20. Ἀκολουθία Μετακομιδῆς Λειψάνου τοῦ Ἁγίου Νικολάου Μύρων

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
#1
Καλησπέρα.

Μηπως καποιος συνάδελφος έχει την ακολουθια της ανακομιδης των λειψάνων του Αγίου Νικολαου ή την έχει δει κάπου στο διαδικτυο ή αν κυκλοφορεί στο εμπόριο σε κάποιο καταστημα;

Ευχαριστώ:)
 
#3
Καλησπέρα.

Μηπως καποιος συνάδελφος έχει την ακολουθια της ανακομιδης των λειψάνων του Αγίου Νικολαου ή την έχει δει κάπου στο διαδικτυο ή αν κυκλοφορεί στο εμπόριο σε κάποιο καταστημα;

Ευχαριστώ:)
Ζητήστε την ἀπό τόν:
Ἱερομόναχο Γαβριήλ, Ἱερόν Κελλίον Ἁγίου Νικολάου "Μπαρμπεράδων" Καρυῶν Ἁγίου Ὄρους.
Ὅτι καλύτερο καί πληρέστερο κυκλοφορεῖ!
 

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
#4
Ευχαριστώ πολύ. Έχουμε στο χωρίο μας Ναό του Αγίου Νικολάου και θα λειτουργήσουμε στις 20 Μαίου. Οπότε και πάλι σας Ευχαριστώ!
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#5
Ζητήστε την ἀπό τόν:
Ἱερομόναχο Γαβριήλ, Ἱερόν Κελλίον Ἁγίου Νικολάου "Μπαρμπεράδων" Καρυῶν Ἁγίου Ὄρους.
Ὅτι καλύτερο καί πληρέστερο κυκλοφορεῖ!
23770 23292

Πάτερ,
Ἐμεῖς θά δίνουμε τά τηλέφωνα;​
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#6
Ευχαριστώ πολύ. Έχουμε στο χωρίο μας Ναό του Αγίου Νικολάου και θα λειτουργήσουμε στις 20 Μαίου. Οπότε και πάλι σας Ευχαριστώ!
Ξέρεις, ἡ μνήμη αὐτή κυμαίνεται κατά τόπους, ἀπό 9 (Ἅγιον Ὄρος), 10 (συνηθισμένο) μέχρι 20, πού γράφει τό Μηναῖο.

Ἀναφορικά μέ τό μήνυμα πού ἀφαίρεσες/ἐπεξεργάστηκες, αὐτή πού ἔχουμε στό ναό, ἀπ᾿ ὅ,τι θυμᾶμαι, εἶναι ἄλλη.
Ἀλλά αὐτές οἱ ἁγιορείτικες θά εἶναι τό καλύτερο.

Σημ.: Πάτερ Ἐφραίμ· δέν ἔγραψα ὀρθά γιά τό Μπουραζέρη; Λάθος κάνω;


 

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
#7
Ξέρεις, ἡ μνήμη αὐτή κυμαίνεται κατά τόπους, ἀπό 9 (Ἅγιον Ὄρος), 10 (συνηθισμένο) μέχρι 20, πού γράφει τό Μηναῖο.

Ἀναφορικά μέ τό μήνυμα πού ἀφαίρεσες/ἐπεξεργάστηκες, αὐτή πού ἔχουμε στό ναό, ἀπ᾿ ὅ,τι θυμᾶμαι, εἶναι ἄλλη.
Ἀλλά αὐτές οἱ ἁγιορείτικες θά εἶναι τό καλύτερο.

Σημ.: Πάτερ Ἐφραίμ· δέν ἔγραψα ὀρθά γιά τό Μπουραζέρη; Λάθος κάνω;


