P
PANROUST
Guest
τα όσα γραφει στο βιβλίο του τα εβγαλε απ τα πατώματα ή απ τα χειρόγραφα;;;
γειά...
Αναφέρεστε στο βιβλίο ''ΣΥΜΒΟΥΛΗ ΣΤΗΝ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΥ ΜΕΛΟΥΣ'' ;
τα όσα γραφει στο βιβλίο του τα εβγαλε απ τα πατώματα ή απ τα χειρόγραφα;;;
γειά...
Στην σελίδα 201 με θέμα:Τρόποι εκτέλεσης Μουσικών θέσεων,τι λέει;Στην αρχή κάτι γράφει ο Άρχων Νεραντζής.Αντώνη, λυπάμαι αν δε μιλάω σωστα ελληνικά κ σου δημιουργώ θεμα αργολογίας...
το ξαναλέω:μπορείς να ανεβάσεις τις αναλύσεις των παλαιών σημαδιών που προτείνει ο κος Νεραντζής;; μπορείς;;;εχει καλώς. δε μπορείς, μη γραφεις άλλα... ουτε καπηλεύτηκα τίποτα, ούτε ζητω τίποτα (χειροπιαστό).
και επειδή λές οτι ο δασκαλός σου βρήκε την ενεργεια των σημαδιών μέσα από τις εκτελέσεις Ναυπλιώτη κλπ... αλλά δεν τα γράφει στα κείμενα, να ρωτήσω αν αυτοί ήξεραν τις αναλύσεις, γιατί δεν τις μετέδωσαν στους μαθητές τους λέγοντας πχ: "εδώ παιδί μου εκτελείται έτσι γιατί υπήρχε το τάδε σημαδάκι (ονοματισμένο);;;; κανω το δικηγόρο του... πως ξέρεις ότι το τρομικό εκτελείται έτσι;; αν εσύ φίλε Αντώνη, μπορείς να βγάλεις βιβλίο και να ονοματίζεις τα παλιά σημάδια που καταργήθηκαν (, τότε ο άλλος ή εγώ, γιατί δε μπορώ;; ποιά η διαφορά;;
Να σου θυμίσω τη διαφορά απο προηγούμενη συζητησή μας ...
μίλησες για ...
αυτή είναι η ειδοποιός διαφορά μας...
δεν έχω μεσσία κανέναν
να 'ναι καλά ο κυρ Βαγγέλης Καπαϊδονάκης απ το Ρέθυμνο, που όταν πλησίασα να μάθω μουσική μου είπε πως η μεγαλύτερη γνώση βγαίνει μέσα απ την παραβολή των κειμένων και των ιδίων θέσεων από διαφορετικούς εξηγητές...
Να σημειώσω εδώ ότι όταν ρώτησα τον μακαρίτη το Χριστόφορο (ψάλτη μαθητη του Πρίγγου) μου πρότεινε τον Βαγγέλη.
μεσσία δεν έχω στα μουσικά...
κριτική ικανότητα έχω να καταλαβαίνω ποιός δίνει απαντήσεις σ΄ αυτά που ζητάω.
γειά.
Κι απ' αυτές έχουμε μπόλικες, αλλά δεν είναι εκεί το πρόβλημα. Το πρόβλημα είναι στο ότι, απ' ότι φαίνεται, έχουμε διαφορετικά μυαλά.
Αυτό που δεν είναι υγιές, είναι η διαφορετικότητα από παραξενιά, η επιμονή στο λάθος και το κόλλημα ...γενικώς.
Εγώ δεν μίλησα προσωπικά για σένα ή για οποιονδήποτε άλλον, η παρατήρηση είναι γενική, προς όλους, οπότε κακώς διαμαρτύρεσαι.
Ευτυχώς δεν πάσχουν όλοι απ' αυτά.
Εκεί που υπάρχει το πρόβλημα ... φαίνεται.
Στις "γνωστές" εκτελέσεις, φυσικά περιέχονται. Οι εκτελέσεις αυτές άλλωστε έχουν σχολιαστεί αρνητικά από παραδοσιακούς αγιορείτες ψάλτες.Ποια είναι ακριβώς αυτή η "γνωστή σχολή"? Σε άλλο θέμα για τους Βατοπαιδινούς Πατέρες θα ρωτούσα εάν και αυτοί περιέχονται στην "γνωστή σχολή", αλλά είπε καλύτερα να το αφήσω, αφού δεν έχει νόημα να μιλάμε με τέτοιες ανόητες ταμπέλες.
