Διφωνική προσέγγιση και μελωδικές έλξεις

haris1963

παλαιότατο μέλος
Σε ποια υποσημείωση αναφέρεστε;
Αὐτόγραφο Δημητσάνας: παρ. 194, ὑποσημείωσις (α)
Μέγα Θεωρητικόν: παρ. 253, ὑποσημείωσις (α). Σέ αὐτό παραλείπεται τὸ "τὸ ὁποῖον ὑστεροῦνται σχεδὀν τὰ ἄλλα ἔθνη".

Από πού προκύπτει αυτό;
Μέγα Θεωρητικόν: παρ. 63 καὶ παρ. 74. Γίνονται καὶ συχνές ἀναφορές, ὅτι μὲ τήν πανδουρῖδα (ταμπούρ) διδάσκονται τὰ διαστήματα οἱ μαθητές.

χς
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Κι αν παύσουν όλοι, τότε το φόρουμ πάει περίπατο.
Επειδή το πρότεινε ο Χάρης στον πρόλογο και επίλογο του προηγούμενου άρθρου θα παύσουμε να συζητάμε;

Θα συνεχίσω εγώ με καμιά ουτοπία. αλλά για να γίνεται και συζήτηση.

Στον β' ήχο ο ζω είναι στη θέση του (και κάπως πιο κάτω, νομίζω, από ότι τον λέει ο π. Δανιήλ).
Και να τον πεις παραπάνω δεν χάθηκε ο κόσμος αφού ο β' και ο πλάγιός του συμπίπτουν αρκετά πολλές φορές.

Ερευνήστε για παράδειγμα με τους φασματοδείκτες αν οι μεγάλοι ψάλτες στην χρωματική δοξολογία του Γρηγορίου πλ δ ψάλλουν β ή πλβ.

Αν και δεν πιστεύω τόσο σε αυτούς (τους φασματοδείκτες) αφού ήμουν από τους πρώτους που τους χειρίστηκε (βλέπε υποδείξεις μου στο φόρουμ) και από τους πρώτους που τους παράτησε γιατί πιστεύω στο αυτί , στο άκουσμα.

Νὰ ὑπενθυμίσω προηγούμενο μήνυμά μου
Ἡ θεωρητικὴ τεκμηρίωση ὀφείλει νὰ εἶναι ἀκριβὴς. Ἡ πράξη μπορεῖ νὰ διαφέρει ἀναλόγως πρὸς τὴν ἀτομικὴ δυνατότητα.

Πέραν αὐτοῦ ἄλλο πὼς ξεκινάει μιά μέθοδος καὶ ἄλλο πὼς τὴν ἐξελίσσουν ἄνθρωποι μὲ γνώσεις ποὺ ἀσχολούνται συστηματικότερα.

Νὰ ὑπενθυμίσω ἀκόμη ὅτι στὸ forum ὅλοι ἔχουν δικαίωμα παύσης ἀλλὰ καὶ συνέχισης.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Αὐτόγραφο Δημητσάνας: παρ. 194, ὑποσημείωσις (α)
Μέγα Θεωρητικόν: παρ. 253, ὑποσημείωσις (α). Σέ αὐτό παραλείπεται τὸ "τὸ ὁποῖον ὑστεροῦνται σχεδὀν τὰ ἄλλα ἔθνη".
.[/SIZE][/FONT]

Αυτό επίσης φαίνεται από τον τρόπο χρήσης της όμοιας διφωνίας. Εμείς την χρησιμοποιούμε για τον σκοπό που υφίσταται, για να πλέκουμε δηλαδή τετράχορδα(ειδικότερα στην μελοποιία 13ου-14ου αιώνα γίνεται χαμός) ενώ αυτό στην εξωτερική μουσική δεν το έχω προσωπικά συναντήσει, παρόλο που συναντούμε τα ίδια μαλακά διαστήματα. Οι Άραβες δηλαδή μπορεί να χρησιμοποιούν την όμοια διφωνία πχ στο σεγκιάχ ή στο χουζαμ και δεν ξέρω που αλλού, αλλά δεν γνωρίζω να υπάρχει μακάμι που να κάνει ανα διφωνία κορυφή τετραχόρδου. Από τον 17ο αιώνα και μετά πάντως αυτά τα "κόλπα" με τις "παραχορδές" στα τρίχορδα του δευτέρου και πλαγίου του δευτέρου δεν είναι τόσο συχνές. Επίσης στο νεότερο στυλ μελοποιίας του Δανηήλ και του Πέτρου υπάρχουν περισσότερα στοιχεία από μακάμια απ' ότι παλαιότερα. Ειδικά στον πλάγιο του δευτέρου αρχίζει και δίνεται βάση στο τετράχορδο κι όχι στο τρίχορδο όπως παλιά έκαναν οι παλαιοί Ρωμιοί.
Τα στοιχεία δείχνουν δηλαδή ότι η διφωνία προϋπάρχει στον ρωμαίικο πολιτισμό πριν τους Άραβες.
 