Ξερετε στα χωριά ειναι λίγο δύσκολο να καταλάβουν οτι στις 20 Μαίου (αλήθεια γιατι έχουμε 3 διαφορετικές ημερομηνίες) γιορτάζουμε την ανακομιδη των λειψάνων του Αγίου Νικολάου. Οπότε πιστεύουν μόνο οτι διαβάζουν και γι αυτό (κυρίως στους επιτρόπους) τους έδειξα το μηναίο για πιστέψουν και να ανοιξει η Εκκλησία.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#8
Μακρυγιάννης;74164 said:
Ξερετε στα χωριά ειναι λίγο δύσκολο να καταλάβουν οτι στις 20 Μαίου (αλήθεια γιατι έχουμε 3 διαφορετικές ημερομηνίες) γιορτάζουμε την ανακομιδη των λειψάνων του Αγίου Νικολάου. Οπότε πιστεύουν μόνο οτι διαβάζουν και γι αυτό (κυρίως στους επιτρόπους) τους έδειξα το μηναίο για πιστέψουν και να ανοιξει η Εκκλησία.
Οἱ ἡμερομηνίες ἀλλάζουν (καί 11), σύμφωνα —μέ τήν παράδοση— ἀπό τά μέρη πού πέρναγε τό λείψανο γιά νά πάει στήν Ἰταλία. Αὐτό γίνεται σέ Πελοπόννησο (ἀπό ἐκεῖ πέρασε), Ἑπτάνησα, Λευκάδα, νομίζω. Οἱ Πελοποννήσιοι ξέρουν γιά μεγάλα πανηγύρια. Γιά Ἅγιον Ὄρος, πῶς καί τί, δέν ξέρω.
Ἀλλά ξέρεις μέ τό π. ἡ. τό 9 εἶναι κοντά στό 20.
Ἐπίσης δέν ξέρω τί γράφουν ὅλα τά Μηναῖα. Θέλει ψάξιμο.
Ἴσως ἄλλοι γνωρίζουν περισσότερα.


 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#10
Και αυτή η ακολουθία από τα χειρόγραφα της Ι. Μ. Σίμωνος Πέτρας που αναφέρει μνήμη 20 Μαΐου.
Εὐχαριστοῦμε.
Μακάρι κάποιος νά τό μετατρέψει σέ pdf.
Λίγο μπόρεσα νά διαβάσω καί ἀναφέρει τήν 9ην Μαΐου, ἀλλά διευκρινίζει ὅτι «γιά νά μή φανοῦμε νεωτεριστές» τήν τελοῦμε τήν 20ή.
Κατάλαβα ὅτι ἡ ἑορτή εἶναι σλαβικῆς/ρωσικῆς προελεύσεως, ὅπου ὄντως ἔχουμε ἰδιαίτερη τιμή στόν ἅγιο Νικόλαο (ὅπως ἔχει γραφεῖ σέ ἄλλο θέμα) καί ὅτι πρόκειται γιά τήν διαφορά τῶν ἡμερῶν τοῦ παλαιοῦ καί νέου ἡμερολογίου, πού τόν 18ο αἰ. ἦταν 11 ἡμέρες (στήν Ἑλλάδα δέν εἶχε γίνει ἡ ἀλλαγή, ἀλλά σέ σχέση μέ τή Δύση, πού εἶχε γίνει, καί δυτικές ἐπιρροές).
Στήν Ἑλλάδα ἔχει ἐπικρατήσει στίς ἡμερομηνίες πού ἀναφέραμε (9, 10, 11), ἀλλά καί γνωρίζω ναό στήν Ἀθήνα ἐπ᾿ ὀνόματι τοῦ ἁγίου, πού τιμοῦν αὐτή τήν ἑορτή μέ ἀγρυπνία σέ Παρασκευή βράδυ, πού θά συμπέσει μεταξύ αὐτῶν τῶν ἡμερομηνιῶν (9-20).


 

LABROVAGGEL

Νέο μέλος
#12
"ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΕΙΣ ΤΗΝ ΠΑΡΟΔΟΝ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΛΕΙΨΑΝΟΥ ΤΟΥ ΕΝ ΑΓΙΟΙΣ ΠΑΤΡΟΣ ΗΜΩΝ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΜΥΡΩΝ ΤΗΣ ΛΥΚΙΑΣ ΤΟΥ ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΟΥ, ΨΑΛΛΟΜΕΝΗ ΤΗ ΔΕΚΑΤΗ ΤΟΥ ΜΑΪΟΥ ΜΗΝΟΣ". ΖΑΚΥΝΘΟΥ ΕΟΡΤΟΔΡΟΜΙΟΝ, ΣΕΛ. 351 - 370.
ΕΚΔΟΣΙΣ Ι.Μ. ΖΑΚΥΝΘΟΥ, 1998
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#13
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η σλαβονική ακολουθία της εν λόγω εορτής η οποία έχει μεταφρασθεί από ακολουθία εν χρήσει στην Κάτω Ιταλία. Ενδεικτικά αναφέρω τα προσόμοια εσπερίων προς το "Ουρανοδρόμω επιβάς" (δοξαστικό αίνων αγ. Αντωνίου) και απολυτίκιο που αναφέρει το Μπάρι.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#15
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η σλαβονική ακολουθία της εν λόγω εορτής η οποία έχει μεταφρασθεί από ακολουθία εν χρήσει στην Κάτω Ιταλία. Ενδεικτικά αναφέρω τα προσόμοια εσπερίων προς το "Ουρανοδρόμω επιβάς" (δοξαστικό αίνων αγ. Αντωνίου) και απολυτίκιο που αναφέρει το Μπάρι.
Για την ρωσσική ακολουθία (δεν υπάρχει μόνο ένα) δες εδώ:

http://www.pushkinskijdom.ru/LinkClick.aspx?fileticket=lzkBy1ftvJk=&tabid=36

Επίσης εδώ διάβασα ότι υπάχει εκδοχή του κανόνα του Νικήτα Στηθάτου που η μετακομιδή περιγράφεται σαν τραγικό γεγονός. Αυτή μάλλον ήταν η άποψη των Kωνσταντινοπολιτών σε αντίθεση με την παράδοση της Κάτω Ιταλίας. Κατά την μεταβυζαντινή περίοδο η μετακομιδή έγινε εορτή και αλλαχού. Οι μεταβυζαντινές ακολουθίες υπάρχουν εδώ:

http://anemi.lib.uoc.gr/metadata/2/6/0/metadata-06-0000011.tkl
 
#16
Εμείς το βίβλίο που έχουμε περιέχει ακολουθία και για τις 6-12 και για τις 20-5 οπότε τα λέμε από το βιβλίο και την μετακομοιδή την γιορτάζουμε 20-5
 

gerasimos

Νέο μέλος
#17
Εὐχαριστοῦμε.
Μακάρι κάποιος νά τό μετατρέψει σέ pdf.
Λίγο μπόρεσα νά διαβάσω καί ἀναφέρει τήν 9ην Μαΐου, ἀλλά διευκρινίζει ὅτι «γιά νά μή φανοῦμε νεωτεριστές» τήν τελοῦμε τήν 20ή.
Κατάλαβα ὅτι ἡ ἑορτή εἶναι σλαβικῆς/ρωσικῆς προελεύσεως, ὅπου ὄντως ἔχουμε ἰδιαίτερη τιμή στόν ἅγιο Νικόλαο (ὅπως ἔχει γραφεῖ σέ ἄλλο θέμα) καί ὅτι πρόκειται γιά τήν διαφορά τῶν ἡμερῶν τοῦ παλαιοῦ καί νέου ἡμερολογίου, πού τόν 18ο αἰ. ἦταν 11 ἡμέρες (στήν Ἑλλάδα δέν εἶχε γίνει ἡ ἀλλαγή, ἀλλά σέ σχέση μέ τή Δύση, πού εἶχε γίνει, καί δυτικές ἐπιρροές).
Στήν Ἑλλάδα ἔχει ἐπικρατήσει στίς ἡμερομηνίες πού ἀναφέραμε (9, 10, 11), ἀλλά καί γνωρίζω ναό στήν Ἀθήνα ἐπ᾿ ὀνόματι τοῦ ἁγίου, πού τιμοῦν αὐτή τήν ἑορτή μέ ἀγρυπνία σέ Παρασκευή βράδυ, πού θά συμπέσει μεταξύ αὐτῶν τῶν ἡμερομηνιῶν (9-20).


Σας επισυνάπτω "Ιεραί ακολουθίαι τρείς εις την θαυμασίαν ανακομιδήν και μετακομιδήν του πανσέμπτου λειψάνου του εν Αγίοις Πατρός ημών Νικολάου, Αρχιεπισκόπου Μύρων και Λυκίας του Θαυματουργού ψαλλόμεναι, η μεν πρώτη, ποίημα του αοιδίμου Νικοδήμου του Αγιορείτου... η δε δευτέραποίημα του... Βίκτωρος του Κλαπατζαρά και η τρίτη ανωνύμου τινός... συντεθέντα παρά του Μακαρίτου Γερμανού του Καρούσου, Κεφαλλήνος του Μοναχού." από την Ανέμη.