Δεν είπαμε ότι η σημερινή σχολή Καρά δεν έχει επηρεαστεί από τον Καρά. Κάνει όμως τα πλέον γενναία βήματα για να ξεφύγει από τα λάθη του Καρά, παρότι είναι έκδηλη η σχέση της με το πρόσωπο του μακαρίτη. Ενώ άλλοι επίγονοι και μαθητές του κάνουν πολύ μικρότερα έως μηδαμινά βήματα.Για την σχολή Καρα θα είναι το θέμα, αλλά μετά ακούω "Ναι, όλους που έχει επηρεάσει ο Καράς, εκτός από την σημερινή σχολή του Καρα." Εάν είναι δυνατόν!! Τρέχα γύρευε!!
Τότε κάνεις κάτι το οποίο δεν το έκανε ο Καράς. Για μένα καλώς. Αλλά από τη στιγμή που δεν λες επίσημα "ρε παιδιά, εδώ πέρα κακώς ο Καράς παρέλειψε αυτή την περίπτωση κι έδωσε βάρος σε άλλες που απαντώνται λιγότερο" αλλά μας λιβανίζεις το αλάθητο του διδασκάλου από το πρωί έως το βράδυ και μας έχεις και υπογραφή επαίνους προς την ΕΛΒΥΧ, η οποία ΔΕΝ κάνει στο "60% απ της φορές που έχουμε ψηφιστον σε τέτοιες γραμμές" την ανάλυση του Πρίγγου, τότε τι θες να υποθέσουμε; Ότι δεν ανήκεις στη "γνωστή σχολή";;Εάν σας έλεγα ότι 60% απ της φορές που έχουμε ψηφιστον σε τέτοιες γραμμές της κάνω ακριβώς έτσι, δεν θα ήταν υπερβολή. Και αυτήν την εκδοχή διδάσκω στους μαθητές μου και την εκτελώ ακριβώς έτσι όπως την έχουμε ακούσει από την προφορική παράδοση όπως σας λέω εγώ ο ίδιος.
Θα μου πείτε, "Αποκλείετε! Αφού είσαι της "γνωστής σχολής" και μας είπε "επιστομονικός" συνάδελφος ότι δεν το εκτελείτε έτσι επειδή ο Καράς δεν το αναφέρει."
Και εγώ θα σας πω.... ΜΠΟΎΡΔΕΣ!!!
Μένει όμως η χορωδία και οι εκτελέσεις που λιβανίζεις καθημερινά από το Ψαλτολόγιο.Σαν να μένω με τα λόγια, τα βιβλία, και τα ακούσματα του Καρα και μόνο!!!!
Δεν καταλαβαίνω: μερικοί θεωρούν τιμή τους να υπηρετούν επί δεκαετίες τον τρόπο εκτέλεσης του Πρίγγου, του Χρύσανθου κλπ. Αν εσύ θεωρείς ότι οι θεωρίες και οι εκτελέσεις του Καρά ήταν για μια... δεκαετία, να μας το πεις ευθέως κι όχι να κάθεσαι να τις λιβανίζεις μέρα νύχτα. Ωραία τα λέτε όλοι σας, ότι "ε, εντάξει, άνθρωπος ήταν ο Καράς, έκανε και λάθη", ότι "τα πράγματα προχωράνε, αν η επιστήμη πει κάτι αντίθετο από τον Καρά θα το παραδεχτούμε" κλπ. κλπ., όμως όταν επισημαίνονται τα λάθη του Καρά, είτε στα διαστηματικά είτε στις αναλύσεις, βρίσκετε χίλιους δυο τρόπους να μην το παραδεχτείτε! (εξαιρέσεις υπάρχουν, είναι όμως λίγες και κάθε μέρα διαπιστώνω ότι είναι λιγότερες απ' όσες νόμιζα...)Σαν να ήθελε αυτό ο Καράς ο ίδιος!!! Να μην βλέπω παραπέρα, να μην ακούω παραπέρα, να μην κρίνω παραπέρα, να μένω ακριβώς το ίδιο δεκαετία μετά δεκαετία...
