[Ερώτηση] Ψαλτική για κληρικούς : τί να μάθουμε για να βοηθάμε τους ψάλτες και εμάς;

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#21
Χριστός Ανέστη πάτερ.
Ωραίο το Κλιτόν αλλά όχι παντού.
όπως και νά΄χει είναι άνοστο.
Συγχωρέστε με, αλλά δεν είναι λίγο υποκειμενικό αυτό; Προσωπικά δεν με τρελαίνει ο βαρύς εκ του Γα (εναρμόνιος), είναι λόγος αυτός για την προσπάθεια της κατά το δυνατόν απόρριψής του από τις Ιερές μας Ακολουθίες; Κάπου πριν μερικές μέρες στο Συναξάριο αναφέρθηκε το: οἱ τὰ πάντα καλῶς διαταξάμενοι θεῖοι Πατέρες... Και επειδή και η Θεολογία, αλλά και η ψαλτική έχουν από ένα σύνολο "Πατέρων" (έναν εκ των οποίων επέλεξα να κοσμεί και τις εδώ κουβέντες μας ως αβατάρ) οι οποίοι θέσπισαν κάποια πράγματα, προσωπικά προσπαθώ να κάνω υπακοή...
Το χρησιμοποιούμε στο Ιερό Ευαγγέλιο στον Απόστολο και σε κάποια άλλα σημεία οπως π.χ στο διάστημα μεταξύ των Αντιφώνων.
Τι γίνεται όμως όταν η ροή της Θείας Λειτουργίας ψάλεται σε α' - πλ α' ήχο ή σε κάποιο εναρμόνιο γένος και ξαφνικά παρεμβάλλεται απο τον διάκονο ή τον ιερέα ένα ψυχρό Κλιτόν; Εκεί κάτι παγώνει, σταματάει απότομα η κατανυκτική ατμόσφαιρα (προσωπική άποψη) που επικρατεί μέχρι εκείνη τη στιγμή.
Για το αν έχει ή όχι τελικά ήχο αυτή η ροή της Θ. Λειτουργίας, θα σας πρότεινα αν δεν το έχετε ήδη κάνει, να παρακολουθήσετε μία συζήτηση που έγινε εδώ. Και μία προσωπική διπλή απορία επ' αυτού: Σταματάει η κατάνυξη μετά το τέλος του δύναμις και την έναρξη των αναγνωσμάτων (Αποστόλου και Ευαγγελίου); Υπάρχουν μη κατανυκτικοί ήχοι στην ψαλτική τέχνη; Ως προσωπική άποψη είναι απολύτως σεβαστή πάντως.
Δε θα πω περισσότερα. Η καλή συνεργασία και το εγκάρδιο κλίμα μεταξύ ιερέων και ψαλτών μπορούν να βοηθήσουν πνευματικά και τους ιδίους αλλά και τις ψυχές που εκκλησιάζονται.
Συμφωνώ και επαυξάνω γέροντα.
με αγάπη και εκτίμηση π. Γεώργιος
Την ευχή σας.
 
Last edited:

dimitris

Παλαιό Μέλος
#22
Συγχωρέστε με για την παρέμβαση που θα κάνω. Ναι μεν ο κληρικός πληρώνεται απο το δημόσιο, αλλα θα διαφωνήσω με την έκφραση "δημόσιος υπάλληλος" και λυπάμαι που άνθρωποι της Εκκλησίας και μάλιστα στενοί συνεργάτες των ιερέων έχουν τέτοια άποψη. Ίσως υπάρχουν όμως κάποιες εξαιρέσεις. Δεν είμαι ΓΝΩΣΤΗΣ της βυζαντινής μουσικής, παρόλαυτα διδάσκω σε ωδείο αφιλοκερδώς όλους μου τους μαθητές με πολύ ευχαρίστηση και αγάπη. Προσπαθώ να μαθαίνω και να μελετώ συνεχώς. Άρα δε νομίζω οτι οι ιερείς δεν ασχολούνται.
Εγώ αντίθετα λυπάμαι που πληρώνονται από το δημόσιο και ας μην είναι "δημόσιοι υπάλληλοι" και ότι αποφάσεις Ι Συνόδων πρέπει να λάβουν υπογραφή από τον/την υπουργό άσχετα αν αυτός είναι χριστιανός ή πιστεύει τα αντίθετα.
Κάπου επίσης το πτυχίο μουσικής θα πρέπει να λαμβάνετε σοβαρά υπ όψιν για διορισμό ιερέων σε μεγάλους ενοριακούς ναούς γιατί σήμερα και ο λαός εχει απαιτήσεις και δεν έχει καμιά όρεξη να βομβαρδίζεται από φάλτσα δύο ώρες που πάει να προσευχηθεί.
Ο λαός θέλει ο παπούλης να τα λέει καλά.
Ομως δεν είμαι αρμόδιος να μιλώ για εκκλησιαστικά θέματα σε σχέσεις εκκλησίας πολιτείας, κάτι που πρέπει να ενδιαφέρει όλους μας, γιαυτό μιλώ περισσότερο για τις εξαιρέσεις και όχι για αυτούς που ψάχνονται σε κάποιο φόρουμ (και έφερα πιστεύω βοηθητικό υλικό) ή για αυτούς που αφιλοκερδώς διακονούν σε κάποιο ωδείο, γηροκομείο κλπ.

Στα ωδεία οι περισσότεροι είναι νέοι μέχρι 20 ετών. Αυτοί θα αναλάβουν να καλύψουν τις ανάγκες των πιστών με χειροθεσία ή χωρίς.
Έχουν καταναλώσει χιλιάδες ώρες από τη ζωή τους διαβάζοντας μουσική με σκοπό να ικανοποιήσουν τις ανάγκες του εκκλησιάσματος.
 

serafeim99

Νέο μέλος
#23
Εγώ αντίθετα λυπάμαι που πληρώνονται από το δημόσιο και ας μην είναι "δημόσιοι υπάλληλοι" και ότι αποφάσεις Ι Συνόδων πρέπει να λάβουν υπογραφή από τον/την υπουργό άσχετα αν αυτός είναι χριστιανός ή πιστεύει τα αντίθετα.
Κάπου επίσης το πτυχίο μουσικής θα πρέπει να λαμβάνετε σοβαρά υπ όψιν για διορισμό ιερέων σε μεγάλους ενοριακούς ναούς γιατί σήμερα και ο λαός εχει απαιτήσεις και δεν έχει καμιά όρεξη να βομβαρδίζεται από φάλτσα δύο ώρες που πάει να προσευχηθεί.
Ο λαός θέλει ο παπούλης να τα λέει καλά.
Ομως δεν είμαι αρμόδιος να μιλώ για εκκλησιαστικά θέματα σε σχέσεις εκκλησίας πολιτείας, κάτι που πρέπει να ενδιαφέρει όλους μας, γιαυτό μιλώ περισσότερο για τις εξαιρέσεις και όχι για αυτούς που ψάχνονται σε κάποιο φόρουμ (και έφερα πιστεύω βοηθητικό υλικό) ή για αυτούς που αφιλοκερδώς διακονούν σε κάποιο ωδείο, γηροκομείο κλπ.

