Αναστασιματάριον σύντομον Πέτρου Λαμπαδαρίου (από την ψηφιοθήκη του ΑΠΘ) χφ. Ευξείνου Λέσχης Ναούσης

[Σημ. συντ. (π. Μ.)] Νέο θέμα από εδώ (σχετικά εδώ και εδώ)

Για δείτε εδώ τί ανακάλυψα(από την ψηφιοθήκη του ΑΠΘ):
http://invenio.lib.auth.gr/record/126745/files/001.pdf
http://invenio.lib.auth.gr/record/126745/files/002.pdf?version=1
Πώς εξηγεί ο Γρηγόριος και τί εκδίδει ο Φωκαεύς;
Υ.Γ.κ.Αρβανίτη η συνωμοσιολογική θεωρία μου επιβεβαιώνεται σιγά σιγά:D:D:D
 
Last edited by a moderator:
Για δείτε εδώ τί ανακάλυψα(από την ψηφιοθήκη του ΑΠΘ):
http://invenio.lib.auth.gr/record/126745/files/001.pdf
http://invenio.lib.auth.gr/record/126745/files/002.pdf?version=1
Πώς εξηγεί ο Γρηγόριος και τί εκδίδει ο Φωκαεύς;
Υ.Γ.κ.Αρβανίτη η συνωμοσιολογική θεωρία μου επιβεβαιώνεται σιγά σιγά:D:D:D

Kάτι που είχε συζητηθεί και παλιότερα σχετικά με το θέμα υπάρχει εδώ.
 
Last edited:
Για δείτε εδώ τί ανακάλυψα(από την ψηφιοθήκη του ΑΠΘ):
http://invenio.lib.auth.gr/record/126745/files/001.pdf
http://invenio.lib.auth.gr/record/126745/files/002.pdf?version=1
Πώς εξηγεί ο Γρηγόριος και τί εκδίδει ο Φωκαεύς;
Υ.Γ.κ.Αρβανίτη η συνωμοσιολογική θεωρία μου επιβεβαιώνεται σιγά σιγά:D:D:D

Ποιος είναι ο τίτλος του χειρογράφου;
 
Ποιος είναι ο τίτλος του χειρογράφου;

[Αναστασιματάριον σύντομον κατά το ύφος της μεγάλης εκκλησίας : / μελοποιηθέν παρά κυρ Πέτρου Λαμπαδαρίου του Πελοποννησίου· εξηγηθέν κατά τον νέον της μουσικής τρόπον παρά Γρηγορίου Πρωτοψάλτου]
http://invenio.lib.auth.gr/record/126745/?ln=el
Υ.Γ.Φυσικά το "16ος αιώνας" που γράφει στην χρονολογία δεν ισχύει...
 
O Φωκαεύς ίσως ακολουθεί τον Κωνσταντίνο (βλ. εδώ) αν και δεν το αναφέρει.

Δε γίνεται μία έκδοση του 1839 να ακολουθεί μία έκδοση του 1863.
Αν όμως δούμε αυτή την έκδοση http://www.kozlib.gr/collections/view.php?id=E12481 (ακριβώς ίδια ημερομηνία και ίδιο τυπογραφείο), τότε είναι απόλυτα σωστός ο Shota.
 
Last edited:
Δε γίνεται μία έκδοση του 1839 να ακολουθεί μία έκδοση του 1863.

Εννοούσα ότι ακολουθεί ασματική παράδοση του Κωνσταντίνου.

Αν όμως δούμε αυτή την έκδοση http://www.kozlib.gr/collections/view.php?id=E12481 (ακριβώς ίδια ημερομηνία και ίδιο τυπογραφείο), τότε έχει είναι απόλυτα σωστός ο Shota.

Νομίζω πως πρόκειται για την ίδια έκδοση που αναρτήθηκε από τον Βασίλη (λείπει αργό Αναστασιματάριο, αλλα αυτό δεν σημάνει ότι έλειπε και από το πρωτότυπο του Βασίλη).
 
Δε γίνεται μία έκδοση του 1839 να ακολουθεί μία έκδοση του 1863.
Αν όμως δούμε αυτή την έκδοση http://www.kozlib.gr/collections/view.php?id=E12481 (ακριβώς ίδια ημερομηνία και ίδιο τυπογραφείο), τότε είναι απόλυτα σωστός ο Shota.