Το τελευταίο που λες είναι και η δική μου άποψη, με τη σημαντική προσθήκη όμως ότι ως δυνατότητα επιλογής υπάρχει και η μη φθογγική ανάλυση, δηλ. η απλή εκτέλεση των δύο φθόγγων, με πιο μαλακή μετάβαση στα κεντήματα, που γίνεται σχεδόν εκ του φυσικού. Σε ειρμολογικά μέλη με σύντομη ταχύτητα άλλωστε δεν μπορεί να ζορίζεις τη φωνή σου να κάνει ντε και καλά την ανάλυση και αυτό δεν χρειάζεται να είναι κανείς ψάλτης για να το καταλάβει, αλλά απλώς να γνωρίζει λίγο μουσική. Και εδώ που τα λέμε, οι βασικοί φθόγγοι είναι το ολίγον και τα κεντήματα και αυτοί πρέπει να σημειώνονται. Οι υπόλοιποι είναι αυτοί που που διαπερνώνται ταχέως και δεν φαίνονται στο μουσικό κείμενο, κατά την Επιτροπή. Από κει και πέρα, αν είσαι σε χορωδία ή θες να υπαγορεύσεις εκτελεστικά μία συγκεκριμένη ανάλυση, απλώς τη γράφεις με φθόγγους, όπως έκανε κι ο Πρίγγος. Δεν παίρνεις σημάδια της παλαιάς γραφής και τους αλλάζεις τη σημασία, δίνοντας μάλιστα μια ανάλυση που δεν είναι και η πιο συχνή! (και ταλαιπωρώντας τους μαθητές να μάθουν και τα νέα σημάδια και θεωρώντας "άσχετους" όσους τα αγνοούν, έχει δυστυχώς πολλές παραμέτρους η υπόθεση αυτή...)Εγώ δεν σε κατέκρινα. Ίσα ίσα σε παρακολουθώ με πολύ προσοχή. Το ίδιο λέμε. Ήθελα να ξεκινήσω από το αρχικό ερώτημα για να καταλήξω σε πιο ουσιαστικά ερωτήματα, όπως:
Ο Γρηγόριος ή ο Χουρμούζιος όταν έψαλλαν (μην σχολιαστεί αν έχουμε ηχογραφήσεις)έκαναν αναλύσεις. Αν ναι, στην συγκεκριμένη θέση, θα έκαναν την ανάλυση του Πρίγγου; Αν ναι, γιατί δεν την κατέγραψαν αναλυτικά και να μας παραδώσουν πχ αυτήν θέση όπως την έχει ο Πρίγγος; ή πιθανώς το ολίγον με τα κεντήματα έχουν πολλούς τρόπους εκτέλεσης και γι αυτό δεν καταγράφεται μία συγκεκριμένη ανάλυση, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα επιλογής από τον κάθε ερμηνευτή;
Είναι όντως ουσιαστικό το σημείο που ήθελες να καταλήξεις, απλώς στη φάση εκείνη της συζήτησης θέλαμε να δείξουμε την ύπαρξη παρεστιγμένων σε σημεία που δεν είπε ο Καράς και, συνακόλουθα, την αλλοίωση του πρωτοτύπου Αναστασιματαρίου του Πρίγγου με απάλειψη των παρεστιγμένων από τον Γιώργο Κωνσταντίνου. Οπότε η ερώτησή σου μετατόπισε αλλού τη συζήτηση και την εξέλαβα ως εκ του πονηρού γενομένη, που όμως δεν ήταν, όπως φάνηκε από το μήνυμά σου αυτό. Σου ζητώ συγγνώμη για την παρεξήγηση.Σε αυτά κι άλλα πολλά είχα σκοπό να καταλήξω, αλλά δυστυχώς κάποια μηνύματα μου έχουν άμεση ...αλλεργική επίδραση σε κάποιους. Και προκαλούν ύμνους εξ εσπερίας, ή αλλιώς... Εσπερινούς ύμνους.
Αγαπητέ φίλε , είναι εμφανές οτι δεν μπορείτε να αποτιμήσετε την ακουστική παράδοση ούτε σαν μέσο διδασκαλίας ούτε σαν βιωματική εμπειρία.
Ετσι δεν υπάρχει περίπτωση να μην διαφωνείτε εσαεί. Διότι οι δάσκαλοί μου έλεγαν: έτσι τόλεγε ο Πρίγγος, και το μάθημα παρεδίδετο.
Το πως , που και πότε θα γινόταν η ανάλυση για μας πριν 35 χρόνια δεν υπήρχε ζήτημα. Αλλά τότε ακούγαμε , ακούγαμε , ακούγαμε και ακούμε.
Επειτα απο χρόνια κάπου διαβάσαμε για... αναλύσεις.
Οταν ησαν νέοι ο Θεοδοσόπουλος και ο Ευθυμιάδης εμαθήτευαν στον Θεόδωρο Θεοδοσόπουλο (πατέρας του Χρύσανθου, Πρωτοψάλτης τότε στην Παναγία Χαλκέων με Λαμπαδάριο τον Χριστόφορο Κουτζουράδη ),
.Κατ΄εντολή του Πρωτοψάλτη επλαισίωναν τον Κουτζουράδη. Αιτία : απο κεί θα ακούτε καλύτερα. Εμάθαιναν πα βουγα δι στον Κουτζουράδη αλλά ακούγανε τον Δάσκαλό τους τον Θεόδωρο.
