Τετράδιο εργασίας καταλογογράφησης αρχαιοελληνικών μουσικών θεμάτων

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Μια φορά και έναν καιρό φύτρωσε ένα καλάμι,
δίπλα στην ορχιδέα, στην βιβλιοθήκη του
Μεγάρου Μουσικής.

Αυτό το καλάμι όμως είχε ψυχή.
Την λέγανε Σύριγξ, νεράιδα του ποταμού.

Δίψαγε, και εμείς της δώσαμε νερό,
για να δροσιστεί.

...μπα, πώς βρέθηκε η νερεάιδα μεσ΄ το καλάμι;

Ήταν ζαβολιάρα και έκανε αταξίες
με τις φιλενάδες της.

Όταν, λοιπόν, έπεσε για ύπνο το μεσημέρι
ο τραγοπόδαρος Πάν, τον δέσανε.
Του έκοψαν το μούσι.

Από εκεί και πέρα ο Πάν
τους κυνιγούσε.

Η Σύριγξ ζήτισε απο το Θεό, να την κρύψει.
Έτσι έγινε καλάμι.
 

Attachments

  • BS122012919120430.jpg
    BS122012919120430.jpg
    39.9 KB · Views: 5
  • BS122012919124236.jpg
    BS122012919124236.jpg
    35.5 KB · Views: 5
  • BS122083026130200.jpg
    BS122083026130200.jpg
    21.4 KB · Views: 5
  • BS122063024160343.jpg
    BS122063024160343.jpg
    27 KB · Views: 5
  • BS122083026155513.jpg
    BS122083026155513.jpg
    25.8 KB · Views: 4
  • BS122103028131702.jpg
    BS122103028131702.jpg
    19.5 KB · Views: 3
  • BS111061516143430.jpg
    BS111061516143430.jpg
    27.8 KB · Views: 1
  • BS091842603165429.jpg
    BS091842603165429.jpg
    24.8 KB · Views: 2
  • BS111061516144530.jpg
    BS111061516144530.jpg
    30.9 KB · Views: 1
  • BS122113129205517.jpg
    BS122113129205517.jpg
    32.1 KB · Views: 1
  • BS122133131154034.jpg
    BS122133131154034.jpg
    22.3 KB · Views: 3
  • BS122133131154221.jpg
    BS122133131154221.jpg
    22.9 KB · Views: 1
  • SKMBT_C25012080110550.jpg
    SKMBT_C25012080110550.jpg
    1.1 MB · Views: 0
  • SKMBT_C25012080214050.jpg
    SKMBT_C25012080214050.jpg
    1.3 MB · Views: 0
  • BS122193206181036.jpg
    BS122193206181036.jpg
    22 KB · Views: 3
  • irrationals-rt9.gif
    irrationals-rt9.gif
    11.2 KB · Views: 0
  • nad.jpg
    nad.jpg
    27.4 KB · Views: 0
  • N?vtelen.jpg
    N?vtelen.jpg
    27 KB · Views: 52
  • gomb firka.jpg
    gomb firka.jpg
    86.2 KB · Views: 2
  • BS122293316125324.jpg
    BS122293316125324.jpg
    46.1 KB · Views: 1
  • BS122293316134752.jpg
    BS122293316134752.jpg
    34.8 KB · Views: 1
  • BS122293316130014.jpg
    BS122293316130014.jpg
    43.3 KB · Views: 0
  • BS122333420194302.jpg
    27.1 KB · Views: 2
  • BS122363423151457.jpg
    BS122363423151457.jpg
    32.6 KB · Views: 2
  • BS122393526121325.jpg
    BS122393526121325.jpg
    32.5 KB · Views: 2
  • BS122413528144402.jpg
    BS122413528144402.jpg
    36.8 KB · Views: 5
  • BS122413528144756.jpg
    BS122413528144756.jpg
    25.4 KB · Views: 4
  • BS122413528144709.jpg
    BS122413528144709.jpg
    27 KB · Views: 1
  • BS122413528225305.jpg
    BS122413528225305.jpg
    18.3 KB · Views: 1
  • BS122423529223454.jpg
    BS122423529223454.jpg
    15.8 KB · Views: 2
  • BS122493605211913.jpg
    BS122493605211913.jpg
    18.6 KB · Views: 2
  • BS122503606100716.jpg
    BS122503606100716.jpg
    22.8 KB · Views: 7
  • BS122603816122427.jpg
    BS122603816122427.jpg
    17.5 KB · Views: 4
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Κάθε Τετάρτη, από 10:00 έως 16:45, αξιολόγηση, πηγές, στοιχεία. (ΑΕΜ)

Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας «Λίλιαν Βουδούρη»

Διεύθυνση: Αθήνα, Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη 1

Θέμα:

1) ΣΥΡΙΓΞ μουσειοσκευή

2) Ελληνικά Μουσικά Περιοδικά (ΑΕΜ) , κατ. Μ.Μ.
Αναφορά στην σύνθεση μουσικής απο τον Α. Λάβδα για την τραγωδία του Αισχύλου "Προμηθέας Δεσμώτης", που παρουσιάστηκε απο το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος στα Αρχαία Θέατρα Φιλίππων και Θάσου, το καλοκαίρι του 1962.
Σπαθάρη, Λουκία
Θέατρο ( Κρίτα )
1962
σελ.: 287-296
 

Attachments

  • BS122764002153426.jpg
    BS122764002153426.jpg
    33.6 KB · Views: 4
  • DSCN4957.JPG
    DSCN4957.JPG
    5.5 MB · Views: 4
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Mathiesen I.,Thomas ( Ματήζεν Ι. Τόμας )
Προβλήματα κριτικής κειμένου και μετάφρασης στην αρχαία ελληνική
Μουσικολογία
Ετος 4ο, Τεύχος 7-8/ '89
Σελ. 15-26
1989

Αναφορά στα προβλήματα που αφορούν στην μελέτη των αρχαίων μουσικών θεωριών λόγω της έλλειψης της σφαιρικής συγκριτικής εξέτασης των πηγών. Επισημαίνονται λάθη σε εκδόσεις του παρελθόντος καθώς και η αναθεώρηση των αντιλήψεών μας για την αισθητική και την ερμηνεία των αρχαίων θεωριών για την μουσική.

Περιλήψεις τεύχους 7-8 (1989)

Μετάφραση: Καίτη Ρωμανού

Το άρθρο αναφέρεται στα σύνθετα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ερευνητής και μελετητής των αρχαίων μουσικών θεωριών, είτε στοχεύει σε έκδοση πηγών είτε σε κριτική μελέτη τους, από τη στιγμή που δεν βασίζεται σε μία σφαιρική συγκριτική εξέταση των πηγών. Το άρθρο έχει την ιδιαίτερη αξία της έγκυρης ενημέρωσης για το επίπεδο της σύγχρονης έρευνας. Υποδεικνύει ταυτόχρονα, κατά τρόπο σύντομο και περιεκτικό, βασικά ερευνητικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος ερευνητής των ανθρωπιστικών επιστημών, τα οποία συνδέονται με την έλλειψη ολοκληρωμένων κριτικών εκδόσεων των πηγών. Το άρθρο επισημαίνει βασικές «παρεξηγήσεις» εκδόσεων του παρελθόντος (ως προς την φύση κλιμάκων κ.λπ.), οι οποίες εντοπίζονται με βάση σύγχρονες κριτικές μεθόδους και κριτήρια ύφους των κειμένων. Θέτει ταυτόχρονα το πρόβλημα μιας αισθητικής της αρχαίας ελληνικής μουσικής που να βασίζεται στην αποκατάσταση των πηγών και στην αναθεώρηση των αντιλήψεών μας για το περιεχόμενο και την ερμηνεία των αρχαίων θεωριών για τη μουσική.

http://www.musicology.gr/issue007008/mathiesen1gr.html
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Thomas J. Mathiesen, "Apollo's Lyre"
Ρωμανού, Καίτη
Κριτική Βιβλίου, Αρχαία Ελληνική Μουσική
Μουσικολογία
2002
16
σελ. 191-199

Παρουσίαση του βιβλίου του Thomas J. Mathiesen ( Τόμας Ματίζεν ) "Apollo's Lyre" ( "Η Λύρα του Απόλλωνα" ) στο οποίο παρουσιάζεται η αναγκαιότητα κατανόησης της αρχαίας ελληνικής μουσικής για την κατανόηση των πολιτισμών και εξετάζεται αναλυτικά η μουσική ζωή στην αρχαία Ελλάδα, η μουσική Θεωρία, τα μουσικά όργανα κ.ά.

''Η προσπάθεία να συμπεριληφθούν και σύγχρονες μελέτες έχει ένα αποτέλεσμα <<τυχαίο>>, που μάλλον οφείλεται στην κακά οργανομένη ελληνική
μουσικολογία. Μιλώντας στην εισαγωγή του για τους μουσικολόγους που επιχείρησαν τη σύνθεση μιας ιστορίας της αρχαίας ελληνικής μουσικής, ο Mathiesen αναφέρει έργα των Kurt Sachs, Theodore Reinach και Walther Wetter, γραμμένα μεταξύ 1928 και 1935, και συμπληρώνει πως των έργων αυτών
προηγήθηκε κατά αρκετά έτη η εργασία των Αδαμαντίου Ρεμαντά και Προκόπιου Ζαχαρία Αρίων: Η μουσική των Ελλήνων ως διεσώθη από των αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι της σήμερον (Ζαγκουρόγλου, Αθήνα 1917)2 <<αλλά το έργο έμεινε τελείως σχεδόν άγνωστο εκτός Ελλάδας>>.''