Στα ωδεία οι περισσότεροι είναι νέοι μέχρι 20 ετών. Αυτοί θα αναλάβουν να καλύψουν τις ανάγκες των πιστών με χειροθεσία ή χωρίς.
Έχουν καταναλώσει χιλιάδες ώρες από τη ζωή τους διαβάζοντας μουσική με σκοπό να ικανοποιήσουν τις ανάγκες του εκκλησιάσματος.
Αγαπητέ μου κύριε,
Αν το πτυχίο μουσικής λαμβάνεται υποψιν για διορισμό Ιερέων φοβάμαι οτι θα μείνεται χωρίς ...Ιερείς. Τι σας κάνει να πιστεύεται οτι το σπουδαιότερο προσόν ενος κληρικού είναι τα φωνητικά του προσόντα με κάνει να απορώ... Ο Αγιος Νικόλας ο πλανάς είχε εξαιρετική φωνητική δεινότητα? Ο Αγιος Νεκτάριος? τόσοι και τόσοι Αγιοι της εκκλησιας μας Αγίασαν λόγω φωνής? Αν ο λαός έχει απαιτήσεις απο τους κληρικούς καλά θα κάνει το λιγότερο που να τον απασχολεί να είναι στην μουσική δεινότητα του Ιερέα αλλά σε πολύ πιο ουσιαστικά θέματα. Αν θέλει μουσική δεινότητα, ύφος, και γενικά αν αντιμετωπίζεται η Θεία Λατρεία σαν καλλιτεχνικό γεγονός τότε φοβάμαι οτι είμαστε σε λάθος δρόμο...
Λυπάσται που πληρωνόμαστε απο το δημόσιο, μεταξύ μας και εγώ γιατί αυτό είναι επιχείρημα για μερικούς "μη φίλους" της εκκλησίας. Εγω υπηρετώ σε μια ενορία 60 κατοικών και εχω εκκλησίασμα 40 άτομα. ποιός μεγαλό-ψαλτο-κληρικός θα ήθελε να έρθει χωρίς να πληρωθεί να κάνει διπλές ακολουθίες μεγάλης εβδομάδας, να κάνει γάμους κα βαφτίσεις μια φόρα τον χρόνο η τα δύο χρόνια, και Αν..., και όταν τύχουν να μην θέλω να πάρω χρήματα γιατί ξέρω οτι είναι όλοι άνθρωποι άγροτες που ίδρώνουν να βγάλουν μεροκάματα.ποιός χωρίς μισθό θα ήθελε να κάνει Ορθρους εσπερινούς Λειτουργίες με 40 στην καλύτερη περιπτώση ατομα εκκλησίασμα της Κυριακές και της καθημερινές γύρω στα 20 άτομα.? σε ένα χωριό χαμένο στα βουνά, Μήπως εσείς? μετά χαράς να σας παραχώρησω την δημοσιο υπαλληλική μου θέση.
Με αγάπη
π Σεραφείμ
 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#24
Κάπου επίσης το πτυχίο μουσικής θα πρέπει να λαμβάνετε σοβαρά υπ όψιν για διορισμό ιερέων σε μεγάλους ενοριακούς ναούς γιατί σήμερα και ο λαός εχει απαιτήσεις και δεν έχει καμιά όρεξη να βομβαρδίζεται από φάλτσα δύο ώρες που πάει να προσευχηθεί
Δημήτρη, Χριστός Ανέστη. Η άποψή μου είναι:
α) δεν σημαίνει ότι χρειάζεσαι πτυχίο για να μην είσαι φάλτσος
β) να θεσπίσουμε ένα μη πνευματικο κριτήριο διορισμού ακριβώς στην περιοχή που έχει περισσότερη ανάγκη από πολύ πνευματικούς ιερείς;
 
#25
Αγαπητέ μου κύριε,
Αν το πτυχίο μουσικής λαμβάνεται υποψιν για διορισμό Ιερέων φοβάμαι οτι θα μείνεται χωρίς ...Ιερείς.
Και χωρίς ψάλτες σε λίγο καιρό θα μείνουν οι ναοί πάτερ, όλοι θα απαιτούν κλειστά συμβόλαια με υπέρογκες αμοιβές.
Θα θέλουν 15 μικρόφωνα γύρω τους, echo, delay, chorus, κονσόλες και ενισχυτές και φυσικά τον περίφημο ψηφιακό ισοκράτη του κ. Ναούμ.
Έτσι ο ναός δεν θα έχει τίποτα να ζηλέψει απ' το μέγαρο μουσικής.

Θα χαθεί, αν δεν έχει χαθεί ήδη, το νόημα του ψάλλειν.

Στο χωριό μου, κάποτε ένας συγχωρεμένος ψάλτης, έλεγε: “ποιος Θεός ρε, το κομμάτι μας να κάνουμε”. Αιωνία του η μνήμη!