(Ο Κουτζουράδης ήτο και ο πρώτος δάσκαλος του Χαρίλαου).
Οταν τους πρωτάκουσε ο Πρίγγος να ψάλλουν Αναστασιματάριο δεν εξεπλάγη.
Δάσκαλε θέλουμε να μας πεις Χερουβικά,του λέγουν.
- Τι να σας πώ;
-Χερουβικά του Φωκαέως , λέγει ο Χρύσανθος.
Αρχισε να ψάλλη Χερουβικό του Φωκαέως. Απέξω ο Πρίγγος , απο Μέσα αυτοί. Αυτοί έμειναν με το στόμα ανοικτό
-Δάσκαλε που... είναι αυτά που ψάλλεις;
-Στ αυτιά μου Αβραμίκο !!!
( από διήγηση του Αβραάμ Ευθυμιάδη στον γράφοντα )
75 Ετών ο Αβραάμ και μου έλεγε για τον Πρίγγο: Νά τον έχω στ΄αυτιά μου , τον ακούω.... Και τον έπιαναν τα δάκρυα !
Και τότε δεν υπήρχαν μαγνητόφωνα . Οποιος μπορούσε να προσλαμβάνη δια της ακοής και μόνον,σε συνδυασμό και με άλλα χαρίσματα , μπορούσε να διακριθή.
Ο Δάσκαλος Καραμάνης επλήρωνε βαρκάδες του Παναγιωτίδη, στον Θερμαικό,και σε αντάλλαγμα εκείνος έψαλλε , έψαλλε και ο μέγας Καραμάνης εμαθήτευε και έγραφε.
Ο Νερατζής για να γράψη το πόνημά του υπηρέτησε το αναλόγιο 50 χρόνια. Δεν μας διδάσκει τίποτα η στάση αυτού του Πρωτοψάλτη΄;
Για να ακούση τον Παναγιωτίδη στα πανηγύρια έφτανε σε σημείο να κοιμάται ο Παναγιωτίδης στο κρεβάτι και ο Νεραντζής ...κατα γής, χαμαί !!!
Δεν ητο δυνατόν να ανεβείς στο αναλόγιο του Καραμάνη ούτε για ισοκράτημα. Δεν άνοιγε Βιβλιο΄.
Με τον Πατέρα Νεκτάριο Πάρη, όταν συμμαθητεύαμε , έψαλλε αυτός και ισοκρατούσα και μετά εγώ αντιστροφα. Ετσι μαθαίναμε και αποκτούσαμε δικαίωμα ... συμμετοχής.
Πριν ξαναζαλίσετε το Ψαλτολόγιο περί αναλύσεων και τρ ... να έχετε μάθει απέξω :
Σχεδόν όλα υπάρχουν και στο διαδίκτυο
- Αναστασιματάριο του Πρίγγου
- Μεγάλη Εβδομάδα του Πρίγγου
- Ιδιόμελα τριωδίου και Πεντηκασταρίου (Πρίγγου η Στανίτσα )
- Λόγον Αγαθόν του Κρητός
- Ολα τα Δύναμις
- Δοξαστάριο του Πρίγγου
- Από μία σειρά Χερουβικών σύντομα και αργά
- ...και 5 με 6 Αποστόλους Παναγιωτίδη, Καραμάνη, Χαρίλαο Νεραντζή.
Μετά μάλλον θα σας κοπεί και η όρεξη.... περί αναλύσεων
Δόξα τω Θεώ, έχω ακόμη έναν φίλο.
Αγαπητέ φίλε , είναι εμφανές οτι δεν μπορείτε να αποτιμήσετε την ακουστική παράδοση ούτε σαν μέσο διδασκαλίας ούτε σαν βιωματική εμπειρία.
