Το νέο Εγκόλπιο της Αποστολικής Διακονίας

Το νέο εγκόλπιο της Αποστολικής Διακονίας στην ενορία μου

  • Δεν υπάρχει

    Votes: 72 28.8%
  • Υπάρχει αλλά δεν το ακολουθούμε ακριβώς

    Votes: 74 29.6%
  • Υπάρχει και το ακολουθούμε ακριβώς

    Votes: 93 37.2%
  • Δεν γνωρίζω/δεν απαντώ

    Votes: 11 4.4%

  • Total voters
    250
Τα γραψε πολύ καλύτερα και ευστοχώτερα από μένα ο domesticus και με κάλυψε .
Ξεβόλεμα της συνήθειας που γίνεται δεύτερη φύση .
Το να διαβάζουμε τα ψιλά γράμματα , είναι δουλειά μας .
Προμηθευτείτε , το εγκόλπιο , διαβάστε το , μελετήστε το και μετά το ΞΑΝΑ-συζητάμε .
 
να σου θυμήσω άλλο θέμα περί των αντιφώνων , όπου στο Πατριαρχείο , λέγαν αντίφωνα άνευ στίχων (για δικούς τους λόγους , σωστό -λάθος , δεν σχολιάζω ) ...είναι "μέτρο";;

Χωρίς στίχους; Στο Πατριαρχείο; Έχει συζητηθεί αυτό κάπου εδώ; Αν όχι ξέρει κανείς για αυτή την πρακτική;
 

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
Χωρίς στίχους; Στο Πατριαρχείο; Έχει συζητηθεί αυτό κάπου εδώ; Αν όχι ξέρει κανείς για αυτή την πρακτική;

Ναι! Αυτή η πρακτική ονομάζεται "μια στο καρφί και μια στο πέταλο" ή "όσα βλέπει η άκρη του ματιου" για να μας δώσει χρόνο να ψάλουμε υφεσοδιέσεις σε ψάλμούς της αρεσκείας μας για να αποδείξουμε το φωνητικό μας τάλαντο... Ειναι δε πολυ διαδεδομένη στις καθημερινές λειτουργίες...
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Το κάθε βιβλίο έχει τη δική του λογική. Αν ρίξει κανείς για παράδειγμα μία ματιά στη Μ. Τεσσαρακοστή του Ρηγόπουλου και σε αυτή της Αποστολικής Διακονίας, υπάρχουν διαφορές στη δομή και στο σκεπτικό με το οποίο γράφτηκαν. Από τη στιγμή όπου οι αναφορές και οι πηγές ενός βιβλίου είναι τεκμηριωμένες μπορεί κάποιος να διαφωνήσει με αυτό, αλλά όχι και να το διαγράψει. Όταν θα κληθεί να κάνει χρήση του βιβλίου, πρέπει να το μελετήσει και όχι απλά να το διαβάσει. Στις περιπτώσεις επισκέψεων όπως αυτή του Νίκου, απλά ρωτάμε ποια λογική ακολουθείται στο συγκεκριμένο Ναό και υπακούμε, εφόσον ούτε το βοήθημα γνωρίζουμε, ούτε είμαστε σε θέση να εισάγουμε "καινά δαιμόνια".

Δεν πιστεύω ότι θα πρέπει να μας ξενίζει και να αντιδρούμε σε μία τάση επαναφοράς κάποιων διατάξεων που είχαν περισσότερη λογική από αυτή του να ολοκληρώνεται για παράδειγμα με τον Τριαδικό στίχο δόξα και νυν μόνο το δεύτερο αντίφωνο, ενώ τα άλλα να μένουν ξεκρέμαστα χωρίς λόγο και αιτία ή μάλλον για εμφανείς λόγους και αιτίες...

Πιστεύω ότι ένας τρόπος να δείξουμε την αγάπη μας για όλο αυτό που συντελείται στο Ναό, είναι η (όσο το δυνατόν και στα σύγχρονα ενοριακά πλάισια πάντα) επαναφορά του αρχαίου κάλους στις τυπικές διατάξεις, όσο και στην ψαλμωδία καλιτεχνικά, όχι από κάποια τυφλή παλαιολατρεία, αλλά επειδή έτσι αποφεύγουμε τα στοιχεία αυτά που με τα χρόνια μας έκαναν από ζωντανά μέλη ενός σώματος και κλειδοκράτορες μίας παράδοσης, νεκροθάφτες που προσπαθούν να παρουσιάσουν ως ζωντανό ένα πτώμα (διότι για το μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας η Ορθοδοξία έχει πεθάνει, άσχετα με το τι βλέπουμε στους Ναούς, κρίνοντας από ανθρώπους που επιλέγουν να πέρνουν μέρος στις ιερές ακολουθίες) που οι ίδιοι σκοτώσαμε με τις μικροπρέπειες, τη βιασύνη, την ημιμάθεια και την δίψα για αναγνώριση ενός τάλαντου ποδοπατώντας πάνω στα ιερά γράμματα της υμνογραφίας με απίστευτο θράσος.

