Χριστός Ανέστη!
Συνεχίζοντας το θέμα, στέκομαι σε διάφορα σημεία του
Τυπικού Μεγάλου Μετεώρου που προανέφερα, τα οποία θεωρώ ότι κάτι έχουν να μας πουν για το θέμα που εξετάζουμε εδώ. Ένα από τα σημαντικότερα σημεία του χειρογράφου είναι στο φ. 8v (σελ. 40 της εκδόσεως). Εκεί διαβάζουμε ασυνήθιστα λεπτομερείς περιγραφές για την ψαλμώδηση των κανόνων ανάλογα με την Ωδή, αλλά και για τις διαφορές Στιχηρών και Αποστίχων. Διαβάζουμε λοιπόν:
Νόει / δὲ καὶ ἕτερον: ἐκ τῶν κανόνων Ὠδαί, πρώτη και τρίτη / και ἐνάτη, ἀργῶς καὶ ἐπιμελῶς [ψάλλεσθαι δεῖ], οὐχὶ δ' ὁμοίως, / ὅτι καὶ τοῦ θυμιᾶν ἧν, καὶ κρείττονες εἰσίν, παρὰ τῶν ἄλλων. / Οὕτως νόει καὶ τὴν ἅπασαν Ἀκολουθίαν. Ἄλλως ψάλλεται / εἰς καθημερινὸν Ἑσπερινὸν καὶ ἄλλως εἰς τ' Ἀποστίχου, / ἄλλως ἐν δοξολογίαις και ἄλλως ἐν τοῖς Ἀλληλουαρίοις. / Μία τὴν ἄλλην: ἡ μὲν ἀνάγει, ἡ δὲ κατάγει τοῦ καθη/μερινοῦ Ἑσπερινοῦ ἄνευ δοξολογίας εἶς βαθμὸς τοῦ μι/κρὰ φέρειν παρὰ τῆς δοξολογουμένης ἡμέρας. Τὰ δ' Ἀ/ποστίχου, ἑτέραν χυματικωτέρως, οὐχ ὁμοίως τῶν προ/σομοί[ων] τοῦ Ἑσπερινοῦ, ἐὰν εἰσί, καὶ τοῦ αὐτοῦ ὁμοίως / ἀλλὰ παντί που δῆλον μία τὴν ἄλλην ἡμέραν ἐχέτω / διαφοράν. Ἐκ τοῦ Ἑσπερινοῦ τὰ Ἀπόστιχα καὶ ἐκ τῶν / κανόνων αἱ Ὠδαὶ "ἐκτὸς τῶν προειρημένων τριῶν Ὠδῶν", / μικρὸν χυματοτέρως ψάλλονται παρὰ τῶν ἄλλων πάντοτε.
Λίγο πιό κάτω, δε, στην σελ. 41 της εκδόσεως (φ. 9r, υποσημείωση #19) διαβάζουμε:
Αἱ Καταβασίαι ἀργῶς και ἐπιμελῶς, παρὰ τῶν ἄλλων τροπαρίων ψάλλονται μεγαλοφώνως. Ὅτι τῆς ᾠδῆς μήτηρ ἐστίν.
Πολλά θα μπορούσαμε να σχολιάσουμε εδώ. Θα σταθώ στους όρους "χυματικωτέρως" και "χυματοτέρως" κυρίως, που είναι προφανώς συγκριτικοί βαθμοί του όρου "χύμα" ως τροπικού επιρρήματος. Σημαίνουν μάλλον "πιό χύμα" και υποδηλώνουν έναν πιό σύντομο και ίσως απλούστερο τρόπο ψαλμωδήσεως.
Να σημειώσω εδώ ότι από πλευράς Ειρμολογικού μέλους την περίοδο αυτή (μέσα 16ου αι.) βρισκόμαστε στην κυριαρχία των Ειρμολογίων τύπου Καρύκη, που είναι πρόδρομοι των Ειρμολογίων κυρίως του Μπαλασίου, αλλά και των άλλων Ειρμολογίων του 17ου αι. (Κοσμά, Ιωάσαφ κ.λπ.).
