Σμυρναίικα τραγούδια και μανέδες

PanagiotisK

ως άνωθεν^
Δυο από τις -πιθανόν- αρχαιότερες ηχογραφήσεις (από μήτρες από κερί) του Ψαλτολογίου.

Τραγουδάει ο θαυμάσιος (και αρχαίος...) Γεώργιος Τσανάκας.
Προσέξτε την ομοιότητα του ύφους του με το Πατριαρχικό!

Αφιερωμένα στους λιγοστούς φίλους που ακόμη ακούν αυτά τα τραγούδια...
 

Attachments

  • Μου λένε να μη σ’ αγαπώ, ταμπαχανιώτικος μανές [1911] [Γ.Τσανάκας].mp3
    2.4 MB · Views: 120
  • Panta me sevas perpato [G.Tsanakas] 1913.mp3
    4.7 MB · Views: 46
Last edited:

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Θέλουμε κι άλλααααα.......

Το πρώτο δε μπορώ να το κατεβάσω, είναι εντάξει σίγουρα ε;
 

PanagiotisK

ως άνωθεν^
Θέλουμε κι άλλααααα.......

Το πρώτο δε μπορώ να το κατεβάσω, είναι εντάξει σίγουρα ε;


Μιχάλη, όταν το κατεβάζω εις τον υπολογιστή μου φαίνεται εντάξει. Αν και κάποιος άλλος φίλος έχει πρόβλημα, θα το ξανανεβάσω. Αν δεν μπορείς πάλι να το κατεβάσεις, στείλε με ΠΜ να σ' το στείλω δι' ηλεκτρονικού ταχυδρομίου.
Δυστυχώς δεν έχω κάτι άλλο από Τσανάκα, όπου να δύναμαι ν' ανεβάσω. Έχω από άλλους αν θέλετε.
 
Last edited:

PanagiotisK

ως άνωθεν^
Και ο μεγάλος Βαγγέλης Σωφρονίου.

Εδώ, οι στοίχοι των προηγούμενων και νυν μανέδων:

Γ. Τσανάκας:

Μου λένε να μη σ’ αγαπώ τους λέγω τι να κάνω
που ‘χω μια ώρα να σε ιδώ το νου μου τον εχάνω

Πάντα με σέβας περπατώ κι όλο τη γη κοιτάζω
τον κόσμο εγεννήθηκα καρδιές να δοκιμάζω


Β. Σωφρονίου:

Κάθε στιγμή τα μάτια μου βρίσκονται δακρυσμένα
το πήρα πια απόφαση πως θα χαθώ για σένα

Όχι δεν παραδέχεσαι δάκρυα δεν πιστεύεις,
κορμί που χάνεται για σε γιατί να το παιδεύεις

Τι ωφελεί τον άνθρωπο όσα και ν’ αποκτήσει
αφού θε να ‘ρθει μια στιγμή τα μάτια του να κλείσει
 

Attachments

  • Κάθε στιγμή τα μάτια μου [Σωφρονίου].mp3
    4.9 MB · Views: 68
  • Όχι δεν παραδέχεσαι [Β.Σωφρωνίου].mp3
    2.8 MB · Views: 56
  • Τι ωφελεί τον άνθρωπο [Σωφρονίου].mp3
    5 MB · Views: 60

PanagiotisK

ως άνωθεν^
Βασικά, σαν τραγουδιστής δημοτικών ο Π. Λάλεζας δεν μ' αρέσει, οφείλω όμως να ομολογήσω ότι αυτό το λέει πολύ ωραία.
 

PanagiotisK

ως άνωθεν^
Βασικά, σαν τραγουδιστής δημοτικών ο Π. Λάλεζας δεν μ' αρέσει, οφείλω όμως να ομολογήσω ότι αυτό το λέει πολύ ωραία.



Εύστοχη η παρατήρηση του Γεωργίου Μιχαλάκη στο youtube...

Έχουνε βάλει ένα σωρό άσχετα όργανα και καταστρέψανε το τραγούδι. (Δεν το έχω και από κάποιον παλιό να το ανεβάσω)

Νομίζω ότι είναι ο "μανές της καληνυχτιάς".
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Να βοηθήσω;

