1.) ΑΠΑΡΧΑΙ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ, Μία παρέκβασις είς τήν θεωρίαν της Μουσικής

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Υπόθεση εργασίας

Τι δυνατότητες είχανε για ακριβή ζύγισι;

Σιδηρουργίο, χώρος ζεστός, μαζεύεται κόσμος, συζήτηση (θέατρο, φιλοσοφία, κουτσομπολια...) Π.χ. τι παραλαγές του μύθου θα έχει το έργο, τι μαθαίνει ο χορός;
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Ενας πρόγονος της ζυγαριάς


Το Σήκωµα: Πρόκειται για µια µαρµάρινη κατασκευή - εργαλείο της εποχής (του 2ου µ.Χ. αιώνα) που χρησιµοποιούσαν οι έµποροι της αγοράς για τη µέτρηση του όγκου των προϊόντων (σιτάρι, κρασί, λάδι) τα οποία στη συνέχεια έχυναν µέσα σε αγγεία για την πώλησή τους. Σηκώµατα (έτσι ονοµάζεται η ιδιότυπη συσκευή - πρόδροµος της ζυγαριάς ή άλλων συσκευών ογκοµέτρησης)

έχουν εντοπιστεί σε άλλες ανασκαφές και χρησιµοποιούνταν από τον 5ο π.Χ. αιώνα. Το συγκεκριµένο αποκαλύφθηκε µόλις το 1995 κατά τη διάρκεια της ανασκαφής του χώρου της Αρχαίας Αγοράς.

Αρχαίας Αγοράς Θεσσαλονίκης

http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=4&artid=4589720.
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Η ζυγαριά και η φιλοσοφία της
Γιάννης Κορναράκης

“Χέρια που δεν αρπάξανε, ξένο ψωμί να φάνε, αυτά κρατούνε την τιμή όσο βαριά και να ‘ναι”.
Λαϊκή Κρητική σοφία

Ο ζυγός (ζυγαριά) στις συναλλαγές τις εμπορικές, έχει αναγνωρισθεί από αρχαιοτάτων χρόνων σαν καθημερινή ανάγκη. Ενίοτε παρατηρείται, μια αναδυομένη γραφειοκρατία για να πιστοποιεί και να καταγράφει το μετρούμενο προϊόν. Τα πρώτα δείγματα της όλης διαδικασίας ανακαλύπτονται στους λαούς της Μεσοποταμίας, της Αιγύπτου και του Αιγαίου. Αρχαιολογικά όστρακα με σχετικές περιγραφές από την Αίγυπτο, μας δίνουν την απόδειξη του λόγου (Deir el Medina). Ακόμη ευρήματα σταθμών και εικονογραφίες ζυγών σε τοιχογραφίες ανακτόρων και σπιτιών διασώζουν σκηνή σε αγορά όπου Αιγύπτιος ζυγίζει αγαθά.

