Εγώ λέω το "νύχτωσε χωρίς φεγγάρι" και μετά πιάνο τον ήχο από τα κέρατα να μήν μου φύγει~
Αυτό ταιριάζει, μόνο στον πλ. του Β', συνονόματε!Εγώ λέω το "νύχτωσε χωρίς φεγγάρι"....
χρησιμοποιείς κ συ κλειδοκύμβαλον;
evangelos;200219 ΥΓ Το σωστό είναι πλάγιος δεύτερος και όχι πλάγιος [U said:του [/U]δευτέρου
Μὰ εἴμαστε σοβαροὶ συνάδελφοι; Ἀσχολούμαστε ακόμη μὲ τὶς συλλαβὲς τοῦ ἀπηχήματος;
Σήμερα λ.χ. στὸ Καὶ νῦν τῶν αἴνων -Δέσποινα πρόσδεξαι- ΔΕΝ εἴπα ἀπήχημα, τὶ θὰ γίνει δηλαδὴ θὰ καῶ στὴν κόλαση ἤ μήπως δὲν ἔψαλα σωστὰ τὸν ἦχο;
Καὶ πρὸς πληροφόρηση, ΨΑΛΤΙΚΩΣτὸ ἀπήχημα ΔΕΝ ἀποτελεῖ μέρος τοῦ ὕμνου καὶ συνεπῶς ΚΑΜΙΑ ὑποχρέωση έκφορᾶς του. Διευκολύνει ΜΟΥΣΙΚΩΣ τὸν ψάλτη νὰ πιάσει τὸν ἦχο, ἄν ὅμως τὸν βρίσκει καὶ χωρὶς ἀπήχημα, ἀπαντᾶς ἀμὴν στὴ βάση τῆς ἐκφώνησης καὶ ξεκινᾶς ΑΜΕΣΩΣ τὸν ὕμνο χωρὶς παρεμβολὲς.
Οὕτε κἄν στὰ παπαδικὰ μέλη. Ἑκτὸς κι ἄν σὲ ΚΕΙΜΕΝΟ ὕμνου ἔχει δεῖ κανεὶς μπροστὰ στὸν πλ. Δ΄νὰ γράφει νεαγιε.
Εκφυλισμός είναι να κάνει κάποιος φιγούρα με αρχαία απηχήματα και να μην ξέρει την τύφλα του τι σημαίνουν.
Εκφυλισμός είναι να κάνεις απήχημα σε κάθε τροπάριο που αλλάζει ο ήχος και να καταστρέφεις την σχέση και την συνέχεια των ήχων στην σοφή ακολουθία τους (η οποία δεν έχει οριστεί τυχαία).
Εκφυλισμός είναι να είσαι μπαστουνόβλαχος και να θες να το παίξεις μουσικολόγος
Πιο σοφό είναι να κάνει κάποιος ένα νε και να ψάλλει σωστό πλάγιο δεύτερο παρά ένα λάθος νεχέανες και όλα φάλτσα.
ΥΓ Το σωστό είναι πλάγιος δεύτερος και όχι πλάγιος του δευτέρου
Με απλά λόγια:
Τα πολυσύλλαβα απηχήματα στην αρχή του μέλους είναι λάθος.
Τα παραλάβαμε στην προφορική παράδοση του Πατριαρχείου, της Πόλης, του Αγίου Ορους ή έστω της Θεσσαλονίκης ή του Παγγαίου ή απ' οπουδήποτε; ΟΧΙ.
Έχει ακούσει κανείς άνανες ή νεάγιε ή νεανές ή ανέανες από παραδοσιακό ψάλτη; ΟΧΙ
Γι' αυτό και είναι φάλτσα πάντοτε όπου και να τα ακούσεις.* Νομίζω ο Μιχαλάκης μου τόχει πει κάποτε: αν ακούσεις ψάλτη να λέει ανανες θα ακούσεις το νή-πα του πιάνου, ενω στο νεε το νη-πα είναι μεγαλύτερο (επιέβδομος). Άρα το πρώτο είναι φάλτσο, κι αυτό γιατί δεν υπάρχει στην προφορική παράδοση είναι επίπλαστο (και συνήθως** εξυπνακισμός των ανεπαρκών ψαλτών).