Προσωπικά θεωρώ ότι όλο αυτό που γίνεται πρέπει να το αγκαλιάσουμε όλοι μας, ιδιαιτέρως δε το Οικουμενικό Πατριαρχείο, το οποίο μετά τον Βιολάκη δεν ξανασχολήθηκε με το θέμα (και στην παρούσα φάση απ' όσο γνωρίζω από έγκυρες πηγές δεν πρόκειται να ασχοληθεί), ενώ σε αρκετά σημεία δεν ακολουθεί ούτε αυτό το ΤΜΕ. Ίσως κάποιες άλλες ανάγκες και δεδομένα που εμείς δεν ξέρουμε επιρεάζουν αυτές τις πρακτικές, εάν πάρουμε υπόψη μας ότι κατ' αρχήν βρίσκεται σε τούρκικο έδαφος, οπότε καλό είναι να μην είμαστε ούτε απλά αφοριστικοί, ούτε από την άλλη να θεωρούμε ότι, ότι ακολουθείται στο Φανάρι ήταν, είναι και θα είναι κανόνας...

Όπως μεταφράζει-Ερμηνεύει ο Κολιτσάρας τη Σοφία Σολομώντος:
...αγαπήσατε την δικαιοσύνην, υπό την στενήν και την ευρείαν σημασίαν της λέξεως. Σκεφθήτε ορθά περί του Κυρίου, με ειλικρινή και αγαθήν διάθεσίν· με απλότητα και άδολον καρδίαν αναζητήσατε αυτόν.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Ο παπούλης στην ενορία που λες , είναι και τυπικάρης ;;; Μπράβο ...
Από την μιά δεν ξέρει τα αντίφωνα των καθημερινών και από την άλλη έχει άποψη για το ποιο εγκόλπιο είναι καλύτερο ; ; ; ;
Μιλάμε για άλλους «παππούληδες». Η ενορία μου είναι ο ναός στον οποίο υπάγομαι λόγω διαμονής στα γεωγραφικά όρια που διαχειρίζεται, ο ναός που ψάλλω είναι ο ναός στον οποίο έχω ευθύνη αναλογίου.
Λοιπόν , δες το και έτσι .
Είμαστε εκκλησία , είμαστε σώμα .
Το επίσημο εγκόλπιο , το εγκεκριμένο , που εκδίδεται πλέον από την Αποστολική Διακονία , ποιο είναι ;
Είμαστε εκκλησία, είμαστε σώμα. Το επίσημο Τυπικό που κυκλοφορεί ποιο είναι; Γιατί τα ημερολόγια της Εκκλησίας της Ελλάδος έχουν αποκλίσεις απ' αυτό; Η τάξη που τηρείται στο ναό-πρότυπο για την τυπική διάταξη, τον Πατριαρχικό Ναό, ποια είναι; Συνάδει απολύτως με τα νεόκοπα εγκόλπια;
Τώρα για την μαρτυρία του σεβαστού καθ όλα κ. Μιλτιάδη Παππά που επικαλείσαι , να σου θυμήσω άλλο θέμα περί των αντιφώνων , όπου στο Πατριαρχείο , λέγαν αντίφωνα άνευ στίχων (για δικούς τους λόγους , σωστό -λάθος , δεν σχολιάζω ) ...είναι "μέτρο";;
Δεν ξέρω αν είναι σωστό ή λάθος η κατ' οικονομίαν παράλλειψη των στίχων ή των Καθισμάτων του Ψαλτηρίου ή του Πολυελέου ή των Τυπικών κλπ ή για ποια κίνητρα γίνεται, πάντως νομίζω πως ήταν τελείως διαφορετικό αυτό που ανέφερα εν προκειμένω.
Και τέλος , για το εγκόλπιο της Σιμωνόπετρας .
Είναι έργο του μακαριστού κ.Ι. Φουντούλη και είναι αξιολογώτατο .
Προηγήθηκε αυτού του π.Κων/νου Παπαγιάννη και το θεωρώ "Πρόδρομο" της έκδοσης του νέου εγκολπίου.
Γνωρίζουμε θετικά ότι δεν υπήρξε παρέμβαση από τη μονή; Διότι σε κάποια σημεία με παραξενεύει. Δε θυμάμαι τώρα να τα εκθέσω επ' ακριβώς.
Περὶ Ὡρολογίου. Ὑπάρχουν πολλὲς ἐκδόσεις. Ποιὰ μᾶς «βολεύει»; Ξεκινᾶμε ἀπὸ τὸ 1563 καὶ φτάνουμε μέχρι σήμερα (ἐγώ χρησιμοποιῶ τὴν ἔκδοση ἀπὸ τὸ Περιβόλι της Παναγίας, καλαἰσθητη καὶ καλοτυπωμένη).
Τουλάχιστον τα των δύο προηγούμενων αιώνων συγκλίνουν σ' αυτό. Το του 1563 δεν έχει Ακολουθία των Τυπικών.
Δὲν καταλαβαίνω αὐτὸ μὲ τὴν συνήθεια ἐπίσης. Ἔτσι τὸ μάθαμε ἔτσι τὸ κρατᾶμε καὶ καλά. Γιατὶ συνάδελφοι; Ποιὸς ὁ λόγος; Νὰ μὴν ξεβολευτοῦμε;
Γιατί έτσι νοείται η παράδοση. Είναι μεν ζώσα, όμως οι όποιες μεταβολές γίνονται σταδιακά και όχι απότομα και βίαια. Ο «παππούλης» της ενορίας μου, για παράδειγμα, εμμένει στο ότι από παλιά στη Θεσσαλονίκη ψάλλονταν στο τέλος των Μικρών Παρακλήσεων του Δεκαπενταυγούστου τα «Πάντων προστατεύεις» κλπ και μόνο στις Μεγάλες ψάλλονταν τα «Απόστολοι εκ περάτων». Θαρρώ πως και στα παλαιά Ωρολόγια το ίδιο προβλέπεται. Το θεωρώ, συνεπώς, επιβίωση αρχαιότερης τάξης και, τουλάχιστον στην ενορία μου, κάνω υπακοή και ψάλλω αυτά. Κάπου κάνει ο π. Δοσίθεος Κανέλλος λόγο για τους ναούς και τα μοναστήρια που θέλουν να τηρούν το τυπικό τους και πάνε και τους το χαλάνε οι επισκέπτες. Έτσι ακριβώς το αντιμετωπίζω.
Θυμάμαι και το γνωστό περιστατικό στην Ιβήρων με τον τυπικάρη να κατσαδιάζει το διάκο γιατί δεν έκανε υπακοή να πει «Την Θεοτόκον εν ύμνοις μεγαλύνομεν» και προσέθεσε αυτοβούλως το «και μητέρα του φωτός». Νομίζω ότι τον ξέντυσε. Έπειτα από χρόνια επανήλθε στη μονή ο πρώην διάκος ως δεσπότης και υπενθύμισε στο γέροντα τυπικάρη το γεγονός. Εκείνος του απάντησε, «δέσποτα, και τώρα αν πείτε το ίδιο, πάλι το ίδιο θα σας κάνω».
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Είμαστε εκκλησία, είμαστε σώμα. Το επίσημο Τυπικό που κυκλοφορεί ποιο είναι; Γιατί τα ημερολόγια της Εκκλησίας της Ελλάδος έχουν αποκλίσεις απ' αυτό; Η τάξη που τηρείται στο ναό-πρότυπο για την τυπική διάταξη, τον Πατριαρχικό Ναό, ποια είναι; Συνάδει απολύτως με τα νεόκοπα εγκόλπια;

