Ἀπό Τα χαμένα μηνύματα 2017 (10 Ιουνίου - 9 Δεκεμβρίου)
Καραογλάν βασίλειος :
Διορθώστε με ,αν κάνω λάθος ,αλλά το "Σώσον ο Θεός τον λαόν Σου"δεν λέγεται (δεν το έχω ακούσει προσωπικά) κατά τους «Σαρακοστιανούς» όρθρους των τριών πρώτων ημερών της Μεγάλης Εβδομάδος.
Υπάρχει κάποια εξήγηση για την παράλειψη αυτή πέραν της επισυμβάσης εξελίξεως και φθοράς;
Έχει κάποια σχέση με την παράλειψη αυτή η «ιδιόρρυθμη» ανάγνωση Ευαγγελίου κατά τον Όρθρο των ημερών αυτών;
π. Μάξιμος :
Ἐπειδή τό ΤΑΣ καί τό Τριῴδιον (= ΤΑΣ) δέν τό ἀναφέρουν ρητῶς ὡς «συνήθη εὐχή» (βλ. ΤΑΣ κεφ. Λ΄ Τῇ Δευτέρᾳ τῆς πρώτης ἑβδομάδος), ὅπως ἐπί παραδείγματι δέν ἀναφέρεται στίς ἀναλυτικές διατάξεις τῶν ὄρθρων τῆς Πέμπτης καί τοῦ Σαββάτου τῆς Ε΄ Ἑβδομάδος. Κανονικά πρέπει νά λέγεται.
Ἐξέλιξη ἤ φθορά δέν ἔχει παρατηρηθεῖ, ἐκτός ἀπό τή διάταξη τοῦ Ἱερατικοῦ Γ΄ τῆς Σιμωνόπετρας, πού σχολιάστηκε στά προηγουμένα. Μόνον ἀπό παρερμηνεία ἐκ τῆς μή ρητῆς ἀναφορᾶς στό ΤΑΣ καί ἡ σύνδεση μέ τούς ὄρθρους τῶν τριῶν ἑπομένων ἡμερῶν τῆς Μ. Ἑβδομάδος ἐνδεχομένως.
Ὅσο γιά τό εὐαγγέλιο: Ἄσχετο. Ἀντιθέτως ὅποτε ὑπάρχει εὐαγγέλιον λέγεται.
Καραογλάν βασίλειος :
Πάτερ Μάξιμε , ευλογείτε.
Ευχαριστώ πολύ και πάλι για την άμεση και έγκαιρη απάντησή σας. Δεν είχα ,όντως , σκεφθεί ότι η έλλειψη ρητής αναφοράς στο ΤΑΣ και το Τριώδιον συνετέλεσε στην παράλειψη του "Σώσον ο Θεός τον λαόν Σου", κατά την Μεγάλη Εβδομάδα.
Όταν αναφέρθηκα σε επισυμβάσα εξέλιξη και φθορά εννοούσα το πέρασμα από μια εποχή που λεγόταν το "Σώσον ο Θεός τον λαόν Σου" σε μια εποχή που έπαψε να λέγεται.
Η συσχέτιση,εξάλλου, που έκανα με την «ιδιόρρυθμη» ανάγνωση Ευαγγελίου του Όρθρου αφορά το εξής: Σε κάποια εποχή που η Τάξη του Ευαγγελίου του Όρθρου ταυτίστηκε με τα προκείμενα και όσα προηγούνται της αναγνώσεως του Ευαγγελίου αλλά και όσα έπονται της αναγνώσεως αυτής, μήπως θεωρήθηκε ότι η παράλειψή τους έπρεπε να συμπεριλάβει και το "Σώσον ο Θεός τον λαόν Σου", το οποίο πλέον εθεωρείτο μέρος της τάξεως της πανηγυρικής αναγνώσεως του Ευαγγελίου και όχι μέρος του Όρθρου.
Ευχαριστώ και πάλι.