Τι σας κάνει να πιστεύεται οτι το σπουδαιότερο προσόν ενος κληρικού είναι τα φωνητικά του προσόντα με κάνει να απορώ... Ο Αγιος Νικόλας ο πλανάς είχε εξαιρετική φωνητική δεινότητα? Ο Αγιος Νεκτάριος? τόσοι και τόσοι Αγιοι της εκκλησιας μας Αγίασαν λόγω φωνής? Αν ο λαός έχει απαιτήσεις απο τους κληρικούς καλά θα κάνει το λιγότερο που να τον απασχολεί να είναι στην μουσική δεινότητα του Ιερέα αλλά σε πολύ πιο ουσιαστικά θέματα. Αν θέλει μουσική δεινότητα, ύφος, και γενικά αν αντιμετωπίζεται η Θεία Λατρεία σαν καλλιτεχνικό γεγονός τότε φοβάμαι οτι είμαστε σε λάθος δρόμο...
Λυπάσται που πληρωνόμαστε απο το δημόσιο, μεταξύ μας και εγώ γιατί αυτό είναι επιχείρημα για μερικούς "μη φίλους" της εκκλησίας. Εγω υπηρετώ σε μια ενορία 60 κατοικών και εχω εκκλησίασμα 40 άτομα.
Συμφωνώ απόλυτα και σας συγχαίρω μέσα απ' την καρδιά μου πατέρα Σεραφείμ.
Βρίσκεστε σε μια φτωχή ενορία και κάνετε το λειτούργημά σας με συνέπεια και αφοσίωση.
Κάποιοι άλλοι όμως, θα παρακαλούσαν και θα έκαναν τα αδύνατα δυνατά για μια θέση στην Πρωτεύουσα (παραδείγματα; πολλά!). Εδώ είναι το χρήμα, όπως πολλοί αντιλαμβάνονται. Έτσι είναι ο άνθρωπος, τι τα θες, τι τα γυρεύεις; Ον αδηφάγο, εγωπαθές και άπληστο. Η ιδιότητα ή το επάγγελμα δεν παίζει κανένα ρόλο.



ποιός μεγαλό-ψαλτο-κληρικός θα ήθελε να έρθει χωρίς να πληρωθεί να κάνει διπλές ακολουθίες μεγάλης εβδομάδας, να κάνει γάμους κα βαφτίσεις μια φόρα τον χρόνο η τα δύο χρόνια, και Αν..., και όταν τύχουν να μην θέλω να πάρω χρήματα γιατί ξέρω οτι είναι όλοι άνθρωποι άγροτες που ίδρώνουν να βγάλουν μεροκάματα.ποιός χωρίς μισθό θα ήθελε να κάνει Ορθρους εσπερινούς Λειτουργίες με 40 στην καλύτερη περιπτώση ατομα εκκλησίασμα της Κυριακές και της καθημερινές γύρω στα 20 άτομα.? σε ένα χωριό χαμένο στα βουνά, Μήπως εσείς? μετά χαράς να σας παραχώρησω την δημοσιο υπαλληλική μου θέση.
Με αγάπη
π Σεραφείμ
Ιδού η Ρόδος...
 

ΑΛΕΞΙΟΣ ΝΙΚΟΛΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Φωτορεπόρτερ - Οπερατέρ Films Producer
#26
Εγώ πάλι έχω την εξής άποψη
Η εκκλησία θα πρέπει να βάλει μέσα στα μαθήματα όταν σπουδάζεις για ιερωμένος δεν ξέρω εάν έχει βυζαντινή μουσική εάν δεν έχει θα ήταν χρήσιμο να βάλει τα απαραίτητα και γιατί όχι βεβαίωση σπουδών βυζαντινής μουσικής
Τώρα στις ποιο μεγάλες ενορίες ο υπάρχων δεσπότης να βάλει κάποιον ο όποιος είναι καλλίφωνος συμφωνώ βεβαία το προσόν καλλίφωνος δεν ισχύει για να γίνει κάποιος ιερωμένος διότι μπορεί να έχει πολλά αλλά σημαντικά χαρίσματα
Πάντως ότι ο πάτερ σεραφείμ είναι σε ένα μικρό χωριό με λίγους κατοίκους εκεί πρέπει η πολιτεία να κοιτάξει να δόση αφορμές και για νέους ψάλτες και ιερείς που θα κάνουν την διακονία τους στην επαρχεία
Νομίζω ότι πλέον πολλοί είναι αυτοί που θέλουν να ζήσουν στην επαρχεία
Γιατί πρέπει να υπάρχουν άνθρωποι οι όποιοι έχουν ζήλο γι αυτές τις θέσεις και κάνουν πραγματικό λειτούργημα όχι μεγάλες τσέπες και δημόσιες σχέσεις
Η επαρχεία πονά σε τέτοιου είδους θέματα
Και όλα αυτά γιατί κάποιοι την βυζαντινή μας μουσική θα έπρεπε να την έχουν εικόνισμα και όμως σας πληροφορώ είναι η τελευταία
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#27
Στις Εκκλησιαστικές σχολές (Πάτμου και Χανίων για τις οποίες είμαι βέβαιος τουλάχιστον) υπάρχει μάθημα μουσικής στο οποίο διδάσκεται Βυζαντινή. Όμως, όπως σε όλα τα γυμνάσια (εκτός των μουσικών) και τα γενικά λύκεια της χώρας μας, το μάθημα της μουσικής είναι δευτερεύον. Προσωπικά μπορεί να γνώρισα την μουσική της ψαλμωδίας μέσα στο Εκκλησιαστικό λύκειο, αλλά από επιλογή και όχι από παρότρυνση κανενός. Πολλοί αποφοιτούν χωρίς καμία γνώση πάνω στο αντικείμενο, δυστυχώς. Όπως είπαμε και στη συνέντευξη, άλλη μία απόδειξη του ότι το κράτος δεν δίνει πραγματικά δεκάρα για αυτή την αποκλειστικά Ελληνική κληρονομιά... :(.

