Χρονική αγωγή των ψαλλομένων σε ώρα ακολουθίας

tb---

τσοπάνης
#1
Έχει παρατηρηθεί σε κάποιες περιπτώσεις και από κάποιους ιεροψάλτες , εν ώρα ακολουθίας να συγχαίουν μερικά θέματα.

Εννοώ ότι όλοι μας θέλουμε όλο και περισσότερος κόσμος να ασχοληθεί με την ψαλτική τέχνη και να καταρτιστούν ψαλτικοί χοροί , να επιστρέψουμε σε χορωδιακό ψάλσιμο εντός των ναών, κτλ.

Κάποιες φορές βέβαια, φτάνουμε στην άλλη άκρη.

Παρατηρώ δηλαδή, πολύ αργό ρυθμό και χρόνο σε μέλη που ψάλονται συντόμως ,κτλ.( κάτι που το χαρακτηρίζουν κάποιοι και ως "παιδαγωγικό ρυθμό" ).

Ασφαλώς νομίζω ότι όταν αυτό γίνεται επανηλειμένα και εν ώρα Ιερών Ακολουθιών, τότε είναι και πολύ κουραστικό και "βγάζει" τον κόσμο από το πλαίσιο της προσπάθειας να προσευχηθεί.

Προσωπική μου γνώμη είναι ότι καλό είναι να υπάρχουν μαθητές ή και γενικότερα κόσμος στο αναλόγιο, αλλά εν ώρα Ακολουθιών θα πρέπει τα μέλη να ψάλλονται στην σωστή χρονική αγωγή και μετα μεγάλης προσοχής , έως βαθμού τελειότητας. Λειτουργώντας και ώς πρότυπα για τους υπόλοιπους μαθητές, και όχι να κατευάζουμε την ευκολία ή να "στρογγιλεύουμε " τα μέλη με σκόπό να πετύχουμε μεγαλύτερη συμμετοχή, χορωδιακό ψάλσιμο,κτλ.

Αυτά τα ολίγα, εάν υπάρχουν αντίστοιχα θέματα να προστεθούν ή να μετακινηθεί το θέμα αυτό.

Ευχαριστώ~
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#2
... και όχι (...) να "στρογγυλεύουμε " τα μέλη με σκοπό να πετύχουμε μεγαλύτερη συμμετοχή, χορωδιακό ψάλσιμο,κτλ.
Αφού συμφωνήσω με το να προσπαθούμε να τηρούμε αυστηρά την «σωστή» χρονική αγωγή, να πω ότι αυτό ακριβώς το «στρογγυλευμένο» ψάλσιμο κάποτε το βρίσκω καλό και προσπαθώ να το επιτύχω, όπως για παράδειγμα στον κανόνα του Ακαθίστου, ή σε άλλα μουσικά μέλη που είναι γνωστά στους περισσότερους (π.χ. Αντίφωνα και Τρισάγιο στη Θ.Λειτουργία κλπ.)
 

tb---

τσοπάνης
#3
... όλα με μέτρο.

Το ποιός καθορίζει αυτό το μέτρο, ακόμα δεν έχω καταλάβει !

Μα γιατί λέτε ότι αυτά τα μέλη τα ξέρουν όλοι ή οι περισσότεροι ? Προφανώς διότι φέρουν πολλούς αιώνες παράδοσης πίσω τους , και συνάδουν με το αρχαίο ψάλσιμο , τότε που όλοι έψαλαν με μια φωνή.

Μην πάμε όμως και στο άλλο άκρο έτσι ??

Άλλο πράγμα να ψάλουμε όλοι μαζί τα αντίφωνα , άλλο να ψάλουμε όλοι μαζί το "επι συ χαίρε " του Μ.Βασιλείου ( εμφανής η διαφορά νομίζω ) !
 
Last edited:

master_yianni

Παλαιό Μέλος
#4
Την σωστη χρονικη αγωγη των περισσοτερων μαθηματων περιγραφει ο Αρχων κ.Στανιτσας στις τελευταιες σελιδες του Τριωδιου.
 
#5
Την σωστη χρονικη αγωγη των περισσοτερων μαθηματων περιγραφει ο Αρχων κ.Στανιτσας στις τελευταιες σελιδες του Τριωδιου.
ΓΙΑ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΤΟ ΤΡΩΔΙΟΝ ΤΟΥ ΣΤΑΝΙΤΣΑ:

(ΣΥΧΟΡΕΣΤΕ ΜΕ ΓΙΑ ΤΑ ΛΑΘΟΙ)

40 - 42
Εις πολλά έτη - εισόδου
δύναμις Κρητός
Καλλοφωνικοί Ειρμοί

44 - 46
Τον Δεσπότη και Αρχιερέα (μέλος αρχαίον)
Μη Αποστρέψης
Αργόν - Τη Υπερμάχω

44 - 48
Χερουβικά
Κοινωνικά

80
Αλληλούια - αργό Μ Εβδ.