Γιώργος Τσανάκας
View attachment manes_tis_kalinihtias_giorgos_tsanakas.mp3
Λευτέρης Μενεμενλής, Σμύρνη 1911
View attachment 01-SMYRNEIKO MANE MINORE.mp3
Μαρίκα Παπαγκίκα
View attachment minore_manes_marika_papagkika.mp3
Αντώνης Νταλγκάς
View attachment ΑΝΤΩΝΗΣ ΝΤΑΓΚΛΑΣ - 08 - Μανές Της Αυγής.mp3
Νταλγκάς - Διαμαντίδης
View attachment 04 Manes kalinixtias - Ntalgas - Diamantidis.mp3
Γιάνγκος Ψαματιάλης (προσοχή!!! πολύ πικάντικος!!!)
View attachment 20. ΣΜΥΡΝΕΪΚΟΜΑΝΕΣ - ΓΙΑΝΓΚΟΣ ΨΑΜΑΤΙΑΛΗΣ (GREEK-ORIENTAL REBETIKA).MP3
Ρόζα Εσκενάζη
View attachment 11 ATHHNAIKO MINORE.mp3

Πρόκειται για την ίδια βασική μελωδία, μόνο που αλλάζουνε τα λόγια κατά περίσταση. Κάπου έχω και την Αγγελική Παπάζογλου να κάνει με τη φωνή της το βιολί!!! Άλλο πράγμα!!! Αλλά δεν μπόρεσα να το βρω...
 
Last edited:

PanagiotisK

ως άνωθεν^
Σε ευχαριστώ Ιωάννη, να' σε καλά! Αυτόν τον μανέ από τον Τσανάκα το έψαχνα από καιρό. Και πάλι ευχαριστώ (για όλα)!
 

saz_giorgos

Νέο μέλος
Καλησπέρα σε όλους
Θέλω μόνο να πω το εξής για τους Μανέδες. Κατά κύριο λόγο αποτελούν φωνητικά ταξίμια πάνω σε ένα συγκεκριμένο μακάμ. Αν παρατηρήσετε μανέδες πάνω σε ίδια μακαμια από διαφορετικούς εκτελεστές έχουν πάρα πολλά κοινά σημεία. Κι αυτό γιατί το ταξίμι ή ο μανές αποτελούν κατά βάση περιγραφή του μακαμιού. Βέβαια, όταν λέω περιγραφή εννοώ οποιαδήποτε κίνηση του μακαμιού, που σημαίνει εναλλαγή σε κάποιο άλλο μακάμ, συγκεκριμένες θέσεις, και άλλα. Για παράδειγμα, το χουσεϊνί (πλάγιος του πρώτου) κινείται πολύ στο πενταχορδό του και αναπτύσσει ουσάκ, καρτζιγάρ και ραστ. Αυτά για το "θεωρητικό" μέρος.
Θα ανεβάσω, αν θέλετε, παραδείγματα ώστε να γίνουν συγκρίσεις μεταξύ μανέδων και ταξιμιών και να το συζητήσουμε.
Ευχαριστώ
Γιώργος
 

saz_giorgos

Νέο μέλος
Ίσως μπορούμε να βρούμε ψαλτικά στοιχεία μέσα σε αυτά τα τραγούδια
(λαρυγγισμοί κ.τ.λ.)


Κύριε Παναγιώτη

Ψαλτικά στοιχεία κατά την αποψή μου υπάρχουν πάρα πολλά... Αν συγκρίνουμε την Σμυρναίικη μουσική (που βασίζεται στην Οθωμανική μουσική παραλλαγή) με την ψαλτική θα παρατηρήσουμε ότι ομοιάζουν στην/στον:
1. Τεχνική τοποθέτηση φωνής
2. Τρόπος περιγραφής μουσικής φράσης
3. Τρόπος μεταπήδησης από ένα μακάμ σε ένα άλλο

Φυσικά υπάρχουν πολλές ομοιότητες. Απλά παραθέτω τις τρεις βασικότερες κατ' εμέ, που αφορουν την εκτελεστική - πρακτική πλευρά.

Ευχαριστώ
Γιώργος
 

saz_giorgos

Νέο μέλος
"Αν παρατηρήσετε μανέδες πάνω σε ίδια μακαμια από διαφορετικούς εκτελεστές έχουν πάρα πολλά κοινά σημεία."

Δεν εννοώ ότι μοιάζουν μελωδικά αλλά μοιάζει ο τρόπος που αναπτύσσονται τεχνικά και θεωρητικά.
 

PanagiotisK

ως άνωθεν^
Με τις ολίγες γνώσεις, που έχω συλλέξει έως τώρα:

Κατ' αρχάς, είμαι υπέρ της χρήσης της, πανέμορφης, ελληνικής γλώσσας.
Γιατί να πω ταξίμι και να μην πω αυτοσχεδιασμός;
Εκτός της οκτωήχου:
α' παθητικός
δευτερόπρωτος
πρωτόβαρυς
δευτεροτέταρτος
(X)φθορικός
(Χ)πεντάφωνος
(Χ)εναρμόνιος
(Χ)διατονικός
(Χ)τρίφωνος
(Χ)τετράφωνος

και δι' ολίγης φαντασίας ότι συνδιασμό θέλετε. Δεν νομίζω ότι είναι τόσο πτωχή η γλώσσα μας.


