Στὸ Κύριε ἐκέκραξα τοῦ Μηναίου 3 καὶ 3 ἰδιόμελα τῶν ἐγκαινίων ἀπὸ τὴν ιγ’ Σεπτεμβρίου, Δόξα τοῦ Μηναίου, ἄν ἔχει, Καὶ νῦν, τῶν ἐγκαινίων. Εἴσοδος, ἀναγνώσματα τῶν ἐγκαινίων. Ἀπόστιχα κατὰ τὸ ΤΑΣ, ἀνεξάρτητα ἀπὸ τὴν ἀνάμνηση. Ἀπολυτίκιο τοῦ Μηναίου, ἄν ἔχει, καὶ τῶν ἐγκαινίων.
Εἰς τὸ Θεὸς Κύριος ἀπολυτίκια τῶν ἐγκαινίων, Δόξα, τοῦ Μηναίου, ἄν ἔχει, Καὶ νῦν, τῶν ἐγκαινίων. Καθίσματα τοῦ Μηναίου, ἄν ἔχει, Δόξα, Καὶ νῦν, τῶν ἐγκαινίων. Μετὰ τόν, τυχόντα, πολυέλεο, τοῦ Μηναίου. Τάξη εὐαγγελίου τοῦ Μηναίου, ἄν ἔχει. Κανόνες κατὰ τὸ ΤΑΣ μὲ τελευταῖον τῶν ἐγκαινίων, σὰν δύο ἅγιοι. Ἀπὸ γ’ ᾠδῆς Κοντάκιο καὶ οἶκος τοῦ Μηναίου. Καθίσματα τοῦ Μηναίου, Δόξα, Καὶ νῦν, τῶν ἐγκαινίων. Ἀφ’ στ’ ᾠδῆς Κοντάκιο καὶ οἶκος τῶν ἐγκαινίων. Συναξάριον μόνον τοῦ Μηναίου. Δὲν ψάλλονται καταβασίες.
Πρὸ τῶν ἐξαποστειλαρίων ψάλλεται «Ἅγιος Κύριος ὁ Θεὸς ἡμῶν»
(χφφ. Βατοπαιδίου 1202 ΤΑΣ-ΑΤΑΣ β’ ἥμισυ ιγ’ αἰ. φ. 32v, Χάλκης Παναγίας Καμαριώτισσας 29 τυπικὸ μονῆς Φιλανθρώπου τέλη ιγ’-ἀρχὲς ιδ’ αἰ. φ. 82r, Dmitrievskij τ. 3 σ. 753, Βατοπαιδινὸν τυπικὸν 2023 σ. 320), βλ. καὶ τυπικὸ Εὐεργέτιδος μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1098-1118 σ. 270.
Ἐξαποστειλάριο τοῦ Μηναίου, ἄν ἔχει, Δόξα, Καὶ νῦν, τῶν ἐγκαινίων. Εἰς τοὺς αἴνους 3 τοῦ Μηναίου, ἄν ἔχει, 3 ἰδιόμελα τῶν ἐγκαινίων. Δόξα τοῦ Μηναίου, ἄν ἔχει, Καὶ νῦν, τῶν ἐγκαινίων. Δοξολογία μεγάλη καὶ ἀπολυτίκιο τῶν ἐγκαινίων.
Ἀντίφωνα Ἀγαθὸν τὸ ἐξομολογεῖσθαι... (ΤΜΕ σσ. 46-47). Μετὰ τὴν εἴσοδο ἀπολυτίκια τῶν ἐγκαινίων, τοῦ Μηναίου, ἄν ἔχει, Δόξα, κοντάκιον τοῦ ἁγίου ἄν ἑορτάζεται τουλάχιστον εἰς 6, Καὶ νῦν, τῶν ἐγκαινίων. Τρισάγιον. Ἀναγνώσματα τῆς ἡμέρας (ἀναλόγως ἑορτασμοῦ) καὶ τῶν ἐγκαινίων. «Σιγησάτω...» σὲ ἦχο β’. Κοινωνικὰ τοῦ Μηναίου, ἄν ἔχει, καὶ τῶν ἐγκαινίων Κοινωνικὸ «Κύριε ἠγάπησα εὐπρέπειαν οἴκου σου...»
(χφφ. πραξαπόστολοι RGB 173.I 281 ια’ αἰ. φ. 168v, Μ. Λαύρας Β-74 ια’ αἰ. φ. 236v, Paris. gr. 319 ιβ’ αἰ. φ. 238v, Πατρ. Ἱεροσολύμων 285 ιδ’ αἰ. φ. 194r).
Ὀπισθάμβωνος εὐχή:
«Ὁ Θεὸς καὶ Πατὴρ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὁ ὢν εὐλογητὸς εἰς τοὺς αἰῶνας, ὁ διὰ τοῦ καταπετάσματος τῆς καρδίας αὐτοῦ ἐγκαινίσας ἡμῖν τῆς τῶν πρωτοτόκων ἐκκλησίας τῶν ἐν οὐρανοῖς ἀπογεγραμμένων τὴν εἴσοδον, ἔνθα ἦχος ἑορταζόντων καὶ φωνὴ ἀγαλλιάσεως· αὐτός, φιλάνθρωπε δέσποτα, ἐπίβλεψον ἐφ’ ἡμᾶς τοὺς ἁμαρτωλοὺς καὶ ἀναξίους δούλους σου τὴν ἀνάμνησιν ἑορτάζοντας τοῦ ἐγκαινιασμοῦ ταύτης τῆς ἁγιωτάτης ἐκκλησίας, ἣν καὶ στερέωσον μέχρι τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος ἀσάλευτον καὶ δεδοξασμένην ἐν σοί. Καὶ ἀξίωσον ἡμᾶς ἐν αὐτῇ αἰνέσεις καὶ δοξολογίας ἀκαταγνώστους προσάγειν τῇ δόξῃ σου καὶ τῷ μονογενεῖ σου Υἱῷ Κυρίῳ δὲ ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστῷ καὶ τῷ ἁγίῳ σου Πνεύματι ἐν ἐπιγνώσει καὶ ἐν πάσῃ αἰσθήσει καὶ ἐν αὐτῇ προσκυνοῦντάς σε ἐν φόβῳ σου τῶν θείων σου ἀξίους γενέσθαι οἰκτιρμῶν. Εὐπροσδέκτους δὲ τῇ σῇ ἀγαθότητι γενέσθαι καὶ τὰς δεήσεις ἡμῶν τὰς ὑπὲρ ἡμῶν καὶ τῶν τοῦ λαοῦ σου εὐσπλαγχνίᾳ προσδεχόμενος πρεσβείαις τῆς ἀχράντου δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου καὶ ἀειπαρθένου Μαρίας, Ὅτι ἅγιος εἶ ὁ Θεὸς ἡμῶν καὶ ἐν ἁγίοις ἀναπαυόμενος καὶ σοὶ τὴν δόξαν ἀναπέμπομεν»…
(χφ. Κρυπτοφέῤῥης Γ. β. VII εὐχολόγιο ι’ αἰῶνος ἔκδ. G. Passarelli L’ Eucologio Cryptense Γ. β. VII (sec. X) Ἀνάλεκτα Βλατάδων 36 Θεσσαλονίκη 1982 σσ. 166-167).
Γιὰ εἰδικὲς περιπτώσεις βλ. Σύστημα τυπικοῦ 2006 σσ. 712-726.