Φυσικά, η μουσικότητα κάποιου, δεν είναι σε καμία περίπτωση στοιχείο αγιότητος, όμως και η αγιότητα, δεν αποτελεί στόχο μόνο του κλήρου, αλλά και όλων μας, κληρικών και λαϊκών, οπότε θα πρότεινα να μην το μπλέκουμε σε μία τέτοια συζήτηση, αναζήτηση της οποίας δεν είναι η ψυχική και πνευματική προκοπή, αλλά το πως μία ακολουθία μπορεί να διεξάγεται με λιγότερες παραφωνίες, από μέρος του ιερατείου. Για τις δικές μας, τα λέμε συχνά πικνά... :eek:
 
Last edited by a moderator:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#28
Πάτερ,
Στό Παγκράτι Καλαβρύτων εἶσαι; Ἔτσι πές; Λέω κι ἐγώ· στό Παγκράτι Ἀθηνῶν δέν ξέρω κανένα.
Νά εἶσαι καλά!
Καλή δύναμη!
Εἶσαι τυχερός πάντως.​
 

serafeim99

Νέο μέλος
#29
Στις Εκκλησιαστικές σχολές (Πάτμου και Χανίων για τις οποίες είμαι βέβαιος τουλάχιστον) υπάρχει μάθημα μουσικής στο οποίο διδάσκεται Βυζαντινή. Όμως, όπως σε όλα τα γυμνάσια (εκτός των μουσικών) και τα γενικά λύκεια της χώρας μας, το μάθημα της μουσικής είναι δευτερεύον. Προσωπικά μπορεί να γνώρισα την μουσική της ψαλμωδίας μέσα στο Εκκλησιαστικό λύκειο, αλλά από επιλογή και όχι από παρότρυνση κανενός. Πολλοί αποφοιτούν χωρίς καμία γνώση πάνω στο αντικείμενο, δυστυχώς. Όπως είπαμε και στη συνέντευξη, άλλη μία απόδειξη του ότι το κράτος δεν δίνει πραγματικά δεκάρα για αυτή την αποκλειστικά Ελληνική κληρονομιά... :(.

