Το νέο Εγκόλπιο της Αποστολικής Διακονίας

Το νέο εγκόλπιο της Αποστολικής Διακονίας στην ενορία μου

  • Δεν υπάρχει

    Votes: 74 28.7%
  • Υπάρχει αλλά δεν το ακολουθούμε ακριβώς

    Votes: 75 29.1%
  • Υπάρχει και το ακολουθούμε ακριβώς

    Votes: 98 38.0%
  • Δεν γνωρίζω/δεν απαντώ

    Votes: 11 4.3%

  • Total voters
    258
Δοξολογία για την Ελληνική Επανάσταση μέσα στην Τουρκία... Πώς θα σου φαινόταν αν έκαναν αντίστοιχα πράγματα οι εδώ μειωνότητες; Αλλά δεν είναι αυτό μόνο το θέμα. Το Πατριαρχείο είναι Οικουμενικό[/... Ας το κλείσουμε εδώ το θέμα!


-θα μου αρκουσε μια μονολεκτικη αναφορα στο ημερολογιο...
...οσον αφορα το τι κανουν οι μειωνοτητες στην Ελλαδα ,ας το γιατι θα σε στενοχωρησω....
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Δε θέλουμε να αλλάξουμε τα λειτουργικά κείμενα που χρησιμοποιούμε! Είναι κακό αυτό;


Νομίζω, Γιάννη, πως ναι, είναι κακό. Αν δογματικά, ως κανόνα, εφαρμόζετε τον κανόνα πως ό,τι είναι παλιό είναι και καλό νομίζω πως πέφτετε να παραδοσιοπληξία, κολλάτε στο παρελθόν χωρίς λόγο. Φυσικά δεν υποστηρίζω πως ό,τι είναι παλιό είναι και κακό ή πως πρέπει να αλλάζει, αλλά κατά περίπτωση ανάλογα να κρίνεται. Σε τέτοια θέματα όλοι μπορούμε να έχουμε και να εκφέρουμε άποψη, υπάρχουν όμως άνθρωποι που έχουν αναλωθεί σε λεπτομερείς και πολυετείς έρευνες, οι οποίοι κάθε τι που προτείνουν μπορούν να τον τεκμηριώσουν με πολλούς τρόπους. Υπάρχει επίσης η καθ ύλην αρμόδια αρχή για να αποφασίσει ποιες προτάσεις θα υιοθετηθούν -η Ιερά Σύνοδος- και ποια θα είναι η μορφή και το τυπικό της λατρείας.

Ως προς τα παλιά βιβλία και τα νέα που συζητώνται -και εν προκειμένω το Εγκόλπιο- φρονώ πως τα νέα είναι έτη φωτός μπροστά από τα παλιά. Μακάρι να γίνει αντίστοιχη εργασία και στα Μηναία.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Νομίζω, Γιάννη, πως ναι, είναι κακό. Αν δογματικά, ως κανόνα, εφαρμόζετε τον κανόνα πως ό,τι είναι παλιό είναι και καλό νομίζω πως πέφτετε να παραδοσιοπληξία, κολλάτε στο παρελθόν χωρίς λόγο. Φυσικά δεν υποστηρίζω πως ό,τι είναι παλιό είναι και κακό ή πως πρέπει να αλλάζει, αλλά κατά περίπτωση ανάλογα να κρίνεται. Σε τέτοια θέματα όλοι μπορούμε να έχουμε και να εκφέρουμε άποψη, υπάρχουν όμως άνθρωποι που έχουν αναλωθεί σε λεπτομερείς και πολυετείς έρευνες, οι οποίοι κάθε τι που προτείνουν μπορούν να τον τεκμηριώσουν με πολλούς τρόπους. Υπάρχει επίσης η καθ ύλην αρμόδια αρχή για να αποφασίσει ποιες προτάσεις θα υιοθετηθούν -η Ιερά Σύνοδος- και ποια θα είναι η μορφή και το τυπικό της λατρείας.
Σωτήρη, δεν είναι το θέμα η παραδοσιοπληξία. Απλά είμαστε επιφυλακτικοί και δεχόμαστε τις όποιες αλλαγές μόνο κατόπιν ισχυρής τεκμηριώσεως. Άλλωστε, οι αλλαγές των καινούριων Μηναίων είναι ενίοτε, ανούσιες, όπως η αφαίρεση της χρονικής αύξησης σε πολλά ρήματα στους παρελθοντικούς χρόνους, ενίοτε παρεμβαίνουν στο κείμενο του ποιητή, όπως προσθήκες φράσεων για να γίνει πιο εύληπτο το κείμενο κλπ. Είναι όμως άλλη συζήτηση αυτή.
Ως προς τα παλιά βιβλία και τα νέα που συζητώνται -και εν προκειμένω το Εγκόλπιο- φρονώ πως τα νέα είναι έτη φωτός μπροστά από τα παλιά. Μακάρι να γίνει αντίστοιχη εργασία και στα Μηναία.
Εξέφρασα τους λόγους που δε συμφωνώ. Ασφαλώς και τα πράγματα εξετάζονται κατά περίστασιν και δεν είναι άσπρο - μαύρο.
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Σωτήρη, δεν είναι το θέμα η παραδοσιοπληξία. Απλά είμαστε επιφυλακτικοί και δεχόμαστε τις όποιες αλλαγές μόνο κατόπιν ισχυρής τεκμηριώσεως.

Εξέφρασα τους λόγους που δε συμφωνώ. Ασφαλώς και τα πράγματα εξετάζονται κατά περίστασιν και δεν είναι άσπρο - μαύρο.


Πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί και να μην αφήνουμε αβίαστα μια παράδοση, ακόμη και αν εκ πρώτης όψεως φαίνεται εσφαλμένη. Χρειάζεται ισχυρή τεκμηρίωση και χρονική ωρίμανση. Πιστέυω όμως πως στο θέμα του νέου εγκολπίου υπάρχουν με το παραπάνω και τα δύο. Νομίζω πως πιο πολύ είτε δεν ασχολήθηκες με το νέο εγκόλπιο, είτε προτιμάς απλώς να εμπιστέυεσαι αυτά που εμπιστέυονται οι δάσκαλοί σου. Αν κάνεις το δεύτερο δε σε κατακρίνω, αλλά μην προσπαθείς να βγάλεις σκάρτη την προσπάθεια. Είναι εξαιρετική και πολύ υψηλού επιπέδου.

Για μένα είναι σεβαστή αυτή η στάση, των ανθρώπων που είναι πιο επιφυλακτικοί σε αλλαγές -συντηρητικοί. Το να προσπαθείς όμως να βγάλεις το άσπρο μαύρο -ενώ ήδη ομολογείς πως δεν έχεις μελετήσει το εν λόγω πόνημα- απέχει από το προηγούμενο.

Ο π. Κωνσταντίνος και ο Φουντούλης ούτε άσχετοι είναι ούτε άγευστοι παραδοσιακής λατρευτικής ζωής. Είναι δε σπουδαίο που σε αυτόν τον τομέα της θεολογικής επιστήμης έχουμε τέτοιους επιστήμονες που πρώτα ζουν και μετά ερευνούν. Μη θεωρείς πως αυτό είναι αυτονόητο στην θεολογική ακαδημαική κοινότητα, μάλλον το αντίθετο.
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
...Άλλωστε, οι αλλαγές των καινούριων Μηναίων είναι ενίοτε, ανούσιες, όπως η αφαίρεση της χρονικής αύξησης σε πολλά ρήματα στους παρελθοντικούς χρόνους, ενίοτε παρεμβαίνουν στο κείμενο του ποιητή, όπως προσθήκες φράσεων για να γίνει πιο εύληπτο το κείμενο κλπ. Είναι όμως άλλη συζήτηση αυτή...
Είναι σίγουρα άλλο θέμα αυτό. Αλλά ας το αναφέρουμε και εδώ. Τα καινούργια μηναία της αποστολικής διακονίας είναι γεμάτα με απολυτίκια εκεί που τα παλιά δεν είχαν. Από τη μια διαβάζουμε στα δίπτυχα πως όταν ο άγιος δεν έχει δοξαστικό δε λέμε απολυτίκιο, από την άλλη βλέπεις τα ίδια τα μηναία της αποστολικής διακονίας να έχουν προσθέσει απολυτίκιο χωρίς να υπάρχει δοξαστικό αγίου! Αφού δίπτυχα και αποστολική διακονία ανήκουν στην εκκλησία της ελλάδας, λογικά θα έπρεπε να είχαν και συμφωνία στο τυπικό. Αλλά εντάξει δε χάθηκε ο κόσμος.
Για να έρθουμε και στο θέμα, το εγκόλπιο το καινούργιο γράφει επίσης ότι έχει εκδοθεί από την αποστολική διακονία και όμως έρχεται σε αντίθεση με τα καινούργια μηναία της αποστολικής διακονίας όπου αντί για τα κοινά απολυτίκια έχουν προσθέσει άλλα νέα.
Δεν αφορίζεται νομίζω κανείς είτε διαλέξει τον ένα δρόμο ή τον άλλο. Αν ο προεστώς δε συμφωνεί να λέγονται τα απολυτίκια της ημέρας της εβδομάδος θα λέμε του αγίου κ.ο.κ. Αν είμαστε εμείς υπεύθυνοι ας ακολουθήσουμε καλύτερα αυτό που λένε τα δίπτυχα. Το ίδιο ισχύει λίγο πολύ και στις άλλες ανάλογες περιπτώσεις.

Νομίζω λοιπόν πως δημιουργούμαι θέμα εκ του μη όντως που οφείλεται αποκλειστικά στην άγνοια της πλειοψηφίας των ιεροψαλτών σχετικά με το τυπικό. Όσοι καθημερινά σε όλες τις ακολουθίες της ημέρας βρίσκονται στο ψαλτήρι, μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα καταλαβαίνουν μόνοι τους κατά πόσο το παλαιό εγκόλπιο ήταν πραγματικά πλήρες και βοηθητικό, κατά πόσο χρειάζεται πραγματικά κάποιο βιβλιαράκι όπως το εγκόλπιο για την τέλεση των ακολουθιών, τι προσφέρει το καινούργιο και όλα τα σχετικά.
Έτσι αντί περαιτέρω συζήτησης, θα πρότεινα οι ψάλτες να πηγαίνουν πιο συχνά στην εκκλησία και όχι μόνο τις Κυριακές και τις μεγάλες γιορτές και θα κατανοήσουν μόνοι τους την αξία του κάθε βιβλίου που βρίσκεται στο αναλόγιο. Όλα τα υπόλοιπα νομίζω είναι πολύ θεωρητικά και οδηγούν πουθενά.
 

Λάτρης Β.Μ.