Έχουμε, λοιπόν, εδώ ένα διαχωρισμό των Α', Γ' και Θ' Ωδών που, σύμφωνα με τον γραφέα, ψάλλονται πιό αργά και με επιμέλεια, και όχι όμοια με τις υπόλοιπες Ωδές, διότι είναι "κρείττονες" των υπολοίπων και επίσης κατά την διάρκειά τους γίνεται και θυμίασμα υπό του Διακόνου και άρα χρειάζεται περισσότερος λειτουργικός χρόνος για να το καλύψει. Να σημειώσω εδώ, γιατί το θεωρώ σημαντικό, ότι ακόμα και στις μέρες μας υπάρχει το τυπικό σε πολλά παλαιά μοναστήρια να ψάλλονται τις καθημερινές μόνο η προαναφερθείσες Ωδές (σε κάποια και η Στ' Ωδή) και οι υπόλοιπες να αναγιγνώσκονται, συνήθεια που απηχεί πιστεύω αυτή την παλαιά τάξη διαχωρισμού των Ωδών.
Να προσθέσω ότι από μουσικής απόψεως, σχετικά δηλαδή με τον τρόπο αποδόσεως της μουσικής γραφής, οι παραπάνω μαρτυρίες είναι σημαντικές, αλλά όχι απολύτως ξεκάθαρες. Κι αυτό γιατί υπάρχουν περιπτώσεις όπως π.χ. τα αναστάσιμα Απόστιχα στα παλαιά Στιχηράρια, που έχουν πράγματι απλούστερο μέλος, σημειωμένο όμως με μουσική γραφή όμοια σε δομή με τα στιχηρά, και συνεπώς αν συνδέσει κανείς τους όρους "χυματικοτέρως" και "χυματοτέρως" με αυτές τις περιπτώσεις θα μπορούσε απλά να διαπιστώσει ένα απλούστερο μέλος που αποδίδεται μουσικά και τίποτα παραπάνω. Είναι όμως σημαντικές για πιθανά διαφορετικό μουσικό τρόπο απόδοσης ειδικά όταν αναφέρονται σε προσόμοια (
Τὰ δ' Ἀ/ποστίχου, ἑτέραν χυματικωτέρως, οὐχ ὁμοίως τῶν προ/σομοί[ων] τοῦ Ἑσπερινοῦ), γιατί τα προσόμοια έχουν κατά βάση και εξ ορισμού ειρμολογικό μέλος, και άρα απλό από την φύση του, ακόμα και όταν σημειώνονται μουσικά.
Ίσως υποδηλώνεται και μουσική διαφοροποίηση πάντως με την φράση
Οὕτως νόει καὶ τὴν ἅπασαν Ἀκολουθίαν. Ἄλλως ψάλλεται / εἰς καθημερινὸν Ἑσπερινὸν καὶ ἄλλως εἰς τ' Ἀποστίχου, / ἄλλως ἐν δοξολογίαις και ἄλλως ἐν τοῖς Ἀλληλουαρίοις. Δεν είναι όμως και εδώ ξεκάθαρο αν μιλάει ο Τυπικάρης για συντομότερη απόδοση του ιδίου μέλους ή για άλλο είδος ερμηνείας, αλλά οπωσδήποτε ο διαχωρισμός με βάση την λαμπρότητα της ημέρας ή το άν είναι νηστεία (αλληλούια), μας βάζει σε προβληματισμό.
Τέλος, πρέπει να αναφέρω ότι από τα ευάριθμα τυπικά που έχω μελετήσει ή απλά θεωρήσει, εδώ βρήκα την μοναδική μαρτυρία που οι Καταβασίες διαχωρίζονται κάπως από τα τροπάρια. Βέβαια, καθαρά μουσικά συμπεράσματα σχετικά με την σημειογραφία δεν μπορούν μάλλον να εξαχθούν, γιατί το πιό αργά και επιμελώς και μεγαλοφώνως ίσως έχει να κάνει με μια χρονική αγωγή και την ένταση της ψαλμωδίας, παρά με διαφοροποίηση συνδεόμενη με την σημειογραφία.
Πάντως, για να προϊδεάσω, υπάρχουν και άλλες μαρτυρίες μέσα στο συγκεκριμένο Τυπικό, που υποδηλώνουν την ύπαρξη ενός απλούστερου μέλους μη σημειουμένου με μουσική γραφή, τουλάχιστον κατά την δική μου θεώρηση. Θα προσπαθήσω να ανεβάζω σιγά-σιγά εδώ τα ευρήματα.
Πολλές αναστάσιμες ευχές σε όλους!
πΝ