[Ερώτηση] Σε ποιον χορό ανήκει το Δοξαστικόν της Κασσιανής;

Θα το δεχόμουν ευχαρίστως και αν ήθελε θα βοηθούσα αν όχι, όχι.



Στην αγία Ειρήνη νομίζω πως ψέλνουν όλοι μαζί στο δεξιό αναλόγιο. Υπάρχει και σχετικό βίντεο.

Κάτι γράφει σχετικώς και ο μακαρίτης Πρωτονοτάριος....
 
Κύριε Παν. Ρουστέμη. Δεν γνωρίζω την ηλικία σας. Θεωρώ καλοπροαίρετη την ερώτησίν σας. Επί Πρωτοψαλτείας ΣΠ. Περιστέρη , θυμάμαι πολύ καλά το δοξασστικόν αυτό έψαλλε και το βράδυ της Μ. Τρίτης και το πρωί της Μ. Τετάρτης , ο Σπ. Περιστέρης. Μάλιστα την Μ. Τετάρτην έψαλλε , σόλο , το του Πρίγγου σε υψηλή βάση , με κορώνες..!!! Μετά τον θάνατόν του , δέν έχω ακούσει ποιός χορός το ψάλλει . Ισως και οι δύο χοροί μαζί δεδομένου ότι και ο Λαμπαδάριος του Μ. Ναού Αθηνών είναι θα έλεγα , ισάξιος του Πρωτοψάλτου , διαθέτει ωραια φωνή και ψάλλει πολύ καλά..!!! Εύκολο είναι να το μάθετε..... Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ

Δεν καταλαβαίνω γιατί σας φάνηκε η ερώτηση μου να είναι κακοπροαίρετη...
Έκανα την ερώτηση πάνω σ αυτό το σχόλιο:
Το μάθημα απαιτεί εμπειρία. τεχνική , αντοχή . καλαισθησία κλπ που κατα κανόνα
διαθέτει πληρέστερα ο πρωτοψάλτης.
γιατί,
Έστω επί πρωτοψαλτία αειμνήστου Σπ.Περιστέρη,γιατί το δοξαστικό το έψαλνε ο Περιστέρης το βράδυ και το πρωί;Ο αείμνηστος Ευαγ.Τζελλάς δεν είχε όλα αυτά τα προσόντα όπως τεχνική,αντοχή,καλαισθησία,εμπειρία...;Ούτε το πρωί δεν τον άφηνε τον λαμπαδάριο να ψάλλει το δοξαστικό;
Μάλλον θα ήταν άσχετος ο Τζελλάς...Δεν εξηγείτε για μένα διαφορετικά.
Αν δεν ήταν άσχετος ο Τζελλάς άλλα είχε τα ίδια προσόντα με τον Περιστέρη,γιατί δεν τον άφηνε;
Απλώς είναι μία παράδοση όπου γίνεται αυτό όπου γίνεται και δεν είναι δικαιολογία επειδή κατά κανόνα ο δεξιός κτλ.
Μία φορά το χρόνο του δίνεται ευκαιρία του Λαμπαδάριου να δείξει (σε συγκεκριμένο μάθημα ) της ψαλτικές του ικανότητες με τον νόμο,και το απαγορεύει ο πρωτοψάλτης.
Και γιατί; Επειδή δεν έχει την εμπειρία να ψάλλει ένα τέτοιο δύσκολο μάθημα.Ας το ψάλλει πιο απλά...
Είναι υποχρεωμένο το μάθημα αυτό να ψάλετε έτσι όπως ψάλετε;
Εμένα σχεδόν κάθε χρόνο ακούω και ένα παράπονο από κάτω στο τέλος,ωραία το ψάλατε αλλά ήταν τραβηγμένο και μας κούρασε και δεν καταλάβαμε τίποτα...και του χρόνου!
Ταπεινή μου άποψη
 
