Δοξολογία Ιακώβου Πρωτοψάλτου Ήχος Β'

haris1963

παλαιότατο μέλος
Χάρη, πρόσεξε! Μου φαίνεται έχεις γίνει "ημι-καραϊκός" (πώς λέμε: ημιχρωματικός;):):D:):eek::cool::eek:...

Γιάννη, όταν διάβασα το πνευματώδες (όπως πάντα) σχόλιό σου, τρία πράγματα μου ήρθαν στο μυαλό:

1) Εγώ λοιπόν, έκανα το βήμα καλής θέλησης, ώρα για κάποιους λοιπόν να γίνουν ημι-παραδοσιακοί :D:p:D:):D

2) Παίρνουμε προς τούτο, έναν οποιοδήποτε Σιμωνοκαραΐτη, ξεπλένουμε καλά τις υφεσοδιέσεις και τα καραδόφωνα, τον υποχρεώνουμε να προσκυνήσει τις όμοιες διφωνίες, και κατόπιν τον βράζουμε σε σιγανή φωτιά σε μακρά και επώδυνη Ιακωβοθεραπεία για να απωλέσει δια παντός το ιλαροχορευτικό ύφος.:D:p:p:rolleyes::D:cool:

3) Αγχώθηκα και λίγο, γιατί μου το λες εσύ που είσαι και φίλος. Μήπως να πάω καμιά βδομάδα προς Γαλλία μεριά, για να εμβαπτισθώ στα Μιχαλάκεια νάματα; :wink::eek::p:D:)

Χάρης
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Γιάννη, όταν διάβασα το πνευματώδες (όπως πάντα) σχόλιό σου, τρία πράγματα μου ήρθαν στο μυαλό:

1) Εγώ λοιπόν, έκανα το βήμα καλής θέλησης, ώρα για κάποιους λοιπόν να γίνουν ημι-παραδοσιακοί :D:p:D:):D

2) Παίρνουμε προς τούτο, έναν οποιοδήποτε Σιμωνοκαραΐτη, ξεπλένουμε καλά τις υφεσοδιέσεις και τα καραδόφωνα, τον υποχρεώνουμε να προσκυνήσει τις όμοιες διφωνίες, και κατόπιν τον βράζουμε σε σιγανή φωτιά σε μακρά και επώδυνη Ιακωβοθεραπεία για να απωλέσει δια παντός το ιλαροχορευτικό ύφος.:D:p:p:rolleyes::D:cool:

3) Αγχώθηκα και λίγο, γιατί μου το λες εσύ που είσαι και φίλος. Μήπως να πάω καμιά βδομάδα προς Γαλλία μεριά, για να εμβαπτισθώ στα Μιχαλάκεια νάματα; :wink::eek::p:D:)

Χάρης
Προσόμοιον:
Νάματα* Μιχαλάκεια*
περιεβάλου σοφέ*
ο παραδεχόμενος* Ζω ώσπερ Δι και Βου*
και έκλινας* κορυφήν Ιακώβω*
των διφωνιών* μετρήσας σπιθαμήν*
ίνα επιστρέψης* πάντας εκ πλάνης*
και σώσης* ακοάς ημών.
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Γιάννη, όταν διάβασα το πνευματώδες (όπως πάντα) σχόλιό σου, τρία πράγματα μου ήρθαν στο μυαλό:

1) Εγώ λοιπόν, έκανα το βήμα καλής θέλησης, ώρα για κάποιους λοιπόν να γίνουν ημι-παραδοσιακοί :D:p:D:):D

2) Παίρνουμε προς τούτο, έναν οποιοδήποτε Σιμωνοκαραΐτη, ξεπλένουμε καλά τις υφεσοδιέσεις και τα καραδόφωνα, τον υποχρεώνουμε να προσκυνήσει τις όμοιες διφωνίες, και κατόπιν τον βράζουμε σε σιγανή φωτιά σε μακρά και επώδυνη Ιακωβοθεραπεία για να απωλέσει δια παντός το ιλαροχορευτικό ύφος.:D:p:p:rolleyes::D:cool:

3) Αγχώθηκα και λίγο, γιατί μου το λες εσύ που είσαι και φίλος. Μήπως να πάω καμιά βδομάδα προς Γαλλία μεριά, για να εμβαπτισθώ στα Μιχαλάκεια νάματα; :wink::eek::p:D:)

Χάρης
Έτερον, εις τας έλξεις

Ήθελον Κύριε εξαλείψαι*
τας διέσεις πάσας απ' το χειρόγραφον*
και το υπόλοιπον της ζωής μου*
κατά τον Ιάκωβον ανυμνήσαι σε*
αλλ' ο Καράς απατά με*
και πολεμεί μου το ύφος*
Κύριε, διά τούτων απόλλυμαι, σώσον με.