88
Αλληλούια - σύντομο και ιδού ο Νυμφίος έρχεται

84 - 88
Γεύσασθε

96
Κατευθηνθήτω Προηγιασμένης

96 - 100
Αργά ιδιόμελα Μ Τεσσαρακοστής

96
Κεκραγάρια αργά

88 - 92
Κεκραγάρια σύντομα στιχηραρικά

168 - 176
Κεκραγάρια ειρμολογικά και Πασαπνοάρια

100
Πασαπνοάρια

80 - 88
πολυέλεοι

100 - 104
Ανοιξαντάρια σύντομα

112 - 116
Αναστάσιμα εσπερινού και αίνων

112 - 120
Προσόμοια αργά

116
Προσόμοια σύντομα

132
Προσόμοια - Τι Υμάς καλέσωμεν, χαίροις ασκητικών

152
Προσόμοια - Αι αγγελικαί

138 - 144
Θεός Κύριος

144
Καθίσματα

184
Κανόνεσ Μ. Εβδ

168
Ειρμοί κανόνον Μ. Εβδ

132
κανόνες
αναβαθμοί

104 - 108
καταβασίες

76 - 80
τω σωτήρι θεώ

69 - 80
Δοξαστικά εσπερινού και όρθρου

100
δοξαστικά αποστίχων

108
και νυν Θεοτοκία

112
Δοξολογίαι Αργαί

138
Δοξολογίαι σύντομοι

104
Τρισάγιον

112
Απολυτίκια στην λειτουργία

164
τυπικά και μακαρισμοί

120
Άξιον εστίν β ήχου κτλ.

116
την γαρ σην μήτραν

176 - 180
Μεθ ημών ο Θεός

138
Κύριε των Δυνάμεων

104
καθίσματα Μ. Εβδ

96
Μ. Εβδ Δοξαστικά

200
Μ. Πεμπτης Αντίφωνα

112
Κύμματι Θαλάσσης
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
#7
Ο Στανίτσας εδώ αναφέρεται σε διπλό χρόνο, έτσι δεν είναι ?
Όχι Νεκτάριε, σε απλό χρόνο είναι αυτές οι χρονικές αγωγές, δοκίμασέ τις μ΄ ένα μετρονόμο και θα πεισθείς.

χς
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#8
Όχι Νεκτάριε, σε απλό χρόνο είναι αυτές οι χρονικές αγωγές, δοκίμασέ τις μ΄ ένα μετρονόμο και θα πεισθείς.

χς
Δυστυχώς, Χάρη μου, από πολλούς ο μετρονόμος θεωρήθηκε "ωδειακό" στοιχείο, παρά τα όσα έγραψε η επιτροπή και τόσοι άλλοι... :mad:
 

tb---

τσοπάνης
#9
Όχι Νεκτάριε, σε απλό χρόνο είναι αυτές οι χρονικές αγωγές, δοκίμασέ τις μ΄ ένα μετρονόμο και θα πεισθείς.

χς
Σωστά τα λέτε. Απλά μπερδεύτηκα με τον τρόπο που μετρώ εγώ. Ευχαριστώ ~
 

tb---

τσοπάνης
#10
Δυστυχώς, Χάρη μου, από πολλούς ο μετρονόμος θεωρήθηκε "ωδειακό" στοιχείο, παρά τα όσα έγραψε η επιτροπή και τόσοι άλλοι... :mad:
ενώ το πλήκτρο εν αναλογίω, παραδοσιακότατο ~
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
#11
Ο μετρονομος,στην πραξη,βοηθαει;....Πως επιτυγχανεται αυτο;
Μηπως βοηθαει καλυτερα,η παραμονη μας σε εναν καλο ψαλτη,που να εχει και αριστη γνωση του ρυθμου των ακολουθιων;
 

tb---

τσοπάνης
#12
Ο μετρονομος,στην πραξη,βοηθαει;....Πως επιτυγχανεται αυτο;
Μηπως βοηθαει καλυτερα,η παραμονη μας σε εναν καλο ψαλτη,που να εχει και αριστη γνωση του ρυθμου των ακολουθιων;
Σαν ενδεικτικό μέσο ταχύτητας το αναφέρω. Κάπως πρέπει να μετρηθεί η ταχύτητα και αυτό γίνεται και με μετρονόμο.

Μπορεί να γίνεται και με άλλους τρόπους εκ της φύσεως, πχ...ο κούκος κάμει 1 κου-κου σε 1 δευτερόλεπτο :D
 

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
#13
Σαν ενδεικτικό μέσο ταχύτητας το αναφέρω. Κάπως πρέπει να μετρηθεί η ταχύτητα και αυτό γίνεται και με μετρονόμο.

Μπορεί να γίνεται και με άλλους τρόπους εκ της φύσεως, πχ...ο κούκος κάμει 1 κου-κου σε 1 δευτερόλεπτο :D


Καλοοοοοοοο:D:D:p:p
 
#14
Περὶ χρονικῆς ἀγωγῆς ἡ πλέον ἀξιόλογη καὶ πληρέστερη καταγραφὴ εἶναι αὐτὴ τοῦ κ. Δ. Ἰωαννίδη, στὶς σ.119-122 τοῦ θεωρητικοῦ του.
 
Last edited:
E

emakris

Guest
#15
Περὶ χρονικῆς ἀγωγῆς ἡ πλέον ἀξιόλογη καὶ πληρέστερη καταγραφὴ εἶναι αὐτὴ τοῦ κ. Δ. Ἰωαννίδη, στὶς σ.119-122 τοῦ θεωρητικοῦ του.
Θα συμφωνήσω και εγώ ότι πρόκειται για μια πολύ αξιόλογη προσφορά. Είναι σημαντικό να βρίσκονται κάπου καταγεγραμμένες οι παραδοσιακές χρονικές αγωγές, όπως διαμορφώνονται στον πατριαρχικό χώρο και εκτός αυτού, και μάλιστα σε δύο παράλληλες στήλες, ώστε να γίνονται και συγκρίσεις. Όλα αυτά έγιναν με πολύ κόπο, οπότε οφείλουμε στον Άρχοντα ένα μεγάλο "ευχαριστώ".
 

Τσακιτζής

Παλαιό Μέλος
#16
Ανεβάζω την Χρονική Αγωγή όλων των Μαθημάτων, που ψάλλονται σε όλες τις Ακολουθίες. Είναι μία εργασία, που με ταλαιπώρησε επί 9 χρόνια, γιατί έπρεπε να ακούσω το κάθε είδος των Μαθημάυων, πρώτα από τους Πατριαρχικούς, χαρακτηρίζοντάς την "Της Παραδόσεως" και κατόπιν, από όλους τους λεγομένους Μεγάλους Πρωτοψάλτες, να συγκρίνω και να καταγράψω την επικρατέστερη απ΄όλες, χαρακτηρίζοντάς την Ἑπικρατήσασα".Δωράκι για το FORUM.
Παρ' όλ' αυτά, όταν κάποτε συναντήθηκα με τον "Μουσικουλόγο" Γρηγόρη Στάθη, χαρακτήρισε όλη τη δουλειά, ΑΝΑΞΙΑ ΛΟΓΟΥ.
Τουλάχιστον, προσπάθησα να κάνω μία εργασία, που δεν είχε προηγούμενο ( εκτός από τα λίγα Μαθήματα που περιλαμβάνονται στο Τριώδιο του Στανίτσα, πράγμα που με έβαλε στην πρίζα ).
Αναρωτήθηκα και του το είπα ( του Στάθη ) εάν το να μας δώσει μία κατάσταση των Κωδίκων των Μονών του Αγίου Όρους, ήταν περισσότερο οφέλιμη, γιατί στο κάτω - κάτω, μας έδωσε κάτι που ο καθένας μπορούσε να το βρεί, είτε δι' αλληλογραφίας, είτε με προσωπική επίσκεψη. Και όμως ο κ. Στάθης, έκανε τουρισμό στο Όρος για πάρα πολλούς μήνες και μάλιστα, ΑΜΟΙΒΟΜΕΝΟΣ. Η δουλειά του θα ήταν οφέλιμη στο έπακρον, εάν μας έδινε τα των Κωδίκων, εξηγημένα στην Νέα Γραφή, προκειμένου να σπουδάσουμε το πνεύμα των Παλαιών. Δεν μας ενδιαφέρει -του είπα - που βρίσκεται ο κάθε Κώδικας, όσο το τι περιέχει. Βέβαια δεν απάντησε και σηκώθηκε και έφυγε. Τα είπα γιατί με τρώνε επί 30 χρόνια περίπου, από τότε που ολοκλήρωσα αυτή την εργασία.
 