Δεν καταλαβαίνω γιατί σας φάνηκε η ερώτηση μου να είναι κακοπροαίρετη...
Έκανα την ερώτηση πάνω σ αυτό το σχόλιο:

γιατί,
Έστω επί πρωτοψαλτία αειμνήστου Σπ.Περιστέρη,γιατί το δοξαστικό το έψαλνε ο Περιστέρης το βράδυ και το πρωί;Ο αείμνηστος Ευαγ.Τζελλάς δεν είχε όλα αυτά τα προσόντα όπως τεχνική,αντοχή,καλαισθησία,εμπειρία...;Ούτε το πρωί δεν τον άφηνε τον λαμπαδάριο να ψάλλει το δοξαστικό;
Μάλλον θα ήταν άσχετος ο Τζελλάς...Δεν εξηγείτε για μένα διαφορετικά.
Αν δεν ήταν άσχετος ο Τζελλάς άλλα είχε τα ίδια προσόντα με τον Περιστέρη,γιατί δεν τον άφηνε;
Απλώς είναι μία παράδοση όπου γίνεται αυτό όπου γίνεται και δεν είναι δικαιολογία επειδή κατά κανόνα ο δεξιός κτλ.
Μία φορά το χρόνο του δίνεται ευκαιρία του Λαμπαδάριου να δείξει (σε συγκεκριμένο μάθημα ) της ψαλτικές του ικανότητες με τον νόμο,και το απαγορεύει ο πρωτοψάλτης.
Και γιατί; Επειδή δεν έχει την εμπειρία να ψάλλει ένα τέτοιο δύσκολο μάθημα.Ας το ψάλλει πιο απλά...
Είναι υποχρεωμένο το μάθημα αυτό να ψάλετε έτσι όπως ψάλετε;
Εμένα σχεδόν κάθε χρόνο ακούω και ένα παράπονο από κάτω στο τέλος,ωραία το ψάλατε αλλά ήταν τραβηγμένο και μας κούρασε και δεν καταλάβαμε τίποτα...και του χρόνου!
Ταπεινή μου άποψη
Κύριε Παναγιώτη, έγραψα ότι θεωρώ την ε΄ρωτησή σας καλοπροαίρετη , γιατ΄΄ι όπως βλέπετε ΕΔΩ, στο Φόρουμ γίνονται πολλές παρεξηγήσεις...Εγώ πρώτος , σχολίασα το θέμα αυτό καλοπροαίρετα και κατηγορήθηκα ότι το κάνω σκόπιμα γιά τον εαυτό μου.. και ξέρετε από ποιόν... Ψάλλω [ 45 ] χρόνια και πάντα το έλεγα μαζί με τον Αριστερό... Καί φέτος αν με αξιώσει ο Κύριος, θα το ψάλλω μαζί με τον συνάδελφο , γιατί όπως ξέρετε οι ψαλμωδίες αποδίδονται καλύτερα χορωδιακά..!!! Να είστε καλά καλή Ανάσταση..!!! Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ.
 
Ναι, υπάρχει σχετική ηχογράφηση (1961, ή 62) και μάλιστα το σκοτώνει άσχημα. Μάλλον γι'αυτό δεν τον ξανάφησε ο Στανίτσας να το πει μόνος του.

Μπορειτε να με παραπεμψετε στην εν λογω ηχογραφηση?
Νομιζα οτι τις ειχα ακουσει ολες.
Αυτην δεν την γνωριζω.
 
Εάν σε μια ενορία οι δύο ψάλτες ψάλλουν πάντα ότι τους "ανήκει" και ο δεξιός δεν δίνει τίποτα δικό του στον αριστερό,

και εάν ο αριστερός δεν είναι κατώτερος του δεξιού, αντικειμενικά,

δεν υπάρχει κανένας λόγος να ειπωθεί από τον δεξιό χορό.

Στη δική μας το λέμε μαζί αλλά θα ήταν ιεροσυλία να ζητήσω από τον δεξιό να το πω μόνςο μου, γιατί (με δική του πρωτοβουλία) καταδέχεται να συν-ψάλλουμε οι δύο χοροί μαζί τα "Άξιον εστίν" και τα αντί αυτών.