Last edited:
E

emakris

Guest
Αὐτόγραφο Δημητσάνας: παρ. 194, ὑποσημείωσις (α).
Μέγα Θεωρητικόν: παρ. 253, ὑποσημείωσις (α). Σέ αὐτό παραλείπεται τὸ "τὸ ὁποῖον ὑστεροῦνται σχεδὀν τὰ ἄλλα ἔθνη".

Μα αυτή η υποσημείωση αναφέρεται στο χρωματικό γένος συνολικά. Εξηγεί ότι, εάν ο μαθητής έχει μάθει λ.χ. να ψάλει Πα-Βου-Γα στο διατονικό γένος, θα δυσκολευτεί όταν συναντήσει τους ίδιους φθόγγους στο χρωματικό, να αντιστοιχούν δηλαδή σε διαφορετικά διαστήματα. Για αυτό και προτείνει τη χρήση των πολυσύλλαβων φθόγγων της παλαιάς παραλλαγής ως διδακτικό μέσο, καθότι αυτοί συνδέονται με συγκεκριμένα διαστήματα.
Τι σας κάνει να πιστεύετε ότι αυτό το χωρίο αφορά το μαλακό χρώμα ειδικότερα; Μήπως η φράση "το οποίον υστερούνται σχεδόν τα άλλα έθνη"; Μα γνωρίζουμε όλοι ότι το χρωματικό γένος των Αράβων και των Τούρκων βασίζεται πιο πολύ στα μαλακά διαστήματα!


Μέγα Θεωρητικόν: παρ. 63 καὶ παρ. 74. Γίνονται καὶ συχνές ἀναφορές, ὅτι μὲ τήν πανδουρῖδα (ταμπούρ) διδάσκονται τὰ διαστήματα οἱ μαθητές.

Τα ζητήματα που προκύπτουν από αυτές τις παραγράφους έχουν συζητηθεί ήδη αρκετά στο φόρουμ. Να συνοψίσω μόνο, λέγοντας ότι υπάρχουν δύο σχολές σκέψης. Σύμφωνα με την πρώτη, ο Χρύσανθος "αντέγραψε" και σε αυτή την περίπτωση (δεν είναι η μόνη), χρησιμοποιώντας τα διαστήματα του Zalzal, χωρίς να το πολυψάξει. Σύμφωνα με τη δεύτερη, μπορεί μεν οι Άραβες να περιέγραψαν πρώτοι αυτό το κούρδισμα, αλλά το παρέλαβαν από τους Έλληνες. (Η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα;). Πάντως η Επιτροπή το "βασάνισε" αρκετά προσθαφαιρώντας κόμματα, προκειμένου να πετύχει το επιθυμητό άκουσμα, ενώ θα μπορούσε να παραλάβει "έτοιμους" λόγους από την πλούσια ιστορία της μουσικής θεωρίας.
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
...Τι σας κάνει να πιστεύετε ότι αυτό το χωρίο αφορά το μαλακό χρώμα ειδικότερα; Μήπως η φράση "το οποίον υστερούνται σχεδόν τα άλλα έθνη"; Μα γνωρίζουμε όλοι ότι το χρωματικό γένος των Αράβων και των Τούρκων βασίζεται πιο πολύ στα μαλακά διαστήματα!
...