Το κείμενο χρησιμοποιείται στις ακολουθίες της 19ης και 20ης Μαΐου στον Ι. Ν. Αγίου Νικολάου στην Ι. Μ. Αγίων Φανέντων Σάμης Κεφαλληνίας η οποία και αναφέρεται ως φιλοξενήσασα το Ιερόν Λείψανον - τελευταία στάση επί ελληνικού εδάφους πριν την μετακομιδή στο Μπάρι της Ιταλίας.
 

Attachments

#18
Η ακολουθία επισυνάπτεται δακτυλογραφημένη χωρίς καθόλου στοιχεία τυπικού. Για οποιοδήποτε λάθος τυπογραφικό ή άλλου είδους, ενημερώστε με παρακαλώ.
Αφαιρέθηκε ένα τροπάριο της λιτής, που ψάλλεται ως δοξαστικό των αίνων.
Αντί του απολυτικίου του συγγραφέα της ακολουθίας (ανώνυμος από Ανέμη, βλ. 10 Μαΐου) χρησιμοποιήθηκε το της κυρίας εορτής, και Θεοτοκίο στο Κύριε ἐκέκραξα, έβαλα το α΄ του ίδιου ήχου με το δοξαστικό (το δογματικό). Θεοτοκίο των αποστίχων το ομόηχο εγκωμιαστικό. Και της λιτής ομόηχο εορταστικό. Όλα αυτά κατά μίμηση της εορτής του Χρυσολόγου (13 Νοεμβρίου και 27 Ιανουαρίου).


[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Νέα αρχεία διορθωμένα από τον Εμμανουήλ εδώ.
 
Last edited by a moderator:
#19
Πολύ καλή δουλιά! Απλά μια παρατήριση ως προς το Απολυτίκιο αντί το Κανόνα πίστεως...

Ταχύ προκατάλαβε. Ἦχος δ'
Τού θείου λειψάνου σου τη μεταθέσει σοφέ,πιστώς ἑορτάζοντες ἐν εὐφροσύνη ψυχής, βοώμεν σοι Ἂγιε. Δίδου ταύτη τη πόλει,την πλουσίαν σου χάριν.Γίνου τοίς ἐν θαλάσση,ἀσφαλής κυβερνήτης, Νικόλαε μακάριε, Ἀρχιερέων καύχημα.
 
#20
Πολύ καλή δουλιά! Απλά μια παρατήριση ως προς το Απολυτίκιο αντί το Κανόνα πίστεως...

Ταχύ προκατάλαβε. Ἦχος δ'
Τού θείου λειψάνου σου τη μεταθέσει σοφέ,πιστώς ἑορτάζοντες ἐν εὐφροσύνη ψυχής, βοώμεν σοι Ἂγιε. Δίδου ταύτη τη πόλει,την πλουσίαν σου χάριν.Γίνου τοίς ἐν θαλάσση,ἀσφαλής κυβερνήτης, Νικόλαε μακάριε, Ἀρχιερέων καύχημα.
Ευχαριστούμε πολύ για την παράθεση του απολυτικίου. Δεν το περιέλαβα στην ακολουθία γιατί είμαι "οπαδός" της παλαιάς σχολής των απολυτικίων. Και εξηγούμαι:

Κοιτάξτε στο Ωρολόγιο το Μέγα (κλασσικές εκδόσεις), παρόμοιες εορτές:

3 Νοεμβρίου
27 Ιανουαρίου
29 Ιανουαρίου
22 Φεβρουαρίου
13 Μαρτίου
2 Μαΐου (το απολυτίκιο είναι διαφορετικό από της κυρίας ημέρας γιατί δεν εορτάζει και ο άγιος Κύριλλος, χρειαζόταν απολυτίκιο ενικού αριθμού)
8 Μαϊου (σύναξη της αγίας κόνεως του τάφου του αγίου Ιωάννου του Θεολόγου, ο Χριστός τον ανάστησε και είναι τώρα ζωντανός στους ουρανούς)
8 Ιουνίου
28 Ιουνίου
2 Αυγούστου
25 Αυγούστου

Σε όλες αυτές τις μνήμες ανακομιδής, το απολυτίκιο είναι ίδιο με την ημέρα κοίμησης των αγίων. Επίσης, πουθενά στο Ωρολόγιο, σε απολυτίκιο δεν γίνεται αναφορά στις λέξεις λείψανο, μετάθεση, επάνοδο. Για αυτούς τους λόγους, θεώρησα ότι ξέφευγε από τη νοοτροπία των μηναίων, και κατά μίμηση έβαλα το απολυτίκιο της στ΄ Δεκεμβρίου.
 
Top