Παράφωνος ερασιτέχνης!
Έτσι αντί περαιτέρω συζήτησης, θα πρότεινα οι ψάλτες να πηγαίνουν πιο συχνά στην εκκλησία και όχι μόνο τις Κυριακές και τις μεγάλες γιορτές και θα κατανοήσουν μόνοι τους την αξία του κάθε βιβλίου που βρίσκεται στο αναλόγιο. Όλα τα υπόλοιπα νομίζω είναι πολύ θεωρητικά και οδηγούν πουθενά.

Σωστό πολύ.
Και να μην έρχεται ο κάθε ειδήμων και να πουλάει πνεύμα για την διάταξη του Σαββάτου με Αλληλούια.:D
(Βέβαια, αρκετούς τους συμμάζεψα για τα καλά και τα περιστατικά έχουν εκλείψει...)
 

Λάτρης Β.Μ.

Παράφωνος ερασιτέχνης!
Ότι είχα γράψει στο μήνυμα 26.
Όπως επίσης συνεχίζουν να μη γίνονται σωστά οι περί την μετά την ευχαριστία απαντήσεις ψάλτη και ιερέως (πράγμα για το οποίο με κατσάδιασαν αρκετές φορές), αλλά και οι σχετικές επίσης με την τελική απόλυση (Λέγονται όπως τα είχε το παλιό εγκόλπιο και όταν τους έδειξα τις διορθώσεις του καινούργιου το σνομπάρανε...)
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
...
Υπήρχε η σκέψη να τα ανατυπώσουμε. Καλύτερα είναι από τις προσθήκες - διορθώσεις κατά το δοκούν των νέων Μηναίων (πχ Απολυτίκια Γερασίμου). Την Παρακλητική, πάντως, την έχουμε επαναφέρει στο κείμενο των παλαιών εκδόσεων, όπως και τη Μ. Εβδομάδα, της οποίας ο τόμος της Αποστολικής Διακονίας έχει πολλές επεμβάσεις, ενίοτε και προσθήκες ολοκλήρων φράσεων. Είναι όμως άλλη κουβέντα αυτή...

Ἐκπλήσσομαι δυσάρεστα ἀπὸ τὴν διαπίστωση τοῦ ἀνωτέρω ἀρτηριοσκληρωτισμοῦ.

Αλλο πράγμα ἡ διαπίστωση ἀστοχίας καὶ ἄλλο ἡ ἐπιστροφὴ στὴν ... παιδικὴ ἠλικία.

Εἰλικρινὰ λυποῦμαι γιὰ τὴν ὕπαρξη τῆς παραπάνω τάσης καὶ γιὰ τὸ ἐγκόλπιο καὶ γιὰ τὰ ὑπόλοιπα βιβλία τοῦ ἀναλογίου.
 

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
Δυστυχώς η συζήτηση τελικα δεν βγάζει κάποιο νόημα απλά απαντήσεις αντ' απαντήσεων οχι ομως επι της ουσίας που θα ήταν πολύ εποικοδομητικές.