αυτό:

.... Οι Άραβες δηλαδή μπορεί να χρησιμοποιούν την όμοια διφωνία πχ στο σεγκιάχ ή στο χουζαμ και δεν ξέρω που αλλού, αλλά δεν γνωρίζω να υπάρχει μακάμι που να κάνει ανα διφωνία κορυφή τετραχόρδου.....

Εμείς έχουμε την λογική των συστημάτων και της παραλλαγής (ανανες,νεανές,νανα κλπ).
Οι Οθωμανοί χρησιμοποιούν τα ίδια διαστήματα μεν αλλά δεν έχουν την αυστηρή δομή που έχουμε εμείς, ούτε την ίδια λογική και σκοπό.

ΥΓ Αυτό άλλωστε λέει κι ο Χρύσανθος ότι το μέλος αυτό, το χρωματικό δηλαδή(η παραλλαγή είναι ίδια και στο "σκληρό" και στο "μαλακό" [νεανες νενανω νεχεανες] γιατί και τα δύο έχουν βάση την όμοια διφωνία), όπως είναι σε εμάς υστερούνται τα άλλα έθνη
 
Last edited:

haris1963

παλαιότατο μέλος
Εξηγεί ότι, εάν ο μαθητής έχει μάθει λ.χ. να ψάλει Πα-Βου-Γα στο διατονικό γένος, θα δυσκολευτεί όταν συναντήσει τους ίδιους φθόγγους στο χρωματικό, να αντιστοιχούν δηλαδή σε διαφορετικά διαστήματα. Για αυτό και προτείνει τη χρήση των πολυσύλλαβων φθόγγων της παλαιάς παραλλαγής ως διδακτικό μέσο, καθότι αυτοί συνδέονται με συγκεκριμένα διαστήματα.
Σωστά!

Τι σας κάνει να πιστεύετε ότι αυτό το χωρίο αφορά το μαλακό χρώμα ειδικότερα; Μήπως η φράση "το οποίον υστερούνται σχεδόν τα άλλα έθνη"; Μα γνωρίζουμε όλοι ότι το χρωματικό γένος των Αράβων και των Τούρκων βασίζεται πιο πολύ στα μαλακά διαστήματα!
Οἱ Τοῦρκοι ἔχουν στή θεωρητική περιγραφή τοῦ χρωματικοῦ γένους σκληρώτερα διαστήματα (καὶ στἠν πράξη ἐκτελοῦν μαλακώτερα), οἱ Ἄραβες μαλακώτερα (καὶ ἐκτελοῦν σὐμφωνα μὲ τὸν Mishaqa σκληρώτερα), κανείς ὅμως δέν ἔχει γένος πού νὰ βασίζεται στήν διφωνία καὶ νὰ κάνῃ νέα βάση κάθε δεύτερο φθόγγο. Αὐτὸ δὲν τὄχει "κανένα ἄλλο ἔθνος" καὶ δὲν μπορεῖ νὰ παιχθῇ σέ ὄργανο κουρδισμένο διατονικά (Μέγα Θεωρητικὸν: παρ. 435).

