Περί του «χρόνου» του Δύναμις του Γεωργίου Κρητός

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
...Σχετικά με τη λειτουργική χρήση του μέλους σημειώνει ο κ. Μανάρας στο μήνυμα αυτό τα εξής:
Δεν ξέρω αν το βασίζει σε μαρτυρία του Γεωργιάδη ή άλλων διδασκάλων του. Θα άξιζε να ερωτηθεί επί τούτου ο πλέον εγκρατής στα περί της πατριαρχικής τάξεως κ. Παπαμανωλάκης.
Μιας και ο λόγος περί εκτελέσεως του Γεωργιάδη, σας επισυνάπτω το εν θέματι «Δύναμις» και στη μορφή που το εξέδωσε.

Ερωτήθηκε και συμφωνεί.

Ως προς την Πολίτικη εκτέλεση του εν λόγω Δύναμις, πρβλ. τις όμορφες καταγραφές των Θ. Γεωργιάδη (1947) και Αντ. Σύρκα (1961).
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Η ερμηνεία από τον Ελ. Γεωργιάδη:
 

Attachments

  • EleftheriosGeorgiadis_DynamisKritos.mp3
    6 MB · Views: 21

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Εγώ την είχα ανεβάσει αλλά χωρίς αυτή την αποθορυβοποίηση. Αν πρέπει να αποθορυβοποιηθεί, ας γίνει κάπως έτσι. Διόρθωσα λίγο και το pitch (δεν ήταν αυτή η φωνή του Γεωργιάδη!) αλλά σε κάποια σημεία (πχ «Αθάνατος») αυξομειώνεται σε μη διακριτές θέσεις και δεν μπόρεσα να το αποκαταστήσω. Αντικατέστησα ακόμη με ησυχία τα σημεία που ακουγόταν συνεχόμενος βόμβος. Αν δεν επανήλθα ως τώρα στα να ξαναφτιάξω ολόκληρη την ηχογράφηση είναι διότι ελπίζω να ξαναβρώ κάποια στιγμή την πρωτότυπη κασέτα (και όχι το δικό μου κάκιστο αντίγραφο) και να την ψηφιοποιήσω άμεσα από εκεί.
 

Attachments

  • Ελευθέριος Γεωργιάδης - Δύναμις Γεωργίου Κρητός, Ήχ. β'.mp3
    10.5 MB · Views: 23
Last edited:

haris1963

παλαιότατο μέλος
Μήπως τελικὰ ἐδῶ εἶναι τὸ πρόβλημα; Στοὺς λαρυγγισμοὺς, στὴν καταγραφὴ δηλαδὴ κάθε φωνητικῆς ἰδιατερότητας; Οἱ παραδοσιακὲς ἀναλύσεις εἶναι δομικὸ στοιχεῖο τοῦ ὕφους καὶ τῆς ψαλτικῆς, οἱ λαρυγγισμοὶ ὅμως; Ποιὸς ὁ λόγος τῆς καταγραφῆς τους; Μήπως αὐτὸ τελικὰ συνιστᾶ μιὰ πρόδρομη καὶ πρώιμη διασκευή τοῦ μέλους μὲ συνέπεια τὸν πλατειασμό του; Γιατὶ ἄν μὲ τὸ πέρασμα τοῦ χρόνου προστίθενται συνεχῶς λαρυγγισμοὶ ἀπὸ τὴν ἀπόδοση τοῦ κάθε φωνητικὰ προικισμένου δασκάλου, μήπως ἔτσι φτάνουμε στὸ ξεχείλωμα;
Είναι κάτι που σηκώνει πολλή συζήτηση αυτό. Φαίνεται πως μπορεί να ιδωθεί από δυο σκοπιές το ζήτημα.
Η πρώτη είναι αυτή που περιγράφεις. Αλλά, από μόνη της η καταγραφή δεν συνιστά διασκευή, εφόσον αναγνώστης είναι και ...γνώστης. Ας πάρουνε για παράδειγμα τις καταγραμμένες ερμηνείες του Στανίτσα μέσα από τα βιβλία του Πετρίδη, ή και τις καταγραφές Χερουβικών από τον π. Φαράσογλου ή ακόμα από τις καταγραφές του Ν. Γιάννου ή και το ίδιου του Στανίτσα (Τριώδιον, Χειρόγραφα κ.λ.π.). Ανάλογα με το αν γνωρίζει κάποιος τις εκάστοτε ιδιαιτερότητες της γραφής, ή με το πόσο είναι εξοικειωμένος (μέσω ακουσμάτων) με τον τρόπο που αναλύει ο Στανίτσας, το αποτέλεσμα της ερμηνείας του μπορεί να είναι από πολύ καλό έως ...απαράδεκτο.
Η δεύτερη σκοπιά, είναι αυτή της αναγκαιότητας αυτών των καταγραφών, ώστε κι αυτοί που δεν έχουν τη δυνατότητα να ακούσουν από «πρώτο χέρι» το πολίτικο (ή οποιοδήποτε άλλο) ύφος , να μπορούν να γίνουν «κοινωνοί» του, μέσω της «σύλληψης» αυτής που γίνεται με την αναλυτική καταγραφή. Κι αν ακόμα σήμερα, στην εποχή της πληροφορίας, μπορεί να μπει κανείς εύκολα σ' ένα ιστοχώρο όπως το Ψ και να βρει χιλιάδες ηχογραφήσεις, ας μην ξεχνάμε ότι σε λίγο προγενέστες εποχές αυτό δεν ήταν εφικτό. Θυμάμαι (με νοσταλγία μπορώ να πω) τότε που τρέχαμε σε πόλεις και χωριά με τον Γιώργο τον Παρπαρά, γιατί είχαμε ακούσει ότι ο τάδε ή ο δείνα κατείχε μια ηχογράφηση του Ναυπλιώτη, του Πρίγγου ή του Στανίτσα.