Σε αυτά που γράφεις φίλε Παύλε θα ήθελα να καταθέσω τον προβληματισμό μου. Πόσα παιδιά δεν συνέχισαν την προσπάθειά τους πάνω στο αναλόγιο λόγω συμπεριφοράς του Πρωτοψάλτου. Διότι εάν ο συγκεκριμένος κύριος μιλά με τόσο αγενή τρόπο στον Ηλία τον Παπαδόπουλο, που προσωπικά χιλιοεκτιμώ διότι μας χάρισε ένα πολύ ωραίο θεωρητικό βιβλίο και επάνδρωσε αρκετά αναλόγια, πως θα μιλάει στα παιδάκια που θα κάνουν το λάθος στο αναλόγιό του;Σταματώ εδώ διότι τέτοιου είδους συμπεριφορές με νευριάζουν. Μπράβο σας σεβαστέ μου κύριε! Μόνο που ο Ευθυμιάδης, που τόσο συχνά επικαλείστε, δεν μιλούσε έτσι. Τον γνώρισα και εγώ. Όπως γνώρισα και άλλους εδώ στη Θεσσαλονίκη, που καφέ δεν θα έπινα μαζί τους διότι ο ψάλτης δεν σταματά την κατάθεσή του με το Δι ευχών..., αλλά...Επειδή την έπαρση ΔΕΝ την γουστάρω ακούω πολλά
κ εκνευρίζομαι. Δηλαδή μας λέτε κατάμουτρα ότι ΔΕΝ
αξίζουμε εμείς που δεν έχουμε τις γνώσεις σας (από στήθους
πιστή απόδοση μουσικών κειμένων) απλά κ μόνο διότι δεν
ψέλνουμε απ' έξω; Επειδή (δημοκρατικά κ ο χρόνος θα δείξει
αν εμείς που επιλέξαμε Καρά-Αγγελόπουλο είμαστε "μουσικά
αιρετικοί" ή ΟΛΟΙ οι άλλοι που μας υποδεικνύουν την
"αρρώστιά μας") ασχολούμαστε ΚΑΙ με τις αναλύσεις ενοχλείστε;
Να σας θυμίσω ότι επί Αρείου ΟΛΟΙ οι Ιεροί Ναοί ήταν αιρετικοί
κ Ο Ι. Χρυσόστομος ήταν ΜΟΝΟΣ κ από ΟΛΟΥΣ τους άλλους
θεωρείτο ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ. Μήπως λέω, μήπως...
Για να καταλάβω δηλαδή, θεωρείτε τον εαυτό σας ΚΟΡΥΦΗ;
Θα τρελλάθώ με αυτά που διαβάζω κ είμαι κ από δουλειά...
Αν είναι δυνατόν!!!
Το Ψαλτολόγιο έχει μαζέψει ΟΛΟΥΣ τους ειδικούς.
Να ακούσουμε λίγο τη φωνούλα σας που στα 52 θα είναι
κ μεστή κ θα έχει κ λίγο από το"χρώμα" των δασκάλων σας
που μαθητεύσατε ΑΡΙΣΤΑ (Ταλιαδώρος-Καραμάνης-Ευθυμιάδης).
Θα ήταν εξαιρετικά μεγάλη πρόκληση για εσάς να μας χαρίσετε
μοναδικές στιγμές διδασκαλίας της του Δαμασκηνού Τέχνης.
Αναμένουμε εναγωνίως...
Υ.Γ. Πρόσφατα έμαθα (μόνος κ χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια) το
Ιδιόμελο της Μ.Τεσσαρακοστής σε πλ δ' "Χαλινούς αποπτύσας".
Χωρίς ιδιαίτερο λόγο απλά το είχα στο mp3 στο λεωφορείο κ
το άκουγα δεκάδες φορές κ το δοκίμασα σε φάση αντιδώρου.
Είμαι σε καλό δρόμο; Αν είναι δυνατόν...
Επειδή την έπαρση ΔΕΝ την γουστάρω ακούω πολλά
κ εκνευρίζομαι.
Επειδή (δημοκρατικά κ ο χρόνος θα δείξει
αν εμείς που επιλέξαμε Καρά-Αγγελόπουλο είμαστε "μουσικά
αιρετικοί" ή ΟΛΟΙ οι άλλοι που μας υποδεικνύουν την
"αρρώστιά μας") ασχολούμαστε ΚΑΙ με τις αναλύσεις ενοχλείστε;
Να σας θυμίσω ότι επί Αρείου ΟΛΟΙ οι Ιεροί Ναοί ήταν αιρετικοί
κ Ο Ι. Χρυσόστομος ήταν ΜΟΝΟΣ κ από ΟΛΟΥΣ τους άλλους
θεωρείτο ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ. ...
Σε αυτά που γράφεις φίλε Παύλε θα ήθελα να καταθέσω τον προβληματισμό μου. Πόσα παιδιά δεν συνέχισαν την προσπάθειά τους πάνω στο αναλόγιο λόγω συμπεριφοράς του Πρωτοψάλτου. Διότι εάν ο συγκεκριμένος κύριος μιλά με τόσο αγενή τρόπο στον Ηλία τον Παπαδόπουλο, που προσωπικά χιλιοεκτιμώ διότι μας χάρισε ένα πολύ ωραίο θεωρητικό βιβλίο και επάνδρωσε αρκετά αναλόγια, πως θα μιλάει στα παιδάκια που θα κάνουν το λάθος στο αναλόγιό του;Σταματώ εδώ διότι τέτοιου είδους συμπεριφορές με νευριάζουν. Μπράβο σας σεβαστέ μου κύριε! Μόνο που ο Ευθυμιάδης, που τόσο συχνά επικαλείστε, δεν μιλούσε έτσι. Τον γνώρισα και εγώ. Όπως γνώρισα και άλλους εδώ στη Θεσσαλονίκη, που καφέ δεν θα έπινα μαζί τους διότι ο ψάλτης δεν σταματά την κατάθεσή του με το Δι ευχών..., αλλά...
Επειδή την έπαρση ΔΕΝ την γουστάρω ακούω πολλά
κ εκνευρίζομαι. Δηλαδή μας λέτε κατάμουτρα ότι ΔΕΝ
αξίζουμε εμείς που δεν έχουμε τις γνώσεις σας (από στήθους
πιστή απόδοση μουσικών κειμένων) απλά κ μόνο διότι δεν
ψέλνουμε απ' έξω; Επειδή (δημοκρατικά κ ο χρόνος θα δείξει
αν εμείς που επιλέξαμε Καρά-Αγγελόπουλο είμαστε "μουσικά
αιρετικοί" ή ΟΛΟΙ οι άλλοι που μας υποδεικνύουν την
"αρρώστιά μας") ασχολούμαστε ΚΑΙ με τις αναλύσεις ενοχλείστε;
Να σας θυμίσω ότι επί Αρείου ΟΛΟΙ οι Ιεροί Ναοί ήταν αιρετικοί
κ Ο Ι. Χρυσόστομος ήταν ΜΟΝΟΣ κ από ΟΛΟΥΣ τους άλλους
θεωρείτο ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ. Μήπως λέω, μήπως...
Για να καταλάβω δηλαδή, θεωρείτε τον εαυτό σας ΚΟΡΥΦΗ;
Θα τρελλάθώ με αυτά που διαβάζω κ είμαι κ από δουλειά...
Αν είναι δυνατόν!!!
Το Ψαλτολόγιο έχει μαζέψει ΟΛΟΥΣ τους ειδικούς.
Να ακούσουμε λίγο τη φωνούλα σας που στα 52 θα είναι
κ μεστή κ θα έχει κ λίγο από το"χρώμα" των δασκάλων σας
που μαθητεύσατε ΑΡΙΣΤΑ (Ταλιαδώρος-Καραμάνης-Ευθυμιάδης).
Θα ήταν εξαιρετικά μεγάλη πρόκληση για εσάς να μας χαρίσετε
μοναδικές στιγμές διδασκαλίας της του Δαμασκηνού Τέχνης.
Αναμένουμε εναγωνίως...
Υ.Γ. Πρόσφατα έμαθα (μόνος κ χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια) το
Ιδιόμελο της Μ.Τεσσαρακοστής σε πλ δ' "Χαλινούς αποπτύσας".
Χωρίς ιδιαίτερο λόγο απλά το είχα στο mp3 στο λεωφορείο κ
το άκουγα δεκάδες φορές κ το δοκίμασα σε φάση αντιδώρου.
Είμαι σε καλό δρόμο; Αν είναι δυνατόν...
Τα βιβλία μόνα τους (και τα χειρόγραφα), όχι μόνο δεν έχουν καμιά αξία, αλλά μπορεί να αποβούν και επικίνδυνα. Πλήθος τα παραδείγματα. Ο δάσκαλος μόνος του, εάν είναι φορέας της γνήσιας και ζωντανής παράδοσης (νάτη πάλι αυτή!), μπορεί να κάνει θαύματα. Αν καούν όλα τα βιβλία, μπορούν οι σωστοί και παραδοσιακοί δάσκαλοι να τα ξαναγράψουν. Αν οι δάσκαλοι χαθούν, όλες οι βιβλιοθήκες του κόσμου δεν πρόκειται να μας μάθουν ούτε την αλφαβήτα της μουσικής.
Η Κόρινθος είναι ο δάσκαλος και όχι το βιβλίο.
Αγαπητέ, καλα κάνεις και ψάλλεις από εκεί που θες.