Και κάποτε πρέπει να σταματήσουν αυτές οι προτροπές. Ο ένας, μας μαθαίνει λάθος τις καταβασίες των Θεοφανείων, ο άλλος μας διαφωτίζει υποβρυχίως κι όχι επιδερμικά, πως αν δεν λέμε πριν το κάθε αργό ή αργοσύντομο μάθημα αργό απήχημα εκφυλίζουμε (άκουσον άκουσον!!!) τη βυζαντινή μας μουσική και πάει λέγοντας.
Κατάντησε το Ψ, η χαρά των ασχέτων και των ημιμαθών!!! Νισάφι πια!!!
Μας βλέπουν οι καλοί και σοβαροί ψάλτες και γελάνε μαζί μας. Και για όσους ψάχνουν για "επαΐοντες"*** (λέξη που ούτως ή άλλως είναι άκυρη για τη μουσική μας), ας ψάξουν κατά Πατριαρχείο, Άγιον Όρος (τους πρώτους: Δανιηλαίους, Θωμάδες, Καρτσωναίους, Καρεώρες) και ηχογραφήσεις του Χατζηγιακουμή μεριά.
* πολλές φορές μάλιστα, καλοί και άξιοι ψάλτες, φαλτσάρουν όλο το μάθημα επειδή έπεσαν στην παγίδα να πούνε αργό απήχημα άνανες ή νεάγιε.
** τονίζω το συνήθως για να μην παρεξηγηθώ.
*** χωρίς να αμφισβητώ τους εξαίρετους πανεπιστημιακούς δασκάλους, γνωρίζω καλά πως κανείς τους δε διεκδικεί πρωτεία στην ψαλτική, ούτε θα χαιρόταν αν τον αποκαλούσαν "επαΐοντα"(sic).
Ετσι ακριβως τα βλεπω επισης. Πολυ σωστα ολα.Σωστόταται παρατηρήσεις!
Βεβαίως ἄς μή ἀπολυτοποιοῦμε τά πάντα.
Δηλαδή μή φθάσωμε εἰς ἀκραῖας ἀξιωματικάς δηλώσεις.
Συμφωνῶ μέ τά ἀνωτέρω ἀλλά καί συγχρόνως δέν λησμονῶ ἑνα γεγονός
πρό 30 ἐτῶν περίπου:
Ἔψαλα τότε είς τόν Τίμιον Σταυρόν Πειραιῶς καί είς τόν καφέ μετά τήν Θ.Λειτουργίαν μοῦ λέγει φίλος ἐκ Κωνσταντινουπόλεως (ούχί ψάλτης),
"Ὡραῖο τό τάδε ..., άπό τό ἀπήχημα ...
Προφανῶς λόγῳ τῆς νεότητός μου ἔβαλα κάποιο "μεγάλο" ἀπήχημα καί ...ἄρεσε...!
Δέν εἶναι καί τόσο κακόν, ποῦ καί ποῦ ἕνα ἀπήχημα μιᾶς ἤ ἡμισείας σειρᾶς σέ μάθημα 30-40 σειρῶν... Ἐδῶ άφιερώνομε 10,20,30 σειρές σέ τεριρέμ καί μετρᾶμε μέ οίκονομίαν ἕναν-ἕναν τούς φθόγγους τοῦ ἀπηχήματος;
Τελικῶς δἐν ψάλλομε διά νά μᾶς πῆ μπράβο ὁ παπᾶς ἤ ὁ ἄλλος ψάλτης, διά τό ἐκκλησίασμα ψἀλλομε καί αύτό πρέπει νά εἶναι τό τελικόν κριτήριον
1). Αφού δεν τους αμφισβητείτε ας τους ακούσουμε: εδώ, εδώ, εδώ, αλλά κι εδώ!Με απλά λόγια:
...........................................................
*** 1). χωρίς να αμφισβητώ τους εξαίρετους πανεπιστημιακούς δασκάλους,
2). γνωρίζω καλά πως κανείς τους δε διεκδικεί πρωτεία στην ψαλτική, ούτε θα χαιρόταν αν τον αποκαλούσαν "επαΐοντα"(sic).
Νεκτάριε, εν πρώτοις απομονώνεις μια φράση από τις επεξηγήσεις, ώστε να μην απαντάς στην ουσία, αλλά να αλλάζεις το νόημα των γραφομένων μου. Όπως εξήγησα οι "ειδικοί" (sic) είναι άλλοι:B]1).[/B] Αφού δεν τους αμφισβητείτε ας τους ακούσουμε: εδώ, εδώ, εδώ, αλλά κι εδώ!