Είπαμε ο πατριαρχικός ναός είναι πάνσεπτος, όχι όμως Βατικανό. Προσοχή!
 
βρε γιαννη θα με τρελανεις.
(συγγνωμη γραφω κι απο το κινητο....αλλα δεν κρατηθηκα)
Αφ ενος δεν ξερεις λες....
Απο την αλλη το επικαλεισαι.....
Και για το τυπικο ακομα ρωτας ποιο ειναι το επισημο;
εκπλησομαι
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
βρε γιαννη θα με τρελανεις.
(συγγνωμη γραφω κι απο το κινητο....αλλα δεν κρατηθηκα)
Αφ ενος δεν ξερεις λες....
Απο την αλλη το επικαλεισαι.....
Ξαναδιάβασε το πρώτο μου μήνυμα. Για άλλο τελείως διαφορετικό λόγο το επικαλούμαι το Πατριαρχείο στο συγκεκριμένο σημείο. Και το «δεν ξέρω» έχει την έννοια ότι, ενώ τόσα και τόσα τα έχουμε κόψει χάριν της οικονομίας, δεν ξέρω αν και γιατί είναι τόσο κακό το ότι κάποιοι το κάνουν και στους στίχους των αντιφώνων;
Και για το τυπικο ακομα ρωτας ποιο ειναι το επισημο;
εκπλησομαι
Ρητορικό το ερώτημα... Φυσικά και ξέρω, γι' αυτό και ρωτώ αμέσως μετά για τα ημερολόγια της Εκκλησίας της Ελλάδος και για το αν συμφωνούν απολύτως με αυτό. Αυτά για τα περί υπακοής στα επίσημα βιβλία της εκκλησίας.
 
Ξαναδιάβασε το πρώτο μου μήνυμα. Για άλλο τελείως διαφορετικό λόγο το επικαλούμαι το Πατριαρχείο στο συγκεκριμένο σημείο. Και το «δεν ξέρω» έχει την έννοια ότι, ενώ τόσα και τόσα τα έχουμε κόψει χάριν της οικονομίας, δεν ξέρω αν και γιατί είναι τόσο κακό το ότι κάποιοι το κάνουν και στους στίχους των αντιφώνων;

Ρητορικό το ερώτημα... Φυσικά και ξέρω, γι' αυτό και ρωτώ αμέσως μετά για τα ημερολόγια της Εκκλησίας της Ελλάδος και για το αν συμφωνούν απολύτως με αυτό. Αυτά για τα περί υπακοής στα επίσημα βιβλία της εκκλησίας.
Αδυνατω να παρακολουθησω την συζητηση.....πλεον...
Εξ αλλου δεν ξερω περι τινος προκειται (Νικο..)
Και ...περι υπακοης (Γιαννη....) το νεον εγκολπιο δεν ειναι επισημο βιβλιο;
 