Νομίζω πως πρόκειται για την ίδια έκδοση που αναρτήθηκε από τον Βασίλη (λείπει αργό Αναστασιματάριο, αλλα αυτό δεν σημάνει ότι έλειπε και από το πρωτότυπο του Βασίλη).
Ἄν γινόντουσαν οἱ παραπομπές ὄχι σέ ἕνα μήνυμα, ἀλλά σέ ἕνα μήνυμα πού μπορεῖς νά βλέπεις καί τά ἄλλα, ἤ στό θέμα ὅλο, θά βλέπατε ὅτι τό 1839 ἔχουμε δύο ἐκδόσεις Ἀναστασιματαρίου, κατά τίς ὁποῖες διαχωρίζεται τό Ἀναστασιματάριον σέ ἀργό καί σύντομο, καί τό μέν σύντομο ἀναγράφεται ὡς ἐκδοθέν «τό πρῶτον», ἐνῶ τό ἀργό «τό τρίτον» (τό ὁποῖο ἤδη ἀναρτήθηκε στό Ψαλτολόγιον).


 
π. Μάξιμος;119114 said:
Ἄν γινόντουσαν οἱ παραπομπές ὄχι σέ ἕνα μήνυμα, ἀλλά σέ ἕνα μήνυμα πού μπορεῖς νά βλέπεις καί τά ἄλλα, ἤ στό θέμα ὅλο, θά βλέπατε ὅτι τό 1839 ἔχουμε δύο ἐκδόσεις Ἀναστασιματαρίου, κατά τίς ὁποῖες διαχωρίζεται τό Ἀναστασιματάριον σέ ἀργό καί σύντομο, καί τό μέν σύντομο ἀναγράφεται ὡς ἐκδοθέν «τό πρῶτον», ἐνῶ τό ἀργό «τό τρίτον» (τό ὁποῖο ἤδη ἀναρτήθηκε στό Ψαλτολόγιον).



Δεν πρόκειται για δύο εκδόσεις, απλά όπως λέει ο Γ. Χατζηθεοδώρου (αυτό το άρθρο υπάρχει κάπου και εδώ):

Τὸ 1839 ὁ Θεόδωρος Φωκαέας ἐκδίδει «ἀργὸν Ἀναστασιματάριον» [ἀργοσύντομο] τοῦ Πέτρου λαμπαδαρίου, «ἐπιδιορθωθὲν ὅμως μετὰ προσθήκης, παρὰ Κωνσταντίνου πρωτοψάλτου»[26] – ἡ ἀναφορὰ τοῦ ὀνόματος τοῦ Κωνσταντίνου θεωρῶ ὅτι μᾶλλον γίνεται ἀπὸ λόγους καλῆς θελήσεως καὶ σεβασμοῦ πρὸς τὸ πρόσωπό του, καὶ ὄχι σοβαρῆς προσφορᾶς του–, τὸ ὁποῖο καὶ ἀριθμεῖ ὡς τρίτη ἔκδοση –ὡς δεύτερη θεωρεῖ τὴν ἔκδοση τοῦ 1832–, παρὰ τὸ γεγονὸς ὅτι τὸ Ἀναστασιματάριο αὐτὸ πέραν ἀπὸ τὶς νέες προσθῆκες καὶ κάποια μικρὴ ἐπέμβαση στοὺς ἀσύμμετρους πόδες δὲν εἶναι ἄλλο ἀπὸ τὸ Ἀναστασιματάριο τοῦ Χουρμουζίου, πού, ὅπως προαναφέρθηκε, διαφέρει σὲ μεγάλο βαθμὸ ἀπὸ τοῦ Πέτρου· στὸ ἑξῆς, ἐκτὸς ἀπὸ τὶς προσθῆκες ποὺ θὰ ἔχουν στὴ συνέχεια οἱ ἐκδόσεις του, ἀπὸ τὸν πρωτοψάλτη Ἰωάννη, εἶναι οὐσιαστικὰ αὐτὸ ποὺ ἐπικρατεῖ μέχρι τὶς ἡμέρες μας καὶ ἀναφέρεται ὡς Ἀναστασιματάριο Πέτρου Λαμπαδαρίου. Στὴν ἔκδοση αὐτὴ ὁ Φωκαέας συμπεριλαμβάνει καὶ συνεκδίδει, μετὰ τὸν πίνακα περιεχομένων τοῦ ἀργοῦ, γιὰ πρώτη φορά, ἀπὸ τὴν ἐξήγηση τοῦ Γρηγορίου πρωτοψάλτου[27] καὶ μὲ ξεχωριστὴ ἀρίθμηση, τὸ σύντομο Ἀναστασιματάριο τοῦ Πέτρου Λαμπαδαρίου[28]. Ὡς πρὸς τὴν ὕλη του ὁ Φωκαέας ἐκτὸς τῶν ὅσων ἐμπεριέχονται στὸ προηγούμενο τῆς ἔκδοσης τοῦ 1832 (πλὴν τῶν μαρτυρικῶν τοῦ Σαββάτου ποὺ ἀφαιρεῖ), καταχωρεῖ σὲ δική του μελοποίηση καὶ σὲ στιχηραρικὸ τρόπο τὰ ἀπόστιχα καὶ τὰ στιχηρὰ τῶν αἴνων στοὺς ἤχους γ΄, βαρὺ καὶ πλ. δ΄, ποὺ σὲ ὅλες τὶς προηγούμενες ἐκδόσεις ἦταν καταχωρισμένα σὲ σύντομο «εἰρμολογικὸ» μέλος[29]. Ἐπίσης προσθέτει ἀργὲς καταβασίες (εἱρμοὶ τῶν κανόνων τῶν ἤχων) καὶ ξανὰ τὴ στιχολογία τοῦ Μανουὴλ πρωτοψάλτου.

