Ἑβδομάδα τῆς Τυρινῆς

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ἡ τάξη τῶν καθημερινῶν τῆς ἑβδομάδας τῆς τυρινῆς, κυρίως τῆς Τετάρτης καὶ Παρασκευῆς, δὲν εἶναι εἰσαγωγικὴ προετοιμασία γιὰ τὴν τάξη τῆς μεγάλης τεσσαρακοστῆς, ἀλλὰ συνέπεια τοῦ γεγονότος ὅτι τὸ Τριῴδιο ἀκολουθεῖ πιστὰ τὸ Τυπικὸ τοῦ ἁγίου Σάβα.

Οἱ καθημερινές, λοιπόν, τῆς τυρινῆς εἶναι οἱ ἀρχικὲς καθημερινὲς τοῦ μοναστικοῦ τυπικοῦ μὲ Ἀλληλούια καὶ προηγιασμένες Τετάρτης καὶ Παρασκευῆς.
 
Last edited:
Καλημέρα! Μιας και από αύριο εισοδευουμε στην εβδομάδα της Τυρινης, θα ήθελα να ρωτήσω σχετικά με τους κανόνες του όρθρου. Τα διπτυχα αναφέρουν πως ψαλλουμε τους κανόνες της Παρακλητικης και του Αγίου της ημέρας, πλην μόνο των ωδων όπου υπάρχουν κανόνες του τριωδιου, οπότε και ψάλλονται μονο αυτοί. Το Τριωδιον, οπως το είδα σήμερα, αναφέρει πως ψάλλεται μόνο ο κανόνας του αγίου της ημέρας και τα τριώδια, όπου αυτά υπάρχουν. Καταλιμπάνονται δηλαδή οι κανόνες της Παρακλητικης. Τι ισχύει τελικά; Ευχαριστώ πολυ! Καλη Σαρακοστή να εχουμε.
 
Last edited:
Δευτέρα, Τρίτη καὶ Πέμπτη τῆς τυρινῆς

Ὁ α’ κανόνας τῆς Παρακλητικῆς εἰς 6, ὁ β’ εἰς 4 καὶ τοῦ Μηναίου εἰς 4. Στὶς ᾠδὲς ποὺ ὑπάρχουν τριῴδια: τοῦ Μηναίου μετὰ τῶν εἱρμῶν εἰς 6 καὶ τὰ τριῴδια 4+4.



Τετάρτη καὶ Παρασκευὴ τῆς τυρινῆς

Ὁ α’ κανόνας τῆς Παρακλητικῆς εἰς 6, τοῦ Μηναίου εἰς 4 καὶ ὁ κανόνας τοῦ Τριῳδίου εἰς 4. Στὶς ᾠδὲς ποὺ ὑπάρχουν τριῴδια: ὁ κανόνας τοῦ Τριῳδίου μετὰ τῶν εἱρμῶν εἰς 6 καὶ τὰ τριῴδια 4+4.


Σάββατο τῆς τυρινῆς

Τοῦ ἁγίου τοῦ ναοῦ τοῦ ἤχου τῆς ἑβδομάδας μετὰ τῶν εἱρμῶν εἰς 4 καὶ τοῦ Τριῳδίου εἰς 8.
 
Ἡ τάξη τῶν καθημερινῶν τῆς ἑβδομάδας τῆς τυρινῆς, κυρίως τῆς Τετάρτης καὶ Παρασκευῆς, δὲν εἶναι εἰσαγωγικὴ προετοιμασία γιὰ τὴν τάξη τῆς μεγάλης τεσσαρακοστῆς, ἀλλὰ συνέπεια τοῦ γεγονότος ὅτι τὸ Τριῴδιο ἀκολουθεῖ πιστὰ τὸ Τυπικὸ τοῦ ἁγίου Σάβα.
Οἱ καθημερινές, λοιπόν, τῆς τυρινῆς εἶναι οἱ ἀρχικὲς καθημερινὲς τοῦ μοναστικοῦ τυπικοῦ μὲ Ἀλληλούια καὶ προηγιασμένες Τετάρτης καὶ Παρασκευῆς.
Ἔχει σχέση μέ παλαιά, διαφαινόμενη στό ΤΑΣ, παλαιά μέτρηση τῆς Μ. Τεσσαρακοστῆς. Βλ. ἐδῶ (κι ἐδῶ).
Στά Δίπτυχα πάντα γραφόταν στό τέλος τῆς Κυριακῆς τῶν Ἀπόκρεω:
Συμφώνως μὲ ἀρχαίας ἱστορικὰς καὶ λειτουργικὰς μαρτυρίας (καὶ δὴ κατὰ τὸν 9ον αἰῶνα τοῦ ἁγίου Φωτίου τοῦ μεγάλου) ἡ παροῦσα ἑβδομὰς ἦτο κάποτε αὐστηρῶς νηστήσιμος ὡς πρώτη τῆς τεσσαρακοστῆς νηστείας.