2 Το έργο αυτό κυκλοφόρισε πρόσφατα σε ανατύπωση...


~~~~~

Ζαχαρίας Προκόπιος

Αρίων : η μουσική των Ελλήνων ως διεσώθη από των αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι της σήμερον /
Κουλτούρα, [19--;]
Ανάτυπο της έκδοσης του 1917 (Αθήναι).
Περιέχει βιβλιογραφία, πρόλογο, ιστορικά στοιχεία και στοιχεία θεωρίας της μουσικής στα ελληνικά.





(1873-1957). Χημικός μηχανικός με πολύπλευρη εκπαιδευτική και επιστημονική προσφορά στους τομείς της φυσικοχημείας και της χημείας των κολλοειδών. Παράλληλα, καλλιέργησε τη μουσική και την αρχαία χορογραφία. Στο έργο του με τίτλο "Αρίων" (1916) συνόψισε τα πολύ ενδιαφέροντα πορίσματά του για την αρχαία, τη βυζαντινή και τη δημοτική ελληνική μουσική.

http://www.musipedia.gr/wiki/Ζαχαρίας_Προκόπιος
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Αμαργιανάκης, Γεώργιος
Ο αρχαιοελληνικός μουσικός νόμος, ο βυζαντινός ήχος και η ινδική ράγκα
Μουσικολογία
Μάϊος '85. 'Ετος 1ο, Τεύχος, 2ο
σελ. 72-82
1985

Πληροφορίες για τους αρχαιοελληνικούς νόμους όπως αυτές προκύπτουν από την μελέτη αρχαιοελληνικών κειμένων. Ταξινόμηση των νόμων σε κατηγορίες και αναφορά στην μορφολογική τους εξέλιξη. Μελέτη των βυζαντινών ήχων και της ινδικής ράγκας και επισήμανση των κοινών σημείων με τους αρχαιοελληνικούς νόμους.

Όπως συμπεραίνεται από αρχαίες ελληνικές πηγές, οι μουσικοί νόμοι ήταν αρχικά ένα είδος απλών μελωδικών αρχέτυπων, με βάση τα οποία ψάλλονταν διάφορα ποιήματα αφιερωμένα στους θεούς. Βαθμιαία, τα αρχέτυπα αυτά εξελίχθηκαν σε σύνθετες και πολύπλοκες συνθέσεις που ταξινομούνται με διάφορους τρόπους. Η μουσική θεωρία έθετε τα όρια που περιόριζαν την καλλιτεχνική πραγματοποίηση των ιδανικών, άυλων αρχέτυπων. Έθετε επίσης τις αμοιβαίες παραχωρήσεις ανάμεσα στη σταθερότητα και την πειθαρχία των μουσικών νόμων, αφενός, και την καλλιτεχνική ελευθερία, αφετέρου.
Οι νόμοι σχετίζονται με τα «αυτόμελα τροπάρια» της βυζαντινής μουσικής. Πάνω στη μελωδία των «αυτόμελων» ψάλλονταν διάφοροι ψαλμοί που ονομάζονταν «προσόμοια». Αντίστοιχα φαινόμενα υπάρχουν και στη δημοτική μουσική και ειδικότερα της Κρήτης. Οι βυζαντινού ήχοι (τρόποι) σχετίζονται με την πιο αναπτυγμένη φάση στη χρήση των νόμων, όπως άλλωστε και ορισμένες πρακτικές που ακολουθούνται από την ηπειρώτικη δημοτική μουσική.
Συγγενής με τους ήχους και τους νόμους – ως προς τη βασική σύλληψη – είναι η ράγκα της κλασικής ινδικής μουσικής. Πρόκειται για επεξεργασμένες και πολύπλοκες συνθέσεις οι οποίες βασίζονται σε ένα είδος αυτοσχεδιασμού που περιορίζεται από τους αυστηρούς κανόνες της ράγκα.

http://musicology.gr/issue002/amargianakis1gr.html
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Ψαρουδάκης, Στέλιος
Πρωτογενή αερόφωνα και η αβέβαιη μαρτυρία του Δισπηλιού
Πολυφωνία
2
2003
σελ. 7-20


Ένα διάτρητο οστό, που βρέθηκε το 1995 στον λιμναίο νεολιθικό οικισμό κοντά στο χωριό Δισπηλιό της Καστοριάς, χαρακτηρίσθηκε από τους ανασκαφείς ως πνευστό μουσικό όργανο (αυλός). Εντούτοις, μια σύγκριση του ευρήματος του Δισπηλιού με άλλους νεολιθικούς αυλούς που έχουν βρεθεί στην Ελλάδα, καθώς και με παλαιολιθικούς αυλούς που έχουν βρεθεί σε διάφορα άλλα μέρη του κόσμου, δείχνει ότι υπάρχουν σημαντικές δομικές διαφορές μεταξύ αυτών και ότι ως εκ τούτου δεν μπορεί να υποστηριχθεί με βεβαιότητα ότι το οστό του Δισπηλιού ήταν πράγματι αυλός.

http://www.polyphonia.gr/issues_0002_el_abstracts.htm#Psaroudakis
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Μπούρα, Σμαραγδή
