Φένια Παπαδόδημα

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Hθοποιός, τραγουδίστρια, συνθέτης, σκηνοθέτης
 
Νομίζω ότι εδώ έχουμε μια γυναικεία ψαλτική ερμηνεία που βρίσκει την (πολύ δύσκολη) χρυσή τομή ανάμεσα στην ευαισθησία του ηχοχρώματος και την εσωτερική λιτότητα του βυζαντινού μέλους. Δεν έχω συναντήσει πολλά δείγματα τέτοιας ισορροπίας, έξω από τα γυναικεία μοναστήρια -όπου όμως η αισθητική στόχευση είναι εντελώς διαφορετική.

 
Last edited:
Γιώργο, συγγνώμη, έχουν ακουστεί και σωστότερες γυναικείες φωνές που σίγουρα, στην κατάληξη, αμέσως με το που σβήνει το κομμάτι, δε θα κατέληγαν σε πλ. Β`.....
Οι αισθαντικές φωνές ας μένουν μακρυά από την ψαλτική τέχνη....
 
Γιώργο, συγγνώμη, έχουν ακουστεί και σωστότερες γυναικείες φωνές που σίγουρα, στην κατάληξη, αμέσως με το που σβήνει το κομμάτι, δε θα κατέληγαν σε πλ. Β`.....
Ναι, ήταν άστοχη η κατάληξη (όπως και κάποια διαστηματικά θέματα υπάρχουν με το Βου), αλλά δεν έμεινα σε αυτό, έμεινα στη συνολική ερμηνεία.
Επίσης, ασφαλώς και υπάρχουν κι άλλες γυναικείες φωνές, δεν αντιλέγει κανείς.
Η εξαιρετική τοποθέτηση της φωνής όμως εδώ, η σοφή περιστολή της νευρώδους ανάλυσης και του βιμπράτο (που σε μια γυναικεία ψαλτική ερμηνεία δίνουν την αίσθηση λαϊκού τραγουδιού) και η αποφυγή της ανδρικής μίμησης, είναι υποδειγματικά. (Στην πραγματικότητα ήθελα να πω ότι είναι σπανιότατα).
 
Last edited:
Περισσότερο εστιαζω στο αισθαντικό ύφος.
Όπως ξέρεις έχουμε ουκ ολίγα παραδείγματα από άντρες...

Ασφαλώς. Αλλά το θέμα είναι πόσα δείγματα μη αισθαντικής ερμηνείας έχουμε από γυναίκες (των οποίων η φωνή εξ ορισμού έχει ήδη αισθαντικότητα λόγω συχνότητας και διαύγειας). Για μένα τέτοιο δείγμα είναι το συζητούμενο (σέβομαι την ένστασή σου, είναι υποκειμενικά αυτά).
 
εκτός παραδόσεως, μπορούμε να το δεχθούμε ως μία ερμηνεία προσωπική.

ειδάλλως, δεν μπορούμε να το εντάξουμε σε κάποιο ύφος, ούτε καν γυναικείο παραδεδομένο....

αλλά αυτό το αντιπαρέρχομαι... υπάρχουν (δυστυχώς) πολλά παραδείγματα λάθος ερμηνειών, ένεκα της ελευθερίας του "σωλήνα".

αλλά το κυριότερο για εμένα είναι τα διαστήματα. σκληρά (δυτικότροπα) και λάθος καταλήξεις.

άρα κατ' εμέ, ούτε διαστηματικά στέκει, ούτε ερμηνευτικά έχοντας κάποιο πρότυπο "ύφους".
 
εκτός παραδόσεως, μπορούμε να το δεχθούμε ως μία ερμηνεία προσωπική.

ειδάλλως, δεν μπορούμε να το εντάξουμε σε κάποιο ύφος, ούτε καν γυναικείο παραδεδομένο....

αλλά αυτό το αντιπαρέρχομαι... υπάρχουν (δυστυχώς) πολλά παραδείγματα λάθος ερμηνειών, ένεκα της ελευθερίας του "σωλήνα".

αλλά το κυριότερο για εμένα είναι τα διαστήματα. σκληρά (δυτικότροπα) και λάθος καταλήξεις.

άρα κατ' εμέ, ούτε διαστηματικά στέκει, ούτε ερμηνευτικά έχοντας κάποιο πρότυπο "ύφους".