Πάντως παρατηρώ οτι συμβαίνει αυτό που είχε πει και είχε γράψει ο μακαριστός Ι. Φουντούλης οτι στην εκκλησία κινδυνεύουμε περισσότερο απο τους υπερ ευλαβείς που απο ευσέβεια δηθεν κάνουν προσθήκες κ.τ.λ. παρά απο τους ασεβείς!
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Επειδή κι εγώ το αναζήτησα και το βρήκα ηλεκτρονικά (παρεμπιπτώντως,θερμές ευχαριστίες στον αποστείλαντα!), επανέρχομαι στο πρώτο μου μήνυμα.
Ζητώ εκ των προτέρων να με συγχωρήσετε γιατί δεν έχω κανένα εγκόλπιο στο σπίτι και τα λέω από μνήμης. Για το ζήτημα των Αντιφώνων, υπάρχει το ωραιότατο και παραδοσιακότατο βιβλίο που λέγεται «Ωρολόγιον». Εκεί, λοιπόν, ορίζονται οι στίχοι των καθημερινών, όντως όπως τους έχει το νέο εγκόλπιο. Όχι όμως 100% έτσι. Στους στίχους του «Σώσον ημάς» (γ' αντίφωνο στο Ωρολόγιο και στο νέο εγκόλπιο, β' στο παλαιό εγκόλπιο), οι στίχοι είναι πάλι τρεις. Ο δεύτερος, όμως, του Ωρολογίου στο νέο εγκόλπιο χωρίζεται στο δεύτερο και τον τρίτο και απουσιάζει ο κανονικός τρίτος. Με ενόχλησε αφάνταστα όταν πήγα να το ψάλλω και δεν το έβρισκα διότι γνωρίζω πως είναι παλαιά τάξη προερχόμενη από το Ωρολόγιο. Θαρρώ πως και στο πρώτο Αντίφωνο έχουν διαφοροποίηση οι στίχοι.
Ακριβώς όπως το είπα για το γ' αντίφωνο... Δεν έχει αιτιολόγηση στην εισαγωγή γιατί διασπάστηκε ο β' στίχος και απαλείφθηκε παντελώς ο γ'. Για το α' Αντίφωνο υπάρχει προσθήκη του γ' στίχου, σε αυτό όμως δεν γνωρίζω αν είχε αρχαιότερη πηγή. Πάντως ο στίχος απουσιάζει από τα Ωρολόγια.
Άλλη μια παρατήρηση. Στο παλαιό εγκόλπιο είχε τρεις στίχους από τα τυπικά με την ένδειξη ότι καθιερώθηκε να ψάλλονται αυτοί τις Κυριακές και τις μεγάλες γιορτές αντί των Τυπικών. Οι τέταρτοι στίχοι πώς προέκυψαν; Και γιατί οι τρεις πρώτοι να μην είναι ίδιοι με τους παλιούς ώστε αυτός που θέλει ψάλλει τρεις να μην αλλάξει την τάξη του; Στο Γεωργιάδη δεν ανοίγαμε εγκόλπιο, Ωρολόγιο ανοίγαμε, όπου ο δάσκαλος είχε σημειωμένους τους στίχους από τα Τυπικά με σταυρό. Ήταν αυτοί οι στίχοι που είχε και το παλαιό εγκόλπιο. Μπορεί να φαίνεται χαζό το ερώτημά μου και άνευ ουσίας, όμως παντού σχεδόν ψάλλουν τους τρεις πρώτους στίχους, οι οποίοι έχουν πλέον αλλάξει...
Ο ίδιος ο επιμελητής γράφει στην εισαγωγή του πως, πριν γραφούν οι στίχοι για τα Αντίφωνα των Κυριακών, είχε καθιερωθεί να ψάλλονται άνευ στίχου στις ενορίες. Λεπτομέρειες στην τελευταία παράγραφο της σελ. 15 Εισαγωγής. Μετά, βέβαια, η Εκκλησία της Ελλάδος έκανε την τάξη του παλαιοτέρου Εγκολπίου για να διορθώσει την εσφαλμένη τάξη. Συνεπώς, μην τα ρίχνουμε στο Πατριαρχείο που δεν έψαλλαν στίχους, όλη η Ελλάδα το έκανε, και όντως προσετέθη νέος στίχος στα Αντίφωνα όπως έγραψα.
Πάλι από μνήμης, σαν απόκριση στο «και πάντων και πασών», το παλαιό προέβλεπε τρεις εναλλακτικές: «Κύριε ελέησον», «και πάντων και πασών» ή κάτι άλλο που δε θυμάμαι. Το καινούριο όρισε το «και πάντων και πασών», το οποίο ναι μεν συμφωνεί με αυτά που έχουμε συνηθίσει να ακούμε στις ενορίες, όμως ούτε στο Φανάρι, ούτε στο Άγ. Όρος λέγεται, όπου τηρούν τις παραδεδομένες σε αυτούς τάξεις.
Ισχύει 100%.
Γενικότερα, πέρα από κάποιες προσθήκες που θα μπορούσαμε να πούμε πως αποτελούν στροφή προς την αρχαιότερη παράδοση, πιστεύω πως διαπνέεται από διάθεση αλλαγής της καθιερωμένης τάξης. Και δεν το κάνει πάντα με στοιχεία που επιβιώνουν στην προφορική παράδοση, πχ πριν την οπισθάμβωνο ευχή να αποκρίνεται ο ψάλτης απλώς 3 «Κύριε ελέησον» όπως κάνουν στο Φανάρι και προβλέπει και ο Βιολάκης, αλλά με στοιχεία ξεχασμένα από χρόνια ή κατασκευασμένα στο να επαναφέρουν τις αρχαίες τάξεις (νομίζω πως σε στίχους αντιφώνων, για παράδειγμα, έχει γίνει κάτι τέτοιο). Αν πρέπει να γίνει επαναφορά, ας γίνει σωστά, με τα στοιχεία που επιβιώνουν στην παράδοση. Για παράδειγμα, προβλέπεται το «Πληρωθήτω». Στο Άγ. Όρος που επιβιώνει (και όχι αναβιώνει) το μέλος, το λένε χύμα, σχεδόν μουρμουριστά. Δεν αναφέρομαι στις σύγχρονες μελοποιήσεις σε β' ή, χειρότερα, σε πλ. α', αλλά στην παλαιότερη αγιορείτικη πράξη. Μια τέτοια ένδειξη, πως λέγεται χύμα, θα απέτρεπε τους αυτοσχεδιασμούς ή τις καινοτόμες σύγχρονες μελωδίες του. Δε θα ήταν κάτι άσχετο, και στο «Του δείπνου σου» η ένδειξη «χύμα» δεν υπάρχει; Στο παλιό τουλάχιστον, γιατί στο νέο απουσιάζει το μέλος από τη θέση εκείνη, καίτοι αποτελεί παράδοση, έστω και νεότερη κατά κάποιους. Προσωπικά ακολουθώ και σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις αυτά που παρέλαβα από τους δασκάλους μου, αυστηρότατους τηρητές της πατριαρχικής τάξεως.

Τέλος, είναι γενικά πολύ δύσχρηστο σε σχέση με την απλή διάταξη του παλιού. Ίσως να έχει περισσότερη ύλη, δεν το έχω ψάξει σε βάθος. Σε Όρθρο Σαββάτου, πάντως, είχα στο ψαλτήρι αυτό και της Σιμωνόπετρας. Ε, καθ' όλη την Τιμιωτέρα έψαχνα απεγνωσμένα και στα δύο τα Εξαποστειλάρια του Σαββάτου. Δεν κατάφερα να τα βρω και πήγα στο αριστερό αναλόγιο να πάρω το παλιό, και μάλιστα την προηγούμενη έκδοσή του, αυτή με τα ψείρες γράμματα, όπου το βρήκα αμέσως. Είχε πολύ απλούστερη διάταξη. Το κράτησα μέχρι το τέλος της ακολουθίας. Νομίζω, παρεμπιπτώντως, πως έχουν μεταξύ τους και μια διαφοροποίηση στο στίχο των τροπαρίων του κανόνος του Σαββάτου, αλλά ξαναλέω ότι δεν τα έχω μπροστά μου για να το επαληθεύσω.
Απορώ τι ενόχλησε αυτούς που με επιτέθηκαν για το μήνυμά μου... Προσωπικές εκτιμήσεις εκφράζω και δε δογματίζω. Όσο για τους στίχους των τάξεων των Αγίων που ανέφερα σε αρκετά μεταγενέστερο μήνυμά μου, όντως θυμόμουν λάθος (βρήκαν κάποιοι πάτημα να θριαμβολογήσουν). Αν θέλουμε να είμαστε ανοιχτόμυαλοι και όχι αρτηριοσκληρωτικοί, ας ακούμε την άποψη του άλλου και ας σκεφτόμαστε αν έχει κάποιο δίκιο στα λεγόμενά του...
 