Στην ενορία μου, το παλαιό εγκόλπιο της Αποστολικής Διακονίας δεν υπάρχει καθόλου πάνω στο αναλόγιο. Υπάρχουν όμως τόσο το νέο Εγκόλπιο της Αποστολικής Διακονίας όσο και το Συλλειτουργικό της Σιμωνόπετρας. Αλλά ποτέ δεν χρησιμοποιήσαμε κάποιο από τα δύο εγκόλπια σαν οδηγό-τυφλοσούρτη, καθώς το μεν τυπικό είναι λίγο-πολύ γνωστό σε όλους τα δε μουσικά βιβλία που χρησιμοποιούμε τα έχουν όλα με τη σειρά.

Οι μικροί σε ηλικία βοηθοί χρησιμοποιούν πότε το ένα πότε το άλλο για να διαβάζουν μικρά σε έκταση κείμενα (προοιμιακός, καταξίωσον, Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι..., Ἐλέησόν με ὁ Θεός..., χύμα δοξολογία, Πιστεύω..., Κυριακή Προσευχή).

Εμείς χρησιμοποιούμε αμφότερα (όποιο τύχει να ανοίξουμε) για να ψάλουμε 1) τους στίχους στο Θεὸς Κύριος... (εγώ τους ξέρω από έξω, το ανοίγω κυρίως για τους μικρούς βοηθούς για να πουν σωστά τον α΄ στίχο), 2) τη στιχολογία των εσπερίων και των αίνων, 3) τους στίχους πριν από τα στιχηρά του μηναίου.

Όμως, τα αντίφωνα των εορτών τα ψάλλουμε αποκλειστικά από το νέο Εγκόλπιο της Αποστολικής Διακονίας· οι στίχοι είναι ολόκληροι, η ποσότητα των στίχων είναι πάντοτε ορισμένη (4 στο α΄ αντίφωνο, 4 στο β΄ αντίφωνο, 3 στο γ΄ αντίφωνο + 1 το εισοδικό) και γενικά είναι προτιμητέα από των λειτουργικών βιβλίων (πολύ προσεγμένη δουλειά).
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Αδυνατω να παρακολουθησω την συζητηση.....πλεον...
Η παραπομπή στην οποία αναφέρθηκες αφορούσε τον ήχο του «Πρεσβείαις των αγίων σου» και όχι το αν λέγεται ή όχι. Συνεπώς δεν έχει να κάνει με το αν λένε ή όχι στίχους στο Πατριαρχείο.
Και ...περι υπακοης (Γιαννη....) το νεον εγκολπιο δεν ειναι επισημο βιβλιο;
Ναι, όπως επίσημο είναι και το Τυπικό του Βιολάκη, αλλά τα ημερολόγια δεν κάνουν υπακοή απολύτως. Αυτό λέω!
Άλλωστε, και το παλιό εγκόλπιο, επίσημο είναι, εκτός και αν παραδεχτούμε ότι αλλάζει η μορφή της λατρείας μας. Και το Ωρολόγιο επίσημο βιβλίο είναι και έχει διαφορετικούς στίχους. Σε ποιο απ' όλα θα κάνουμε υπακοή;
 
Η παραπομπή στην οποία αναφέρθηκες αφορούσε τον ήχο του «Πρεσβείαις των αγίων σου» και όχι το αν λέγεται ή όχι. Συνεπώς δεν έχει να κάνει με το αν λένε ή όχι στίχους στο Πατριαρχείο.

Ναι, όπως επίσημο είναι και το Τυπικό του Βιολάκη, αλλά τα ημερολόγια δεν κάνουν υπακοή απολύτως. Αυτό λέω!
Άλλωστε, και το παλιό εγκόλπιο, επίσημο είναι, εκτός και αν παραδεχτούμε ότι αλλάζει η μορφή της λατρείας μας. Και το Ωρολόγιο επίσημο βιβλίο είναι και έχει διαφορετικούς στίχους. Σε ποιο απ' όλα θα κάνουμε υπακοή;
Γράφω και σταματώ. Αν θες να χεις τον τελευταίο λόγο , ξαναγράψε .
Αν θες να έχεις δίκιο εσύ ,πάρ το .
Λάθος εγώ και όποιος άλλος ακολουθεί το καινούριο εγκόλπιο .
Για την παραπομπή , ξαναδιάβασε . Σε ποια παραπομπή αναφέρεσαι , στην δική σου στην δική μου ;
Μην Θεοποιείς πρόσωπα και καταστάσεις .
Τρελαίνομαι με επιχειρήματα του τύπου .....ο παπούλης της ενορίας , ο τυπικάρης των Ιβήρων ,η κυρά κατίνα του απάνω μαχαλά...
Κάνε υπακοή λοιπόν , αφού με ρωτάς , στον δάσκαλό σου (που ούτως ή άλλως κάνεις από ότι αντιλαμβάνομαι τυφλή....:mad:) που έχει και το αλάθητο του Παπα...:eek:
 

ΠΑΛΗΚΑΡΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ

Παλαιό Μέλος
Γιατί κουράζεστε παιδιά?Τί βιβλία χρησιμοποιεί η Εκκλησία μας?
Της Αποστολικής Διακονίας σωστά??
Αρα αυτά έχουν τον πρώτο λόγο!
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Γράφω και σταματώ. Αν θες να χεις τον τελευταίο λόγο , ξαναγράψε .
Αν θες να έχεις δίκιο εσύ ,πάρ το .
Λάθος εγώ και όποιος άλλος ακολουθεί το καινούριο εγκόλπιο .
Γιατί εξάπτεσαι και μου απαντάς μειωτικά; Εγώ πολύ ήρεμα απαντώ. Ούτε με ενδιαφέρει να έχω τον τελευταίο λόγο, κουβέντα κάνουμε.
Για την παραπομπή , ξαναδιάβασε . Σε ποια παραπομπή αναφέρεσαι , στην δική σου στην δική μου ;
Η αρχική η δική μου ήταν για τον ήχο του «Πρεσβείαις» και για το αν και πώς επιβιώνει στην ψαλτική πράξη. Η δική σου απάντηση ήταν αφοριστική, ότι στο Πατριαρχείο δεν έλεγαν στίχους. Για άλλο θέμα μιλούσαμε.
Μην Θεοποιείς πρόσωπα και καταστάσεις .
Δεν το κάνω. Ως τώρα, όμως, αυτό που κάνω είναι να ψάχνω το αν και πώς επιβιώνουν οι αρχαιότερες παραδόσεις στην πράξη.
Τρελαίνομαι με επιχειρήματα του τύπου .....ο παπούλης της ενορίας , ο τυπικάρης των Ιβήρων ,η κυρά κατίνα του απάνω μαχαλά...
Το «παππούλης» εντός εισαγωγικών, είναι δική σου φράση. Εγώ δεν τη χρησιμοποιώ. Η παράδοση της εκκλησίας είναι ζωντανή, δεν μπορούμε πραξικοπηματικά να επεμβαίνουμε, ούτε και να ακυρώνουμε πράγματα που βλέπουμε που έχουν κάποια στήριξη. Δεν είμαι από τους ανθρώπους που αποδέχονται ό,τι στρεβλό βλέπουν, ψάχνω για το σωστό και το συντηρητικό. Και τον ιερέα της ενορίας μου δε θα τον ανέφερα αν δεν είχε βάση η πρακτική του. Και ο τυπικάρης της Ιβήρων δεν εξομοιώνεται με «την κυρα-Κατίνα του απάνω μαχαλά». Ακολουθούσε την αυστηρή παράδοση της μονής. Έτσι σώθηκε η παράδοση μέχρι τις μέρες μας. Άλλωστε, δεν απέχουν πολύ χρονολογικά μεταξύ τους τα διάφορα μοναστηριακά τυπικά, που όμως έχουν αποκλίσεις, περιγράφουν παρά ταύτα ακριβώς τι ίσχυε σε κάθε μονή. Η διαφορετικότητα αυτή, που βασίζεται στο ότι κρατούμε τις παραδόσεις που παραλάβαμε, είναι πιστεύω απολύτως θεμιτή, όταν φυσικά δεν αποδεικνύεται πως τα διαφοροποιούμενα στοιχεία είναι εφευρέσεις των τελευταίων χρόνων.
Κάνε υπακοή λοιπόν , αφού με ρωτάς , στον δάσκαλό σου (που ούτως ή άλλως κάνεις από ότι αντιλαμβάνομαι τυφλή....:mad:) που έχει και το αλάθητο του Παπα...:eek:
Δεν αναγνωρίζω αλάθητο σε κανέναν, ούτε κάνω τυφλή υπακοή. Έχω κρίση, έχω φιλερεύνον πνεύμα και κάνω τις αναζητήσεις μου. Απλά αυτές δεν εδράζουν σε νεόκοπα τευχίδια αλλά στην επιβίωση της παράδοσης στα κέντρα της Ορθοδοξίας και σε παλαιότερα βιβλία.
 
Κάθε παλαιά συνήθεια αν αποδειχθεί λανθασμένη, τότε είναι απλά παλαιό λάθος και κατά τη γνώμη μου πρέπει να αλλάξει, όσο κι αν είναι ριζωμένη στα βιώματα και ακούσματά μας. Αλλιώς δε θα διορθώνουμε ποτέ το λάθος, αλλά θα το διαιωνίζουμε. Με αυτό το σκεπτικό μελέτησα πολύ προσεκτικά το (νέο) εγκόλπιο του π. Κων-νου Παπαγιάννη και αισθάνομαι ότι σε πολλά σημεία απηχεί την ορθή λειτουργική πράξη. Προσπαθώ αρκετό καιρό τώρα στο ναό που ψέλνω να διορθώσω κάποια πράγματα (σε συνεργασία με τον ιερέα), γιατί άλλωστε τίποτε δε μπορεί/πρέπει να γίνεται απότομα και μαζικά.