και έτερον, εις τα σημάδϊα

Πλύνον τα χειρόγραφά μου, Σωτήρ*
ότι ρερύπωται* εν πολλοίς σημαδίοις*
διό ικετεύω σε*
τούτων νυν απάλλαξόν με ο Θεός.

(Ε... δεν μπορείς να πείς, τον ξεπέρασα τον Μιχαλάκη:))
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Τὰ θέλουμε σὲ παλαιὰ γραφὴ καὶ στὴν σύντομη ἐξήγηση ... :D
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
(Ε... δεν μπορείς να πείς, τον ξεπέρασα τον Μιχαλάκη:))

Όχι δεν μπορώ να πω, είσαι χείμαρρος φίλε μου! :):)

Λίγο τσίγκλισμα χρειάζεσαι και ...γράφεις! Ελπίζω να σε δω στην Αθήνα, που κατεβαίνω αύριο.

ΧΣ
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Όχι δεν μπορώ να πω, είσαι χείμαρρος φίλε μου! :):)

Λίγο τσίγκλισμα χρειάζεσαι και ...γράφεις! Ελπίζω να σε δω στην Αθήνα, που κατεβαίνω αύριο.

ΧΣ

Άϊντε κι ένα ακόμη
Εις την προσκύνησιν Ιακώβου

Προσκυνώ νυν το Ιάκωβον*
δοξολογώ δε και το ύφος αυτού*
συν διφωνίαις και ρυθμώ*
και εν φωνή αναβοώ σοι λαμπρά*
Μνήσθητί μου ψάλλοντα*
μη εκφύγω εις ύφος αλλότριον.

(Είπα να "εκφύγω" λιγάκι. Έχω πήξει να γράφω, αλλά πρέπει να επιστρέψω. καλό βράδυ, αν δεν ... τσιγκλιστώ:))
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Τ? θέλουμε σ? παλαι? γραφ? κα? στ?ν σύντομη ?ξήγηση ... :D

Θα σε απογοητεύσω λίγο. Το, Ήθελον δάκρυσιν, μπορεί ίσως να βρεθεί, αλλά δύσκολα, το δε άλλο καθόλου, διότι δεν περιλαμβάνονται στα χφφ τα στιχηρά σαν κι αυτό. Όμως έχεις δίκιο που τα ζητάς σε σύντομη εξήγηση, διότι με την αργή, ώσπου να τελειώσει, θα χανόταν το αστείο.
(θα μπορούσα ίσως να τα τονίσω εγώ σε παλαιό στύλ. Το έχω κάνει για κάποια που χρειάστηκε)
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
(Είπα να "εκφύγω" λιγάκι. Έχω πήξει να γράφω, αλλά πρέπει να επιστρέψω. καλό βράδυ, αν δεν ... τσιγκλιστώ:))

Τὸ μεγάλο σπάσιμο εἶναι οἱ ὑποσημειώσεις ποὺ πρέπει νὰ ἀνατρέχεις συνέχεια στὸ ἀρχεῖο, σὲ φωτοτυπίες καὶ δὲν συμμαζεύεται, καὶ νὰ ἀναθεωρεῖς κατὰ συρροή :(.


Καλὴ δύναμη!
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Τ? μεγάλο σπάσιμο ε?ναι ο? ?ποσημειώσεις πο? πρέπει ν? ?νατρέχεις συνέχεια στ? ?ρχε?ο, σ? φωτοτυπίες κα? δ?ν συμμαζεύεται, κα? ν? ?ναθεωρε?ς κατ? συρροή :(.


Καλ? δύναμη!

Ευχαριστώ!
Αυτό θα αρχίσει μετά! Τώρα γράφω (και είμαι ευτυχώς προς το τέλος) τον κυκεώνα των παραδειγμάτων (μιας και μιλάω για σημειογραφία).
 