Αλλά και στον κόσμο του Αιγαίου τα ευρήματα δεν υστερούν. Φυσικά ακέραιες ζυγαριές και δη όσον αφορά τα ξύλινα μέρη δεν ήταν δυνατόν να φτάσουν στις μέρες μας. Ευρήματα όμως χαλκίνων ημερών, όπως δίσκων με τις τέσσερεις οπές στην περιφέρεια και με τις αλυσίδες τις περασμένες από αυτές, να συνεργούν στην ανάρτηση από κάποιο κεντρικό άξονα σταθερό, ή από κάποιο χέρι, αποκαλύπτουν την γνώση του ζυγού στην περιοχή του Αιγαίου. Ο επικός Ομηρος στην “Ιλιάδα” του, σε μερικές ραψωδίες όπως στις Μ. 433, Θ 69, Χ. 209, μας μιλά για “ζύγισμα” και για “πλάστιγγες”. Στο Παγκαλοχώρι της Ρεθύμνης κάτω από λάρνακα (κιβώτιο, μπαούλο) ανευρέθηκε ζυγαριά μικρή πιθανώς οικιακής χρήσης, στην οποία μπορούσε να ζυγισθεί η χάλκινη βελόνα που βρέθηκε στον ένα δίσκο.
Στο Ακρωτήρι της Θήρας, στιο μινωικό νεκροταφείο των Γουρνιών του Μιραμπέλου Κρήτης, στο Πρωτομινωικό νεκροταφείο (3η χιλιετία π.Χ.) του Μοχλού (νησί στον Σητειακό κόλπο) και ομώνυμο οικισμό (εποχής του Χαλκού) βρέθηκαν επίσης δίσκοι ζυγών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι Μινωΐτες, όντες κατ’ εξοχήν ναυτικός λαός, είχαν αναπτύξει ευρύ εμπόριο ανταλλαγής προϊόντων με την Αίγυπτο και τις πόλεις των Ασιατικών παραλίων.
Ζυγός χρυσός, μη λειτουργικός, βρέθηκε και στις Μυκήνες, σε ταφικό κτέρισμα δηλαδή σε νεκρική προσφορά για το τελευταίο και άγνωστο ταξίδι.
Το “ζύγισμα” στην αρχή δεν εφευρέθηκε και δεν ανακαλύφθηκε από την μανία της μέτρησης προϊόντων που περισσεύουν ή προορίζονται για εμπόριο. Αυτό το συμπέρασμα αποκομίζεται από τις μελέτες του Κish, ο οποίος τονίζει ότι το ζύγισμα και η εκτίμηση του βάρους προηγήθηκε από την κατασκευή του ζυγού. Στην αναπαράσταση της ζυγαριάς, μπαίνει ο ίδιος ο άνθρωπος με το σώμα του όταν διαμοιράζει στα χέρια του τα βάρη που θα ήθελε να μεταφέρει. Στο Παλαιό Αιγυπτιακό Βασίλειο, (σε Μασταμπά δηλ. ταφικό μνημείο - εξέδρα του Kairer) εικονογραφείται γυναίκα - πεσσός (κίονας) όπου τα απλωμένα της χέρια έχουν τη θέση οριζόντιου άξονα ζυγού. Σε κάθε χέρι της κρατά σφιχτά ιμάντες - νήματα από τους οποίους αναρτώνται δίσκοι στάθμισης και τοποθέτησης των βαρών.
Τα σταθμά και η εφεύρεση τους φέρουν την πατρότητα της μέτρησης. Στη Μεσοποταμία φαίνεται ότι το βάρος “κόκκου κριθής” υπήρξε το ενδεικτικό του ελάχιστου βάρους. Σταθμά δηλαδή βαρίδια ποικίλης συστάσεως και ύλης, από πέτρα, χαλκό και χρυσό κατά καιρούς χρησιμοποιήθηκαν. Μερικά μάλιστα, είχαν εγχάρακτες σε κατακόρυφες γραμμές τις ενδείξεις του βάρους τους, (Πύλος) ή άλλες ειδικές αναγραφές. Στους Μινωΐτες και Μυκηναίους βλέπομε και υποδιαιρέσεις κλασματικές με βάση το δεκαδικό σύστημα. Εδώ η Γραμμική Α΄ γραφή εμφανίζεται με ξεχωριστά σημάδια ενώ η Ιερογλυφική και Γραμμική Β΄, με ιδεογράμματα.
Τα πλεονάσματα του πλούτου οδηγούν στην ανάγκη ζυγοστάθμισης και καταμέτρησης. Όπως δε προανέφερα, για την όλη διαδικασία έχει αναπτυχθεί και μια γραφειοκρατική τάξη των “γραμματικών” που σημειώνει τα αποτελέσματα των μετρήσεων. Αυτό το διαπιστώνομε σε Αιγυπτιακή τοιχογραφία, όπου δίπλα στη ζυγαριά και στα σταθμά παρευρίσκεται ο καταγραφέας. Αυτή η γραφειοκρατική τάξη, δεν παρουσιάζεται στα αρχαιολογικά ευρήματα του Αιγαίου. Προφανώς όμως η αξιοπιστία εξασφαλιζόταν με την διαφύλαξη προτύπων σταθμών διαθέσιμων στον οποιονδήποτε έλεγχο. Γενικά το ακριβοδίκαιο ζύγισμα αντιπροσωπεύει την αξιοπρέπεια και την ηθική των συναλλασσομένων.
Αυτό οι αρχαίοι Αιγύπτιοι το τιμούσαν και το εφύλασσαν σαν την υψίστη απόδειξη εντίμου και ενάρετου βίου. Στο “Βιβλίο των Νεκρών”, αναφέρεται ότι η καρδιά του αποθανόντος δηλαδή η ψυχή, φτάνει μπροστά στο θεό για να κριθεί. «Ορκίζεται ότι δεν βλαστήμησε τους θεούς, δεν φόνευσε, δεν αμάρτησε μέσα στον ναό, δεν έκανε καμιά απάτη και πονηριά στο ζύγισμα “φτιάχνοντας” την ζυγαριά ή παραποιώντας τα βάρη». Σε συνέχεια η καρδιά τοποθετείται στον ένα δίσκο της ζυγαριάς, ενώ στον άλλο, η Μαάτ, η θεά της Αλήθειας και της Δικαιοσύνης που εγγυάται την Τάξη του Κόσμου, βάζει το φτερό της. Ο νεκρικός θεός Άνουβις, με την κεφαλή τσακαλιού και τη ζυγαριά στο χέρι, ελέγχει την όλη διαδικασία. Ο θεός Τhoth καταγράφει τα ευρήματα της μέτρησης. Με το φτερό στο δίσκο της ζυγαριάς, η βελόνη θα πρέπει μετά από μικρή ταλάντευση να σταματήσει συμπίπτοντας με τη σταθερή τριγωνική ακίδα του ζυγού. Η ταλάντευση δηλώνει την ανθρώπινη μοίρα, την ανθρώπινη πορεία του ανθρώπου, που αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στους ποικίλους πειρασμούς. Η ταύτιση, η σύμπτωση βελόνης και ακίδας με αντίβαρο το φτερό της θεάς, πιστοποιούν τον ενάρετο βίο.
Αυτή η ταύτιση βελόνας και ακίδος στην προαναφερθείσα μέτρηση, δείχνει την ακριβοδίκαιη πορεία της ζωής μας, τις αποφάσεις μας, όχι φυσικά μόνο για τα υλικά αγαθά και τα προϊόντα πλούτου, αλλά και για τα άυλα, τις αξίες εκείνες των ανθρώπων που καλούμεθα να δικάσομε και τόσο εύκολα αφήνομε τη ζυγαριά της κρίσης να επηρεασθεί από χρηματικές υποσχέσεις ή πολιτικές και κομματικές επιρροές που θα καταλήξουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στο προσωπικό και ιδιοτελές μας συμφέρον. Η καθημερινή ζυγοστάθμιση των πράξεων, κρίσεων και αποφάσεων μας, μεγάλων αλλά και μικρών, δείχνει τον πραγματικό μας εαυτό.
Τον πραγματικό μας εαυτό, που ηθελημένα πολλές φορές αγνοούμε.

––––––––––––––––––
Βοηθήματα.
1) Α. Μιχαηλίδου: “Ο ζυγός στη ζωή των κατοίκων του Αιγαίου και της Αιγύπτου” από το βιβλίο “Κρήτη Αίγυπτος” εκδ. Καπόν 2000
2) “Ομήρου Ιλιας”, Εκδ. Γεωργιάδη, 2000
3) Denys Page: “Η Ομηρική Οδύσσεια”, εκδ. Παπαδήμα 1986

http://www.ebdomi.com/arthra/2047-h-zygaria-kai-i-filosofia-tis.html.
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Διαπασών
και δια πασών· (α) όρος που προήλθε από τη φράση "η διά πασών των χορδών συμφωνία"· η συμφωνία μεταξύ της πρώτης και τελευταίας νότας, επομένως το διάστημα 8ης. Ο Βακχείος ο Γέρων (Εισ. 11, C.v.J. 294, Mb 3) καθορίζει: "την δε διά πασών [δη λούσι] προσλαμβανόμενος και μέση" (την διά πασών [φανερώνουν, δείχνουν] ο προσλαμβανόμενος και η μέση [δηλ. η 8η]):


H ογδόη ήταν η πιο τέλεια συμφωνία. Αριστοτ. Προβλ. XIX, 35α: "η διά πασών καλλίστη συμφωνία". Ο Πτολεμαίος θεωρεί το διάστημα της ογδόης το πιο ωραίο και πιο ενωτικό από τα ομόφωνα ("Των δε ομοφώνων ενωτικώτατον και κάλλιστον το διά πασών"). Η δις διαπασών ήταν η διπλή οκτάβα· όπως λέει ο Βακχείος, το διάστημα ανάμεσα στον προσλαμβανόμενο και τη νήτη υπερβολαίων (βλ. επίσης Αριστοτ. Προβλ. XIX, 14).

(β) Ο όρος δια πασών αντικατέστησε, μετά την εποχή του Αριστόξενου, τον όρο αρμονία. Ο Νικόμαχος γράφει: "αρμονίαν μεν καλούντες [οι παλαιότατοι] την διά πασών" (την δια πασών την ονόμαζαν [οι παλαιότατοι] αρμονία).

Πηγές
Σόλωνας Μιχαηλίδης, Εγκυκλοπαίδεια της αρχαίας ελληνικής μουσικής, Εκδόσεις Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, 1999,
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Δια τεσσάρων
"η δια τεσσάρων χορδών συμφωνία" το διάστημα καθαρής 4ης, που οι Πυθαγόρειοι το ονόμαζαν συλλαβή ή συλλαβά (λόγος 4:3). Ο Αριστείδης (Mb 17) γράφει: "παρά μεν τοις παλαιοίς το μεν διά τεσσάρων εκαλείτο συλλαβή". Επιδιατεσσάρων ονομαζόταν η ψηλότερη τετάρτη και υποδιατεσσάρων η χαμηλότερη τετάρτη.
Βλ. τα λ. δια πέντε, συμφωνία και ομοφωνία.