Τώρα, ειδικά για το "Πρεσβείαις των αγίων σου" κι εμένα με ξενίζει ο πλ. του α', αφού το έχω ακούσει σε β' (έτσι και το λέω). Αυτό όμως, καθώς και μερικά άλλα (ίσως πολλά για κάποιους), είναι λεπτομέρεια μπροστά στο συνολικό έργο του σεβαστού πατρός, το οποίο θα τολμούσα να χαρακτηρίσω "μεταρρυθμιστικό" (έστω και εντός εισαγωγικών).

Επειδή από τότε που γνώρισα το Ψαλτολόγιο ωφελήθηκα πάρα πολύ και στη μουσική και στο τυπικό της Εκκλησίας μας, επιτρέψτε μου να αναφέρω και ένα παράδειγμα που κανονικά ανήκει σε άλλη ενότητα, αλλά το θεωρώ υποστηρικτικό της ως άνω γενικής μου άποψης περί των λαθών.

Από μικρός έμαθα να ακούω στο ναό (και αργότερα να ψέλνω) την Παράκληση την περίοδο του 15αυγούστου με τα εξής λάθη: 1. Θεός Κύριος χωρίς στίχους, 2. ψάλσιμο του "Εκ νεότητός μου", 3. ψάλσιμο του ειρμού της η΄ωδής (και μάλιστα με το στίχο "Αινούμεν, ευλογούμεν") και του ειρμού της θ΄ωδής πριν από τα τροπάρια της θ' ωδής, 4. απολυτίκιο αγίου κάθε μέρα, 5. μεγαλυνάριο αγίου κάθε μέρα. Ποτέ μου δε θεώρησα ότι τα ανωτέρω είναι λάθος, αφού έτσι τα άκουγα από μικρός και έτσι τα ξέρει και ο ιερέας μας. Ωστόσο, μέσα από το Ψαλτολόγιο έμαθα ότι είναι λάθος και αποφάσισα να τα διορθώσω (μετά από 30 χρόνια ακουσμάτων!). Έπραξα σωστά ή λάθος καταργώντας μια συνήθεια πολλών ετών; Υπόψη ότι αναγκάστηκα να γράψω ολόκληρη μελέτη με στοιχεία μέσα από το Ψαλτολόγιο και τα Τυπικά που έχω στη βιβλιοθήκη μου προκειμένου να πείσω τον ιερέα μας να αλλάξουμε την τάξη (κάποιες αλλαγές του φαίνονταν αδιανόητες π.χ. το ένα μόνο απολυτίκιο στα μεθέορτα της Μεταμόρφωσης). Προς τιμήν του πείστηκε τελικά για όλα (άλλωστε έχουμε άψογη συνεργασία πάνω από 15 χρόνια!) και για πρώτη φορά τελέσαμε τις παρακλήσεις σύμφωνα με την ορθή (πιστεύω πλέον) τάξη. Αν μέναμε στις αρχικές αντιρρήσεις του πατρός (λόγω παλαιάς υπαρκτής συνήθειας) δε θα διορθώναμε ποτέ τα λάθη.

Συγνώμη αν σας κούρασα.
 
Γιατί εξάπτεσαι και μου απαντάς μειωτικά; Εγώ πολύ ήρεμα απαντώ. Ούτε με ενδιαφέρει να έχω τον τελευταίο λόγο, κουβέντα κάνουμε.
Mειωτικά και απαξιωτικά είναι τα σχόλια και τα υπονοούμενα που αφήνεις εσύ για το τευχίδιο φίλε Ιωάννη . Ρώτα τον δάσκαλό σου που ειδικεύεται και μας έκανε και μαθήματα ετυμολογικά τι σημαίνει νεόκοπος (εσύ το χρησιμοποίησες )

Η αρχική η δική μου ήταν για τον ήχο του «Πρεσβείαις» και για το αν και πώς επιβιώνει στην ψαλτική πράξη. Η δική σου απάντηση ήταν αφοριστική, ότι στο Πατριαρχείο δεν έλεγαν στίχους. Για άλλο θέμα μιλούσαμε.
Ναι ,ναι σωστά. Εσύ πες μου για τους στίχους λοιπόν που ρωτάω εγώ και δεν απαντά κανείς .
Ή...απαντήστε με επιτέλους(έχω ρωτήσει 40 φορές) , τι γιορτάζουμε την 25η Μαρτίου...

