Περί του «χρόνου» του Δύναμις του Γεωργίου Κρητός

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
... και στη δυτική μουσική ο όρος διασκευή (transcription), στα ελληνικά από τις λέξεις δια και σκεύος έχει την έννοια κυρίως της μεταγραφής για άλλο όργανο, ή από όργανο σε ορχήστρα ή το ανάποδο (trans-scribe)...

Δεν ξέρω πώς χρησιμοποιείται ο όρος στη μουσική, αλλά "transcription" σημαίνει "μεταγραφή".
 

Θεόδωρος Αιτωλός

Παλαιό Μέλος
Η του 1978 δεν "διαβάζεται". Και στις δύο εκδόσεις πρόκειται για δικές του διασκευές (επί τη βάσει Πρίγγου), όχι για καταγραφές Πρίγγου.

Ο Αρχ. Ευθυμιάδης είχε μιά μεθοδολογία σε οτι αφορά τον χαρακτηρισμό μιάς καταγραφής.

Αν το κατέγραφε ακριβώς όπως το άκουσε απο τον Πρίγγο θα έγραφε : υπο Κ. Πρίγγου.( π.χ. Οσοι εις Χριστόν )

Αν το κατέγραφε περίπου όπως το άκουσε απο τον Πρίγγο, θα έγραφε: κατα μίμησιν Κ. Πρίγγου.(π.χ. Δοξα... Προκαθάρωμεν )

Αν ήτο σύνθεσις εξ ερανισμένων θέσεων Θα έγραφε :κατ΄εκλογήν του εκδότου.

Επίσης αν ήτο διασκευή θα το ανέφερε όπως κάνει το 1991

Οταν μου το εδίδαξε ( κατά παράκλησίν μου ) ετήρησε την Χρ. Αγωγή , περίπου 40 -45 κτύπους.

Διετήρησε όμως το ύφος και ήθος της εκτέλεσης του Πρίγγου.
Τότε έφερα το ίδιο δύναμις αλλά απο την Πανδέκτη.

Η χρονική αγωγή έγινε συντομότερη, οι αναλύσεις λιγοστές όμως δεν αλλοώθηκε το ύφος του μαθήματος.

Μία φορά ήλθε στον Αγ. ΙωάννηΧρυσόστομο του παρεχώρησε την Θέση του ΟΙορδανίδης,
έψαλλα απ'εναντί του, έβαλε του Κρητός, το έψαλλε απέξω, όπως το έχει το 1978, με χρ. αγωγή πολύ αργή με όλα τα ποικίλματα που έχει καταγράψει.


Οι διαφοροποιήσεις που παρουσιάζονται πάνω απο το οξύ τετράχορδο, πα βου γα ή πα βουδιγα΄... είναι ενδεικτικό οτι το μάθημα διασκευάζεται αλλάζει και
σε αυτόεπιδρούν
Οι γνώσεις ( πόσο χορτάτος είναι ο ερμηνευτής )
Η άριστη χρήση εργαλείων της Παράδοσης
Η κατάσταση της φωνής εκείνη την ημέρα
Η εν γένει καλλιφωνία του Ψάλτη
και ίσως και άλλοι παράγοντες.

Και βέβαια ψάλλεται και βέβαια διαβάζεται αλλά χρειάζεται και ψυχική διάθεση
, κυριολεκτικά.
Επίσης έχοντας κατά νούν την φωνητική εκφορά των τριγόργων απο΄τον Αρχ. Ταλιαδώρο μπορεί να έχει κάποιος ένα επιλέον τεχνικό στοιχείο διαθέσιμο.

Και για τους Ανωτέρω λόγους τελικώς είναι αποδεκτός ο όρος ΄΄καλοφωνική εκτέλεση του μαθήματος ΄''

Επίσης η επίγνωσις οτι περι τοιούτου πρόκειται είναι η αιτία οτι δεν ψάλλεται
μετην συχνότητα των άλλων
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
...

Επίσης η επίγνωσις οτι περι τοιούτου πρόκειται είναι η αιτία οτι δεν ψάλλεται
μετην συχνότητα των άλλων

Πῶς τὸ ἔχετε διαπιστώσει αύτό; Μᾶλλον ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὸ βιβλίο ποὺ τὸ ψάλλει κανείς ...
 