Καὶ μήπως γι' αὐτὸ ὁ Ναυπλιώτης προτιμᾶ νὰ συμπεριλάβει στην ἠχογράφηση τὴν λιτὴ ἐκτέλεση ὡς παραδοσιακὴ καὶ ἀπαλλαγμένη ἀπὸ τὸν καλοφωνικὸ (;) φόρτο καταγεγραμμένων λαρυγγισμῶν
Πρώτα-πρώτα δεν περιμένει κανείς από τον Ναυπλιώτη να ψάλλει από κείμενο με «καλοφωνικὸ (;) φόρτο καταγεγραμμένων λαρυγγισμῶν». Το ψάλει παραδοσιακά, όπως το άκουσε. Με τη διαφορά ότι επειδή το λέει σε γρηγορότερο χρόνο, από αυτόν που επιβεβαιωμένα το έλεγε συνήθως, το ερμηνεύει με σχετικά λιγότερες αναλύσεις και λαρυγγισμούς. Ακόμα και με αυτό τον χρόνο όμως, ίσως θα εκπλαγούν κάποιοι, εάν ανέβει καταγραμμένο αναλυτικά αυτό που εκτελεί ο Ναυπλιώτης. Θυμίζω και αυτό (που σε λίγο θα γίνει και επίκαιρο).
 
T

Tzanakos_B

Guest
Θερμές ευχαριστίες. Και η δεύτερη σελίδα εδώ. Εξαιρετικά ενδιαφέρον. Ο Καμαράδος στην αρχή καταγράφει απλώς τους παραδοσιακούς λαρυγγισμούς, ενώ στο Άγιος αθάνατος παρατηρείται μια τάση "καλοφωνισμού" με τις συνεχείς αλλαγές της χρονικής αγωγής. Να είναι άραγε το "missing link" της υπόθεσης; Όπως, όμως, ορθότατα, είπατε και εσείς,


Πολύ ωραία, σαφή και διαφωτιστικά όλα αυτά και ευχαριστούμε. Γεννάται ωστόσο το ερώτημα: Είναι δυνατόν οι ίδιοι οι πατριαρχικοί ψάλται να αγνοούσαν τις πρόσφατες πατριαρχικές οδηγίες περί της ψαλτικής; Και όχι μόνο να "έβαζαν" μαθήματα "μη προβλεπόμενα", αλλά να τα έλεγαν και σε αργό χρόνο, ερχόμενοι σε αντίθεση με το όλο πνεύμα της εγκυκλίου; Μήπως όλα αυτά (όπως και τα λειτουργικά) εισήχθησαν μετά τη β΄ πατριαρχία του Ιωακείμ Γ΄, όταν τα πράγματα πιθανώς άλλαξαν κάπως; Το μάθημα σίγουρα ανήκε στο ρεπερτόριό τους, όπως αποδεικνύεται από την ηχογράφηση. Αλλά από κει και πέρα, δεν ξέρω... Υποθέσεις κάνω...