Ο Abu Nasr Muhammmmad al-Farabi και η αρχαιοελληνική μουσική κληρονομιά
Πολυφωνία
2
Άνοιξη 2003
σελ. 108-116
2003

Εισαγωγική θεώρηση του συγγράμματος του Αl-Farabi ( Αλ Φαραμπί ) "Μέγα Βιβλίο της Μουσικής", όπου γίνεται εμφανές ότι η επίδραση του Αριστοτέλη και της ελληνικής φιλοσοφίας γενικότερα είναι αποφασιστικής σημασίας τόσο όσον αφορά στις αισθητικές και φιλοσοφικές παραμέτρους του ανικειμένου όσο και στις επιμέρους τεχνικές ( Ορολογία, Τρόποι ).

Ο περίφημος άραβας φιλόσοφος Abu Naşr Muhammad al-Fārābī (870-950 μ.Χ.) υπήρξε μια από τις διαπρεπέστερες και γοητευτικότερες μορφές της αραβικής πνευματικής και πολιτιστικής αναγέννησης. Ο “δεύτερος δάσκαλος” μετά τον Αριστοτέλη – όπως τον αποκαλούσαν οι σύγχρονοί του – ήταν αναγνωρισμένος για τις υψηλές πνευματικές του δραστηριότητες, οι οποίες περιελάμβαναν την μετάφραση και τον σχολιασμό σημαντικών αρχαιοελληνικών φιλοσοφικών κειμένων, την ανάπτυξη χαρακτηριστικών φιλοσοφικών και πολιτικών θεωριών και τις μουσικές του διδαχές. Παρ’ ότι οι πραγματείες περί μουσικής του al-Fārābī αποτελούν ένα μικρό μόνο μέρος του συνολικού έργου του, η συμβολή του στον επιστημονικό κλάδο της μουσικολογίας είναι ανεκτίμητη. Εκτός από το Μεγάλο Βιβλίο της Μουσικής (Kitāb al-mūsīqī al-Kabīr) – ένα απόλυτα εξέχον έργο, που θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ως μια “εγκυκλοπαίδεια” της μουσικής της εποχής εκείνης – έχουμε ακόμη στην διάθεσή μας τις δύο πραγματείες του περί ρυθμού και ένα τμήμα για την μουσική από το βιβλίο του περί της “Κατηγοριοποίησης των επιστημών”.
Η βασική ιδέα που εισάγεται από τον μελετητή στην εισαγωγή του Μεγάλου Βιβλίου της Μουσικής είναι ότι η σπουδή της μουσικής είναι μια μορφή “θεωρητικής τέχνης” και ότι ως τέτοια αποτελείται από “αρχές” και από “αυτά που τις ακολουθούν”. Σε αυτό το σημείο βρισκόμαστε ήδη στο πεδίο της φιλοσοφίας ως της γενικής “θεωρητικής τέχνης” – της “τέχνης” της φιλοσοφίας που βασίζεται στο αριστοτελικό λογικό μοντέλλο, το οποίο στηρίζεται στην σχέση “αιτίου” και “αιτιατού”. Το Μεγάλο Βιβλίο της Μουσικής αποτελείται από δύο μέρη: το εισαγωγικό πρώτο μέρος τιτλοφορείται «Εισαγωγή στην Τέχνη της Μουσικής» και εισάγει τις “αρχές” της χαρακτηριστικής μουσικοθεωρητικής μεθόδου του al-Fārābī, συνιστώντας ένα είδος επιστημολογίας αυτής της επιστήμης· το δεύτερο και κύριο μέρος υπό τον τίτλο «Η Τέχνη της Πρέπουσας Μουσικής» είναι αφιερωμένο στην μελέτη των “υπαρχόντων όντων” αυτής της τέχνης, πράγμα που στην γλώσσα της φιλοσοφίας σημαίνει την οντολογία της μουσικής. Το μέρος αυτό χωρίζεται σε τρία τμήματα που περιλαμβάνουν αυτά που προκύπτουν από τις “αρχές”, δηλαδή τα στοιχεία της Μουσικής Τέχνης και την εφαρμογή τους σε συγκεκριμένα σύγχρονα μουσικά όργανα και στην μουσική σύνθεση και εκτέλεση.

http://www.polyphonia.gr/issues_0002_el_abstracts.htm
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Bellaigue, C. (Μπελλαίγκ, Κ.)
Αι περί μουσικής ιδέαι του Αριστοτέλους
Αριστοτέλους: Μουσικά προβλήματα. Κείμενον, μετάφρασις, φιλοσοφικαί σημειώσεις και μουσικά σχόλια υπό των κ. κ. Φ. Α. Γεβάρτ και Ι. Κ. Βόλγκραφ. Γάνδη.
Απόλλων
Μουσικόν Περιοδικόν Σύγγραμμα Εκδιδόμενον Κατά Μήνα Εν Αθήναις Έτος Α' - Τόμος Α' Ιούνιος 1904 Το άρθρο συνεχίζεται σε επόμενα τεύχη του περιοδικού.
σελ.1-4
1904

Μουσικά προβλήματα του Αριστοτέλη. Κείμενα, μετάφραση, φιλολογικές σημειώσεις και μουσικά σχόλια των Φ.Α.Γεβάρτ και Ι.Κ. Βόλφγκραφ. (Αριστοτέλης)