Last edited:

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
To Oικουμενικό Πατριαρχείο αξίζει τον σεβασμό μας, την αγάπη μας και την υποστήριξή μας. Αυτό είναι βέβαιο. Βέβαιο επίσης είναι ότι και τα ανθρώπινα έργα (π.χ. Τυπικό Βιολάκη) υπόκεινται σε περιορισμούς και σφάλματα, ως έργα χειρών ανθρώπων, σύμφωνα με την προφητική ρήση που διαβάζεται σε εσπερινούς αγίων ιεραρχών " λογισμοὶ γὰρ θνητῶν δειλοί, καὶ ἐπισφαλεῖς αἱ ἐπίνοιαι ἡμῶν" (Σοφία Σολομώντος 9: 14). Δέχομαι π.χ. ότι η "εξαφάνιση" της Θ΄ ωδής της αγ. Αικατερίνης από την ψαλμωδία των Θ' ωδών την 25η Νοεμβρίου έγινε για λόγους συντομίας, δέχομαι ότι η "προαγωγή" της ημιεορτασίμου ακολουθίας του Αγ. Θεοδώρου το Α΄ Σάββατο των Νηστειών σε εορτάσιμη έγινε για πρακτικούς λόγους (λ.χ. πανηγύρεις ναών) όπως και η ανάγνωση του Εωθινού Ευαγγελίου των Κυριακών προ της τιμιωτέρας, αλλά δεν μπορώ να θεωρήσω τέτοια ζητήματα θεόπνευστα! :eek:

Αν είναι δυνατόν να εμμένουμε σε χρήση βιβλίων με εκπεσούσες φράσεις (π.χ. Μ. Εβδομάδα) και να ξυνίζουμε επειδή έγινε διορθωμένη έκδοσις.

Αν είναι δυνατόν να ιεροποιούμε λάθη, παραλείψεις και να τα ανάγουμε σε θέσφατα.

Αν είναι δυνατόν τοπικές παραδόσεις να θέλουμε να τις επιβάλουμε παντού.

Και να μη λησμονούμε ότι, όπως και οι λοιπές αυτοκέφαλες Εκκλησίες, και η Αυτοκέφαλος Εκκλησία της Ελλάδος, δικαιούται να ρυθμίζει τα του Οίκου της, ευσχημόνως και κατά τάξιν, μετά πάσης παρρησίας ακωλύτως.
 
Last edited:
Εκεί στο τέλος της Θείας Λειτουργίας Χρυσοστόμου - Μ. Βασιλείου στο Νέο Εγκόλπιο υπάρχει το δύσμοιρο "Πληρθήτω το στόμα ημών.."

1) Πόσοι από εδώ το λέτε στην λειτουργία;;;
2) Στους Ναούς που το λένε το λέει ο α' ή ο β' χορός;;; (τυπογραφικό λάθος, αναφέρει ένα β' χορός αλλά μάλλον εννοεί β ήχος)

Γιατί εμείς αρχίσαμε να το λέμε εδώ και μερικούς μήνες αλλά όταν σε άλλη Εκκλησία, στο δεξί αναλόγιο, ρώταγα αν θα το λέγαμε και λέγανε όχι...
 

Attachments

  • 2013-09-06 19-55-58.756.jpg
    2013-09-06 19-55-58.756.jpg
    358.2 KB · Views: 92

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Εκεί στο τέλος της Θείας Λειτουργίας Χρυσοστόμου - Μ. Βασιλείου στο Νέο Εγκόλπιο υπάρχει το δύσμοιρο "Πληρθήτω το στόμα ημών.."

1) Πόσοι από εδώ το λέτε στην λειτουργία;;;
2) Στους Ναούς που το λένε το λέει ο α' ή ο β' χορός;;; (τυπογραφικό λάθος, αναφέρει ένα β' χορός αλλά μάλλον εννοεί β ήχος)

Γιατί εμείς αρχίσαμε να το λέμε εδώ και μερικούς μήνες αλλά όταν σε άλλη Εκκλησία, στο δεξί αναλόγιο, ρώταγα αν θα το λέγαμε και λέγανε όχι...
Ὑπάρχει εἰδικό ἐκτενές θέμα
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=227
καί μή τό συνεχίσουμε ἐδῶ.
Σίγουρα δέν «εννοεί β ήχος» ἤ μᾶλλον σκοπίμως δέν ἀναφέρει ἦχο γιατί ψάλλεται καί χῦμα καί εἶναι σωστό τό «ο β' χορός».