Φυσικά, η μουσικότητα κάποιου, δεν είναι σε καμία περίπτωση στοιχείο αγιότητος, όμως και η αγιότητα, δεν αποτελεί στόχο μόνο του κλήρου, αλλά και όλων μας, κληρικών και λαϊκών, οπότε θα πρότεινα να μην το μπλέκουμε σε μία τέτοια συζήτηση, αναζήτηση της οποίας δεν είναι η ψυχική και πνευματική προκοπή, αλλά το πως μία ακολουθία μπορεί να διεξάγεται με λιγότερες παραφωνίες, από μέρος του ιερατείου. Για τις δικές μας, τα λέμε συχνά πικνά... :eek:
Aσφαλώς και συμφωνώ.Η ένσταση μου είναι στο οτι δεν μπορεί η μουσική καταρτιση ή όχι κάποιου να είναι αποκλειστικό προσόν κάποιου κληρικού σύμφωνα με τα λεγόμενα του φίλου dimitris. βέβαια και με ενδιαφέρει η λειτουργία ή όποια άλλη ακολουθία να έχει τις λιγότερες δυνατές παραφωνίες απο πλευράς κλήρου, γιαυτό και εξ΄αρχής έθεσα αυτό το ζήτημα.... Και για την ιστορία, όχι δεν είμαι στο Παγκράτι Αθηνών κληρικός, φυσικά, και ούτε στο παγκράτι καλαβρύτων.ανέφερα το παγκράτι γιατί εκει ζούσα πριν γίνω κληρικός, στην περιοχή που διακονώ δεν υπάρχει άλλος Σεραφείμ οπότε δεν θα ήθελα να εκτεθώ σε γνωστούς και γιαυτό απέφυγα να βάλω την σωστή διεύθυνση διαμονής μου.
 

vasilis

Πέτρου Βασίλειος
#30
Εγώ πάλι συμφωνω με την άποψη οτι η βασική μουσική παιδεία είναι οχι απλά απαραίτητη αλλά κάτι παραπάνω για του κληρικούς και θα έπρεπε σε όλες τις εκκλησιαστικές σχολές της ελλάδας να ήταν υποχρεωτικό μάθημα η βυζαντινή μουσική. Συμφωνώ πως ο ρόλος του ιερέα είναι άλλος και οχι να είναι ψάλτης ΟΜΩΣ το να βγαίνει εύηχο το αποτέλεσμα είναι πολύ σημαντικό για τον πιστό και αυτό οχι γιατί ευφραίνεται το αυτί του αλλά γιατί αποσπάται η προσοχή του όταν ακούει λαρυγγισμούς και φάλτσα.

Και το λέω από προσωπική πείρα όταν πάω σε επαρχία να εκκλησιαστώ δεν μπορώ να συγκεντρωθώ όταν ακούω απίστευτη φαλτσαδούρα από ιερείς, άνθρωπος είσαι θα σε πιάσουν τα γέλια, θα σκεφτείς μα τι λέει, θα πεις πω πω που τον βρήκαν αυτόν κτλ.