2).
Ας απαγκιστρωθούμε από την παραπάνω "επίμαχη λέξη", της οποίας "ήμουν εισηγητής" και ας τους ονομάσουμε ειδικούς, που, κατά τη γνώμη μου, "μαγνητισμένοι από την μουσική γοητεία των Πατριαρχικών Ιεροψαλτικών μορφών", τους αγνοούμε ηθελημένα ή αθέλητα.....
Δεν είμαστε "μαγνητισμένοι" ή οτιδήποτε. Απλά αυτοί είναι οι φορείς της παράδοσης, τελεία και παύλα. Ορισμένοι από αυτούς αρέσουν σε κάποιους, ορισμένοι σε άλλους. Απλά, διατηρούν ο καθένας ατόφια τα παραδοσιακά στοιχεία. Οι πανεπιστημιακοί κάνουν έρευνες, αναπαράγουν και ερμηνεύουν μέλη που δεν έχουμε στην προφορική παράδοση, δοκιμάζουν, πειραματίζονται σε νέα πράγματα, όλα καλά και σωστά και κατά τάξιν. Την ψαλτική σαν τέχνη όμως, από αυτούς που σου παρέθεσα....ας ψάξουν κατά Πατριαρχείο, Άγιον Όρος (τους πρώτους: Δανιηλαίους, Θωμάδες, Καρτσωναίους, Καρεώτες) και ηχογραφήσεις του Χατζηγιακουμή μεριά.
Φυσικά, και γι αυτό οι "ειδικοί" που επικαλείσαι δε σταματούν να αφουγκράζονται, να "ακούν" νέα πράγματα σε συνέδρια και αλλού, να ενστερνίζονται πολλά από αυτά και πάντως να είναι ανοιχτοί στις διάφορες απόψεις. Αφορισμοί του στυλ: "εκφυλισμός", "επαΐοντες", "έσχατοι καιροί της ψαλτικής" κ.λ.π. δεν ακούγονται ποτέ από τη μεριά τους.Υ.Γ.: Κανείς δεν μπορεί να μονοπωλεί την επιστημονική γνώση αλλά και την τέχνη, γιατί είναι διαχρονικά & υπέρ τοπικά αγαθά και ειδικά όταν αναφερόμαστε σε ήχους - τρόπους της Θείας του Δαμασκηνού τέχνης... :wink:
Συνάδελφε, τις απόψεις μου, απλά λέω κι τίποτε παρά πέρα!...................................................................................................
Φυσικά, και γι αυτό οι "ειδικοί" που επικαλείσαι δε σταματούν να αφουγκράζονται, να "ακούν" νέα πράγματα σε συνέδρια και αλλού, να ενστερνίζονται πολλά από αυτά και πάντως να είναι ανοιχτοί στις διάφορες απόψεις. Αφορισμοί του στυλ: "εκφυλισμός", "επαΐοντες", "έσχατοι καιροί της ψαλτικής" κ.λ.π. δεν ακούγονται ποτέ από τη μεριά τους.
Ματζουράνα μέ τά γκάθια, μουρμούριζε γέροντας σέ χωριό Κορινθίας ἀντί ἀπηχήματος γιά νά πιάσει τόν ἦχο. Καί καλά ἔκανε γιατί ἔπιανε τόν ἦχο.μου θύμισες τον μακαριστό ιερέα του χωριού μου κ πατέρα του Κ. Ζορμπά, που όταν έβλεπε τροπάριο σε πλ β ειρμολογικό μουρμούριζε τη φράση "και επ' αυτώ πεποιθότες" κ μετά εμπαινε στο τροπάριο.
Συνάδελφε, τις απόψεις μου, απλά λέω κι τίποτε παρά πέρα!
Δεν συμφωνείς, τις προσπερνάς..............
Στο συγκεκριμένο θέμα, η 25ετή ενασχόλησή μου, με την ψαλτική τέχνη, κλίνει για τους λόγους, που ήδη έχω αναφέρει, στις ηχογραφήσεις των ειδικών, οι οποίοι, τουλάχιστον στα Αργοσύντομα & παπαδικά μέλη, απηχούν, κατ' εμέ, στοιχειωδώς!
Είναι προτιμότερο από τα "συνεχή Νε σε όλα" των Πατριαρχικών! (πεπερασμένοι άνθρωποι ήταν κι όχι αλάνθαστοι!):wink: