[Ανακοίνωση] Kερκυραϊκή ψαλτική

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Γιά μᾶς πού μᾶς ἀρέσει νά διαβάζουμε καί νά μαθαίνουμε, μᾶς δημιουργεῖται ἄσχημο αἴσθημα ἐξ αἰτίας αὐτῶν τῶν ἐναντιώσεων, ὅταν ἐμεῖς βλέπουμε μιά κοινή προσπάθεια σέ μιά τοπική κοινωνία γιά τή διαφύλαξη, διατήρηση, παρουσίαση μιᾶς τοπικῆς παραδόσεως πολύ σημαντικῆς. Δέν νομίζω ὅτι τόν λαό τῆς Κέρκυρας τόν ἀγγίζουν αὐτά. Μόνο χαίρεται γι᾿ αὐτές τίς δραστηριότητες, ὅταν μάλιστα γίνονται ἀπό διακεκριμένους ἐπιστήμονες καί ἐρευνητές, ὅπως χαιρόμαστε κι ἐμεῖς. Μή μᾶς τό χαλᾶτε.


 
S

Sotres

Guest
Δεν σας το χαλάω πάτερ. Αλλά θα προτιμούσα να άκουγα περισσότερο αυτό που μας έχει δώσει ο τελευταίος μεγάλος ερμηνευτής της ψαλτικής αυτής παραδόσεως π. Κωνσταντίνος Σουρβίνος. Δεν λέω να μην ακούγονται και αυτά τα έργα. Αλλά, να μην ατονίσει και το άλλο ιδίωμα...Εάν ενδιαφέρεστε δείτε το έργο που κυκλοφόρησε η Ι. Μ. Κερκύρας όπου διασώζονται μέλη της παράδοσης αυτής. Αυτό που λέω είναι να παρουσιαστεί κυρίως αυτό στο οποίο πάτησε ο Μάντζαρος και μας χάρισε αυτά που μας χάρισε. Ούτε κοντράρω τον κ. Μακρή, ούτε σκοπό έχω να μειώσω τον κ. Μακρή, ούτε να σας χαλάσω τη διάθεσή σας...
Την ευχή σας
 

chapanos

Νέο μέλος
Θυμάμαι τον εαυτό μου έφηβο μέσα στο Ιερό Βήμα του Αγίου Βασιλείου να ακούει μαζί με τα άλλα παιδιά το πρώτο "Κύριε ελέησον" του Μαντζάρου στην κυριακάτικη Θ. Λειτουργία και να ανατριχιάζει από ιερή συγκίνηση! Ήξερα πως σε λίγο θα ακούσω τον Γέροντά μου μακαριστό π. Κώστα να σιγοψέλνει "Ο μονογενής Υιός..." του Μαντζάρου που τόσο του άρεσε. Περίμενα εναγωνίως την ώρα που θα έβγαινε για να ψάλλει το Εισοδικό στα κερκυραϊκά κατά τη Μικρή Είσοδο, τότε που έψαλλε μαζί του όλο το εκκλησίασμα!!...
Ακόμα θυμάμαι με συγκίνηση τον εαυτό μου στο αριστερό αναλόγιο του Ναού, ως μέλος της παιδικής ψαλτικής συντροφιάς που είχε δημιουργήσει τότε ο μακαριστός Γέροντάς μας, να ψάλλει μαζί με εκείνον το κερκυραϊκό "Φως ιλαρόν" κατά τους Σαββατιάτικους Εσπερινούς. Περίμενα πως και πως τις εορτές του Αγίου μας για να ψάλλουμε και το Απολυτίκιό Του στα κερκυραϊκά έτσι όπως μοναδικά μας το δίδαξε με περισσή αγάπη εκείνος. Τον Δεκαπενταύγουστο όλο το εκκλησίασμα γινόμασταν ένα, ψάλλοντας τις Παρακλήσεις της Παναγίας μας στα κορφιάτικα και εκείνος μπροστά από την Αγία Τράπεζα κατασυγκινημένος να ψέλνει μαζί μας και να μας καμαρώνει!!
Συγκινούμε κάθε φορά που (δυστυχώς σπάνια πια...) ακούω τη Λειτουργία του Μαντζάρου, συγκινούμε και όταν ακούω ή συμμετέχω σε Ακολουθίες που γίνονται (και αυτές σπάνια...) σε κερκυραϊκή ψαλτική.
Υπάρχει όμως μια διαφορά. Η Λειτουργία του Μαντζάρου δεν κινδυνεύει από τη "φθορά" του χρόνου γιατί είναι αποτυπωμένη σε χαρτί (παρτιτούρες) και αυτό μου παρέχει την ασφάλεια πως έχω κάτι χειροπιαστό να ακούσω στο μέλλον. Αντίθετα αγωνιούσα και αγωνιώ αφάνταστα για την κερκυραϊκή ψαλτική γιατί κινδυνεύει από τη "φθορά" του χρόνου και, παρόλο που έχουν γίνει σημαντικότατα βήματα ως προς την καταγραφή της (μακαρίτης Μαυροειδής, μακαριστός π. Κώστας κ.α.), συνεχίζει να κινδυνεύει με μαρασμό λόγω η(υ)μετέρας αδιαφορίας... και είναι κρίμα να χαθεί αυτός ο θησαυρός που για τέσσερις αιώνες ανέθρεψε εκκλησιαστικά γενεές ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ Κερκυραίων!
Αυτή είναι η μοναδική αγωνία μου... σας την καταθέτω...
 
Last edited:
E

emakris

Guest
Υπάρχει όμως μια διαφορά. Η Λειτουργία του Μαντζάρου δεν κινδυνεύει από τη "φθορά" του χρόνου γιατί είναι αποτυπωμένη σε χαρτί (παρτιτούρες) και αυτό μου παρέχει την ασφάλεια πως έχω κάτι χειροπιαστό να ακούσω στο μέλλον. Αντίθετα αγωνιούσα και αγωνιώ αφάνταστα για την κερκυραϊκή ψαλτική γιατί κινδυνεύει από τη "φθορά" του χρόνου και, παρόλο που έχουν γίνει σημαντικότατα βήματα ως προς την καταγραφή της (μακαρίτης Μαυροειδής, μακαριστός π. Κώστας κ.α.), συνεχίζει να κινδυνεύει με μαρασμό λόγω η(υ)μετέρας αδιαφορίας... και είναι κρίμα να χαθεί αυτός ο θησαυρός που για τέσσερις αιώνες ανέθρεψε εκκλησιαστικά γενεές ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ Κερκυραίων!
Αυτή είναι η μοναδική αγωνία μου... σας την καταθέτω...
Αυτό είναι σωστό, αγαπητέ μου, και συμμερίζομαι την αγωνία σας, αλλά τώρα πια δεν μπορούν να γίνουν και πολλά πράγματα ως προς την καταγραφή, αφού εξέλιπαν οι παραδοσιακοί ψάλτες. Ένας τελευταίος που είχα καταγράψει στους Αυλιώτες έχει πλέον αποβιώσει, ενώ ένας άλλος που ανακάλυψα πριν από λίγα χρόνια στον Κάτω Γαρούνα πέθανε πρόωρα πριν προλάβει να μου ψάλει πολλά πράγματα... Σε άλλες περιπτώσεις ο ψάλτης μπορεί να είναι υπέργηρος και να αδυνατεί κανείς να αναγνωρίσει τα τονικά ύψη στην ψαλμωδία του, σε άλλες να αρνείται να συνεργαστεί, και λοιπές ιστορίες, ων ουκ έστιν αριθμός.
Αυτό που μπορεί να γίνει είναι η αναβίωση κάποιων πραγμάτων, με βάση το υπάρχον υλικό. Εγώ, για παράδειγμα, συμπληρώνω τη Θ. Λειτουργία με παραδοσιακά κομμάτια από μια σπάνια ηχογράφηση του 1956 (έχει π.χ. πολύ όμορφα "Κύριε ελέησον"). Όσοι ισχυρίζονται ότι κατέχουν "όγκο" ηχογραφήσεων, ας πράξουν ανάλογα, για να τ' ακούσουμε κι εμείς. Τα λόγια είναι εύκολα, τα έργα δύσκολα.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ἐνδιαφέρουσα στὸ παρόν θέμα ἡ ὑπεράσπιση τῆς προφορικῆς παράδοσης ποὺ ἀντιπαρατιθεται ἔντονα σὲ «ἀκαδημαϊκές» προσεγγίσεις. Κάτι «ἄλλο» μοῦ θυμίζει ...:rolleyes:

Πολὺ πολὺ ἐνδιαφέρουσα, παρακολουθῶ τὴν συζήτηση ἐκπληττόμενος ...

Καμιὰ φορὰ καὶ σὲ ἀνύποπτα θέματα παρακολουθεῖς ἐνδιαφέρουσες ... συμπεριφορές.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος

Γιά μᾶς πού μᾶς ἀρέσει νά διαβάζουμε καί νά μαθαίνουμε, μᾶς δημιουργεῖται ἄσχημο αἴσθημα ἐξ αἰτίας αὐτῶν τῶν ἐναντιώσεων, ὅταν ἐμεῖς βλέπουμε μιά κοινή προσπάθεια σέ μιά τοπική κοινωνία γιά τή διαφύλαξη, διατήρηση, παρουσίαση μιᾶς τοπικῆς παραδόσεως πολύ σημαντικῆς. Δέν νομίζω ὅτι τόν λαό τῆς Κέρκυρας τόν ἀγγίζουν αὐτά. Μόνο χαίρεται γι᾿ αὐτές τίς δραστηριότητες, ὅταν μάλιστα γίνονται ἀπό διακεκριμένους ἐπιστήμονες καί ἐρευνητές, ὅπως χαιρόμαστε κι ἐμεῖς. Μή μᾶς τό χαλᾶτε.



Δε νομίζω ότι η εκφορά άλλης άποψης περί της καθαρά κερκυραϊκής ψαλτικής τέχνης σε σχέση με τις δημιουργίες του Μαντζάρου, αποτελεί εναντίωση.
Τουναντίον, πρόκειται για γόνιμη συζήτηση, προκειμένου κ εμείς - οι όχι και τόσο μπασμένοι στη μουσική αυτή- να διακρίνουμε τη διαφορά μεταξύ της ιδιόμορφης αυτής μουσικής και της "Δυτικής" μουσικής (βλ Μάντζαρος), που μέχρι τώρα νομίζαμε ότι ψάλλεται στην Κέρκυρα.
Χαρακτηριστικό είναι το άρθρο του -επίσης επιστήμονα- Σωτήρη Δεσπότη.
http://analogion.com/Article-PsaltikiParadosiKerkyras-SDespotis-2006.pdf

Θεωρώ ότι μπορεί να λύσει απορίες στον καθένα.

Όσον αφορά τη διατήρηση κ διαφύλαξη της τοπικής παράδοσης, επιτρέψτε μου, δεν είναι όλα παραδοσιακα.... Η διατήρηση κ διαφύλαξη πρέπει να γίνει στην ιδιόμορφη κερκυραϊκή ψαλτική κ όχι στην καταγεγραμμένη του Μαντζάρου, όπως πολύ εύστοχα παρατηρεί κ ο chapanos
Αρχικό μήνυμα απο chapanos
Υπάρχει όμως μια διαφορά. Η Λειτουργία του Μαντζάρου δεν κινδυνεύει από τη "φθορά" του χρόνου γιατί είναι αποτυπωμένη σε χαρτί (παρτιτούρες) και αυτό μου παρέχει την ασφάλεια πως έχω κάτι χειροπιαστό να ακούσω στο μέλλον. Αντίθετα αγωνιούσα και αγωνιώ αφάνταστα για την κερκυραϊκή ψαλτική γιατί κινδυνεύει από τη "φθορά" του χρόνου και, παρόλο που έχουν γίνει σημαντικότατα βήματα ως προς την καταγραφή της (μακαρίτης Μαυροειδής, μακαριστός π. Κώστας κ.α.), συνεχίζει να κινδυνεύει με μαρασμό λόγω η(υ)μετέρας αδιαφορίας... και είναι κρίμα να χαθεί αυτός ο θησαυρός που για τέσσερις αιώνες ανέθρεψε εκκλησιαστικά γενεές ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ Κερκυραίων!
Αυτή είναι η μοναδική αγωνία μου... σας την καταθέτω...

Είδα κ τις δυσκολίες που περιγράφει ο κος Μακρής, όσον αφορά την καταγραφή.

Για να τελειώνουμε, άλλο κερκυραϊκή ψαλτική κ άλλο Μάντζαρος. Τελεία και παύλα.
 

tb---

τσοπάνης
Για να τελειώνουμε, άλλο κερκυραϊκή ψαλτική κ άλλο Μάντζαρος. Τελεία και παύλα.

, λίγο βιαστικό δεν είναι το άνω σχόλιο; Ακόμα δεν αρχήσαμε:cool:
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
, λίγο βιαστικό δεν είναι το άνω σχόλιο; Ακόμα δεν αρχήσαμε:cool:

Να περιμένω κάτι;; όπως το λές...

ίσως και να έχει τελειώσει ήδη η κουβέντα...


Αααααα, το "για να τελειώνουμε" το δανείστηκα από άλλο post νωρίτερα.
 
E

emakris

Guest
Για να εμπλουτίζουμε λίγο και τα ακούσματά μας, ιδού και ένα αργό κεκραγάριο του α΄ ήχου σε κερκυραϊκό ύφος, από παλιότερη εκτέλεση. Φυσικά δεν έχει σωθεί στην προφορική παράδοση, αλλά προσπαθήσαμε να το αποδώσουμε με βάση την παραδοσιακή επτανησιακή αρμονία. Είναι αυτό "κερκυραϊκή ψαλτική" ή δεν είναι; Και αν όχι, τι είναι;

ΥΓ Επαναφορά στο "αρχαίον κάλλος" Δομέστικέ μου :)wink:)... Με μία διαφορά: εδώ παραλάβαμε όντως μια παράδοση σε πλήρη παρακμή... Ο ίδιος ο π. Αθανάσιος Τσίτσας (1930-2001), λόγιος ιερεύς και ιστοριοδίφης της τοπικής εκκλησίας (αναφέρθηκε παραπάνω το όνομά του), πίστευε ότι η παράδοση αυτή έχει πλέον χαθεί από το νησί (διαθέτω ιδιόχειρη επιστολή του). Υπερέβαλλε; Πιθανόν, αφού ο ίδιος γνώριζε και έψαλλε αρκετά κομμάτια. Προφανώς ήθελε να πει ότι λίγα πράγματα έχουν μείνει σε σχέση με τον παλαιότερο πλούτο. Εν πάση περιπτώσει, δεν υποτιμούμε ούτε τις νεώτερες καταγραφές, ούτε τις παλαιότερες. Όλα μαζί συνθέτουν μια σημαντική μουσική παρακαταθήκη, την οποία οφείλουμε να παραδώσουμε στους επομένους.
 

Attachments

  • Κεκραγάριο.mp3
    6.7 MB · Views: 14
Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Για κάποιον που κατατάσσει ο ίδιος τον εαυτό του στους μη ειδήμονες
... εμείς - οι όχι και τόσο μπασμένοι στη μουσική αυτή- ...
δεν νομίζω να δικαιολογούνται εκφράσεις όπως

...Για να τελειώνουμε, άλλο κερκυραϊκή ψαλτική κ άλλο Μάντζαρος. Τελεία και παύλα...
και
...ίσως και να έχει τελειώσει ήδη η κουβέντα...

Αν όπως λες δεν ξέρεις (ούτε κι εγώ ξέρω φυσικά), γιατί δεν αφήνεις τους πιο ειδικούς να συζητήσουν χωρίς παρεμβάσεις, έστω διαφωνώντας, ώστε να βγάλουμε μετά τα συμπεράσματά μας;
 
S

Sotres

Guest
Για να εμπλουτίζουμε λίγο και τα ακούσματά μας, ιδού και ένα αργό κεκραγάριο του α΄ ήχου σε κερκυραϊκό ύφος, από παλιότερη εκτέλεση. Φυσικά δεν έχει σωθεί στην προφορική παράδοση, αλλά προσπαθήσαμε να το αποδώσουμε με βάση την παραδοσιακή επτανησιακή αρμονία. Είναι αυτό "κερκυραϊκή ψαλτική" ή δεν είναι; Και αν όχι, τι είναι;

ΥΓ Επαναφορά στο "αρχαίον κάλλος" Δομέστικέ μου :)wink:)... Με μία διαφορά: εδώ παραλάβαμε όντως μια παράδοση σε πλήρη παρακμή... Ο ίδιος ο π. Αθανάσιος Τσίτσας (1930-2001), λόγιος ιερεύς και ιστοριοδίφης της τοπικής εκκλησίας (αναφέρθηκε παραπάνω το όνομά του), πίστευε ότι η παράδοση αυτή έχει πλέον χαθεί από το νησί (διαθέτω ιδιόχειρη επιστολή του). Υπερέβαλλε; Πιθανόν, αφού ο ίδιος γνώριζε και έψαλλε αρκετά κομμάτια. Προφανώς ήθελε να πει ότι λίγα πράγματα έχουν μείνει σε σχέση με τον παλαιότερο πλούτο. Εν πάση περιπτώσει, δεν υποτιμούμε ούτε τις νεώτερες καταγραφές, ούτε τις παλαιότερες. Όλα μαζί συνθέτουν μια σημαντική μουσική παρακαταθήκη, την οποία οφείλουμε να παραδώσουμε στους επομένους.

Μακάρι!!! και καλή δύναμη στο έργο σας...
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Για κάποιον που κατατάσσει ο ίδιος τον εαυτό του στους μη ειδήμονες δεν νομίζω να δικαιολογούνται εκφράσεις όπως

και


Αν όπως λες δεν ξέρεις (ούτε κι εγώ ξέρω φυσικά), γιατί δεν αφήνεις τους πιο ειδικούς να συζητήσουν χωρίς παρεμβάσεις, έστω διαφωνώντας, ώστε να βγάλουμε μετά τα συμπεράσματά μας;

Απλά επανέλαβα τα λόγια του chapanos :
Ο Μάντζαρος, όπως και οι άλλοι Κερκυραίοι συνθέτες, στις εκκλησιαστικές τους συνθέσεις χρησιμοποιούν στοιχεία από την παραδοσιακή Κερκυραϊκή ψαλτική παράδοση. Οι συνθέσεις τους όμως αυτές σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να χαρακτηριστούν ως δείγματα της παραδοσιακής Κερκυραϊκής ψαλτικής τέχνης όπως αυτή διεσώθει στο διάβα των αιώνων και έφτασε μέχρι τις μέρες μας χάρη στη τιτάνια προσπάθεια του μακαριστού πρωτοπρεσβύτερου π. Κωνσταντίνου Σουρβίνου.
Μάλλον σ' αυτόν πρέπει να πείτε να μη βιάζεται να βγάλει συμπεράσματα.
ευχαριστώ.
 

chapanos

Νέο μέλος
Θυμάμαι τον εαυτό μου έφηβο μέσα στο Ιερό Βήμα του Αγίου Βασιλείου να ακούει μαζί με τα άλλα παιδιά το πρώτο "Κύριε ελέησον" του Μαντζάρου στην κυριακάτικη Θ. Λειτουργία και να ανατριχιάζει από ιερή συγκίνηση! Ήξερα πως σε λίγο θα ακούσω τον Γέροντά μου μακαριστό π. Κώστα να σιγοψέλνει "Ο μονογενής Υιός..." του Μαντζάρου που τόσο του άρεσε. Περίμενα εναγωνίως την ώρα που θα έβγαινε για να ψάλλει το Εισοδικό στα κερκυραϊκά κατά τη Μικρή Είσοδο, τότε που έψαλλε μαζί του όλο το εκκλησίασμα!!...
Ακόμα θυμάμαι με συγκίνηση τον εαυτό μου στο αριστερό αναλόγιο του Ναού, ως μέλος της παιδικής ψαλτικής συντροφιάς που είχε δημιουργήσει τότε ο μακαριστός Γέροντάς μας, να ψάλλει μαζί με εκείνον το κερκυραϊκό "Φως ιλαρόν" κατά τους Σαββατιάτικους Εσπερινούς. Περίμενα πως και πως τις εορτές του Αγίου μας για να ψάλλουμε και το Απολυτίκιό Του στα κερκυραϊκά έτσι όπως μοναδικά μας το δίδαξε με περισσή αγάπη εκείνος. Τον Δεκαπενταύγουστο όλο το εκκλησίασμα γινόμασταν ένα, ψάλλοντας τις Παρακλήσεις της Παναγίας μας στα κορφιάτικα και εκείνος μπροστά από την Αγία Τράπεζα κατασυγκινημένος να ψέλνει μαζί μας και να μας καμαρώνει!!
Συγκινούμε κάθε φορά που (δυστυχώς σπάνια πια...) ακούω τη Λειτουργία του Μαντζάρου, συγκινούμε και όταν ακούω ή συμμετέχω σε Ακολουθίες που γίνονται (και αυτές σπάνια...) σε κερκυραϊκή ψαλτική.
Υπάρχει όμως μια διαφορά. Η Λειτουργία του Μαντζάρου δεν κινδυνεύει από τη "φθορά" του χρόνου γιατί είναι αποτυπωμένη σε χαρτί (παρτιτούρες) και αυτό μου παρέχει την ασφάλεια πως έχω κάτι χειροπιαστό να ακούσω στο μέλλον. Αντίθετα αγωνιούσα και αγωνιώ αφάνταστα για την κερκυραϊκή ψαλτική γιατί κινδυνεύει από τη "φθορά" του χρόνου και, παρόλο που έχουν γίνει σημαντικότατα βήματα ως προς την καταγραφή της (μακαρίτης Μαυροειδής, μακαριστός π. Κώστας κ.α.), συνεχίζει να κινδυνεύει με μαρασμό λόγω η(υ)μετέρας αδιαφορίας... και είναι κρίμα να χαθεί αυτός ο θησαυρός που για τέσσερις αιώνες ανέθρεψε εκκλησιαστικά γενεές ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ Κερκυραίων!
Αυτή είναι η μοναδική αγωνία μου... σας την καταθέτω...

Θεωρώ πως η συζήτηση έχει πάρει άλλη κατεύθυνση από αυτή που κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε. Αυτό το λέω με απόλυτο σεβασμό στις απόψεις των άλλων γραφόντων επί του θέματος. Ενδεχομένος για τον "εκτροχιασμό" αυτό να ευθύνομαι κι' εγώ στο βαθμό που δεν κατάφερα να καταθέσω με σαφήνεια τόσο τις απόψεις - εμπειρίες μου όσο και τις προθέσεις μου, με αποτέλεσμα ενδεχόμενες παρεξηγήσεις-παρερμηνείες αυτών.
Οι απόψεις- εμπειρίες - (όποιες) γνώσεις μου γύρω από την κερκυραϊκή ψαλτική παράδοση είναι προϊόν της μακροχρόνιας από παιδί ενασχόλησής μου μ' αυτήν, μιας και είχα την τύχη να γαλουχηθώ εκκλησιολογικά - πνευματικά σε ένα χώρο και από έναν άνθρωπο που ήταν "προπύργιο" της παράδοσης αυτής. Ως εκ τούτου, θεωρώ πως ότι και όσα γνωρίζω γύρω από το θέμα αυτό τα γνωρίζω καλά μιας και προέρχονται από άμμεση, προσωπική και πολύχρονη επαφή και μελέτη αλλά κυρίως από ΑΓΑΠΗ για την κερκυραϊκή ψαλτική.
Σε ότι τώρα αφορά τις προθέσεις μου, αυτές νομίζω πως διαφαίνονται με αρκετή σαφήνεια στο παραπάνω παρατειθέμενο κείμενο-κατάθεση ψυχής μου και μόνο σκοπό έχουν την διάσωση,ανάδειξη, διάδοση και προβολή όλου αυτού του εκκλησιαστικού μουσικού θησαυρού που λέγεται ΚΕΡΚΥΡΑΪΚΗ ΨΑΛΤΙΚΗ, χωρίς καμιά πρόθεση ενδεχόμενης προσωπικής προβολής-ανάδειξης ή αποκόμισης οποιουδήποτε προσωπικού οφέλους και ταυτόχρονα με απόλυτο σεβασμό σε όλες τις άλλες εκκλησιαστικές μουσικές παραδόσεις του τόπου μας.
Από μεριάς μου, ότι είχα να καταθέσω, στην αγάπη σας, για την Κερκυραϊκή ψαλτική το κατέθεσα. Επιτρέψτε μου λοιπόν από δω και στο εξής να σιωπήσω...

Υ.Γ. Όποιος θέλει να γνωρίσει την Κερκυραϊκή ψαλτική και να ακούσει χαρακτηριστικά δείγματά της ας επισκεφθεί : 1) την ιστοσελίδα μας http://kerkiraikipsaltiki.blogspot.gr/ και 2) το κανάλι μας στο YOUTUBE http://www.youtube.com/user/chapanos1971?feature=mhee
 
Last edited:
E

emakris

Guest
Οι απόψεις- εμπειρίες - (όποιες) γνώσεις μου γύρω από την κερκυραϊκή ψαλτική παράδοση είναι προϊόν της μακροχρόνιας από παιδί ενασχόλησής μου μ' αυτήν, μιας και είχα την τύχη να γαλουχηθώ εκκλησιολογικά - πνευματικά σε ένα χώρο και από έναν άνθρωπο που ήταν "προπύργιο" της παράδοσης αυτής. Ως εκ τούτου, θεωρώ πως ότι και όσα γνωρίζω γύρω από το θέμα αυτό τα γνωρίζω καλά μιας και προέρχονται από άμμεση, προσωπική και πολύχρονη επαφή και μελέτη αλλά κυρίως από ΑΓΑΠΗ για την κερκυραϊκή ψαλτική.
Εν τοιαύτη περιπτώσει θα χαρούμε ιδιαιτέρως να σας ακούσουμε να ψάλλετε ορισμένα μέλη, ιδιαίτερα αυτά που δεν έχουν σωθεί σε ηχογραφήσεις ή παρτιτούρες (π.χ. κοντάκια ενιαυτού), ώστε να μπορούμε να τα χρησιμοποιούμε στη Θ. Λειτουργία. Αναμένουμε με εξαιρετικό ενδιαφέρον τις ηχογραφήσεις σας (μόνος σας ή με βοηθούς, δεν έχει σημασία, αφού ούτως η άλλως η αρμονία υπονοείται με βάση τον ήχο του μέλους). Αν πάλι δεν σας είναι εύκολο, θα αρκούσε μια καταγραφή στο πεντάγραμμο, έστω και πρόχειρη. Αφού είστε φορέας αυτής της παράδοσης (εγώ είμαι απλός ερευνητής-μουσικός και τα βλέπω λίγο "απ' έξω"), δεν θα πρέπει η εμπειρία σας να πάει χαμένη. Τα μουσικολογικά μπορούν να τα αναλύσουν πολλοί, αλλά να ψάλλουν παραδοσιακά, ελάχιστοι.
 
S

Sotres

Guest
Εν τοιαύτη περιπτώσει θα χαρούμε ιδιαιτέρως να σας ακούσουμε να ψάλλετε ορισμένα μέλη, ιδιαίτερα αυτά που δεν έχουν σωθεί σε ηχογραφήσεις ή παρτιτούρες (π.χ. κοντάκια ενιαυτού), ώστε να μπορούμε να τα χρησιμοποιούμε στη Θ. Λειτουργία. Αναμένουμε με εξαιρετικό ενδιαφέρον τις ηχογραφήσεις σας (μόνος σας ή με βοηθούς, δεν έχει σημασία, αφού ούτως η άλλως η αρμονία υπονοείται με βάση τον ήχο του μέλους). Αν πάλι δεν σας είναι εύκολο, θα αρκούσε μια καταγραφή στο πεντάγραμμο, έστω και πρόχειρη. Αφού είστε φορέας αυτής της παράδοσης (εγώ είμαι απλός ερευνητής-μουσικός και τα βλέπω λίγο "απ' έξω"), δεν θα πρέπει η εμπειρία σας να πάει χαμένη. Τα μουσικολογικά μπορούν να τα αναλύσουν πολλοί, αλλά να ψάλλουν παραδοσιακά, ελάχιστοι.

Αυτό είναι πολύ σημαντικό και μακάρι να γίνει. Δυστυχώς όσο ζούσε η τελευταία ερμηνευτική πηγή της παραδόσεως, ο Πατήρ Κωνσταντίνος, (πέθανε πριν ένα χρόνο), δεν κάναμε το αυτονόητο. Δεν ακολουθήσαμε το παράδειγμα του μακαρίτη του Μαυροειδή. Δεν βάλαμε τον παπα-Κώστα σε ένα studio να τον ηχογραφήσουμε, όπως έκανε ο Μαυροειδής και έχουμε αυτά που έχουμε. Κάναμε τα πάντα εκτός από το να διασφαλίσουμε τη ζώσα παράδοση... το παίξαμε όλοι μας ειδικοί, βάζοντας σε δεύτερη μοίρα τις προσωπικότητες της ζώσας παράδοσης. Τι θα κόστιζε, για παράδειγμα, στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο η δημιουργία μαθήματος με τίτλο: Κερκυραϊκή Ψαλτική, όπου ο πατήρ Κωνσταντίνος ως καλεσμένος διδάσκων θα μετέδιδε τις γνώσεις του σε έναν αριθμό φοιτητών; Θα ζητούσε χρήματα; ΟΧΙ!!! ήταν άνθρωπος προσφοράς. Θυμάμαι για το άρθρο που συνέγραψα, ότι ατέλειωτες ώρες καθόταν και μου μίλαγε. Αγωνιούσε! και όταν κράτησε το άρθρο στα χέρια του έδειξε τη χαρά του, λέγοντάς μου: αυτό είναι για τους επόμενους. Πρέπει να αφήσουμε κάτι!!! Τι θα κόστιζε στην αφεντιά μου ένα ταξίδι στην Κέρκυρα με σκοπό την ηχογράφηση του παπα-Κώστα;;;Πάλι καλά που ο κ. Χασαπιάνος επιμελήθηκε, όπως μπορούσε καλύτερα, το έργο Κερκυραϊκή ψαλτική που εκδόθηκε από την Ι. Μ. Κερκύρας, και έχουμε κάτι στα χέρια μας. Δυστυχώς τώρα κάποιοι πειραματισμοί μπορούν να διασφαλίσουν κάποια στοιχεία αυτής της παραδόσεως και μόνο. Άκουσα ψάλτες στην Κέρκυρα να λένε τα παραδοσιακά και παρατήρησα συγκεκριμένα μέλη να τονίζονται σε άλλους ήχους, δείκτης ότι χάθηκε η έννοια της μορφολογίας στην ερμηνεία...
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Αυτό είναι πολύ σημαντικό και μακάρι να γίνει. Δυστυχώς όσο ζούσε η τελευταία ερμηνευτική πηγή της παραδόσεως, ο Πατήρ Κωνσταντίνος, (πέθανε πριν ένα χρόνο), δεν κάναμε το αυτονόητο. Δεν ακολουθήσαμε το παράδειγμα του μακαρίτη του Μαυροειδή. Δεν βάλαμε τον παπα-Κώστα σε ένα studio να τον ηχογραφήσουμε, όπως έκανε ο Μαυροειδής και έχουμε αυτά που έχουμε. Κάναμε τα πάντα εκτός από το να διασφαλίσουμε τη ζώσα παράδοση... το παίξαμε όλοι μας ειδικοί, βάζοντας σε δεύτερη μοίρα τις προσωπικότητες της ζώσας παράδοσης. Τι θα κόστιζε, για παράδειγμα, στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο η δημιουργία μαθήματος με τίτλο: Κερκυραϊκή Ψαλτική, όπου ο πατήρ Κωνσταντίνος ως καλεσμένος διδάσκων θα μετέδιδε τις γνώσεις του σε έναν αριθμό φοιτητών; Θα ζητούσε χρήματα; ΟΧΙ!!! ήταν άνθρωπος προσφοράς. Θυμάμαι για το άρθρο που συνέγραψα, ότι ατέλειωτες ώρες καθόταν και μου μίλαγε. Αγωνιούσε! και όταν κράτησε το άρθρο στα χέρια του έδειξε τη χαρά του, λέγοντάς μου: αυτό είναι για τους επόμενους. Πρέπει να αφήσουμε κάτι!!! Τι θα κόστιζε στην αφεντιά μου ένα ταξίδι στην Κέρκυρα με σκοπό την ηχογράφηση του παπα-Κώστα;;;Πάλι καλά που ο κ. Χασαπιάνος επιμελήθηκε, όπως μπορούσε καλύτερα, το έργο Κερκυραϊκή ψαλτική που εκδόθηκε από την Ι. Μ. Κερκύρας, και έχουμε κάτι στα χέρια μας. Δυστυχώς τώρα κάποιοι πειραματισμοί μπορούν να διασφαλίσουν κάποια στοιχεία αυτής της παραδόσεως και μόνο. Άκουσα ψάλτες στην Κέρκυρα να λένε τα παραδοσιακά και παρατήρησα συγκεκριμένα μέλη να τονίζονται σε άλλους ήχους, δείκτης ότι χάθηκε η έννοια της μορφολογίας στην ερμηνεία...

Τα είπες όλα.-
 
E

emakris

Guest
Για όλα υπάρχουν απαντήσεις, αλλά αυτά τα ζητήματα δεν ενδιαφέρουν την κοινότητα. Εάν κάποιος έχει να αναρτήσει κάτι ή να κάνει κάποιο μουσικό/μουσικολογικό σχόλιο, το αναμένουμε με ενδιαφέρον. Τα υπόλοιπα είναι για να τρώνε ποπ-κορν ορισμένοι.
 
Last edited:
S

Sotres

Guest
Για όλα υπάρχουν απαντήσεις, αλλά αυτά τα ζητήματα δεν ενδιαφέρουν την κοινότητα. Εάν κάποιος έχει να αναρτήσει κάτι ή να κάνει κάποιο μουσικό/μουσικολογικό σχόλιο, το αναμένουμε με ενδιαφέρον. Τα υπόλοιπα είναι για να τρώνε ποπ-κορν ορισμένοι.

Κύριε Μακρή, φυσικά για όλα υπάρχουν απαντήσεις. Κάποιες από τις απαντήσεις πείθουν και κάποιες όχι. Επειδή λοιπόν υπήρξα φοιτητής στο εν λόγω τμήμα, επειδή γνώρισα από κοντά την κερκυραϊκή ψαλτική για 5 ολόκληρα έτη, επειδή είχα την ΤΙΜΗ να παρακολουθώ τα μαθήματα του μακαρίτη του Μαυροειδή, επειδή είχα την τιμή να παρακολουθώ το μάθημα εξαμήνου Κερκυραϊκή ψαλτική που δίδασκε ο κ. Μαυροειδής, επειδή είχα την ΤΙΜΗ να γνωρίσω από κοντά και για πολλά χρόνια τον παπα-Κώστα, επειδή μαζί πήγαμε στο studio του κ. Καλογερά και πληρώνοντας τότε 10.000 δραχμές την ώρα από την τσέπη μου τον ηχογραφούσα, επειδή γνωρίζω και τις νεότερες καταστάσεις για των περί την κερκυραϊκή ψαλτική εξελίξεων, αφήστε να έχω μία άποψη. Και επιτέλους ξανα-ακούστε την εκπομπή σας, οι δύο όψεις της ελληνικής κληρονομιάς, Οκτώβριος του 2001 (νομίζω 23 του μήνα), όπου με είχατε καλέσει για να μιλήσω για τα κερκυραϊκά...και ακούστε πάλι τα σχόλια που μου είχατε κάνει...όταν τότε πρωτο-ακούγατε κάποια (και νομίζω πολλά) στοιχεία για την ψαλτική αυτή τέχνη...
Το πότε θα κατατεθούν οι μουσικές μας σκέψεις για το ψαλτικό αυτό ιδίωμα, αφήστε το να το κρίνουμε εμείς. Πρώτο καρπό ακούσατε στην εκπομπή του 2001. Τα είδατε και σε γραπτή μορφή το 2006. Λίγο υπομονή και αν θέλει ο Θεός θα καταθέσουμε και άλλες πληροφορίες. Τώρα προσωπικά με ξενίζει το ποπ-κορν. Δεν υπήρξα ποτέ, ούτε θα υπάρξω θέαμα διασκέδασης για κάποιον. Νομίζω ότι ολοκλήρωσα αυτό που ήθελα να πω. Σε όποιους άρεσε η εργασία μου τη χρησιμοποίησαν σε έρευνές τους, και τους ευχαριστώ για την τιμή. Εάν εσάς δεν σας άρεσε λυπάμαι. Κατέθεσα ότι καλύτερο μπορούσα με τα μέσα που διέθετα και την όση ωρίμανση έχει ένας νέος επιστήμονας...
 
E

emakris

Guest
Και ένα κερκυραϊκό Τρισάγιο του γ΄ ήχου. Ως γνωστόν, στην κρητοεπτανησιακή ψαλτική (Ζάκυνθος, Κέρκυρα) υπάρχει η παράδοση των τρισαγίων κατ' ήχον, που στην υπόλοιπη Ελλάδα είναι αρκετά νεώτερη (και κατακριτέα από πολλούς, αλλά αυτό είναι άλλη συζήτηση).
 

Attachments

  • Τρισάγιο γ΄ ήχου.mp3
    3.9 MB · Views: 19
Last edited:
Top