Για να μη πω ότι μου παραχωρεί και το "Άσπιλε Αμόλυντε" του ακαθίστου...

Εντάξει, και εγώ όταν μια δύο φορές ήρθε να βοηθήσει στο Κοινωνικό ήμουν "κύριος".
 
Και καλή Ανάσταση σε όλους μας! Νεκρούς και ζώντες...
 
Για να μην υπάρχει αντιπαράθεση, καλύτερα να το ψάλλει ο προϊστάμενος του Ναού... συντονίζων και τους δυο χορούς...:wink:
 
Εδώ στην επαρχία οι Δεξιοί επιδεικνύουν ανωτερότητα. Επειδή είναι μεγάλο το τροπάριο, θυσιάζεται ο Δεξιός και το λέει, για να μην κουραστεί ο αριστερός, και το πρωί πάλι θυσιάζεται ο Δεξιός και δεν πηγαίνει στην προηγιασμένη (για να μην φέρει σε δύσκολη θέση τον αριστερό), οπότε το λέει και ο αριστερός (σύντομα, για να μην κουραστεί).
 
Εδώ στην επαρχία οι Δεξιοί επιδεικνύουν ανωτερότητα. Επειδή είναι μεγάλο το τροπάριο, θυσιάζεται ο Δεξιός και το λέει, για να μην κουραστεί ο αριστερός, και το πρωί πάλι θυσιάζεται ο Δεξιός και δεν πηγαίνει στην προηγιασμένη (για να μην φέρει σε δύσκολη θέση τον αριστερό), οπότε το λέει και ο αριστερός (σύντομα, για να μην κουραστεί).

Ρε Ηλία , αφού οι "δεξιοί" είμαστε μεγαλόκαρδοι άνθρωποι...:):)
Γειά σου Ηλία με τα ωραία σου , έγραψες πάλι. :D:D:D
Καλή Ανάσταση .
Πάρε άδεια (από την σημαία!! ) και έλα να πεις την Κασσιανή..:D:D:D
 
1) o Πρίγγος πήρε από το Ραιδεστηνό...και το καλλώπισε


ο οποίος (Ραιδεστηνός ) μνημονεύει το τροπάριο της Κασσιανής ως ''μελοποιηθέν κατά μίμησην του Δανιήλ Πρωτοψάλτου παρά Πέτρου Λαμπαδαρίου''
 

Attachments

  • ΚΑΣΣΙΑΝΗΣ.pdf
    225.1 KB · Views: 31
Απο το "μπορει και θελει" μεχρι το να το "πει",αντωνη,"χασμα μεγα εστηρικται".
Γνωριζεις πολλους πρωτοψαλτες που να εχουν την παραμικρη προθυμια να to παραχωρησουν?

Χριστός Ανέστη,
ναι η αφεντομουτσουνάρα μου.

Ναι, υπάρχει σχετική ηχογράφηση (1961, ή 62) και μάλιστα το σκοτώνει άσχημα. Μάλλον γι'αυτό δεν τον ξανάφησε ο Στανίτσας να το πει μόνος του.

Αν έχετε την ευγενή καλοσύνη "ανεβάστε" αυτή την "εκτέλεση"
να έχουμε κ εμείς την εμπειρία.

Τέλος, το Δοξαστικό ανήκει στον Λαμπαδάριο,
αν όμως (με σύμφωνη γνώμη του προεστώτος) παραχωρηθεί από
τον Λαμπαδάριο στον Πρωτοψάλτη κ ψαλλεί εν χορώ τότε αυτό
γίνεται "κατ' οικονομίαν".
 