Δεν το κάνω. Ως τώρα, όμως, αυτό που κάνω είναι να ψάχνω το αν και πώς επιβιώνουν οι αρχαιότερες παραδόσεις στην πράξη.
.
Που ; Και τι εννοείς "παράδοση";
Το «παππούλης» εντός εισαγωγικών, είναι δική σου φράση. Εγώ δεν τη χρησιμοποιώ. Η παράδοση της εκκλησίας είναι ζωντανή, δεν μπορούμε πραξικοπηματικά να επεμβαίνουμε, ούτε και να ακυρώνουμε πράγματα που βλέπουμε που έχουν κάποια στήριξη. Δεν είμαι από τους ανθρώπους που αποδέχονται ό,τι στρεβλό βλέπουν, ψάχνω για το σωστό και το συντηρητικό. Και τον ιερέα της ενορίας μου δε θα τον ανέφερα αν δεν είχε βάση η πρακτική του. Και ο τυπικάρης της Ιβήρων δεν εξομοιώνεται με «την κυρα-Κατίνα του απάνω μαχαλά». Ακολουθούσε την αυστηρή παράδοση της μονής. Έτσι σώθηκε η παράδοση μέχρι τις μέρες μας. Άλλωστε, δεν απέχουν πολύ χρονολογικά μεταξύ τους τα διάφορα μοναστηριακά τυπικά, που όμως έχουν αποκλίσεις, περιγράφουν παρά ταύτα ακριβώς τι ίσχυε σε κάθε μονή. Η διαφορετικότητα αυτή, που βασίζεται στο ότι κρατούμε τις παραδόσεις που παραλάβαμε, είναι πιστεύω απολύτως θεμιτή, όταν φυσικά δεν αποδεικνύεται πως τα διαφοροποιούμενα στοιχεία είναι εφευρέσεις των τελευταίων χρόνων.
Αντιλαμβάνεσαι τι γράφεις ; Ποιος επεμβαίνει πραξικοπιματικά ;
Και ποιος μιλάει τώρα αφοριστικά και δογματικά;;...
Ο συντάκτης (ένα παράδειγμα φέρνω) εξηγεί στην εισαγωγή -που επαναλαμβάνω δεν διαβάσατε- ποια είναι η θέση του για τα αρχαία αντίφωνα , αλλά παραθέτει κα αυτά που επικρατούν και το αφήνει στην κρίση σου .
Ή είναι πραξικοπιματική επέμβαση η αφαίρεση των μεγαλυναρίων;;
Επαναλαμβάνω , ποια παράδοση ; Την κακώς νοουμένη; Στο όρος ,κάθε μονή έχει το δικό της τυπικό και την δική της παράδοση . Να τα υιοθετήσουμε όλα να τα κάνουμε αχταρμά;
Ο συντάκτης του τυπικού , σαφώς και βασίζεται στον Βιολάκη .
Έχει όμως και άλλες πηγές να συμβουλευτεί , σε περιπτώσεις που δεν προβλέπονται και σε περιπτώσεις που προέκυψαν με την ημερολογιακή μετάθεση (τα γνωστά προβλήματα του Πασχαλίου...) Τι να κάνει;
Ποιες είναι εφευρέσεις των τελευταίων χρόνων ;;
Το Υπεραγία Θεοτοκε σώσον ημάς ...που λένε στο όρος θα εννοείς:confused: και "κόλησε " όλη η Βόρειος Ελλάδα και όχι μόνο από "ευσεβισμό:eek:"

Δεν αναγνωρίζω αλάθητο σε κανέναν, ούτε κάνω τυφλή υπακοή. Έχω κρίση, έχω φιλερεύνον πνεύμα και κάνω τις αναζητήσεις μου. Απλά αυτές δεν εδράζουν σε νεόκοπα τευχίδια αλλά στην επιβίωση της παράδοσης στα κέντρα της Ορθοδοξίας και σε παλαιότερα βιβλία.
Χαίρομαι και αυτό θα περίμενα από ένα νέο παιδί και μορφωμένο όπως εσένα .
Λοιπόν , ξεκόλα....απ όλα(και απ όλους...)
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Ναι ,ναι σωστά. Εσύ πες μου για τους στίχους λοιπόν που ρωτάω εγώ και δεν απαντά κανείς .
Αν και δεν είμαι ο Γιάννης, πιστεύω ότι κάτι που το ακούμε από τις ηχογραφήσεις δεν μπορεί να διαγραφεί από ιστορικό γεγονός, οπότε δεν μπορώ να καταλάβω τι ακριβώς απάντηση χρειάζεται αυτό το ζήτημα. Για όποιους λόγους κι αν γίνεται (είπαμε, είναι και το θέμα των συνθηκών), λειτουργικά είναι λάθος και παράλληλα παράδειγμα προς αποφυγήν για τον απλούστατο λόγο, ότι όπως σε όλες τις ακολουθίες του νυχθημερού τουλάχιστον η πρώτη ενότητα ξεκινάει ή αποτελείται εξ ολοκλήρου από αποσπάσματα του ψαλτηρίου, έτσι και στη Θεία Λειτουργία. Άσχετα εάν η Θεία Λειτουργία δεν αποτελεί μέρος των ακολουθιών αυτών (ουσιαστικά στις ιερές μονές αποτελεί εφόσον τελείται καθημερινά) ακολουθεί αν και μυστήριο και όχι απλή ακολουθία την ίδια λογική. Με όποιο τρόπο κι αν παραγκωνίσουμε το ψαλτίρι, μιλάμε για το ίδιο ατόπημα του να ξεκινήσουμε τον Όρθρο χωρίς εξάψαλμο. Δεν ξέρω εάν οι πιο ειδίμονες έχουν μία άλλη άποψη επ' αυτού, αλλά το συγκεκριμένο απ' ότι παρατηρώ είναι ένας κανόνας που ορίζει τη βασική δομή των Ιερών Ακολουθιών.
 