Αὐτὸ ἐπίσης πού γράφει ὁ Βαγγέλης:
Αυτό άλλωστε λέει κι ο Χρύσανθος ότι το μέλος αυτό, το χρωματικό δηλαδή (η παραλλαγή είναι ίδια και στο "σκληρό" και στο "μαλακό" [νεανες νενανω στήν ανάβαση, νεχεανες, νενανό στην κατάβαση] γιατί και τα δύο έχουν βάση την όμοια διφωνία), όπως είναι σε εμάς υστερούνται τα άλλα έθνη
* μέ πλάγια bold συμπλήρωση δική μου
Λέτε ἐπίσης:
Τα ζητήματα που προκύπτουν από αυτές τις παραγράφους έχουν συζητηθεί ήδη αρκετά στο φόρουμ. Να συνοψίσω μόνο, λέγοντας ότι υπάρχουν δύο σχολές σκέψης. Σύμφωνα με την πρώτη, ο Χρύσανθος "αντέγραψε" και σε αυτή την περίπτωση (δεν είναι η μόνη), χρησιμοποιώντας τα διαστήματα του Zalzal, χωρίς να το πολυψάξει. Σύμφωνα με τη δεύτερη, μπορεί μεν οι Άραβες να περιέγραψαν πρώτοι αυτό το κούρδισμα, αλλά το παρέλαβαν από τους Έλληνες. (Η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα;). Πάντως η Επιτροπή το "βασάνισε" αρκετά προσθαφαιρώντας κόμματα, προκειμένου να πετύχει το επιθυμητό άκουσμα, ενώ θα μπορούσε να παραλάβει "έτοιμους" λόγους από την πλούσια ιστορία της μουσικής θεωρίας.
Δὲν βλέπω ὅμως στὴν ἀνωτέρω Α' περίπτωση, νὰ ἀξιολογεῖται τὸ γεγονός ὅτι ὁλοι οἱ δάσκαλοι καὶ ἐξηγητὲς ἐκείνη τήν περίοδο ἦταν "δεξιοί" χειριστὲς τῆς πανδουρῖδος καὶ κανείς (μὰ κανεὶς) δὲν ἀμφισβήτησε τοὺς λόγους τοῦ Χρυσάνθου, πού σήμαιναν (ἐκτὸς ἀπὸ λόγους) καὶ κατατομή κανόνα, δηλαδή "φτιάξιμο" περντέδων στήν πανδουρῖδα πού ὅλοι ἔπαιζαν. Στὴν "Γραμματική Μουσικῆς" μάλιστα τοῦ Β. Νικολαΐδου (1825), μόνο οἱ λόγοι αὐτοί, παρουσιάζονται ὡς διαστήματα τῆς μουσικῆς μας.

Ὁ Zalzal δὲν ἔδωσε διαστήματα, ἔβαλε μόνο τὸν περδέ στή μέση (τοῦ 5/χόρδου).
Ὁ Al Farabi τὰ περιέγραψε.

Ὑπάρχει καὶ Γ' περίπτωση! Αὐτὰ τὰ διαστήματα νὰ ἔπαιζαν καὶ ἔψαλλαν οἱ δάσκαλοι τῆς μουσικῆς μας καὶ αὐτὰ νὰ τοὺς παρέδωσε ὁ δάσκαλος
τῶν τριῶν, Πέτρος ὁ Βυζάντιος (δεξιός χειριστὴς τῆς πανδουρῖδος), ὀ ὁποῖος νὰ τὰ παρέλαβε ἀπὸ τὸν δάσκαλό του Ἰάκωβο Πρωτοψάλτη (ἐπίσης δεξιό χειριστὴ τῆς πανδουρῖδος). Στὴν προφορική παράδοση τῆς ψαλτικῆς (γιατὶ ἡ πανδουρῖδα ἐξέλιπεν), αὐτὰ ἔφθασαν ὥς τὸν Ἰάκωβο Ναυπλιὠτη καὶ τὸν Παναγιωτίδη καὶ ἀπὸ αὐτοὺς ὥς ἐμᾶς, ἀπό τούς δίσκους γραμμοφώνου καὶ τὶς κασέτες.

Ἡ Γ' περίπτωση δηλαδή, εἶναι μὲ διαφορὰ ἡ πιθανότερη, ἄν λάβουμε ὑπ΄ ὅψιν μας τὴν ἰσχυρή προφορικότητα καὶ τὴν ζῶσα παράδοση μέσω σχέσεως δασκάλου-μαθητῆ ἀπὸ γενιὰ σὲ γενιά, πού εἶναι λίαν ὑπολογίσιμος παράγων στὴν καθ' ἡμᾶς μουσική.

χς
 
Last edited:
E

emakris

Guest
Ὁ Zalzal δὲν ἔδωσε διαστήματα, ἔβαλε μόνο τὸν περδέ στή μέση (τοῦ 5/χόρδου). Ὁ Al Farabi τὰ περιέγραψε.