Καί ἀκόμη σημειώνεται:
Εἰς πάσας τὰς ἡμέρας τῆς παρούσης ἑβδομάδος, προοίμιον καὶ θυρανοίξια οὔσης τῆς ἁγίας καὶ μεγάλης τεσσαρακοστῆς νηστείας, μόνον διὰ τυροῦ, ὠῶν καὶ ἰχθύων καταλύομεν, ἀπέχομεν δὲ κρέατος.
 
Το Τριώδιον, όπως το είδα σήμερα, ...
Ἔχετε δίκιο...
Ἀλλά πηγαίνετε στήν Τρίτη πρωί καί τίς ἄλλες μέρες...

Δέν ἔχουν δίκιο ὅμως ὅσοι Ναοί ἤ Μονές δέν προμηθεύθηκαν ἀκόμη...
Τριώδιον Α. Δ. νέα αναθεωρημένη έκδοση (επιμ. + Πρωτοπρ. Κωνσταντίνου Παπαγιάννη)

[Δέν ἔψαξα καί στά Τριώδιον (διάφορες εκδόσεις από 1554 έως 1876), Τριώδιον Ρώμης 1738, κ. ἄ. ἐδῶ, γιά νά δῶ ἄν ὑπάρχει ἡ ἴδια ἀτέλεια]
 
Τοῦ ἁγίου τοῦ ναοῦ τοῦ ἤχου τῆς ἑβδομάδας μετὰ τῶν εἱρμῶν εἰς 4 καὶ τοῦ Τριῳδίου εἰς 8.

κε Θεοδωράκη, ευχαριστούμε ως πάντα πολύ. όταν λέτε του αγίου του ναού του ήχου της εβδομάδας, υπονοείτε προϋπόθεση οκτωήχων κανόνων για τον σεμνυνόμενο άγιο; κι αν ναι, τί γίνεται (υποψιάζομαι, συνηθέστατο), όταν υφίσταται απλώς μονόηχος;
ευχαριστώ πολύ.
 
... όταν λέτε του αγίου του ναού του ήχου της εβδομάδας, υπονοείτε προϋπόθεση οκτωήχων κανόνων για τον σεμνυνόμενο άγιο; κι αν ναι, τί γίνεται (υποψιάζομαι, συνηθέστατο), όταν υφίσταται απλώς μονόηχος;
Ἀγαπητέ @Γεώργιος Σάββας αὐτή εἶναι μιά μοναστική διάταξη, πού, ὅπως διαβάζεις στό Τριῴδιο καί στό ΤΑΣ, γράφει «τοῦ ἁγίου τῆς μονῆς». Οἱ Μονές φρόντιζαν νά ἔχουν κανόνα τοῦ ἁγίου τῆς μονῆς καί στούς 8 ἤχους. Στίς ἐνορίες ψάλλεται μόνον ὁ κανών τῶν Ὁσίων, ὅπως σημειώνουν τά Δίπτυχα, κατ᾿ ἀναλογίαν τοῦ προηγουμένου Σαββάτου. Δές καί ΣΤ.
 
Ἀγαπητέ @Γεώργιος Σάββας αὐτή εἶναι μιά μοναστική διάταξη, πού, ὅπως διαβάζεις στό Τριῴδιο καί στό ΤΑΣ, γράφει «τοῦ ἁγίου τῆς μονῆς». Οἱ Μονές φρόντιζαν νά ἔχουν κανόνα τοῦ ἁγίου τῆς μονῆς καί στούς 8 ἤχους. Στίς ἐνορίες ψάλλεται μόνον ὁ κανών τῶν Ὁσίων, ὅπως σημειώνουν τά Δίπτυχα, κατ᾿ ἀναλογίαν τοῦ προηγουμένου Σαββάτου. Δές καί ΣΤ.

ευχαριστώ πολύ, πάτερ.
υπάρχουν ανθολογίες οκτωήχων κανόνων άραγε, συντεταγμένες σε μονές, και για "μικρότερους" αγίους;
 
Θα ήθελα επ ' ευκαιρία να ρωτήσω αν όντως τελικά τελείται πουθενά Προηγιασμένη την εβδομάδα της Τυροφάγου.
 