~~~~~~~

CAMILLE BELLAIGUE - LES IDÉES MUSICALES D'ARISTOTE


http://www.revuedesdeuxmondes.fr/user/details.php?code=57995

~~~~~

CAMILLE BELLAIGUE: Ο ύμνος του Απόλλωνος (μτφρ. Χρ. Δ.)
ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ "ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ"
ΕΤΟΣ Γ΄ - ΤΕΥΧΟΣ 64, 31 ΜΑΪΟΥ 1903

http://bibliothiras.blogspot.gr/.../blog-post.htm.
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Πλωρίτης, Μάριος
Τραγωδία και "Νο"
Θέατρο (Νίτσος)
13
Ιαν.-Φεβρ.1964
σελ. 21-26
1964

Ομοιότητες και διαφορές της ελληνικής τραγωδίας και του κλασικού γιαπωνέζικου θεάτρου "Νο". Εξετάζονται, εκτός των άλλων, τα κοινά σημεία και οι διαφορές όσον αφορά τη μουσική.

~~~~~~~~~

ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΝΟ» ΚΑΙ Η ΑΡΧΑΙΑ ΤΡΑΓΩΔΙΑ
Μια μελέτη του Βασίλη Ρίτσου, βασισμένη σε απόψεις του μεγάλου θεατρανθρώπου Μάριου Πλωρίτη


''Η ΜΟΥΣΙΚΗ του “ Νο “ δεν είναι δυνατόν να συγκριθεί με την (άγνωστη επίσης) ελληνική μουσική. Θα ήταν, άλλωστε ματαιοπονία κάθε απόπειρα να την περιγράψουμε, αφού τα τύμπανα δίνουν το ρυθμό (γρήγορο ή αργό, ανάλογα με το δραματικό κλίμα τής σκηνής) κι ο αυλός τη μελωδία. Θα ξαναπούμε μόνον, πως (αντίθετα με το ελληνικό Δράμα) ο Χορός του “ Νο ” (8-12 πρόσωπα) περιορίζεται αποκλειστικά στο τραγούδι, καθισμένος ασάλευτος στην αριστερή πλευρά της σκηνής. Κ’ εδώ, στο τραγούδι αυτό του Χορού, βρίσκουμε τόνους λαρυγγικούς και μακρόσυρτους, που θυμίζουν πολύ ζωηρά τις ψαλμωδίες της β υ ζ α ν τ ι ν ή ς λειτουργίας. Κοινές ρίζες απ’ την καρδιά της Ανατολής, είναι ίσως η εξήγηση αυτής της παράξενης, απρόσμενης, συγγένειας ;
Έτσι κι αλλιώς, οι ομοιότητες Τραγωδίας και “ Νο ” είναι έντονες και στη σκηνική τους έκφραση : σκηνή, σκηνογραφική λιτότητα, λαμπρότητα κοστουμιών, προσωπεία, έχουν πολλές αναλογίες, όσο κι αν παραλλάζουν στις λεπτομέρειες που αναφέραμε — και προπάντων στο ρόλο του Χορού, που στο “ Νο ” μένει ακίνητος, και γι’ αυτό άλλωστε το γιαπωνέζικο θέατρο δεν έχει Ορχήστρα.''