Από τη στιγμή που μπαίνει ο συγκεκριμένος περδές στο 27/22, τα άλλα διαστήματα προκύπτουν από μόνα τους. Το 12/11 είναι η διαφορά του 27/22 από τον μείζονα τόνο (9/8) και το 88/81 είναι η διαφορά της καθαρής τέταρτης (4/3) από το 27/22. Θα επιμείνω, συνεπώς, ότι το συγκεκριμένο κούρδισμα ανήκει στον Zalzal (μέσω Al Farabi, έστω), όσο και αν προσπαθείτε να με συναγωνιστείτε σε ακριβολογία!:cool: Και, δεν ξέρω αν μας ενδιαφέρει, πάντως δεν αναφέρεται από κανέναν αρχαίο Έλληνα θεωρητικό. Αλλά και αυτό έχει ήδη συζητηθεί.
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Από τη στιγμή που μπαίνει ο συγκεκριμένος περδές στο 27/22, τα άλλα διαστήματα προκύπτουν από μόνα τους. Το 12/11 είναι η διαφορά του 27/22 από τον μείζονα τόνο (9/8) και το 88/81 είναι η διαφορά της καθαρής τέταρτης (4/3) από το 27/22. Θα επιμείνω, συνεπώς, ότι το συγκεκριμένο κούρδισμα ανήκει στον Zalzal (μέσω Al Farabi, έστω), όσο και αν προσπαθείτε να με συναγωνιστείτε σε ακριβολογία!:cool:
Και, δεν ξέρω αν μας ενδιαφέρει αυτό, αλλά δεν αναφέρεται από κανέναν αρχαίο Έλληνα θεωρητικό. Έτσι, για να έχουμε πλήρη εικόνα...

Κύριε Μακρή συγνώμη αλλά με αυτά που γράφετε θα μας τρελάνετε εσείς στο τέλος πιο πολύ απ' ότι είμαστε... :D
Το 27/22 είναι η πρόσθεση (9/8)*(12/11) ούτως ή άλλως, δεν είναι δηλαδή τυχαίος αριθμός ο 12/11 !!!! οπότε φυσικό είναιο αν κάνετε την αφαίρεση 27/22/9/8 να δίνει 12/11 ακριβώς. Ο Zalzal και ο κάθε Zalzal δεν έβαλε τυχαία τον περδέ εκεί στο 27/22 και μετά προέκυψε ο 12/11 τυχαία :eek: Μην τρελαθούμε, και ΛΟΤΤΟ να έπαιζε δεν θα το πετύχαινε!!!!!!
Το 12/11 με τον 9/8 είναι τα διαστήματα της τρίτης και φαίνεται να έχουν ελληνική προέλευση (Λογική Δίδυμος-Πτολεμαίος).
Ο 88/81 συμφωνώ είναι το υπόλοιπο για να συμπληρωθεί η καθαρή τετάρτη 4/3
 
E

emakris

Guest
Κύριε Μακρή συγνώμη αλλά με αυτά που γράφετε θα μας τρελάνετε εσείς στο τέλος πιο πολύ απ' ότι είμαστε... :D
Το 27/22 είναι η πρόσθεση (9/8)*(12/11) ούτως ή άλλως, δεν είναι δηλαδή τυχαίος αριθμός ο 12/11 !!!! οπότε φυσικό είναιο αν κάνετε την αφαίρεση 27/22/9/8 να δίνει 12/11 ακριβώς. Ο Zalzal και ο κάθε Zalzal δεν έβαλε τυχαία τον περδέ εκεί στο 27/22 και μετά προέκυψε ο 12/11 τυχαία :eek: Μην τρελαθούμε, και ΛΟΤΤΟ να έπαιζε δεν θα το πετύχαινε!!!!!!
Το 12/11 με τον 9/8 είναι τα διαστήματα της τρίτης και φαίνεται να έχουν ελληνική προέλευση (Λογική Δίδυμος-Πτολεμαίος).
Ο 88/81 συμφωνώ είναι το υπόλοιπο για να συμπληρωθεί η καθαρή τετάρτη 4/3

