Το Απολυτίκο της Αγ. βαρβάρας είναι προσόμοιο προς το Αναστάσιμον ''Εξ ύψους κατήλθες ο εύσπλαγχνος'', άρα πλ. δ' τρίφωνος.
Γ. Αρβ.
Σημαντικότατη η πληροφορία κ. Αρβανίτη, αλλά υπάρχει λόγος που δεν αναγράφεται στα λειτουργικά βιβλία ο προσομοιακός χαρακτήρας του απολυτικίου; Έχετε υπ' όψιν σας παρόμοιες περιπτώσεις;
ευχαριστώ!
Δ.
Εχω ιδει το ιδιο φαινομενο και στο απολυτικιον των αγιων Κωνσταντινου και Ελενης "Του Σταυρου σου τον Τυπον." Μερικες δυτικες χορωδιες το λενε σε Πλ του Δ, ενω ο δασκαλος μου και τα βυζαντινα βιβλια που εχω ιδει λενε οτι ειναι σε Ηχ Δ.
Στα Ωρολόγια και στα Μηναία, αναφέρεται ότι ο ήχος του Απολυτίκιου της Αγίας είναι ο τέταρτος, παρ' όλ' αυτά, τόσο στο δοξαστάριο του Πέτρου Λαμπαδαρίου και Κηλτζανίδου (έκδοση Ρηγόπουλου) όσο και στην Κυψέλη του Στεφάνου, γράφεται σε πλ. του τετάρτου. Ποιός ο λόγος;
Κι ἐγώ ἐπαναλαμβάνω ὅτι εἶναι πολύ σημαντική αὐτή ἡ πληροφορία καί σᾶς εὐχαριστοῦμε.Το Απολυτίκο της Αγ. βαρβάρας είναι προσόμοιο προς το Αναστάσιμον ''Εξ ύψους κατήλθες ο εύσπλαγχνος'', άρα πλ. δ' τρίφωνος.
Γ. Αρβ.
Και το απολυτίκιο του οσίου Ιωάννου του Δαμασκηνού στον ίδιο ήχο. Εγώ όμως, όπως φαντάζομαι και οι λοιποί Καρδιτσιώτες συνάδελφοι, θα ψάλω απαραιτήτως και το απολυτίκιο του αγίου Σεραφείμ (επισκόπου Φαναρίου και Νεοχωρίου, +1601) σε α΄ ήχο ("Των Αγράφων τον γόνον..."), οπότε θα "σπάσει" το πράγμα... Τη βοήθειά του να έχουμε!Κι ἐγώ ἐπαναλαμβάνω ὅτι εἶναι πολύ σημαντική αὐτή ἡ πληροφορία καί σᾶς εὐχαριστοῦμε.
Φέτος μάλιστα, πού ἡ μνήμη τῆς ἁγίας μαζί μέ τοῦ ὁσίου συμπίπτουν σέ Κυριακή πλ. δ΄, στήν ἑνότητα τῶν ἀπολυτικίων (ἀντίφωνον) δέν θά ἀλλάξουμε καθόλου ἦχο καί τό τῆς ἁγίας προσόμοιον θά ψαλεῖ μετά ἀπό τό αὐτόμελον.
Κι ἐμεῖς μόνον στή λειτουργία. Γιά τέλος ἑσπερινοῦ (δέν ἔσπασε) καί ἀρχή ὄρθρου δέν θά σπάσει...Και το απολυτίκιο του οσίου Ιωάννου του Δαμασκηνού στον ίδιο ήχο. Εγώ όμως, όπως φαντάζομαι και οι λοιποί Καρδιτσιώτες συνάδελφοι, θα ψάλω απαραιτήτως και το απολυτίκιο του αγίου Σεραφείμ (επισκόπου Φαναρίου και Νεοχωρίου, +1601) σε α΄ ήχο ("Των Αγράφων τον γόνον..."), οπότε θα "σπάσει" το πράγμα... Τη βοήθειά του να έχουμε!
Tὰ παλαιὰ τυπικὰ ἔχουν τὸ «Ἡ ἀμνὰς σου Ἰησοῦ...», τὸ δὲ νεώτερο «Βαρβάραν τὴν ἁγίαν τιμήσωμεν...» τὸ συναντῶ σὲ ἦχο β' στὸ ὡρολόγιο ἐκδ. 1900 σ. 227, σὲ ἦχο δ' στὰ ὡρολόγια ἐκδ. 1757 σ. 220, 1830 σ. 282, 1832 σ. 245, 1851 σ. 215, Πανθέκτη ἐκδ. 1817 τ. 1 σ. 651, στὸ τυπικὸ τῆς Μ. Διονυσίου τοῦ ἔτους 1909 σ. 97 καὶ στὰ σημερινὰ μηναῖα καὶ ὡρολόγια, ἐνῶ σὲ πλ. δ' (ἐσφαλμένη ἐπιρροὴ ἀπὸ τὸ ἀπολυτίκιο τοῦ Ἰ. Δαμασκηνοῦ) στὸ τυπικὸ τοῦ Κωνσταντίνου ἐκδ. 1838 σ. 39.
Το Απολυτίκο της Αγ. βαρβάρας είναι προσόμοιο προς το Αναστάσιμον ''Εξ ύψους κατήλθες ο εύσπλαγχνος'', άρα πλ. δ' τρίφωνος.
Γ. Αρβ.
Στά «Σιναϊτικά Δίπτυχα» 2015 καί στό Τυπικό πού καταρτίσθηκε ἀπό τόν Διονύσιο Μπιλάλη Ἀνατολικιώτη, σέ ὑποσημείωση τῆς 4ης Δεκεμβρίου σχετικά μέ τά ἀπολυτίκια, γράφει ὅτι τό εἰδικόν τῆς ἁγίας ἀπολυτίκιον εἶναι σέ πλ. δ΄ (ὁ δ΄ ἦχος προέρχεται ἀπό σύγχυση τοῦ ἤχου τοῦ παλαιοτέρου κοινοῦ «Ἡ ἀμνάς σου Ἰησοῦ») καί εἶναι προσόμοιον μέ τό μαρτυρικόν κάθισμα τοῦ πλ. δ΄ «Γενναίως τὸν δρόμον τελέσαντες» (στιχηροκαθισματάριον τοῦ Τριωδίου, τῇ Πέμπτῃ πρωί).Τὸ «Βαρβάραν τὴν ἁγίαν τιμήσωμεν...» μαρτυρεῖται σὲ ἦχο πλ. δ’ στὸ Ὡρολόγιον ἐκδ. 1563, 1604, στὴ Συλλογὴ ἰδιομέλων Μανουὴλ πρωτοψάλτου 1831 καὶ τὸ τυπικὸ Κωνσταντίνου πρωτοψάλτου 1838 σ. 39.