Θέλετε να σας πω και ένα άλλο παράδειγμα εντελώς όμοιο με αυτό που συζητάμε. Σπουδάζω ιατρική. Το ξέρετε οτι στα πανεπιστήμια ιατρικής της ελλάδος το μάθημα "πρώτες βοήθειες" δεν είναι υποχρεωτικό αλλά κατ'επιλογήν όπως ακριβώς και η βυζαντινή μουσική στις εκκλησιαστικές σχολές? Βγαίνουμε γιατροί από τα πανεπιστήμια και αν δεν έχουμε πάρει το μάθημα πρώτες βοήθειες δεν μπορούμε να σώσουμε κάποιον που παθαίνει κάτι στο δρόμο. Λέει ο άλλος "μα εγώ οφθαλμίατρος θέλω να γίνω,τα μάτια είναι το αντικείμενό μου γιατί να μάθω πρώτες βοήθειες;". Πόσο λογικό σας φαίνεται? αν σας φαίνεται λογικό τότε ναι οι ιερείς δεν πρέπει να μαθαίνουν βυζαντινή μουσική.
 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#31
Θέλετε να σας πω και ένα άλλο παράδειγμα εντελώς όμοιο με αυτό που συζητάμε. Σπουδάζω ιατρική. Το ξέρετε οτι στα πανεπιστήμια ιατρικής της ελλάδος το μάθημα "πρώτες βοήθειες" δεν είναι υποχρεωτικό αλλά κατ'επιλογήν όπως ακριβώς και η βυζαντινή μουσική στις εκκλησιαστικές σχολές? Βγαίνουμε γιατροί από τα πανεπιστήμια και αν δεν έχουμε πάρει το μάθημα πρώτες βοήθειες δεν μπορούμε να σώσουμε κάποιον που παθαίνει κάτι στο δρόμο. Λέει ο άλλος "μα εγώ οφθαλμίατρος θέλω να γίνω,τα μάτια είναι το αντικείμενό μου γιατί να μάθω πρώτες βοήθειες;". Πόσο λογικό σας φαίνεται? αν σας φαίνεται λογικό τότε ναι οι ιερείς δεν πρέπει να μαθαίνουν βυζαντινή μουσική.
Το σκεπτικό σου είναι σωστό, Βασίλη, αλλά το τελευταίο επιχείρημα μου μοιάζει με μια απλή αναλογία χωρίς αιτιακή σύνδεση.
Θα σας πω το εξής απλό: αν ο γιατρός δεν μπορεί να βοηθήσει αυτόν που πεθαίνει, απέτυχε ως γιατρός. Αν ο ιερέας δεν είναι καλλίφωνος, απέτυχε ως ιερέας; Δηλαδή λειτουργός των μυστηρίων και πνευματικός οδηγός των πιστών; Ότι είναι προσόν ναι, αλλά αναγκαίο;
Κάποια πράγματα να τα επαναπροσδιορίσουμε σε σχέση με το τι είναι η εκκλησία και επικαλούμαι τον π. Μάξιμο και τους θεολόγους, γιατί δεν γνωρίζω θεολογία. Λέω μόνο αυτό: Η εκκλησία είναι έργο εν ταυτώ και πηγή του αγίου Πνεύματος. Τί μπορεί να προσελκύσει περισσότερο τον πιστό στην εκκλησία μέσω του ιερέα παρά η πνευματικότητα - ήθελα να πω, αλλά δεν το λέω, η αγιότητα. Μέσω της οποίας έρχεται η θεία χάρη; Αν τον προσελκύσει τον πιστό η φωνή του, μήπως μπαίνει στην εκκλησία με λανθασμένες προοπτικές;
 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#32
π. Μάξιμος;35096 said:
Πάτερ,
Στό Παγκράτι Καλαβρύτων εἶσαι;​
Λίγο ακόμα και θα ήμασταν συχωριανοί, πάτερ. Από εκεί κάπου είμαι εγώ...(κλήμα του Παυσανία κ.λπ.)
 

ATHAN

Αθανάσιος Μπακαλούδης
#34
http://www.youtube.com/watch?v=dnX1MDwX_fc
Δείτε αυτό εφόσον μιλάμε για καλλίφωνους ιερείς
Ὄντως ἀγαπητὲ συνάδελφε, σὲ πιάνει δέος καὶ ἡ καρδούλα σου προσεύχεται θέλεις δὲ θέλεις μαζὶ μὲ τὸν καλλίφωνο αὐτὸ πατέρα.
Ὅμως νὰ ποὺ ὑπάρχουν καὶ οἱ κακόφωνοι ἱερεῖς, καὶ οἱ παράτονοι ἱερεῖς, μία ποὺ μιλᾶμε γὶ αὐτούς.
Σὲ συζήτηση ποὺ εἶχα κάποτε μὲ ἕναν ἄρχοντα τοῦ Πατριαρχείου μας γὶ αὐτὲς τὶς περιπτώσεις, μοῦ εἶπε τὸ ἑξῆς σοφό:
"ἐκεῖνο ποὺ εἶναι σημαντικότερο εἶναι ἡ ἀγαστὴ συνεργασία τοῦ ψάλτη καὶ τοῦ ἱερέα".
Καὶ ἐπειδὴ στὴ μακρόχρονη ψαλτική μου πορεία συνάντησα τέτοιες καταστάσεις καὶ πληγώθηκα δεινῶς, ἔμαθα νὰ εἶμαι πιὸ φειδωλὸς σὲ τέτοιες περιπτώσεις.
Μὲ ἀγάπη Χριστοῦ
Ἀθανάσιος Μπακαλούδης
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#35
Aν ο γιατρός δεν μπορεί να βοηθήσει αυτόν που πεθαίνει, απέτυχε ως γιατρός. Αν ο ιερέας δεν είναι καλλίφωνος, απέτυχε ως ιερέας;
Γιώργο μου, φυσικά και όχι. Το έργο του Ιερέως είναι πολύπλευρο (ρήτωρ, ψυχαναλυτής ως και οικονομικός διαχειριστής καλείται να γίνει), αλλά όλα είναι προτερήματα που σίγουρα δεν συναντώνται παντού. Ευχής έργον είναι να υπάρχουν όλα σε όλους, αλλά αυτό είναι τουλάχιστον ουτοπία...