ΥΓ. Μουσικά κείμενα:
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=21015
 
Last edited:

Pappous43

Παλαιό Μέλος
DSC00398.JPG
Τό Ἐγκόλπιον τοῦτο ἔχει περισσότερα ἀπό τό παλαιότερον.
Ἐπίσης τό προτιμοῦν καί οἱ ἀρχάριοι διότι τούς βοηθοῦν οἱ ἀστερίσκοι
στίς μουσικές φράσεις.
Διά τήν ταχυτάτην ἀναζήτησιν τοῦ μεγάλου περιεχομένου
ἔχω καταρτίσει ἕνα ἀλφαβητικόν εὑρετήριον τό ὁποῖον κολλᾶμε μέσα στό ἐξώφυλλον (στήν ἀρχήν ἤ στό τέλος). Τό μοιράζομαι μαζί σας.
Κατέβασμα:
https://bzquality.wordpress.com/documents/


.
 
Last edited:
Επί τροχάδην και από μνήμης αναφέρω:

Για τον Όρθρο:
1) Ο ορθός β' στίχος του "Θεός Κύριος"
2) Διορθώσεις του κειμένου των αναστασίμων ευλογηταρίων
3) Μετά το κινητό προκείμενο του Όρθρου, έχει το σταθερό και την Τάξη του Εωθινού Ευαγγελίου
4) Στιχολογία αίνων
5) Αναστάς εκ του μνήματος (δια τους πλαγίους ήχους)

Για την Θ. Λειτουργία:
6) Τα ορθά αντίφωνα των Κυριακών (με μια πάρα πολύ σοφή υποσημείωση, που δείχνει ότι ο επιμελητής της εκδόσεως είναι σοφός επιστήμονας)
7) Το κείμενο του Πίστευω και του Πάτερ ημών σε στίχους (με αστερίσκους δηλαδή)
8) Πληρωθήτω το στόμα μου (αυτό της Σιμωνόπετράς έχει και το "Θεος Κύριος" μετά το Μετα φόβου)
9) Τα περί απολύσεως
10) Διορθώσεις στο κείμενο των Καταβασιών (εικάζω ότι προέρχονται από το Ειρμολόγιο του πρ. Λεοντουπόλεως Σοφρωνίου Ευστρατιάδου)
11) Δεν έχει τα Μεγαλυνάρια

Για τους καθημερινούς Όρθρους:
12) Πληροφορίες για τα προΰμνια των κανόνων

Για τον εσπερινό:
13) Τους ορθούς στίχους των μεγάλων Προκειμένων
14) Την ορθή τάξη των στίχων των αποστίχων των καθημερινών

Α και για να είμαστε και ακριβοδίκαιοι και μια παταγώδης αποτυχία:
-1) Στο τέλος έχει το εξοδιαστικόν (χωρίς τα νεκρώσιμα ευλογητάρια ευτυχώς) όπου θέτει ως υπότιτλο "Ως τελείται εν ταις ενορίαις". Δυστυχώς εκεί δεν εφαρμόζει την τάξη που προβλέπει η Τυπική Διάταξη της ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΔΙΑΚΟΝΙΑΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, όπου σαφώς αναγράφεται ότι η επακολουθούσα εκτενής έχει 3πλο "Κύριε ελέησον" και ο τελευταίος στίχος σπάει μέχρι το πρίν "Τα ελέη του Θεού, την βασιλείαν.....", ο οποίος απαντάται με το "Παράσχου Κύριε" (Κρίμας τα 3 (!) Ψυχοσάββατα της Σαρακοστής:cool: και αυτό της Πεντηκοστής)

Και μια μεσοβέζικη λύση:
-2) Μια σολωμόντιος λύση περί της αρχιερατικής προσευχής (ή το Αμήν ή το Εις πολλά έτη)
Ο α΄ στίχος του Θεός Κύριος διορθώθηκε όχι ο β΄.
 
Το διεξήλθα όλο (Ζ΄ έκδοση 2009). Πολύ καλή έκδοση με πλούσιο περιεχόμενο. Έχω ωστόσο να κάνω τις παρακάτω παρατηρήσεις. Έχουν συζητηθεί και στο Ψαλτολόγιον. Κάποιος που έχει περισσότερο χρόνο από εμένα ίσως μπορεί να κάνει και τις κατάλληλες παραπομπές. Θα μπορούσαν επίσης να τεθούν υπόψη του π. Κωνσταντίνου Παπαγιάννη, ώστε σε επόμενη έκδοση να υπάρχουν διορθώσεις ή προσθήκη υποσημειώσεων (όπου κρίνει ότι χρειάζεται).