Αν συγκρίνουμε την Σμυρναίικη μουσική (που βασίζεται στην Οθωμανική μουσική παραλλαγή)



Γεώργιε θα με επιτρέψεις να διαφωνήσω. Εκτός και αν πιστέψουμε ότι προ της ελέυσεως των οθωμανικών φύλων και η Σμύρνη και η υπόλοιπη Ελλάς τραγουδούσε εις ένα ή δυο ήχους. Απλά, πιστεύω, ότι λόγω ομοιότητος του τύπου της μουσικής (και φυσικά όχι της οθωμανικής αλλά της αραβικής), έγιναν κάποιες παρεισφρήσεις - ανταλλαγές οι οποίες πολύ εύκολα καταγράφονται από τη βυζαντινή σημειογραφεία και εξηγούνται από τη μουσική.

Έπειτα, παρατηρώ ότι, η διαφορετικότητα εκτέλεσης των τραγουδιών (σε γενικές γραμμές, όχι όλων) έχει να κάνει με το ήθος των λαών. Παρατηρήστε πόσο αρχοντικοί και ανδρωμένοι είναι οι ελληνικοί χοροί.
Όταν όμως κινηθούμε, γεωγραφικώς, ανατολικότερα, θα ιδούμε τσιφτετέλια, χορούς της κοιλιάς και σε γενικές γραμμές, χορούς #ηδονής#.

Όπως λοιπόν οι χοροί, έτσι και τα τραγούδια!
Παρ'ότι χρησιμοποιούμε τους ίδιους δρόμους.


Ευχαριστώ.
 
Last edited:

Gilles

Νέο μέλος
Νομίζω πως ο μέγιστος στο είδος ήταν ο Κώστας Νούρος.


Μετά μου άρεσε πολύ και ο Νταλγκάς αν και ήταν της Πολίτικης σχολής!Ως τραγουδιστής ο Νταλγκάς ήταν καλύτερος αλλά στους μανέδες,ο Νούρος για εμένα ήταν αξεπέραστος.
 
Last edited by a moderator:

Polymnia

Μέλος
Και ένας ακόμα υπέροχος μανές από την Ρόζα!

 
Last edited by a moderator:

Gilles

Νέο μέλος
Νομίζω πως αυτή η κοπέλα ξεχωρίζει από όλες τις υπόλοιπες για την φωνή της.Νομίζω πως ο παρακάτω μανές που λέει είναι πολύ ιδιαίτερος,δυνατός και με βάζει σε σκέψεις.......

 
Last edited by a moderator:

Βαγγέλης Μπισύρης

Παλαιό Μέλος
Νομίζω πως αυτή η κοπέλα ξεχωρίζει από όλες τις υπόλοιπες για την φωνή της.Νομίζω πως ο παρακάτω μανές που λέει είναι πολύ ιδιαίτερος,δυνατός και με βάζει σε σκέψεις.......


Και εδώ χωρίς την ενοχλητική διαφορά φάσης της εικόνας με τον ήχο. Θα συμφωνήσω ανεπιφύλακτα για τη Θεοδώρα. Γιαλί ταμπούρ παίζει ο Ευγένιος Βούλγαρης, ο οποίος ξεκίνησε τις μουσικές σπουδές του νομίζω με Βυζαντινή Μουσική (Διπλωματούχος), έχει εντρυφήσει όμως και διαπρέψει στις ανατολικές μουσικές παραδόσεις (κλασική οθωμανική, ιρανική, αφγανική, κ.ο.κ) ως δεξιοτέχνης, θεωρητικός, αλλά και συνθέτης. Εϊχα και έχω πολλές φορές τη χαρά και τη τύχη να τους απολαύσω στην Πάτρα. Μια από αυτές τις φορές παρουσιάσαν μαζί τις μελοποιήσεις του Ευγένιου μέρους των Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ (Φιλόσοφος, ποιητής και μαθηματικός, περσικής καταγωγής, 11ος αι.). Κατά καιρούς εμφανίζεται/ονται και στην Αθήνα, αν σας δωθεί η ευκαιρία μην την χάσετε!
Περισσότερα στο φόρουμ για τον Ευγένιο εδώ
Ελπίζω να μην παρασύρθηκα και ξέφυγα πολύ από το θέμα:eek:
 
Top