Φίλε Γιώργο, νομίζω ότι τα κριτήρια ανδρικής ψαλτικής και διαστηματικής ακρίβειας στα οποία είσαι μαθημένος (και ως καλός χοράρχης) σε κάνουν υπερβολικά αυστηρό σε μια γυναικεία ψαλτική ερμηνεία, που μάλιστα γίνεται από τραγουδίστρια. Αλλά όπως είπαμε, είναι υποκειμενικά αυτά.

ΥΓ Όσο για την ένταξη σε ύφος, δεν γνωρίζω στη γυναικεία ψαλτική είδη ύφους κατά τα πρότυπα της ανδρικής ψαλτικής (εκτός βέβαια απο το μοναστηριακό, που κι αυτό όμως έχει αποκλίσεις).
 
Last edited:
Αδελφέ συνονόματε, Χρόνια πολλά.

Δεν θέλω να την μειώσω την κυρία Παπαδόδημα. Άλλωστε είπα ότι "εκτός παραδόσεως, μπορούμε να το δεχθούμε ως μία ερμηνεία προσωπική."

Μόνο μοναστηριακό ύφος υπάρχει για τις γυναίκες, επειδή υπάρχει ήδη παράδοση (τι να πω για πατριαρχικό και ενοριακό;).

Αλλά και οι γυναίκες ανάλογα με τα διαστήματα, τον ρυθμό και τον τονισμό, μπορείς να τα κατατάξεις στο ύφος το πατριαρχικό, αγιορείτικο κ.α.

Απλώς στα δικά μου αυτιά, είναι μία ελεύθερη ερμηνεία. δεν μπορώ να την κατατάξω πουθενά στα ήδη παραδεδομένα.

Άκου ένα παράδειγμα από γυναικείες φωνές. Τις ακούς και λες ότι είναι καλές ή είναι άσχετες. Αλλά όχι αδιάφορες στο ύφος.

Άλλο να ψάλλεις τραγουδώντας και άλλο να τραγουδάς ψάλλοντας

 

Γιώργο, αν θέλεις, άκουσε τη μοναχή Μελάνη.
Το μόνο πράγμα που την αδικεί, ειναι ο ήχος.
Νομίζω μας θυμίζει κάτι από τα παραδιδόμενα...
 
Ἀκούω καθαρότερα διαστήματα ἀπὸ πολλοὺς ἄνδρες, στρωτὸ ρυθμὸ καὶ χρόνο, ὁλοκληρωμένες φράσεις (άρα έχει μελετηθεί το μάθημα), λελογισμένες ἀναλύσεις μὲ φειδώ. Ἀκούω μία ἑρμηνεία, ὄχι συλλαβισμὸ τοῦ μέλους, μὲ αἰσθητικὴ ποὺ νὰ στοιχεῖται στὴν παράδοση, ὄχι στὴν ἰδεολογία.
Ὅσοι σπεύσουν νὰ τὴν συγκρίνουν ἀδίκως μὲ ἑρμηνεῖες μεγάλων, ἂς διερωτηθοῦν πόσοι ἐξ ἡμῶν (ψάλτες τοῦ μέσου ὅρου ἂς ποῦμε) μποροῦν νὰ τὸ ψάλλουν ἔστω μὲ αὐτὸν τὸν τρόπο.​
 
Το θέμα δεν είναι γυναικεία και ανδρική ψαλτική.
Η περι ου ο λόγος ερμηνεύτρια προσπαθεί να ψάλλει και δεν τα καταφέρνει. Είμαστε ειδικοί και μπορούμε να το καταλάβουμε εύκολα.

Τώρα αν είναι ή όχι καλή μουσικός γενικότερα αυτό δεν με αφορά.
Αν πάλι το άκουσμα που παράγει ικανοποιεί το αυτί κάποιων ούτε αυτό αφορά, γιατί απλά δεν αποτελεί ψαλτικό κριτήριο.
Πρόκειται για μια ακόμη τραγουδιστρια που προσπαθεί να ασχοληθεί με την βυζ. μουσική και όχι με την ψαλτική. Άλλωστε το άκουσμα της αυτό δεν μπορεί να το στηρίξει σε μάχιμο αναλόγιο, είναι καθαρά στουντιακό.

Είναι lounge.
 
Back
Top