εγώ ψάλλω απο εκεί που παρέπεμψα. δε νομίζω οτι υπάρχει πρόβλημα...
δε θέλω να ακουσω Απόστολο απο όλους αυτούς που ανέφερες... είναι δικαίωμά μου;;
η Κόρινθος είναι ποιός αν όχι τα βιβλία που ανέφερα εγώ;;;
μην τρελαθούμε κιόλας
Διαβάστε τα κλασσικά....
ξαναδιαβάστε τα κλασσικά
ματαξαναδιαβάστε τα κλασσικά και θα καταλάβετε για ποιον τρόπο μιλάω εγώ τουλάχιστον.
Δηλαδή, περιμένατε αγαπητέ να πει ότι ήταν καλοι;;
αφού κ η ερώτηση, ακούγεται να ελέχθη για να κουμπώσει η απάντηση.
Ελπίζω να μην έψαλε ο Φίλος σας μαθητής του Καρά κ είπαν ότι δεν λέει.....
αν στο αναλόγιό σας υπάρχουν κλασσικά μαθήματα, ευχαρίστως.
Ναι, αλλά καθόμαστε πολλά χρόνια στα θρανία για να μάθουμε γραφή και ανάγνωση, γραμματική, συντακτικό, την αρχαία και νέα ελληνική γραμματεία. Διότι ο στόχος δεν είναι να μάθεις απλώς την ομιλία, αλλά να μάθεις ολοκληρωμένα τη γλώσσα. Η σωστή προφορά μαθαίνεται αναμφίβολα μόνο με το αυτί. Όλα τα υπόλοιπα με τη μελέτη. Για φανταστείτε κάποιον να λέει: "Αυτά είναι για τους καλαμαράδες. Εγώ έμαθα να μιλάω μια χαρά από τη μάνα μου και από τη μακαρίτισσα τη γιαγιά μου, που μου έλεγε ιστορίες με τις ώρες. Τι τα θέλω τα χαρτιά; Και όλα τα βιβλία να καούν, η λαλιά θα μείνει και μετά μπορούμε να τα ξαναγράψουμε" (το τελευταίο ήταν μπηχτή για τον Νεοκλή :wink. Ο λαός μας, όμως, έχει άλλη αντίληψη: "Άνθρωπος αγράμματος, ξύλο απελέκητο".Εφόσον η ομιλία μαθαίνεται εξ ακοής, η Ψαλτική είναι δυνατόν να μαθαίνεται με τα μάτια;
Ναι, αλλά καθόμαστε πολλά χρόνια στα θρανία για να μάθουμε γραφή και ανάγνωση, γραμματική, συντακτικό, την αρχαία και νέα ελληνική γραμματεία. Διότι ο στόχος δεν είναι να μάθεις απλώς την ομιλία, αλλά να μάθεις ολοκληρωμένα τη γλώσσα. Η σωστή προφορά μαθαίνεται αναμφίβολα μόνο με το αυτί. Όλα τα υπόλοιπα με τη μελέτη. Για φανταστείτε κάποιον να λέει: "Αυτά είναι για τους καλαμαράδες. Εγώ έμαθα να μιλάω μια χαρά από τη μάνα μου και από τη μακαρίτισσα τη γιαγιά μου, που μου έλεγε ιστορίες με τις ώρες. Τι τα θέλω τα χαρτιά; Και όλα τα βιβλία να καούν, η λαλιά θα μείνει και μετά μπορούμε να τα ξαναγράψουμε" (το τελευταίο ήταν μπηχτή για τον Νεοκλή :wink. Ο λαός μας, όμως, έχει άλλη αντίληψη: "Άνθρωπος αγράμματος, ξύλο απελέκητο".
Ή, ακόμα χειρότερα, φανταστείτε κάποιος να λέει το εξής ανεκδιήγητο: "Εγώ έχω μάθει απέξω τη λογοτεχνία του 20ού αιώνα και μου φτάνει. Τι με νοιάζουν εμένα τα αρχαία, οι Όμηροι και οι Θουκιδίδηδες; Μπούρδες. Αφού δεν ξέρουμε καν πώς προφερόταν η αρχαία γλώσσα με τα βραχέα, τα μακρά και τις δασείες".
Αυτά, λοιπόν, που μας φαίνονται αδιανόητα για τη γλώσσα, δεν είναι δυνατόν να τα λέμε για τη βυζαντινή μουσική, που είναι μια παράδοση αιώνων με καταγεγραμμένα τεκμήρια, με ιστορία και θεωρητικό σύστημα. Άλλο το δημοτικό τραγούδι, που μεταδιδόταν (όπως και οι ντοπιολαλιές) μόνο δια ζώσης, και άλλο η μουσική της Εκκλησίας. Όσοι προσπαθούν να τα ταυτίσουν κάνουν τεράστιο λάθος.
