Επειδή θεωρώ πολύ σοβαρό το θέμα που έθιξε ο κ. Μακρής και μόνο άσχετο δεν είναι με το παρόν θέμα, θα επανέλθω και θα επεκταθώ στην κομβική σημασία του μεγάλου τόνου του πρώτου ήχου της μουσικής(ανανες ή νη-πα ή δι-κε). Είναι
το ίδιο ακριβώς πρόβλημα που εντόπισε ο (ψευδο)Πλούταρχος και το περιγράφει στο βιβλίο του περί μουσικής .
Μέτρησα ακριβώς που συντονίζονται οι Θεσσαλονικείς ψάλτες του 1978, τότε που η ψαλμωδία μύριζε ακόμα έντονα λιβάνι και Ανάσταση...
Αναλυτικά πως είναι τα κομβικά διαστήματα μέχρι την πτώση και μαρτυρία στον πα:
Δι= 194Hz, Κε =222Hz ~
δι-κε =14 μόρια! =Ο μεγάλος τόνος του δωρίου τετραχόρδου του αρχαίου μαλακού διατονικού γένους
Πα=146Hz~
Πα-Κε=43 μόρια (τετραφωνία)
φυσικό Ζω=235Hz ~
Κε-ζω=6,4 μόρια (Πρώτο ζω με το που ξεκινάει το μάθημα )=Ημιτόνιο το πρώτο φυσικό διάστημα του δωρίου τετραχόρδου
ημιφθορο- ατζέμ Ζω=230Hz ~
Κε-ζω=4 μόρια ,πτώση-φθορά του ζω μια εναρμόνια δίεση.
Παρατηρήσεις:
α)Πρώτα απ΄όλα βλέπουμε ξεκάθαρα την θέση του
φυσικού Κε που είναι ένας υπερμείζων τόνος πάνω από τον δι(14 μόρια) και ένα τέλειο πεντάχορδο ελαφρώς τσιμπημένο από το Πα. Σε αυτόν τον "υψηλό" Κε
θεμελιώνεται ο πρώτος ήχος,
δεν πρόκειται για έλξη του κε, δεν υπάρχει έλξη του κε, ο κε σύμφωνα με την αρμονική μας είναι εστώς-σταθερός ήχος!
Αυτή είναι η φυσική του κατάσταση στο διατονικό γένος, το ορθό αρχαίο διατονικό γένος όπως μας το παρέδωσαν οι αρμονικοί της εποχής του Αριστόξενου και εντεύθεν.
Επίσης:
β)Βλέπουμε ξεκάθαρα την ζωντανή αλήθεια για το που είναι το
πραγματικό φυσικό ζω, είναι ένα ημιτόνιο(6 μόρτια) πάνω από τον φυσικό Κε
γ)Επίσης είναι ξεκάθαρη η πραγματική θέση του φθαρμένου ζω του λεγομένου ατζέμ, μία εναρμόνια δίεση από τον φυσικό Κε. Ο λόγος που χαμηλώνει ο ζω είναι για να έρθει σε συμφωνία με τον μαλακό γα του τελικού τετραχόρδου προς το οποίο πορεύεται, κατά τον αρχαίο κανόνα που λέει
πάσα τριφωνία τον εαυτόν ήχο ποιεί, που σημαίνει κάθε τριφωνία κάνει τον ήχο να συμφωνεί με τον αρχικό ήχο .
Σήμερα τα λάθη που γίνονται είναι:
Ο φυσικός δι κε είναι μια εναρμόνια δίεση μεγαλύτερος από όσο νομίζουμε (δηλαδή δεν είναι 12 αλλά 14 με 15 μόρια)
Ο ζω που τον θεωρούν σήμερα ως ύφεση αυτός είναι ο φυσικός (φυσικός Κε-Ζω=6)
Ο ζω ύφεση-κοινώς ατζέμ είναι μια εναρμόνια δίεση κάτω από εκεί που νομίζουν (Κε-ζω=3)
Ο ζω που θεωρούν σήμερα φυσικό ζω είναι ένας φάλτσος ζω!
Αντί να ακούμε σήμερα νη-πα μεγάλο και πα-βου μικρό ακούμε νη πα μικρό και πα-βου μεγάλο. μεταλλάσσουμε δηλαδή τον δώριο τονο σε φρύγιο, μινοροποιούμε δηλαδή το ουσάκ!
Όλα αυτά τα λάθη προκύπτουν από το πρώτο λάθος να ψάλλουμε τον νη-πα ή τον δι-κε μικρούς, έτσι αναγκαστικά υψώνουμε την θέση του βου για να έρθει σε ισορροπία η διφωνία νη-βου. Έπειτα πάει όλο το κομάτι λάθος, ξένο εκμελές άκουσμα χωρίς παραδοσιακό εκκλησιαστικό ύφος.
Η ανικανότητα να αντιληφθούμε την
σημασία της διαφοράς της δίεσης(3 μόρια) προκαλεί όλα αυτά τα λάθη στην αρμονία μας. Αν δεν αντιληφθούμε εγκαίρως το πρόβλημα η αρμονική μας θα χαθεί μια για πάντα. Θα χαθεί γιατί αυτά τα ακούσματα περνάνε μέσα μας από την παιδική ηλικία. Πόσα παιδιά πάνε σήμερα εκκλησία και πόσα από αυτά ακούνε σήμερα σωστούς ψάλτες;!
Βρισκόμαστε σε κατάσταση συναγερμού, χτύπησε πρώτος το κουμπί ο Μιχαλάκης ο οποίος βρήκε την ρίζα του προβλήματος που είναι όπως είπα ο τόνος νη-πα. Το χτυπάω κι εγώ τώρα επειδή με την χάρη του Θεού βρήκα κάποια πράγματα. Δεν το παίζω έξυπνος, ,μπορεί να φαίνομαι έτσι κάποιες φορές, δεν το επιδιώκω. Λάβετε υπ' όψη σας αυτά, ακούτε παραδοσιακούς ψάλτες ακούστε με προσοχή πως ακριβώς ψάλλουν το κάθε τι.