[26] «Ἀναστασιματάριον Ἀργὸν καὶ Περιέχον τὰ Ἀναστάσιμα τοῦ Ἑσπερινοῦ, Ὄρθρου καὶ Λειτουργίας, Μετὰ τῶν Ἀναστασίμων Κανόνων, Ἀργῶν Καταβασιῶν, Τιμιωτέρων, Κατανυκτικῶν, Μαρτυρικῶν καὶ Νεκρωσίμων, μετὰ τῶν ἕνδεκα Ἑωθινῶν ἐν τῷ τέλει. μελοποιηθὲν παρὰ Πέτρου λαμπαδαρίου τοῦ Πελοποννησίου, καὶ ἤδη ἐπιδιορθωθὲν μετὰ προσθήκης, παρὰ Κωνσταντίνου πρωτοψάλτου τῆς τοῦ Χριστοῦ Μεγάλης Ἐκκλησίας. Νῦν τρίτον ἐκδοθὲν εἰς τύπον παρὰ Θεοδώρου Παπᾶ Παράσχου Φωκαέως. Ἀναλώμασιν τοῦ τε ἰδίου καὶ τῶν φιλομούσων συνδρομητῶν. Ἐν Κωνσταντινουπόλει. Ἐκ τῆς Τυπογραφίας τῶν ἀδελφῶν Ἰγνατιαδῶν, ͵αωλθ΄ 1839».

[27] Βλ. παρακάτω ὑποσημείωση 28.

[28] Αὐτὸ συνεξεδόθη μὲ τὸ ἀργοσύντομο Ἀναστασιματάριο, ἀλλὰ μὲ δική του ἀρίθμηση καὶ τίτλο: «Ἀναστασιματάριον σύντομον μελοποιηθὲν παρὰ Πέτρου λαμπαδαρίου τοῦ Πελοποννησίου, ἐξηγηγθὲν παρὰ Γρηγορίου πρωτοψάλτου τῆς τοῦ Χριστοῦ Μεγάλης Ἐκκλησίας, νῦν πρῶτον ἐκδοθὲν εἰς τύπον παρὰ Θεοδώρου Παπᾶ Παράσχου Φωκέως. Ἀναλώμασι δὲ τοῦ τε Ἰδίου καὶ τῶν φιλομούσων συνδρομητῶν. Ἐν Κωνσταντινουπόλει ἐκ τῆς τυπογραφίας τῶν ἀδελφῶν Ἰγνατιαδῶν ͵α ω λ θ΄. 1839» (Περισσότερα βλ. Γεωργίου Ι. Χατζηαθεοδώρου, Βιβλιογραφία, ὅ.π. σελ. 58-59 καὶ στὸν πρόλογο).

[29] Σημειώνω ὅτι τὰ ἀπόστιχα τοῦ ἑσπερινοῦ στὸν ἦχο πλ. α΄ στὸ μὲν ἀργὸ καταχωρήθηκαν ἀνακόλουθα μὲ τὸ σύντομο εἱρμολογικὸ μέλος τους, ἐνῷ στὸ σύντομο μὲ τὴ μελοποίησή τους ἀπὸ τὸν Φωκαέα σὲ ἀργὸ στιχηραρικὸ μέλος.
 