Ναι, αλλά καθόμαστε πολλά χρόνια στα θρανία για να μάθουμε γραφή και ανάγνωση, γραμματική, συντακτικό, την αρχαία και νέα ελληνική γραμματεία. Διότι ο στόχος δεν είναι να μάθεις απλώς την ομιλία, αλλά να μάθεις ολοκληρωμένα τη γλώσσα. Η σωστή προφορά μαθαίνεται αναμφίβολα μόνο με το αυτί. Όλα τα υπόλοιπα με τη μελέτη. Για φανταστείτε κάποιον να λέει: "Αυτά είναι για τους καλαμαράδες. Εγώ έμαθα να μιλάω μια χαρά από τη μάνα μου και από τη μακαρίτισσα τη γιαγιά μου, που μου έλεγε ιστορίες με τις ώρες. Τι τα θέλω τα χαρτιά; Και όλα τα βιβλία να καούν, η λαλιά θα μείνει και μετά μπορούμε να τα ξαναγράψουμε" (το τελευταίο ήταν μπηχτή για τον Νεοκλή :wink. Ο λαός μας, όμως, έχει άλλη αντίληψη: "Άνθρωπος αγράμματος, ξύλο απελέκητο".
Ή, ακόμα χειρότερα, φανταστείτε κάποιος να λέει το εξής ανεκδιήγητο: "Εγώ έχω μάθει απέξω τη λογοτεχνία του 20ού αιώνα και μου φτάνει. Τι με νοιάζουν εμένα τα αρχαία, οι Όμηροι και οι Θουκιδίδηδες; Μπούρδες. Αφού δεν ξέρουμε καν πώς προφερόταν η αρχαία γλώσσα με τα βραχέα, τα μακρά και τις δασείες".
Αυτά, λοιπόν, που μας φαίνονται αδιανόητα για τη γλώσσα, δεν είναι δυνατόν να τα λέμε για τη βυζαντινή μουσική, που είναι μια παράδοση αιώνων με καταγεγραμμένα τεκμήρια, με ιστορία και θεωρητικό σύστημα. Άλλο το δημοτικό τραγούδι, που μεταδιδόταν (όπως και οι ντοπιολαλιές) μόνο δια ζώσης, και άλλο η μουσική της Εκκλησίας. Όσοι προσπαθούν να τα ταυτίσουν κάνουν τεράστιο λάθος.
Ένα σχόλιο μόνο θέλω να κάνω. Συμπληρωματικό όσον αφορά στη διδασκαλία. Μπορεί να μην ξέρουμε πως προφερόταν η δασεία, όμως έχει διασωθεί η ενέργεια της δασείας σε κάποιες περιπτώσεις, και ας έχει καταργηθεί η χρήση της ως πνεύμα. Πχ κάθοδος, αφύπνιση, αφαίμαξη κλπΑφού δεν ξέρουμε καν πώς προφερόταν η αρχαία γλώσσα με τα βραχέα, τα μακρά και τις δασείες".
Ναι, μόνο που η οξεία δεν είχε ποτέ την "ενέργεια" που νομίζετε (ενέργεια έχει, όπως και κάθε ποσοτικό σημάδι, αφού ανεβαίνει μια φωνή). Πρόκειται για παρερμηνεία του Καρά από το ανώνυμο σύγγραμμα "Ακρίβεια περί των τόνων της παπαδικής τέχνης" του 15ου-16ου αιώνος. Ιδού το σχετικό χωρίο (το αναφέρει και ο Καράς στο "Η βυζαντινή μουσική παλαιογραφική έρευνα εν Ελλάδι"):Εδώ κάνουμε την ενέργεια της οξείας, ή του λυγίσματος...
Και εδώ έρχομαι πάλι στο παράδειγμα της γλώσσας: υπάρχει περίπτωση να μάθει κανείς τη σωστή προφορά των ελληνικών με τη χρήση ειδικών συμβόλων; Όχι βέβαια. Η γραφή είναι αυτή που είναι. Εάν είναι ξένος, θα έλθει στην Ελλάδα, θα συναναστραφεί με Έλληνες, θα μιλήσει, θα ακούσει και σιγά-σιγά θα μάθει την προφορά. Έτσι είναι και με τις αναλύσεις, τις έλξεις και τις λοιπές λεπτομέρειες της εκτέλεσης.