Πηγές
Σόλωνας Μιχαηλίδης, Εγκυκλοπαίδεια της αρχαίας ελληνικής μουσικής, Εκδόσεις Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, 1999
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Δια πέντε
"η διά πέντε χορδών συμφωνία"· το διάστημα της 5ης καθαρής. Από τους πυθαγορικούς ονομαζόταν "δι' οξειών [χορδών] ή διοξεία". Ο Νικόμαχος (Εγχειρ. 9, Mb 17, C.v.J. 252) αναφέρεται στον ορισμό του Φιλόλαου: "το μέγεθος της αρμονίας (δηλ. της 8ης) είναι ίσο προς μια συλλαβή (διάστ. 4ης) και μια δι' οξειών (5η)· γιατί από την υπάτη ως τη μέση είναι μια 4η και από τη μέση ως τη νήτη είναι μια 5η":

"το δε δι' οξειών μείζον τας συλλαβάς επογδόω" (και η 5η είναι μεγαλύτερη από την 4η κατά έναν τόνο).
Βλ. τα λ. συμφωνία-σύμφωνος και ομοφωνία-ομόφωνοι.

Πηγές
Σόλωνας Μιχαηλίδης, Εγκυκλοπαίδεια της αρχαίας ελληνικής μουσικής, Εκδόσεις Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, 1999
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''Η μουσική κλίμακα του Πυθαγόρα κατασκευάζεται με βάση τις αναλογίες του κύβου, ο οποίος εκφράζεται με τον αριθμό 4 της 5ης τετρακτύος (1 = τετράεδρο, 2 = οκτάεδρο, 3 = εικοσάεδρο, 4 = κύβος) και συμβολίζει τη γη και το συνδυασμό των στοιχείων της. Ο κύβος έχει 6 έδρες, 8 κορυφές και 12 ακμές. Οι αριθμοί 12 και 6 δίνουν την αναλογία 2/1, οι 8 και 6 την αναλογία 4/3 ενώ οι 12 και 8 την αναλογία 3/2. Επίσης ο αριθμός 8 είναι το αρμονικό μέσο των 6 και 12, ενώ το αριθμητικό μέσο των αριθμών αυτών είναι ο 9. Ο αρμονικός και αριθμητικός μέσος δίνουν την αναλογία 9/8. Έτσι προκύπτουν οι μαθηματικές αναλογίες βάση των οποίων κατασκευάζεται η μουσική κλίμακα κατά τους Πυθαγόρειους. Οι αναλογίες αυτές αποδείχθηκαν και στην πράξη από τα πειράματα που έκανε ο Πυθαγόρας πάνω στο μονόχορδο το οποίο διαίρεσε σε 12 ίσα τμήματα (όσες και οι ακμές του κύβου). ''

http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=432.
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Νευρά
χορδή τόξου· χορδή από νεύρα ή έντερα· στη μουσική, χορδή οργάνου (συνών. της λ. χορδή). Πρβ. Πολυδ. (IV, 62): "μέρη δε των οργάνων, νευραί, χορδαί..."). Ο Ησύχιος στο λήμμα μαγάς γράφει: "μαγάς... δεχομένη της κιθάρας τας νευράς" (γέφυρα [καβαλάρης]... που υποβαστάζει τις χορδές της κιθάρας)· βλ. όλο το κείμενο στο λ. μαγάς. H λέξη νεύρον χρησιμοποιείται συνεκδοχικά για τη χορδή, σχοινί, ή χορδή (κόρδα) νεύρου.

Πηγές
Σόλωνας Μιχαηλίδης, Εγκυκλοπαίδεια της αρχαίας ελληνικής μουσικής, Εκδόσεις Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, 1999
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[...όποιος θέλει να κάνει μια δοκιμή στις εντέρινες χορδές μπορεί να βρεί στον Στεφανίδη. Βρίσκεται σε ένα υπόγειο στις αρχές της Ζωοδόχου Πηγής , στην αριστερή μεριά του δρόμου καθώς ανεβαίνει [...]. Πωλούνται με το μέτρο, κοστίζουν 15 ευρώ οι 80 πόντοι και τις φέρνει σε 2 διαμέτρους.'']

http://www.rembetiko.gr/forums/archive/index.php/t-20398.html
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[...όποιος θέλει να κάνει μια δοκιμή στις εντέρινες χορδές μπορεί να βρεί στον Στεφανίδη. Βρίσκεται σε ένα υπόγειο στις αρχές της Ζωοδόχου Πηγής , στην αριστερή μεριά του δρόμου καθώς ανεβαίνει [...]. Πωλούνται με το μέτρο, κοστίζουν 15 ευρώ οι 80 πόντοι και τις φέρνει σε 2 διαμέτρους.'']

http://www.rembetiko.gr/forums/archive/index.php/t-20398.html

(Aρχαία μουσικά όργανα, με εντέρινες χορδές)
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''Μεταβάς κατόπιν είς την οικίαν του εφόρτωσε 4 ακριβώς ίσας κατκορύφως ανηρτημένας χορδάς με βάρη ανάλογα πρός τα των σφυρών και διεπίστωσεν, ότι
η χορδή η φέρουσα βάρος 12 μονάδων έδιδε ήχον κατά μίαν οκτάβαν υψηλότερον από την χορδήν με 6 μονάδας, ενώ οι χορδαί με 9 και 8 μονάδας
απέδιδον την τετράτονον και την πεντάτονον.''


χορδάς
βάρη
ανάλογα
σφυρών
12 μονάδων
οκτάβαν
6 μονάδας
9 και 8 μονάδας
τετράτονον
πεντάτονον.
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Λεξικό ελληνικών μονάδων μέτρησης