Attachments

Last edited:

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
#17
Ανεβάζω την Χρονική Αγωγή όλων των Μαθημάτων, που ψάλλονται σε όλες τις Ακολουθίες. Είναι μία εργασία, που με ταλαιπώρησε επί 9 χρόνια, γιατί έπρεπε να ακούσω το κάθε είδος των Μαθημάυων, πρώτα από τους Πατριαρχικούς, χαρακτηρίζοντάς την "Της Παραδόσεως" και κατόπιν, από όλους τους λεγομένους Μεγάλους Πρωτοψάλτες, να συγκρίνω και να καταγράψω την επικρατέστερη απ΄όλες, χαρακτηρίζοντάς την Ἑπικρατήσασα".Δωράκι για το FORUM.
Παρ' όλ' αυτά, όταν κάποτε συναντήθηκα με τον "Μουσικουλόγο" Γρηγόρη Στάθη, χαρακτήρισε όλη τη δουλειά, ΑΝΑΞΙΑ ΛΟΓΟΥ.
Τουλάχιστον, προσπάθησα να κάνω μία εργασία, που δεν είχε προηγούμενο ( εκτός από τα λίγα Μαθήματα που περιλαμβάνονται στο Τριώδιο του Στανίτσα, πράγμα που με έβαλε στην πρίζα ).
Αναρωτήθηκα και του το είπα ( του Στάθη ) εάν το να μας δώσει μία κατάσταση των Κωδίκων των Μονών του Αγίου Όρους, ήταν περισσότερο οφέλιμη, γιατί στο κάτω - κάτω, μας έδωσε κάτι που ο καθένας μπορούσε να το βρεί, είτε δι' αλληλογραφίας, είτε με προσωπική επίσκεψη. Και όμως ο κ. Στάθης, έκανε τουρισμό στο Όρος για πάρα πολλούς μήνες και μάλιστα, ΑΜΟΙΒΟΜΕΝΟΣ. Η δουλειά του θα ήταν οφέλιμη στο έπακρον, εάν μας έδινε τα των Κωδίκων, εξηγημένα στην Νέα Γραφή, προκειμένου να σπουδάσουμε το πνεύμα των Παλαιών. Δεν μας ενδιαφέρει -του είπα - που βρίσκεται ο κάθε Κώδικας, όσο το τι περιέχει. Βέβαια δεν απάντησε και σηκώθηκε και έφυγε. Τα είπα γιατί με τρώνε επί 30 χρόνια περίπου, από τότε που ολοκλήρωσα αυτή την εργασία.
Πες τα Αρχοντα μου!!!
 

gr_anastasiou

Παλαιό Μέλος
#18
Τὸ παρὸν ἀπόσπασμα ἀπὸ τοὺς καταλόγους τοῦ κ. Στάθη ἔχω πρόχειρο -τὸ σκάναρα γιὰ νὰ τὸ στείλω σὲ ἕνα φίλο ποὺ τὸ χρειαζόταν- καὶ τὸ ἀνεβάζω μὲ τὴν -ἂς μοῦ ἐπιτραπεῖ- πολὺ ταπεινὴ παρατήρηση πὼς ἴσως δὲν εἶναι τόσο ἁπλὰ τὰ πράγματα, ὅπως περιγράφονται παραπάνω.
Δὲν προτίθεμαι νὰ ἐπανέλθω σὲ συζήτηση, ἀφοῦ ὁ ἴδιος ὁ κ. Στάθης "δὲν ἀπάντησε καὶ σηκώθηκε καὶ ἔφυγε", πολὺ περισσότερο νὰ ἐκφράσω ἀντίλογο στὸν κατὰ πάντα σεβαστό κ. Ἰωαννίδη.
 

Attachments

#19
Από πού ν᾿ αρχίσεις και πού να τελειώσεις; Από το παραλήρημα έπαρσης, αγνωσίας (μέχρι γέλιου και γελοίου), σεξουαλικών υπονοούμενων, συκοφαντίας, ή μήπως από τους ευχαριστούντες για όλα αυτά;
Χάος! Γνήσια ελληνικό! Και βυζαντινομουσικολογικό στο έπακρον! Απαθές σίγουρα... και με ευγενή διάθεση...
Συνεχίστε, καλά πάτε!
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#20
Από πού ν᾿ αρχίσεις και πού να τελειώσεις; Από το παραλήρημα έπαρσης, αγνωσίας (μέχρι γέλιου και γελοίου), σεξουαλικών υπονοούμενων, συκοφαντίας, ή μήπως από τους ευχαριστούντες για όλα αυτά;
Χάος! Γνήσια ελληνικό! Και βυζαντινομουσικολογικό στο έπακρον! Απαθές σίγουρα... και με ευγενή διάθεση...
Συνεχίστε, καλά πάτε!
Δυσκολεύομαι να καταλάβω σε τι αναφέρονται αυτά.
 
Top