Σύντομο Αναστασιματάριο του Πέτρου, στο χφ της Κοβενταρείου βιβλιοθήκης Κοζάνης

#1
[Σημ. συντ. (π. Μ.)] Νέο θέμα από εδώ (σχετικά εδώ και εδώ)


Στην Κοβεντάρειο Βιβλιοθήκη και συγκεκριμένα εδώ:
http://www.kozlib.gr/collections/view.php?id=E12957&lang=&page=135
και στις σελίδες 135 έως 248, υπάρχει το σύντομο Αναστασιματάριο Πέτρου στην γραφή του κατά παραγγελία του πατριάρχου Σαμουήλ (http://el.wikipedia.org/wiki/Σαμουήλ_Χαντζερής)
Αυτό που μου έκανε εντύπωση είναι ότι λίγο που κοίταξα στα στιχηρά του πρώτου ήχου υπάρχουν αρκετές διαφορές με την εξήγηση στη νέα γραφή που εξέδωσε ο Φωκαέας.
Ενδεικτικά ανεβάζω το "Τας εσπερινάς" από τον κώδικα, την έκδοση του Φωκαέως και τη δικιά μου εξήγηση.
Πολύ πιθανόν η εξήγηση Γρηγορίου έγινε από άλλο κώδικα για αυτό και οι σημαντικές διαφορές. Θα ήταν ευχής έργον αν βρίσκαμε και κάποιον άλλο κώδικα της γραφής του Πέτρου με το σύντομο Αναστασιματάριο για παραλληλισμό.
 

Attachments

Last edited by a moderator:
#3
Στην Κοβεντάρειο Βιβλιοθήκη και συγκεκριμένα εδώ:
http://www.kozlib.gr/collections/view.php?id=E12957&lang=&page=135
και στις σελίδες 135 έως 248, υπάρχει το σύντομο Αναστασιματάριο Πέτρου στην γραφή του κατά παραγγελία του πατριάρχου Σαμουήλ (http://el.wikipedia.org/wiki/Σαμουήλ_Χαντζερής)
Αυτό που μου έκανε εντύπωση είναι ότι λίγο που κοίταξα στα στιχηρά του πρώτου ήχου υπάρχουν αρκετές διαφορές με την εξήγηση στη νέα γραφή που εξέδωσε ο Φωκαέας.
Ενδεικτικά ανεβάζω το "Τας εσπερινάς" από τον κώδικα, την έκδοση του Φωκαέως και τη δικιά μου εξήγηση.
Πολύ πιθανόν η εξήγηση Γρηγορίου έγινε από άλλο κώδικα για αυτό και οι σημαντικές διαφορές. Θα ήταν ευχής έργον αν βρίσκαμε και κάποιον άλλο κώδικα της γραφής του Πέτρου με το σύντομο Αναστασιματάριο για παραλληλισμό.
Αξιοπρόσεκτο το γεγονός ότι στο βαρύ μελοποιεί διατονικό εκ του Ζω πρωτόβαρυ και όχι εκ του Γα εναρμόνιο!
 
E

emakris

Guest
#4
Αξιοπρόσεκτο το γεγονός ότι στο βαρύ μελοποιεί διατονικό εκ του Ζω πρωτόβαρυ και όχι εκ του Γα εναρμόνιο!
Το ίδιο συμβαίνει και στο χειρόγραφο αρ. 34 της βιβλιοθήκης Γριτσάνη στη Ζάκυνθο, που περιέχει το σύντομο Αναστασιματάριο του Πέτρου στη Νέα Μέθοδο. Πολύ πιθανόν η έκδοση του Φωκαέως να είναι "πειραγμένη". Αντίστοιχη περίπτωση "πειράγματος" έργων του Πέτρου Πελοποννησίου βρίσκουμε στο Αναστασιματάριο της Μουσικής Βιβλιοθήκης, όπου τα φερόμενα με το όνομά του κεκραγάρια δεν αντιστοιχούν στα του αυθεντικού Αναστασιματαρίου του (της παλαιάς γραφής).
 
Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#5
... Πολύ πιθανόν η έκδοση του Φωκαέως να είναι "πειραγμένη". Αντίστοιχη περίπτωση "πειράγματος" έργων του Πέτρου Πελοποννησίου βρίσκουμε στο Αναστασιματάριο της Μουσικής Βιβλιοθήκης, όπου τα φερόμενα με το όνομά του κεκραγάρια δεν αντιστοιχούν στα του αυθεντικού Αναστασιματαρίου του (της παλαιάς γραφής).
Τελικά ποιά έκδοση του Αναστασιματαρίου του Πέτρου, στη νέα γραφή, είτε κυκλοφορεί στο εμπόριο είτε στο διαδίκτυο, είναι αυθεντική;
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
#7
Το ίδιο συμβαίνει και στο χειρόγραφο αρ. 34 της βιβλιοθήκης Γριτσάνη στη Ζάκυνθο, που περιέχει το σύντομο Αναστασιματάριο του Πέτρου στη Νέα Μέθοδο. Πολύ πιθανόν η έκδοση του Φωκαέως να είναι "πειραγμένη". Αντίστοιχη περίπτωση "πειράγματος" έργων του Πέτρου Πελοποννησίου βρίσκουμε στο Αναστασιματάριο της Μουσικής Βιβλιοθήκης, όπου τα φερόμενα με το όνομά του κεκραγάρια δεν αντιστοιχούν στα του αυθεντικού Αναστασιματαρίου του (της παλαιάς γραφής).
Η χειρόγραφη παράδοση (παλαιά γραφή) μας δίνει πάντα το ίδιο και το αυτό Αναστασιματάριο;