E

emakris

Guest
Δεν ξέρω πώς χρησιμοποιείται ο όρος στη μουσική, αλλά "transcription" σημαίνει "μεταγραφή".
Στη μουσική σημαίνει είτε "μεταγραφή" (από το χαρτί στο χαρτί), είτε "καταγραφή" (από τον ήχο στο χαρτί). Το "διασκευή" (στη μουσική πάντα) αντιστοιχεί περισσότερο στο "arrangement".
 
T

Tzanakos_B

Guest
Συνάδελφοι . Εγράφησαν πολλά γιά το δύναμις του Κρητός... Στα μουσικά βιβλία , υπάρχει αυτούσιον και ηχητικά στην πλέον υπεύθυνη ερμηνεία από τον Ναυπλιώτη. Υπάρχει όμως σε νεωτερα βιβλία αναλελυμένο ,με μικρές διαφορές , και στην πιό αυθεντική εκτέλεση από τον Πρίγγο , τον οποίο πολλοί εμιμηθησαν και μιμούνται στην ερμηνεία του. Τελικά αυτό που έκανε ο Πρίγγος , θεωρείται και όχι άδικα , ο πιό ολοκληρωμένος Πρωτοψάλτης , του εικοστού αιώνα , πώς θα το '' βαπτισουμε '' ?? Διάβασα πολλες ονομασίες . Διασκευή , Εκδοχή , Μεταγραφή , Ανάλυσις , Καλλωπισμός ??????? Στην Εκκλ. γραφή υπάρχει διαφορετική ερμηνεία διαφόρων λέξεων π. χ. Κένωσις= ταπείνωσις , κριμα= ελεημοσύνη, ευσπλαγχνία. Κάποιος εξ ημών , ας μας δώσει την πιό σωστή ονομασία και για το Δύναμις αυτό και γιά πολλά άλλα μαθήματα τα οποία διαφέρουν απο τα αυτούσια .. Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ
 
T

Tzanakos_B

Guest
Το είπες μια δυό τρείς τέσσερις πέντε φορές!!!!!!!!!!! :eek::eek::eek:
ΤΟ ΚΑΤΑΛΑΒΑΜΕΕΕΕΕΕ!!!!!!!!!!!!!!

Κύριε Σολδάτε , δεν σας έδωσα ποτέ το δικαίωμα ,ούτε αφορμή να μου απαντάτε με αυτό το ύφος . Παρότι δεν είμαι υποχρεωμένος να '' απολογηθω.. '' , σήμερα πολλοί πριν απο μενα , έγραψαν σχετικά διάφορες ονομασίες , πώς πρέπει να αποκλούμε το αναλελυμένο δύναμις και παρέθεσα αυτές τις ονομασίες. Πήρε μερος στη συζήτηση και ο γεν. συντονιστής κ. Νεοκλής , του οποίου το ΗΘΟΣ εκτιμώ πολύ !! Ζήτησα να μου λυθεί η απορία γιατί προσωπικά με ενδιαφέρει πολύ , επειδή χρησιμοποιώ τις λέξεις Διασκευή καί Εκλογή , αναλόγως στα μουσικά κείμενα μου.. απαγορεύεται ??? τοοοσα έχουν γράψει , άλλοι με αντιπαραθέσεις... η ερώτησή μου σάς ενόχλησε ..??? Αν έχετε κάτι μαζί μου να το γράψετε . Κι αν ειστε από την Π. Κοκκινιά , κι εγώ κατάγομαι από την ένδοξη ΜΑΝΗ. Να είστε πιό ευγενής...... Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Να μνημονεύσουμε εδώ και αυτή την άριστη ερμηνεία του μαθήματος από τον Γιάννη Κλωναρίδη.

Μάλλον σε αυτό που καταχρηστικά ονομάζουμε «ελεύθερο» χρόνο (σωστότερα «ελεύθερη χρονική αγωγή»), στον πρώτο στίχο «Άγιος ο Θεός» (για τον παραλληλισμό διαρκεί 2' 35'', όσο δηλ. η εκδοχή του Καραμάνη), τηρουμένων των αναλογιών, λόγω της «ελεύθερης χρ. αγωγής» και των πλουσιοτέρων (εξαντλητικοτέρων :D) αναλύσεων και καλλωπισμών, θα μπορούσαμε να υποθέσουμε :)wink:), ότι ο Γ. Κλωναρίδης είχε μπροστά του (ως «σκελετό» τρόπον τινά) το κείμενο του Pann.