''Όλα τα επιτεύγματα του πολιτισμού, ανεξάρτητα από τον χαρακτηρισμό τους ως καλά ή κακά, θα ήταν ανύπαρκτα, χωρίς την ικανότητα του ανθρώπου να μετρά και να συγκρίνει· χωρίς δηλαδή τη χρήση μονάδων μέτρησης για κάθε τι που θα μπορούσε μεριστεί. Στα παλιότερα χρόνια, μάλιστα, οι μονάδες μέτρησης ήταν πάρα πολλές. Σχεδόν κάθε χρήση, κάθε υλικό, κάθε επάγγελμα είχε τους δικούς του μετρητικούς κανόνες και τις αντίστοιχες μονάδες. Μόνο μετά τη γέννηση του μετρικού συστήματος, όχι τυχαία μετά τη Γαλλική Επανάσταση, άρχισε να περιορίζεται το τεράστιο πλήθος των ιδιόμορφων μονάδων μέτρησης και να απλοποιείται η μετρητική διαδικασία. Παρ' όλα αυτά, ένα σχετικά μεγάλο πλήθος μονάδων μέτρησης εξακολουθεί να χρησιμοποιείται ευρύτατα σήμερα. Οι λόγοι γι αυτό είναι είτε εθνοκεντρικοί (π.χ. το αγγλοσαξονικό σύστημα μονάδων), είτε, απλά, η δύναμη της συνήθειας. Στην χώρα μας, σήμερα, έχει σχεδόν πλήρως επικρατήσει το μετρικό σύστημα. Ειδικές μονάδες μέτρησης χρησιμοποιούνται μόνο στα παραδοσιακά επαγγέλματα – σ' όσα έχουν απομείνει – καθώς και σε ιδιωματικές ή στερεότυπες εκφράσεις ή γλωσσικά απολιθώματα. Το λεξικό που ακολουθεί καταγράφει, με συντομία, τις διάφορες μονάδες μέτρησης που χρησιμοποιήθηκαν – και χρησιμοποιούνται ακόμη – στον ελλαδικό χώρο.''

Π.χ.

δάκτυλος, ο Μέτρο μήκους, υποδιαίρεση του πήχη.
[Αρχαία Ελλάδα] Μέτρο μήκους ισούμενο με το 1/16 του ποδός.

αγγλικός δάκτυλος: ίντσα.

δάκτυλο, το Μονάδα μήκους, ο πόντος, το εκατοστό του μέτρου.
δεκατόμετρο, το Μονάδα μήκους ίση με το 1/10 του μέτρου, αλλιώς παλάμη.
δίαυλος, ο [Αρχαία Ελλάδα] Μονάδα μήκους ίση με 2 στάδια.
διοπτρία, η Μονάδα μέτρησης της ισχύος ενός φακού ή ενός οπτικού συστήματος.
δόλιχος, ο [Αρχαία Ελλάδα] Μονάδα μήκους ίση με 2219 μέτρα (κατ' άλλους 24 στάδια, περίπου 5 χιλιόμετρα).
δοχμή, η [Αρχαία Ελλάδα] Υποδιαίρεση το πήχη, ισοδύναμη με την παλαστή, ίση με 74,8 χιλιοστά.
δράμι, το Μονάδα βάρους ίση με το 1/400 της οκάς ή με 3,2 γραμμάρια.
δρασκελιά, η Πρόχειρη μονάδα μέτρησης μήκους, η απόσταση που δίνει ο διασκελισμός των ποδιών.
δραχμή, η [Ελληνορωμαϊκή περίοδος] Μονάδα μέτρησης βάρους ισοδύναμη με 4,36 γραμμάρια.
δώρον, το [Αρχαία Ελλάδα] Υποδιαίρεση του πήχη, ισοδύναμο με την παλαστή, ίσο με 74,8 χιλιοστά.

http://www.teicrete.gr/users/kutrulis/Monades/GR_Units/GR_Units_delta.htm
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''Σημαντικότεροι αρχαίοι γνωστοί μετρολόγοι κατ΄ αλφαβητική σειρά ήταν οι:
Ανώνυμος, που έγραψε "Περί μέτρων και σταθμών και των δηλούντων αυτά σημάτων".
Γαληνός.
Δαρδάνιος, που άκμασε στη Κωνσταντινούπολη και συνέγραψε "Περί σταθμών".
Δίδυμος ο Αλεξανδρεύς, που συνέγραψε "Μέτρα μαρμάρων και παντοίων ξύλων".
Διόδωρος (5ος αιώνας μ.Χ.), συνέγραψε "Περί σταθμών" και ειδικότερα "Περί του αργυρού αττικού ταλάντου και των υποδιαιρέσεων αυτού εν σχέσει προς το σόλδιον".
Επιφάνειος, επίσκοπος Κωνσταντίας Κύπρου, που συνέγραψε "Περί μέτρων και σταθμών" καθώς και εμπεριστατωμένη μελέτη "Περί μέτρων χωρητικότητας" και ιδίως των εβραϊκών.
Ευσέβειος, επίσκοπος Καισαρείας της Παλαιστίνης.
Ήρων ο Αλεξανδρεύς, που συνέγραψε "Πίνακες μέτρων μήκους και επιφανείας", καθώς και μέτρων χωρητικότητας των ρωμαϊκών επαρχιών της Αιγύπτου.''
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''Βλέπομεν λοιπόν με ποίον τρόπον η σύγχρονος έρευνα αποκαλύπτει έν
ψευδές, πλαστόν και ουδέποτε γενόμενον πείραμα της παραδόσεως. Ουδόλως όμως ηλέγχθη συγχρόνως και το ερώτημα, πώς έφθασαν είς αυτό το πλαστόν
''πείραμα''; Και όμως, μου φαίνεται, ότι τουλάχιστον έν μέρος της ώς άνω παραδόσεως είναι πολύ κατατοπιστικόν ώς πρός την άποψιν αύτήν. Διότι, τι συμαίνει ότι ο Πυθαγόρας δήθεν εφόρτωσε ''τέσσαρας'' ακριβώς ίσας κατακορύφος ανηρτημένας χορδάς μέ διάφορα βάρη; Τί θα ήθελεν να μετρήση μέ τα βάρη; - Προφανώς τόν βαθμόν της τάσεως των ανηρτημένων βαρών. Αλλά τότε μόνον σκέπτεται κανείς να κάμη έν τοιούτον πείραμα όταν προηγουμένως έχει σκεφθή ότι το ύψος και το βάθος των ήχων εξαρτάται από την τάσιν των χορδών. Ακριβώς δε αυτό το γνωρίζομεν από τον Αριστόξενον, τον αντίπαλον του Πυθαγόρου (ίδ. σελ. 160), ο όποίος δέν ήθελε να ακούση τίποτε περί των πυθαγορείων αριθμητικών σχέσεων των συμφωνιών (συγχορδιών). Πιστεύω λοιπόν, ότι το ώς άνω μέν πλαστόν ''πείραμα'' ήτο οπωςδήποτε μέχρις ενός βαθμού μία ''Πυθαγόρειος" άπάνδησις είς την διδασκαλίαν του Αριστοξένου.''