Last edited:
Ἔχετε δίκιο...
Ἀλλά πηγαίνετε στήν Τρίτη πρωί καί τίς ἄλλες μέρες...
Δέν ἔχουν δίκιο ὅμως ὅσοι Ναοί ἤ Μονές δέν προμηθεύθηκαν ἀκόμη...
Τριώδιον Α. Δ. νέα αναθεωρημένη έκδοση (επιμ. + Πρωτοπρ. Κωνσταντίνου Παπαγιάννη)
[Δέν ἔψαξα καί στά Τριώδιον (διάφορες εκδόσεις από 1554 έως 1876), Τριώδιον Ρώμης 1738, κ. ἄ. ἐδῶ, γιά νά δῶ ἄν ὑπάρχει ἡ ἴδια ἀτέλεια]
Νά συμπληρώσουμε καί διευκρινίσουμε @chryslago ὅτι στό Τριῴδιο πού εἴδατε ὑπάρχει μιά διάταξη στό τέλος τοῦ Ἑσπερινοῦ τήν Κυριακή τῶν Ἀπόκρεω, πού ἀναφέρει τή διάταξη τῶν κανόνων τοῦ ὄρθρου. Τό εἶδα καί στά παλιά Τριῴδια. Ὁπότε γιά τή Δευτέρα πρωί, ἐπειδή ἔχουμε τριῴδια στή α΄ ῲδή, γι᾿ αὐτό δέν ἀναφέρονται οἱ κανόνες τῆς Ὀκτωήχου. Εἶναι θέμα διαρρυθμίσεως τοῦ ὑλικοῦ, πού στά παλιά Τριῴδια, πού εἶδα, ἡ διάταξη εἶναι συνεχόμενη Τῌ ΚΥΡΙΑΚῌ ΕΣΠΕΡΑΣ ΚΑΙ Τῌ ΔΕΥΤΕΡᾼ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ ΠΡΩΪ. Αὐτό διευθετήθηκε στό νέο Τριῴδιο, καθώς καί κάτι ἄλλο σημαντικό, πού θά γράψω σέ ξεχωριστό μήνυμα, ἄν δέν τό βρῶ ἤδη γραμμένο σέ ἄλλο θέμα.
 
Θα ήθελα επ ' ευκαιρία να ρωτήσω αν όντως τελικά τελείται πουθενά Προηγιασμένη την εβδομάδα της Τυροφάγου.
Ὄχι @giorgosgoudi , ὅπως ΟΧΙ καί τή Μ. Παρασκευή. Αὐτά εἶναι τοῦ παρελθόντος... δέν ἰσχύουν πλέον...
 
Σχετικά με τα λινκς, για την κατάλυση τυριού αναφέρεται σαν εξήγηση και η αντίσταση σε κάποια αίρεση. Το ίδιο και για την πρώτη εβδομάδα. Υπάρχει κάπου συζήτηση για αυτό;
 
... καθώς καί κάτι ἄλλο σημαντικό, πού θά γράψω σέ ξεχωριστό μήνυμα, ἄν δέν τό βρῶ ἤδη γραμμένο σέ ἄλλο θέμα.
Εἶχα γράψει ἐδῶ (δέν βρῆκα κάπου ἀλλοῦ)
... διόρθωση στό σφάλμα πού ὑπάρχει στούς τριῴδιους κανόνες τήν Παρασκευή τῆς Τυρινῆς, ὅπως ἔχει ἐπισημανθεῖ ἀπό τόν π. Κων. Παπαγιάννη στό Διορθώσεις καί Παρατηρήσεις εἰς τό Τριῴδιον, καθώς καί στήν ἔκδοση τῆς Μ. Τεσσαρακοστῆς τοῦ Ῥηγόπουλου καί στά Δίπτυχα 2007 καί 2008.

Δεῖτε τήν παράλειψη τοῦ β΄ τριωδίου στήν θ΄ ᾠδή Τῌ ΠΑΡΑΣΚΕΥῌ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ ΠΡΩΪ πού ἔχει συμπληρωθεῖ στό Τριώδιον Α. Δ. νέα αναθεωρημένη έκδοση (επιμ. + Πρωτοπρ. Κωνσταντίνου Παπαγιάννη).
 
Σχετικά με τα λινκς, για την κατάλυση τυριού αναφέρεται σαν εξήγηση και η αντίσταση σε κάποια αίρεση. Το ίδιο και για την πρώτη εβδομάδα. Υπάρχει κάπου συζήτηση για αυτό;
Ὄχι @giorgosgoudi , δέν ὑπάρχει. Ἀναγράφεται στό ΤΑΣ (κεφ. ΚΖ΄) στό τέλος τῆς Κυριακῆς Τελώνου καί Φαρισαίου καί πρόκειται γιά τή νηστεία τοῦ ἀρτζιβουρίου. Ἐδῶ εἶναι ἐκτός θέματος. Περισσότερα στό ΤΑΣ2010 σελ. 307 ὑποσημ. 10.
 
Το Σάββατο της Τυρινής θα μπορούσε, πριν τον κανόνα του Τριωδίου, να ψαλεί ο κανόνας του μηναίου, κατ' αντιστοιχία με την διάταξη του ΤΜΕ για το Α' Σάββατο των Νηστειών;
 
Το Σάββατο της Τυρινής θα μπορούσε, πριν τον κανόνα του Τριωδίου, να ψαλεί ο κανόνας του μηναίου, κατ' αντιστοιχία με την διάταξη του ΤΜΕ για το Α' Σάββατο των Νηστειών;
Βεβαίως. Δεῖτε Σημ. ΔΕΕ 2007 καί 2008 στό Σάββατο πρό τῆς Κυριακῆς τῆς Ἀπόκρεω.
 
Back
Top