Η απάντησή μου στον κ. Συμεωνίδη αφορούσε την πατρότητα του συγκεκριμένου κουρδίσματος. Η ουσία είναι πού ακριβώς τοποθετείται o περδές του Βου και του Ζω. Εάν "προηγείται" το 12/11, το 27/22 ή το 88/81 δεν έχει σημασία. Εντάξει, ο λόγος 12/11 αναφέρεται από τον Πτολεμαίο. Τέτοιο κούρδισμα όμως δεν αναφέρεται. Δεν υπάρχει τέτοια τρίτη στους αρχαίους. Μην... τρελλαίνεστε!:)
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Η απάντησή μου στον κ. Συμεωνίδη αφορούσε την πατρότητα του συγκεκριμένου κουρδίσματος. Η ουσία είναι πού ακριβώς τοποθετείται o περδές του Βου και του Ζω. Εάν "προηγείται" το 12/11, το 27/22 ή το 88/81 δεν έχει σημασία. Εντάξει, ο λόγος 12/11 αναφέρεται από τον Πτολεμαίο. Τέτοιο κούρδισμα όμως δεν αναφέρεται. Δεν υπάρχει τέτοια τρίτη στους αρχαίους. Μην... τρελλαίνεστε!:)

Συμφωνούμε ότι δεν είναι καταγεγραμμένη από τους αρχαίους σαν τρίτη η όμοια διφωνία, αλλά όχι κι ότι το 11/12 προκύπτει από το 27/22!
Είναι σαν να λέτε ότι από το παγωτό προκύπτει το γάλα .
Έτσι το 27/22 και το 88/81 είναι το παγωτό και το 12/11 το γάλα. Υπάρχει μια στοιχιώδης λογική σε αυτό μην την καταστρατηγούμε λοιπόν.
Και έχει σημασία ότι το 11/12 υπάρχει από πριν.
 
Last edited:
E

emakris

Guest
Ο περίφημος περδές του Zalzal αφορά την τρίτη 27/22. Το ότι αυτή προκύπτει από το άθροισμα του 9/8 και του 12/11 είναι γεγονός. Όταν όμως αναφερόμαστε στον Zalzal, αναφερόμαστε στην τρίτη, οπότε η αρχική μου διατύπωση είναι ορθή. Τώρα το ποιος θα τρελλάνει ποιον, είναι ένα θέμα...

ΥΓ Για να ευθυμήσουμε και λίγο, ο κ. Συμεωνίδης και ο κ. Σολδάτος μου θυμίζουν δεξιό και αριστερό ψάλτη, που αντιφωνούν εν αγαστή συμπνοία, χωρίς ανταγωνισμούς σε θέματα βάσης, χρόνου κλπ.! Τώρα εγώ δεν έχω αποφασίσει εάν παίζω το ρόλο του ιερέα ή του εκκλησιαζομένου...
 
Last edited:
Ο περίφημος περδές του Zalzal αφορά την τρίτη 27/22. Το ότι αυτή προκύπτει από το άθροισμα του 9/8 και του 12/11 είναι γεγονός. Όταν όμως αναφερόμαστε στον Zalzal, αναφερόμαστε στην τρίτη, οπότε η αρχική μου διατύπωση είναι ορθή. Τώρα το ποιος θα τρελλάνει ποιον, είναι ένα θέμα...

ΥΓ Για να ευθυμήσουμε και λίγο, ο κ. Συμεωνίδης και ο κ. Σολδάτος μου θυμίζουν δεξιό και αριστερό ψάλτη, που αντιφωνούν εν αγαστή συμπνοία, χωρίς ανταγωνισμούς σε θέματα βάσης, χρόνου κλπ.! Τώρα εγώ δεν έχω αποφασίσει εάν παίζω το ρόλο του ιερέα ή του εκκλησιαζομένου...

κατά το καλογερικό τυπικό, του κανονάρχου, που πάει από το ένα αναλόγιο στο άλλο, και πρέπει νάναι ταχύς, ευπροσάρμοστος στη βάση κλπ κλπ !!!:D:D
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Όταν όμως αναφερόμαστε στον Zalzal, αναφερόμαστε στην τρίτη, οπότε η αρχική μου διατύπωση είναι ορθή. ........