ψευδές πείραμα
''πείραμα''
Πυθαγόρας
''τέσσαρας''
χορδάς
βάρη
βαθμόν της τάσεως
ύψος
βάθος
ήχων
Αριστόξενον
αντίπαλον του Πυθαγόρου
πυθαγορείων αριθμητικών σχέσεων
συμφωνιών (συγχορδιών)
''Πυθαγόρειος" άπάνδησις
διδασκαλίαν του Αριστοξένου.
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
τα 10 ωραιότερα πειράματα στην ιστορία της φυσικής

7.Πείραμα : Η μέτρηση της περιφέρειας της Γης
Επιστήμων :
Ερατοσθένης ο Κυρηναίος
( 276 π.Χ. – 195 π.Χ. )
Χώρα:
Αρχαία Ελλάδα/σημερινή Λιβύη
Χρόνος:
περίπου 230 π.Χ.

http://www.slideshare.net/aperdikar/10-1613950.

~~~~~~~~~~~~~~

άποψις, που επικρατεί

''Οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι έκαναν πειράματα μόνο για να επαληθεύσουν τις θεωρίες τους και όχι για τη δημιουργία νέας γνώσης.''

http://www.chemist.gr/2010/01/2700/.
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
«Η χρήση -ή η απουσία- πειραμάτων είναι θέμα προσφιλές σε όσους έχουν επιχειρήσει να συγκρίνουν ή να αντιδιαστείλουν την αρχαία ελληνική προς τη νεότερη επιστήμη»[1]. Ο Αριστοτέλης, κυρίως, -που κυριάρχησε ως αυθεντία στη φυσική για 2.000 περίπου χρόνια- δέχεται σφοδρότατη κριτική για την «αδυναμία» του να προσεγγίσει τη φύση και τους νόμους που την διέπουν χρησιμοποιώντας πειράματα που θα αποδείξουν ή θα ενισχύσουν τα θεωρήματά του. Αυτού του τύπου η κριτική είναι αναχρονιστική ή όχι; Πώς στοιχειοθετούσε ο Αριστοτέλης την επιστήμη της φυσικής και κατά πόσο η μεθοδολογία του ήταν εναρμονισμένη ή όχι με τις αντιλήψεις του; Αντίστοιχα ποια ήταν η επιστημονική μεθοδολογία της ιπποκρατικής ιατρικής και η φύση των ιατρικών «πειραμάτων»;

http://www.archive.gr/news.php?readmore=213.

Λυπουρλής Δ., «Η ανάπτυξη των επιστημών», στο Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, τ. Γ2, Εκδοτική Αθηνών Α. Ε., Αθήνα 1972.
Παπαδόπουλος κ.ά., «Η αρχαία ελληνική ιατρική», στο Χρηστίδης Γιάννης κ.ά., Ελληνική Φιλοσοφία και Επιστήμη: Από την Αρχαιότητα έως τον 20ό Αιώνα. Οι Επιστήμες στην Αρχαία Ελλάδα, στο Βυζάντιο και στον Νεότερο Ελληνισμό, τ. Β΄, ΕΑΠ, Πάτρα 2000.
Crombie A. C., Από τον Αυγουστίνο στον Γαλιλαίο. Η επιστήμη στον όψιμο Μεσαίωνα και στις αρχές των Νέων Χρόνων, τ. Β΄, μτφρ. Μαριλένα Ιατρίδου, Δημοσθένης Κούρτοβικ, ΜΙΕΤ, Αθήνα 1992.
Farrington B., Η επιστήμη στην αρχαία Ελλάδα, μτφρ. Ν. Ραίση, Κάλβος, Αθήνα 1969.
Gillespie Charles Coulston, Στην κόψη της αλήθειας. Η εξέλιξη των επιστημονικών ιδεών από τον Γαλιλαίο ως τον Einstein, μτφρ. Δημοσθένης Κούρτοβικ, ΜΙΕΤ, Αθήνα 1986.
Ingemar D., Ο Αριστοτέλης. Παρουσίαση και ερμηνεία της σκέψης του, μτφρ. Α. Γεωργίου-Κατσιβέλα, ΜΙΕΤ, Αθήνα 1999.
Lindberg D., Οι απαρχές της Δυτικής Επιστήμης, μτφρ. Η. Μαρκολέφας, Ε.Μ.Π., Αθήνα 1999.
Lloyd G. E. R., Αρχαία ελληνική επιστήμη. Μέθοδοι και προβλήματα, τ. Α΄, μτφρ. Χλόη Μπαλλά, επιμ. Βασίλης Κάλφας, Αλεξάνδρεια, Αθήνα 1996.
Vegetti Mario, Ιστορία της αρχαίας Φιλοσοφίας, μτφρ. Γιάννης Α. Δημητρακόπουλος, Τραυλός, Αθήνα 102003.
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''Από την Αρχαιότητα έχουμε ελάχιστες αναφορές για πειράματα, όπως εκείνο του Εμπεδοκλή (!490-~435 π.Χ.) Αυτός ο προσωκρατικός φιλόσοφος από τον Ακράγαντα της Σικελίας χρησιμοποιούσε μια κλεψύδρα για να δείξει ότι ο αέρας είναι υλικό σώμα. Αν και το συγκεκριμένο πείραμα φαίνεται να ήταν μια εποπτική και εκπαιδευτική επίδειξη και μάλλον δεν είχε σχεδιαστεί με τη σύγχρονη έννοια για τον έλεγχο μιας θεωρίας, μπορούμε να θεωρήσουμε ότι αποτελεί την απαρχή της πειραματικής μελέτης φυσικών φαινομένων. Όπως κι αν εκτιμήσει ο μελετητής αυτές τις αρχαίες αναφορές, η «επίδειξη» του Εμπεδοκλή αποτελεί ένα από τα ελάχιστα πειράματα της κλασικής ελληνικής εποχής που διασώθηκαν μέχρι των ημερών μας. Αυτό που διαφοροποιεί τη σύγχρονη επιστήμη από την αρχαία, είναι η συστηματική εκτέλεση πειραμάτων, όπου αυτό είναι εφικτό, για τον έλεγχο εικασιών και θεωριών.''

http://sfrang.com/historia/selida408.htm.
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[...αξιοπερίεργη έλλειψη, δεν αναφέρεται απορία, ψευδοπείραμα, (Szabo, Farrington.]


Γαϊτάνη Αντωνία
«Σχέση Μαθηματικών και Μουσικής μέσω Αρχαίων
Ελληνικών Kειμένων»

''...η πρώιμη αριθμητική θεωρία των λόγων σχετίζεται άμεσα με τα ακουστκά
πειράματα, ενώ παρακάτω εξηγεί πώς η προσπάθεια εύρεσης ενός κοινού
μουσικού μέτρου οδήγησε, μέσω της άπειρης ανθυφαιρετικής διαδικασίας, στο
συμπέρασμα ότι το διάστημα μιας οκτάβας κι αυτό του «διαπέντε» είναι
ασύμμετρα, σύμφωνα με τον ορισμό 2, στο βιβλίο Χ των «Στοιχείων» του Ευκλείδη.'']

[...ο καθηγητής Σ. Νεγρεπόντης - όπως άλλωστε δίδαξε στο
μάθημα «Ιστορία των Αρχαίων Ελληνικών Μαθηματικών, Στοιχεία Ευκλείδη» στα
πλαίσια του Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Διδακτική και Μεθοδολογία των
Μαθηματικών» - επιχειρηματολογεί για το γεγονός ότι η απόδειξη της αρρητότητας
του √2 είναι ειδικής φύσεως και διαφορετική από αυτή που εμείς γνωρίζουμε. Στη
συνέχεια, στηρίζει την άποψη ότι η πρώιμη αριθμητική θεωρία των λόγων
σχετίζεται άμεσα με τα ακουστκά πειράματα, ενώ παρακάτω εξηγεί πώς η
προσπάθεια εύρεσης ενός κοινού μουσικού μέτρου οδήγησε, μέσω της άπειρης
ανθυφαιρετικής διαδικασίας, στο συμπέρασμα ότι το διάστημα μιας οκτάβας κι