Διότι, και στα 3 σημεία όπου υπάρχουν «ενστάσεις» της καταγραφής του Pann, όπως εκφράστηκαν από τον κ. Μακρή:

1) Η συλλαβή -μις του "Δύναμις" αποδίδεται παντού με δίχρονο φθόγγο χωρίς ανάλυση, ως κατάληξη φράσεως. Αντίθετα, στον Pann παίρνει 4 χρόνους, που καλύπτονται με μέλισμα, οπότε η συλλαβή συνδέεται ουσιαστικά με την επόμενη φράση. Γιατί συμβαίνει άραγε αυτό; Ίσως διότι ο Pann μελοποιεί με βάση το ρουμανικό κείμενο που, αντί του "Νε, Δύναμις" έχει "Putere" (=Δύναμις, ο τόνος στην παραλήγουσα) με κατάληξη σε φωνήεν. Ίσως.
2) Η επόμενη θέση έχει 5,5 χρόνους (δεν υπολογίζω τα κεντήματα με γοργόν που ακολουθούν). Παντού αλλού τηρούνται οι χρόνοι, καθώς και η άργια στην αρχή της θέσεως (δίχρονος φθόγγος). Στον Pann, όμως, οι χρόνοι γίνονται 3,5, οπότε η θέση ουσιαστικά συντέμνεται.
3) Η επόμενη θέση (κατάληξη μελωδικής αλυσσίδας) έχει 5 χρόνους. Παντού αλλού τηρούνται οι χρόνοι, καθώς και η άργια στην κατάληξη. Στον Pann, όμως, η θέση συντέμνεται σε 3 χρόνους.

...ο Γ. Κλωναρίδης ακολουθεί αυτή την εκδοχή.

Μπορεί το νο 1 λ.χ., να το ερμηνεύουν έτσι και οι Ταλιαδώρος, Καραμάνης και Σουρλαντζής, αλλά όλα μαζί (με προσθήκη αργειών βέβαια), αλλά επιπλέον και όλες τις συγκεκριμένες αναλύσεις που καταγράφει ο Pann και περιγράφω σε αυτό το μήνυμά μου (που τις βρίσκουμε βέβαια διάσπαρτες και σε άλλες ερμηνείες και καταγραφές), νομίζω πως μόνο σε αυτή την ερμηνεία τα έχουμε.

Ουσιαστικά, επειδή ζητήθηκε κιόλας, πλέον, μαζί με την σταθερής χρονικής αγωγής ερμηνεία του μαθήματος του Pann που ανέβηκε από τον Β. Σολδάτο εδώ, έχουμε και μια ελεύθερης χρονικής αγωγής (και με επί πλέον καλλωπισμούς) ερμηνεία της εκδοχής αυτής, από τον Γιάννη Κλωναρίδη. :wink::)
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Να μνημονεύσουμε εδώ και αυτή την άριστη ερμηνεία του μαθήματος από τον Γιάννη Κλωναρίδη.
.

Ωραίος, είναι. και φωνάρα!

Βάζει κατά την γνώμη μου λίγο παραπάνω σαλτσούλα, τραβάει λίγο παραπάνω κάποιους χρόνους και κάνει και κάτι πορταμέντα που ο Μιχαλάκης σίγουρα θα κατακεραύνωνε... :D
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Όσο κι αν αρέσκονται κάποιοι στα άλματα (επί κοντώ και, κυρίως, επί μακρώ), ο Κλωναρίδης έχει Καραμάνη ανοιχτό...
 
T

Tzanakos_B

Guest
Όσο κι αν αρέσκονται κάποιοι στα άλματα (επί κοντώ και, κυρίως, επί μακρώ), ο Κλωναρίδης έχει Καραμάνη ανοιχτό...