Σελίδα 21 στίχος 25
Το «Ἀμήν» δεν υπάρχει ως απάντηση.
Σελίδα 35 στίχος 28
Το «Σοφία» εκφωνείται πριν τον τίτλο.
Σελίδα 36 στίχοι 2 – 4
Το πρώτο «Πρόσχωμεν» είναι λάθος (ας μνημονεύεται και από το ΤΜΕ· αφορά στο προκείμενο της λειτουργίας, επιρροή από εκεί). Το «Σοφία» πριν τον τίτλο.
Σελίδα 36 στίχοι 8 – 9· σελίδα 186 στίχοι 19 – 20
Η πρώτη εκτενής (Κύριε ἐλέησον γ΄) αρχίζει από το «Ἐλέησον ἡμᾶς...» και συμπαρασύρει τις λοιπές δεήσεις. Στις δύο δεήσεις πριν από αυτή, μονό «Κύριε ἐλέησον», ομοίως στην τελευταία (όπως και αναγράφεται).
Σελίδα 46 στίχοι 14 – 17
Η στερέωση καταλιμπάνεται αν έγινε αρτοκλασία.
Σελίδα 46 στίχος 25· σελίδα 64 στίχος 24· σελίδα 77 στίχος 21· σελίδα 78 στίχος 7· σελίδα 197 στίχος 6
Χωρίς τη λέξη «Χριστέ».
Σελίδα 49 στίχος 26 – σελίδα 50 στίχος 2· σελίδα 126 στίχοι 5 – 9
Ειδικοί στίχοι για τα αποστολικά απόστιχα δεν προβλέπονται. Λέγονται τα κοινά των καθημερινών (Ο Ρήγας βάζει ειδικούς στίχους).
Σελίδα 67 στίχος 20
Τυπογραφικό σφάλμα «Ὅτι σοῦ ἐστιν...»
Σελίδα 73 στίχοι 23 – 24· σελίδα 96 στίχοι 18 – 19· σελίδα 186 στίχοι 9 – 10
Πρώτα «Δόξα σοι, Κύριε, δόξα σοι» και ακολούθως «Πρόσχωμεν».
Σελίδα 74 στίχοι 22 – 23
«Δόξα σοι, Χριστὲ ὁ Θεός...» (ως έχει). «Χριστὸς ἀνέστη ἐκ νεκρῶν... Κύριε ἐλέησον γ΄. Πάτερ ἅγιε εὐλόγησον» (κατά το ΤΓΡ αποκλειστικά· ίσως και το ΤΔ, δεν είμαι σίγουρος).
Σελίδα 76 στίχοι 8 – 9· σελίδα 155 στίχοι 10 – 11
Οι ψάλτες και ο αναγνώστης δεν κατεβαίνουν για να φιλήσουν το χέρι του Αρχιερέα μετά την άνοδό του στο θρόνο.
Σελίδα 77 στίχοι 10 – 13
Ο αναγνώστης που διαβάζει το τρισάγιον δεν κάνει χειροφίλημα. Οι δύο κανονάρχες των χορών το πράττουν (κατά την παλαιότερη τάξη) αν δεν προηγήθηκε στο «Κύριε ἐκέκραξα...».
Σελίδα 83 στίχος 5
«Κύριε ἐλέησον» άπαξ.
Σελίδα 102 στίχος 2· σελίδες 203 – 244
«Αἰνοῦμεν, εὐλογοῦμεν, προσκυνοῦμεν τὸν Κύριον» [χωρίς το σύνδεσμο «καί»].
Σελίδα 103 στίχος 14
Διφορούμενο· έχει αναλυθεί εκτενώς. Εδώ ίσως θα περίμενα μία υποσημείωση.
Σελίδα 104 στίχοι 7 – 8
«Αἰνεσάτωσαν τὸ ὄνομα Κυρίου»: Στα μουσικά κείμενα κολλάει στον προηγούμενο στίχο.
Σελίδα 112 στίχοι 5 – 7
Επαναλαμάνεται πάλι το του α΄ αντιφώνου.
Σελίδα 113 στίχοι 30 – 32
Δεν ψάλλεται κανόνας του Θεοτοκαρίου στον όρθρο.
Σελίδα 120 στίχοι 22 – 29
Διφορούμενο· κατά το ΤΜΕ ψάλλεται μόνο στους όρθρους (από Δευτέρα ως Παρασκευή) της Μ. Τεσσαρακοστής (καθώς δεν ψάλλεται τέλεια λειτουργία, για να ακουστεί εκεί).
Σελίδα 123 στίχοι 6 – 9
Έχει διορθωθεί το εξαποστειλάριον στην εισαγωγή του Ωρολογίου του Μεγάλου, 1900, έκδοση Πατριαρχική.
Σελίδα 124 στίχος 1
Στη χύμα δοξολογία, συνήθως παραλείπεται.
Σελίδα 133 στίχοι 2 – 3
Μήπως λέγεται μόνο το «Ἐπλανήθην...»; Αν δεν έχει συζητηθεί, ας συζητηθεί.
Σελίδα 134 στίχος 18
«καὶ θεῖον Πνεῦμα» [χωρίς το άρθρο «τό»]
Σελίδα 135 στίχος 2
Καλό θα ήταν να αναλυθούν εδώ οι δεήσεις. «Ἔτι καὶ ἔτι...». «Κύριε ἐλέησον» (άπαξ). «Ἔτι δεόμεθα...». «Κύριε ἐλέησον» (άπαξ). «Ὅπως Κύριος...». «Κύριε ἐλέησον» (άπαξ). «Τὰ ἐλέη τοῦ Θεοῦ...». «Παράσχου Κύριε». «Τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν». «Κύριε ἐλέησον» (άπαξ).
Σελίδα 136 στίχοι 1 – 8
Ο οίκος δεν ανήκει σε αυτό το κοντάκιο.
Σελίδα 138 στίχοι 14 – 16
Κατ᾿ άλλη εκδοχή, σε αυτούς τους ναούς, στο δεύτερο λέγεται μαρτυρικό «πρεσβείαις τῶν ἁγίων σου σῶσον ἡμᾶς».
Σελίδα 143 στίχοι 14 – 17