αυτό του «διαπέντε» είναι ασύμμετρα. Τέλος, συσχετίζει τα δύο μουσικά μέτρα
(τόνος, δίεση) και την αρμονική ανθυφαίρεση με τα δύο γεωμετρικά μέτρα
(διαγώνιος, πλευρά) και τη γεωμετρική ανθυφαίρεση, μεταφέροντας έτσι τη μέθοδο
της ανθυφαίρεσης από την αρμονία στη γεωμετρία.'']

''Τα Ακουστικά Πειράματα
Οι Πυθαγόρειοι δεν έκαναν μουσική για τη μουσική, καθώς μέσα από αυτή
έψαχναν τη δομή του σύμπαντος, την αρμονία. Στην πορεία, αρμονία και μουσική
έγιναν λέξεις συνώνυμες γι’ αυτούς.
Στο 26ο κεφάλαιο της σωζόμενης πραγματείας του Ιάμβλιχου De Vita
Pythagorica (Πυθαγόρου Βίος) - όπως φαίνεται από τα παρακάτω λόγια:

[...]

προβάλλεται η άποψη ότι η αρχική ιδέα για τη μαθηματική τεκμηρίωση της
μουσικής προήλθε από τον ίδιο τον Πυθαγόρα και οπωσδήποτε δεν αποτελεί
ύστερη επινόηση κάποιων πρώιμων Πυθαγορείων ή πλατωνικών Πυθαγορείων
(Θέων ο Σμηρνεύς, Θράσυλλος, Νικόμαχος κ.ά.). Ωστόσο, σήμερα γνωρίζουμε ότι η
διαχρονικότητα του περιεχομένου της πυθαγόρειας θεωρίας της μουσικής
οφείλεται κυρίως στην εις βάθος μελέτη που διεξήγαγαν διανοητές, κατοπινοί του
Πυθαγόρα και ορμώμενοι από τις αρχικές ιδέες αυτού. Η συνεισφορά, λοιπόν, του
Πυθαγόρα στο συγκεκριμένο θέμα μάλλον έγκειται στη σημασία που έδωσε στην
ιδιαίτερη σχέση ήχου και αριθμού, παρά στην επιστημονική κατοχύρωση των
συνεπειών της (Barker, 1989).
· Η Διήγηση του Ιάμβλιχου
Έτσι, λοιπόν, ο Ιάμβλιχος υποστηρίζει ότι η ανακάλυψη έγινε από τον
Πυθαγόρα και αναφέρει τα εξής:

[...]

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η εν λόγω ανακάλυψη έγινε με τρόπο
μαγικά συμπτωματικό, τη στιγμή που ο Πυθαγόρας περνούσε έξω από ένα
σιδηρουργείο, όπου άκουσε μια διαδοχή από διαστηματικές σχέσεις που
προέρχονταν από τα χτυπήματα των σφυριών στο αμόνι. Εκεί, για πρώτη φορά
αντιλήφθηκε ότι οι [διαφορές] του ήχου (αυτό που σήμερα ονομάζουμε συχνότητες
του ήχου) εξαρτώνται από τον όγκο των σφυριών και όχι από τη μεταβολή της
δύναμης που ασκείται μέσω αυτών πάνω στο παλλόμενο αμόνι. Αφού, λοιπόν,
ανέλυσε και μέτρησε προσεκτικά τις διαφορές όγκου και βάρους που τα σφυριά
αυτά παρουσίαζαν μεταξύ τους, επέστρεψε στο σπίτι του επιχειρώντας πλέον να
προσαρμόσει τα ίδια βάρη στα άκρα τεσσάρων πανομοιότυπων χορδών,
στηριγμένων σε μια σταθερή ξύλινη βάση που λειτουργούσε ως ηχείο. Έπειτα,
κρούοντας ανά δύο τις χορδές, είδε ότι η χορδή με τη μεγαλύτερη τάση, σε
συνδυασμό με εκείνη που είχε τη μικρότερη τάση απ’ όλες, έδινε το ιδιαίτερα
ευχάριστο διάστημα της ογδόης. Τα βάρη που είχε τοποθετήσει ο Πυθαγόρας ήταν
ισοδύναμα με 12 και 6 αριθμητικές μονάδες, αντίστοιχα. Επομένως, βρίσκονταν
στην αναλογία 2:1. Αμέσως μετά, συνέκρινε την αρχική χορδή των 12 βαρών με μια
άλλη, η οποία βρισκόταν ακριβώς δίπλα σε εκείνη των 6, με τάση ισοδύναμη 8
βαρών. Η νέα αυτή συνήχηση (12:8) δεν ήταν άλλη από το σύμφωνο διάστημα της
πέμπτης που, στην απλουστευμένη της μορφή, αντιστοιχεί στον αριθμητικό λόγο
3:2. Τέλος, το παιχνίδι των συσχετισμών φαίνεται πως έκλεισε με την εξακρίβωση
ότι η χορδή με τη μέγιστη τάση των 12 βαρών, συνδυαζόμενη με μια άλλη των 9
βαρών, παρήγαγε το επίσης σύμφωνο διάστημα της τετάρτης (12:9, δηλαδή 4:3).
36
· Η Διήγηση του Πλάτωνα
Στο βιλίο του «Greek Musical Writings», ο Barker παραθέτει , μέσα από τα
λόγια του Πλάτωνα στο Phaedo (Φαίδων), το πείραμα που διεξήγαγε ο Ίππασος ο
Μεταποντίνος:

[...]

[Ο Ίππασος ο Μεταποντίνος έφτιαξε τέσσερις χάλκινους δίσκους με τέτοιο τρόπο
ώστε οι διάμετροί τους να είναι ίσες και, ειδικότερα, η λεπτότητα του πρώτου να
είναι το επίτριτον (4:3) αυτής του δευτέρου, το ημιόλιον (3:2) αυτής του τρίτου και
διπλάσια σε σχέση με αυτή του τετάρτου, με αποτέλεσμα κατά την κρούση τους να
παράγεται αρμονία]

[...]

[Και λέγεται ότι, όταν ο Γλαύκος παρατήρησε τις νότες που παρήγαγαν οι δίσκοι,
ήταν ο πρώτος που καταπιάστηκε με τη σύνθεση μουσικής με αυτές και ότι, ως
αποτέλεσμα της εμβάθυνσής του αυτής, οι άνθρωποι μιλούν για την «τέχνη του
Γλαύκου»]
Ο Barker τονίζει το γεγονός ότι η διαδικασία που περιγράφει ο Ίππασος είναι
σωστή, γιατί αν οι δίσκοι έχουν ίσες διαμέτρους, τότε η συχνότητα είναι ανάλογη
της λεπτότητάς τους. Αυτό είναι φανερό και μέσα από τα λόγια του Πλάτωνα στο
Phaedo (Φαίδων), που δείχνουν την αμφισβήτησή του για την εγκυρότητα του
πειράματος του Πυθαγόρα και την αποδοχή, εκ μέρους του, του πειράματος του
Ίππασου:

[...]

· Η Διήγηση του Θέωνα του Σμυρνέα
Ο Θέων ο Σμυρνεύς, όπως καταγράφεται στις σελίδες του βιβλίου του
Andrew Barker, δίνει τη δική του διήγηση για τον τρόπο με τον οποίο οι
Πυθαγόρειοι έφθασαν στην ανακάλυψη των αριθμητικών σχέσεων των ήχων:

[...]

[Ο Λάσος ο Ερμιονεύς (εικάζεται ότι είναι Πυθαγόρειος), λένε, και οι ακόλουθοί του
συνέχισαν τη μελέτη της βραδύτητας και της ταχύτητας των κινήσεων μέσα από τις
οποίες αναδύονται οι αρμονίες... Αν σκεφτεί κανείς ότι... στους αριθμούς,
κατασκεύασε λόγους αυτών των ειδών σε αγγεία]

[...]

[Όλα τα αγγεία ήταν ίσα και όμοια. Άφησε ένα άδειο, γέμισε μέχρι τη μέση ένα
άλλο με υγρό και παρήγαγε ήχο στο καθένα. Έτσι προέκυψε η συμφωνία της
οκτάβας]

[...]

[Ύστερα, αφήνοντας ένα αγγείο άδειο, γέμισε ένα άλλο κατά το ένα τέταρτο και
κτυπώντας τα προέκυψε η τέταρτη συμφωνία, όπως προέκυψε η πέμπτη συμφωνία