Last edited by a moderator:
όπως λέει ο Γ. Χατζηθεοδώρου: "Στὴν ἔκδοση αὐτὴ ὁ Φωκαέας συμπεριλαμβάνει καὶ συνεκδίδει, μετὰ τὸν πίνακα περιε*χο*μένων τοῦ ἀργοῦ, γιὰ πρώτη φορά, ἀπὸ τὴν ἐξήγηση τοῦ Γρηγορίου πρω*τοψάλτου[27] καὶ μὲ ξεχωριστὴ ἀρίθμηση, τὸ σύντομο Ἀναστασιματάριο τοῦ Πέτρου Λαμπαδαρίου"
Που όπως είδαμε δεν ισχύει, αυτή είναι η ουσία
 
Last edited:
Ας βάλουμε λοιπόν τα πράγματα σε μια σειρά, όσον αφορά το σύντομο Αναστασιματάριο του Πέτρου. Υπενθυμίζω καταρχήν ότι το "κανονικό" ή "αργό" Αναστασιματάριό του (του οποίου απολύτως πιστή εξήγηση, συμφωνώ και εγώ με τον Νικόλαο, είναι αυτό το χειρόγραφο, με τα γνήσια κεκραγάρια στο τέλος), περιέχει αρκετά ειρμολογικά μέλη. Στη συνέχεια πήρε αυτά τα μέλη, προσέθεσε και τα υπόλοιπα σε ειρμολογική μελοποίηση και δημιούργησε το σύντομο Αναστασιματάριο. Μια εξαίρεση έκανε στον βαρύ ήχο, όπου δεν περιέλαβε τα ειρμολογικά από το "αργό" Αναστασιματάριο, άλλα τα μελοποίησε όλα εκ νέου σε πρωτόβαρυ εκ του Ζω (βλ. αυτό το χειρόγραφο).
Το Αναστασιματάριο αυτό εξήγησε στη Νέα Μέθοδο ο Γρηγόριος (βλ. εδώ, καθώς και το χειρόγραφο της συλλογής Γριτσάνη που προανέφερα). Ο Φωκαεύς εκδίδει την εξήγηση αυτή (υποτίθεται) το 1839, μαζί με το αργό Αναστασιματάριο του Κωνσταντίνου (το σύντομο Αναστασιματάριο του ίδιου του Κωνσταντίνου εκδίδεται πολύ αργότερα, το 1865), αλλά "πειραγμένη"! Πέρα από τις διαφορές στη μελωδία που ανέφερε ο Νικόλαος, επιπλέον αντικαθιστά τα απόστιχα του πλ. α΄ και του πλ. β΄ με δικά του στιχηραρικά, ενώ τον βαρύ τον "γυρίζει" σε εναρμόνιο εκ του Γα!
Συμπέρασμα: υπάρχει πιστή έκδοση του σύντομου Αναστασιματαρίου του Πέτρου; Όχι, δεν υπάρχει. Υπάρχουν όμως τα χειρόγραφα, δόξα τω Θεώ. Αντίθετα η έκδοση Βουκουρεστίου (1820) του "αργού" Αναστασιματαρίου του είναι εν πολλοίς πιστή, με κάποιες παραλείψεις (κεκραγάρια) και αρκετές προσθήκες.
 
Δεν πρόκειται για δύο εκδόσεις, απλά όπως λέει ο Γ. Χατζηθεοδώρου ...
1ον. Συγγνώμη πού ἐπενέβην γιά τήν ἀφαίρεση τῶν (ἐνοχλητικῶν) ἀστερίσκων - ἑνωτικῶν συλλαβισμοῦ (πού χρησιμοποιεῖ ὁ Διονύσιος).
2ον. Δέν τά ἔγραψα ἀπό τό μυαλό μου, ἀλλά ἀπό εἰσαγωγή Ἀλυγιζάκη στό ἔργο «Μελωδήματα...» καί εἰσαγωγή Ἀναστασιματαρίου «ΖΩΗΣ» καί μέ παραπομπές στίς εἰκόνες τῶν ἐξωφύλλων.
3ον. Ἐπειδή τό θέμα δέν εἶναι ἁπλό, μετέφερα μέ μόνιμη ἀνακατεύθυνση καί σ᾿ αὐτή τήν ὑποενότητα τό θέμα: Από ποιό Αναστασιματάριο να ψάλλω; ὅπου ὑπάρχουν πλείονες μαρτυρίες καί ἐπαναλήψεις (γιά ὅσους ἔχουν ὄρεξη -καί χρόνο- νά διαβάζουν).