Δεν το γνωρίζω. Ας συζητηθεί, αν δεν έχει ήδη συζητηθεί
Σελίδα 150 στίχος 27· σελίδα 151 στίχος 7 – 9· σελίδες 203 – 244
Η καταβασία - περισσή της θ΄ χωρίς μεγαλυνάριο.
Σελίδα 155 στίχοι 6
Και οι δύο χοροί μαζί (αρκεί να είναι εκπαιδευμένοι, γιατί αλλιώς...)
Σελίδα 158 στίχοι 20 – 21
Σύμφωνα με τη διάταξη της αγρυπνίας του αρχ. Δοσιθέου δεν καταλιμπάνεται το «Καὶ δὸς ἡμῖν...» (παραθέτει και επιχειρήματα). Προκύπτει και πρόβλημα με την εναλλαγή της εμμελής απαγγελίας των ευχών από τους ψάλτες ενώπιον των εικόνων του τέμπλου στις ενορίες.
Σελίδα 158 στίχοι 23 – 26
Νεώτερη προσθήκη. Δεν πρέπει να λέγεται. Το θυμίαμα εν σιγή.
Σελίδα 161 στίχοι 12 – 16
Ας φαίνεται τουλάχιστον και η τελευταία δέηση και η απάντηση σε αυτήν για αποφυγή χασμωδιών. Επίσης, η εκφώνηση, για να γίνεται σαφές ότι το «Ἀμὴν» είναι απάντηση στην εκφώνηση και όχι στην ευχή.
Σελίδα 161 στίχος 31
Όχι απαραίτητα: μπορεί να ψαλεί σε ειρμολογικό (από του ΚΕ)... μπορεί να ψαλεί και οκτάηχο λχ. του Μπερεκέτη.
Σελίδα 170 στίχοι 19
Το πρωτότυπο κείμενο είναι «τὸν ἐκ τάφου ἡμῖν ἀνατείλαντα».
Σελίδα 182 στίχος 5
Ή αν είναι μεγαλομάρτυς (ανεξαρτήτως δοξαστικών).
Σελίδα 182 στίχοι 6, 12 – 13, 17 – 18
Αν θυμάμαι καλά, δεν ψάλλεται υπακοή στη λειτουργία πριν το κοντάκιο (ούτε καν το Πάσχα)· πρόκειται για νεώτερο έθος.
Σελίδα 183 στίχος 1
Ἦχος β΄.
Σελίδα 186 στίχος 2
Δεν ασπάζεται την δεξιά του. Έχει συζητηθεί (υπάρχουν επιχειρήματα και προς τις δύο κατευθύνσεις).
Σελίδα 187 στίχος 24· σελίδα 188 στίχος 20· σελίδα 193 στίχος 25 - σελίδα 194 στίχος 22· σελίδα 202 στίχοι 5, 8· σελίδες 295 – 298
Τριπλό «Ἀλληλούϊα» σε χερουβικά και κοινωνικά.
Σελίδα 189 στίχος 8
Έτσι, ορίζει και το ΤΜΕ. Αν όμως παραλειφθεί το «Πατέρα, Υἱόν...» χάνεται η στιχομυθία και το νόημα. Θα μπορούσε να απαγγελθεί χύμα, και ακολούθως να ψαλλεί το «Ἀγαπήσω σε...» επί πολλών ιερέων.
Σελίδα 190 στίχος 16
Τυπογραφική αβλεψία: «Ὁ α΄ χορός». Μακάρι σε μία μεταγενέστερη έκδοση να υπήρχε και ακριβής εναλλαγή των χορών, σε όλες τις αιτήσεις.
Σελίδα 191 στίχος 4
«προσφέροντες»
Σελίδα 192 στίχοι 16 – 19
Μέχρι και το «Ἀντιλαβοῦ...» δεν πρέπει να παραλειφθούν, διαφορετικά καταστρέφεται η δομή της συναπτής.
Σελίδα 196 στίχοι 2 – 7
Το κείμενο παρέχεται κριτικά από τον κ. Ανατολικιώτη.
Σελίδα 196 στίχος 9
Θα μπορούσε να δοθεί ως απάντηση στην πρώτη δέηση: «Ὁ ἱερεὺς τὴν εὐχήν».
Σελίδα 196 στίχος 19
«Κύριε ἐλέησον» άπαξ.
Σελίδα 199 στίχοι 28 – 29
Το «Κύριε ἐλέησον γ΄. Δόξα. Καὶ νῦν.» καταλιμπάνεται, καθώς υπάρχει συναπτή.
Σελίδα 306 στίχοι 6 – 8
Μαρτυρούνται πουθενά; Δεν το έχω ερευνήσει καθόλου το συγκεκριμένο θέμα.
Σελίδα 312 στίχοι 1 – 2
Μετά το «Εἴη τὸ ὄνομα Κυρίου...». Ψαλλομένου τούτου, όταν υπάρχει αρχιερέας, ανεβαίνει στο θρόνο.
Σελίδα 313 στίχοι 13 – 14
Καλό θα ήταν να αναλυθούν εδώ οι δεήσεις. «Ἐλέησον ἡμᾶς...». «Κύριε ἐλέησον» (γ΄). «Ἔτι δεόμεθα...». «Κύριε ἐλέησον» (γ΄). «Ὅπως Κύριος...». «Κύριε ἐλέησον» (γ΄). «Τὰ ἐλέη τοῦ Θεοῦ...». «Παράσχου Κύριε». «Τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν». «Κύριε ἐλέησον» (άπαξ).
Σελίδα 313 στίχοι 23 – 25
Μόνο στην τελευταία επανάληψη (την τρίτη φορά) προστίθεται η αντωνυμία.
Πολλά από αυτά που επισημαίνετε έχουν "αλλαχθεί" συνειδητά, ύστερα από έρευνα. Κάποια όντως διφορούνται. Και κάποια είναι αβλεψίες στο νέο Εγκόλπιο.
 
Top