Επειδη πολυς λογος γινεται περι του χρονου εκτελεσεως του Δυναμις του Κρητος και εχουν ανεβει στο Φορουμ εκτελεσεις απο διαφορους επωνυμους πρωτοψαλτες , οι οποιες ειναι διφορετικες τοσο στο χρονο οσο και στις αναλυσεις του μοσικου κειμενου , το οποιο υπαρχει σε πολλες εκδοσεις , οπως το εγραψε ο συνθετης, λογικο ειναι να θεωρουμε την εκτελεση του Ναυπλιωτη , ως την πιο Αυθεντικη γιατι ακολουθει πιστα το πρωτοτυπο κειμενο. Υποθετουν μερικοι οτι στο Ναο θα το εψαλλε πιο αργα.. Και ερωτω, Γιατι ??? Υπαρχει η μαρτυρια , αυθεντικη του Στ. Τσολακιδη , Πρωτοκανοναρχου του Ναυπλιωτη, ο οποιος μας το εψαλε στη Σπαρτη γυρω στα 1970 και το εκτελουσε οπως ακριβως ο Ναυπλιωτης. Εαν ο Πριγγος , πρωτος πιστευω, το εκτελουσε με πιο αργο χρονο και εκανε και περισσοτερες αναλυσεις γιατι ειχε την ικανοτητα να το κανει , οπως εκανε και σε πολλα αλλα μελωδηματα , αυτο δεν σημαινει οτι το δυναμις αυτο ειναι αχρονο .... Ο ΠΡΙΓΓΟΣ , ηταν ενας , Μοναδικος , ο πιο ολοκληρωμενος Πρωτοψαλτης ο οποιος προχωρησε ενα βημα περα απο τον Ναυπλιωτη , μας αφησε τεραστιο εργο γραπτο και ηχητικο , βασιζομενος στον Δασκαλο του , την Παραδοση , οπως συνηθιζε να λεει.. Ολοι οι μεγαλοι , Καραμανης , Παναγιωτιδης , Στανιτσας , Χρυσανθος , Ταλιαδωρος Πα ι κοπουλος , ΠΡΙΓΓΟ εκτελουν ουσιατικα .!!! Ο μεν ΝΑΥΠΛΙΩΤΗΣ , ηταν η ζωντανη ηχητικη Παραδοση , η οποια διαδοθηκε παντου χαρις στον ΠΡΙΓΓΟ , τον Μικρο Ιακωβο. Ο Στανιτσας τον σεβοταν απεριοριστα και στις ερμηνειες του γραπτες και ηχητικες , προχωρει κι αυτος ενα βημα περα απο τον Πριγγο.. Οι επομενοι [ επωνυμοι και ανωνυμοι ] , αλλοι μεν ακολουθουν την ΠΑΡΑΔΟΣΗ , γραπτη και ηχητικη , αλλοι δε , δυστυχως, πειραματιζονται με νεες αυθαιρετες συνθεσεις και ερμηνειες , δημιουργωντας , μια ανεξελεγκτη και πολυ επιζημια ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ , χαριν δηθεν της Τεχνης και του ''Ταλεντου τους '' !!! Κυριοι Η Παραδοσις δημιουργειται και μεταδιδεται μονον απο ΧΑΡΙΣΜΑΤΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ !!! Αυτο μας διδασκει η Ιστορια και η Τεχνη !!! Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ
 
E

emakris

Guest
Η Παραδοσις δημιουργειται και μεταδιδεται μονον απο ΧΑΡΙΣΜΑΤΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ!!!
Πολύ μεγάλη αλήθεια. Τονίζω ιδιαίτερα τα δύο ρήματα: δημιουργείται (διότι ορισμένοι θεωρούν την ψαλτική ως κάτι στατικό και προαιώνιο, που δημιουργήθηκε με τρόπο μυστηριώδη και απροσδιόριστο και παραμένει για πάντα ως είχε) και μεταδίδεται (με την έννοια ότι οι προικισμένοι μελοποιοί και ερμηνευτές είναι αυτοί που έχουν τη δύναμη να μεταδώσουν την τέχνη τους παραπέρα, δημιουργώντας παράδοση). Για κάποια από αυτά τα πρόσωπα γνωρίζουμε το όνομά τους, για άλλα (ίσως τα περισσότερα, δεδομένης της μακραίωνης ιστορίας αυτής της τέχνης), όχι. Τα επιτεύγματα όλων αυτών [τα οποία κάποιες φορές μπορεί να κρίνουμε και με αρνητικό τρόπο ως προς την κατεύθυνση που κινούνται, βάσει των κριτηρίων που θέτει ο καθένας], είτε αυτούσια, είτε όπως "δουλεύονται" εν συνεχεία στα λαρύγγια των απλών ψαλτών, είναι που γνωρίζουμε ως "παράδοση".
 