όταν γέμισε το ένα αγγείο κατά το ένα τρίτο. Τα κενά μέρη είχαν τη σχέση του δύο
προς ένα στην οκτάβα, του τρία προς δύο στην πέμπτη και του τέσσερα προς τρία
στην τετάρτη]

· Η Διήγηση του Νικόμαχου
Η διήγηση του Νικόμαχου στο Enchiridion (Εγχειρίδιον) είναι παρόμοια με
αυτή του Ιάμβλιχου:

[...]

[τα διαστήματα της τετάρτης και της πέμπτης και του συνδυασμού αυτών, της
οκτάβας, και του τόνου που βρίσκεται επιπροσθέτως ανάμεσα στα δύο τετράχορδα
καθιερώθηκαν ως έχοντα αυτή την αριθμητική ποσότητα από τον Πυθαγόρα. Η
μέθοδος που ακολούθησε ήταν η εξής: μια μέρα βυθίστηκε στις σκέψεις για να δει
αν θα μπορούσε να επινοήσει κάποιο οργανικό βοήθημα για την ακοή, το οποίο θα
ήταν συνεπές και όχι επιρρεπές σε λάθη, με τον ίδιο τρόπο που και η όραση
βοηθάται από τους διαβήτες, τον κανόνα και τη διόπτρα, η αφή από την ισορροπία
και από τη διαίρεση των μέτρων. Χάρη σε μια θεόσταλτη ευκαιρία, πέρασε από το
εργαστήρι ενός σιδηρουργού κι άκουσε τα σφυριά να κτυπούν στο σίδερο του
αμονιού, δίνοντας ήχους απολύτως σύμφωνους μεταξύ τους, με εξαίρεση ένα
ζευγάρι. Και αναγνώρισε ανάμεσά τους τη διαπασών, την πέμπτη και την τετάρτη.
Παρατήρησε ότι αυτό που ήταν ανάμεσα στην τετάρτη και την πέμπτη ήταν
παράφωνο αλλά και αναγκαίο να γεμίσει το μεγαλύτερο από αυτά τα διαστήματα.
Υπερευχαριστημένος που, με τη βοήθεια του Θεού, το σχέδιό του είχε εκπληρωθεί,
έτρεξε στο σιδηρουργείο και, μέσα από μια μεγάλη ποικιλία πειραμάτων,
ανακάλυψε ότι αυτό που βρισκόταν σε άμεση σχέση με τη διαφορά στον ήχο ήταν
το βάρος των σφυριών κι όχι η δύναμη των κτυπημάτων ή το σχήμα των σφυριών ή
η διαφορετικότητα του εκάστοτε σίδερου. Τα ζύγισε επακριβώς και πήρε για
προσωπική του χρήση κομμάτια μετάλλου ακριβώς ίσα σε βάρος με τα σφυριά.
Μετά έφτιαξε μια μονή ράβδο από τη μια γωνιά ως την άλλη κάτω από τη στέγη
του, έτσι ώστε να μην προκύψει κάποια παραλλαγή ή υποψία παραλλαγής από τις
ιδιομορφίες των διαφορετικών ράβδων και κρέμασε από αυτή τέσσερις χορδές,
από το ίδιο υλικό, αποτελούμενες από τον ίδιο αριθμό νημάτων, με την ίδια
λεπτότητα και τυλιγμένες στην ίδια έκταση. Ύστερα έδεσε ένα βαρίδιο στο κάτω
40
μέρος κάθε χορδής κι έχοντάς το κανονίσει έτσι ώστε το μήκος κάθε χορδής να είναι
ακριβώς το ίδιο, χτυπούσε τις χορδές ανά δύο και έβρισκε τις συμφωνίες που
προαναφέρθηκαν, διαφορετική συμφωνία για κάθε ζεύγος χορδών. Αντιλήφθηκε
ότι η τεντωμένη χορδή με το μεγαλύτερο αντικείμενο ακούστηκε σε μια οκτάβα από
την τεντωμένη χορδή με το μικρότερο αντικείμενο. Το πρώτο αντικείμενο είχε
βάρος δώδεκα μονάδων και το τελευταίο έξι μονάδων. Έτσι έδειξε ότι η οκτάβα
είναι ο λόγος δύο προς ένα, όπως έδειξαν τα ίδια τα βάρη. Βρήκε ότι το μεγαλύτερο
ακουγόταν σε μια πέμπτη από το μικρότερο (το οποίο ζύγιζε οκτώ μονάδες βάρους)
κι από αυτό κατάλαβε ότι είναι σε ημιόλιο λόγο, λόγος που είχαν μεταξύ τους τα
δύο βάρη. Σε σχέση με το βάρος των εννέα μονάδων, ακουγόταν στο διάστημα μιας
τετάρτης. Και κατάλαβε ότι αυτός ήταν ο επίτριτος λόγος κι ότι αυτή η ίδια χορδή
ήταν σε ημιόλιο λόγο με αυτή που είχε το μικρότερο βάρος (αφού ήταν 9:6). Και με
παρόμοιο τρόπο, η χορδή με το βάρος των οκτώ μονάδων ήταν σε επίτριτο λόγο με
αυτή των έξι και σε ημιόλιο λόγο με αυτή των δώδεκα. Και απέδειξε ότι αυτό που
βρίσκεται μεταξύ της τετάρτης και της πέμπτης, δηλαδή αυτό κατά το οποίο η
πέμπτη ξεπερνά την τετάρτη, είναι σε επόγδοο λόγο, δηλαδή 9:8. Αποδείχθηκε
επίσης ότι η οκτάβα μπορεί να κατασκευαστεί με δύο τρόπους, είτε με τη σύζευξη
της πέμπτης με την τετάρτη, μια και ο λόγος δύο προς ένα προκύπτει από τη
σύζευξη του ημιολίου και του επίτριτου (όπως με τους αριθμούς 12, 8, 6) ή με τον
ανάποδο τρόπο, με τη σύζευξη της τετάρτης με την πέμπτη, μια και ο λόγος δύο
προς ένα αποτελείται από τη σύζευξη του επίτριτου με το ημιόλιο (όπως με τους
αριθμούς 12, 9, 6 που διατάσσονται με αυτή τη σειρά). Έχοντας δουλέψει με τα
βάρη, μέχρι να πονέσουν χέρια και αυτιά κι έχοντας αποδείξει με αναφορά σε αυτά
τους λόγους που ταίριαζαν στις θέσεις τους, μετέφερε επιδέξια το κοινό σημείο
πρόσδεσης των χορδών, όπου όλες μαζί κρέμονταν από τη διαγώνια ράβδο, σε ένα
σημείο πάνω στο όργανό του, ένα σημείο που αποκαλούσε «χορδότονον» και
μετέφερε τις ποσότητες της τάσης με τους ίδιους λόγους που είχαν παραχθεί από
τα βάρη με μια περιστροφή ανάλογου βαθμού στους «κολλαβούς» στο πάνω μέρος.
Χρησιμοποιώντας αυτό ως θεμέλιο και σαν να ήταν αναμφισβήτητη ένδειξη,
προχώρησε στην επέκταση των ερευνών του σε πολλά είδη οργάνων, όπως σε
δοχεία, αυλούς, σειρήνες, μονόχορδα, τρίγωνα και άλλα και σε όλα έβρισκε την
κατανόηση του αριθμού ίδια και απαράλλακτη. Ονόμασε τη νότα που
χαρακτηριζόταν από τον αριθμό έξι «υπάτη», αυτή που χαρακτηριζόταν από το
οκτώ «μέση», η οποία είναι σε επίτριτο λόγο με την «υπάτη», αυτή που
χαρακτηρίζεται από το εννέα «παραμέση», η οποία είναι ένα τόνο ψηλότερη από τη
μέση κι έτσι έχουν επόγδοο λόγο κι αυτή που χαρακτηρίζεται από το δώδεκα την
ονόμασε «νήτη» ή «νεάτη». Την ίδια στιγμή συμπλήρωσε τα κενά μεταξύ τους
σύμφωνα με το διατονικό γένος, με νότες σε καθαρούς λόγους, φτιάχνοντας έτσι το
οκτάχορδο υποταγμένο στους σύμφωνους αριθμούς, δηλαδή στο λόγο δύο, στον
ημιόλιο και τον επίτριτο λόγο και στη διαφορά των δύο τελευταίων, τον επόγδοο
λόγο]