Σήμερα , με χαρά άκουσα για πρώτη φορά το εν λόγω δύναμις σε ερμηνεία του ΠΑΝ. , αναλελυμένο.. και η ηχογραφηση εγινε το 1854 .!!! δηλαδή ο Ναυπλιώτης ήταν αγέννητος .... άρα ο ΠΑΝ Πρώτος έκανε την ανάλυση του κλασσικού μαθήματος . Συμφωνούν οι ειδήμονες ??? Το ύφος του είναι Πατριαρχικό και η χροιά της φωνής του ομοιάζει με του Ναυπλιώτη... Προσωπικά , θεωρώ την ερμηνεία του πολύ καλή , μέσα στο Εκκλησιαστικό ύφος και ήθος ..!!! Ο Ναυπλιώτης , σαφώς το εκτελεί και θα το εκτελούσε συντομότερα , πολύ κοντα στο πρωτότυπο , και εδώ φαίνεται το Μεγαλείο και η Αυθεντική Παράδοση , πού μάς άφησε Ο ΜΕΓΑΣ ι. Ναυπλιώτης !!!! Και κάτι ακόμη , βασιζομενος στα πολλά ακούσματα του Δύναμις αυτού. Πρίγγος , ο πρώτος , ο καλύτερος στο αναλελυμένο . Ολοι οι άλλοι το ψάλλουν πιό αργά και με '' σάλτσα '' !! Ο πολύς Κλωναρίδης ομοιάζει πολύ με Παναγιωτίδη και Δασκαλούδη . Τον χαίρομαι .!!!! αλλά... οι λαρυγκισμοί , το ύφος , όπως και του Δασκαλούδη , μυρίζουν..... ΑΝΑΤΟΛΗ !!!! β. τζαν.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Σήμερα , με χαρά άκουσα για πρώτη φορά το εν λόγω δύναμις σε ερμηνεία του ΠΑΝ. , αναλελυμένο.. και η ηχογραφηση εγινε το 1854 .!!! δηλαδή ο Ναυπλιώτης ήταν αγέννητος .... άρα ο ΠΑΝ Πρώτος έκανε την ανάλυση του κλασσικού μαθήματος . Συμφωνούν οι ειδήμονες ??? Το ύφος του είναι Πατριαρχικό και η χροιά της φωνής του ομοιάζει με του Ναυπλιώτη... Προσωπικά , θεωρώ την ερμηνεία του πολύ καλή , μέσα στο Εκκλησιαστικό ύφος και ήθος ..!!! Ο Ναυπλιώτης , σαφώς το εκτελεί και θα το εκτελούσε συντομότερα , πολύ κοντα στο πρωτότυπο , και εδώ φαίνεται το Μεγαλείο και η Αυθεντική Παράδοση , πού μάς άφησε Ο ΜΕΓΑΣ ι. Ναυπλιώτης !!!! ....

Είστε σίγουρος ότι ακούσατε ηχογράφηση του 1854; γιατί απ' ό, τι γνωρίζω ο φωνογράφος εφευρέθηκε το 1877..
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Όσο κι αν αρέσκονται κάποιοι στα άλματα (επί κοντώ και, κυρίως, επί μακρώ), ο Κλωναρίδης έχει Καραμάνη ανοιχτό...

Έτσι είναι Μήτσο μου, άλλοι αρέσκονται να χρησιμοποιούν τα κοντάρια και τα καλάμια για άλματα κι άλλοι για να ...τα καβαλούν. :D:p:rolleyes:

Πάντως για τον Κλωναρίδη μπορώ να σε διαβεβαιώσω, τον Pann είχε ανοιχτό μπροστά του, όχι τον Καραμάνη! Αν δε με πιστεύεις έχω και φωτογραφία (είχα ένα προορατικό, όπως κι ο εξαντλητικός διασκευαστής, ότι θα μου χρειαζόταν μια μέρα)! :p:D:rolleyes:
 
T

Tzanakos_B

Guest
Είστε σίγουρος ότι ακούσατε ηχογράφηση του 1854; γιατί απ' ό, τι γνωρίζω ο φωνογράφος εφευρέθηκε το 1877..