Last edited:

haris1963

παλαιότατο μέλος
Η Παραδοσις δημιουργειται και μεταδιδεται μονον απο ΧΑΡΙΣΜΑΤΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ !!!
Πολύ μεγάλη αλήθεια. Τονίζω ιδιαίτερα τα δύο ρήματα: δημιουργείται (διότι ορισμένοι θεωρούν την ψαλτική ως κάτι στατικό και προαιώνιο, που δημιουργήθηκε με τρόπο μυστηριώδη και απροσδιόριστο και παραμένει για πάντα ως είχε) και μεταδίδεται (με την έννοια ότι οι προικισμένοι μελοποιοί και ερμηνευτές είναι αυτοί που έχουν τη δύναμη να μεταδώσουν την τέχνη τους παραπέρα, δημιουργώντας παράδοση). Για κάποια από αυτά τα πρόσωπα γνωρίζουμε το όνομά τους, για άλλα (ίσως τα περισσότερα, δεδομένης της μακραίωνης ιστορίας αυτής της τέχνης), όχι. Τα επιτεύγματα όλων αυτών [τα οποία κάποιες φορές μπορεί να κρίνουμε και με αρνητικό τρόπο ως προς την κατεύθυνση που κινούνται, βάσει των κριτηρίων που θέτει ο καθένας], είτε αυτούσια, είτε όπως "δουλεύονται" εν συνεχεία στα λαρύγγια των απλών ψαλτών, είναι που γνωρίζουμε ως "παράδοση".
Μπορώ να συμφωνήσω άνετα με τα ανωτέρω και σίγουρα δεν είμαι από αυτούς που «θεωρούν την ψαλτική ως κάτι στατικό και προαιώνιο, που δημιουργήθηκε με τρόπο μυστηριώδη και απροσδιόριστο και παραμένει για πάντα ως είχε...» (προσπερνάω και την ψιλή ειρωνεία που πιθανά με είχε και αποδέκτη), αλλά στέκομαι στο γεγονός ότι για το εν θέματι μάθημα, δεν υπάρχουν αποδείξεις, ούτε καν ενδείξεις, ότι άλλαξε στον καιρό του Ναυπλιώτη από εξω-πατριαρχικούς ή από τον χαρισματικό Πρίγγο.

Δεν αμφισβητώ πως ο κ. Β. Τζανάκος, μεταφέρει αυτό που θυμάται από την συζήτηση με τον Τσολακίδη, αλλά έχουμε δύο διαφορετικές μαρτυρίες (από Παϊκόπουλο και Παπαμανωλάκη) που συμφωνούν στον αργό χρόνο της εκτέλεσης του Ναυπλιώτη. Έχουμε και την εκτέλεση από τον ίδιο τον Τσολακίδη που τους επιβεβαιώνει.

Επιπλέον, η καταγραφή του Anton Pann είναι ένα γραπτό τεκμήριο για καλοφωνική απόδοση του μέλους 70 χρόνια πριν από τις μαρτυρίες και τις καταγραφές που έχουμε.

Θα επανέλθω με πολλά νέα στοιχεία, αν και έχω ενοχληθεί βαθύτατα από το απαξιωτικό στυλάκι, συνομιλητών μου οι οποίοι δεν μπαίνουν καν στον κόπο να απαντήσουν/εξετάσουν τα μουσικά ζητήματα που θέτω. Και επιτέλους, ας πάψουν οι διάφοροι αποπροσανατολισμοί, με εγκυκλίους που περιγράφουν αν εψάλετο στο πατριαρχείο, πότε και πόσο εψάλετο, οι οποίες τίποτα δεν μπορούν να μας πληροφορήσουν σε σχέση με τον χρόνο ή την «καλοφωνία» του μαθήματος.
 