Σχετικό είναι αυτό έως και τυπικό επειδή δεν έχουμε μαρτυρία (μέχρι στιγμής) σαν τρίτη την 9/8/12/11 πριν τον Zalzal.
Είναι σαν να έχεις σταφίδες και στραγάλια και επειδή δεν έχεις γραπτά στοιχεία ότι τα τρως μαζί να αποκλείεις αυτό το ενδεχόμενο :)

ΥΓ Για να ευθυμήσουμε και λίγο, ο κ. Συμεωνίδης και ο κ. Σολδάτος μου θυμίζουν δεξιό και αριστερό ψάλτη, που αντιφωνούν εν αγαστή συμπνοία, χωρίς ανταγωνισμούς σε θέματα βάσης, χρόνου κλπ.! Τώρα εγώ δεν έχω αποφασίσει εάν παίζω το ρόλο του ιερέα ή του εκκλησιαζομένου...

Μα το ρόλο του παπά φυσικά!: εδώ διφωνία εκεί διφωνία που ναι η διφωνία;;; Πάντως άμα είσαστε παπάς και μας σηκώνατε τον βου τώρα η βάση θα είχε φτάσει στον έξω διπλασμό :D

Ορίστε και σκηνές από την ταινία "Η αναζήτηση της χαμένης τρίτης":



Στον ρόλο του Σολδάτου ο Harrison Ford και του Συμεωνίδη (σαν πιο μεγάλος) ο Sean Connery :D:):cool:
 
E

emakris

Guest
Μα το ρόλο του παπά φυσικά!: εδώ διφωνία εκεί διφωνία που ναι η διφωνία;;; Πάντως άμα είσαστε παπάς και μας σηκώνατε τον βου τώρα η βάση θα είχε φτάσει στον έξω διπλασμό :D

Και, για να ολοκληρώσουμε τον κύκλο των πειραγμάτων, αντί να προχωρήσω στην επόμενη... Εκτενή, λέω να αφήσω να σας τα... ψάλει κάποιος άλλος, αρμοδιότερος εμού. Ιδού λοιπόν:

Ἑπομένως κάθε προσπάθεια ἐφαρμογῆς διφώνου μουσικοῦ συστήματος ἀντιβαίνει πρὸς τὴν φύσιν τῶν διαστημάτων. Καὶ ὄχι μόνον παραφθείρει ταῦτα, ἀλλὰ καὶ τὸ ἐκ τοιούτου συστήματος ἀποδιδόμενον μέλος εἶναι ξένον καὶ ἄσχετον πρὸς τὰ ἁγνὰ μέλη τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς.
(Μιχαήλ Χατζηαθανασίου, Αἱ βάσεις τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς, Σταμπούλ 1948, σ. 24).

Α, εγώ δεν ξέρω τίποτα... Ο δάσκαλος τα λέει...:D:D:D
(Καλά, εντάξει, μάλλον δεν είχε εσάς κατά νουν! Λέτε να τα χώνει στον... Μισαηλίδη;):wink:
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Και, για να ολοκληρώσουμε τον κύκλο των πειραγμάτων, αντί να προχωρήσω στην επόμενη... Εκτενή, λέω να αφήσω να σας τα... ψάλει κάποιος άλλος, αρμοδιότερος εμού. Ιδού λοιπόν:

Ἑπομένως κάθε προσπάθεια ἐφαρμογῆς διφώνου μουσικοῦ συστήματος ἀντιβαίνει πρὸς τὴν φύσιν τῶν διαστημάτων. Καὶ ὄχι μόνον παραφθείρει ταῦτα, ἀλλὰ καὶ τὸ ἐκ τοιούτου συστήματος ἀποδιδόμενον μέλος εἶναι ξένον καὶ ἄσχετον πρὸς τὰ ἁγνὰ μέλη τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς.
(Μιχαήλ Χατζηαθανασίου, Αἱ βάσεις τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς, Σταμπούλ 1948, σ. 24).

Α, εγώ δεν ξέρω τίποτα... Ο δάσκαλος τα λέει...:D:D:D
(Καλά, εντάξει, μάλλον δεν είχε εσάς κατά νουν! Λέτε να τα χώνει στον... Μισαηλίδη;):wink:

Ά τώρα το πάμε αλλού το πράμα... Εγώ πάντως μετά από 2ετή θητεία με τον κύριο Μαυραγάνη (ο δάσκαλος μου έχει περισσότερη από μένα...:wink: ) κάτι νοιώθω κι από αυτήν την διφωνική προσέγγιση... :):wink::cool:
 
Ἑπομένως κάθε προσπάθεια ἐφαρμογῆς διφώνου μουσικοῦ συστήματος ἀντιβαίνει πρὸς τὴν φύσιν τῶν διαστημάτων. Καὶ ὄχι μόνον παραφθείρει ταῦτα, ἀλλὰ καὶ τὸ ἐκ τοιούτου συστήματος ἀποδιδόμενον μέλος εἶναι ξένον καὶ ἄσχετον πρὸς τὰ ἁγνὰ μέλη τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς.
(Μιχαήλ Χατζηαθανασίου, Αἱ βάσεις τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς, Σταμπούλ 1948, σ. 24).