Εχετε απόλυτα δίκιο , μου το επισημανε και ο φίλος Γιώργος Μ. , λέγοντάς μου ότι η καταγραφή έγινε το 1854 . Οπότε , απο τη '' χαρα μου '' θα έλεγα που το άκουσα για πρώτη φορά , έκανα το λάθος και έγραψα , ηχογράφηση αντι καταγραφή. Ευχαριστώ για την επισημανση, , θα ήθελα πολύ να μάθω πότε ηχογραφήθηκε αυτο το μάθημα απο τον ερμηνευτή αυτόν. Θα ήθελα πολύ να μάθω γι αυτόν . Ηταν προγενέστερος ή μεταγενεστερος του Ναυπλιώτη..??? Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
.. θα ήθελα πολύ να μάθω πότε ηχογραφήθηκε αυτο το μάθημα απο τον ερμηνευτή αυτόν. Θα ήθελα πολύ να μάθω γι αυτόν . Ηταν προγενέστερος ή μεταγενεστερος του Ναυπλιώτη..??? Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ

εννοείτε την ηχογράφηση που είναι σε αυτό το μήνυμα;

http://analogion.com/forum/showpost.php?p=166081&postcount=345
 
T

Tzanakos_B

Guest
Έτσι είναι Μήτσο μου, άλλοι αρέσκονται να χρησιμοποιούν τα κοντάρια και τα καλάμια για άλματα κι άλλοι για να ...τα καβαλούν. :D:p:rolleyes:

Πάντως για τον Κλωναρίδη μπορώ να σε διαβεβαιώσω, τον Pann είχε ανοιχτό μπροστά του, όχι τον Καραμάνη! Αν δε με πιστεύεις έχω και φωτογραφία (είχα ένα προορατικό, όπως κι ο εξαντλητικός διασκευαστής, ότι θα μου χρειαζόταν μια μέρα)! :p:D:rolleyes:

Αγαπητέ Χαρις , κατ` αρχήν θα ήθελα να σου πω ότι έχω εντυπωσιαστεί γιατί κάνεις πολυ σωστη έρευνα στην εκκλ. Μουσική μας . Επίσης θα συμφωνήσω μαζί σου ότι το δύναμις του Κρητός , όπως το ψάλλει ο Κλωναρίδης , δεν ομοιάζει με αυτο που έχει στη Θ. Λειτουργία του Ο Καραμάνης και βέβαια η εκτέλεσή του απέχει πολυ απο αυτήν του αειμνηστου Δασκαλου... Μου αρέσει να το ακούω από τον Κλωναρίδη , αλλά νομίζω ότι ομοιάζει αρκετα με Παναγιωτίδην και Δασκαλούδη με τον οπποίο έχω ακούσει ότι ειναι συμπατριώτες εκ Καβαλλας. Και οι δυό τους έχουν τεράστιες φωνητικές δυνατότητες και τργουδάνε και ωραία!! Φιλικα. Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ.
 
T

Tzanakos_B

Guest
Όσο κι αν αρέσκονται κάποιοι στα άλματα (επί κοντώ και, κυρίως, επί μακρώ), ο Κλωναρίδης έχει Καραμάνη ανοιχτό...

Eπειδή ακουσα ικ εγώ το πολυσυζητημένο δύναμις από τον Γιάννη Κλωναρίδη , έχω την εντύπωση ότι το εκτελεί , με το δικό του τροπο κάνοντας ωραίους λαρυγκισμούς ... ίσως και αναλύσεις από στήθους... προσωπικά μου αρέσει ,αλλά '' τα πολλα στολίδια ..'' πολλές φορές ζημιώνουν.. Έγραψα κάτι σχετικό με το δύναμις του Στανίτσα , την άντίδραση του αείμνηστου , όταν το άκουσε από τον Κλωναρίδη... Διαβάζοντας την ανταλλαγη σχολίων μεταξύ Δ. Ζαγκανα και Χάρη , θα έλεγα , ως μεγαλύτερος ότι δεν χρειάζεται τόση ένταση και φράσεις .... γιά '' καλάμια επί κοντώ , μήκους , ιππασίας .... '' Οσυμπατριώτης μου Δ. Ζαγκανάς , το έχω γράψει , μαθητής όντας και του Δ. Πα ι κοπουλου , νεος με πατριαρχικό υφος , θα εξελιχθεί , άν το θελήσει , σε πολύ σπουδαίο Ερμηνευτή..!! Τελικά αυτό θα μείνει , γιατί η Ψαλτική , όπως Γράφει και ο Ναυπλιώτης , είναι Πράξις , ειναι μιμησις της καλής πράξεως.!!! Η ψαλτική Τέχνη.. Δεν τελειώνει ποτέ, εννοώ Πρακτικά... Απαιτείται συνεχής εξάσκησις στο ΑΝΑΛΟΓΙΟΝ !!!Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ
 