http://www.britsos.gr/admin/uploads/No kai tragodia.pdf
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Λεκατσάς, Παναγής
Απο τον διθύραμβο στην τραγωδία
Μαρτυρίες, συνειρμοί, εικασίες. Α' Μέρος
Θέατρο (Νίτσος)
25
Ιαν.-Φεβρ.1966
σελ. 13-19

Ανάπτυξη της θεωρίας που υποστηρίζει οτι η τραγωδία εχει τις ρίζες της στον διθύραμβο και αναλυτική αναφορά σε αυτόν.

~~~~~~~
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΠΑΝΑΓΗ ΛΕΚΑΤΣΑ. Εsσαγωγικό σημείωμα Aπό τήν Κατερίνα 'Αλεξοπούλου


http://www.newsociology.gr/teyxh/pdfs/37.pdf

~~~~~~~

«Γύρω από την τέχνη» Ένα κείμενο του Παναγή Λεκατσά


''Στη δημοσίευση αυτή προτάσσεται εισαγωγική σημείωση του Κώστα Κύρρη, φορτισμένη με τον πρέποντα συναισθηματισμό, από την οποία μεταφέρω ένα απόσπασμα: «Κατά το χειμώνα του 1946-1947 μια ομάδα φοιτητών της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών φλεγόμενη από ανησυχίες και ερωτηματικά, αναζητώντας δασκάλους και οδηγούς πέραν της (στεγνής για τα νειάτα) ατμόσφαιρας της Σχολής, βρήκε, ανάμεσα σ’ άλλους, πρόθυμο δάσκαλο τον μεγάλο εθνολόγο, κοινωνιολόγο και ιστορικό Παναγή Λεκατσά, που πρόθυμα δέχτηκε να παραδίδη, δωρεάν, μια φορά τη βδομάδα, στο πατάρι του βιβλιοπωλείου Πέτρου Καραβάκου (οδός Πεσματζόγλου, Αθήνα), αρχαία τραγωδία, Πίνδαρο και φιλοσοφία της τέχνης. Θυμάμαι πόσο ζεστά ηχούσε η φωνή του ένθεου Δασκάλου, νέου τότε ακόμη[…] -φωνή σίγουρη, αντρίκεια και μελωδική, στα αυτιά των μαθητών του μεσ’ στο χειμωνιάτικο κρύο κι ενώ τριγύρω μας εμαίνετο ο φριχτός εμφύλιος πόλεμος. Θυμάμαι την ανεπανάληπτη απαγγελία ολοκλήρων σελίδων από μνήμης και με μέτρο από την Αντιγόνη και την Ηλέκτρα του Σοφοκλέους, και από τις Ωδές του Πινδάρου: απαγγελία λυρική, συναρπαστική, ζωντανή, μουσική, δραματική. Ο μεγάλος σοφός ήταν και μεγάλος ηθοποιός.»''

http://savvaspavlou.wordpress.com/2012/10/05/γύρω-από-την-τέχνη-ένα-κείμενο-του-πα/
 

Attachments

  • p.l..png
    p.l..png
    22.8 KB · Views: 18
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Thurneyssen, Alex ( Τουρνάϋσσεν, Άλεξ )
Χριστουγεννιάτικοι ύμνοι και τροπάρια, η αφετηρία του σύγχρονου
Μουσική Κίνησις
74
σελ. 1-2
1954

Η καταγωγή του θεάτρου απο τις γιορτές της αρχαίας Ελλάδας και τους ύμνους που οδήγησαν στην τραγωδία και έπειτα στους εκκλησιαστικούς, χριστιανικούς εορτασμούς.
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Παπαδημητρίου, Κ. Δ.
Theodore Reinach
Μουσικά Χρονικά
Τόμος Β' - Ιανουάριος 1930
σελ. 8-12
1930

Άρθρο με αφορμή τον θάνατο του Γάλλου μελετητή της αρχαιοελληνικής ιστορίας Reinach, T., του οποίου έργο περιλαμβάνει και την ανακάλυψη του Ήμνου εις τον Απόλλωνα στους Δελφούς.

[''...Ο ΜΟΥΣΙΚΩΤΑΤΟΣ ΚΛΗΡΙΚΟΣ ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΑΦΘΟΝΙΔΗΣ, ΟΣΤΙΣ ΚΑΙ ΜΕΤΕΓΡΑΨΕ ΤΟΝ ΥΜΝΟΝ ΤΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΟΣ ΕΙΣ ΤΗΝ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΝ ΠΑΡΑΣΗΜΑΝΤΙΚΗΝ, ..."]