 
Last edited:
[Αναστασιματάριον σύντομον κατά το ύφος της μεγάλης εκκλησίας : / μελοποιηθέν παρά κυρ Πέτρου Λαμπαδαρίου του Πελοποννησίου· εξηγηθέν κατά τον νέον της μουσικής τρόπον παρά Γρηγορίου Πρωτοψάλτου]
http://invenio.lib.auth.gr/record/126745/?ln=el
Υ.Γ.Φυσικά το "16ος αιώνας" που γράφει στην χρονολογία δεν ισχύει...

Αφού το χειρόγραφο αυτό είναι τόσο σημαντικό, μήπως μπορεί κάποιος να εξαλείψει το προκλητικό υδατογράφημα της «Ευξείνου Λέσχης Ποντίων ...κλπ»; (Λες και η «Ανέμη» ή η Google που βάζουν διακριτικά το δικό τους σε μια γωνία θα έχουν κάτι να χάσουν).
 
Αφού το χειρόγραφο αυτό είναι τόσο σημαντικό, μήπως μπορεί κάποιος να εξαλείψει το προκλητικό υδατογράφημα της «Ευξείνου Λέσχης Ποντίων ...κλπ»; (Λες και η «Ανέμη» ή η Google που βάζουν διακριτικά το δικό τους σε μια γωνία θα έχουν κάτι να χάσουν).

Διάβασε την πρώτη πρώτη σελίδα του pdf.:)
Για τα πνευματικά δικαιώματα τα χουμε ξαναπεί. Τουλάχιστον πάλι καλά που τα ανεβάζουν και δεν τα κρύβουν. Από το ολότελα, καλή κι η Παναγιώτενα...
 
Διάβασε την πρώτη πρώτη σελίδα του pdf.:)
Για τα πνευματικά δικαιώματα τα χουμε ξαναπεί. Τουλάχιστον πάλι καλά που τα ανεβάζουν και δεν τα κρύβουν. Από το ολότελα, καλή κι η Παναγιώτενα...

Την διάβασα αλλά τι ακριβώς εννοεί; Ο χαρακτηρισμός ΕΜΠΟΡΙΚΗ αναφέρεται μόνο στην αναπαραγωγή ή επεκτείνεται και στις άλλες δραστηριότητες; Και τελικά το download που απαγορεύεται, ήδη το κάναμε. Ας κάνουμε και το άλλο που δεν απαγορεύεται ρητά.
Εν πάση περιπτώσει, όποιος κάνει το τόλμημα, ας ενημερώσει κάποιον, κάπως, .... διακριτικά όμως. Ήδη έχει γίνει το ίδιο και σε άλλα ψηφιακά βιβλία που έχουν αναρτηθεί.
 
Nικόλαε μπράβο και ευχαριστούμε για την ανάρτηση .
Κάπου το έχουμε ξαναγράψει για τους ανθρώπους αυτούς που φρόντισαν να σώσουν την πνευματική τους κληρονομιά , την ώρα που άλλοι φόρτωναν τα υπάρχοντά τους , αυτοί είχαν σαν πρώτο μέλημα τους την διάσωση της βιβλιοθήκης της Αργυρούπολης . ( νομίζω - διορθώστε με αν κάνω λάθος ) ,τα βιβλία φορτώθηκαν σε γαιδουράκια ....
νιώθω ανάμεικτα συναισθήματα . βέβαια σαν Πόντιος και Αργυροπολίτης υπερήφανος ....
 
Αυτό το invenio σε μένα δε δουλεύει κι έχει συμβεί κι άλλες φορές αυτό. Κατεβάζει ως ένα σημείο και μετά σταματάει, κολλάει. Μήπως μπορεί κανείς να ανεβάσει εδώ το αναφερόμενο Αναστασιματάριο; (και ει δυνατόν και άλλα αρχεία που έχουν δοθεί με τη διεύθυνση του invenio).
 
Το αντιμετώπισα κι εγώ.
Έκανα ένα τέχνασμα που έπιασε με τον Firefox.
Έδεινα download και μόλις σταματούσε πατούσα pause και μετά συνέχεια.
Με τρις- τέσσερις φορές... οπότε συμπλήρωνε το κατέβασμα...
 
Back
Top