Κ γω δε λεω υπεραγια θεοτοκε. Δε νομιζω παντως πως τον εξεθεσα. Τετοιες φωνες πρεπει να ακουγονται. Δηλαδή αν βαλω τον π Δανιηλ να λεει οτι στο Ορος λεμε λειτουργικα, θα τον εχω εκθεσει?
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#14
Τον εκθέτεις, με το ηχητικό και με την τεκμηρίωση που ο ίδιος παραθέτει.

Δεν λέει μόνο, "εμείς παιδιά έτσι το λέμε στο Όρος". Ας μην το συνεχίσουμε αυτό όμως, δεν αξίζει νομίζω.

Το ότι σήμερα το λένε έτσι στο Όρος είναι αδιαμφισβήτητο. Το ότι είναι περιττό και λάθος να λέγετε εκεί, είναι επίσης.
 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#16
Το ότι σήμερα το λένε έτσι στο Όρος είναι αδιαμφισβήτητο. Το ότι είναι περιττό και λάθος να λέγετε εκεί, είναι επίσης.
Δεν σας καταλαβαίνω, φίλε Βασίλη. Τι θα πει "περιττό και λάθος" να μνημονεύουμε την Θεοτόκο (στο συγκεκριμένο σημείο); (Κάνετε τον φίλο μου τον Kostaeri να πει ότι ο ίδιος δεν την μνημονεύει, σαν να κάνει δήλωση συμμόρφωσης...και ύστερα λέει ΟΚ). Τι εννοείτε "εκεί". Το Όρος; Το περιβόλι της Παναγίας;
Και τι θα πεί "σημαία η προσωπική ευσέβεια", ποια προσωπική ευσέβεια αφού όλοι το κάνουν; Οι 99 στους 100 (συνειδητά ή όχι). Και ποιος τελικά είναι ο ρόλος της παράδοσης, απλά να συντηρείται; Όχι η δική μας σωτηρία;

Με έχετε καταμπερδέψει, φίλε Βασίλη. Μπορεί όμως και να μην κατάλαβα καλά ή να μπήκα σε συζήτηση που έχει πολύ μάκρος πίσω, οπότε συγνώμη. Αλλά εξηγήστε μου.

ΥΓ Και για να μη θεωρηθεί ότι "ευσεβίζω" δεν είναι η "ευλάβειά" μου προς την Θεοτόκο, που μου υπαγορεύει τη μνημόνευση. Για τον μοναχό που μιλάει μπορεί. Εγώ δεν την ευλαβούμαι, γιατί απλά δεν ξέρω πώς είναι αυτό. Η αμαρτωλότητά μου την υπαγορεύει.
 
Last edited:

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
#17
Γιώργο, η πατριαρχική παράδοση δε θέλει στο σημείο αυτό να λέγεται τίποτα. Δεν κανω δηλωση συμμόρφωσης, απλα ακολουθω αυτην την οψη του τυπικου! Ωχ......... Κανω κ γω τα δικα μου
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#18
Δεν σας καταλαβαίνω, φίλε Βασίλη. Τι θα πει "περιττό και λάθος" να μνημονεύουμε την Θεοτόκο (στο συγκεκριμένο σημείο); (Κάνετε τον φίλο μου τον Kostaeri να πει ότι ο ίδιος δεν την μνημονεύει, σαν να κάνει δήλωση συμμόρφωσης...και ύστερα λέει ΟΚ). Τι εννοείτε "εκεί". Το Όρος; Το περιβόλι της Παναγίας;
Και τι θα πεί "σημαία η προσωπική ευσέβεια", ποια προσωπική ευσέβεια αφού όλοι το κάνουν; Οι 99 στους 100 (συνειδητά ή όχι). Και ποιος τελικά είναι ο ρόλος της παράδοσης, απλά να συντηρείται; Όχι η δική μας σωτηρία;

Με έχετε καταμπερδέψει, φίλε Βασίλη. Μπορεί όμως και να μην κατάλαβα καλά ή να μπήκα σε συζήτηση που έχει πολύ μάκρος πίσω, οπότε συγνώμη. Αλλά εξηγήστε μου.

ΥΓ Και για να μη θεωρηθεί ότι "ευσεβίζω" δεν είναι η "ευλάβειά" μου προς την Θεοτόκο, που μου υπαγορεύει τη μνημόνευση. Για τον μοναχό που μιλάει μπορεί. Εγώ δεν την ευλαβούμαι, γιατί απλά δεν ξέρω πώς είναι αυτό. Η αμαρτωλότητά μου την υπαγορεύει.
Δεν με κατάλαβες καλά.

Το "Υπεραγία Θεοτόκε" είναι περιττό και προϊόν προσωπικής ευσέβειας ως απάντηση στην εκφώνηση "Της Παναγίας Αχράντου...", η οποία αναφέρεται στον Χριστό. Αυτό εννοούσα με το "εκεί". Στο συγκεκριμένο σημείο.

Όχι γενικά φυσικά!

Έχει γράψει αρκετά για το θέμα ο Φουντούλης, ρίξε και μια ματιά εδώ γιατί φεύγουμε από το θέμα.

Για το ρόλο του τυπικού και κατα πόσο και πως αυτό αλλάζει και ποιές προϋποθέσεις υπάρχουν για να γίνει αυτό, έχουν γράψει αρκετά οι π.Μάξιμος και παλαιότερα ο Διονύσιος και ο Δ.Καλπακίδης και άλλοι.

Ελπίζω να ξεκαθάρισα τα γραφόμενά μου.
 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#19
Δεν πήγαινε σε σένα, βρε Κώστα, αλλά σ' αυτόν που σε τρομοκράτησε...:wink:
Με το θάρρος σου μιλώ.

Όσο για την πατριαρχική παράδοση που λες, τι να σου πω αδελφέ, με τη χάρη του Θεού επί τριάντα χρόνια μετέχω στη λειτουργία τουλάχιστον τρεις φορές τη βδομάδα, όχι σε μια και δύο εκκλησίες. Παντού έτσι τ' ακούω. Και στατιστικά να το πάρεις.... Τι να πω. Φαίνεται ότι η εν λόγω πατριαρχική παράδοση δεν μας "παραδόθηκε" τελικά. Μπορεί η Παναγία να το έφερε έτσι...Μπορεί η τιμή της να διαμόρφωσε νέα παράδοση. Κι αυτό παράδοση είναι. Γιατί πρέπει σώνει και καλά να επιβάλουμε μια παλιά; Τι να σου πω, δεν ξέρω. Καληνύχτα τώρα και τα λέμε.

(Στα λέω τώρα που ο Βασίλης ο Ζάχαρης κοιμάται, γιατί αύριο το πρωί να δεις θα μου τα ψάλλει :( :wink:)
 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#20
Τελικά δεν κοιμόταν...

Πάντως για το
Όχι γενικά φυσικά!
που λες
να ξέρεις ότι έκανα edit το αρχικό μήνυμά μου και πρόσθεσα το
(στο συγκεκριμένο σημείο)
ακριβώς για να μη δημιουργώ εντυπώσεις εις βάρος σου. Δεν μου αρέσει η προπαγάνδα.

Το θέμα είναι πάντως μεγάλο, ίσως να τα ξαναπούμε.
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Top