''Αξιοσπούδαστος κρίνεται και η τω 1894 συζήτησις διά των εφημερίδων Κων/πόλεως μεταξύ του διαπρεπεστάτου τούτου κληρικού μουσικού και του μουσικολόγου Γεωργίου Παχτίκου «Περί του εις τον Απόλλωνα ύμνου».

http://www.myriobiblos.gr/texts/greek/papadopoulos_music_per8_7.html



~~~~~~~

''Στην κωμόπολη Beaulieu-sur-Mer στην Κυανή Ακτή υπάρχει ένα εντυπωσιακό δείγμα αναπαράστασης μιας κατοικίας, σύμφωνα με αρχαιο-ελληνικά πρότυπα. Σε κανένα μουσείο του κόσμου, ούτε στην Ελλάδα, έχει δημιουργηθεί μια συνολική και λειτουργική ανακατασκευή ενός νοικοκυριού που δείχνει την κατοικία (προφανώς επιφανών και εύπορων) Ελλήνων. Ως πρότυπο σ' αυτή τη δημιουργία λειτούργησαν ευρήματα πολυτελών κατοικιών του 2ου αιώνα π.Χ. στη Δήλο.
Ο αρχαιολόγος Theodore Reinach χρηματοδότησε την κατασκευή της «βίλας Κέρυλος» (από το Κηρύλος, ένα θαλασσοπούλι της οικογένειας των αλκυόνων) στις Αρχές του 20ου αιώνα, την οποία υλοποίησε ο αρχιτέκτονας Emmanuel Pontremoli σε βραχώδη χερσόνησο μιας αγροτικής και άγνωστης τότε στο ευρύ κοινό περιοχής, περίπου στο κέντρο της διαδρομής μεταξύ της Νίκαιας και του Μονακό. Η βίλα αυτή χρησίμευσε ως κατοικία του Rainach και της οικογένειάς του.
Όλες οι λειτουργικές κατασκευές, οι τοιχογραφίες, τα έπιπλα, τα υφάσματα, τα μωσαϊκά κλπ. αποτελούν λιγότερο ή περισσότερο ακριβή αντίγραφα αντίστοιχων αρχαιο-ελληνικών δημιουργιών της ελληνιστικής εποχής.''

http://sfr.ee.teiath.gr/diafora/Kerylos/kerylos.htm
 

Attachments

  • rein.jpg
    rein.jpg
    2.8 KB · Views: 30
  • keryl080.jpg
    keryl080.jpg
    62.2 KB · Views: 1
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Ψάχος, Κ.
Ο εις Απόλλωνα ύμνος από μελικής και ρυθμικής απόψεως.
Μουσικά Χρονικά
Τόμος Γ' - Αύγουστος 1931 [?] σεπτ.-οκτ.!
σελ. 185-190
1931

Περιέχεται μεταγραφή στο πεντάγραμμο.
 

Attachments

  • Psahos.jpg
    Psahos.jpg
    4.1 KB · Views: 29
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Κυπουργός, Νίκος
Μερικές παρατηρήσεις πάνω στα βασικά διαστήματα της ελληνικής και ανατολικής μουσικής
Μουσικολογία
2
Μάϊος '85. 'Ετος 1ο, Τεύχος, 2ο
σελ. 83-93

Μελέτη που αφορά τα διαστήματα της αρχαίας ελληνικής μουσικής. Αναφέρονται δύο μέθοδοι μέτρησης των διαστημάτων, η γεωμετρική μέθοδος κατά τον Πυθαγόρα και κατά τον Δίδυμο και η αριθμητική μέθοδος
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Τουλιάτου, Ντιάνα
Ο παραδοσιακός ρόλος των Ελληνίδων γυναικών στη μουσική
Μουσικός Λόγος
4
σελ. : 3-19
2002

Ιστορική προσέγγιση του ρόλου της γυναίκας στη μουσική τέχνη κατά την κλασική αρχαιότητα, τα ελληνιστικά χρόνια και την βυζαντινή εποχή.

http://genesis.ee.auth.gr/dimakis/mouslog/4/4.html
 

Attachments

  • mouslog120.jpg
    mouslog120.jpg
    98.1 KB · Views: 1
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Παπαδοπούλου, Ζώζη
Ανταποκρίσεις. Μουσών Δώρα
Μουσικός Λόγος
5
Καλοκαίρι 2003
σελ.:128-131
2003

Αναφορά στην έκθεση με θέμα "Μουσών Δώρα"που διοργάνωσε η Διεύθυνση Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού στις Βρυξέλλες, με αφορμή τη Ελληνική Προεδρία στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2003. Οι θεματικές ενότητες ήταν: Μουσική και xορός από τους τρείς μεγάλους πολιτισμούς ( Κυκλαδικό, Μινωικό και Μυκηναϊκό ) που άνθισαν στον ελληνικό χώρο κατά την Εποχή του Χαλκού, νομίσματα με αναπαραστάσεις σχετικές με τον χορό και τη μουσική, αρχαία ελληνικά όργανα, θεοί, ήρωες και μυθικά πρόσvπα που σχετίζονται με τη μουσική, η μουσική και ο χορός στον δημόσιο και ιδιωτικό βίο και κατασκευές μουσικών οργάνων.
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
1.) Μουσικές Bάσεις Δεδ. [ http://www.mmb.org.gr/page/default.asp?la=1&id=6749]
Δεν είναι συστηματικός, ενημερώνεται τυχαία.

2.) DSpace at Music Library of Greece Lilian Voudouri". >
Ελληνικά Μουσικά Περιοδικά > http://dspace.mmb.org.gr/mmb/handle/123456789/229
Προτείνεται. Εμπλουτίζεται από φοιτητές , Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

http://hdl.handle.net/123456789/3926