καλημέρα σας και ευχαριστούμε.
υπάρχει κάτι γύρω από την εργασία αυτή ; είναι διαθέσιμη ;
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Ἐδῶ, στὸ Ψαλτολόγιον. :wink:
Ἑπομένως κάθε προσπάθεια ἐφαρμογῆς διφώνου μουσικοῦ συστήματος ἀντιβαίνει πρὸς τὴν φύσιν τῶν διαστημάτων. Καὶ ὄχι μόνον παραφθείρει ταῦτα, ἀλλὰ καὶ τὸ ἐκ τοιούτου συστήματος ἀποδιδόμενον μέλος εἶναι ξένον καὶ ἄσχετον πρὸς τὰ ἁγνὰ μέλη τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς.
(Μιχαήλ Χατζηαθανασίου, Αἱ βάσεις τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς, Σταμπούλ 1948, σ. 24).
Α, εγώ δεν ξέρω τίποτα... Ο δάσκαλος τα λέει...:D:D:D
(Καλά, εντάξει, μάλλον δεν είχε εσάς κατά νουν! Λέτε να τα χώνει στον... Μισαηλίδη;):wink:
Πάντως, γιὰ μένα τοὐλάχιστον, τὸ πιό ἀστεῖο δὲν εἶναι νὰ τά ψέλνῃ ὁ Χατζηαθανασίου στὸν Μισαηλίδη πού εἶχε πεθάνει πολλά χρόνια πρίν, ἀλλὰ νὰ τὰ ψέλνῃ ὁ Κωνσταντινουπολίτης (ὅπου κατ' ἐξοχήν χρησιμοποιοῦνταν ἡ ὅμοια διφωνία) στὸν Σμυρνιό (ξέρετε τώρα: πιάνο, γαλλικὰ καὶ ...μακαμάκια) :D

Ὅσον ἀφορᾶ τώρα " ...
τὰ ἁγνὰ μέλη τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς" , ἐδῶ καὶ οἱ δύο παίρνουν σφραγῖδα αὐθεντικότητας ...ἁγνότητας! :p Σκέφτομαι νὰ ἀνεβάσω μόλις βρῶ χρόνο, ἔνα Χερουβικὸ τοῦ ...δάσκαλου, γιὰ τό ὁποῖο συζητούσαμε προχθές μὲ τὸν Laosynaktis (ἐκεἶ νὰ δεῖτε ἁγνότητα, τὰ arpeggios πᾶνε κι ἔρχονται στὸ "Τριάδι" :D).

Σοβαρά τώρα, ἐγώ λέω ὅτι τὰ ψάλνῃ στὸν μαθητή του τὸν Στανίτσα καὶ τὸ κακὸ εἶναι ὅτι μᾶλλον τὸν ἔπεισε καὶ ὁ Στανίτσας στὴν Ἀθήνα τὸν γύρισε «τὸν «Δεσπότην
» σὲ 8-14-8 :wink: (βλ. τὸ pdf).

ΥΓ. Επειδή μὲ πρόλαβε (ὅπως πάντα :() ὁ Νεοκλῆς, ἔγραψα συμπλήρωση στὸ μήνυμα, ὅπότε ἄν θέλετε σβῆστε καὶ τὰ thanks ἄν δὲν συμφωνεῖτε...
 
Last edited:
πέρα από τα ξερά "thanks" (έστω και μετά από χρόνια!!!) να ευχαριστήσω για την παράθεση αυτού του υλικού, άγνωστου σε μένα, όντος σε αρχάρια τάξη !
 
Top