Η τάξη που τηρείται στο ναό-πρότυπο για την τυπική διάταξη, τον Πατριαρχικό Ναό, ποια είναι; Συνάδει απολύτως με τα νεόκοπα εγκόλπια.

..ναός πρότυπο ;
...νεόκοπα..

τόσα και τόσα τα έχουμε κόψει χάριν της οικονομίας, δεν ξέρω αν και γιατί είναι τόσο κακό το ότι κάποιοι το κάνουν και στους στίχους των αντιφώνων;

.
ε....δεν νομίζω ...και τι έγινε..
Αν και δεν είμαι ο Γιάννης, πιστεύω ότι κάτι που το ακούμε από τις ηχογραφήσεις δεν μπορεί να διαγραφεί από ιστορικό γεγονός, οπότε δεν μπορώ να καταλάβω τι ακριβώς απάντηση χρειάζεται αυτό το ζήτημα. Για όποιους λόγους κι αν γίνεται (είπαμε, είναι και το θέμα των συνθηκών), λειτουργικά είναι λάθος και παράλληλα παράδειγμα προς αποφυγήν για τον απλούστατο λόγο, ότι όπως σε όλες τις ακολουθίες του νυχθημερού τουλάχιστον η πρώτη ενότητα ξεκινάει ή αποτελείται εξ ολοκλήρου από αποσπάσματα του ψαλτηρίου, έτσι και στη Θεία Λειτουργία. Άσχετα εάν η Θεία Λειτουργία δεν αποτελεί μέρος των ακολουθιών αυτών (ουσιαστικά στις ιερές μονές αποτελεί εφόσον τελείται καθημερινά) ακολουθεί αν και μυστήριο και όχι απλή ακολουθία την ίδια λογική. Με όποιο τρόπο κι αν παραγκωνίσουμε το ψαλτίρι, μιλάμε για το ίδιο ατόπημα του να ξεκινήσουμε τον Όρθρο χωρίς εξάψαλμο. Δεν ξέρω εάν οι πιο ειδίμονες έχουν μία άλλη άποψη επ' αυτού, αλλά το συγκεκριμένο απ' ότι παρατηρώ είναι ένας κανόνας που ορίζει τη βασική δομή των Ιερών Ακολουθιών.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
...

Τουλάχιστον τα των δύο προηγούμενων αιώνων συγκλίνουν σ' αυτό. Το του 1563 δεν έχει Ακολουθία των Τυπικών.

Δηλαδη καὶ στὰ ΜΗναία χρησιμοποεῖς ἐκδόσεις τοῦ 1700 ἤ 1800 ἤ 1900;

...Γιατί έτσι νοείται η παράδοση. Είναι μεν ζώσα, όμως οι όποιες μεταβολές γίνονται σταδιακά και όχι απότομα και βίαια. Ο «παππούλης» της ενορίας μου, για παράδειγμα, εμμένει στο ότι από παλιά στη Θεσσαλονίκη ψάλλονταν στο τέλος των Μικρών Παρακλήσεων του Δεκαπενταυγούστου τα «Πάντων προστατεύεις» κλπ και μόνο στις Μεγάλες ψάλλονταν τα «Απόστολοι εκ περάτων». Θαρρώ πως και στα παλαιά Ωρολόγια το ίδιο προβλέπεται. Το θεωρώ, συνεπώς, επιβίωση αρχαιότερης τάξης και, τουλάχιστον στην ενορία μου, κάνω υπακοή και ψάλλω αυτά. Κάπου κάνει ο π. Δοσίθεος Κανέλλος λόγο για τους ναούς και τα μοναστήρια που θέλουν να τηρούν το τυπικό τους και πάνε και τους το χαλάνε οι επισκέπτες. Έτσι ακριβώς το αντιμετωπίζω.
Θυμάμαι και το γνωστό περιστατικό στην Ιβήρων με τον τυπικάρη να κατσαδιάζει το διάκο γιατί δεν έκανε υπακοή να πει «Την Θεοτόκον εν ύμνοις μεγαλύνομεν» και προσέθεσε αυτοβούλως το «και μητέρα του φωτός». Νομίζω ότι τον ξέντυσε. Έπειτα από χρόνια επανήλθε στη μονή ο πρώην διάκος ως δεσπότης και υπενθύμισε στο γέροντα τυπικάρη το γεγονός. Εκείνος του απάντησε, «δέσποτα, και τώρα αν πείτε το ίδιο, πάλι το ίδιο θα σας κάνω».
Ἡ παράδοση εἶνια ζῶσα ἀλλὰ καὶ μεῖς δὲν εἴμαστε ἄσχετοι νὰ μὴν προσπαθοῦμε νὰ ἀποκαθάρουμε τὶς πλάγιες παρεισφρύσεις γιὰ πολλοὺς καὶ διάφορους λόγους καὶ παραμένουν ἐπίσης γιὰ πολλοὺς καὶ διάφορους λόγους, ἄσχετους μὲ τὴ λατρεία καὶ τὸ τυπικὸ ἐν γένει.
 
Top