~~~~~~~

Εγγραφή χρήστη

DSpace at Music Library of Greece Lilian Voudouri". >
Αν εσείς ή το Τμήμά σας ενδιαφέρεστε να εγγραφείτε στο σύστημα, παρακαλώ επικοινωνήστε με τους διαχειριστές του συστήματος.

Επικοινωνήστε με τους "DSpace at Music Library of Greece Lilian Voudouri". διαχειριστές.

http://dspace.mmb.org.gr/mmb/help/index.html#login

Aκόμα δεν είναι δυνατή η είσοδος. Σε λίγες μέρες θα λειτουργεί το νέο site.
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Rushmore, Robert
Η φωνή και το τραγούδι
Λυρικός Κόσμος;9
Εκδοτικός Οργανισμός "Ο ΑΡΙΩΝ"
1968

Αναλυτική και λεπτομερής προσέγγιση της φύσης και ιστορίας της ανθρώπινης φωνής από τις πρωτόγονες εκφάνσεις της και την χρήση της στην αρχαιότητα (Αρχαία Ελάδα, Αρχαία Ρώμη, Βυζάντιο).

http://hdl.handle.net/123456789/5706
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
"Χωρίς να προκαλεί έκπληξη, η μεγαλύτερη καινοτομία στα ψηφιακά αποθετήρια σήμερα εξελίσσεται στο MIT. Εκεί, το πρόγραμμα DSpace (dspace.mit.edu) είναι ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα διαχείρισης ψηφιακής κληρονομιάς στην ιστορία..." (Villano, 2005)

Το DSpace ως ένα Ανοικτό Αρχειακό Σύστημα Πληροφοριών

dlib.ionio.gr/ctheses/0506tab575k/Legaki_DSpace.ppt

[Αποδελτίωση Ελληνικών Μουσικών Περιοδικών]
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
ΛΑΖΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ Δ. -
ΥΔΡΑΥΛΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΣΤΗΝ ΑΙΓΥΠΤΟ ΤΩΝ ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ
ΑΙΟΛΟΣ
1999



>>>>

Από το 320 μέχρι το 30 π.Χ. η Αίγυπτος βρισκόταν κάτω από την εξουσία των Πτολεμαίων. Στη διάρκεια αυτής της περιόδου, της Ελληνιστικής, οι Πτολεμαίοι εκτέλεσαν λαμπρά αρδευτικά και υδραυλικά έργα, μετέβαλαν μεγάλες άγονες ερημικές εκτάσεις σε καλλιεργήσιμες και πλούτισαν την Αλεξάνδρεια χτίζοντας λαμπρά οικοδομήματα: τη Βιβλιοθήκη, το Μουσείο, το Φάρο και άλλα. Στο Μουσείο δίδαξαν λαμπροί επιστήμονες, μεταξύ των οποίων και οι περίφημοι μηχανικοί της Αλεξάνδρειας Κτησίβιος, Φίλων ο Βυζάντιος και Ήρων ο Αλεξανδρεύς. Οι μηχανικοί αυτοί, μαζί με τον Αρχιμήδη από τις Συρακούσες, επινόησαν και εφεύραν διάφορους μηχανισμούς και όργανα άντλησης ύδατος, που χρησιμοποιούνται ακόμη και σήμερα. Η οικονομική υποστήριξη εκ μέρους των Πτολεμαίων στο έργο αυτών των μηχανικών υπήρξε καθοριστική. Για πρώτη φορά στην ιστορία εμφανίζονται μηχανισμοί πολύπλοκοι και εξαιρετικής ευφυίας. Όλοι παρουσιάζονται στον παρόντα τόμο, αποτέλεσμα επισταμένης έρευνας και εκτεταμένης βιβλιογραφίας. Είναι το πρώτο έργο που πραγματεύεται το θέμα αυτό στην Ελλάδα.

http://www.biblioasi.gr/product_info.php?products_id=127599
>>>>>
 
Last edited:
Top