Επειδή εγώ πρώτος έθεσα το θέμα αυτό , αισθάνομαι λίγο άβολα.. και θα ήθελα να δηλώσω ότι το Αλφα και το Ωμέγα στον Ναό μας , είναι ο σεβασμός προς τον προ ι στάμενο και η καλή συνεργασία μεταξύ των δύο ιεροψαλτών , Δεξιού και Αριστερού..!!! Ουσιαστικά επιτελούν το ίδιο Διακόνημα και συνήθως εις πολλούς ναούς , εάν παραιτηθεί ο Δεξιός , τον διαδέχεται ο αριστερός.. Αυτό συνέβη σε μένα , δύο φορές. Την πρώτη στην ΒΟΥΛΑ , παραιτηθείς , με διαδέχτηκε ο Αριστερος κ. Γεωρ. Ρουμπέσης. Την δεύτερη φορά στην Παναγία [ Κοιμησις , επί της Θεομήτορος , Ανω Καλαμάκι ] , με διαδεχτηκε ο Λαμπαδάριος κ. Παν. Δαριώτης , μαθητής του αειμνήστου Κ. Τασόπουλου . Όλα αυτά τα χρόνια συνολικά[ 25 ] , συμψάλλαμε κάθε χρόνο το Δοξαστικό της Κασσιανής , στο Δεξιό Αναλόγιο με βοηθούς μαζί. Φέτος ψάλλω στον Αγιο Κων/νο Ηλιούπολης με τον Δασκαλοθανάση Πέτρον. Πολύ καλή συνεργασία , είναι μικρότερος από μένα αρκετά χρόνια και εργάζεται σε σχολείο. Ο ΚΥΡΙΟΣ , μου επεφύλαξε κάτι απρόοπτον... Την Μ. Τρίτη το βράδυ θα επισκεφτώ αγγειολόγο για τα πόδια μου... Πρήξιμο... Θα λείψω υποχρεωτικά... '' Αλλαι μεν αι βουλαί των ανθρώπων , άλλα δε Θεός κελεύει...'' !!!!! Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ.

Βασίλη, Χριστός Ανέστη !

Φίλε μου αυτός ο αγγειολόγος είναι μεγάλος σαμποτέρ!

Δεν μπορούσε κάποια; άλλη μέρα !

Ελειψες , δεν έψαλλες την Κασσιανή και έγινε το απόλυτο μπάχαλο !
 
Περί "τυπικού" από ένα κατ' εξοχήν αρμόδιο, τον Εμμ. Φαρλέκα.

(από το βιβλίο του "Η Αγία και Μεγάλη Εβδομάς")
 

Attachments

  • IMG_2860.jpg
    IMG_2860.jpg
    197.6 KB · Views: 50
  • IMG_2862.jpg
    IMG_2862.jpg
    185.1 KB · Views: 59
Last edited:
Οπως εχω γράψει και αλλού,το ''κακό'' της υπόθεσης,ξεκινάει απ'τα απόστιχα...

Ολες τις μέρες της Μ. Εβδομάδος είναι 3 τα απόστιχα,εκτός της Μ. Τρίτης το βράδυ, που γίνονται 4-ποιος ξέρει γιατί- για να πει την Κασσιανή ο δεξιος!...
Θα μου πεις,με τη συνενόηση,όλα γίνονται...
Ωραια...αλλά γιατι να δημιουργούνται παρεξηγήσεις και τσακωμοί,ενώ κάλλιστα,ΟΛΕΣ τις Άγιες Μέρες τα απόστιχα να είναι τρία και να μην υπάρχούν εξαιρέσεις... Γνώμη μου ετσι;...
 
Οπως εχω γράψει και αλλού,το ''κακό'' της υπόθεσης,ξεκινάει απ'τα απόστιχα...

Ολες τις μέρες της Μ. Εβδομάδος είναι 3 τα απόστιχα,εκτός της Μ. Τρίτης το βράδυ, που γίνονται 4-ποιος ξέρει γιατί- για να πει την Κασσιανή ο δεξιος!...
Θα μου πεις,με τη συνενόηση,όλα γίνονται...
Ωραια...αλλά γιατι να δημιουργούνται παρεξηγήσεις και τσακωμοί,ενώ κάλλιστα,ΟΛΕΣ τις Άγιες Μέρες τα απόστιχα να είναι τρία και να μην υπάρχούν εξαιρέσεις... Γνώμη μου ετσι;...