Από την άλλη όμως, δεν πρέπει να υποβιβάζουμε το γεγονός της σημαντικότητας του σωστού λειτουργού, εννοώντας και του τηρητού της ορθής τάξεως, αλλά και ευαίσθητου ακουστικά και φιλόκαλου. Χωρίς να είμαι θεολόγος, να σου θυμίσω το πως το Ορθόδοξο δόγμα έγινε γνωστό στις σλαβικές χώρες, όπου η αντιπροσωπία που εστάλλει στα δύο λειτουργικά κέντρα του Χριστιανισμού, τον Άγιο Πέτρο στη Ρώμη και την Αγιά Σοφιά στην Κων/πολη, διότι η εντολή ήταν όποια λειτουργία "γεμίσει" τους εκπροσώπους, αυτή θα επιλέξουν. Ενώ έμειναν έκθαμβοι από την χλυδή και την μεγαλοπρέπεια του Αγίου Πέτρου, "τα είδαν όλα" κυριολεκτικά, όταν μπήκαν στην Αγιά Σοφιά και άκουσαν τους χορούς των ψαλτών, αλλά και των ιερέων και ιεροδιακόνων εντός του βήματος, να ψάλλουν ως άγγελοι, όπως αργότερα μαρτύρησαν.

Η άσχετη λοιπόν άποψή μου για το θέμα είναι: Ο πλούτος μίας πίστεως, φαίνεται και αντικατοπτρίζεται μέσα από την εσωτερική ομορφιά της λειτουργικής της ζωής.
 

Μ.Β.

Ματθαίος Βλάχος
#39
Γι' αυτό προτιμώ το "βαρετό" κλιτόν ακόμη και στα Λειτουργικά.
 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#40
Γιώργο μου, φυσικά και όχι. Το έργο του Ιερέως είναι πολύπλευρο (ρήτωρ, ψυχαναλυτής ως και οικονομικός διαχειριστής καλείται να γίνει), αλλά όλα είναι προτερήματα που σίγουρα δεν συναντώνται παντού. Ευχής έργον είναι να υπάρχουν όλα σε όλους, αλλά αυτό είναι τουλάχιστον ουτοπία...

Από την άλλη όμως, δεν πρέπει να υποβιβάζουμε το γεγονός της σημαντικότητας του σωστού λειτουργού, εννοώντας και του τηρητού της ορθής τάξεως, αλλά και ευαίσθητου ακουστικά και φιλόκαλου. Χωρίς να είμαι θεολόγος, να σου θυμίσω το πως το Ορθόδοξο δόγμα έγινε γνωστό στις σλαβικές χώρες, όπου η αντιπροσωπία που εστάλλει στα δύο λειτουργικά κέντρα του Χριστιανισμού, τον Άγιο Πέτρο στη Ρώμη και την Αγιά Σοφιά στην Κων/πολη, διότι η εντολή ήταν όποια λειτουργία "γεμίσει" τους εκπροσώπους, αυτή θα επιλέξουν. Ενώ έμειναν έκθαμβοι από την χλυδή και την μεγαλοπρέπεια του Αγίου Πέτρου, "τα είδαν όλα" κυριολεκτικά, όταν μπήκαν στην Αγιά Σοφιά και άκουσαν τους χορούς των ψαλτών, αλλά και των ιερέων και ιεροδιακόνων εντός του βήματος, να ψάλλουν ως άγγελοι, όπως αργότερα μαρτύρησαν.

Η άσχετη λοιπόν άποψή μου για το θέμα είναι: Ο πλούτος μίας πίστεως, φαίνεται και αντικατοπτρίζεται μέσα από την εσωτερική ομορφιά της λειτουργικής της ζωής.
Χρήστο, ποια είναι η άποψή σου για το πτυχίο ως πιθανό κριτήριο διορισμού σε μεγάλες ενορίες;
Περιττό να πω ότι συμφωνώ με όλα όσα με τη συνήθη σου εμβρίθεια λες.
 
Top