Τελικά ποιά έκδοση του Αναστασιματαρίου του Πέτρου, στη νέα γραφή, είτε κυκλοφορεί στο εμπόριο είτε στο διαδίκτυο, είναι αυθεντική;
Δεδομένης της έντονης ιδεολογ(ικ)οποίησης της φυσιογνωμίας του Πέτρου, δεν ξέρω κατά πόσο το ζήτημα (και η αναζήτηση) της αυθεντικότητας του Αναστασιματαρίου του (στη νέα γραφή και στις εκδόσεις) ευσταθεί. :eek:
 
E

emakris

Guest
#8
Η χειρόγραφη παράδοση (παλαιά γραφή) μας δίνει πάντα το ίδιο και το αυτό Αναστασιματάριο;
Εξ όσων έχω δει, ναι. Αλλά κανείς δεν τα ξέρει όλα. Μπορεί να υπάρχουν χειρόγραφα που με διαψεύδουν.
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
#11
Στο σύντομο Αναστασιματάριο του Πέτρου, στο χφ της Κοβενταρείου βιβλιοθήκης Κοζάνης (http://www.kozlib.gr/collections/view.php?id=E12957&lang=&page=135), σσ 226-227 περιέχεται το "Μήτηρ μεν εγνώσθης" σε αργότερο μέλος, στην παλαιά γραφή, ακριβώς όπως περιέχεται στο Αναστασιματάριο του Ιωάννου Πρωτοψάλτου***. Άρα προφανώς δεν είναι μέλος του Ιωάννου, όπως ίσως πιστεύαμε μέχρι σήμερα. Ίσως είναι του Πέτρου ή του Γ. Κρητός; δεν ξέρω και δεν μπορώ να ελέγξω τώρα τη μέθοδο του Καρά (νομίζω του Δ' έτους) που έχει κάποια κομμάτια από τις μελοποιήσεις του Κρητός σε δική του μεταγραφή. Δεν θυμάμαι και αν πώς το έχει ο Ζαφειρόπουλος (αν και ο Ζαφ. πρέπει να έχει διασκευάσει και λίγο). Σε πρωτόβαρυ έχει τα στιχηρά και ο Τσικνόπουλος. Ας ελέγξει όποιος μπορεί τις τρείς αυτές πηγές κι ας μας πεί.

*** Και άρα, αφού και τα υπόλοιπα είναι Πρωτόβαρυς, κι αυτό είναι Πρωτόβαρυς και σωστά το έψαλα με τον Αγιοπολίτη εδώ.

[Αν νομίζουν οι συντονιστές, ας μεταφέρουν το μήνυμα ό,που δεί]
 

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
#12
Πάντως, υπάρχει και ένα γενικότερο πρόβλημα με τον τρόπο που είναι ανεβασμένα τα ψηφιακά αρχεία της Κοζάνης, νομίζω τουλάχιστον. Επί παραδείγματι, το συγκεκριμένο χειρόγραφο είναι το συλλογής Διονυσίου Ψαριανού 10, το περιεχόμενο του οποίου είναι κατά σειρά:
Προθεωρία, Ανθολογία, Αναστασιματάριο Πέτρου Πελοπονν "κατά το ύφος του ειρμολογίου διά προσταγής του πατριάρχου Σαμουήλ" και άλλο Αναστασιματάριο του ίδιου.
Εδώ είναι ανεβασμένα τα φύλλα 73-129 από τα συνολικά 220 του κώδικα.
Ο κατάλογος των χφφ Ψαριανού είναι γνωστός και χρησιμοποιείται από τους ερευνητές εδώ και χρόνια.
1. Γιατί δεν ανέβηκε όλο το τεκμήριο, παρά μόνο ένα τμήμα του;
2. Γιατί δεν μνημονεύεται ο αριθμός που έχει αυτό στον δημοσιευμένο κατάλογο ώστε να ξέρουν περισσότεροι για τί ακριβώς πρόκειται; Χρειάζεται να ψάχνουμε δηλαδή;
 
Last edited:
#13
Τελικά ποιά έκδοση του Αναστασιματαρίου του Πέτρου, στη νέα γραφή, είτε κυκλοφορεί στο εμπόριο είτε στο διαδίκτυο, είναι αυθεντική;
του Εφεσιου (1820) και της μουσικης βιβλιοθηκης (1869). Αμφοτερες κυκλοφορούν και στο εμπόριο.
 
Last edited by a moderator:

Τάσος Μπόκος

Παλαιό Μέλος
#15
του Εφεσιου (1820) και της μουσικης βιβλιοθηκης (1869). Αμφοτερες κυκλοφορούν και στο εμπόριο.
Μόνο που δεν είναι ταυτόσημες. Εχουν διαφορές.
Έχει ένα πολύ κατατοπιστικό άρθρο πάνω στο Αναστασιματάριο του Πέτρου (και τις επανεκδόσεις του) ο κ.Χατζηθεοδώρου. Πρέπει να έχει ανέβει κάπου στο Ψαλτολόγιο.
Με βάση αυτό το άρθρο προσπάθησα παλαιότερα να συντάξω ένα πίνακα για να είναι πιο εμφανή τα συμπεράσματα του άρθρου. Ελπίζω να βοηθά.
 

Attachments

Last edited by a moderator:
Top