E

emakris

Guest
...προσπερνάω και την ψιλή ειρωνεία που πιθανά με είχε και αποδέκτη...
Όχι, γενικώς ομίλησα. Όπως και εσείς, υποθέτω, ομιλείτε γενικώς όταν αναφέρεστε σε "εωσφορισμό", "σοβαροφάνεια" και λοιπά... χαριτωμένα. Γι' αυτό και δεν αντιδρώ.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
...και εσείς, υποθέτω, ομιλείτε γενικώς όταν αναφέρεστε σε "εωσφορισμό", "σοβαροφάνεια" και λοιπά... χαριτωμένα. Γι' αυτό και δεν αντιδρώ.

Για "εωσφορισμό" δεν ωμίλησα, σε κάποιο άλλο θέμα ίσως για "εωσφορικό εγωισμό" (που πάντα τέτοιος είναι ας είναι και δικός μου).
Για τη "σοβαροφάνεια" φυσικά χαριτωμένα ωμίλησα ως ...Χάρης :D
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
...

Επιπλέον, η καταγραφή του Anton Pann είναι ένα γραπτό τεκμήριο για καλοφωνική απόδοση του μέλους 70 χρόνια πριν από τις μαρτυρίες και τις καταγραφές που έχουμε.

...

Κατ' ἐξαίρεσιν βέβαια καταγραφὴ καὶ κατὰ παραγελία, ἐνῶ σὲ ἄλλη ἔκδοση καταγράφει τὸ κλασικὸ κείμενο.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Κατ' ἐξαίρεσιν βέβαια καταγραφὴ καὶ κατὰ παραγελία, ἐνῶ σὲ ἄλλη ἔκδοση καταγράφει τὸ κλασικὸ κείμενο.

Ναι! :wink:

Επηρρεαστήκαμε λοιπόν από το "Υπερμάχω" του Ναυπλιώτη. Ή μήπως τελείως τυχαία έγινε η ανάρτηση εκεί;
 
Last edited:

haris1963

παλαιότατο μέλος
Τῷ ὄντι λογιώτερον... καὶ ὡραιότερον...

Τί, νὰ ξαναγυρίσουμε στὸ πολυτονικό; Δὲν ἔχω ἀντίρρηση, πόσταρα τὸ 2010, ἀκόμα καὶ μὲ δασεῖες στὸ ῥ.
Εἶναι ποὺ τὰ περισσότερα τὰ γράφω ἀπὸ τὸ i-phone...
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Τί, νὰ ξαναγυρίσουμε στὸ πολυτονικό; Δὲν ἔχω ἀντίρρηση, πόσταρα τὸ 2010, ἀκόμα καὶ μὲ δασεῖες στὸ ῥ.
Εἶναι ποὺ τὰ περισσότερα τὰ γράφω ἀπὸ τὸ i-phone...

το πολυτονικό είναι η αντίστοιχη αναλυτική γραφή της γλώσσας, σαν την γραφή του pann για το δύναμις... Όποιος ξέρει σωστή προφορά διαβάζει ατονικό, κατά τους αρχαίους, οι οποίοι πρόφεραν την δασεία κι ας μην την είχαν σημειωμένη...!!!:p:p :p
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
το πολυτονικό είναι η αντίστοιχη αναλυτική γραφή της γλώσσας, σαν την γραφή του pann για το δύναμις... Όποιος ξέρει σωστή προφορά διαβάζει ατονικό, κατά τους αρχαίους, οι οποίοι πρόφεραν την δασεία κι ας μην την είχαν σημειωμένη...!!!:p:p :p

Πρόφεραν δασεία γενικῶς, δὲν «πιθίκιζαν» τὴν προφορὰ τῆς δασείας ἀπὸ τὸν Αἰσχύλο ἤ τὸν Σωκράτη ...
 
