Τι σύστημα χρησιμοποιεί ο Τέταρτος ηχος;

user20

New member
Χαίρετε! Δυσκολεύομαι λίγο να καταλάβω το σύστημα των τριών ειδών μελοποιΐας του τετάρτου ήχου. Τα θεωρητικά που έχω δεν διευκρινίζουν (ή τουλάχιστον εγώ δεν μπορώ να καταλάβω). Τι σύστημα χρησιμοποιεί λοιπόν ο άγια, ο λέγετος και ο στιχηραρικος τέταρτος;
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Χαίρετε! Δυσκολεύομαι λίγο να καταλάβω το σύστημα των τριών ειδών μελοποιΐας του τετάρτου ήχου. Τα θεωρητικά που έχω δεν διευκρινίζουν (ή τουλάχιστον εγώ δεν μπορώ να καταλάβω). Τι σύστημα χρησιμοποιεί λοιπόν ο άγια, ο λέγετος και ο στιχηραρικος τέταρτος;
Δεν είναι απαραίτητο να εντάξουμε κάθε ήχο "( μουσικό δρόμο)", "στα καλούπια των μ. συστημάτων..."
Η κλίμακα (φ. διατονική) και κυρίως οι έλξεις, που χρησιμοποιούν στην πορεία του μέλους, προσδίδουν το χαρακτηριστικό ηχόχρωμα του κάθε "μ. δρόμου..." ;)
 

user20

New member
Έχω και εγώ την ίδια άποψη και συμφωνώ, αλλά δεν νομίζω να αρέσει αυτη απάντηση στην εξεταστική επιτροπή... Αν ερωτηθώ τι σύστημα χρησιμοποιεί ο Άγια για παράδειγμα, πρέπει να απαντήσω.
 

zoslen

Βύρων Αναγνωστόπουλος
Ο Δ΄ ήχος χρησιμοποιεί κατ εξοχην το διαπασων συστημα, όπως αναφερει ο Χρυσανθος (1814) αλλα και η Επιτροπη (1883) στο θεωρητικό της. Η Επιτροπή σημειώνει ότι σε κάποια μέλη και ιδιαιτερα στο Στιχηράριο και στην Παπαδική μπορει να χρησιμοποιήσει και τον Τροχό.
 

Μαρία Χριστίνα

Δόξα τω Θεώ
Δεν είναι απαραίτητο να εντάξουμε κάθε ήχο "( μουσικό δρόμο)", "στα καλούπια των μ. συστημάτων..."
Η κλίμακα (φ. διατονική) και κυρίως οι έλξεις, που χρησιμοποιούν στην πορεία του μέλους, προσδίδουν το χαρακτηριστικό ηχόχρωμα του κάθε "μ. δρόμου..." ;)
Αν και δεν απαντάται το ερώτημα του συναδέλφου user20, ήθελα να συμπληρώσω ότι το χαρακτηριστικό άκουσμα των διακριτών ήχων έγκειται και στην "συνεργασία" / συμπλοκή / συνύπαρξή τους με άλλους ήχους. Συγκεκριμένα, ο Άγια εργάζεται και τον Πλ.Α σύμφωνα με τον Καρά, και θέλει ισοκράτημα Πα όταν το μέλος στέκεται στον Κε (ή όταν δεσπόζει ο Κε). Επίσης, ο στιχηραρικός Άγια εκ του Πα, είναι θα λέγαμε ένας μικτός ήχος με χαρακτηριστικές θέσεις που έχουν άκουσμα Α ήχου και θέσεις Λεγέτου που συμπλέκονται εναλλασσόμενες μεταξύ τους και τελική κατάληξη στον Βου. Στο δια ταύτα, όντως, πιο πολύ μας ενδιαφέρει πως εργάζεται ο ήχος και τα ιδιαίτερά του χαρακτηριστικά (έλξεις, χαρακτηριστικές φράσεις, καταλήξεις, ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ήχου κα) προκειμένου να τον αποδώσουμε ορθά.
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Έχω και εγώ την ίδια άποψη και συμφωνώ, αλλά δεν νομίζω να αρέσει αυτη απάντηση στην εξεταστική επιτροπή... Αν ερωτηθώ τι σύστημα χρησιμοποιεί ο Άγια για παράδειγμα, πρέπει να απαντήσω.
- Στον Άγια ψάλλονται μόνο παπαδικά μέλη, με εξαίρεση την Δοξολογία του Σταυρού, λόγω Ασματικού.

- Και ο Δ' ήχος ακολουθεί την τακτική των υπολοίπων ήχων., να αυξομειώνουν δηλ. τα διαστήματά τους, ανάλογα με την πορεία του μέλους.
Ετσι στον Αγια έχουμε:
Αυξομοίωση στους φθόγγους Γα-(ιδίως σ' αυτόν)-Κε-Ζω της τάξεως των 1-8 μορίων.

- Εχει δεσπόζοντες φθόγγους Δι-Βου- και Ζω, στους οποίους καταλήγει σε γραμμές καθαρού Δ' ήχου.

- Όταν η γραμμή δουλεύει γύρω στον Ζω, τότε ο Ζω είναι φυσικός, ενώ ο Κε έλκεται προς αυτόν. Εάν η γραμμή δεν δουλεύει επί του Ζω, ο Κε είναι φυσικός και ο Ζω έλκεται από αυτόν(όπως στον Ά ήχο).

- Επίσης, όταν η γραμμή δουλεύει γύρω στο Δι, ο Γα έλκεται προς αυτόν Εφόσον δεν έχει ετεροχρονισμό). Κατά την ανάβαση ο Γα παίρνει δίεση, ενώ στις ατελείς ή τελικές καταλήξεις στον Δι, ο Γα έλκεται προς αυτόν.

Απλά, συγκεκριμένα, πρακτικά πράγματα και χωρίς πολλές θεωρίες.
 
Top