~~~~~~~~~~~~~

αριθμητική θεωρία των λόγων
ακουστκά πειράματα
κοινού μουσικού μέτρου
ανθυφαιρετικής διαδικασίας
διάστημα
οκτάβας
«διαπέντε»
ασύμμετρα
«Στοιχείων» του Ευκλείδη
Σ. Νεγρεπόντης
αρρητότητας του √2
ακουστκά πειράματα
τόνος
δίεση
αρμονική ανθυφαίρεση
γεωμετρική ανθυφαίρεση
ανθυφαίρεσης
αρμονία
γεωμετρία

δομή του σύμπαντος
αρμονία.
Ιάμβλιχου De Vita Pythagorica (Πυθαγόρου Βίος)
Πυθαγόρα
πρώιμων Πυθαγορείων
πλατωνικών Πυθαγορείων
Θέων ο Σμηρνεύς
Θράσυλλος
Νικόμαχος
σχέση ήχου και αριθμού
(Barker, 1989).
μαγικά
σιδηρουργείο
διαδοχή από διαστηματικές σχέσεις
χτυπήματα των σφυριών στο αμόνι
[διαφορές] του ήχου
συχνότητες του ήχου)
όγκο των σφυριών
παλλόμενο αμόνι
όγκου και βάρους
βάρη στα άκρα τεσσάρων πανομοιότυπων χορδών
ογδόης
12 και 6 αριθμητικές μονάδες
αναλογία 2:1
συνήχηση 12:8
πέμπτης
αριθμητικό λόγο 3:2
διάστημα της τετάρτης (12:9, δηλαδή 4:3).
Πλάτωνα
«Greek Musical Writings», Barker
Phaedo (Φαίδων),
Ίππασος ο Μεταποντίνος
«Γλαύκου τέχνη»
τέσσερις χάλκινους δίσκους
επίτριτον (4:3)
ημιόλιον (3:2)
διπλάσια
αρμονία
«τέχνη τουΓλαύκου»
Θέων ο Σμυρνεύς
συμφωνίες από βάρη, από μεγέθη, από κινήσεις και αριθμούς , από αγγεία
Λάσος ο Ερμιονεύς
βραδύτητας
ταχύτητας
κινήσεων
δύο προς ένα στην οκτάβα
τρία προς δύο στην πέμπτη
τέσσερα προς τρία τετάρτη]
τετάρτης
πέμπτης
οκτάβας
τόνου
τετράχορδα
ακοή
λάθη,
εργαστήρι σιδηρουργού
σφυριά
αμονιού
διαπασών
πέμπτη
τετάρτη
παράφωνο
βάρος των σφυριών
ημιόλιο λόγο,
επίτριτος λόγος
επόγδοο λόγο, 9:8
σύζευξη

{... μέχρι να πονέσουν χέρια και αυτιά ... :)!}

«χορδότονον»
τάσης
«κολλαβούς»
δοχεία
αυλούς
σειρήνες
μονόχορδα
τρίγωνα
«υπάτη»,
«μέση»
«παραμέση»,
«νήτη» ή «νεάτη»
διατονικό γένος
οκτάχορδο

www.math.uoa.gr/me/dipl/dipl_gaitani.antonia.pdf
 
Last edited:
Top