T

Tzanakos_B

Guest
Παραλείψαμε, όμως, στην επιχειρηματολογία μας να συμπεριλάβουμε και έναν πολύ σημαντικό παράγοντα: το Δύναμις δεν είναι μόνο μια μουσική σύνθεση (όπως οι καλοφωνικοί ειρμοί), αλλά και ένας "καλυπτήριος" ύμνος. Καλύπτει τη μετάβαση του Αρχιερέως στο σύνθρονο. Είναι, ως εκ τούτου, πιθανόν, ο ρηθείς Θεοδώρητος, ο και "Εκκλησιάρχης" ων, να παρήγγειλε ένα εκτενέστερο Δύναμις, ανταποκρινόμενο στον τρόπο που ετελούντο οι αρχιερατικές Λειτουργίες στη συγκεκριμένη Μητρόπολη ή στη μεγαλοπρέπεια που ήθελαν να προσδώσουν σε αυτό το σημείο της Λειτουργίας. Και γιατί ειδικά το Δύναμις του Κρητός; Μάλλον διότι αυτό ήταν πιο αγαπητό εκείνη την εποχή. Μην ξεχνάμε ότι στις πρώτες έντυπες Ανθολογίες, τα μόνα αργά Δύναμις [εκτός από τα του Βήματος, ένα αργό και ένα συντομότερο] είναι το "συνηθισμένον" (εξήγηση Πέτρου) και, ως πιο "μοντέρνο", το του Κρητός.
Στην αρχική μας, λοιπόν, υπόθεση περί της "κάτωθεν" (από τους ψάλτες) προελεύσεως της αργότερης εκδοχής, προστίθεται και μια δεύτερη, προσανατολιζόμενη στην "άνωθεν" προέλευση, τουλάχιστον όσον αφορά την έκδοση του Anton Pann.

Συναδελφε , σε μια φραση του μηνυματος σου , αναφερεις οτι πιθανον ο ρηθεις Θεοδωρητος ο και Εκκλησιαρχης, να παρηγγειλε ενα εκτενεστερο Δυναμις.. κτλ. Ειλικρινα δεν γνωριζω ΠΟΥ και ΠΟΤΕ , συνεβαιναν αυτα , γιατι ΕΔΩ , τοσα χρονια που ψαλλω σε Αρχιερατικες Θ. Λειτουργιες δεν εχω παρατηρησει κατι σχετικο.... Ευχαριστω Β. ΤΖ.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Συναδελφε , σε μια φραση του μηνυματος σου , αναφερεις οτι πιθανον ο ρηθεις Θεοδωρητος ο και Εκκλησιαρχης, να παρηγγειλε ενα εκτενεστερο Δυναμις.. κτλ. Ειλικρινα δεν γνωριζω ΠΟΥ και ΠΟΤΕ , συνεβαιναν αυτα , γιατι ΕΔΩ , τοσα χρονια που ψαλλω σε Αρχιερατικες Θ. Λειτουργιες δεν εχω παρατηρησει κατι σχετικο.... Ευχαριστω Β. ΤΖ.

Πολύ πιθανότερη από αυτή την υπόθεση, είναι η εκδοχή του να ζήτησε ο Θεοδώρητος, από τον Pann (ο οποίος τύγχανε μαΐστωρ της εκκλ. βυζαντινής μουσικής), να του καταγράψει σε αναλυτική γραφή (την οποία οι συνάδελφοι στη Ρουμανία γνώριζαν και γνωρίζουν πολύ καλά να διαβάζουν και να ερμηνεύουν) το μάθημα, όπως το έψαλλαν στην Κωνσταντινούπολη, όπου πιθανόν το άκουσε ο ρηθείς Θεοδώρητος σε κάποια επίσκεψή του.

Η καταγραφή του Pann δεν είναι εκτενέστερη από το κλασικό. Το να έχει σε κάποιους καταληκτικούς φθόγγους έναν ή δυο χρόνους παραπάνω, δεν το κάνει εκτενέστερο (εξ άλλου πολλές φορές παρατηρούνται τέτοιου είδους διαφορές, στις διαφορετικές εξηγήσεις από την προηγούμενη γραφή). Επίσης, το ότι οι καταγεγραμμένες αναλύσεις είναι διαφορετικής ορθογραφίας (είναι εμφανώς της «γραφἠς» του Εφεσίου), δεν το κάνει διαφορετικό μάθημα. Όπως ακριβώς στο Αργό «τη Υπερμάχω», δεν είναι διαφορετικό μάθημα η καταγραφή του Καραμάνη, από αυτήν του Στανίτσα (της ερμηνείας του ίδιου του Στανίτσα, ελαφρώς διαφορετικά καταγεγραμμένης επίσης από τον Πετρίδη). Και όλα αυτά από την ερμηνεία του Ναυπλιώτη.
 
Top