P

ptz

Guest
-Πειθόμενος στους συντονιστάς και γιά να αποφορτίσω προσωρινά το κλίμα από τα μαλακά και σκληρά χρώματα.Κοίταξα το Σ/Κριακο την ανθολογία του Ματθαίου.Κατ αρχήν πιστεύω ότι ο εκ Θάσου αναγνώστης που την παρήγγειλε πρέπει να έδοσε γερό αντίτιμο.Δεν ξέρω σε τι.Ισως στην Μονή.Αλλά το να κάθεται και να του γράφει το ίδιο μουσικό κείμενο γιά το αινείτε και το εις μνημόσυνον δείχνει ότι του τα ζήτησε.Μετά φαίνεται ότι γιά να τον αποκαλεί αναγνώστη,μάλλον νέος και αρχάριος περί τα μουσικά θα ήταν και μάθαινε.Ακόμη του έχει γράψει τα απολύτως αναγκαία γιά τότε-και μάλλον και γιά σήμερα-μέλη.Και τέλος δείχνει ότι ο κυρ Ματθαίος πρέπει να ήταν εκτός από μουσικός και διαπρεπής ψάλτης.Αυτά ως προς τον κώδικα.
Και για επαναφόρτιση.
Ανεβάζω σε καθαρή μορφή την επίμαχη δοξολογία με τον Δάσκαλο.Και την παρτιτούρα της ανθολογίας.Εγώ πιστεύω ότι λέει μαλακό χρώμα.Αν
έχει κάποιος άλλο άκουσμα με άλλης σχολής απόδοση ιδού.Π.ΤΖ
 

Attachments

  • ΣΤΑΝΙΤΣΑΣ-Δξλγία αργή β ήχου Ιακώβου.mp3
    5 MB · Views: 174
  • ΙΑΚ-1-.jpg
    298.5 KB · Views: 120
  • ΙΑΚ-2-.jpg
    290.8 KB · Views: 53
  • ΙΑΚ-3-.jpg
    292.3 KB · Views: 45
  • ΙΑΚ-4-.jpg
    292.4 KB · Views: 43
  • ΙΑΚ-5-.jpg
    302.3 KB · Views: 49
  • ΙΑΚ-6-.jpg
    297.2 KB · Views: 43
  • ΙΑΚ-7-.jpg
    293.9 KB · Views: 38

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
-
Και για επαναφόρτιση.
Ανεβάζω σε καθαρή μορφή την επίμαχη δοξολογία με τον Δάσκαλο.Και την παρτιτούρα της ανθολογίας.Εγώ πιστεύω ότι λέει μαλακό χρώμα.Αν
έχει κάποιος άλλο άκουσμα με άλλης σχολής απόδοση ιδού.Π.ΤΖ

Και πόσο πιο εύκολη και φυσιολογική είναι η εκτέλεση της φθοράς στον στίχο Ευλογητός... όταν η δοξολογία γράφεται με την μαλακή φθορά.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ἐνδιαφέρουσα παράδοση πάντως τὸ μαλακὸ χρῶμα. Θὰ τὴν δοκιμάσω κάποια στιγμὴ, διότι μὲ τὸ σκληρὸ χρῶμα ἄστα νὰ πᾶνε, βαράω στὸ γάμο τοῦ Καραγκιόζη ποὺ λέει κι ὁ κ. Τζανἀκος.

Ἄντε νὰ δῶ καὶ λίγο φῶς μὲ αὐτὴ τὴν δοξολογία. :rolleyes:

Ὁ ἀγώνας τώρα δικαιώνεται ... :D

κ. Τζανάκο, πολλὲς εὐχαριστίες.
 