Κ μια μέρα μετά...Μ. Τετάρτη εσπέρας (για όπου τελείται, διότι οι κλίματος ΜΧΕ τα ψάλλουν το πρωί της Μ. Πέμπτης αν δεν τα καταλιμπάνουν), αλλά και τη Μ. Παρασκευή το πρωί στην Αποκαθήλωση επικρατεί το 4...αν δεις. Τίνος χορού είπαμε ότι είναι το Σε τον αναβαλλόμενον;
 
Δηλαδή, όποιος ψάλλει την Κασσιανή του Πρίγγου ή του οποιουδήποτε του αιώνα μας, είναι ψάλτης...

εκεί είναι το θέμα, στο φαίνεσθαι...

για το του Πέτρου...ελάχιστοι θα ενδιαφερθούν.
 
Το Τυπικό σαφώς ορίζει ότι το τροπάριο αυτό ανήκει στον αριστερό χορό. Όπως και άλλα, το Σε τον Αναβαλλόμενον, η Ωραιότητα στους Χαιρετισμούς, το Πάντων Προστατεύεις, Δεύτε Τελευταίον Ασπασμόν κλπ. Αυτό συμβάλλει στην ισότητα που πρέπει να διέππει τους δύο χορούς.
Το θέμα είναι ότι μερικές φορές στην ψαλτική ένδεια των ημερών μας, ο αριστερός είναι κατώτερος του δεξιού.
Αν ο αριστερός μπορεί να πεί το συγκεκριμένο, γιατί να μην το πεί;
Θέλω να σκέφτομαι πάντα καλοπροαίρετα και να μην πηγαίνω παρακάτω... αλλά σε αντίθετη περίπτωση, αν υφίσταται αυταρχισμός εκ μέρους του δεξιού, με έντιμο διάλογο χωρίς τσακωμούς, ίσως να μπορεί να διευθετηθεί το ζήτημα. Πάντως, άποψή μου είναι ότι η αρχοντιά του ψάλτη οφείλει σε κάθε περίπτωση να αποφεύγει εντάσεις και τσακωμούς, ο καθένας είναι υπόλογος για τις πράξεις του, και ας πει την Κασσσιανή και ο κωδωνοκρούστης του Ναού...
 
Δηλαδή, όποιος ψάλλει την Κασσιανή του Πρίγγου ή του οποιουδήποτε του αιώνα μας, είναι ψάλτης...

εκεί είναι το θέμα, στο φαίνεσθαι...

για το του Πέτρου...ελάχιστοι θα ενδιαφερθούν.

Στον διάλογό μας,από πού προκύπτει αυτό το συμπέρασμα αδελφε;
 
Κ μια μέρα μετά...Μ. Τετάρτη εσπέρας (για όπου τελείται, διότι οι κλίματος ΜΧΕ τα ψάλλουν το πρωί της Μ. Πέμπτης αν δεν τα καταλιμπάνουν), αλλά και τη Μ. Παρασκευή το πρωί στην Αποκαθήλωση επικρατεί το 4...αν δεις. Τίνος χορού είπαμε ότι είναι το Σε τον αναβαλλόμενον;

Δημήτρη,για την Μ. Τετάρτη το βράδυ,δεν είναι ξεκάθαρο,πόσα είναι τα απόστιχα...
Είναι μεν 4,αλλά λέμε συνήθως τα 3,
για να μην λεχθεί 2 φορές το : ''Ο τρόπος σου...'' χάριν συντομίας,μάλλον(Αν βέβαια τα απόστιχα τ'αρχίσει ο δεξιός...) και να πει το δοξαστικό ο αριστερός...:wink:
 
Back
Top