Θεόδωρος Αιτωλός

Παλαιό Μέλος
Όσο κι αν αρέσκονται κάποιοι στα άλματα (επί κοντώ και, κυρίως, επί μακρώ), ο Κλωναρίδης έχει Καραμάνη ανοιχτό...

Για όσους γνωρίζουν το ταλέντο και την μουσική αντίληψη του Γιάννη Κλωναρίδη
αλλά το πώς αφομοίωσε τον Καραμάνη , έχω να πώ οτι οχι βιβλίοάλλο να είχε μπροστά του αλλά και μ,ε κλειστά μάτια ...και κοιμώμενος και ... πεθαμένος πάλι τον Καραμάνη θα είχε στο μυαλό του.

Εσι ήτο τότε η μαθητεία κλπ. κλπ.

Αλλ΄και του Καραμάνη η εκτίμηση και ο Σεβασμός προς τον Γιάννη Κλωναρίδη ήτο τεράστια.

Ο ίδιος Ο παππούς μου έδωσε το 1997 κασσέτα που Ο Κλωναρίδης ψάλλει
απέναντί του στην δοξολογία πλβ του Βιολάκη.
 
T

Tzanakos_B

Guest
Για όσους γνωρίζουν το ταλέντο και την μουσική αντίληψη του Γιάννη Κλωναρίδη
αλλά το πώς αφομοίωσε τον Καραμάνη , έχω να πώ οτι οχι βιβλίοάλλο να είχε μπροστά του αλλά και μ,ε κλειστά μάτια ...και κοιμώμενος και ... πεθαμένος πάλι τον Καραμάνη θα είχε στο μυαλό του.

Εσι ήτο τότε η μαθητεία κλπ. κλπ.

Αλλ΄και του Καραμάνη η εκτίμηση και ο Σεβασμός προς τον Γιάννη Κλωναρίδη ήτο τεράστια.

Ο ίδιος Ο παππούς μου έδωσε το 1997 κασσέτα που Ο Κλωναρίδης ψάλλει
απέναντί του στην δοξολογία πλβ του Βιολάκη.

Αγαπητέ συνάδελφε , δεν γ΄νώριζα ότι ο Ι. Κλωναριδης ήταν μαθητής του Καραμάνη , ήξερα ότι ο αείμνηστος Μ. Τσαμκιράνης ήταν μαθητής του αείμνηστου Αρχοντα και εκ των καλυτέρων..!! Ο Ι. Κλωναρίδης , εχει τεράστιες φωνητικές ικανότητες , σίγουρα μπορεί να ψάλλει σπουδαία Μαθήματα και από στήθους και το ύφος του εχει κάτι το ιδιαίτερο στις εκτελέσεις του [ Μακεδονικό ] , όπως άλλωστε και των δύο άλλων Μεγάλων , συμπτριωτών του Σ. Φωτόπουλου και Κυρ. Δασκαλούδη. Εχω ακούσει όμως ότι ο Καραμάνης , ακούγοντας τους , διαφωνούσε με τις εκτελέσεις τους και τους έκανε παρατηρήσεις.... Εχοντας ζήσει από κοντά τον Ανεπανάληπτο ΚΑΡΑΜΑΝΗ , από τον οποίο διδάχτηκα πολλά !!!! , θα μου επιτρέψεις να πω ότι ο Αείμνηστος '' ΕΨΑΛΛΕ '' !! ενώ οι χαρισματικοι αυτοι καλλιτέχνες , ψάλλουν μεν , αλλά και το πάνε και λίγο η` πολύ πιό Πέρα.... Ο νοών , νοείτω..!!!!! Προσωπικά χαίρομαι να τους ακούω !!!!!!!! Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ.
 
Top