Πάντως το χειρόγραφο του Στανίτσα της δοξολογίας του Ιακώβου είναι γραμμένο με τις μαρτυρίες του σκληρού χρώματος. Δηλαδή το έγραψε σε σκληρό και το έλεγε σε μαλακό; Εγώ όπως την ακούω, σκληρή χρωματική κλίμακα ακούω (όπως και από Παναγιωτίδη).
Παραπέμπω σε Βουδούρη (τόμος 15:"Εισαγωγή στην Εκκλησιαστική Μουσική, σελίδα 223-226) και σε Ιωαννίδη ("Η Θεωρία της Βυζαντινής Μουσικής στην πράξη" σελίδα 67-68 απ' όπου και αντιγράφω: "Σχετικά με την παρατήρηση γύρω από την αρκτική μαρτυρία του Β΄ ήχου, πρέπει να τονίσουμε τα εξής:
Οι παλαιοί έπαιρναν σαν βάση τον Βου διότι χρησιμοποιούσαν κλίμακα με 68 μόρια, οπότε ο ήχος βάδιζε κατά "διφωνίαν ομοία"...Επειδή όμως εμείς, παίρνουμε την κλίμακα των πεπραγμένων της Πατριαρχικής Επιτροπής του 1881,η οποία καθορίστηκε σε 72 μόρια, παύει να υπάρχει διφωνία ομοία, οπότε η βάση μετετέθη στον Δι και χρησιμοποιούμε κλίμακα με 2 όμοια χρωματικά τετράχορδα".
Φίλε domesticus αν την πεις έτσι όπως την έχει γράψει ο Ματθαίος με τα διαστήματα που παραδεχόμαστε σήμερα, δεν θα είναι η δοξολογία του Ιακώβου, τουλάχιστον όπως την έχουμε ακούσει από τους παραδοσιακούς διδασκάλους.
Με αγάπη
Νίκος
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Φίλε domesticus αν την πεις έτσι όπως την έχει γράψει ο Ματθαίος με τα διαστήματα που παραδεχόμαστε σήμερα, δεν θα είναι η δοξολογία του Ιακώβου, τουλάχιστον όπως την έχουμε ακούσει από τους παραδοσιακούς διδασκάλους.
Με αγάπη
Νίκος

Ἀγαπητὲ Νικόλαε (πολλὰ τὰ ἔτη σου)

Ἄν δὲν θὰ εἶναι ἡ δοξολογία τοῦ Ἰακώβου, τουλάχιστον θὰ ἔχω ἐφεύρει ἄλλη μία δοξολογία σὲ δεύτερο, ἡ δοξολογία τοῦ Δομεστίχου, δὲν ἀκούγεται καί ἄσχημο ἔ; :p:p:p
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Ἀγαπητὲ Νικόλαε (πολλὰ τὰ ἔτη σου)

Ἄν δὲν θὰ εἶναι ἡ δοξολογία τοῦ Ἰακώβου, τουλάχιστον θὰ ἔχω ἐφεύρει ἄλλη μία δοξολογία σὲ δεύτερο, ἡ δοξολογία τοῦ Δομεστίχου, δὲν ἀκούγεται καί ἄσχημο ἔ; :p:p:p


ναι, αλλλά ... οι δομέστιχοι μόνο σύντομες δοξολογίες ψάλλουν. Οι αργές είναι του Πρωτοψάλτου και του Λαμπαδαρίου. Βεβαίως και υπάρχουν συνθέτες δομέστιχοι αν δεν απατώμαι e.g. Δημήτριος Δομέστιχος.

Δ.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Φθόνος ἀγαπητὲ μου φθόνος, μὲ ζηλεύεις ἐπειδὴ εἶμαι μαλακὸς ἄνθρωπος :D
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Φθόνος ἀγαπητὲ μου φθόνος, μὲ ζηλεύεις ἐπειδὴ εἶμαι μαλακὸς ἄνθρωπος :D

Εσύ της μαλακής..και οι λοιποί της σκληράς, το θέμα είναι ποιοί είναι καταχρηστικοί, και ποιοί αντιλαμβάνονται ορθώς τον έσω θεματισμό...

Δ.
 
Κάποτε ήταν μία οξεία, ένα τρομικό, ένα κούφισμα και μία δίγραμμη ύφεση και μπήκαν σε ένα βιβλίο βυζαντινής μουσικής.
Η πεταστή σαν πιο παραδοσιακή αντέδρασε (βλέπε και Βουδούρη περί γραφής) και αποφάσισε να τους επιτεθεί και να τους διώξει.
Στο δρόμο συνάντησε το ολίγον, το οποίο της λέει:
-Που πας, πεταστή;
-Πάω για ξύλο
-Να ρθω;
-Έλα!
Πιο κάτω συναντάνε το κλάσμα.
-Που πάτε ρε παιδιά, τους ρωτάει.
-Για ξύλο
-Να ρθω;
-Έλα!
Αμέσως μετά συναντάνε το απήχημα.
-Για πού το βάλαμε;
-Πάμε για ξύλο
-Να έρθω;
-Αν και είσαι λίγο μικρό (μονοσύλλαβο γαρ!), έλα!
Στο τέλος συναντάνε τη μαλακό χρώμα.
-Που πάτε αδέρφια;
-Για ξύλο
-Να έρθω;
-Όχι, αυτά είναι για σκληρούς!!
 
Top